Jouduin viime kesällä kosketuksiin todennäköisen HIV-positiivisen veren kanssa ja nyt on alkanut olla ensioireita, kuten ripulia, ihottumaa, lihassärkyä, kuumeilua ja kaulassa tuntuu kasvavan patti.. Ilmeisesti tyypillisä ensioireita, joiden pitäisi lähteä pois ennenkuin yleensä alkaa oireeton vaihe, mutta olen liian peloissani menemään testiin, joten olen eristäytynyt asuntooni.. Mielessä käy tietysti jo veitsen kaivaminen laatikosta, mutta toisaalta HIV-positiiviset voi kuulemma elää oikealla lääkityksellä suhteellisen pitkään nykyään... AAARRRGGHHHH!!!! Mä en tiedä mitä tehdä??? Mun ajatukset ovat täysin sekaisin... Ja ei kiitos mitään moralisointia enää tähän..
Lähes varma HIV ja en tiedä mitä tehdä?!?!?!?
28
14514
Vastaukset
- Et ole varma...
... jospa ei olekaan sitä mitä luulet ja jos vaikka olisikin, niin on siihen olemassa lääkkeitä.
- En moralisoi
vaan pahoittelen huonoa tuuriasi, mikäli todella olet saanut hivin. Mutta nyt heti huomenna alat pitää paremmin huolta itsestäsi! Etsin netistä tietoa AIDS Tukikeskuksesta, niitä on eri puolilla Suomea, tässä linkki:
http://www.aidstukikeskus.fi/sivut/
Jos et asu lähellä sitä, soita johonkin auttavaan puhelimeen tai pyydä jotakin luotettua ihmistä seuraksesi ja menette yhdessä testeihin. Onko selvä? Tämä on määräys!!!
Vaikka olisikin hiv, siihen ei enää kuole, mutta on tärkeää saada mahdollisimman pian lääkitys siihen. Ja sitä löytyy.
Toivon sydämestäni, että pääsisit liikkeelle asian hoitamisessa!- JugeU
Mulla o todettu hiv ja kuolen kuukauden päästä ei haittaa oon eläny tarpeeks täytän 12 kuukaude pööstä samana päivänä ku mulle todettiin kuolema
- Kokenut itsekin
Vähän väärä palsta, mutta eritelläänpä hieman asioita joita kerrot. En nyt rauhoittele, enkä pelottele, perusjutut:
"Jouduin viime kesällä kosketuksiin todennäköisen HIV-positiivisen veren kanssa"
MITEN jouduit, on aika oleellista. (Edes teoreettisella tasolla riskin puoleen).
-Terveelle iholle = Tartuntaa et ole saanut
-Rikkiolevalle iholle (käytännössä tuore avohaava, ei mikään pieni kissanraapaisun vekki) = Minimaalinen riski, mutta mahdollinen. Käytännössä sellaisen haavan, joka muodostaa konkreettisen riskin, täytyy olla jo senkokoinen, näköinen ja tuore, että sen jo huomaa. Jos miettii "onkohan mulla ollut haava siinä", niin sellaista ei ole ollut.
-Limakalvoille (suuhun, silmiin...) = Jälleen pieni riski, mahdollinen mutta 7 oikein lotosta varmaan todennäköisempi. Jos nyt ei ole mikään huomattava lotraus infektoitunutta verta.
-Neulalla ihon läpi. = Riski toki kasvaa aika eksponentiaalisesti, mutta täysin eri asia onko joku vanha ruisku jossa kuivunutta verta ja vahinkopisto. Koko maailman laajuisesti erittäin vähän tartuntoja. (Jo muutama tunti tappaa käytännössä viruksen). Jos taas olet itse rännännyt jonkun hi-viruksen kantajan kanssa samalla neulalla ihan tuoreeltaan niin sitten tietysti mahdollisuus on suuri...
-Seksikontakti (ymmärsin, että tästä ei ole kysymys koska kerran verestä puhut) =jälleen mahdollinen, mutta pieni riski. Menee kohtaan limakalvokontakti, riippuen tietysti täysin miten ja millainen altistus olisi mahd. tapahtunut.)
TODENNÄKÖISEN Hiv-positiivisen veren kanssa. = Panikoit asiaa, vaikka et ole varma. Mistä olet saanut ajatuksen olevan "todennäköisesti hiv-positiivista verta". (Ja jos oli, niin täysin eri asia sekin mikä on henkilön virusmäärä ollut, kuinka aktiivinen virus sillä hetkellä, onko miten hoidossa...Henkilön elämäntavat jne jne jne. Muuttuvia tekijöitä 100 1, jotka liikkuvat välillä erittäin pieni riski - olematon riski -tarttuvuuden puoleen jos tosiaan on ollut jokin minimaalinen kontakti ilman selvää verenkieroon menemistä).
"nyt on alkanut olla ensioireita, kuten ripulia, ihottumaa, lihassärkyä, kuumeilua ja kaulassa tuntuu kasvavan patti"
-> Kaikki tuossa mainitsemasi asiat ovat perusflunssan/mahataudin oireita ja koska mietit asiaa, niin jokainen pienikin nipistys nyt tuntuu sinulla "varmalta ensioireelta" ja aivastuskin nousee mielessäsi arvoon arvaamattomaan koska kerran nyt sattuu yksiin juuri sen aikataulun kanssa, jossa paperilla hivin ensioireet ilmaantuvat. Jos mietit asiaa tarkemmin, niin huomaat eristäytyväsi ja panikoivasi oireiden kanssa, jotka ovat maailman yleisimmän ja vaarattomimman sairauden oireita, jotka jokainen Pohjoismaissa saa keskimäärin 2-3 kertaa vuodessa, joskus useamminkin:)
Tekstistäsi hyppää siis käytännössä kaksi asiaa päällimmäisinä:
Kaulassa kasvava patti on 99% todennäköisyydellä imusolmuke, joka suurenee koska sinulla on jokin infektio päällä. Ja KOSKA se suurenee, niin sen suhteen suosittelisin menemään käymään lääkärissä, koska voi kieliä jostakin pöpöstä tai herkistymästä mikä vaatisi lääkkeitä. Itsellä suurenevat solmukkeet pari kertaa vuodessa pöpöjen yhteydessä. Niitä on hyvä tutkia alussa hieman, koska ovat aikamoisia kehon mittareita, niiden suurenemiseen on aina jokin syy. Useimmiten se on tavallinen flunssa ja ne menevät ja tulevat, mutta jos nyt on ensimmäinen kerta kun tällaisia ilmenee niin silloin tutkiminen olisi suotavaa, tai ainakin näyttäminen tohtorille. Jos muut oireet lakkaavat, mutta patti pysyy niin useimmiten katsotaan ultraäänellä mitä se on ns. syönyt ja minkämuotoinen on.
Toinen asia: Mielenterveytesi puoleen ei nyt ole kaikista paras vaihtoehto eristäytyä ja märehtiä sinulla voivan olla hivin. Kun tarpeeksi kauan vatvot asiaa, niin voi psyyke pettää pahemminkin ja olet jo varma sinulla olevan hivin. Ajattele asia niin, että panikoit asiaa ja psyyke pettää, eristäydyt elämästä, sitten vielä tuo kaulapattikin vaatisi vähän jotain tarkastamista ja jotain lääkkeitä tms. ja päästät sen pahaksi. Sitten kaiken tämän jälkeen kun olet kaikkea tätä pitkittänyt ja saanut itsesi ehkä hyvin romuksi psyykkisesti ja mahdollisesti pitkitys ei ole hyväksi fysiikallekaan (jos patti ei laske), ja joskus otetaan ohimennen se hiv-testikin joka on negatiivinen. Se on ehkä se kohta elämässä jolloin tulee katsottua peiliin ja ajateltua: Kannattiko?
Ymmärrän kyllä, että tuo ei ole mukava tilanne jos todella on ollut jokin konkreettinen riski. Itselläkin on aiemmissa töissä ollut (muka) turvallisuushommissa muutamakin altistus. Pari kertaa saanut veret naamalle kunnolla roiskittuna tahoilta, joilla oli jo ihan itsenikin tiedossa ainakin hepatiitteja, ja kerran vääntötilanteessa meni ranteeseen piikki aika syvälle. (Käytetty, aika hiljan tykitetty. Henkilöllä myös tartuntatauteja useitakin...). Eipi osunut itsellekään.- 393939
hei,oireesi sopivat myös kaikki kilpirauhassairauteen joka on helppohoitoinen, ei vaarallinen(hoidettuna) ja valtavan yleinen. Googleta vaikka kilpirauhasen vajaatoiminta ta liikatoiminta. Sen saa helposti selville verikokeessa. Ole huoleti ja mene tutkimuksiin, tsemppiä! :)
- whonever
Patti kaulalla on tosiaan merkki vakavasta viruksesta tai bakteeritulehduksesta. Vatsatauti ei aiheuta lihassärkyjä mutta parasiittitartunta aiheuttaa. Loinen vatsassa aiheuttaa tuollaiset oireet tai parasiittien puremat. En ole koskaan kuullut että flunssa aiheuttaisi ihottumaa ja imusolmukekystia. Tänne kanssa vastaiklevat ihmiset joilla ei ole sairauksien oireista mitään järkevää tietoa, eli tutkimuksiin vaan infektiopolille. Sinne saa lähetteen yksityiseltä lääkäriltä. Ei kannta edes kokeilla julkista terveyden huoltoa kun on huolssaan ja tarvitsee apua.
- Hxc
Niin mut hiv alkaa just tuollaisella flunssalla, ihan normaalilla.
- säsäsäsäsäsäsäsäsäsä
mulla oli noi samat oireet ja todettiin lääkärissä normaaliksi flunssaksi
- jk
v ai iin
- Anaali ana32
tarttuuko hiv persiistä?
- WHONEVER
Ei kun nenästä.
- whoknows
Kuulostaa parasiittitartunnalta. Ne ovat infektioita, bakteereja ja viruksia kantavia ve ktoreita joiden aiheuttamat sairaudet ovat hengenvaarallisia mikäli eivät löydy ja tutkita ja hoideta ajoissa. Pyydä yksityiseltä lääkäritä lähete infektiopolille. Siellä tunnetaan trooppisiakin lajeja. Suomeenkin on rantautunut parasiitteja joita täällä ei ole aiemmin ollut maahanmuuttajien tuomina tai ilmastonmuutoksen luontoon kasvattamina. Niitä on satojatuhansia lajeja mutta antibiootit ovat mikrobilääkkeinä aika tehokkaita joskin immuunipuolustus vain huononee jos ei löydy oikeita lääkkeitä heti.
Ole vain huolissasi mutta etsi infektiolääkäri joka kirjoittaa lähetteen heti pikana.Tällä ei taatusti ole mitään tekemistä vatsataudin tai flunssan kanssa. - whonever
Myös hometoksiidit asunnon huoneilmassa antavat samanlaisia oireita mutta lisäksi kurkkukipua tai hengitysvaikeuksia ja huonovointisuutta.
- testiiiin!
Lopeta ihan oikeesti, mä kyllä olen ollut samanlaises tilanteessa,olin aivan varma että mulla hiv, mutta eipä ollut kun joskus vuoden päästä lopulta uskaltauduin testiin!
on niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin pieni mahis että se sulla ois.
lisäksi, ei siihen enää kuole, siihen on lääkkeet, niitä vaan käytetään loppuelämä, kuten vaikka diabeteksessä, voit elää vanhaksi kuten muutkin!
nyt testiin, oikeesti, sulla EI ole sitä, ja JOS olisi, mikä on miniminiminimahis, siihen on lääkitys! - jannu21313
soz huono tuuri
- Soi kunniaksi
Ei voi tehdä mitään. Peli on pelattu. Parantumaton tauti päällä. Mitä tuossa enää itseään kiduttamaan.
- uskovainen1
Partnerini jätti kun minulle tuli sikainfluenssa. Otti takaisin kun toivuin siitä ilman lääkkeitä.
Kuinka moni nykylääketieteen luoma ja löytämä sairaus on lopultakin lähtöisin alun perin liikeidean pohjalta? Tai kuinka moni alun perin sairaudeksi luokiteltu tapaus ihmiselle on saatu laajenemaan mittasuhteessaan äärimmilleen, missä valtiot on sidottu lääkitsemään ja tekemään kaikkensa tuon sairauden voittamiseksi tai ehkäisemiseksi. Esim. sikainfluenssa on mielestäni näyttö juuri tällaisesta tavasta luoda aluksi pelottava sairaus mihin kaikki lopulta kuolevat ja sitä varten tarvitaan kaikille rokote, jotta voidaan pelastaa ne, jotka rokotetaan. Mutta miten kävikään. Luotiin uusi sairaus rokotteen myötä, jota voidaan sitten tutkia ja johon voidaan taas kehittää lääkkeitä. Jos siis mediaan on mitenkään uskomista missään suhteessa.
Jokaisen itsensä kannattaa ymmärtää onko sairas vai ei. Jos ihmiskuntaan iskee pandemia, niin ei siihen ole lääkettä. Joka vuosi alati muuttuvat influenssat tulevat ja menevät ja ihmiset liikkuvat puolen vuorokauden matakanopeudella maapallon toiselta puolelta toiselle puolella, eikä ihminen sille mitään mahda, että infuenssat leviävät ilmavirtojen ja liikkumisen mukana. Ei voi ennustaa millainen on tuleva virus muodoltaan ja mikä siihen tehoaa. Ihmisen oma immuniteettijärjestelmä huolehtii siitä, että influenssa paranee jos on parantuakseen. Immuniteettijärjestelmä on kehittynyt luonnon mukana aina siitä alkaen kun luontoa on ollut. Lääketiede on ollut käytössämme aika pienen osan tuosta kehitysajasta kuten jokainen ymmärtää.
Aina kuitenkin hetken kuluttua tuo pandemia näyttää voimansa ja sen mukaan mennään kaikissa tapauksissa. Se joka haluaa eristyksiin, niin voi sitten hyväksyä elävänsä koko lopun elämänsä eristyksissä. Kun kerran pandemia on niin vain rikkaimmat saavat rokotteen, koska köyhillä ei ole varaa siihen. Nyt taisi köyhät selvitä sikainfluenssan rokotteen vaikutuksilta, kun eivät saaneet rokotetta sitä vastaan eikä tullut sen seurauksena muita tauteja. Se joka haluaa lääkettä ottakoon. Kuka uskoo? Ja miten tuo HIV sitten? Eikös siihen olisi jo kaikkien pitänyt kuolla sen ilmestymisen jälkeen tässä yli 20 vuodessa, minä aika se on saanut levitä rauhassa ihmisestä ihmiseen. Miten ihmisiä on voinut syntyä sen jälkeen kuitenkin näin paljon kun on? Eikös se tarkoita, että silloin on pitänyt olla suojaamattomassa seksisuhteessa, jotta lapsi on saatu aikaiseksi. Vai onko HIV:n löytämisen jälkeen kaikki syntyneet lapset tehty koeputkihedelmöityksen avulla tutkituista munasoluista ja siittiöistä, missä ei ole ollut HIV:tä. Onko kaikki maailman ihmiset tutkittu joka kolme kuukauden välein, jotta on todettu ihmisen puhtaus vai ei? Tilastotieteilijät voivat antaa laskelmansa mikä ennuste on sille, että kuinka monelle ihmisellä maailmassa on HIV nykyisin? Kuinka moni on kuollut HIV:n seurauksena aidosti? HIV tietääkseni aiheuttaa immuunikadon, eli sitten sen jälkeen mikä tahansa sairaus voi iskeä ja ihminen voi kuolla siihen sairauteen. Se tarkoittaa sitä, että vaikka yksilössä ei ole todettu HIV:tä, niin aina kun yksilö kuolee, ja jos häntä ei ole testattu, niin hän on voinut kuolla myös HIV:n seurauksena nykylääketieteen mukaisesti ajatellen. Mutta miten on laskettu elinaikaennuste HIV:n saneelle? Eikös lopultakin näytä olevan aivan se ja sama onko HIV:tä vai ei, sillä eihän sitä kukaan kykene edes todistamaan, että lyhentääkö se aidosti yksilön elinikää, vai voisiko se jopa pidentää tuon yksilön elinikää aidosti? Tuonkin asian saa yksilö itse valita, miten asian näkee.
Erikoinen tuo lääketiede silloin, kun sitä ohjaa maailmanlaajuiset lääkelaitokset.
Moni sairaus on kuin uskonto johon retkahtaa, kun pelkää ja kahliutuu sen vietäväksi. Uskonto sanoo että se pelastuu joka uskoo. Mutta ei se sano mihin oikeastaan pitäisi uskoa pelastuakseen. Sekin on aika pelottavaa. Näin ihmisiä on aina johdettu ja tullaan johtamaan. Valta on ihmeellistä.
Uskovainen:) - kannattaa_mennä_test
Minä jouduin Kiinassa monta vuotta sitten tiputukseen. Siellä HIV leviää juuri sairaaloiden kautta, koska käytetään samoja neuloja hieman puhdistettuna.
Tästä viitisen vuosi minulla alkoi oireilu: matalaa kuumetta, kurkkukipua jne. Yritin hakeutua työterveyshuoltoon ja kerroin tilanteesta. Sieltä sain vastauksen, että kyseisen matkan oltua lomamatkani on väärin laskuttaa työnantajaa hiv-testillä. Minulta ei sitten testiä otettu, ja ajan mittaan oireet hävisivät.
Siitä muutama vuosi eteenpäin alkoi jälleen samanlainen matala lämpö ja kurkkukivut. Sitten lopulta hankkiuduin terveyskeskukseen jonottamaan ja lopulta sain testit otettua. Olihan se hyvä saada tieto siitä, mikä lopulta on oma hiv-status. Vaikka olis HIV niin et sä siihen nykylääketieteen ansiosta kuole!! on helkkarin hyvät lääkkeet keksitty immuunivajeeseen...mulla ystävä jolla HIV ollut kauan...ja ihan hyväs kunnos on ollu lääkityksen ansiosta!!
- huoh..
Katsoitko ollenkaan millloin aloitusviesti on postattu???
- hiveli
apuva... mulla oli kesällä yhden yön juttu ja pari viikkoa sen jälkeen tuli kova kurkkukipu ja voimattomuus,imusolmukkeet turpos kaulalla ja oli kauhee ripuli. kesti noin viikon. sen jälkeen tuli nivuseen silsa, jonka hoidin itse pois apteekista saatavalla voiteella. Nyt on koko syksyn ollut todella voimaton olo, imusolmukkeet edelleen turvoksissa, niska tosi jäykkä, varpaiden kynsissä silsaa. Katselin netistä, et mikä mahtais vaivata ja hiviä ehdottaa.... Ei kai oikeesti, en uskalla mennä testiin. Mä tuuun hulluks, kun pohdin ja pohdin.... nimim.auttakaa
- Hopihopi
Testeihin testeihin.
- terve ku pukki
Joko kävit testeissä?
Mulla oli nuo oireet, sekä kova päänsärky. Myös aftoja ilmestyi suuhun ja jotain pieni näppylöitä käsiin. Koskaan ei ole moisia vikoja ollut.
No ne sitten katosivat, noin kolmeksi - neljäksi kuukaudeksi. Nyt on silsat tulleet takaisin ja kurkku on oudosti kipeä. Ei tunnu normaalilta.
Itsellä HIV-testit otettiin noin kuukausi ja tasan kolme kuukautta epäillystä tartunta-ajasta. Molemmat negatiivisia.
Niin ja nämä oireethan siis tarttuivat toiseen ihmiseen. Hänellä tuli myös märkärupi selkään. Lääkärit sanoo että on vaan ihan pään sisällä kaikki oireet. Jepjep.. - hiveli
terve ku pukki kirjoitti:
Joko kävit testeissä?
Mulla oli nuo oireet, sekä kova päänsärky. Myös aftoja ilmestyi suuhun ja jotain pieni näppylöitä käsiin. Koskaan ei ole moisia vikoja ollut.
No ne sitten katosivat, noin kolmeksi - neljäksi kuukaudeksi. Nyt on silsat tulleet takaisin ja kurkku on oudosti kipeä. Ei tunnu normaalilta.
Itsellä HIV-testit otettiin noin kuukausi ja tasan kolme kuukautta epäillystä tartunta-ajasta. Molemmat negatiivisia.
Niin ja nämä oireethan siis tarttuivat toiseen ihmiseen. Hänellä tuli myös märkärupi selkään. Lääkärit sanoo että on vaan ihan pään sisällä kaikki oireet. Jepjep..En ole edelleenkään käynyt testeissä, en vaan uskalla. Mutta pää tässä kyllä hajoo, kun pohtii ja pohtii ja jatkuvasti tarkkailee itseään ja mahd.uusia oireita. Verikokeet mulla otettiin ihan muissa asioissa ja perusverenkuvassa kaikki ok. Eikös siellä pitäis jotain arvoja olla kohollaan tms...jos ois jotain kropassa meneillään????En tiedä miten tästä uskaltautuis testiin....
- hoit_su
hiveli kirjoitti:
En ole edelleenkään käynyt testeissä, en vaan uskalla. Mutta pää tässä kyllä hajoo, kun pohtii ja pohtii ja jatkuvasti tarkkailee itseään ja mahd.uusia oireita. Verikokeet mulla otettiin ihan muissa asioissa ja perusverenkuvassa kaikki ok. Eikös siellä pitäis jotain arvoja olla kohollaan tms...jos ois jotain kropassa meneillään????En tiedä miten tästä uskaltautuis testiin....
joo sitten vaan olet ja ihmettelet, ei mulla muuta.
- hiv lekuri
http://adf.ly/aVb7i miettikää faktat uudelleen...
- vitun6666
tapa itttes
- kakka-haisee
homous ja hiv on melkein muotia. huonoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh801965Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971683- 1581270
- 59698
- 225697
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6656- 56600
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako199566- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337472