Lista syrjintää harrastavista työpaikoista

riiia75

Neljän lapsen äitinä en voi kuin ihmetellä, miten muka niin tasa-arvoisessa Suomessa saa silti niin räikeästi harrastaa syrjintää työhönotossa joko raskauden tai vanhempainvapaan takia. Minulla ja ystäväpiirilläni on jo pitkä lista niistä työpaikoista, joissa kyllä oltiin TODELLA kiinnostuneita työnhakijasta kunnes ilmeni että hän on joko raskaana tai vanhempainvapaalla, jolloin keksittiin mitä ihmeellisimpiä selityksiä sille, että hän ei tullutkaan valituksi, vaikka työsopimus oli allekirjoitusta vaille valmiina.

Asiaa säätelee tasa-arvolaki. Tasa-arvolain 8 §:n 1 momentin 2. kohdan mukaan " työnantajan menettelyä on pidettävä tasa-arvolaissa kiellettynä syrjintänä, jos työnantaja työhön ottaessaan tai tehtävään tai koulutukseen valitessaan tai palvelusuhteen kestosta tai jatkumisesta päättäessään menettelee siten, että henkilö joutuu raskauden, synnytyksen tai muun sukupuoleen liittyvän syyn perusteella epäedulliseen asemaan. Edellä mainittu lainsäännös koskee myös tilanteita, joissa määräaikaisen työsuhteen kestoa tai sen jatkumista rajoitetaan sukupuolesta johtuvan syyn kuten raskauden tai perhevapaalle jäämisen vuoksi. "

Miksi siis me monet perhesyistä syrjityt emme alkaisi tekemään listaa niistä työantajista, jotka tällaista syrjintää harrastavat? Minusta voisimme alkaa itse syrjiä noita epäeettisesti toimivia yrityksiä ja tuoda nämä asiat muidenkin kohtalotoverimme tietoon vai mitä? Tässä ne organisaatiot, mistä minulla on kokemusta syrjinnästä raskauden tai perhevapaiden takia:

Patria Aviation, Boliden, puolustusvoimat, Nokia, Coronaria hoitoketju jne. Jatkakaa listaa, kiitos!

63

4963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nuuskamuikkunen34

      Niinpä, olen ihan samaa mieltä tästä. Lisään listaan omani:

      Nokia, Patria Aviation, Boliden, puolustusvoimat, Nokia, Coronaria hoitoketju

      • pysytään asiassa

        Tämän viestiketjun tarkoitushan oli mitä ilmesemmin listata noita raskauen tai perhevapaiden vuoksi syrjiviä organisaatioita, joten kiitos palataanko asiaan!!! Minä laitan tähän nyt myös omani:

        Nokia, Patria Aviation, Boliden, puolustusvoimat, Coronaria hoitoketju, VR


      • Hakkap

        Ainakin yksi muka kotimainen rengasfirma harrastaa myös syrjintää näillä perusteilla! Teet niskalimassa töitä ja luvataan optioita ym., mutta auta armias kun saat lapsen niin et ole enää mitään (varsinkin jos jäät lapsen kanssa kotiin).


    • reno----

      Jos työhaastattelija esittää kysymyksiä:
      Onko sinulla sairauksia?
      Aiotko hankkia perheen lisäystä?

      Tällöin työhaastattelija voi joutua selittämään asian oikeudessa sillä ilman erittäin päteviä perusteluita ei ks. kysymyksiä saa esittää ja hakijalle on pystyttävä antamaan perustelut syylle kysyä ks. kysymyksiä jo haastattelussa.

      On varsin ymmärrettävää että jos hakijalla on vakvia mielenterveidellisiä ongelmia ja on avohoidossa ei häntä voi palkata sanomalehteen päätoimittajaksi, koska se voi näkyä sanomalehden julkisessa kuvassa. Se että syy on rasisimi tai sysrijntä ja oikeus toteaa syyksi ks. asiat voi haastattelija joutua maksamaan korvauksia hakijalle.

      Myöskään haastattelija ei voi vaatia hakijaa vastamaan tämän tyypisiin kysymyksiin ollenkaan esim. sitten painostuksen avulla eikä millään mullakaan tavalla. Hastateltava vastaa jos itse haluaa.

      • mirjami7

        Myös raskauden tai perhevapaiden vuoksi syrjinnästä voi saada oikeuden päätöksellä korvauksia. Muistaakseni summa on enimmillään 15 000 euroa!!! Eli mistään pikkusummasta ei ole kyse.

        Mikäli määräaikainen työsuhde olisi muuten jatkunut, mutta näiden syiden vuoksi siihen esim. palkattiin toinen hlö, niin äitiysvapaalaisella olisu oikeus hakea korvausta syrjunnästä, jos työnantaja ei palkkaa häntä äitiysloman jälkeen takaisin.


      • mutta....

        Joo joo, niinhän se laissa lukee... mutta... Jos työnantaja haluaa välttää raskaudesta, vanhempainvapaista ja lasten sairastelusta aiheutuvia kustannuksia, niin kyllä hän sitä kysyy ja jos haastateltava kieltäytyy vastaamasta, niin tästä työnantaja vetää omat johtopäätöksensä. Eikä tuota tarvi suoraan edes kysyä, usein hakija kertoo perheasiansa kysymättäkin.

        Paras ratkaisu on se että valtio korvaa työnantajalle verovaroista 100% tai mielummin 105% perhevapaista aiheutuvista kustannuksista, sen jälkeen työntekijän perheen perustaminen ei ole työntantajalle kustannusriski.


      • nainen 32
        mutta.... kirjoitti:

        Joo joo, niinhän se laissa lukee... mutta... Jos työnantaja haluaa välttää raskaudesta, vanhempainvapaista ja lasten sairastelusta aiheutuvia kustannuksia, niin kyllä hän sitä kysyy ja jos haastateltava kieltäytyy vastaamasta, niin tästä työnantaja vetää omat johtopäätöksensä. Eikä tuota tarvi suoraan edes kysyä, usein hakija kertoo perheasiansa kysymättäkin.

        Paras ratkaisu on se että valtio korvaa työnantajalle verovaroista 100% tai mielummin 105% perhevapaista aiheutuvista kustannuksista, sen jälkeen työntekijän perheen perustaminen ei ole työntantajalle kustannusriski.

        Juuri näin. Lopulta koko lysti maksetaan veroilla, joten miksi perhekustannuksia ei tasattaisi kaikille veronmaksajille yrityksille. Tämä ehdotettu jaettu kotihoisontuki on kuitenkin jonkinlainen helpotus tähän nykyiseen tilanteeseen, mutta vielä sen kin toteutumisen jälkeen on parannattevaa!


    • yksi henkilöstöihmin

      Patria Aviation, Boliden, puolustusvoimat, Nokia, Coronaria hoitoketju...

      Myös minä olen kuullut parista em. yrityksestä samaa. Eik siellä ole johdossa tai henkilöstöhallinnossa ihmisiä, jotka tuntevat lakipykälät vai miten tuo on mahdollista? Olen samaa mieltä, että asia pitää tuoda julki, koska eihän asiat muuten parempaan suuntaan mene! Tällaisten yönantajien on turha yrittää luoda hyvää työnantajakuvaa, sillä kyllä huonon kohtelun saanut työnhakija kertoo huonosta kohtelusta ainakin kymmenelle kaverilleen ja näin sana leviää.

      • NinaTa

        itseäsi kohdeltavan! Kyllä nämä yritykset kaivavat itselleen kuoppaa näin. Kilpailu hyvistä työntekijöistä tulee olemaan tulevaisuudessa kovaa eikä syrjintää tai negatiiviseen maineeseen luulisi olevan näilläkään varaa. Sen edestään löytää...


      • omaminäparas
        NinaTa kirjoitti:

        itseäsi kohdeltavan! Kyllä nämä yritykset kaivavat itselleen kuoppaa näin. Kilpailu hyvistä työntekijöistä tulee olemaan tulevaisuudessa kovaa eikä syrjintää tai negatiiviseen maineeseen luulisi olevan näilläkään varaa. Sen edestään löytää...

        nopeammin kuin hyvä. Nämä yritykset (Boliden, Patria, puolustusvoimat) ovat tietääkseni miesvaltaisia yrityksiä, mutta luulisi tasa-arvon jo edenneen niissäkin, mutta ilmeisesti siellä on niitä vanhoja patuja vielä päättämässä. Vai harrastavatko naisetkin naisten syrjintää?


      • Vinkkinä
        omaminäparas kirjoitti:

        nopeammin kuin hyvä. Nämä yritykset (Boliden, Patria, puolustusvoimat) ovat tietääkseni miesvaltaisia yrityksiä, mutta luulisi tasa-arvon jo edenneen niissäkin, mutta ilmeisesti siellä on niitä vanhoja patuja vielä päättämässä. Vai harrastavatko naisetkin naisten syrjintää?

        Suoraan voi sanoa, että miesvaltaisilla aloilla syrjitään lähes aina naisia ja lasten saantia. Kannattaa tutustua yritysten sukupuolijakaumaan. Se voi kertoa yllättävän paljon. Erityisesti kannattaa huomioida alat, joissa alan opiskelijoista suurin osa on naisia, mutta yrityksen työntekijöistä suurin osa on miehiä. Tällaisissa työpaikoissa sovinismi jyllää.


    • utelias90

      Mielelläni kuulisin, miten syrjintä on työantajan puolelta tapahtunut?

      • HP

        Ainakin minulle on kerran käynyt niin, että oli jo sovittu aika työsopimuksen tekemiselle, ja kerroin raskaudestani niin työnantaja soittikin perään, että sijoituspaikka onkin muuttunut helsingistä kuopioksi ja kysyi olenko silti kiinnostunut...oikea syyhän oli todellisuudessa kuitenkin se, että näin pystyivät kiertämään sen, että minut olisi pitänyt palkata.

        Toisella kertaa taas kävi niin, että kerrottuani raskaudesta, työantaja ei ensin vastannut puheluihini enää ja sitten kun vastasi teeskenteli useamman kerran, että linja on huono eikä kuulu mitään kunnes lopulta lopetin soittamisen eivätkä enää ottaneet yhteyttä. Sattumalta tämä oli juuri yksi noista em. yrityksistä!


      • huhheijaa
        HP kirjoitti:

        Ainakin minulle on kerran käynyt niin, että oli jo sovittu aika työsopimuksen tekemiselle, ja kerroin raskaudestani niin työnantaja soittikin perään, että sijoituspaikka onkin muuttunut helsingistä kuopioksi ja kysyi olenko silti kiinnostunut...oikea syyhän oli todellisuudessa kuitenkin se, että näin pystyivät kiertämään sen, että minut olisi pitänyt palkata.

        Toisella kertaa taas kävi niin, että kerrottuani raskaudesta, työantaja ei ensin vastannut puheluihini enää ja sitten kun vastasi teeskenteli useamman kerran, että linja on huono eikä kuulu mitään kunnes lopulta lopetin soittamisen eivätkä enää ottaneet yhteyttä. Sattumalta tämä oli juuri yksi noista em. yrityksistä!

        Nokian kohdalla allekirjoitan tuon. Minut jo valittiin paikkaan, kunnes yhtä-äkkiä työ olikin hävinnyt juuri samalla hetkellä, kun kerroin järjestäväni lapsen hoidon sopimusten allekirjoittamistilaisuutta varten.

        Syrjinnän huomaa siinä, että kun laitan CV:hen maininnan lapsesta, ei tule haastattelupyyntöjä. Kun poistin kaikki viittaukset, alkoi tulla haastattelupyyntöjä. Yhdessä haastattelussa, jossa lapsen olemassaolo tuli esille, kysyttiin suoraan, onko lapsen isä kuvioissa ja hoitaako isovanhemmat lasta. Lisäksi kysyttiin, onko minulla paljon ystäviä ja miten olen heihin tutustunut.

        Kaikkein paras on kysymys: onhan lapsesi terve? Katsos, meillä ei anneta erityislasten tarpeiden mukaan sairaslomia, eikä voi lähteä kesken työpäivän pikkunuhan takia.

        Minulta on myös kysytty sairaslomapäivieni määrää (tietenkin valehtelin).


      • Suuripettymys

        sillä minulle taas kävi niin, että kun kaikki oli jo sovittua ja paikka minun niin kaikki tyssäsi siihen, kun kerroin voivani aloittaa vasta 5 kk kuluttua kun äitiysloma päättyy. Eivät odottaneet 5 kk:tta vaikka ei saisi syrjiä perhevapaan perusteella!


    • siitäs saivat

      Hain VR ratalle:lle töihin toiselle puolen suomea. Pyydettiin haastatteluun ja kerroin, että näin nopealla aikataululla en löydä lapsille hoitajaa, mutta kysyin voisinko tulla haastatteluun lauantaina. Tämä VR:n Ratan haastattelija Oulusta löi minulle luurin korvaan! eikä enää tämän jälkeen ottanut yhteyttä. Olen kertonut tästä kokemuksestani varmasti parille kymmenelle ihmiselle, että miten valtiollakin voidaan toimia näin!

      • huhheijaa

        Mulle löi yksi EilaKaislan rekry luurin korvaan kesken vastaukseni. Olin ihan äimänä. Toi tais olla Hämeenlinnan toimistolta. Löytyy näitä. Osaan kuitenkin kiteyttää asiani, joten en ole ummet ja lammet puhuja.


      • Maakrapu*
        huhheijaa kirjoitti:

        Mulle löi yksi EilaKaislan rekry luurin korvaan kesken vastaukseni. Olin ihan äimänä. Toi tais olla Hämeenlinnan toimistolta. Löytyy näitä. Osaan kuitenkin kiteyttää asiani, joten en ole ummet ja lammet puhuja.

        Moikka,

        minä olen parisuhteessa elävä kolmikymppinen nainen - ja tehnyt koko työurani ajan pätkätöitä.

        Havaintojeni mukaan laiton kysymys lastenhankintasuunnitelmista tehdään noin puolessa työhaastatteluista.

        Valitettavasti töitä on kuitenkin saatava, joten kysymykseen on käytännössä vastattava.

        Olen myös huomannut, että haastatteluissa, joissa erehdyn mainitsemaan joitakin perheasioita ME-muodossa, en ole vielä koskaan saanut kutsua jatkohaastatteluun.

        Hassuinta tässä kaikessa on se, että en edes suunnittele perheelisäystä tällä hetkellä. Meillä n vielä paljon suunnitelmia, mitä lapseton pariskunta voi tehdä ennen kotiin hiljentymistä pienokaisen äärelle.

        Silti olen menettänyt kymmeniä paikkoja lapsenhankintaepäilyn vuoksi. Minun firmani ovat olleet pieniä ns. perheyrityksiä.


      • sillä selvä---
        Maakrapu* kirjoitti:

        Moikka,

        minä olen parisuhteessa elävä kolmikymppinen nainen - ja tehnyt koko työurani ajan pätkätöitä.

        Havaintojeni mukaan laiton kysymys lastenhankintasuunnitelmista tehdään noin puolessa työhaastatteluista.

        Valitettavasti töitä on kuitenkin saatava, joten kysymykseen on käytännössä vastattava.

        Olen myös huomannut, että haastatteluissa, joissa erehdyn mainitsemaan joitakin perheasioita ME-muodossa, en ole vielä koskaan saanut kutsua jatkohaastatteluun.

        Hassuinta tässä kaikessa on se, että en edes suunnittele perheelisäystä tällä hetkellä. Meillä n vielä paljon suunnitelmia, mitä lapseton pariskunta voi tehdä ennen kotiin hiljentymistä pienokaisen äärelle.

        Silti olen menettänyt kymmeniä paikkoja lapsenhankintaepäilyn vuoksi. Minun firmani ovat olleet pieniä ns. perheyrityksiä.

        Perhesuunnitelmista uteluun voi huoletta valehdella niin kuin parhaaksi näkee.


      • 19
        sillä selvä--- kirjoitti:

        Perhesuunnitelmista uteluun voi huoletta valehdella niin kuin parhaaksi näkee.

        Jos jotakuta kiinnostaa miksi saa valehdella, niin tässä syy.

        Valehdellahan ei saa. Valehdelleen työntekijän menettelyn moitittavuutta arvioitaessa on otettava huomioon muun muassa se, minkälaisista asioista työntekijä on antanut harhaanjohtavaa tai virheellistä tietoa ja missä määrin ja kuinka olennaisten työntekoedellytysten osalta työnantaja on tullut harhaanjohdetuksi.

        Koska perhesuunnitelmia ei saa käyttää työntekijän valinnan perusteena (syrjintäkielto), niin kyseisessä asiassa harhaanjohtamista ei voida pitää olennaisena asiana. Sen vuoksi sitä ei voi esimerkiksi käyttää työsuhteen purkuperusteena. Sama pätee muihin seikkoihin, jotka eivät saisi vaikuttaa päätöksen tekoon.


    • hohhoijaa, taasko?

      Oletteko arvon perheelliset kitisijät kiinnittäneet huomiota siihen, että me lapsettomat naiset emme saa juuri teidänlaistenne lapsikoneiden vuoksi töitä, kun työnantajat pelkäävät joutuvansa kustantamaan äitiyslomalaisten riemut ja vielä sijaiset? Nainen on automaattisesti työnantajalle riski joutua maksajaksi ilman työpanosta!

      Pitäisi olla oikeus irtisanoa perättäisten äitiyslomien vuoksi ja vaikka jos alle vuoden työskenneltyään pamahtaa paksuksi. Pitäisi olla oikeus työnantajilla siihen, että äitiysloman aikana työntekijästä ei tulisi minkäänlaisia kustannuksia työnantajalle, eli palkan ja etuisuuksien maksu seis, kunnes työpanos on taas 100%

      Sitten meillä muillakin olisi mahdollisuus saada töitä. Siis meillä, jotka emme tee lapsia työnantajan kustannuksella.

      • huhheijaa

        Mä olin saman työnantajan palveluksessa 10 vuotta ennen raskautta, mutta se riitti. Sen jälkeen alettiin syrjiä työtehtävien jaossa ja lopulta jäin ilman töitä eli olin töissä, mutta en saanut tehdä töitä, eikä mulle saanut kukaan muukaan toiselta osastolta antaa töitä. Syynä oli se, että kielsin esimiestä tekstaamasta mulle yöllä työtehtäviä ja soittamasta kello 5.40, koska syötin vielä siihen aikaan 11kk lastani, enkä todellakaan kokenut olevani velvollinen aloittamaan työpäivääni silloin. Hauskinta oli, että ettei tälläistä ollut ennen äidiksi tuloani. Luulin olevani edelleen normaalissa 8-16 työssä, kuin ennen raskautta. Kun en pystynytkään olemaan pomon palveluksessa äitiysloman jälkeen 5-23, olin huono työntekijä.

        En itse lapsettomana ollut koskaan töissä 5-23. Vapaapäiviäkin sain lapsettomana sopivasti, mutta auta armias, jos olisinkin ottanut vapaapäivän viettääkseni lapsen kanssa leivontapäivää. Se vain ei käynyt. Oletko sinä, arvon lapseton aina töissä? Etkö arvosta vapaa-aikaa?


      • Ritu33
        huhheijaa kirjoitti:

        Mä olin saman työnantajan palveluksessa 10 vuotta ennen raskautta, mutta se riitti. Sen jälkeen alettiin syrjiä työtehtävien jaossa ja lopulta jäin ilman töitä eli olin töissä, mutta en saanut tehdä töitä, eikä mulle saanut kukaan muukaan toiselta osastolta antaa töitä. Syynä oli se, että kielsin esimiestä tekstaamasta mulle yöllä työtehtäviä ja soittamasta kello 5.40, koska syötin vielä siihen aikaan 11kk lastani, enkä todellakaan kokenut olevani velvollinen aloittamaan työpäivääni silloin. Hauskinta oli, että ettei tälläistä ollut ennen äidiksi tuloani. Luulin olevani edelleen normaalissa 8-16 työssä, kuin ennen raskautta. Kun en pystynytkään olemaan pomon palveluksessa äitiysloman jälkeen 5-23, olin huono työntekijä.

        En itse lapsettomana ollut koskaan töissä 5-23. Vapaapäiviäkin sain lapsettomana sopivasti, mutta auta armias, jos olisinkin ottanut vapaapäivän viettääkseni lapsen kanssa leivontapäivää. Se vain ei käynyt. Oletko sinä, arvon lapseton aina töissä? Etkö arvosta vapaa-aikaa?

        Patria Aviation, Boliden, puolustusvoimat, Nokia, Coronaria hoitoketju, Avon Cosmetics.


      • lapsia tarvitaan

        Etköhän sinä ole ihan itse ryssiny työnsaatimahdollisuutesi. Jos kukaan ei halua kanssasi perhettä, niin tuskimpa viehätät työnantajaakaan.

        Perhevapaiden kustannukset pitäisikin korvata suoraan verovaroista työnantajalle.

        Yhteiskunta tarvii lapsia, lapsetonta vanhaapiikaa ei kaipaa kukaan.


      • solja42
        lapsia tarvitaan kirjoitti:

        Etköhän sinä ole ihan itse ryssiny työnsaatimahdollisuutesi. Jos kukaan ei halua kanssasi perhettä, niin tuskimpa viehätät työnantajaakaan.

        Perhevapaiden kustannukset pitäisikin korvata suoraan verovaroista työnantajalle.

        Yhteiskunta tarvii lapsia, lapsetonta vanhaapiikaa ei kaipaa kukaan.

        Ihme ettei tiedotuvälineet ole tarttuneet tähän aiheeseen. laki sanoo toista mitä todellisuus on!!!


      • jotenkin se näkyy ja
        huhheijaa kirjoitti:

        Mä olin saman työnantajan palveluksessa 10 vuotta ennen raskautta, mutta se riitti. Sen jälkeen alettiin syrjiä työtehtävien jaossa ja lopulta jäin ilman töitä eli olin töissä, mutta en saanut tehdä töitä, eikä mulle saanut kukaan muukaan toiselta osastolta antaa töitä. Syynä oli se, että kielsin esimiestä tekstaamasta mulle yöllä työtehtäviä ja soittamasta kello 5.40, koska syötin vielä siihen aikaan 11kk lastani, enkä todellakaan kokenut olevani velvollinen aloittamaan työpäivääni silloin. Hauskinta oli, että ettei tälläistä ollut ennen äidiksi tuloani. Luulin olevani edelleen normaalissa 8-16 työssä, kuin ennen raskautta. Kun en pystynytkään olemaan pomon palveluksessa äitiysloman jälkeen 5-23, olin huono työntekijä.

        En itse lapsettomana ollut koskaan töissä 5-23. Vapaapäiviäkin sain lapsettomana sopivasti, mutta auta armias, jos olisinkin ottanut vapaapäivän viettääkseni lapsen kanssa leivontapäivää. Se vain ei käynyt. Oletko sinä, arvon lapseton aina töissä? Etkö arvosta vapaa-aikaa?

        ja kaupan alalla erityisesti


      • Kippari42
        Ritu33 kirjoitti:

        Patria Aviation, Boliden, puolustusvoimat, Nokia, Coronaria hoitoketju, Avon Cosmetics.

        Patria Aviation, Boliden,, puolustusvoimat, Nokia, Coronaria Hoitoketju, Avon Cosmetics, Rautaruukki


      • hanski70
        Kippari42 kirjoitti:

        Patria Aviation, Boliden,, puolustusvoimat, Nokia, Coronaria Hoitoketju, Avon Cosmetics, Rautaruukki

        myös minulla huonoja koemuksia rautaruukista. eivät ottaneet äitiysloman takia...


      • tyytyväinen näin
        hanski70 kirjoitti:

        myös minulla huonoja koemuksia rautaruukista. eivät ottaneet äitiysloman takia...

        samoja kokemuksia: en päässyt, koska en ollut valmis aloittamaan aiemmin vaan vasta 4 kk kuluttua, kun vanhempainvapaa päättyy. Olisi haluttanut viedä asia liiton lakiamiehelle, mutta ajattelin, että en missään tapauksessa haluaisi työskennellä yrityksessä, jossa kulttuuri on noin syrjivä. Siinäpähän jatkakoon rasvakourameininkiään...


      • 20
        tyytyväinen näin kirjoitti:

        samoja kokemuksia: en päässyt, koska en ollut valmis aloittamaan aiemmin vaan vasta 4 kk kuluttua, kun vanhempainvapaa päättyy. Olisi haluttanut viedä asia liiton lakiamiehelle, mutta ajattelin, että en missään tapauksessa haluaisi työskennellä yrityksessä, jossa kulttuuri on noin syrjivä. Siinäpähän jatkakoon rasvakourameininkiään...

        Minä olen kyllä Rautaruukin puolella tässä. Jos työntekijä tarvitaan aiemmin, niin ei siinä voi jäädä odottamaan syystä tai toisesta. Tuon ajattelumallin mukaan olisi pakko ottaa pätevein hakija, vaikka hänen edellinen määräaikainen (ei puretavissa oleva) työsopimus päättyisi vaikka 12 kuukauden kuluttua. Syrjintäkiellolla on tarkoitus estää syrjintää, eikä antaa erityisetuja.


      • jklsdjklf
        tyytyväinen näin kirjoitti:

        samoja kokemuksia: en päässyt, koska en ollut valmis aloittamaan aiemmin vaan vasta 4 kk kuluttua, kun vanhempainvapaa päättyy. Olisi haluttanut viedä asia liiton lakiamiehelle, mutta ajattelin, että en missään tapauksessa haluaisi työskennellä yrityksessä, jossa kulttuuri on noin syrjivä. Siinäpähän jatkakoon rasvakourameininkiään...

        Samaa mieltä kuin edellinen sinulle vastannut. Jos työntekijää tarvitaan heti, ei siinä voi odottaa, että äitiyslomat päättyy, sijainen pitäisi olla kuitenkin ja kahden palkkaaminen maksaa. Valittiinko sinut sitten hommaan ja peruttiin? ei ole mikään ihme, että lapsentekoikäisiä kartetaan, kun pitää saada homma, johon pitäisi heti kättelyssä olla sijainen. Entä jos käy niin, että otetaan sijainen, sinä menet sinne ja koeajalla todetaan, että vähemmän pätevä sijainen osaakin hommat paremmin?


      • jukolan jussi
        Ritu33 kirjoitti:

        Patria Aviation, Boliden, puolustusvoimat, Nokia, Coronaria hoitoketju, Avon Cosmetics.

        Olen kuullut huhun etta eraat tutkimusryhmat tuottaa ulkomailta (kiina, intia yms) henkiloita toihin ja teettaa heilla toita huomattavasti alle minkaanlaisten palkkanormien. Kuulin etta eraskin ulkomaalainen korkeakoulutettu saisi alle 900e brutto/kk ..tama on vaarin ja todella vaaristaa ja heikentaa suomalaisten palkkoja tulevaisuudessa..Asia pitaa tutkia ..kukaan ei tallaista valvo ja ao ulkomaalaiset on monasti taysin tietamattomia heille kuuluvista eduista ja palkkatasosta taalla...jonkun pitaa puuttua tahan orjuuttamisen muotoon...ellei kukaan kerro ulkomaalaiselle tyontekijalle hanen oikeuksistaan niin tallainen voi jatkua taysin vapaasti...


      • Nassesesse
        Ritu33 kirjoitti:

        Patria Aviation, Boliden, puolustusvoimat, Nokia, Coronaria hoitoketju, Avon Cosmetics.

        Lsätään tähän nyt vielä Vantaan kaupunki, joka harrastaa ikärasismia.


      • nainen 32
        lapsia tarvitaan kirjoitti:

        Etköhän sinä ole ihan itse ryssiny työnsaatimahdollisuutesi. Jos kukaan ei halua kanssasi perhettä, niin tuskimpa viehätät työnantajaakaan.

        Perhevapaiden kustannukset pitäisikin korvata suoraan verovaroista työnantajalle.

        Yhteiskunta tarvii lapsia, lapsetonta vanhaapiikaa ei kaipaa kukaan.

        Höpö höpö kaikki muu paitsi "Perhevapaiden kustannukset pitäisikin korvata suoraan verovaroista työnantajalle".


      • Anonyymi

        Naisia syrjitään pelkän sukupuolen perusteella perhetilanteesta ja siviilisäädystä riippumatta.

        Omat kokemani syrjintäorganisaatiot aloittajan listan jatkoksi:

        Porin kaupunki, Euran kunta, Biolan, Hankkija, SOK, Kesko, Luonnonvarakeskus, Sasky, Keuda, pörssiyhtiöt, Yara Suomi


    • tivolinväki

      Patria Aviation, Boliden,, puolustusvoimat, Nokia, Coronaria Hoitoketju, Avon Cosmetics, Rautaruukki, Oy Scan-Auto Ab

      Haastattelussa kysyttiin suoraan aiotko hankkia lapsia, ja sanottiin, että työhön ei oteta, jos aikoo lähivuosina lisääntyä.

      • kllästynyt

        Listalla mainittu autoalan yritys hakee talouspäällikköä. Lisääntymisikäiset naiset älkööt vaivautuko.


    • Huumorilla vain

      Harrastajat nämä firmat, missä on tuntilappujen kerääjänä tj:n kullan muru. Taatusti tulee lunta tupaan ja jatkuvalla syötöllä ja joka asiasta.

      • "eipaljokiinnosta"

        "Perhevapaiden kustannukset pitäisikin korvata suoraan verovaroista työnantajalle.
        Yhteiskunta tarvii lapsia, lapsetonta vanhaapiikaa ei kaipaa kukaan"

        No en nyt hirveästi huutelisi.. ennen sentään nämä lapset alkoi noin parikymppisenä tuottaa takaisinpäin veronmaksajina mutta nykyajan vapaan kasvatuksen helmillä kun ei näytä olevan edes suurempaa mielenkiintoa työntekoa kohtaan, pienestä pitäen opittu roikkumaan netissä ja pappa betalar, jos ei niin "joku muu" olisko vaikka valtio..


      • forchiin
        "eipaljokiinnosta" kirjoitti:

        "Perhevapaiden kustannukset pitäisikin korvata suoraan verovaroista työnantajalle.
        Yhteiskunta tarvii lapsia, lapsetonta vanhaapiikaa ei kaipaa kukaan"

        No en nyt hirveästi huutelisi.. ennen sentään nämä lapset alkoi noin parikymppisenä tuottaa takaisinpäin veronmaksajina mutta nykyajan vapaan kasvatuksen helmillä kun ei näytä olevan edes suurempaa mielenkiintoa työntekoa kohtaan, pienestä pitäen opittu roikkumaan netissä ja pappa betalar, jos ei niin "joku muu" olisko vaikka valtio..

        Aiempaan keskusteluun täytyy sanoa, että minultakin on kysytty työhaastattelussa aionko hankkia lapsia lähitulevaisuudessa, perustelivat sitä sillä että heille aiemmin palkattu henkilö oli jäänyt äitiyslomalle. Vastasin (valehtelin) että en vaikka mieli olisi tehnyt sanoa että haistakaa v***u, ette saisi edes kysyä tuota..

        "nykyajan vapaan kasvatuksen helmillä kun ei näytä olevan edes suurempaa mielenkiintoa työntekoa kohtaan, pienestä pitäen opittu roikkumaan netissä ja pappa betalar, jos ei niin "joku muu" olisko vaikka valtio.." ja mistähän näitä kateellisia (?) tulee jotka jaksaa syyttää jotain ulkoista tekijää siitä että itsellä menee huonosti? Syökö joku sun eväät?!!


      • Vanaha ämmä
        forchiin kirjoitti:

        Aiempaan keskusteluun täytyy sanoa, että minultakin on kysytty työhaastattelussa aionko hankkia lapsia lähitulevaisuudessa, perustelivat sitä sillä että heille aiemmin palkattu henkilö oli jäänyt äitiyslomalle. Vastasin (valehtelin) että en vaikka mieli olisi tehnyt sanoa että haistakaa v***u, ette saisi edes kysyä tuota..

        "nykyajan vapaan kasvatuksen helmillä kun ei näytä olevan edes suurempaa mielenkiintoa työntekoa kohtaan, pienestä pitäen opittu roikkumaan netissä ja pappa betalar, jos ei niin "joku muu" olisko vaikka valtio.." ja mistähän näitä kateellisia (?) tulee jotka jaksaa syyttää jotain ulkoista tekijää siitä että itsellä menee huonosti? Syökö joku sun eväät?!!

        vanha akka ja parhaat työkaverini ovat olleet tuossa 25 vuoden iän hujakoilla viime aikoina. Toissa syksynä olin työharjoittelussa 26-vuotiaan vastavalmistuneen nuorukaisen opissa, eikä ollut yhtään ylimielinen, vaan tosi kiva ja auttavainen. Eikä ollut tietävinään kaikkea, vaan sanoi joissain asioissa, että kyllä niitä alussa piti itsekin miettiä. Nuo nuoret olivat myös ahkeria. Mitä siihen tulee, ettei nuorilla ole muka mielenkiintoa, ja jaskat. Tuo on täysin populan omassa päässä, yleensä sen populan, joka työaikanakin valittaa enemmän kuin tekee. Nuoret halveksivat monesti juuri minun ikäryhmääni ja pakko sanoa, ettei useinkaan syyttä. Työaika käytetään valittamiseen ja halvemiksimiseen eikä omaa osaamista viitsitä päivittää. Nuorilta sain itse arvostusta varmaankin juuri siksi, että arvostin heitä ja olen iäkkäämpäänäkin lisännyt koulutustani, tuo harjoittelukin oli koulutukseen liittyvä.


    • ???????

      Voin kysyä neljän lapsen äitinä, miksi ottaisivat töihin raskaana olevia tai vanhempainvapaalla olevia ? Pitäisi maksaa kahdelle palkkaa kuitenkin, eikä vanhempainvapaalla oleva pääse aloittamaan töitä heti ja raskaana oleva taas jää kohta äitiyslomalle. Meitäkin on täällä työttömänä, joilla lapset on jo isoja eikä olla raskaana tai millään lomilla.

      • Ella82

        Hyvä nimimerkki "toisaalta"! Etkö todellakaan tiedä, että suomessa nimenomaan on lain nojalla kielletty syrjimästä raskaana tai vanhempainvapaalla olevia?!! Kyse on siis siitä, että nuo edellä mainitut yritykset eivät noudata lakia, ei siitä oletko sinä työtön tai ovatko sinun lapsesi jo isoja. Haloo!


      • kangertaa myös
        Ella82 kirjoitti:

        Hyvä nimimerkki "toisaalta"! Etkö todellakaan tiedä, että suomessa nimenomaan on lain nojalla kielletty syrjimästä raskaana tai vanhempainvapaalla olevia?!! Kyse on siis siitä, että nuo edellä mainitut yritykset eivät noudata lakia, ei siitä oletko sinä työtön tai ovatko sinun lapsesi jo isoja. Haloo!

        Veljeni on pikkufirmassa töissä ja ilmoitti pitävänsä isyysvapaata. Työnantajan naama venähti mutruun, "no montako päivää aiot pitää?" Vastauksen kuultuaan totesi; "ET KAI SINÄ NYT NIIN KAUAN AIO PITÄÄ!" Piti kuitenkin.


      • Yrittäjäj
        kangertaa myös kirjoitti:

        Veljeni on pikkufirmassa töissä ja ilmoitti pitävänsä isyysvapaata. Työnantajan naama venähti mutruun, "no montako päivää aiot pitää?" Vastauksen kuultuaan totesi; "ET KAI SINÄ NYT NIIN KAUAN AIO PITÄÄ!" Piti kuitenkin.

        Hei!

        Täällä 1 vasta aloittanut yrittäjä. Homma on lähtenyt todella hyvin käyntiin, kohta on jo aika hankkia ensimmäinen työntekijä. Itse en edes uskalla varmaan harkita palkata naista, juuri tuon lapsen teon vuoksi. En tiedä kuka maksaa ja mitä jos työntekijä jää äitiyslomalle. Jos firma maksaa niin nouseva yritys kaatuu heti.

        Eli pitäisi ymmärtää vähän asioita.. Tottakai mulle on sama jos joku muu kuin firma maksaa sen, ainahan uusia tekijöitä löytyy. Noh, pitää selvittää asia.


      • ...
        Yrittäjäj kirjoitti:

        Hei!

        Täällä 1 vasta aloittanut yrittäjä. Homma on lähtenyt todella hyvin käyntiin, kohta on jo aika hankkia ensimmäinen työntekijä. Itse en edes uskalla varmaan harkita palkata naista, juuri tuon lapsen teon vuoksi. En tiedä kuka maksaa ja mitä jos työntekijä jää äitiyslomalle. Jos firma maksaa niin nouseva yritys kaatuu heti.

        Eli pitäisi ymmärtää vähän asioita.. Tottakai mulle on sama jos joku muu kuin firma maksaa sen, ainahan uusia tekijöitä löytyy. Noh, pitää selvittää asia.

        Tämän takia eivät nekään naiset, jotka eivät oikeasti edes koskaan halua lapsia, saa mitään töitä.


      • selleri-siili
        ... kirjoitti:

        Tämän takia eivät nekään naiset, jotka eivät oikeasti edes koskaan halua lapsia, saa mitään töitä.

        Ei tunnu näemmä olevan mitään vaikutusta sillä onko työtä hakevalla henkilöllä lapsia vai ei.Minulta on usein kysytty työhaastattelussa,että kerro perheestäsi.Kun sanon olevani 24-vuotias perheetön nainen saan osakseni erikoisia katseita.Tulee väistämättä sellainen olo,että minua pidetään outona ihmisenä, kun minulla ei ole omaa perhettä.Entä jos minulla olisi lapsia ja mies?Uskoisin,että saisin ihmetteleviä katseita edelleen.Eli aivan sama mitä tuohon kysymykseen oikein vastaa,kun outona pidetään kumminkin.


      • oikea tulos
        Ella82 kirjoitti:

        Hyvä nimimerkki "toisaalta"! Etkö todellakaan tiedä, että suomessa nimenomaan on lain nojalla kielletty syrjimästä raskaana tai vanhempainvapaalla olevia?!! Kyse on siis siitä, että nuo edellä mainitut yritykset eivät noudata lakia, ei siitä oletko sinä työtön tai ovatko sinun lapsesi jo isoja. Haloo!

        Vaan nykyään näyttää olevan niin, että popula ajattelee, ettei saa työtä siksi, jos on raskaana tai siinä iässä. Eikö kellekään tule mieleen, että muut hakijat voivat ihan muutenkin olla parempia? Itse sain töitä ja on meinattu valittaa samoista syistä, mutta kun minulla sattui olemaan hyvä osaaminen asiasta, jonka osaaminen oli eduksi, valittaja ei edes tiennyt mitä se homma on. Ei se aina ole kiinni mistään muusta kuin siitä, että "lapsentekoikäinen" hakija ei ole alunperinkään aina paras muiden kuin omasta mielestään. Jää niitä muitakin ilman töitä, jokainen keksii jonkun tekosyyn miksei ole tullut valituksi. Pitäisi myöntää, että toinen hakija oli parempi. Mutta sehän on selvä, ettei vuoden sijaisuuteen voi ottaa viimeisillään raskaana olevaa, ei siinä ole syrjinnästä kyse, vaan kyllä sitä pitäisi joku oikeus firmoilla olla valita sellainen, joka sen homman pystyy hoitamaan.


      • fdagdf
        ... kirjoitti:

        Tämän takia eivät nekään naiset, jotka eivät oikeasti edes koskaan halua lapsia, saa mitään töitä.

        Koettakaa ymmärtää, että tuollaiselle firmalle kahden palkan maksaminen yhden työstä tietää sitä, että ei sitä työtä ole kohta kellään. Tiedän yhden firman, joka on kaatunut tuollaisessa tapauksessa. Tiedän myös naisia, joille on sattunut vahinkoja, ilman tarkoitusta hankkia koskaan lasta.


      • työntekijäX*
        selleri-siili kirjoitti:

        Ei tunnu näemmä olevan mitään vaikutusta sillä onko työtä hakevalla henkilöllä lapsia vai ei.Minulta on usein kysytty työhaastattelussa,että kerro perheestäsi.Kun sanon olevani 24-vuotias perheetön nainen saan osakseni erikoisia katseita.Tulee väistämättä sellainen olo,että minua pidetään outona ihmisenä, kun minulla ei ole omaa perhettä.Entä jos minulla olisi lapsia ja mies?Uskoisin,että saisin ihmetteleviä katseita edelleen.Eli aivan sama mitä tuohon kysymykseen oikein vastaa,kun outona pidetään kumminkin.

        mikä on "oikea" vastaus tuohon, jos täytyy kertoa perheestä. Mikään kun ei ole hyvä, olet sitten friikki jos ei ole miestä ja lapsia. Jos on mies, niin varmaan luullaan, että heti hankitaan lapsia, tai jos on jo lapsia, luullaan, että hankitaan lisää tai että ne olemassa olevat lapset vievät niin paljon aikaa.

        Kyllä tätä asiaa punnitaan myös isommissa yrityksissä, sellaisissa joissa ei ajattelisi sillä olevan nii-in suurta merkitystä. Itse olen perheetön ja kaiken aikaa työpaikalla kyräillään, milloinkohan se lähtee sieltä treffipalstoilta etsimään miestä ja tekemään itse heti paksuksi. Sillä ihmisethän ajattelevat niin, jos joku toinen aikaisempi tyäntekijä on juuri näin tehnyt, varsinkin kun on vakinaistettu ja sen jälkeen pamahtanut heti paksuksi, niin ajatellaan että kaikki muutkin naiset tekevät näin. Siksipä vakinaistetaan erittäin harkiten ketään, varsinkaan lapsentekoikäistä naista.

        Omasta mielestäni työpaikalle ei kuulu kenenkä kanssa seurustelet vapaa-aikana vai seurusteletko ollenkaan, se on yksityisasia, mutta eipä näytä työnantajien mielestä olevan.


      • .................
        työntekijäX* kirjoitti:

        mikä on "oikea" vastaus tuohon, jos täytyy kertoa perheestä. Mikään kun ei ole hyvä, olet sitten friikki jos ei ole miestä ja lapsia. Jos on mies, niin varmaan luullaan, että heti hankitaan lapsia, tai jos on jo lapsia, luullaan, että hankitaan lisää tai että ne olemassa olevat lapset vievät niin paljon aikaa.

        Kyllä tätä asiaa punnitaan myös isommissa yrityksissä, sellaisissa joissa ei ajattelisi sillä olevan nii-in suurta merkitystä. Itse olen perheetön ja kaiken aikaa työpaikalla kyräillään, milloinkohan se lähtee sieltä treffipalstoilta etsimään miestä ja tekemään itse heti paksuksi. Sillä ihmisethän ajattelevat niin, jos joku toinen aikaisempi tyäntekijä on juuri näin tehnyt, varsinkin kun on vakinaistettu ja sen jälkeen pamahtanut heti paksuksi, niin ajatellaan että kaikki muutkin naiset tekevät näin. Siksipä vakinaistetaan erittäin harkiten ketään, varsinkaan lapsentekoikäistä naista.

        Omasta mielestäni työpaikalle ei kuulu kenenkä kanssa seurustelet vapaa-aikana vai seurusteletko ollenkaan, se on yksityisasia, mutta eipä näytä työnantajien mielestä olevan.

        "Omasta mielestäni työpaikalle ei kuulu kenenkä kanssa seurustelet vapaa-aikana vai seurusteletko ollenkaan, se on yksityisasia, mutta eipä näytä työnantajien mielestä olevan."

        Komppia tälle. Se, kenen kanssa liikun vapaa-aikana tai harrastan seksiä, ei kuulu työnantajalle mitenkään. Yhdessä firmassa kysyivät tyttöystävän ammattia. Mitä helvettiä työnantaja sillä tiedolla tekee. No, ukko kyllä näytti vähän stalkkerilta/pedarilta että saattaa tehdä hyvinkin paljon.


    • Muuten samoilla

      Pieni oikaisu: perheestä saa kysyä. Ja tietyissä töissä myös raskaudesta, JOS se on työturvallisuuden kannalta välttämätöntä.

    • dffsdfdsf

      harrastavat varmaan monetkin yritykset ja yhteisöt! Alta kolmekymppinen työhönotto-osaston henkilö ei tosiaankaan voi kuvitellakaan että viiskymppinen olisi vielä sopiva työnhakija. Näin.

    • vanhat ja emävanhat

      vuonna 1952 syntynyt mieshenkilö on terve työhaluinen työkykyinen metallin
      ammattilainen.tuntuu siltä että joudun yhteiskunnan elätiksi.pitäis enemmän
      olla yhteiskunta vastuuta työnantajilta, JOS HALUTAAN SUOMI NOUSUUN.
      kyllä kolmekymppiset virolaiset ja puolalaiset kelpaa .

    • vanhana uusiin töihi

      itse olin 53v. kun sain uuden työpaikan Olen nainen metallialalta.Sanoivat ottavansa hieman vanhemman henkilön mielummin kuinnuoremman, joka ei tunne mitään vastuuta työstään, odottaa vain saavansa päivän iltaan.

      • Iätön Suomessa

        Mietin tässä, että miten tuon ikärasismin voisi välttää.

        Hain avointa työpaikkaa ja firma työhakemuslomakkeessa oli kohta ikä. Kirjoitin siihen, että "olen täysi-ikäinen". Mistään muualta ei ikääni voinut päätellä kuin ehkä noin viiden vuoden tarkkuudella.

        Sain kutsun haastatteluun.

        Haastattelijoita oli kaksi kappaletta. Toinen aloitti kyselemällä niitä tavallisia peruskysymyksiä: kerro jotain itsestäsi, vahvuutesi jne.

        Toisen haastattelijan tarkoitus oli ilmeisesti kerätä faktatietoja, ja hän paukaisikin ensimmäisenä kysymyksen: ikä? siis henkilötunnus.... kuului selitysosa.

        No, kerroin tietenkin syntymäaikani.
        Mutta entäpä jos olisin valehdellut, poistanut iästäni vaikka 3 vuotta... saanut sitten paikan ja asia olisi paljastunut jossain vaiheessa. Saisinko potkut valehtelusta, jos muuten olisin menestynyt tehtävässä?

        Eihän tuollaista kukaan oikeasti tee, mutta tulipa vaan mieleen.
        Ulkonäkö ei paljasta muutaman vuoden virhettä....

        Ikää on yli 50 v. ja se on ongelma alallani.


      • Nassesesse

        Tässäkin oli kyllä ikärasismia. Nimittäin myöskään nuorta ei saa syrjiä ikänsä takia. Tehtävään on palkattava sopivin ja pätevin henkilö.


      • Anonyymi
        Nassesesse kirjoitti:

        Tässäkin oli kyllä ikärasismia. Nimittäin myöskään nuorta ei saa syrjiä ikänsä takia. Tehtävään on palkattava sopivin ja pätevin henkilö.

        Jo 16-vuotiaasta alkaen olen ollut liian vanha vain siksi, että olen nainen, joten koko työikäni olen saanut osakseni ikärasismia.


    • tuottajamies

      En tiedä onko syrjintää, mutta kuopiolainen Nettitieto Oy on pitänyt ilmoitusta, jossa haetaan sisällöntuottajaharjoittelijaa. Täytin tuon firman kotisivuilla olevat vaatimukset, mutta hakemukseeni ei koskaan vastattu mitään. Silti paikka on vielä usean kuukauden jälkeen auki.

    • miesnuori13

      Mustalle listalle apteekit ja erityisesti apteekkarit

    • Expa

      Tuo patria aviation elää veronmaksajien rahoilla. Siellä ei raha lopu vaikka kohtelis kuinka huonosti. RHv siellä jakaa hyviä henkilöstö oppejaan

    • Anonyymi

      Coronaria jatkaa syrjimistä edelleen.

      • Anonyymi

        Coronaria syrjii työntekijöitä raskauden ja perhevapaiden osalta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4915
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3106
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1197
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe