Tiedätkö mitä se

tetragrammiin-JHWH

tarkoittaa kun puhutaan lahkosta?

29

225

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teuta

annetaan muittenkin ensin vastata.

• en

tiedä. Antaa tulla!

• tetragrammiin-JHWH

toisinajattelijoiden ryhmä, joka toimii jonkin uskonnollisen yhteisön sisällä tai irrottautuu siitä muodostaakseen uuden uskonnon.

Miten Raamatussa esim. käytetään tätä sanaa?

Lahko sanaa käytetään kahden huomattavan juutalaisuuden haaran kannattajista: fariseuksista ja saddukeuksista (Ap 5:17; 15:5; 26:5). Ei-kristityt sanoivat myös kristillisyyttä "lahkoksi" tai "nasaretilaisten lahkoksi" mahdollisesti siksi, että he katsoivat sen irrottautuneen juutalaisuudesta (Ap 24:5, 14; 28:22).

• teuta
        tetragrammiin-JHWH kirjoitti:

toisinajattelijoiden ryhmä, joka toimii jonkin uskonnollisen yhteisön sisällä tai irrottautuu siitä muodostaakseen uuden uskonnon.

Lahko sanaa käytetään kahden huomattavan juutalaisuuden haaran kannattajista: fariseuksista ja saddukeuksista (Ap 5:17; 15:5; 26:5). Ei-kristityt sanoivat myös kristillisyyttä "lahkoksi" tai "nasaretilaisten lahkoksi" mahdollisesti siksi, että he katsoivat sen irrottautuneen juutalaisuudesta (Ap 24:5, 14; 28:22).

Ja sitä ennen siinä , on käynyt näin , kuin Oli se lammas joka vuorille eksyi , Että hänestä oli tullut
        toisen opin edustaja , ja siksi Hyvä paimen sanoo nuo sanat jos Hän sen löytää . Matt. 18:15-18 .
        Jos uskova rikkoo toista uskovaa vastaan tämän on käytettävä Jeesuksen tässä osoittamassa menetelmää
        päästäkseen sovintoon hänen kanssansa . Se on tehtävä hännen puolestaan rukoillen 1 Joh. 5:16 , ja sävyisyyden ja Rakkauden ,hengessä , ks. Gal. 6:1. Jos rikkonut ei taivu pyytämään anteeksi ja sopimaan , häntä on
        pidettävä kuin hän olisi " PAKANA JA PUBLIKAANI " siinä merkityksessä , että häntä ei tunnusteta uskovaksi veljeksi tai sisareksi . Se ei merkitse vihaista ja töykeää käytöstä . Rikkoneen puolesta on edelleen Rukoiltava , ja hän on tietenkin tervetullut sanankuuloon . . Sirtominen ja päästäminen ,ks. Matt. 16 :18-19 ; Joh. 20:21-23.
        1 Kor. 5:1-5.

18:20 " Olen heidän keskellään " ks. Ef. 1:20-23.
        18:21-22.

• teuta

Tapuhduttua tiedostan ,muutaman sanan , ,tuossa Apt. 28:22 sana lahko ei tarkoiteta , lahkoa siten kuin
        ehkä kirjoittaja olettaa , tässä joku sana , "Juutalaisten ensimmäiset", jotka Paavali kutsui luoksee, eivät
        olleet kristittyjä , mutta monet heistä olivat halukkaita kuulemaan häntä . Osa heistä tuli uskoon , toiset
        asettivat vastustamaan hänen julistustustaan Kristuksesta .

Jeesus oli lainannut Jesajan kirjan 6:9-10 , samoja sanoja ,Matt. 13:13. kuin Paavalikin tässä .
        Ne liittyivät läheisesti Apostolin sanoihin , Room. 9 ja 11 .

Ellei tule isoa haloota , voin vähän jatkaa.

• teuta
        teuta kirjoitti:

Ja sitä ennen siinä , on käynyt näin , kuin Oli se lammas joka vuorille eksyi , Että hänestä oli tullut
        toisen opin edustaja , ja siksi Hyvä paimen sanoo nuo sanat jos Hän sen löytää . Matt. 18:15-18 .
        Jos uskova rikkoo toista uskovaa vastaan tämän on käytettävä Jeesuksen tässä osoittamassa menetelmää
        päästäkseen sovintoon hänen kanssansa . Se on tehtävä hännen puolestaan rukoillen 1 Joh. 5:16 , ja sävyisyyden ja Rakkauden ,hengessä , ks. Gal. 6:1. Jos rikkonut ei taivu pyytämään anteeksi ja sopimaan , häntä on
        pidettävä kuin hän olisi " PAKANA JA PUBLIKAANI " siinä merkityksessä , että häntä ei tunnusteta uskovaksi veljeksi tai sisareksi . Se ei merkitse vihaista ja töykeää käytöstä . Rikkoneen puolesta on edelleen Rukoiltava , ja hän on tietenkin tervetullut sanankuuloon . . Sirtominen ja päästäminen ,ks. Matt. 16 :18-19 ; Joh. 20:21-23.

Keskinäinen anteeksipyytäminen ja antaminen . ks. Matt. 521-26 ; Luuk. 17:3-4 .
        Juutalaisten kirjanoppineiden mukaan oli annettava anteeksi kolmesti . Pietari tahtoi olla huomattavasti
        jalomielisempi ja lisäsi sen 7:mäksi kerraksi , Johon Jeesus sanoi 70 x7 tarkoittavat: On annettava anteeksi niin usein kuin rikkonut sitä pyytää , Matt. 18;15 -18 . Joka ei pyydä anteeksi ei saa anteeksi , Häntä kohtaan ei
        silti saa pitää vihaista , katkeraa ja anteeksiantamatonta sydäntä .

• tetragrammiin-JHWH
        teuta kirjoitti:

mennään ihan eri asiaan kuin lahko- sanan käsittelyyn.

• teu.

mennään ihan eri asiaan kuin lahko- sanan käsittelyyn.

Lahkon voi vain perustaa sellainen joka on paennut vuorille ...

• teuta
        teuta kirjoitti:

Tapuhduttua tiedostan ,muutaman sanan , ,tuossa Apt. 28:22 sana lahko ei tarkoiteta , lahkoa siten kuin
        ehkä kirjoittaja olettaa , tässä joku sana , "Juutalaisten ensimmäiset", jotka Paavali kutsui luoksee, eivät
        olleet kristittyjä , mutta monet heistä olivat halukkaita kuulemaan häntä . Osa heistä tuli uskoon , toiset

Jeesus oli lainannut Jesajan kirjan 6:9-10 , samoja sanoja ,Matt. 13:13. kuin Paavalikin tässä .

Jes. 6:9-10 . lue teksti omastaraamatusta .
        sel. Herran Jesajalle julistettavaksi antamassa sanomassa oli kolme puolta.
        1. Juudan tuleva hävittäminen miltei asujattomaksi sen asukkaiden luopumuksen ja syntielämän tähden.
        2. Israelin joutuminen hengellisen paatumkseen ja sokeuden tilaan ,ks. Luuk. 21:20-24 ; Room. 11:1-32.
        3. Siihen oli jäävä "pyhä siemen" joka oli palaava hajaannuksesta kansojen sekaan ( ensiksi Baabelin pakkosiirtolaisuudesta , myöhemmin kansojen keskuudesta ks. Jes.11;11. ) ja luopumuksesta Herran
        (Kristuksen ) puoleen. ks. Sak.12 ; Matt.21. 33-44. Jesajan poika , jonka nimi oli "JäännösPalajaa "
        Jes. 7:3 . oli tästä "kävelevä profeetta " .

• Asias pysyen
        teuta kirjoitti:

Jes. 6:9-10 . lue teksti omastaraamatusta .
        sel. Herran Jesajalle julistettavaksi antamassa sanomassa oli kolme puolta.
        1. Juudan tuleva hävittäminen miltei asujattomaksi sen asukkaiden luopumuksen ja syntielämän tähden.
        2. Israelin joutuminen hengellisen paatumkseen ja sokeuden tilaan ,ks. Luuk. 21:20-24 ; Room. 11:1-32.
        3. Siihen oli jäävä "pyhä siemen" joka oli palaava hajaannuksesta kansojen sekaan ( ensiksi Baabelin pakkosiirtolaisuudesta , myöhemmin kansojen keskuudesta ks. Jes.11;11. ) ja luopumuksesta Herran
        (Kristuksen ) puoleen. ks. Sak.12 ; Matt.21. 33-44. Jesajan poika , jonka nimi oli "JäännösPalajaa "
        Jes. 7:3 . oli tästä "kävelevä profeetta " .

Mutta kun me elämme vuotta 2010 jKr. Raamatusta luettujen tapahtumien ja opetukset pitäsi kyetä sijoittamaan OMAAN ELÄMÄÄN, ja tähän päivään.

Tarkennan: Oleellista on, mitä kukin Raamatun paikka MINULLE tänään merkitsee. Raamatun jauhaminen muille ei hyödytä mitään, ellei itse ole samalla hetkellä sanassa sisällä.

Raamatusta ei ole mitään hyötyä lukijalleen, ellei sen tapahtumat kosketa omaa henkilökohtaista elämää tänä päivänä.

Historiatietona Raamatusta ei ole sitä hyötyä mihin se on tarkoitettu. Raamattu puhuu HENKILÖKOHTAISESTA tiestä iankaikkiseen elämään.

Raamattuun sisälle johdattelevia kysymyksiä:

- Miksi tarvitsen Jeesuksen?
        - Kuka Jeesus on?
        - kuinka voin tulla tuntemaan Jeesuksen?
        - Mistä tiedän olenko Jeesuksen oma, Jumalan lapsi - ja pelastaettu?

Näitä vastauksia ihmiset ovat vailla.
        Joutava historioitseminen, (varsinkaan kun ei tunne asioita), ei auta ketään alkuun elämän tiellä.

Nyt voidaan tietenkin sanoa että jokainen saa kirjoittaa mitä lystää. Tämä pitää paikkansa.

Kun jollakin on oikeus hölpöttää Iankaikkisen elämän kannalta tyhjiä, niin minullakin on oikeus
        arvostella sellaista kirjoittelua. Vai kuinka?

Perustelu:
        ========

Silloin puntit ovat tasan, kun kaikki saavat sanoa mielipiteensä, mutta mikään asia ei rakennu, eikä vahvista meitä Jumalan armossa ja Kristuksen tuntemisessa.

Pysykäämme sen tähden jehovantodistuksen sijasta siinä asiassa jota palstan pitäisi sisältää mahdollisimman paljon. Siis puhetta lestadiolaisuudesta, ja ennen kaikkea puhetta Jeesuksesta, joka on lestadiolaistenkin ainoa mahdollisuus päästä iankaikkiseen elämään.

Tästä on kysymys.

• teuta
        Asias pysyen kirjoitti:

Mutta kun me elämme vuotta 2010 jKr. Raamatusta luettujen tapahtumien ja opetukset pitäsi kyetä sijoittamaan OMAAN ELÄMÄÄN, ja tähän päivään.

Tarkennan: Oleellista on, mitä kukin Raamatun paikka MINULLE tänään merkitsee. Raamatun jauhaminen muille ei hyödytä mitään, ellei itse ole samalla hetkellä sanassa sisällä.

Raamatusta ei ole mitään hyötyä lukijalleen, ellei sen tapahtumat kosketa omaa henkilökohtaista elämää tänä päivänä.

Historiatietona Raamatusta ei ole sitä hyötyä mihin se on tarkoitettu. Raamattu puhuu HENKILÖKOHTAISESTA tiestä iankaikkiseen elämään.

Raamattuun sisälle johdattelevia kysymyksiä:

- Miksi tarvitsen Jeesuksen?
        - Kuka Jeesus on?
        - kuinka voin tulla tuntemaan Jeesuksen?
        - Mistä tiedän olenko Jeesuksen oma, Jumalan lapsi - ja pelastaettu?

Näitä vastauksia ihmiset ovat vailla.
        Joutava historioitseminen, (varsinkaan kun ei tunne asioita), ei auta ketään alkuun elämän tiellä.

Nyt voidaan tietenkin sanoa että jokainen saa kirjoittaa mitä lystää. Tämä pitää paikkansa.

Kun jollakin on oikeus hölpöttää Iankaikkisen elämän kannalta tyhjiä, niin minullakin on oikeus
        arvostella sellaista kirjoittelua. Vai kuinka?

Perustelu:
        ========

Silloin puntit ovat tasan, kun kaikki saavat sanoa mielipiteensä, mutta mikään asia ei rakennu, eikä vahvista meitä Jumalan armossa ja Kristuksen tuntemisessa.

Pysykäämme sen tähden jehovantodistuksen sijasta siinä asiassa jota palstan pitäisi sisältää mahdollisimman paljon. Siis puhetta lestadiolaisuudesta, ja ennen kaikkea puhetta Jeesuksesta, joka on lestadiolaistenkin ainoa mahdollisuus päästä iankaikkiseen elämään.

Tästä on kysymys.

Olen tätä palstaa seurannut , reilut 4 vuotta . ja ensimmäisen kerran sanot noin , että
        häirikkö on saatava pois , ja ainakin hiljaiseksi , tarkoitan että ennen olit sitä mieltä
        että saisit vähän pitää hauskaakin toisten kustannuksella , ka siitä kun kieltäydyin ei kaikki
        ole ollut välillämme hyvin , ja tuskin koskaan aivan hyvin enää tuleekaan , niin paljon olet sanonut
        tietenkin omastamielstä ehkä oikein , mutta ei minun mielestä . Katsotaan nyt miten tämä
        menee. Pitää oppia tuntemaan itsensä . Ja sen sanonsulle yhtähyvin kuin itselle.

• Tällaista ohjetta
        teuta kirjoitti:

Olen tätä palstaa seurannut , reilut 4 vuotta . ja ensimmäisen kerran sanot noin , että
        häirikkö on saatava pois , ja ainakin hiljaiseksi , tarkoitan että ennen olit sitä mieltä
        että saisit vähän pitää hauskaakin toisten kustannuksella , ka siitä kun kieltäydyin ei kaikki
        ole ollut välillämme hyvin , ja tuskin koskaan aivan hyvin enää tuleekaan , niin paljon olet sanonut
        tietenkin omastamielstä ehkä oikein , mutta ei minun mielestä . Katsotaan nyt miten tämä
        menee. Pitää oppia tuntemaan itsensä . Ja sen sanonsulle yhtähyvin kuin itselle.

Lähes koko sen ajan jonka olet tänne kirjoitellut, olen huomauttanut asiattomista viesteistäsi, jotka olet osoittanut minulle tai muille palstalaisille. Uudesta asiasta ei ole siis kysymys. Minulta on jopa puhelimessa kysytty, kuka tuo (piip) on, joka tuolla palstalla sekoilee.

Meitä ketään ei hyödytä sinun "saarnasi" jotka ovat sinun ulkopuolellasi, eivätkä millään tavoin kosketa sinua itseäsi.

Syyttelet usein muita, kirjoittelet eri nimimerkeistä omia perättömiä arvioitasi. Ja paljon muuta jonka tarkoitus on ositella toisia sormella.

Pitää nyt pyrkiä pois tällaisesta vahinkoa tuottavasta tilasta. Alat jatkossa kirjoittaa omista kiusauksistasi, omista lankeemuksistasi, pelastuksestasi, Jumalan armosta, joka on kohdannut sinua, jne. Kirjoittelet sellaisia jakeita Raamatusta, jotka jollain erityisellä tavalla puhuttelevat sinua ja antavat sinulle voimaa uskomiseen. Pyrit toisin sanoen Jumalan sanan sisäpuolelle, pois sieltä ulkopuolelta ja yläpuolelta.

• teu.
        Tällaista ohjetta kirjoitti:

Lähes koko sen ajan jonka olet tänne kirjoitellut, olen huomauttanut asiattomista viesteistäsi, jotka olet osoittanut minulle tai muille palstalaisille. Uudesta asiasta ei ole siis kysymys. Minulta on jopa puhelimessa kysytty, kuka tuo (piip) on, joka tuolla palstalla sekoilee.

Meitä ketään ei hyödytä sinun "saarnasi" jotka ovat sinun ulkopuolellasi, eivätkä millään tavoin kosketa sinua itseäsi.

Syyttelet usein muita, kirjoittelet eri nimimerkeistä omia perättömiä arvioitasi. Ja paljon muuta jonka tarkoitus on ositella toisia sormella.

Pitää nyt pyrkiä pois tällaisesta vahinkoa tuottavasta tilasta. Alat jatkossa kirjoittaa omista kiusauksistasi, omista lankeemuksistasi, pelastuksestasi, Jumalan armosta, joka on kohdannut sinua, jne. Kirjoittelet sellaisia jakeita Raamatusta, jotka jollain erityisellä tavalla puhuttelevat sinua ja antavat sinulle voimaa uskomiseen. Pyrit toisin sanoen Jumalan sanan sisäpuolelle, pois sieltä ulkopuolelta ja yläpuolelta.

noin vuosi .. minähän kirjoitin siitä kaunko yleensä olen ollut pastalla , sinulla on merkillisiä venkoiluja
        minä teen nyt valituksia . mikset pysynyt netti ruukussa kun olit siellä silloinkin kun minä aloitin täällä .

• Tmä on totuus
        teu. kirjoitti:

noin vuosi .. minähän kirjoitin siitä kaunko yleensä olen ollut pastalla , sinulla on merkillisiä venkoiluja
        minä teen nyt valituksia . mikset pysynyt netti ruukussa kun olit siellä silloinkin kun minä aloitin täällä .

... ainakin viisi vuotta ennen sinua. Koitas nyt mies pysyä housuissas. Vuosia kirjoittelin palstalle, kun tämä oli vanhoillislestadiolaisten kanssa yhteinen. Kun ei tiedä, ei pitäisi kirjoittaa mitään.

• teutatess
        Tmä on totuus kirjoitti:

... ainakin viisi vuotta ennen sinua. Koitas nyt mies pysyä housuissas. Vuosia kirjoittelin palstalle, kun tämä oli vanhoillislestadiolaisten kanssa yhteinen. Kun ei tiedä, ei pitäisi kirjoittaa mitään.

Mutta kaikki se mitä sinä kirjoitat minusta on ? mutta se johtuu siitä yksinkertaisesta syystä .
        Että sinä et lue kaikkia viestejä ja yrität vastata otsikolla , häpee. nytkin kerroin että sinä
        olit Muualla kun minä tulin tänne , minun ei tarvitse tietää sinun aikaisemmista kirjoituksista
        muuta kuin ruuti on palanut , sen olen kuullut , ja nähnyt , Minä en viitsi Kohta sulle sanoa
        päivääkään , kun se minkä saa on tyhjää.

• tetragrammiin-JHWH
        teu. kirjoitti:

Lahkon voi vain perustaa sellainen joka on paennut vuorille ...

Matteuksen 18:15-22 puhuta lahkosta yhtään mitään. Jeesus esitti tässä arvokkaita, käytännöllisiä neuvoja kristittyjen välisten vaikeuksien selvittämisestä. Koska olemme kaikki epätäydellisiä ja taipuvaisia erehtymään, meidän täytyy ponnistella ollaksemme anteeksiantavaisia. Näin on erityisesti silloin, kun olemme pahoittaneet mielemme sen johdosta, mitä joku toinen kristitty on sanonut tai tehnyt. (1 Piet 4:8.) Usein on parasta yksinkertaisesti sivuuttaa loukkaus eli antaa anteeksi ja unohtaa. Voimme pitää tätä toimimisena kristillisen seurakunnan rauhan hyväksi. (Ps 133:1; San 19:11.) Voi kuitenkin tulla tilanne, jossa sinusta ehkä tuntuu välttämättömältä selvittää asia veljesi tai sisaresi kanssa, joka on pahoittanut mielesi. Sellaisessa tapauksessa Jeesuksen sanat opastavat sinua miten toimia.

• tetragrammiin-JHWH
        teuta kirjoitti:

juuri näin perustellutkin asian. Näinhän raamattu sen kertoo Apt 28:23,24:"Ja näille hän(Paavali) aamuvarhaisesta iltaan saakka selitti ja todisti Jumalan valtakunnasta, lähtien Mooseksen laista ja profeetoista, saadakseen heidät vakuutetuiksi Jeesuksesta. Niin se, mitä sanottiin, sai toiset vakuutetuiksi, mutta toiset eivät uskoneet. " "Juutalaisten ensimmäiset", joille Paavali asiaa selitti, eivät olleet kristittyjä aivan niin kuin totesitkin. Mutta nämä "juutalaisten ensimmäiset" nimittivät Jeesuksen seuraajia lahkoksi. Apt 18:22: "Katsomme kuitenkin syytä olevan kuulla sinulta, mitä sinun mielessäsi on; sillä tästä lahkosta on meillä tiedossamme, että sitä vastaan kaikkialla kiistetään." Ilmeisesti siksi, että he katsoivat sen irrottautuneen juutalaisuudesta.

• koittaa pysytellä

Kertaalleen jo poistettiin, pannaan uusiksi. Lahko tarkoittaa sellaista joukkoa joka ei rakenna yhdessä Kristuksen kanssa.

• Kirkon parvelta.

Jehovan todistajat, helluntailaiset, mormonit, ja etenkin LESTAADIOLAISET ym. Te kaiki olette lahkoja.
        Vaikka lestaadiolaiset, kieltävät lahkonsa, mutat he ovat luterilaisen seurakunnan jäseniä, ja erottautuneet siitä LAHKOKSI.

Mitä raamattu sanoo lahkoista? Se sanoo, he eivät peri Jumalan valtakuntaa.

• Teuta
        Kirkon parvelta. kirjoitti:

Jehovan todistajat, helluntailaiset, mormonit, ja etenkin LESTAADIOLAISET ym. Te kaiki olette lahkoja.
        Vaikka lestaadiolaiset, kieltävät lahkonsa, mutat he ovat luterilaisen seurakunnan jäseniä, ja erottautuneet siitä LAHKOKSI.

Olen minäkin katsellut maailmaa , Vaikka olenkin Es/Lesta kuulun kirkkokuoroon ja lähetystoimikuntaan .

• Ot opikses lahkolain

Sinun pitää opiskella kristinoppia vielä paljon, tietääksesi mitä lahkolla tarkoitetaan.

1. Lahkolainen on henkilö joka ei rakenna yhdessä Kristuksen kanssa.

2. Lahko on hengellinen liike tai rekisteröity seurakunta joka ei johdata ihmisiä JEESUKSEN KRISTUKSEN KAUTTA JUMALAN VALTAKUNTAAN.

*) Sinulla on tyypillinen lahkolaisen henki ja mieli. Et ole evankeliumin sanan kautta kokoamassa laumaa Jeesukselle, vaan olet hajottamassa sitä.

• :-)))
        Teuta kirjoitti:

Olen minäkin katsellut maailmaa , Vaikka olenkin Es/Lesta kuulun kirkkokuoroon ja lähetystoimikuntaan .

Jus joo.

• tetragrammiin-JHWH

ovat hyvä esimerkki?

• tetragrammiin-JHWH

luokittelet Jehovan todistajat lahkoksi?

• Et tiiä vai?

ovat hyvä esimerkki?

Pitäisihän sinun tuo tietää, et sinä Jeesuksen kanssa kokoa laumaa, vaan syötät ihmisille amerikkalaisen Russelin keksimää hölynpölyä.

• tetragrammiin-JHWH

on erkaantunut, onko kenelläkään tietoa?

• tetragrammiin-JHWH
        Et tiiä vai? kirjoitti:

Pitäisihän sinun tuo tietää, et sinä Jeesuksen kanssa kokoa laumaa, vaan syötät ihmisille amerikkalaisen Russelin keksimää hölynpölyä.

perustelusi tuollaiselle väitteelle?

• tetragrammiin-JHWH
        Ot opikses lahkolain kirjoitti:

Sinun pitää opiskella kristinoppia vielä paljon, tietääksesi mitä lahkolla tarkoitetaan.

1. Lahkolainen on henkilö joka ei rakenna yhdessä Kristuksen kanssa.

2. Lahko on hengellinen liike tai rekisteröity seurakunta joka ei johdata ihmisiä JEESUKSEN KRISTUKSEN KAUTTA JUMALAN VALTAKUNTAAN.

*) Sinulla on tyypillinen lahkolaisen henki ja mieli. Et ole evankeliumin sanan kautta kokoamassa laumaa Jeesukselle, vaan olet hajottamassa sitä.

selvää vaikka tietosanakirjasta mitä sana lahko tarkoittaa, jos et muuten usko mitä tuolla sanalla yleisesti tarkoitetaan.

• tetragrammiin-JHWH

on erkaantunut, onko kenelläkään tietoa?

ei halua vastata niin vastaan sitten itse. Lainaus Wikipediasta:

Protestantismi eli protestanttisuus (vrt. lat. protestare, tunnustaa) tarkoittaa 1500-luvun alussa uskonpuhdistuksen eli reformaation vaikutuksesta katolisesta kirkosta erkaantunutta kristinuskon haaraa. Ranskassa 1500-luvun alku- ja keskivaiheilla toimineiden uskonpuhdistajien lisäksi yksi merkittävimmistä protestantismin syntyyn vaikuttaneista henkilöistä oli saksalainen augustinolaismunkki Martti Luther. Luther kritisoi erityisesti katolisen kirkon rakenteellista ja hengellistä korruptiota sekä uskonopin ja hurskauselämän useita kohtia.
        Protestantismi oli alun perin lähinnä Lutherin ja hänen työtovereittensa ympärille syntynyt kansanliike, jonka tarkoituksensa ei ollut synnyttää uutta kirkkoa vaan uudistaa katolisen kirkon käytäntöjä, jotka reformaattorit ymmärsivät raamatunvastaisiksi. Protestiliike sai tukea kansalta ja paikallisten ruhtinaskuntien johtajilta. Sen sijaan katolisen kirkon hierarkia ei tunnustanut uudistustarpeita vaan erotti reformaattorit kirkon yhteydestä (ns. ex-kommunikaatio). Tämän seurauksena syntyivät luterilainen ja reformoitu kirkko.

Mistä siis luterilainen kirkko on erkaantunut? Saitko selville. Luterilainen kirkko on siis lahko.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      48
      2509
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2497
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2382
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      61
      2165
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      32
      1877
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      100
      1727
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1170
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1034
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      41
      1015
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      56
      906
    Aihe