VAROKAA! vaarallinen etuhaarukka

Halpa voi tappaa

Tuhansissa polkupyörissä voi olla vaarallinen etuhaarukka
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Tuhansissa polkupyörissä voi olla vaarallinen etuhaarukka/1135252998774

"Viime elokuussa 21-vuotias nuorukainen kuoli Salossa työmatkallaan kaupunkimaastopyörän etuhaarukan petettyä. Hän kuoli lyötyään päänsä asvalttiin."

Halppispyörä voi tappaa!

32

9235

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xc-fun, alkuperäinen

      Sanoin samaa muuten tällä palstalla halpisjoustokeuloista jo kun tuo kuolemantapaus sattui. Sain tasan tarkkaan vihat niskaani halpispyöriä ostavilta palstan kirjoittajilta. Kylmä totuus on se, että halpajoustokeula on hengenvaarallinen eikä niitä pitäisi asentaa pyöriin lainkaan. Joustokeula alkaa olla kunnollinen vasta kun pyörä maksaa sen tonnin ja yli. Siitä hinnasta suurin osa on keulan hintaa.

      • xc-fun

        Olisi kenties kannattanut uskoa, kun sanoin ettei pyörää saa alle tonnilla. Roskaa saa. Kunnollinen turvallinen polkupyörä maksaa tonnin ja yli. Halvalla saa sitä halpaa Biltema-tason roskaa.


      • on varmaan
        xc-fun kirjoitti:

        Olisi kenties kannattanut uskoa, kun sanoin ettei pyörää saa alle tonnilla. Roskaa saa. Kunnollinen turvallinen polkupyörä maksaa tonnin ja yli. Halvalla saa sitä halpaa Biltema-tason roskaa.

        samaa mieltä, että joustokeula on kaupungissa täysin turha.. Varsinkin näissä marketti -pyörissä(sisältää kaikki pyörätyypit joissa "joustokeula").


      • et sillaillakukkuu
        on varmaan kirjoitti:

        samaa mieltä, että joustokeula on kaupungissa täysin turha.. Varsinkin näissä marketti -pyörissä(sisältää kaikki pyörätyypit joissa "joustokeula").

        joo kyseinen onnettomuus tapahtui Nishiki merkkisellä "halpiksella" joka oli ostettu tunnetusta
        asiantuntijoiden pitämästä urheiluliikkeestä
        surullinen esitys ahneesta "asiantuntija" kauppiaan suosittelemasta "brändi" pyörästä.
        Eikös Nishiki ole nykyjään Tunturin tuonnissa, ovat olleet tapauksesta kovin hissukseen.
        Hyvä että joku muistutti asiasta, ja asiaa!


      • Alkup. Maantiepyöräi
        et sillaillakukkuu kirjoitti:

        joo kyseinen onnettomuus tapahtui Nishiki merkkisellä "halpiksella" joka oli ostettu tunnetusta
        asiantuntijoiden pitämästä urheiluliikkeestä
        surullinen esitys ahneesta "asiantuntija" kauppiaan suosittelemasta "brändi" pyörästä.
        Eikös Nishiki ole nykyjään Tunturin tuonnissa, ovat olleet tapauksesta kovin hissukseen.
        Hyvä että joku muistutti asiasta, ja asiaa!

        "...joka oli ostettu tunnetusta asiantuntijoiden pitämästä urheiluliikkeestä..."

        Hyvin harvoin urheiluliikkeellä on osaamista polkupyöristä. (Jokunen poikkeus on.) Joillakin ketjuilla on hyviä edustuksia, mutta myyjien osaaminen on hyvin satunnaista, joten urheiluliikkeessä asioitaessa tulee asiakkaan osata. Jos et itse osaa, osta pyöräsi polkupyörien erikoisliikkeestä tai ota osaava kaveri mukaan kaupoille.

        Nishikin tuotemerkillä myydään ihan hyviä yleispyöriä (CR-29", Road Master ja Cross Road) sekä aivan hengenvaarallisia pomppukeppivirityksiä. Urheiluliikkeen myyjältä on ihan turha kysyä, mikä malleista on sopiva asiakkaan käyttöön.

        Joku muu kirjoittakoot aiheesta huolto ja sen laiminlyönti. Varsinkin joustokeulujen huolto on oman messunsa arvoinen asia.


      • Sama mies
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        "...joka oli ostettu tunnetusta asiantuntijoiden pitämästä urheiluliikkeestä..."

        Hyvin harvoin urheiluliikkeellä on osaamista polkupyöristä. (Jokunen poikkeus on.) Joillakin ketjuilla on hyviä edustuksia, mutta myyjien osaaminen on hyvin satunnaista, joten urheiluliikkeessä asioitaessa tulee asiakkaan osata. Jos et itse osaa, osta pyöräsi polkupyörien erikoisliikkeestä tai ota osaava kaveri mukaan kaupoille.

        Nishikin tuotemerkillä myydään ihan hyviä yleispyöriä (CR-29", Road Master ja Cross Road) sekä aivan hengenvaarallisia pomppukeppivirityksiä. Urheiluliikkeen myyjältä on ihan turha kysyä, mikä malleista on sopiva asiakkaan käyttöön.

        Joku muu kirjoittakoot aiheesta huolto ja sen laiminlyönti. Varsinkin joustokeulujen huolto on oman messunsa arvoinen asia.

        Toinen suurista eurooppalaisista polkupyörätaloista Accell Group omistaa nykyään sekä Nishikin että Tunturin tuotemerkit. Kun Tunturi myytiin AG:lle, siirrettiin tuotanto välittömästi Unkariin, josta se on jo siirtynyt halvempiin maihin. Ainakin osittain Turkkiin.

        Nishikiä on tähän asti koottu Porvoossa. Ilmeisesti vielä 2010 mallisto tuli sieltä. Tulevaisuudesta ei ole tietoa.

        AG:n premium merkki on Lapierre. Tunturi on asemoitu markettiromuksi ja Nishiki alempaan keskiluokkaan.


      • vastuu ulkomaalais
        Sama mies kirjoitti:

        Toinen suurista eurooppalaisista polkupyörätaloista Accell Group omistaa nykyään sekä Nishikin että Tunturin tuotemerkit. Kun Tunturi myytiin AG:lle, siirrettiin tuotanto välittömästi Unkariin, josta se on jo siirtynyt halvempiin maihin. Ainakin osittain Turkkiin.

        Nishikiä on tähän asti koottu Porvoossa. Ilmeisesti vielä 2010 mallisto tuli sieltä. Tulevaisuudesta ei ole tietoa.

        AG:n premium merkki on Lapierre. Tunturi on asemoitu markettiromuksi ja Nishiki alempaan keskiluokkaan.

        eisk tosta pitäisi olla joku selostus valmistajalta tai Tunturilta, et mitä on tapahtunut, ja mikä Nishikin malli / josutokeula on kyseessä, pitäiskö mandollisesti saman merkkisten pyörien ostajat
        käyttää huollossa / etuhaarukan vaihdossa ? aika ihmeen hiljaa on, eikö omistaja ole
        pörssiyhtiö ? miten on vastuunkanto, ei ainakaa kuulu


      • xc-fun, alkuperäinen
        on varmaan kirjoitti:

        samaa mieltä, että joustokeula on kaupungissa täysin turha.. Varsinkin näissä marketti -pyörissä(sisältää kaikki pyörätyypit joissa "joustokeula").

        Juu, halpiskeulat ovat tosiaan turhia näissä markettipyörissä pyörän varsinaiseen tyyppiin katsomatta. Useimmat markettipyörät olisivat suhteellisen turvallisia laitteita jos niistä poistettaisiin kaksi osaa: halpisjoustokeula ja säätökannatin, joka on hengenvaarallinen viritys. Jäykkä keula ja kiinteä stemmi tekisivät monesta pyörästä kunnollisenkin kulkineen. Jos se joustokeula on pyörässä kiinni, niin sitä pitää myös osata avata ja huoltaa tasaisin väliajoin, noin 50 tunnin välein.

        Maastopyörä voi olla kaupungissa hyvä valinta, mutta ei kuitenkaan tavalliselle pyöräilijälle joka ei osaa joustokeulaa huoltaa. Myöskään yksikään joustokeulallinen hybridi ei ole kunnollinen pyörä. Joka ainoa hybridikin olisi turvallisempi jäykällä keulalla varustettuna.

        Jälleen kerran hinta ja laatu ovat aina suhteessa toisiinsa. Halvalla nyt vain ei yksinkertaisesti saa hyvää, eikä edes turvallista pyörää nykyaikana. Vika on teidän kuluttajien ihan omassa ostokäyttäytymisessä. Haluatte halpaa niin saatte sitä, mutta ette hyvälaatuisena.


      • xc-fun, alkuperäinen
        vastuu ulkomaalais kirjoitti:

        eisk tosta pitäisi olla joku selostus valmistajalta tai Tunturilta, et mitä on tapahtunut, ja mikä Nishikin malli / josutokeula on kyseessä, pitäiskö mandollisesti saman merkkisten pyörien ostajat
        käyttää huollossa / etuhaarukan vaihdossa ? aika ihmeen hiljaa on, eikö omistaja ole
        pörssiyhtiö ? miten on vastuunkanto, ei ainakaa kuulu

        Siis tapauksen teknisen tutkinnan teki aikanaan poliisi. Tutkintapöytäkirja lienee julkinen ellei ole erikseen salattu syystä tai toisesta. Toki Accell Groupilla on vastuu tuotteistaan, myös Nishinkin turvallisuudesta ainakin tasan teoriassa. Nykyisin saa myydä mitä tahansa romua polkupyörän nimikkeellä koska EU käveli Suomen omien turvallisuuskriteerien yli. Kiitos siitä teille kaikille jotka äänestitte EU-jäsenyyden puolesta. Vastustin vaaleissa EU:ta ja vastustan sitä edelleen. Siksi en tule äänestämään ketään seuraavissa eduskuntavaaleissa. Te kaikki kannatatte EU:ta sen pyhän suvaitsevaisuuden ja multikulttuurin nimessä kuitenkin. Minä en hyväksy sellaisia arvoja. Mainitkaa nyt vielä joku, että olen rikollinenkin ja vähintään natsipaska kun en hyväksy Suomen EU-jäsenyyttä. Mihin katosi tässä maassa oikeus poliittiseen mielipiteeseen?

        Jokainen voi itse huollattaa pyöränsä ja suosittelen lämpimästi vaihtamaan joustokeulan kiinteään etuhaarukkaan ellei kyse ole tonnin hintaluokan pyörästä. Silloin keulan voi jo olettaa olevan hyvä ja turvallinen.

        Haluaako joku vielä neuvotella tästäkin ja puolustaa halparomua? Haluaako joku kenties tuoda esiin sen näkökannan, että tuoteturvallisuudella ei ole mitään väliä, kunhan saa halpaan hintaan? Hmm... Uskokaa nyt vaan kerrankin hyvällä se puheeni, että hyvä, laadukas polkupyörä maksaa vähintään sen 1000-1500 euroa. Silloin puhutaan edes välttävällä tasolla laadusta, useimpien valmistajien kohdalla.
        Haluaako joku vetää kenties Biltema-kortin esiin tässäkin kohtaa?

        Eikö olisi kannattanut aikanaan tunnustaa, että olin alkujaankin ihan oikeassa?

        Monenko vielä muuten tarvitsee kuolla halvan joustokeulan tappamana ennen kuin tunnustetaan ettei City marketista tai edes Intersportista saa pyörää. Eikä Biltemasta?

        Milloin tuoteturvallisuuteen vihdoinkin puututaan lailla?

        Muuten, olen sitä mieltä, että suomi on saatava irti EU:sta ja Suomen markka on palautettava.


      • L.A.Mies
        xc-fun, alkuperäinen kirjoitti:

        Siis tapauksen teknisen tutkinnan teki aikanaan poliisi. Tutkintapöytäkirja lienee julkinen ellei ole erikseen salattu syystä tai toisesta. Toki Accell Groupilla on vastuu tuotteistaan, myös Nishinkin turvallisuudesta ainakin tasan teoriassa. Nykyisin saa myydä mitä tahansa romua polkupyörän nimikkeellä koska EU käveli Suomen omien turvallisuuskriteerien yli. Kiitos siitä teille kaikille jotka äänestitte EU-jäsenyyden puolesta. Vastustin vaaleissa EU:ta ja vastustan sitä edelleen. Siksi en tule äänestämään ketään seuraavissa eduskuntavaaleissa. Te kaikki kannatatte EU:ta sen pyhän suvaitsevaisuuden ja multikulttuurin nimessä kuitenkin. Minä en hyväksy sellaisia arvoja. Mainitkaa nyt vielä joku, että olen rikollinenkin ja vähintään natsipaska kun en hyväksy Suomen EU-jäsenyyttä. Mihin katosi tässä maassa oikeus poliittiseen mielipiteeseen?

        Jokainen voi itse huollattaa pyöränsä ja suosittelen lämpimästi vaihtamaan joustokeulan kiinteään etuhaarukkaan ellei kyse ole tonnin hintaluokan pyörästä. Silloin keulan voi jo olettaa olevan hyvä ja turvallinen.

        Haluaako joku vielä neuvotella tästäkin ja puolustaa halparomua? Haluaako joku kenties tuoda esiin sen näkökannan, että tuoteturvallisuudella ei ole mitään väliä, kunhan saa halpaan hintaan? Hmm... Uskokaa nyt vaan kerrankin hyvällä se puheeni, että hyvä, laadukas polkupyörä maksaa vähintään sen 1000-1500 euroa. Silloin puhutaan edes välttävällä tasolla laadusta, useimpien valmistajien kohdalla.
        Haluaako joku vetää kenties Biltema-kortin esiin tässäkin kohtaa?

        Eikö olisi kannattanut aikanaan tunnustaa, että olin alkujaankin ihan oikeassa?

        Monenko vielä muuten tarvitsee kuolla halvan joustokeulan tappamana ennen kuin tunnustetaan ettei City marketista tai edes Intersportista saa pyörää. Eikä Biltemasta?

        Milloin tuoteturvallisuuteen vihdoinkin puututaan lailla?

        Muuten, olen sitä mieltä, että suomi on saatava irti EU:sta ja Suomen markka on palautettava.

        Periaatteessa olet oikeassa siinä että myytävien tuotteiden pitäisi olla turvallisia. Mutta muistetaan kuitenkin että hyvin monet tuotteet ovat sellaisia että niitä pitäisi käyttäjän myös huoltaa, säilyttää asianmukaisesti ja varmistaa niiden turvallisuus ennen käyttöä. Hyvin harva, varsinkaan halpispyörien käyttäjä, tekee mitään näistä. Lukemalla pyörien käyttöohjeet, huomaa että lähes aina pyörän omistajaa kehotetaan esim. varmistamaan pyörän kunto ennen jokaista ajoa. Silti näkee jatkuvasti liikenteessä pyöriä joissa ei ole vaivauduttu edes öljyä laittamaan ketjuihin viimeiseen viiteen vuoteen puhumattakaan siitä, minkälaiset rengaspaineet niissä on tai että jarrujen säädöt olisivat edes jotenkin kunnossa. Valmistajilla on toki vastuunsa kuten valtiollakin valvonnan ja sääntöjen suhteen. Kuitenkin myös käyttäjällä pitää olla joku vastuu käyttäytymisestään. Kaikkea ei voi sysätä vain valmistajalla tai olemme USAn meiningissä jossa jokainen ajateltavissa oleva vaara pitää mainita ohjeissa ja tarroissa jotta valmistajaa ei voi haastaa mistään.


    • pyörä-pena

      Halpapyöriä ei mitenkään ole syytä kammoksua ja ne voivat olla hyvinkin kestäviä. On vain syytä olla varovainen, kun menee ostamaan pyörää, jossa on jo ns. ylimääräisiä herkkuja, kuten tuossa pyörässä, jossa oli jousto edessä. Mitä sellaisella yleensäkään tekee? Täyttä turhuutta ja koreilua se on.
      Vaihteista on hyötyä, tuommoisesta ei mitään.

      • money for anything

        tekniikan maailma aika ajoin on kovastii kehunut Nishikiä, lienee saanut Tunturilta hyvät mainosrahat, ovat oudon hiljaa näinkin dramaattisen onnettomuuden osalta. Luulisi kiinostavan toimittajia, ja varmaan niin tekeekin, mutta money talks.


      • xc-fun

        halpapyörä kannattaa ostaa JOS

        -siinä on jäykkä keula, siis ei pomppukeppiä
        -siinä on kiinteä ohjainkannatin, ei säätökannatinta
        -jos pyörässä on halpalevyjarrujen sijasta laadukkaammat hyvän valmistajan perinteiset v-jarrut. Halvalla ei saa myöskään hyviä levyjarruja tai saa mekaanisina. Harvemmin markettipyörissä on hyviä osia
        -osasarja on kohtuullisen hyvä, alkaen Shimano Alivio-tasosta läpi pyörän

        Kaikissa muissa tapauksissa kannattaa kerralla sijoittaa se 1000-2000 euroa uuteen pyörään tai ostaa hyvä, laadukas käytetty pyörä kunnollisilla osilla.

        Tavalliselle tallaajalle pitäisi riittää täysin vaihteeton jalkajarrulla varustettu teräsrunkoinen pyörä tai halpajopo. Sekin on yksinekertaisuudessaan suht kohtuullinen pyörä. Kuitenkin tavalliselle suomalaiselle Helkama Oiva/Aino tai Tunturi Akseli/Elina on paras ratkaisu luotettavuudessaan ja yksinkertaisuudessaan. Otten huomioon, että suurin osa porukasta ei koskaan huolla pyörää mitenkään. Vaihteetkin ovat tavalliselle tallaajalle turhat, koska useimmat lajia osaamattomat käyttävät väärin vaihteita tai jättävät ne kokonaan vaille huoltoa, mikä ei tee vaihteille eikä ketjuille hyvää.


      • Sanoisin näin
        xc-fun kirjoitti:

        halpapyörä kannattaa ostaa JOS

        -siinä on jäykkä keula, siis ei pomppukeppiä
        -siinä on kiinteä ohjainkannatin, ei säätökannatinta
        -jos pyörässä on halpalevyjarrujen sijasta laadukkaammat hyvän valmistajan perinteiset v-jarrut. Halvalla ei saa myöskään hyviä levyjarruja tai saa mekaanisina. Harvemmin markettipyörissä on hyviä osia
        -osasarja on kohtuullisen hyvä, alkaen Shimano Alivio-tasosta läpi pyörän

        Kaikissa muissa tapauksissa kannattaa kerralla sijoittaa se 1000-2000 euroa uuteen pyörään tai ostaa hyvä, laadukas käytetty pyörä kunnollisilla osilla.

        Tavalliselle tallaajalle pitäisi riittää täysin vaihteeton jalkajarrulla varustettu teräsrunkoinen pyörä tai halpajopo. Sekin on yksinekertaisuudessaan suht kohtuullinen pyörä. Kuitenkin tavalliselle suomalaiselle Helkama Oiva/Aino tai Tunturi Akseli/Elina on paras ratkaisu luotettavuudessaan ja yksinkertaisuudessaan. Otten huomioon, että suurin osa porukasta ei koskaan huolla pyörää mitenkään. Vaihteetkin ovat tavalliselle tallaajalle turhat, koska useimmat lajia osaamattomat käyttävät väärin vaihteita tai jättävät ne kokonaan vaille huoltoa, mikä ei tee vaihteille eikä ketjuille hyvää.

        Halpapyöräksi kannattaa ostaa lähinnä fixi tai sinkula.


      • sillä saa jo hyvän
        xc-fun kirjoitti:

        halpapyörä kannattaa ostaa JOS

        -siinä on jäykkä keula, siis ei pomppukeppiä
        -siinä on kiinteä ohjainkannatin, ei säätökannatinta
        -jos pyörässä on halpalevyjarrujen sijasta laadukkaammat hyvän valmistajan perinteiset v-jarrut. Halvalla ei saa myöskään hyviä levyjarruja tai saa mekaanisina. Harvemmin markettipyörissä on hyviä osia
        -osasarja on kohtuullisen hyvä, alkaen Shimano Alivio-tasosta läpi pyörän

        Kaikissa muissa tapauksissa kannattaa kerralla sijoittaa se 1000-2000 euroa uuteen pyörään tai ostaa hyvä, laadukas käytetty pyörä kunnollisilla osilla.

        Tavalliselle tallaajalle pitäisi riittää täysin vaihteeton jalkajarrulla varustettu teräsrunkoinen pyörä tai halpajopo. Sekin on yksinekertaisuudessaan suht kohtuullinen pyörä. Kuitenkin tavalliselle suomalaiselle Helkama Oiva/Aino tai Tunturi Akseli/Elina on paras ratkaisu luotettavuudessaan ja yksinkertaisuudessaan. Otten huomioon, että suurin osa porukasta ei koskaan huolla pyörää mitenkään. Vaihteetkin ovat tavalliselle tallaajalle turhat, koska useimmat lajia osaamattomat käyttävät väärin vaihteita tai jättävät ne kokonaan vaille huoltoa, mikä ei tee vaihteille eikä ketjuille hyvää.

        Sillä summalla saa jo järkevän fillarin, ainakin näin loppukaudesta. Tai jopa halvemmalla jos ulkomailta tilaa ja tietää mitä tilaa.


    • halba ei huva
      • Fillarivelo

        Pistää miettimään.


      • alkup. räätäli
        Fillarivelo kirjoitti:

        Pistää miettimään.

        höpö höpö-juttuja: kun tietää, miten ko. sairaalassa sijoitetaan potilaat sairauden/vamman, sukupuolen ja iän mukaan, niin havaitsee että aloittaja on provo


      • xc-fun
        alkup. räätäli kirjoitti:

        höpö höpö-juttuja: kun tietää, miten ko. sairaalassa sijoitetaan potilaat sairauden/vamman, sukupuolen ja iän mukaan, niin havaitsee että aloittaja on provo

        Ja millä perusteella aloitus on provo? Tapaus on ihan tosi ja löytyy poliisin arkistoista kyllä. Halpakelua tosiaan on hengenvaarallinen viritys varsinkin huoltamattomana. Aloitus on erittäin hyvä varoitus halpakeulojen vaarallisuudesta. Asia on syytä pitää esillä koska aina löytyy niitä idiootteja jotka haluavat pyörän mahdollisimman halvalla, siis huonoilla osillakin. Nämä ihmiset pitää opettaa maksamaan kiltisti se tonni pyörästänsä.


      • enska67
        xc-fun kirjoitti:

        Ja millä perusteella aloitus on provo? Tapaus on ihan tosi ja löytyy poliisin arkistoista kyllä. Halpakelua tosiaan on hengenvaarallinen viritys varsinkin huoltamattomana. Aloitus on erittäin hyvä varoitus halpakeulojen vaarallisuudesta. Asia on syytä pitää esillä koska aina löytyy niitä idiootteja jotka haluavat pyörän mahdollisimman halvalla, siis huonoilla osillakin. Nämä ihmiset pitää opettaa maksamaan kiltisti se tonni pyörästänsä.

        "tämä on ainutlaatuinen tapaus, että etuhaarukka katkeaa ajossa. Polkupyöristäkin tulee aina silloin tällöin ilmoituksia, mutta on hyvin harvinaista, että polkupyöristä löytyisi jotain näin vakavaa vaaraa aiheuttavia juttuja"

        Voihan se yhtä hyvin hajota se kallikin pyörä.


      • kumipallona pompin v
        enska67 kirjoitti:

        "tämä on ainutlaatuinen tapaus, että etuhaarukka katkeaa ajossa. Polkupyöristäkin tulee aina silloin tällöin ilmoituksia, mutta on hyvin harvinaista, että polkupyöristä löytyisi jotain näin vakavaa vaaraa aiheuttavia juttuja"

        Voihan se yhtä hyvin hajota se kallikin pyörä.

        eiku se on pomppukeppi, eiku omppukeppi, kumipomppuna pompin taas,
        muistakaa pomppukeppi, keppipomppu
        pomppupomppu ja varokaa pomppuheppiukkoja, ja pomppuhebejä, pomppu ja p_mmpp_ keppejä
        huihui ja vielä pomppuhomppuja pitää varoaa


      • kjkjg
        kumipallona pompin v kirjoitti:

        eiku se on pomppukeppi, eiku omppukeppi, kumipomppuna pompin taas,
        muistakaa pomppukeppi, keppipomppu
        pomppupomppu ja varokaa pomppuheppiukkoja, ja pomppuhebejä, pomppu ja p_mmpp_ keppejä
        huihui ja vielä pomppuhomppuja pitää varoaa

        ai nyt se on nishiki halpis marketti pyörä? kuntopyöräilyssä ei ole tärkeintä välineen hinta vaan sen huolto ja hyvä pito, kaikki metalli vermeet ruostuu jos seisoo sateessa kesät talvet, itse kuntoilen halvemman pään fillareilla ja pidän ne puhtaana ja öljyttynä kevyesti ja aina sateen suojassa sitä varten tekemässäni katoksessa vanhemmalla pyörällä nyt ajettu yli kymppi(jarrupalat vaihdettu) ja uudemmalla tänä kesänä reilu 5000 km eikä kumpaakaan ole ollut tarvetta vaihtaa edes ketjuja rattaista puhumattakaan, vaihteena on acera jarruina takana v ja edessä mekaaninen halpis levy ps jos autoja ei katsettaisi niin kyllä niitä ruosteisia pommeja löytyisi niin ladoista kuin mersuistakin :)


      • ...
        enska67 kirjoitti:

        "tämä on ainutlaatuinen tapaus, että etuhaarukka katkeaa ajossa. Polkupyöristäkin tulee aina silloin tällöin ilmoituksia, mutta on hyvin harvinaista, että polkupyöristä löytyisi jotain näin vakavaa vaaraa aiheuttavia juttuja"

        Voihan se yhtä hyvin hajota se kallikin pyörä.

        Laatu maksaa. Näin se vain on. Joskus myös skeida maksaa mutta se on vähän havinaisempaa, ellei sitten satu olemaan jokin merkkifriikki joka "sijoittaa" rahat merkin perusteella.


      • fakta juttu
        kjkjg kirjoitti:

        ai nyt se on nishiki halpis marketti pyörä? kuntopyöräilyssä ei ole tärkeintä välineen hinta vaan sen huolto ja hyvä pito, kaikki metalli vermeet ruostuu jos seisoo sateessa kesät talvet, itse kuntoilen halvemman pään fillareilla ja pidän ne puhtaana ja öljyttynä kevyesti ja aina sateen suojassa sitä varten tekemässäni katoksessa vanhemmalla pyörällä nyt ajettu yli kymppi(jarrupalat vaihdettu) ja uudemmalla tänä kesänä reilu 5000 km eikä kumpaakaan ole ollut tarvetta vaihtaa edes ketjuja rattaista puhumattakaan, vaihteena on acera jarruina takana v ja edessä mekaaninen halpis levy ps jos autoja ei katsettaisi niin kyllä niitä ruosteisia pommeja löytyisi niin ladoista kuin mersuistakin :)

        On täysin eri asia jos ostaa halppismerkin "täysjousto" halvoilla rikkoontuvilla osilla, kuin saman halppismerkin yksinkertaisempi malli ilman "erityis" osia kuten esim. jousituksia.

        Tietenkin myös pesu, huolto ja ylläpito vaikuttavat kestävyyteen. Se on päivänselvä asia. Tuliterät autotkin alkavat ruostua heti koska niissä ei enää ole yhtä hyvää ruosteensuojaa kuin ennen. Nekin pitäisi ajaa kaupasta suoraan ruostesuojaukseen.

        "Keep it simple"


    • asdfghjklöä123456789

      "Laadusta saa maksaa, muttei liikaa"
      Se ei merkitse paljoakaan, kuinka kallis pyörä on, vaan sen valmistaja ja sen osat. Kyseisessä pyörässä oli huonot osat vain. Monta, monta vuotta sitten ostin kaupasta 100 eurolla Carraro merkkisen pyörän. Se kesti koko aikansa, ennenkuin tuli isompi pyörä. Hinta ei merkinnyt mitää, vaan se, mikä on valmistaja. Kyseisessä tapauksessa oli Carraro, joka on laatuvalmistaja. Nykyine3n pyöräni, Columbic on se tokmannin pyörä jota haukutaan huonoksi ja halpispyöräksi, mutta minulle se oli hyvä ostos, vaikka maksoi vain 200e. Columbic ei ole mikään merkkipyörä, eikä huono pyörä, laadukas suomessa valmistettu pyörä, joka täyttää eu laatuvaatimukset. Hyvin pelittää nytkin, alla nastat. Mutta kuitenkin pyörässä on Zoomin merkkijoustokeula ja shimanon vaihteet. Se on pyörän osista kiinni, ei pyörästä.
      Tiedän kuintenkin, että halpaosat ovat huonoja, ja tiedän yhden veikon, joka väittää, että sillä on parempi pyörä kuin minulla, mutta sanon aina, että vaihda Zoomin jouset noiden halpajousien tilalle.

      xc-fun, sulla on luultavasti se tonnin pyörä, mutta luulet vain oikeasti, että kallis on parempi, joskus se pitää paikkansa, joskus ei.

      • Laskutikku

        Jossain vain menee raja, jonka alapuolella olevalla rahamäärällä ei vain enää ole mahdollista valmistaa osia riittävän laadukkaista materiaaleista, oli pyörän valmistaja miten hyvä tahansa. Miettimällä kuinka monta eri osaa pyörässä on ja kuinka monelle eri taholle sen hinta valuu (materiaalien tuottaja, osien valmistaja, pyörän kokoaja, rahtaaja, maahantuoja, jälleenmyyjä yms.), on aika vaikea uskoa että 200e pyörän yksittäiset osat olisivat kovin laadukkaita. Ne voivat toimia ja kestääkin hyvällä huollolla ja säilytyksellä (sekä hyvällä tuurilla...) mutta se ei ole sama asia kuin laadukas osa.


      • Zoom ei ole mikään laadukas joustokeulamerkki. Ne ovat järjestään sellaisia virityksiä, joita tungetaan Yosemiteihin sun muihin näön vuoksi. Edes mitään manuaaleja tai huolto-ohjeita on turha sellaiseen odottaa löytävänsä. Shimanolla puolestaan on aivan kaikentasoisia tuotteita kelvottomasta kurasta huippuluokan kilpaosiin.

        Zoomin joustokeuloja on vähän vaikea vaihtaa minkään tilalle, sillä niitä ei myydä erikseen. Ei kannatakaan, sillä kukaan ei niitä ostaisi. Jostain roskalavalta niitä saattaa löytää, sillä niiden tilalle vaihdetaan usein jäykkiä haarukoita.


      • Vähän suhteellisuutt

        "...on luultavasti se tonnin pyörä..."

        Tonnilla saa laadukkaan vaihteettoman ja jousittomattoman pyörän. Viitattu nimimerrki ollee maastopyöräilyä harrastava, joten en ihan äkkiä usko, että hänen fillarinsa ovat alle 2500€:a.


      • Maastoon mieli?
        Vähän suhteellisuutt kirjoitti:

        "...on luultavasti se tonnin pyörä..."

        Tonnilla saa laadukkaan vaihteettoman ja jousittomattoman pyörän. Viitattu nimimerrki ollee maastopyöräilyä harrastava, joten en ihan äkkiä usko, että hänen fillarinsa ovat alle 2500€:a.

        Syys alesta voi hyvinkin löytää käyttökelpoisen jäykkäperäisen halvemmalla. Ei ehkä ihan tonniin, mutta kuitenkin alle kahden ja puolen.


    • aikaisemmin

      Jaahas, tämmöinenkin ilmoitus on ollut lehdessä,

      itse kaaduin kanssa kyseisillä jousilla kun tulin katukivetyksen yli ja rengas jäi matkalle. Pidin kyllä lujasti kiinni loppuun asti ja 7tikkiä leukaa,

      olisi ollut kyllä kiva että tästä olisi noussut isompikin juttu jo ensimmäisesta tapauksesta alkaen,

      Nakamuran myyjä ei uskonut silloin asiaa.

    • Zooooo...m

      Se on sitten jousi valmistajan syytä eikä pyörän.

      • LZ 127

        Pyörän valmistajan velvollisuus on olla käyttämättä hengenvaarallisen huonoja osia. Mutta kun kaikesta halutaan säästää, että saadaan kummallisen näköisiä pyöriä halvalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      95
      4771
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      34
      3364
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      171
      2791
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      2388
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1532
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1406
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1190
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      75
      1040
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      980
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      912
    Aihe