Oma kokemus

Myy^

Teinköhän jonkin sortin ennätyksen lentäessäni perheestä pihalle parin tunnin perusteella? Eli tosiaan lähdin aupairiksi Saksaan, jouduin heti mukaan perhelomalle Espanjaan. Henkilökohtasesti olin sitä mieltä, että olisi ehkä helpompi aloittaa ihan kotoa, eikä joutua keskelle perhelomaa. No kuitenkin, perheen lapset ja äiti olivat Espanjassa jo ja menimme perheen isän kanssa heti perässä kun olin saapunut Saksaan. No pääsimme tosiaan perille ja siinä pari tuntia juteltiin niitä näitä rauhassa vanhempien kanssa ja syötiin päivällistä. Hostmamma sanoi sitten ruuan jälkeen, että saan tehdä mitä vain, vaikka mennä huoneeseen lepäämään jos siltä tuntuu ja näin tein ihan hyvillä fiiliksillä.
Illalla sitten tultiin ilmoittamaan, että he lähtevät nyt illalliselle, tee itse ruokaa jos haluat. Tästä olin jo vähän hämilläni, mutta en sit sen enempää kiinnittänyt huomiota, vaan tein ruuan ja menin nukkumaan. Aamulla sit hostisä tuli sanomaan, että pitäisi keskustella. Kävipä sit ilmi, että heidän mielestään en todellakaan ole sopiva perheeseen, koska oon liian hiljainen. Yritin siinä sit selittää, että juu oon aluksi hieman hiljainen ja että tarviin vähän aikaa sopeutua ja tottua tilanteeseen ja koitin kysellä, että saisinko hieman aikaa tottua ennen ku tekevät päätöksensä. Tämäpä toki ei käynyt, koska "meillä ei ole aikaa antaa sulle puolta vuotta tottua". Joo en tosiaan odottanutkaan, mutta esimerkiksi viikkokin jo helpottaisi huomattavasti. Asiasta ei sit sen enempää keskusteltu, vaan kerrottiin, että saat olla loppuloman täällä, mut sit lennät samantien takasin Suomeen. No loppuloman sit melkeinpä sulkivat kaikesta ulos, illallisilta ja rantareissuilta.
En ihan oikeasti tiedä, onko toi ihan oikea käytäntö tai olenko jotenkin kummallinen. Jopa mun Aupair world- profiilissa luki, että oon alkuun hieman ujo, mutta sosiaalinen kunhan totun ihmisiin, joten ei ois pitäny tulla mitenkään yllätyksenä. Tosin kun vietin sen loman siellä, tuli fiilis etteivät he olleet edes lukenu koko profiilia tai mitään sähköpostiviestejä, kun eivät edes tienneet mun ikää eikä muitakaan yksityiskohtia mitä olin kertonut.
Ennen kun lähdin sit Suomeen, perheenäiti sanoi, että sulla on paljon opittavaa ja toivottavasti opit joskus. Ihan oikeasti en tiedä mitä tuolla tarkoitti, kun lähdön syyksi sanoi vain tuon hiljaisuuden. Lapset oli tosi mukavia ja heidän kanssa tykkäsin touhuta, joten siinä mielessä olisin tykännyt olla heillä. Kurja olohan tuosta tuli, mut ei muuta kun leuka ylös ja kohti uusia pettymyksiä. :D Uutta perhettä oon ajatellut etsiä, mut en kyllä tiedä kannattaako. Että tämmöistä tänne.

7

482

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • au pairina tanskassa

Voi sua raukkaa, sulla on käynyt tosi huono tuuri perheen kanssa! Ehkäpä ihan hyväkin, että työsuhde loppui noin lyhyeen, mistä sitä tietää, mitä luvassa olisi ollut, jos alkukin oli jo noin hankalaa.
      Musta sussa ei ole mitään kummallista, jos et heti ensimmäisenä iltana ole hirveän puhelias. Itse olen ollut nyt kuukauden verran au pairina, ja vasta nyt alkaa tuntua ihan luontevalta jutella ja olla perheen seurassa.
      Toivottavasti et ota liikaa itseesi tuosta, vaan etsit rohkeasti uuden perheen, johon lähteä kokeilemaan au pairin hommia. Tsemppiä! :)

• Myy^

Joo eihän sitä tosiaan aina kemiat kohtaa vaikka kuinka yrittäis, joten ehkä parempi kun näin lyhyeen tyssäsi. Kai se on vaan laitettava uutta putkeen. :)

• toinenauppisss
        Myy^ kirjoitti:

Joo eihän sitä tosiaan aina kemiat kohtaa vaikka kuinka yrittäis, joten ehkä parempi kun näin lyhyeen tyssäsi. Kai se on vaan laitettava uutta putkeen. :)

Uutta vaan kehiin! Tolla perheellä varmaan on jotain omia ongelmiaan ja sit pitää purkaa au pairiin ne.. Ensinnäkin, potkaisivat ns. pihalle ekan yön jälkeen? He olisivat esim. voineet ottaa sut mukaan sinne ulos syömään ja yrittää jutella ja tutustua. Ei kai siinä nyt ehdi itsestään mitään kertoa jos ekana iltana jo tehdään selväksi, että et kuulu _meidän_ perheeseen ja jääppäs kotiin keittämään itsellesi makaronia sillävälin kun me pidetään "family evening" Jos itse olisin hosti , niin yrittäisin alkuaikoina ehkä järjestää just jotain kivaa kaikille yhdessä, helpottaa sopeutumista ja toisiinsa tutustumista.

Mut mä uskon et kaikella on tarkoituksensa ja vältitpä ainakin vuoden mädäntymisen tollaisten luusereiden luona.

• Myy^
        toinenauppisss kirjoitti:

Uutta vaan kehiin! Tolla perheellä varmaan on jotain omia ongelmiaan ja sit pitää purkaa au pairiin ne.. Ensinnäkin, potkaisivat ns. pihalle ekan yön jälkeen? He olisivat esim. voineet ottaa sut mukaan sinne ulos syömään ja yrittää jutella ja tutustua. Ei kai siinä nyt ehdi itsestään mitään kertoa jos ekana iltana jo tehdään selväksi, että et kuulu _meidän_ perheeseen ja jääppäs kotiin keittämään itsellesi makaronia sillävälin kun me pidetään "family evening" Jos itse olisin hosti , niin yrittäisin alkuaikoina ehkä järjestää just jotain kivaa kaikille yhdessä, helpottaa sopeutumista ja toisiinsa tutustumista.

Mut mä uskon et kaikella on tarkoituksensa ja vältitpä ainakin vuoden mädäntymisen tollaisten luusereiden luona.

Kyllä vaan, ensimmäisen yön jälkeen. Unohdinki viel lisätä tohon, että heidän mielestään olis pitänyt puhua saksaa, vaikka etukäteen tiesivät, etten osaa ja siinä vaiheessa ei heitä haitannut. :D En ymmärrä yhtää tota käytöstä.

• Berlin fan

Tilannetta saattoi vielä kärjistää jonkinlainen kulttuuriero. Vaikka saksalaisten ja suomalaisten välillä ei mitään valtavia kulttuurieroja yleisesti olekaan, kyllähän suomalaiseen käytökseen kuuluu tietty pidättyväisyys aluksi ja small talk -puheen liki täydellinen puuttuminen (ja tähän kulttuuriin sinäkin, aloittaja, olet kasvanut). Saksalaisetkin ovat pidättyväisiä, mutta heillä on kuitenkin keskustelukulttuuri vilkkaampi.

Joka tapauksessa ikävä ja outo tapa suhtautua vieraan kulttuurin ja perheen keskelle tulevaan nuoreen. Toivottavasti saat myöhemmin parempia kokemuksia!

• Vollen umbringen

"Tosin kun vietin sen loman siellä, tuli fiilis etteivät he olleet edes lukenu koko profiilia tai mitään sähköpostiviestejä, kun eivät edes tienneet mun ikää eikä muitakaan yksityiskohtia mitä olin kertonut"

Miks niita kiinnostais jostain venajan rajalta tulevan hupakon yksityistiedot? Saksankielellako ne hurmasit niin etta sait kenkaa jo ovella?

• Myy^

Onko jääny mielialalääkkeet ottamatta vai? :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      20
      2242
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      76
      2185
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      41
      2069
    4. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      52
      1438
    5. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      74
      1366
    6. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      46
      893
    7. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      63
      892
    8. Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?

Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      8
      781
    9. Arvaa sattuuko se

Että teen töitä siihen että unohdan sinut. Mitä muutakaan voin
      Ikävä
      52
      753
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      33
      744
    Aihe