Moskovako kutsuisi..?

Tanjuskainen

HUOM! Tätä viestiä en ole tarkoittanut provoksi enkä kauhean väittelyn paikaksi, että kumpi parempi, Konstantinopolin patriarkaatti vai Moskovan! Tässä on kyse MUN henkilökohtaisista ongelmista ja kysymyksistä joten vastatessasi ota se huomioon.. ;)

Niin, mua on alkanut vaivata pari asiaa. 1. Kalenterikysymys. En voi enää ihan ottaa selviönä tätä suomalaista tapaa viettää pääsiäinen erillään muusta ortodoksisesta maailmasta. :( Onko tähän oikeasti tulossa mitään ratkaisua? Vai jatkuuko kaikki ennallaan? Suomen kirkollahan ei ollut kuin jonkin aikaa kestävä erivapaus (käsittääkseni) viettää pääsiäistä eri aikaan kuin muu ortodoksinen maailma, ja siitä on kai jo n. 80-90 vuotta kun tuo erioikeus annettiin. Onko meillä aikomustakaan palata yhteen muiden ortodoksien kanssa, tietääkö kukaan?

2. Katumuksen sakramentti. Ei mun mielestä voi olla itsestään selvää että katumuksen sakramenttiin osallistutaan vain 1-2 kertaa vuodessa! Monessa muussa ortodoksimaassa (esim. Venäjä) on tapana käydä synnintunnustuksella joka kerta ennen ehtoollista. Mun mielestä tämä tuntuu luonnollisemmalta ja oikeammalta. Suomessa usein tulee se tunne, kuin "vaivaisi" pappia, olisi vaivalloinen, jos tahtoo useammin tunnustaa. Enkä pidä siitä ajatuksesta että leimautuisin jotenkin "hysteeriksi" tai huomionkipeäksi. Itse en etsi mitään pitkiä papilta aikaa vieviä keskusteluja, vain mahdollisuutta tunnustaa synnit ennen eukaristiaa vaikka lyhyestikin. Mulla on kasvanut sellainen vakaumus, että näin sen PITÄISI mennä. Eukaristia on niin pyhä, ettei siihen mun mielestä ainakaan itseni pitäisi osallistua ilman tunnustusta.

Miten te muut ajattelette nämä..?

Jos joku tietää kirkkoasioista paljon niin vastatkoon
- aikooko Suomi liittyä muun ortodoksisen maailman kanssa juhlimaan pääsiäisen samaan aikaan?
- aikooko muu ortodoksinen maailma luopua vanhasta kalenterista?
- pitäisikö mun vaihtaa patriarkaattia, koska ajattelen kuten ajattelen tästä kalenterikyssästä ja synnintunnustuksesta?

6

297

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bizou

Kaipa se aikanaan valkenee tuo kalenteri kysymys.Vaivaa se hieman minuakin mutta aion perehtyä kyseiseen asiaan.Ja keskustella ja miettiä sitten.

jos minusta koskaan ortodoksi tulee aion kyllä vaivata pappia virka-aikana silloin kun tarvitsen ja tunnustaa mitä tarvitsen tunnustaa ja niin usein kuin haluan.Toivottavasti sellainen ei olisi sitten vaivaamista.Tosin tuskin viikottain tai päivittäin kävisin.Riippuu tietysti sen hetkisestä tilanteesta.Itselleensäkin pitää antaa rauhassa aikaa parantua synneistä.Sen syvemmin en tiedä asioista pitäisikö ennen jokaista ehtoollista kaikki syntinsä aina tunnustaa...

• Ortodoksi

muista ortodokseista. Moskovankin kanssa meillä on rukousyhteys. Niin kauan kuin kirkkomme on valtionkirkko juhlapäivät vietettäneen "valtion aikaan" eli greoriaanisen kalenterin mukaan, sillä uuteen ajanlaskuun siirtyminen tapahtui valtiovallan painostuksesta eikä kirkon omasta tahdosta. Uudella pääsiäisellä on omat kannattajansa kirkkomme piirissä, joten tuskin vähään aikaan muutosta yritetään.

Mitä tulee jokakertaiseen synnintunnustukseen, niin se on melkoinen riesa. Mene itse vaikka Troitsaan (= Pyhän Kolminaisuuden kirkko Helsingissä) katsomaan. Siellä mennään riehkille vielä, kun muut jo menevät ehtoolliselle, koska venäläiset seurakuntalaiset näin tahtovat ja jonot ovat niin pitkät. Niin ja Troitsa kuuluu Helsingin ortodoksiseen seurakuntaan Suomen arkkipiispakuntaan, ei Moskovan patriarkaattiin.

• että kenkutta joskus

siinä kkun kävelee riähkiltä ehtoolliselle ainakin ajatuksen syntiä toisten tönimistä pahan puhumista kun jonot on pitkiä ni aikaa riittää. Nin ne venakotki jokka tahtoo riähkille just ennen ehtoollista rupattelee sujuvasti siinä jonossa usein etuilevatkin olkoon vaikka mimmonen mummonen menossa samalla kohdalla. Pahaa tekee kiitosrukouksien aikana ku juoruavat ja kännykät on käsissä tai ainaski soi jo muutaman kerran palveluksen aikanaki ja sitten puhutaan ja juostaan ulos viis jumalanpalvelusesta

• Ortopotsia jouluna

Ei se taivasosuudestamme (jos sitä nyt tälle keskustelijaporukalle muutenkaan olisi tiedossa) ole pois jos vietämme pääsiäistä enemmistön (luterilaisten) kanssa yhtä aikaa. Samoilla lampaanlihan, kananmunien ja punkun markkinatarjoushässäköillä selvitään jouluun saakka.

• polykarpppos

Onko meistä kukaan oikeastaan pätevä määrittelemään mistä se taivasosuus lähtee ja mistä pysyy?

Meillä kaikilla on erilainen omatunto. Pitäisi suhtautua vakavasti siihen, jos joku ihminen kokee kysymyksen kalenterista tai synnintunnustuksesta itseään vaivaavaksi. Vaivaahan meistä itse kutakin joku asia, joka on meille se tärkein.. ei liene kovin kivaa alkaa vähätellä toisen tuntemuksia.

Alkuperäiselle sanon, että en usko Suomen ortodoksisen kirkon yhdenmukaistavan pääsiäisen viettoa muun ortodoksisen maailman tahtiin. Ikävä kyllä.

Synnintunnustuksella ei mielestäni voi käydä liian usein. Sanon tämän varsinkin kun tiedän, että harva ortodoksi käy ehtoollisella joka viikko. On käsittämätöntä jos papille on liian vaivalloista vastaanottaa ihminen useammin kuin kaksi kertaa vuodessa! Jos ajatellaan suhteellisen aktiivista ortodoksia, joka kävisi ehtoollisella vaikkapa 1-2 kertaa kuussa, niin onko tuo nyt suuri vaiva papilta kuunnella ne synnit?

Piispat aikoinaan ohjeistivat niin, että on m a h d o l l i s t a rippi-isän suostumuksella käydä ehtoollisella ilman jokakertaista synnintunnustusta. Missään ei sanottu, että synnintunnustuksella ei saisi käydä! Minusta ortodoksipapiksi aikovan on melko luonnollista tietää tulevan tehtävänsä olevan tässä mielessä raskas. Ei voi ajatella, että vetäisen vigiliat tuosta äkkiä suit sait ja sitten kotiin katsomaan telkkua. Olisi hyvä jo opiskeluaikoina tiedostaa, että synnintunnustuksiin menee aikaa. Jos ei sitä tahdo, niin sitten voi olla valinnut alansa väärin.

• einosenytvaan

mitä kirkkohallitus päätti nyt Valamossa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1217
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      557
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe