Kannattaako mennä inssiin?

DoDoDoglll

Mun eka inssi ei mennyt läpi ja jännittää miten toinen menee. Myös mun oma ihana ope jäi äitiyslomalle ja nyt sain toisen.

No, ajoin sen toisen open kanssa viime viikolla ja se meni tosi huonosti, tai sitten tuli vaan huonompi ja huonompi olo autoa ajaessa ja vaikeampi keskittyä. :( :(

Ja ajaminen on ollut tällaista:

(motarilla. olen omalla kaistalla, mutta auto välillä menee hieman oikealle
ja vasemmalle.)
"(ope tarttuu rattiin ja rupee heiluttamaan sitä oikealle ja vasemmalle
niin että auto yhtäkkiä menee ihan zikzakkia) Etkö sä näe miten sä ajat?! Näin sä ajat!"
Ja näin siis useamman kerran, pelotti ihan sikana ajaa sen kyydissä.

(auto menee vasemmalle, saan sen kumminkin suoraksi)
"Pitääkö mun antaa sun ajaa jalkakäytävälle, että rengas hajoaa ja
joudut maksamaan meille siitä? Häh? Ehkä sitten tajuat ajaa suoraan!
Katos se MAKSAA RAHAA se rengas!!!"

(käännän rattia liian myöhään)
"(ope pysäyttää auton keskellä tietä ja avaa ovet) Katso missä sä ajot! Niin KATSO
MISSÄ SÄ OLET! Ymmärräksä? Mitä sun päässä liikkuu?"

(ope pälättää puhelimeen 3. kertaa, keskeyttää hetkeksi)
"Onko toinen vaihde ainoa joka on olemassa?! (puhelimeen) Anteeksi, puhuin kuskille blah blah blah"

jne jne jne
Nää siis liittyy ajamiseen, henkilökohtaisia kommentteja mun luonteesta jne en jaksa ees lisätä.


En enää pahemmin kysy asioita, koska 70% ope vastaa ettei sulle ajokokeessa
kukaan sitä kerro (ja se on siinä), loput on sit pääosin sellaista pilkkaamista ja vielä sellaisella äänellä, että mun kysymys on todella rasittavaa...

Viime viikon tunti päättyi siihen, että kysyin, voidaisko harjoitella parkkeerausta.
Selitin aikaisemmin useamman kerran, etten ole ikinä mennyt kahden auton väliin ja se on minulle todella
pelottava paikka koska en halua kolhia muita autoja eli jos mitenkään vois sitä harjoitella...
Kun yritin parkkeerata kysyin, voisiko se mitenkään neuvoa tään ekan kerran? Ope sanoi todella tylysti, ettei voi. Minä sitten en kahdella kerralla onnistunut ja sitten kolmantena näytti siltä, että olen ihan jumissa. Ope vaan katsoi ikkunasta ja sitten taas rupes pälpättämään puhelimeen, sellainen täysi e.v.v.k..
Sitten lähdin vaan ajamaan autokoululle, tunti oli muutenkin ihan kohta lopussa, ope puhui puhelimeen.

Olen ihan turhan kiltti idiootti, en vaan jotenkin osaa vaatia mitään ja kaikki sen haukut jotenkin vaan kerralla kaatui päälle ja tajusin, että vielä maksankin siitä, että tämä 'ope' ei suostu mua neuvomaan ja inssi on ensi viikolla, enkä ole lisätunneilla oppinut mitään vaan ajaminen alkoi pelottaa. Rupes itkettää ja vieläkin hävettää etten osannut ottaa rauhallisesti :( :( :( Pääsin kumminkin perille. Ope totesi vaan oikein omahyväisenä, että kyllä mä ymmärrän että sua harmittaa.

Nyt on toka inssiyritys ensi viikolla ja ennen sitä joudun ajamaan sen saman open kanssa 45min ennen ajokoetta.

Viimeksi siis sanottiin, että olis muuten mennyt läpi, mut ajolinjaa pitää parantaa. Olen sitä ajolinjaa harjoitellut, katsonut kauas eikä lähelle jne, jännittää lähinnä se ajotilanne tunnilla ja osaanko ottaa rauhallisesti jos haukkumista ja vittuilua tulee lisää, se vaan jotenkin meni yli viimeks. :(

En tiedä kannattaako sen takia mennä koko inssiin, tuntuu jotenkin tyhmältä vaihtaa koulua viime hetkellä. Seuraava aika täälläpäin olis vasta ~3 viikon päästä.

18

2172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1345345

      Jaa-a en tiedä mitä tekisin, mutta henkilkohtaisesti antaisin vähän palautetta kyseiselle opettajalle. Autokoulu maksaa aivan perkeleesti ja jos opettaja vittuilee viel päälle niin ei se kivaa ole. Eli tos tilantees sanoisin sille ihan oikeasti takaisin tai vaihtaisin opettajaa jos vain mahdollista.

      • alkup...

        Mä oon nyt kysynyt jos joku toinen ope vois viedä mut tenttiin tai ees sille ajotunnille, mutta se ei kuulemma onnistu (mun nykyinen ope on koko lafkan omistaja). Mitä olen muita opeja nähnyt, jokainen ainakin vaikutti mukavalta ja täysjärkiseltä, harmi, että koko koulu menee vaihtoon jos joutuu taas uusimaan - toiv. ei!! :) --, mutten muuta keksi.


      • fdsfdfsfds
        alkup... kirjoitti:

        Mä oon nyt kysynyt jos joku toinen ope vois viedä mut tenttiin tai ees sille ajotunnille, mutta se ei kuulemma onnistu (mun nykyinen ope on koko lafkan omistaja). Mitä olen muita opeja nähnyt, jokainen ainakin vaikutti mukavalta ja täysjärkiseltä, harmi, että koko koulu menee vaihtoon jos joutuu taas uusimaan - toiv. ei!! :) --, mutten muuta keksi.

        Tsemppiä hurrjasti. Yritä miettiä, että kun pääset inssistä läpi niin pääset samalla tuosta k---päästä eroon.

        Voit myös kysellä valituksen tekemistä autokoululiitosta (www.autokoululiitto.fi). Ei meinaa mitään vaikka omistaa yrityksen, opetuksen tulee olla vaatimusten mukaista. Voit myös tarkastaa onko opetuksesi ollut virallisen opetussuunnitelman mukaista http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutkinnot/Opetus/Opetussuunnitelmat.htm (kts. B-opetussuunnitelma).


      • harmillistaj
        alkup... kirjoitti:

        Mä oon nyt kysynyt jos joku toinen ope vois viedä mut tenttiin tai ees sille ajotunnille, mutta se ei kuulemma onnistu (mun nykyinen ope on koko lafkan omistaja). Mitä olen muita opeja nähnyt, jokainen ainakin vaikutti mukavalta ja täysjärkiseltä, harmi, että koko koulu menee vaihtoon jos joutuu taas uusimaan - toiv. ei!! :) --, mutten muuta keksi.

        Opettajan käyttäytyminen ei ainakaan tilannetta helpota. Jos opettaja ei ole rauhallinen ei ole oppilaskaan. Ehdota, että inssiäsi siirretään ja otat kuitenkin pari ajotuntia lisää koska et ole valmis. Ja sano suoraan, että tunnet olosi tukalaksi tunnilla ja ehkä jonkun toisen opettajan opetustyyli saattaisi helpottaa oppimistasi, koska kaikkien kemiat ei vain voi toimia. Jos hän ei tähän suostu kerro vaihtavasi koulua ja ostavasi tarvittavat lisäajotunnit muualta.
        Voit ostaa ne ajotunnit toiseltakin koululta, otat vain paperit mukaan. Voit soittaa tai käydä kysymässä asiaa toiselta autokoululta, muistat vain kertoa mitä sinulle on opetettu ja missä tarvitset harjoitusta, niin ei tarvitse ajotunnilla niitä miettiä.

        On turha laittaa rahaa johonkin joka ei toimi, jos samalla hinnalla saa toimivamman paketin


      • harmillistaj
        harmillistaj kirjoitti:

        Opettajan käyttäytyminen ei ainakaan tilannetta helpota. Jos opettaja ei ole rauhallinen ei ole oppilaskaan. Ehdota, että inssiäsi siirretään ja otat kuitenkin pari ajotuntia lisää koska et ole valmis. Ja sano suoraan, että tunnet olosi tukalaksi tunnilla ja ehkä jonkun toisen opettajan opetustyyli saattaisi helpottaa oppimistasi, koska kaikkien kemiat ei vain voi toimia. Jos hän ei tähän suostu kerro vaihtavasi koulua ja ostavasi tarvittavat lisäajotunnit muualta.
        Voit ostaa ne ajotunnit toiseltakin koululta, otat vain paperit mukaan. Voit soittaa tai käydä kysymässä asiaa toiselta autokoululta, muistat vain kertoa mitä sinulle on opetettu ja missä tarvitset harjoitusta, niin ei tarvitse ajotunnilla niitä miettiä.

        On turha laittaa rahaa johonkin joka ei toimi, jos samalla hinnalla saa toimivamman paketin

        Keskustele asiasta vanhempiesi kanssa, sitä varten ne on. Näytät vaikka tänne kirjoittamasi tekstin ja juttelet sitten se ainakin antaa hyvän kuvan tilanteestasi ja selkeän kokonaiskuvan.


    • ei hätä
      • alkup..

        x)


      • segseg
        alkup.. kirjoitti:

        x)

        No ehdottomasti autokoulun vaihto jos opettaja on ihan kusipää, autokoulussa opettajan kuuluisi juuri vastailla niihin tyhmiinpinkin kysymyksiin koska inssissä niitä ei voi kysellä, no itse tosin kyselin kyllä inssiltäkin paria asiaa :D
        Ja sitten ajolinjasta (kaistalla pysyminen?), jos on vaikeuksia hahmottaa missä kohtaa kaistaa auto sijaitsee, koita pitää itsesi (eli kuskin penkki) oman kaistasi keskellä, silloin auto on yleensä suhteellisen hyvin kaistalla jos autona on joku normaali pieni autokoulun dieseltoyota. Sitten kun ajokokemusta tulee enemmän tiedät ihan ajattelematikin missä kohtaa kaistaa auto kulkee.


      • Alkuperäinen_DoDoDog
        segseg kirjoitti:

        No ehdottomasti autokoulun vaihto jos opettaja on ihan kusipää, autokoulussa opettajan kuuluisi juuri vastailla niihin tyhmiinpinkin kysymyksiin koska inssissä niitä ei voi kysellä, no itse tosin kyselin kyllä inssiltäkin paria asiaa :D
        Ja sitten ajolinjasta (kaistalla pysyminen?), jos on vaikeuksia hahmottaa missä kohtaa kaistaa auto sijaitsee, koita pitää itsesi (eli kuskin penkki) oman kaistasi keskellä, silloin auto on yleensä suhteellisen hyvin kaistalla jos autona on joku normaali pieni autokoulun dieseltoyota. Sitten kun ajokokemusta tulee enemmän tiedät ihan ajattelematikin missä kohtaa kaistaa auto kulkee.

        Kiitos vinkistä.

        Ai niin, uudessa autokoulussa opin myös parkkeeraamaan! Eli en todellakaan osannut sitä aikaisemmin ja uusi opettaja ihan itse huomasi etten osaa, eikä se ollut mitenkään vaikeata. En vieläkään ymmärrä miksei se heleniuksen tyyppi voinut auttaa ja opastaa kun pyysin vaan puhui mieluummin kännykkään. Hyvät rahat siitä kumminkin sai.


    • JuQso

      Aikas moni autokoulun aloittava täällä käy kyselemässä.

      Tuommoista toimintaa ei tulisi missään nimessä sallia opettajalta.

      Jos mahdollista vaihda opettajaa tai koulua.

      • käytöstä

        tommonen. Jos opettaja opetusluvalla ei saa ajon aikana puhua kännykkään, niin miksi "oikea" saisi. Ei toimi todellakaan säädöksien mukaan. Olisi valituksen paikka. Vaadi rahat takaisin tai asianmukaista opetusta. Lafkan omistaja ei taida tietää, että on palveluammatissa.


      • Alkuperäinen_DoDoDog
        käytöstä kirjoitti:

        tommonen. Jos opettaja opetusluvalla ei saa ajon aikana puhua kännykkään, niin miksi "oikea" saisi. Ei toimi todellakaan säädöksien mukaan. Olisi valituksen paikka. Vaadi rahat takaisin tai asianmukaista opetusta. Lafkan omistaja ei taida tietää, että on palveluammatissa.

        Tämä minun (ex)opettaja on yksi paikan omistajista ja vastaa kuulemma siellä myös opetuksen laadusta ja kaikesta mitä nyt siihen liittyy.

        En jaksa valittaa: jos valitan, sille luultavasti sanotaan että soo-sooo ja se sanoo että joo-joo ja siihen se loppuu.

        En usko, että se jokaisen kohdalla näin käyttäydy, mutta minun kohdalla tämä 'opetus' loppuu tähän, joku muu saa tätä herraa kuljettaa ympäri Espoota omaan laskuun.

        Muut koulun opet varmasti ihan mukavia, enkä jaksa uskoa, että tämä ope kohtelee jokaista näin. Oppilaita on nytkin heillä liikaa ja tulee lisää koko ajan, tuskin yksi oppilas tuntuu missään.
        Minun 2.vaihe tulee olemaan toisessa koulussa.


    • häppe

      Virheiden kautta voi oppia jotain. Mutta jos virheitä tulee koko ajan se on tosi raskasta oppijan kannalta!! Käske sen opettajan opastaa ja neuvoa, siis johdattaa oikeaan suoritukseen. Kirjoituksen perusteella opettajasi on leipääntynyt työhön ja harkitsee varmaan alan vaihtoa.

      Kannustavaa palautetta tarvitaa.

      • Alkuperäinen_DoDoDog

        Olen pyytänyt toista opettajaa, mutten saanut vaihtaa. En usko, että tämä 'ope' harkitsee alan vaihtoa sillä sehän sen koulun omistaa. Eli vaihdoin autokoulun.

        Sain toisen open, ihan sellaisen perustyypin.
        -> Se ei haukkunut minua
        -> Se ei kieltäytynyt selittämästä asioita
        -> Se EI kysynyt minulta henkilökohtaisia asioita tai tehnyt syvällisiä oivalluksia minun luonteesta
        -> Se ei puhunut puhelimeen

        Sen sijaan se uusi ope antoi rakentavaa palautetta, vastaili asiallisesti minun kysymyksiin ja kehui harvoin kun siihen oli aihetta. Lopuksi kysyi onko mitään mitä haluaisin harjoitella. Ja tämä siis riitti mainiosti, muuta ei tarvitsekaan tehdä, inssi meni kirkkaasti läpi.


      • lubkin
        Alkuperäinen_DoDoDog kirjoitti:

        Olen pyytänyt toista opettajaa, mutten saanut vaihtaa. En usko, että tämä 'ope' harkitsee alan vaihtoa sillä sehän sen koulun omistaa. Eli vaihdoin autokoulun.

        Sain toisen open, ihan sellaisen perustyypin.
        -> Se ei haukkunut minua
        -> Se ei kieltäytynyt selittämästä asioita
        -> Se EI kysynyt minulta henkilökohtaisia asioita tai tehnyt syvällisiä oivalluksia minun luonteesta
        -> Se ei puhunut puhelimeen

        Sen sijaan se uusi ope antoi rakentavaa palautetta, vastaili asiallisesti minun kysymyksiin ja kehui harvoin kun siihen oli aihetta. Lopuksi kysyi onko mitään mitä haluaisin harjoitella. Ja tämä siis riitti mainiosti, muuta ei tarvitsekaan tehdä, inssi meni kirkkaasti läpi.

        Mihin kouluun vaihdoit?


    • Alkuperäinen_DoDoDog

      Eli loppusaldo Espoon autokoulustani:

      Hyvät teoriatunnit
      Toimistossa on töissä tosi mukava ja tehokas täti,
      muutenkin on koulussa hyvä ilmapiiri
      Muut ajo-opet vaikuttavat oikein mukavilta (nyt ei puhuta mun ajo-opesta)

      - En saanut vaihtaa opettajaa (ks. alkup. viesti ketju)
      - En saanut vaihtaa autoa ajokokeeseen tai muuten (vaihdelaatikko rikki)
      - Minun käyttämä auto ei mennyt huoltoon kuukausiin koska koulussa on niin kova kiire
      eli oppilaita otetaan niin paljon ettei ehditä korjata

    • Ripa112

      Kävin itse muutama vuosi sitten autokouluni Heleniuksessa Espoossa. Päätin suorittaa BC-kortin, muistaakseni siksi, että se oli kait silloin jossain "tarjouksessa" ja sen sai halvalla. Lisäksi vielä mainostettiin että alkaa olla viimeinen tilaisuus saada BC-kortti niin helposti ennen kuin joidenkin EU-säädösten takia C-kortin saanti vaikeutuu huomattavasti.

      Noh, minulla sekä henkilöauton että rekan ajotunneilla yleensä kaksi opettajaa, joista toinen toimi opettajanani kuitenkin huomattavasti useammin kun taas sen toisen opettajan tunnit olivat itse asiassa aika vähissä. Valitettavasti se opettaja, joka minua useimmin opetti, oli suoraan sanoen aivan hirveä. Luulen, että kyseessä on sama opettaja, joka DoDoDogillekin sattui. Sen verran tutulta kaikki nuo opettajan vinkeet kuulostavat. Asiaa ei tietysti auttanut myös yhtään se, että autolla ajaminen ei ollut minulle mitenkään helppoa. En ollut koskaan ajanut autolla ennen autokouluun menoa, ja huomasin jo ensimmäisellä ajotunnilla, että olen niitä ihmisiä, joilta ajaminen ei tunnu luonnistuvan sitten millään.

      Opettaja teki myös minulle sitä, että alkoi venklata rattia kesken ajo näyttääkseen minulle kuinka huonosti autoa hallitsen, puhui puhelimeen, huusi ja raivosi, vittuili, mollasi jne. Pahinta oli kyllä ehkä se, kun opettaja aina välillä yllättäen alkoi hakata nyrkillä auton ikkunaa saadakseen minut katsomaan kunnolla apukuljettajan puoleista peiliä. Ymmärrän kyllä, että peileihin katsominen on tärkeää, ja että asiasta pitää huomauttaa, mutta kerrankin olin lähellä ajaa kolarin pompatessani rekan ohjaamon kattoon opettajan alkaessa huutaa ja rynkyttää ikkunaa ykskaks keskellä vilkasta risteystä.

      Olen erittäin tyyni ja rauhallinen ihminen, enkä pahemmin hötkyile tuli millaista paskaa niskaan tahansa, mutta kyseisen ajo-opettajan tunneilla alkoi tulla minunkin rajani vastaan. En koskaan vaivatunut vaihtamaan opettajaa, mutta näin jälkikäteen ajateltuna minun olisi pitänyt. Pahimmillaan olin huonovointinen ja kärsin vatsanvääntelystä yms. aina pari tuntia ennen kyseisen opettajan tunteja. En yleensä vaivautunut kyselemään ajotuntien aikana mitään samasata syystä kuin DoDoDog ja muutoinkin oppimismotivaatio oli aivan nollassa. BC-kortti tuli loppujen lopuksi saatua (kävin kakkosvaiheen eri autokoulussa, oli todella asiallinen opettaja), mutta minulle jäi autokouluajoilta kyseisen opettajan vuoksi inho autolla ajamista vastaan, enkä olekaan kortin saannin jälkeen pahemmin autolla ajanut.

      Mukava kuulla, että sinäkin DoDoDog sait lopulta korttisi!

    • Huh huh huh

      No huh huh, tuollaiselle kyllä samantien potkut, ja jos kyseisen puljun omistaa, niin konkkaan koko paska.



      Tuollainen käytös kyllä nostatti sellaisen vihan itselle, että saattaisin tässä sanoa pari valittua sanaa, mutta jätän sanomatta.


      Jos tuollaisella asenteella autokoulun opettaja kohtelee jokaista oppilastaan, niin viellä sattuu sellainen kerta, että se oppilas menettää itsehillinnän, ja silloin muuten saattaa tulla pahaa jälkeä tällä kys. omaiselle opettajalle. Näinhän se menee tosielämässäkin, jos sattuu aukomaan päätänsä väärälle henkilölle, siitä myös saattaa maksaa kovan hinnan.


      Ihan uskomattomalta kuulostaa nuo autokoulu opettajan raivokohtaukset ja ratin heiluttelut moottoritien vauhdeissa, tuossahan olisi voinut helposti tulla kuolonkolarikin. ihan sanattomaksi vetää.


      Huh huh.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      242
      2214
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      161
      1458
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1300
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1065
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1029
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      950
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      669
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe