illalla nukkumaan 'tuulentupaan', '
tuulenpesä on taas hiukan erilainen'asumus'.
Näillä nimillä suomensukuiset kansat tuulen lepopaikkaa nimittävät.
Pallolatvapuu oli takuuvarmasti Ukon eli Ukko Ylijumalan puu.
Virolaisillekin tuo oksatihentymä on 'tuulenpesä'.
Mutta ruotsinkielisten mielestä puussa onkin 'häxkvast' eli 'noidanluuta' tai 'noidanvasta'.
Samoin yleensäkin indoeurooppalaisissa kielissä.
Nämä tiedot Suomen Luonto-lehdestä.
Tuuli käy
39
893
Vastaukset
- Mummeli*
Nagoyan biodiversiteettikokous päättyi perjantain ja lauantain välisenä yönä Japanin aikaa helpottuneisiin tunnelmiin. Biodiversiteetin kato päätettiin kokouksessa pysäyttää. Samalla sekä geenivaroista saatavien hyötyjen jaosta, suojelutavoitteista että budjetista syntyi kompromissi.
Suojelutavoitteiksi sovittiin seuraavalle kymmenvuotiskaudelle 17 prosenttia maaekosysteemien ja sisävesien pinta-alasta sekä 10 prosenttia merten ja rannikoiden pinta-alasta. Merten osalta tavoite pysyy samana kuin ennenkin, koska meriasiat ovat edenneet huonosti. Vain 0,6 prosenttia maailman meristä on suojeltu.
USA puuttui kokouksesta- susmorsiin
"tiedonilmaukseen" tässä selaillessain unettomana täällä. Ai päätettiin pysäyttää tällanenkin kato, no voi hemmettiä, miten tärkeetä. Kaikkee potaskaa sinäkin viitit ilmotella, ja vielä käyttää turhan monimutkaisia sanoja ja sanontoja. En toista tuotakaan sanaa...bio--.
Silloin käytämme vierasperäsiä tai yleislainoja, jos meillä ei ole sujuvaa omakielistä vastinetta jollekin sanalle. Ymmärsitköhän itsekään, mitä selostit, ja miksi.
Minua on joskus haukuttu siitä, että käytän yleislainoja, mutta ne ovatkin luontevia yleislainoja, jotka ovat minulle itsestään selviä ja järkevämpiä käyttää kuin selitellä monimutkaisesti jotain asiaa. Esimerkkeinä vaikka impulsiivinen...extempore...imbesilli. Liika ylenmääräinen yleislainojen käyttö, jos se ei ole ihmiselle luontevaa, on snobismia. Ei lainasanojen, yleislainojen, joita siis käytetään kansainvälisesti eri kielissä, ole "fiksuuden" osoitusta, jos niitä hakemalla hakee käytttäkseen, vaan niiden luonteva käyttö.
Spontaanisti ärhentelevä sus näin keskellä yötä.
- jjoutava
Tuli väistämättä mieleen asumus 50 luvulla, asumus joka oli mäelle, peltojen keskelle rakennettu
2' tuumaisesta runko puusta= (n.5cm) eristeenä sammalta, kutsuisin asumusta "tuulentuvaksi".
Ihmiset, vauva myös, siinäkin asuivat, kunnes saivat rakennettua paremman asunnon.
Hupss! vain suomalaiset voi selviytyä siitä, Eskimollakin on lämpimämpi Iglu.- *Kukkahame*
Meillä kun rakennettiin niin järvisammalta nostettiin sellaisesta lahden poukamasta, ja ne kuivattiin sinne paksujen hirsien väliin.
Kun sitten 'siistittiin' sisäpuolta, niin pellavaa tauttiin ettei sammal näkynyt.
Lämmin oli kotini ja koko perhe oli työssä kun sitä rakennettiin, oli ekologista ja vieläkin kymmenien vuosien jälkeen on talon näköinen ja kaunis puutalo. - jjoutava
*Kukkahame* kirjoitti:
Meillä kun rakennettiin niin järvisammalta nostettiin sellaisesta lahden poukamasta, ja ne kuivattiin sinne paksujen hirsien väliin.
Kun sitten 'siistittiin' sisäpuolta, niin pellavaa tauttiin ettei sammal näkynyt.
Lämmin oli kotini ja koko perhe oli työssä kun sitä rakennettiin, oli ekologista ja vieläkin kymmenien vuosien jälkeen on talon näköinen ja kaunis puutalo.Nyt ymmärsin millainen on talo ja varmaan on hyvä. Esimerkki perhe josta kerroin oli ostanut talon valmiina mukana myös viljelysmaata ja ennen kuin oli selvitty rakentamaan oli erinäiset kiemurat.
Olin osin mukana alku vaiheessa, joten jotakin tiedän vaikeuksista. Mentiinkö takiani aiheesta joronperälle, toivon että palataan taas parempaan juoneen. - *Kukkahame*
jjoutava kirjoitti:
Nyt ymmärsin millainen on talo ja varmaan on hyvä. Esimerkki perhe josta kerroin oli ostanut talon valmiina mukana myös viljelysmaata ja ennen kuin oli selvitty rakentamaan oli erinäiset kiemurat.
Olin osin mukana alku vaiheessa, joten jotakin tiedän vaikeuksista. Mentiinkö takiani aiheesta joronperälle, toivon että palataan taas parempaan juoneen.En minä tuota miksikään kenellekkään kertonut, kunhan puhuin kodista noin yleisesti.
Tuulentuvan ymmärrän runolliseksi, ehkä hataraksi unelmaksi, ja vaikka harakan pesäksi :-) - jjoutava
*Kukkahame* kirjoitti:
En minä tuota miksikään kenellekkään kertonut, kunhan puhuin kodista noin yleisesti.
Tuulentuvan ymmärrän runolliseksi, ehkä hataraksi unelmaksi, ja vaikka harakan pesäksi :-)Kuitenkin oikein hyvä vastaus, uutta tietoa oli pellavalla riivitseminen'.
- jjoutava
Satu* kirjoitti:
Voi laulaa yhdessä.
http://www.youtube.com/watch?v=L_J--8ZdXl4&feature=relatedVielä täällä jjoutava , muistan hyvin tämän elokuvan silloin kun se esitettiin jossakin Helsingissä. Pidin siitä elokuvasta mahdottomasti , ne kadut oli sateisia ja kuvaus oli niin mahdottoman romanttista jos en olisi mies olisin voinut vaikka itkeä, oijoi. Ettei menisi pilkanteoksi, tämä tarina on tosi.
- Satu*
jjoutava kirjoitti:
Vielä täällä jjoutava , muistan hyvin tämän elokuvan silloin kun se esitettiin jossakin Helsingissä. Pidin siitä elokuvasta mahdottomasti , ne kadut oli sateisia ja kuvaus oli niin mahdottoman romanttista jos en olisi mies olisin voinut vaikka itkeä, oijoi. Ettei menisi pilkanteoksi, tämä tarina on tosi.
on ihan tosi, pidin niin tosi paljon siitä.
- susmorsiin
Satu* kirjoitti:
on ihan tosi, pidin niin tosi paljon siitä.
muistan ikuisesti nämä alkusanatkin englanniksi, kun nuorempana mieheni ja hänen veljensä innostuivat duettona sitä laulamaan....no, pienessä hiprakassa tunteellisuuden päästessä esille:
If it takes forever I will wait for you, for the thousand summers I will wait for you and forever more I will wait for you.... Odotan sinua ikuisesti.
- 717
aina kulkemassa niin pääsiäisenä kuin kesän ja syksyn puissakin, "noidan luudat" heillä ovat.
- sinisirkku-
Muistan kuutamoyön ja koivun,---kuin valokuvan muistissani.Koivun hennot oksat piirtyivät tummaa taivasta vasten, kuu taustalla. Nuo tuulenpesät muodostivat tummia möykkyjä lähellä latvusta, oli pakkasyö.
Vieläkin viluinen aavemainen tunnelma syntyy muistikuvasta. Siinä on norjat oksat tuulen tansittaessa joka suunnalta mennet solmuihin, joihin ei kesälläkään varmaan silmut puhkea.
Melkoinen noidantanssi siinä täytyy käydä, että kietoutuvat niin tiiviisti.
PS. Hyvähän se että biodiversiteettikokouksessa saivat sopimuksen aikaan, tuo taloudellinen sopimus onkin tärkeä. Mikähän san suomeksi vastaisi tuota, luonnon saastumistako?
Kymmenvuotiskausi on ihan hyvä alku. - sinisirkku-
sinisirkku- kirjoitti:
Muistan kuutamoyön ja koivun,---kuin valokuvan muistissani.Koivun hennot oksat piirtyivät tummaa taivasta vasten, kuu taustalla. Nuo tuulenpesät muodostivat tummia möykkyjä lähellä latvusta, oli pakkasyö.
Vieläkin viluinen aavemainen tunnelma syntyy muistikuvasta. Siinä on norjat oksat tuulen tansittaessa joka suunnalta mennet solmuihin, joihin ei kesälläkään varmaan silmut puhkea.
PS. Hyvähän se että biodiversiteettikokouksessa saivat sopimuksen aikaan, tuo taloudellinen sopimus onkin tärkeä. Mikähän san suomeksi vastaisi tuota, luonnon saastumistako?
Kymmenvuotiskausi on ihan hyvä alku.Biodiversiteetti= Luonnon monimuotoisuus.
Sen säilyminen on ensiarvoisen tärkeää kun koko ajan häviää lajeja ympäristöstämme, joskin sitä on tapahtunut maapallon historiassa koko ajan. - Satu*
sinisirkku- kirjoitti:
Kymmenvuotiskausi on ihan hyvä alku.se on luonnon monimuotoisuus, sen katoamisen ehkäisyä nyt siis yritetään,
mikä onkin todella hyvä asia täällä yhteisellä Telluksellamme.
Noita molempia sanoja käytetään TV-uutisissakin usein.
Minä olen aina kokenut koivuissa olevat oksien tihentymät 'tuulenpesinä' tai 'tuulentupina',
joihin äiti kertoi pikkutytöille tuulen käyvän nukkumaan.
Suomensukuisille kansoille yhteistä ovat nuo nimitykset. - sinisirkku-
Satu* kirjoitti:
se on luonnon monimuotoisuus, sen katoamisen ehkäisyä nyt siis yritetään,
Minä olen aina kokenut koivuissa olevat oksien tihentymät 'tuulenpesinä' tai 'tuulentupina',
Suomensukuisille kansoille yhteistä ovat nuo nimitykset.Jäi päällimmäiseksi tuo Sus'in kirjoitus voimakkuudessaan:D
Kaikki hyvin!
Aion paistaa ensimmäiset joulutortut tänään, kun teen suolapalaksi lihapasteijoita, niin muutama makeakin
tulee samalla...vieraita tulee illemällä, tai jo 3 aikaan tuo hoitokoiran Bellan. heippa... - Ramoona*
Satu* kirjoitti:
se on luonnon monimuotoisuus, sen katoamisen ehkäisyä nyt siis yritetään,
Suomensukuisille kansoille yhteistä ovat nuo nimitykset.Itämerensuomalaisia kansoja sanotaan vesilinnun kansaksi, mikä kertoo paljon suhteesta luontoon ja maailman syntyuskomuksiin. Ihminen eli ennen luonnon armoilla , mutta myös luonnon armolla. Osattiin luonnostaan kunnioittaa ja varjella luontoa, elää luonnosta ja luonnossa. Etäsukulansoilla hanteilla ja manseilla Obin ja Uralin välillä on vieläkin vanhoja luonnonkunnioitusriittejä, kuten karhunpeijaiset. He ovat yrittäneet näihin päiviin edes jossain määrin säilyttää luontaisia elinkeinojaan metsästystä ja alstusta, mutta alueet ovat pahoin öljyn saastuttamat, nuoriso on vieraantunut, väestössä paljon alkoholismia.
Rantakoivikko, pihakoivu, koivumetsä - suomalaisuuden ydintä kansanlauluissa ja iskelmissä. Lapsuuskodissa oli rantakoivuissa kottaraisenpönttöjä, täällä en kottaraisia ole nähnyt. Hiirenkorvat ja lintujen lauluoksat, täyslehdestä vastakset, tuohen valkoisuus, huurteen kuorrutus ja koivuklapien polttamisen tuoksu, koko vuoden kierto.
Tuulenpesän synnyn luin , mutta mielelläni ajattelen sen syntyvän , kuun tuulet kokoontuvat kuiskailemaan salaisuuksia ja pitämään majaa. - Katleija neljä
Ramoona* kirjoitti:
Itämerensuomalaisia kansoja sanotaan vesilinnun kansaksi, mikä kertoo paljon suhteesta luontoon ja maailman syntyuskomuksiin. Ihminen eli ennen luonnon armoilla , mutta myös luonnon armolla. Osattiin luonnostaan kunnioittaa ja varjella luontoa, elää luonnosta ja luonnossa. Etäsukulansoilla hanteilla ja manseilla Obin ja Uralin välillä on vieläkin vanhoja luonnonkunnioitusriittejä, kuten karhunpeijaiset. He ovat yrittäneet näihin päiviin edes jossain määrin säilyttää luontaisia elinkeinojaan metsästystä ja alstusta, mutta alueet ovat pahoin öljyn saastuttamat, nuoriso on vieraantunut, väestössä paljon alkoholismia.
Rantakoivikko, pihakoivu, koivumetsä - suomalaisuuden ydintä kansanlauluissa ja iskelmissä. Lapsuuskodissa oli rantakoivuissa kottaraisenpönttöjä, täällä en kottaraisia ole nähnyt. Hiirenkorvat ja lintujen lauluoksat, täyslehdestä vastakset, tuohen valkoisuus, huurteen kuorrutus ja koivuklapien polttamisen tuoksu, koko vuoden kierto.
Tuulenpesän synnyn luin , mutta mielelläni ajattelen sen syntyvän , kuun tuulet kokoontuvat kuiskailemaan salaisuuksia ja pitämään majaa.Tuulenpesän synty ei olekaan oikeasti noin runollinen. Muistaakseni tuo koivupuissa esiintyvä keskeneräisen harakanpesän näköinen tihentymä oksissa on sienen aiheuttama. Sieni ei kuitenkaan tuhoa koivua, sehän tarvitsee sitä elääkseen ja itiöitä ilmoille levittääkseen.
Männyn tuulenpesä taas syntyy kasvustossa tapahtuneen mutaation aiheuttamana ja on siis steriili. Männyissä se esiintyy tiheänä pallolatvana.
Minä satuin kuitenkin löytämään männyn oksassa olevan tuulenpesän. Muutama vuosi sitten olin metsässä ja kiipesin korkealle kalliolle lumettomana joulukuisena päivänä. Erään käkkärämännyn alaoksat olivat maan tasalla ja yhden oksan päässä oli hieno tasaisen puolipyöreä tuulenpesä. Kun joulu oli tulosssa, muistin ulko-ovemme pielessä olevan tyhjän kukkalaatikon. Se tuulenpesä oli juuri kuin sitä varten. Vieläkin minua soimaa tekoni. Kieltämättä tiheä ja tasaisen pyöreä havutupsu oli ihastuttava paikallaan koko talven ajan, mutta vieläkin minua soimaa tekoni. - Satu*
Katleija neljä kirjoitti:
Tuulenpesän synty ei olekaan oikeasti noin runollinen. Muistaakseni tuo koivupuissa esiintyvä keskeneräisen harakanpesän näköinen tihentymä oksissa on sienen aiheuttama. Sieni ei kuitenkaan tuhoa koivua, sehän tarvitsee sitä elääkseen ja itiöitä ilmoille levittääkseen.
Männyn tuulenpesä taas syntyy kasvustossa tapahtuneen mutaation aiheuttamana ja on siis steriili. Männyissä se esiintyy tiheänä pallolatvana.
Minä satuin kuitenkin löytämään männyn oksassa olevan tuulenpesän. Muutama vuosi sitten olin metsässä ja kiipesin korkealle kalliolle lumettomana joulukuisena päivänä. Erään käkkärämännyn alaoksat olivat maan tasalla ja yhden oksan päässä oli hieno tasaisen puolipyöreä tuulenpesä. Kun joulu oli tulosssa, muistin ulko-ovemme pielessä olevan tyhjän kukkalaatikon. Se tuulenpesä oli juuri kuin sitä varten. Vieläkin minua soimaa tekoni. Kieltämättä tiheä ja tasaisen pyöreä havutupsu oli ihastuttava paikallaan koko talven ajan, mutta vieläkin minua soimaa tekoni.No ei, leikillänihän minä huihuttelen.
Ihan asiaa puhuit siitä, että koivuissa tuulenpesät syntyvät tuulenpesäsienen aiheuttamina. Se on kjuitenkin vaaraton, ei aiheuta kovulle mitään pahaa. Varsinkin hieskoivuissa on tämä sieni mahdollinen.
Toinen sieni koivunnoste on sen sijaan juuristosta nouseva vaarallinen sieni.
Havupuiden pallolatvat, nuo Ukon asumukset, ovat mutaation seurausta, ei sienistä johtuvaa.. - susmorsiin
Satu* kirjoitti:
No ei, leikillänihän minä huihuttelen.
Ihan asiaa puhuit siitä, että koivuissa tuulenpesät syntyvät tuulenpesäsienen aiheuttamina. Se on kjuitenkin vaaraton, ei aiheuta kovulle mitään pahaa. Varsinkin hieskoivuissa on tämä sieni mahdollinen.
Havupuiden pallolatvat, nuo Ukon asumukset, ovat mutaation seurausta, ei sienistä johtuvaa..viime yön tunteina minä, siivet pyöri känkkäränkkä-suuntaan, välillä saa huomata, että keskenkasvunen nassikkahan tää pikku-sus. Niin, tuulimyllyn siivet, pyöriiköhän ne aina samaan suuntaan.
Kiitos vaan, kun nätisti kaikki suhtautuivat, ei kukkaan ees tukkapöllyy antanu. Täällä on todellakin oikein kiva tuulinen ilma, jotenkin mulle ihan elinehto on tuuli, minun pitäs asuu ulkosalla jossain kodassa, tai herranen aika silleen puun sisässä...kukas se kertokaan siitä perheestä, joka asui sillä tavalla. Sain aikaseks aamusta lähtee vähän pitemmälle hissuttelulle, täälläpäin on vaan aikan ikävät ulkoilupaikat kävelyille. Oikeeseen metsään kaihoan, kun nyt joutas täällä minut jompikumpi tytöistä kuskaamaan, kun oon ennen lumen tuloo aina käyny metsästä tuohon edustalle kukkalaatikoihin katajanoksia, puolukanvarpuja, sammalta tai jäkälää talvikoristeiksi.
Sitten huomenissa on tarkoitus tehdä oikein kunnon satsi kaalikääryleitä...en meinannu tänä syksynä lainkaan tehdä, mutta nyt ovat pyydelleet....eihän se loppujen lopuksi suuri urakka, ainut hitaampi homma on se kaalinlehtien sopiviksi keittäminen. Sitten sain Itä-Suomen tuliaisina hirvenlihaa, sen laitoin pakastimeen oottelemaan parempia aikoja, siis syöjiä.
Hyvää tuulta loppupäiväksi toivottelen! (Nyt pyörii tuulimylly-susinkin siivet taas myötätuuleen.) - Satu*
susmorsiin kirjoitti:
viime yön tunteina minä, siivet pyöri känkkäränkkä-suuntaan, välillä saa huomata, että keskenkasvunen nassikkahan tää pikku-sus. Niin, tuulimyllyn siivet, pyöriiköhän ne aina samaan suuntaan.
Kiitos vaan, kun nätisti kaikki suhtautuivat, ei kukkaan ees tukkapöllyy antanu. Täällä on todellakin oikein kiva tuulinen ilma, jotenkin mulle ihan elinehto on tuuli, minun pitäs asuu ulkosalla jossain kodassa, tai herranen aika silleen puun sisässä...kukas se kertokaan siitä perheestä, joka asui sillä tavalla. Sain aikaseks aamusta lähtee vähän pitemmälle hissuttelulle, täälläpäin on vaan aikan ikävät ulkoilupaikat kävelyille. Oikeeseen metsään kaihoan, kun nyt joutas täällä minut jompikumpi tytöistä kuskaamaan, kun oon ennen lumen tuloo aina käyny metsästä tuohon edustalle kukkalaatikoihin katajanoksia, puolukanvarpuja, sammalta tai jäkälää talvikoristeiksi.
Sitten huomenissa on tarkoitus tehdä oikein kunnon satsi kaalikääryleitä...en meinannu tänä syksynä lainkaan tehdä, mutta nyt ovat pyydelleet....eihän se loppujen lopuksi suuri urakka, ainut hitaampi homma on se kaalinlehtien sopiviksi keittäminen. Sitten sain Itä-Suomen tuliaisina hirvenlihaa, sen laitoin pakastimeen oottelemaan parempia aikoja, siis syöjiä.
Hyvää tuulta loppupäiväksi toivottelen! (Nyt pyörii tuulimylly-susinkin siivet taas myötätuuleen.)Kuuntelen hiukan musiikkia, pidän aidosta äänestä ja tulkinnasta.
http://www.youtube.com/watch?v=g0BhwCk0y3A&feature=rec-LGOUT-exp_fresh div-1r-8-HM
Hyviä yöunia kaikille, myös sinulle, Sus! - Satu*
Satu* kirjoitti:
No ei, leikillänihän minä huihuttelen.
Havupuiden pallolatvat, nuo Ukon asumukset, ovat mutaation seurausta, ei sienistä johtuvaa..jokin näppisvirhe oli nimeä hiukan muuttanut.
Tuota laulua olen sekä kuullut että itsekin laulanut tosi paljon silloin ennenvanhaan,
ihme että sanat vieläki tuolla pienessä päässäni ovat.
Muistinkokeen tein taas, kun pikkupoika kertoi kännykkänumeronsa
ja sanoi, että kirjoita, mummi, se muistiin tai tallenna puhelimeesi.
Sanoin, että aamulla tallennan sitten, kyllä minä muistan sen.
Vähän oli epäuskoiset silmät näyttivät olevan pienellä.
Mutta aamulla sanoin, että olikos se sinun numerosi se ja se, tallennan sen nyt.
Poika oli tosi iloinen siitä, että numero meni oikein! 10-numeroinen luku sentään!
Hyvää toivoa täynnä olevaa torstaita kaikille!
- R A U H O I T T A A
ihmisen mielen ja siinä on kauneutta:
>Tuuli käy illalla nukkumaan tuulentupaan,<
Voin kuvitella lapsen sängyssään ja äidin kertomassa tuulesta ja tuulentuvasta.
Siitä tulee hyvä ja rentoutunut olo.- Taivaan Isän sylissä
olevani sylissä,
iso ja harmaa, turvallinen syli, siihen nukahdan. - Katleija neljä
Taivaan Isän sylissä kirjoitti:
olevani sylissä,
iso ja harmaa, turvallinen syli, siihen nukahdan.Eilen tuli vanha koululaulu mieleen ketjua lukiessa ja yritin sitä johonkin väliin tunkea, ei mennyt millään. Siis uusi yritys.
Kysymyksiä
1. :,: Minne käy tuulen ilmassa tie? :,:
Minnekä myrsky merien aallot viimeinkin vie?
2. :,: Missä on pilven hautausmaa? :,:
Sanopa, missä taivahan tähti levätä saa?
3. :,: Ihminen minne, minnekä hän? :,:
Minnekä rientää ihmisen henki, tiedätkö sen?
A.E. Hagfors. Emil von Qvanten, 1827-1903.
Mistä syntyy tuulen salaperäinen laulu. Minuako tuuli vain tänä aamuna oven aukaistessani vahvana tervehti. Seisoin oviaukossa pimeään katsellen, vain kynttlät takanani palaen, tuulta kuunnellen:
"Ognuno sta solo sul cuor della terra trafitto da un raggio di sole..."
lauloi tuuli. Jokainen yksinään maan kämmenellä ja äkkiä on ilta (Salvatore Quasimodo)
Tunsin voimaa sirtyvän itseeni, ja minun on hyvä olla.Eihä se tuuli laula vaa ulvoo nurkissa, siekii voimistut jällee ja löyvät oman, niiko mie sanon, kattsanto kannan ,,,,,, siun kirjotuksestais mie sain sen käsityksen et, siult on kaik halut mänt, niiko sekkii ku siul on olt nii voimakkaat mielipitteet ain enne ja nekkii on muuttunu iha lempuiks myötäilemiseks, koitaha ellää taas voimakkaast.
Mikähä tään ketjun alotus olikaa, siihe ei tult vastausta.
Huomenii toivotan kaikille.monica kirjoitti:
Eihä se tuuli laula vaa ulvoo nurkissa, siekii voimistut jällee ja löyvät oman, niiko mie sanon, kattsanto kannan ,,,,,, siun kirjotuksestais mie sain sen käsityksen et, siult on kaik halut mänt, niiko sekkii ku siul on olt nii voimakkaat mielipitteet ain enne ja nekkii on muuttunu iha lempuiks myötäilemiseks, koitaha ellää taas voimakkaast.
Mikähä tään ketjun alotus olikaa, siihe ei tult vastausta.
Huomenii toivotan kaikille.tosjaan tuulista.
Sait Monica ihan hymmyilemmään tuolla maanlähheisyyelläs, ensin aattelin, että mittee se nyt komentelloo.
No juu...välillä kyl tuuli vonkuu, melskaa ja riehuu, mut tänä aamun se nui lempeäst italiaks iha miulle laulo.
Oikees taiat olla, oon joutunt ehki tähän jaksoon nyt ylöspäi kipuammaan, ko vuosien paineet taitaa alakaa helepottaa, uskon, et reppu nyt kevenee. Nii monta assiita oon joutunt setvimmään, ja viimmen jos nyt hankkis sen kiikkustuolin, ja siin keinuttelemmaan. Kyllähä mie taas tormistau´un, jahka kolomen viikon päästä saan tään viimmesen rojektin loppuun. Pakko miun on sen verran vihjasta, oonha mie ain välil jottai kertontkii, että ko tää lastensuojelujuttu, jossa laps joutu isäpuolen henkisen väkivallan kohteena olemaan, on loppuunkäsitelty, tää poika täyttää nyt 18-vuotta ja pääsee yli kuuen vuuen laitosheittelyistä omillee yrittämmään, ni helepottaa. Ruvetaan laittammaan hälle ihan ommaa kottii, viimmen.
Mie varmaan jossai vaihees kirjotan täst taistelusta jutun, jahka jaksan.
- Ramoona*
sydämeni on, laulaa iso D. Olen yleensä hyväntuulinen enkä tuulellakäypä. Mistäs nyt tuuli käy, kysellään. Carola laulaa : tein tuulelle tupaa, nyt tuuli mua hyytää. Katrihelena nosti leuan vastatuuleen ja tiukan mutrun huuleen...niin pitää tehdäkin. :)
Paljon on tuulesta lauluja, laitan tähän I´m sailing, koska seilaamsessa tuulien kanssa tulee tutuksi ja niitten mukaan pitää toimia. Vanhan mainingin pauhu on kuin tuutulaulu. Laitan Gabriela Mistralin runon tähän .
Tuutulaulu
Meri lakkaa ei tuhatta aaltoa
tuutimasta.
Minä kuuntelen merien rakkautta
ja tuuditan lasta.
Yön harhaava tuuli ei lakkaa viljaa
tuutimasta.
Minä kuuntelen tuulien rakkautta
ja tuuditan lasta.
Isä Jumala lakkaa ei maailmojaan
tuutimasta.
Hänen kätensä tunnen pimeässä
ja tuuditan lasta.
- Gabriela Mistral -
http://www.youtube.com/watch?v=dLtFmJDF7H8&feature=related- Satu*
tuosta Gabriela Mistralin Tuutulaulusta.
Jokin koettu hetki elämässäni tulee mieleeni. Olen vieraisilla sisareni kesämökillä perheeni kanssa, lapset ovat pieniä ja olen uupunut töistä, alkaneesta lomasta, matkasta ja olen saanut saunotettua ja uitettua meressä pienet lapseni, isänsä on vienyt heidät nukkumaan ja viimeiseksi olen itse mennyt saunaan yksin. Makaan pitkälläni saunassa, on jo ilta, mutta edellen lämmintä. Kuulen aallon tulevan rantaan merituulen tuomana säännöllisin välein, joka seitsemäs aalto tuntuu voimakkaammalta, rentoudun ja nautin elämästä pitkään aivan kuin lumoutuneena. Kaikki stressi häviää, lämmin olo leviää jäseniin.
"Meri ei lakkaa tuhatta aaltoa
tuutimasta.
Minä kuuntelen meren rakkautta
ja tuuditan lasta."
"Isä Jumala ei lakkaa maailmojaan
tuutimasta..."
hänen ylitseen, ei häntä enää ole
ja hänen asuin sijansa ovat hänelle tuntemattomat"- susmorsiin
:) kirjoitti:
mutta vaikka kauniita kuviakin oli, niin matkailumainokselta tuntui, enkä itse niin Karelia-sarja rakastaja ole.
Sen sijaan ylitse muiden on Sibeliuksen d-molli viulukonsertto opus 47.
En ole opetellut näitä suoria merkintöjä johonkin kappaleeseen laittamaan, mutta löytyyhän nimelläkin yhtä hyvin. Voisi ottaa vaikka Maxim Vengerovin soittamana.
- Satu-mummeli*
Luonto-lehdestä kauan sitten.
''Heräsin aamulla siihen kun joku toisteli hieman karhealla miehen äänellä sanaa varo. Varo, varo, varo…
Kömmin teltasta ja katselin ympärilleni. Varoittelijaa ei näkynyt. Samassa kissa livahti kuusiaidan raosta naapurin puolelle.
Varo, varo, varo… kaikui yhtä tiuhempaan. Lähdin kissan perään ja naapurin tontilla näin, että varoittelija oli varis. Se jatkoi huutamista niin kauan kuin kissa oli näköpiirissä. Sitten se vaikeni.''
Varis elää luonnon ehdoilla, mutta viisaita yksilöitä niissä on.
Myöskin harakoissa, ne saattavat käyttää isoa 'tuulentupaa' pesänsä alustana.
Eipä tarvi niin paljoa kantaa risuja kasaan!
:)Itämerensuomalaisia kansoja on nimitetty tällä nimellä, kuten Ramoona tuolla ylempänä kertoikin.
Vesilintu liittyy maailamn synnyn mytologiaan, Ukko Ylijumalan hallitsemaan maailmaan.
Lainaan Wikipediasta hiukan:
Maailman synnystä oli useita erilaisia kertomuksia. Itämerensuomalaisille kansoille yleisen käsityksen mukaan maailma oli syntynyt linnun munasta (vrt. Kristillisen opin kyyhky/lintu on Pyhä-Henki).
Tätä edeltävistäkin ajoista kerrotaan.
Eräät näitä aikoja koskettavat kertomukset limittyvät siten, että toisen loppu esiintyy toisen kertomuksen alkuna. Näin niiden voidaan nähdä aikaisemmin muodostaneen yhtenäisen isomman kertomuksen. Se kulki seuraavaan tapaan.
Aluksi oli Iro-neito, joka synnytti kolme poikaa, Joukahaisen, Väinämöisen ja Ilmarisen. Ilmarinen tekee pajan, mutta Väinämöinen ja Joukahainen lähtevät reellä tai ratsain kulkemaan yhtä matkaa.
Koska maailmaa ei ole, ei ole maatakaan, joten he ratsastavat kuvaannollisesti "merellä". Heidän tiensä kuitenkin eroavat, mutta he palaavat taas yhteen, ja sananmukaisesti törmäävät toisiinsa.
Joukahainen, nuori mies, haastaa riitaa jo tuolloin viisaalle ja vanhalle Väinämöiselle, ja syntyy yhteenotto. Tämä on maailman ensimmäinen vastakkaisuus, ja savolainen runonlaulaja Matti Immonen varmisti tämän sanomalla, että ei kuka mailmassa on ännen tullut vastattain kuin ukko vanha Väinämöinen ja itte ukko Joutavoinen. (SKVR:VI1 26)
Lainaus loppui.
(Tuostapa voisi ystävämme Jj poimia uuden nikin itselleen!)
"Pääskyläinen päivälintu,
tuo ihana ilman lintu, etsi maata maataksensa, lehtoa levätäksensä."
Mutta sitten maailma syntyi linnun munasta polven päälle, ja lintunenkin pääsi lehtoon lepäämään.- joutavoinen
satu kirjoitti:
Itämerensuomalaisia kansoja on nimitetty tällä nimellä, kuten Ramoona tuolla ylempänä kertoikin.
Vesilintu liittyy maailamn synnyn mytologiaan, Ukko Ylijumalan hallitsemaan maailmaan.
Lainaan Wikipediasta hiukan:
Maailman synnystä oli useita erilaisia kertomuksia. Itämerensuomalaisille kansoille yleisen käsityksen mukaan maailma oli syntynyt linnun munasta (vrt. Kristillisen opin kyyhky/lintu on Pyhä-Henki).
Tätä edeltävistäkin ajoista kerrotaan.
Eräät näitä aikoja koskettavat kertomukset limittyvät siten, että toisen loppu esiintyy toisen kertomuksen alkuna. Näin niiden voidaan nähdä aikaisemmin muodostaneen yhtenäisen isomman kertomuksen. Se kulki seuraavaan tapaan.
Aluksi oli Iro-neito, joka synnytti kolme poikaa, Joukahaisen, Väinämöisen ja Ilmarisen. Ilmarinen tekee pajan, mutta Väinämöinen ja Joukahainen lähtevät reellä tai ratsain kulkemaan yhtä matkaa.
Koska maailmaa ei ole, ei ole maatakaan, joten he ratsastavat kuvaannollisesti "merellä". Heidän tiensä kuitenkin eroavat, mutta he palaavat taas yhteen, ja sananmukaisesti törmäävät toisiinsa.
Joukahainen, nuori mies, haastaa riitaa jo tuolloin viisaalle ja vanhalle Väinämöiselle, ja syntyy yhteenotto. Tämä on maailman ensimmäinen vastakkaisuus, ja savolainen runonlaulaja Matti Immonen varmisti tämän sanomalla, että ei kuka mailmassa on ännen tullut vastattain kuin ukko vanha Väinämöinen ja itte ukko Joutavoinen. (SKVR:VI1 26)
Lainaus loppui.
(Tuostapa voisi ystävämme Jj poimia uuden nikin itselleen!)
"Pääskyläinen päivälintu,
tuo ihana ilman lintu, etsi maata maataksensa, lehtoa levätäksensä."
Mutta sitten maailma syntyi linnun munasta polven päälle, ja lintunenkin pääsi lehtoon lepäämään.Hieno kirjoitus Satu, Kalevalassa kolmas runo on minun mieleinen, joskus olen sitä vähän siteerannu täälläkin. Törmäys Väinämöisen kanssa josta Joukahaiselle tuli vaikeuksia, - "Joutavoinen" pitääpä kokeilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 794274
- 493603
Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle512521Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas3442031- 1401779
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161705Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan131511Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s271477Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?121319- 461253