mitä teen sitten kun äiti kuolee?

en halua menettää

olen miettinyt muutamia kertoja, että mitä teen sitten kun äitini kuolee? mitä ajattelen? kelle kerron? joka kerta kun pohdin asiaa en nää siinä mitään tolkkua. joka kerta tulen samaan tulokseen: minä itse, kuolen sisältä kokonaan, kun oma äitini kuolee. ja pelkäänpä, että sen perässä haluan myös maallisen elämäni loppuvan...

äitini siis ei ole kuolemassa, en sitä nyt pelkääkkään, vaan ylipäänsä sitä tilanetta. minua pelottaa tarinat siitä kuinka minulle on kerrottu että omien läheisien kuolemasta. yksi tarina on juuttuneena päähäni:
vuosia sitten kun olin prometheus leirillä, meidän piti piirtää onnellisuus diagrammi. oli erään ohjaajan vuoro näyttää paperinsa. siinä oli viiva joka kohosi hitaasti ylöspäin, kunnes melkein paperin reunassa, se tippui alas, siis niin alas että ei paperi riittänyt. sitä tiputusta diagrammissa hän kommentoi näin: "tässä vaiheessa äitini kuoli. se oli elämäni hirveimpiä asioita mitä olen joutunut käsittelemään, se oli kuin olisin kävellyt helvetin läpi"

joskus pohdin että kun äitini kuolee, kelle ystäville kerron, vai uskallanko kertoa kellekkään. sitten ajattelin: no, jos satun lukkiutumaan huoneeseeni niin äiti varmasti soittaa parhaille ystävilleni. hetken pää löi tyhjää kunnes tajusin: eihän äiti olisi siellä tekemässä näin. pelkään vain äitini kuolemaa niin paljon, että pelkään sen jossain vaiheessa ottavan ohjat elämästäni

6

1081

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • i mitera mou agapi

elämässä on sellainen suuri ja hyvä asia että kun tapahtuu jotain isoa tärkeää merkittävää tai surullista, jotenkin ihminen vaan tietää miten sitten toimitaan ja menee siinä tilanteessa.

Kummallista että prometheus-leirin ihminen näytti sinulle sellaisen 'diagrammin' ... on paljon tapoja tehdä taulukko ja diagrammi ja saada kaikki näyttämään dramaattiselta.
      Ei ihme että se sinua säikäytti ja säpsähdytti, se ohjaajan näyttämä. Se oli hänen kokemus ja hänen elämisen skaalassa iso.

Sinä olet kuitenkin ihan toinen ihminen! Sinun elämässä nämä kaikki skaalat millä mitataan on ihan erit ja kokemus tapahtumista elämässäsi on ihan toinen ja oman ''asteikkosi' mukainen.

Hienoa jos äitisi on vielä elossa. Voisit jutella hänen kanssa tuosta prometheus-leirillä kokemastasi asiasta.
      Ei tarvitse tietää etkä voikaan tietää mitä sitten teet kun äitisi joskus kuolee... joskus jokainen kuolemme, väistämättä, se on osa Elämää ja sen suuria mysteereitä... että elämme, että kuolemme.

Eli pitäisi vaan totuttautua ajatukseen, että kun olet nuorempi kuin äitisi, hän hyvin todennäköisesti kuolee ennen sinua. Näin se vaan on, todennäköisesti. Eipä sitä kannata miettiä, yhtään! Poista sun elämästä tulevaisuuden pelon painolasti.

paras elämänohjeeni on
      Mietin mihin asioihin voit vaikuttaa nyt, tee mitä voit, ja luota sitten tulevaan.

Parasta mitä voit tehdä on tehdä kaikki se aikomasi hyvä asia ja mahdollisesti aikomasi kiva juuri nyt tässä ja kohta. Elä omien rakkaitten ihmistesi kanssa 'silmät auki' ... näe että nyt olette yhdessä ja elämässä ja voit tuoda iloa ja Haleja äidillesi. Halaamista ja hyviä tekoja ei ole koskaan liikaa.

Hyvä tekosi sinulle on että et pelkää etukäteen mitään. Elämä ohjaa ja opastaa sinua kaikessa kun on oikea hetki siihen ;D . Ole rohkea. Luota siihen!

• äläpelkää

jo iäkäs ihminen, melkein kuoli komplikaatioon sairaalassa. Kun kuulin hänen olevan teho-osastolla olin
      aivan järkyttynyt. Kuten sinäkin, olin usein miettinyt miten siitä koskaan voisin päästä ylitse. Kun asiat olivat näin huonosti, sain "jostain" yllättävästi voimia ja menin häntä sairaalaan katsomaan. Oli järkyttävää nähdä hänet kokonaan koneiden ylläpitämänä. Itkin ja hyvästelin hänet. Juttelin hänelle, silitin kättänsä.
      Äitini selvisi, ja nyt tiedän, että kun aika sitten todella koittaa, saan voimia ja elämäni jatkuu surusta huolimatta. En ole uskovainen ihminen.

• Mmmmikko.

Oma äippäni kuoli viiskymppisenä tossa pari vuotta sitten, siinä se aika sitte meni angstibiisejä kuunnellessa ja itkiessä. Tuli kans aivan sairaalloisia masennuksia, vuos siinä meni et pääsin yli koko hommasta. En silti omakohtasesti sitä kuvailis helvetin läpi kävelemisenä vaikka se kieltämättä olikin ihan järkyttävää eikä koko juttua ees tajunnu parina ekana kuukautena. Aluks kun se soitto sieltä sairaalasta ni oli ihan semmone fiilis et kyl se elossa viel on, pakko sen on olla. Autolla sit mentiin sinne ja ihan shokissa siinä itkettiin kaikki koko matkan. Perkeleen radioki päätti just soittaa semmosia biisejä et siinä sitte 'mukavasti' istuessa...

En puhunu koko jutusta kellekkää muulle kun isälleni aluks, kummatkaan ei osattu yhtään käsitellä sitä juttua ja siinä sitte lääkäreiden puolesta meille tyrkytettiin masennuslääkkeitä ja mitälie unilääkkeitä joihin ei kuitenkaa kummatkaan koskaan koskettu. Tällä hetkellä voi iha hymyillen muistella äitiä ja jutella kavereille vaikka koko jutun läpi miljoonakertaa.

Nykyään mun masennukset tulee ihan muista jutuista, kyl se aika korjaa nä jutut tosi hyvin. Ei tommosia oikeesti kannata murehtia. Elät vaan tässä hetkes, elämä nyt vaan loppuu joskus kaikilta ja sille sä et mitään voi. Nyt sun kannattaa vaan halailla ja rakastaa ja nauttia sun äidistäs mahollisimman paljon kun sulla sentään semmonenkin mahtava ihminen elämässäs vielä on (:

• kauheeta menettää äi

oot tooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooosi oikees

• omaishoitaja

Sain ilmoituksen, että äiti on kuollut. Hoidin hänen kaikki asiansa yli 10 v.
      Kauppa asiat, laskut ym, siivoukset, joka viikko laitoin ruokaa, pesin ilman mitään korvausta omasta tahdostani. Nyt hän on kuollut ja minulla on ikävä ja itken koko ajan.

• jk

et mitään

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      47
      2498
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2487
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2372
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      57
      2145
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      32
      1877
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      84
      1695
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1153
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1024
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      41
      1015
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      56
      886
    Aihe