Ydinvoima & säätövoima

Ydinvoimayhtiöt, ainakin TVO, käyttää hiililauhdevoimaa säätövoimana. Näin ainakin, jos on uskomista ydinvoimayhtiö TVOn omaan lausumaan verkkosivuillaan:

"TVO:n osakkaiden sähköntarve määrää, kuinka paljon Meri-Porin hiilivoimalaitoksen TVO-osuutta kullakin hetkellä käytetään."
http://www.tvo.fi/www/page/175/

Koska Fortum on toinen suuri Meri-Porin hiililauhdevoimalan omistaja, on loogista päätellä, että myös Fortum käyttää hiililauhdevoimaa omistajiensa ja/tai konsernin sähköntarpeen mukaan.

TVOn osakkaat, joiden sähköntarve siis määrää, kuinka paljon TVOn osuutta tuossa ilmaa pilaavassa ja merivettä lämmittävässä laitoksessa käytetään, on lueteltu osoitteessa
http://www.tvo.fi/www/page/151/

Kuten ydinvoimalatin, hiililauhdevoimalat hukkaa valtaosan tuottamastaan lämmöstä meriveteen. Onko järkeä?

5

306

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihtoehtona

      säätövoimana kaikkina vuodenaikoina?

      • Ketjussa /1/, jossa käsitellään Valtioneuvoston tulevaisuusselontekoa ilmasto- ja energiapolitiikasta (2009), on viesti "UE-tuotanto skenaariossa A 121.9TWh (2050) " http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8616797/40957210
        Siinä kerrotaan skenaariosta A, jossa ydinvoiman käyttö on lopetettu kokonaan ja sehän mahdollistaa sen, että päästään eroon hiilivoimaloistakin. Energiaomavaraisuus kohoaisi samalla nykyisestä n. 35% ---> 96%.

        1: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8616797
        (Energiaomavaraisuus 35% --> 96%)


      • talvellakin**
        Vastaaja kirjoitti:

        Ketjussa /1/, jossa käsitellään Valtioneuvoston tulevaisuusselontekoa ilmasto- ja energiapolitiikasta (2009), on viesti "UE-tuotanto skenaariossa A 121.9TWh (2050) " http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8616797/40957210
        Siinä kerrotaan skenaariosta A, jossa ydinvoiman käyttö on lopetettu kokonaan ja sehän mahdollistaa sen, että päästään eroon hiilivoimaloistakin. Energiaomavaraisuus kohoaisi samalla nykyisestä n. 35% ---> 96%.

        1: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8616797
        (Energiaomavaraisuus 35% --> 96%)

        ketjun takana,eikä mitään selvää.Lyhyesti edelleen ,mikä olisi vaihtoehto ihan oikeasti esim. viidellä sanalla?


      • tällä hetkellä

        mutta tulevaiosuudessa ehkä energiapuu saattaa olla vaihtoehto vesivoiman ohella.Vesivoiman käytössäkin on nyt ongelmiä kun altaat ovat tyhjillään kuivan kesän jäljiltä.Säännöstelyrajojen alapinnat on saavutettu joltain osin.


      • Inter Aktiivinen
        tällä hetkellä kirjoitti:

        mutta tulevaiosuudessa ehkä energiapuu saattaa olla vaihtoehto vesivoiman ohella.Vesivoiman käytössäkin on nyt ongelmiä kun altaat ovat tyhjillään kuivan kesän jäljiltä.Säännöstelyrajojen alapinnat on saavutettu joltain osin.

        tuulivoima. Kun tuulee niin antaa vesistöjen täyttyä ja kun ei tuule kuormitetaan vesistöjä - vuorovaikutteisesti optimoiden


        Tuulivoimaa rakennettava ainakin olemassa olevan vesivoiman verran - 2500MW.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1091
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      136
      979
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      305
      782
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      589
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe