Onko kokemuksia Venlafaxin depot lääkkeestä? Onko tullut haittavaikutuksia, millaisia? Onko lääke auttanut?
Lääkäri määräsi minulle tuota lääkettä nyt annoksella 75mg /vrk.
Venlafaxin depot / Efexor depot
11
3168
Vastaukset
- Jaaahaaas
Itsellä menee tällä hetkellä 150mg. Lääkitys on aiheuttanut sen, etten juuri kykene tuntemaan nälkää enkä janoa tai nämä ovat hyvin heikkoja, eivätkä herkut maistu niin herkulliselle kuin ennen. Tämä ei hirveästi haittaa, kun osaan kuitenkin syödä ja juoda riittävästi. Toisaalta harmillista, kun olen aina ollut hyvän ruuan ystävä. Tunteiden vaihtelusta lääke on leikannut huiput pois, eli vähän latistanut tunteita. Näkyvä sivuvaikutus on se, että silmän mustuaiset ovat välillä lautasen kokoiset. Seksuaalisia tarpeita lääke on vähentänyt jonkin verran, kaippa sinne keskimääräisen miehen tasolle :D
Kokonaisuutena lääke on kuitenkin ollut hyvä ja tehonnut. Tämä lääkehän on melko laaja-alainen, eli poistaa niin masennuksen oireitakin, kuin myös ahdistusta ja sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Jälkimmäisiin tosin antaa hoitovasteen hitaammin.
Tämä lääke sopii joillekin hyvin, toisille taas sitten ei lainkaan. Minä taidan kuulua siihen ryhmään, jolle tämä on erittäin sopiva sinänsä merkityksettömien sivuvaikutuksen vuoksi. - llpoo9
Minulla oli noin kaksi vuotta kyseinen lääke käytössä.
KENELLENKÄÄN en suosittele. Alkuun voi tuntua hyvältä, mutta pian kaikki muuttuu.
-Lihoin
-seksihalut katosivat lopullisesti
-turruin täysin, en tuntenut iloakaan
-lopettaminen on todella, todella vaikeaa. Ihan oikeasti, googleta "efexor viekkarit".
Lopetin kesällä. Ahdistus palasi pahempana, mutta olen silti onnellisempi kuin lääkettä syödessäni.- nyyti_1980
Olen käyttänyt efexoria kahteen otteeseen, ensimmäiselle kerralla ihan hyvillä kokemuksilla lääke sopi hyvin ja toimi hyvin. Jossain vaiheessa päätin sitten lopettaa lääkkeiden käytön niin se oli kyllä tuskallisen vaikeeta. Jouduin pienentämään efexorin annosta naurettavia määriä kerrallaan jopa sillä tavalla, että avasin kapseleita ja jaoin niissä olevat rakeet puoliksi jne... mutta kyllä sekin onnistui.
Valitettavasti jouduin kuitenkin aloittamaan lääkkeet uusiksi ja jonkin aikaan söin efexoria annoksella 75mg kun annosta nostettiin sain erittäin omituisen sivuvaikutuksen nimittäin virtsaretention. Ei siinä sitten vaihtoehtoja ollut kuin lähteä päivystykseen katetroitavaksi. Kävin tyksissäkin urologilla tämän syytä selvittämässä ja hänenkin mielestään syy oli efexor, mutta luultavasti oli sarjassaan erittäin erittäin harvinaisia sivuvaikutuksia. Ei taida edes valmisteyhteenvedossa olla tuollaista. - Määäääpä
nyyti_1980 kirjoitti:
Olen käyttänyt efexoria kahteen otteeseen, ensimmäiselle kerralla ihan hyvillä kokemuksilla lääke sopi hyvin ja toimi hyvin. Jossain vaiheessa päätin sitten lopettaa lääkkeiden käytön niin se oli kyllä tuskallisen vaikeeta. Jouduin pienentämään efexorin annosta naurettavia määriä kerrallaan jopa sillä tavalla, että avasin kapseleita ja jaoin niissä olevat rakeet puoliksi jne... mutta kyllä sekin onnistui.
Valitettavasti jouduin kuitenkin aloittamaan lääkkeet uusiksi ja jonkin aikaan söin efexoria annoksella 75mg kun annosta nostettiin sain erittäin omituisen sivuvaikutuksen nimittäin virtsaretention. Ei siinä sitten vaihtoehtoja ollut kuin lähteä päivystykseen katetroitavaksi. Kävin tyksissäkin urologilla tämän syytä selvittämässä ja hänenkin mielestään syy oli efexor, mutta luultavasti oli sarjassaan erittäin erittäin harvinaisia sivuvaikutuksia. Ei taida edes valmisteyhteenvedossa olla tuollaista.Joo...täydellinen ummetus tuli ja sen myötä 10 kg...enpä jatkanut enää...
- Jaaahaaas
nyyti_1980 kirjoitti:
Valitettavasti jouduin kuitenkin aloittamaan lääkkeet uusiksi ja jonkin aikaan söin efexoria annoksella 75mg kun annosta nostettiin sain erittäin omituisen sivuvaikutuksen nimittäin virtsaretention. Ei siinä sitten vaihtoehtoja ollut kuin lähteä päivystykseen katetroitavaksi. Kävin tyksissäkin urologilla tämän syytä selvittämässä ja hänenkin mielestään syy oli efexor, mutta luultavasti oli sarjassaan erittäin erittäin harvinaisia sivuvaikutuksia. Ei taida edes valmisteyhteenvedossa olla tuollaista."Ei taida edes valmisteyhteenvedossa olla tuollaista. "
Löytyy toki.
- kaisapäivi
hei, tuo annostuksesi on normaali ,siis tuo 75 mg ei pitäisi isompaa haittaa tehdä, aluksi voi janottaa, sydän hakata, huimata tms.ne menevät ohitse. lue siitä lääkeselosteesta mitä sivuoireita enimmäkseen tulee, joillekin ei tule mitään aloituksen jälkeen. lihomista efexor ei tee, ainakaan itselläni
ei mitään sellaista. jotkut psyykelääkkeet tekevät pulleaksi ja veltoksi, tämä ei.
mielestäni hyvä lääke, mutta jokaiselle se ei ehkä sovi.
efexor/venlaflaxin on itsellä ollut vuodesta 2003, aluksi 350 mg osastolla kun masennus
lamaannutti tosissaan. siellä edes huomannut sivuoireita tms. kun tärkeintä oli ahdistuksen
helpottaminen. ylläpitoannos 75 mg ei tehnyt hankaluuksia vuosienkaan aikana.
käytön lopettamisen kyllä huomasi.
ennen 2003 oli erilaisia lääkityksia, tosi paljon kokeilua, rauhoittavia, unilääkkeitä yms. enää
muistakaan kaikkea. lääkitys pieneni pikkuhiljaa, mutta jouduin vastoinkäymisten vuoksi osastolle 2003
jossa aloitettiin tuo Efexor. näitä lääkkeitähän tulee aina uusia, kun tiede kehittyy.
tuo Efexor jäi siitä käyttöön, pikkuhiljaa pienennettiin sitten jäi tuo 75 mg,ylläpitoannos. sitä suosittelivat syömään monta vuotta. siinä vaiheessa unihäiriöihin jäi osastolla
aloitettu Levozin niminen vanha ja voimakas lääke. puolikas riittää nyt yöahdistukseen.
isompi annos tekee vielä aamullakin pökkyräiseksi. puolikaskin ns. lamauttaa.
olin vuoden nyt ilman mitään lääkitystä ja aikamoista myrskyä on ollut, kunnes tilanne paheni
tuossa keväällä ja avohoitoon. Efexor aloitettiin uudelleen 225 ( 3 x 75), ja oireet olivat
kovat, hirmuinen väsymys, janottaminen, huimaus, päänsärky,outouden tunne ja tunteiden häviäminen.
sydän hakkasi kuin hullu, tuntui polttavaa tunnetta rinnassa. lääkäri sanoi, että ovat normaaleja
ja menevät ohi. menivätkin sitten.
pikkuhiljaa olo tasoittui, edelleen on tuo 225 mg, joka itsestä alkaa tuntumaan liian
suurelta. on outoa, ettei itketä, on sellainen vaimea olo koko ajan. seksuaaliset halut vähentyneet ja tunnen etten ole oma itseni. olo ei silti ole huono, tunnen voivani toimia aika normaalisti tuolla arkipäivässä. kodin ulkopuolisiin töihin en vielä pysty.
mielialat heittelevät lääkkeiden vuoksi silti ylös ja alas, en ole vakaa. ruokahalua on, keskittyminen on
heikkoa, mutta se ei johdu lääkkeestä vaan taudista. töihin toivon palaavani vuoden vaihteessa.
kelan kuntoutuksen kautta, vaikka lääkäri päätti jo sairaslomani, se on kait tyyli nykyisin
kroonikoille, ettei pitkiä sairalomia enää myönnetä. ehkä säästösyistä.
lyhyeen kuntoutukseen pääsen kuitenkin.
onnea sinulle, kyllä se lääkitys kuitenkin auttaa, vaikkei se ongelmia ratkaisekaan. - Entinen käyttäjä
Tässä palstalla ollut muutama suhteellisen tuore keskustelu Efexor-aiheesta ja eritoten joidenkin kokemista miinuspuolista:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9228846
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8991860
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8766973 - Elämän värit löytäny
150 mg käytössä, aiemmin Efexor depot, ollut jo vuosia. Sopii, vaikka väsyttää pari tuntia ensin lääkkeen oton jälkeen. Mutta pääasia, että masennus on pysynyt "aisoissa". En ole mennyt niin syvälle kuin aiemmin, on lähes terveen tuntuinen olo. Lääke vähentää myös kivuntuntemusta. Kun aloitin lääkityksen, fibromyalgiani katosi. Tietysti paras olisi vallan ilman lääkkeitä, mutta sairastan masennusta ja olen realisti. Näillä eväillä mennään. En halua sitä hirvittävää tuskaa ja zombina oloa kokea enää.
- Pöhnässä pilleristä
Mulle ei Venlafaxin sopinut ollenkaan. Tuli paljon sivuoireita: hermostuneisuus, levottomuus, suu ihan kuiva, huimaus, lihasten jäykkyys, tokkuraisuus ja epätodellinen olo (kunnon pillerihumala oli välillä), aivan järkyttävä hikoilu öisin, näön hämärtyminen, silmät oli tosi herkät auringonvalolle. Kaikista pahinta oli, että kuukauden jälkeen tuli hypomania. Nyt se alkaa onneksi olla ohi. Olikohan siinä edes kaikki sivuvaikutukset...
Kovat vieroitusoireet tällä lääkkeellä on myöskin. oli sellaisia sähköiskuja päässä, huimausta, uneliaisuutta, tosi kovaa ahdistusta, makasin sängyn pohjalla ja halusin kuolla.
Uniin vaikutti myös, mutta mulla positiivisesti. Oli aivan mahtavia seikkailuja öisin :D
Mulla aloitettiin liian suurella annostuksellakin ehkä. Oon huomannut, että mun kannattaa aina aloittaa pienimmällä mahdollisella annoksella lääkkeet. Ei enää ikinä Venlafaxinia, ja tulen olemaan todella varovainen tästä lähtien näiden lääkkeiden kanssa, aion selvittää sivu- ja vieroitusoireet ennen kun yhtään pilleriä menee suuhun! Jotkut lääkkeet tekee vaan sairaammaksi. - *vm*
Olen joskus käyttänyt, aluksi Efexor depot 75mg, nostettiin 225 mg:aan.
Pidin venlafaksiinia ihan hyvänä masennuslääkkeenä. Pahin ainakin pysyi poissa ja voin melko hyvin.. Mutta en voi enää käyttää sitä verenpaineongelmien takia.
En muista erityisiä haittavaikutuksia. Unet tosin olivat fantastisia! Todella värikkäitä ja eläviä. Jotkut valittavat tätä (varmaan jos unien sisältönä on pahat painajaiset), mutta minä nautin tästä unielämästä! Sehän kuitenkin on vain unta ja jos tätä mielikuvituksellista elämää muistaa, ei elämä ainakaan köyhempää ole! - SoAndSo
Oon nyt käyttäny venlafaxinia seittemän kuukautta ja annosta on nostettu tuosta 75mg alotusannoksesta 225mg, enkä oo huomannut mitään muutosta fiiliksessä. Ainoa asia mihin lääke on auttanut on lievä paranoia josta kärsin öisin. Nyt en saa muuten vaan nukuttua kun on ihan sairasta yöhikoilua joka on yks venlafaxinin sivuoireista. Herään läpimärässä sängyssä hampaat kalisten. Ja alkoholin kanssa venlafaxinit ei sovi ollenkaan. Kärsin varsinkin krapulaöinä harhoista ja sydämentykytyksistä. Alussa lähti myös kyky saada orgasmeja, mutta parin kuukauden jälkeen se asia on korjaantunut.
Aikaisemmin olen käyttänyt Cipralexia ja Sepramia ja ne toimivat kuutisen vuotta mahtavasti, kunnes tuli täydellinen romahdus ja vaihdoin yksityiseltä julkisenterveydenhuollon puolelle. Voin sanoa, että mä en ainakaan yksityisellä saanu rahoilleni vastinetta.
Kärsin masennuksen lisäksi julkisten paikkojen pelosta ja sosiaalisesta ahdistuksesta ja muista pikkuneurooseista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731910Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971653- 1471207
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 54537
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462