Eva Biaudet on ilmaissut kantansa taannoisesta Espoon kuntokeskuksen rukoilukiellosta.
http://yle.fi/alueet/helsinki/2010/12/biaudet_espoon_kuntokeskuksen_rukoilukielto_ei_syrjinyt_2233137.html
Uutisen luettuani tunteet on kahtiajakoiset, sillä tässä on sekä hyvää että huonoa. Hyvää ensinnäkin tämä pääpointti:
"Vähemmistövaltuutettu Eva Biaudet katsoo lausunnossaan, ettei espoolaisen kuntokeskuksen rukouskiellossa rikottu yhdenvertaisuuslakia."
Tämä nyt oli odotettavissakin, ja tämän olisi pitänyt olla kaikille itsestäänselvää ilman Biaudet'n lausuntoa. Mutta mutta... sitten tulee aivopieru:
"Biaudetin mielestä sopivampi hiljentymispaikka eri uskontokuntiin kuuluville olisi esimerkiksi sermein eristetty tila kauppakeskus Entressen kirjastossa."
EI NÄIN! Ei todellakaan näin! Onneksi jotkut sentään ymmärtävät vastustaakin tätä:
"Myös yhdeksän Espoon kaupunginvaltuutettua vaatii uskonnon pitämistä erillään julkisista palveluista."
Juuri näin. Eivät kirjastot ole mitään rukoilutiloja tai harrastuskeskuksia missä saa tehdä ihan mitä lystää. Kirjastojen funktio on tietopalvelu. Kirjaston tarkoitus on jakaa tietoa kaikkien saataville mm. kirjojen, lehtien, levyjen ja netin muodossa. Se sen sijaan EI ole mikään vapaa-ajanviettokeskus jossa puuhaillaan ihan mitä sattuu, ja se ei varsinkaan ole oikea paikka uskonnon harjoittamiseen. Uskontoa harjoitetaan kirkoissa, moskeijoissa, temppeleissä ynnä muissa sellaisissa. Jos joku haluaa hihhuloida, menköön sinne omaan hihhulilaansa. Älkää tulko kirjastoon rukoilemaan, en minäkään käy kirkoissa ajattelemassa.
Huraa, ja voi perse
14
329
Vastaukset
Siellä kirjastossa, niin päättäjien mieli muuttuu. Erillään pitää uskonto ja julkiset palvelut pitää. Tulee ahdasta, jos kaikki uskovaisryhmät vaatii oman seremoniatilan jokaisesta kirjastosta. Teekannu-uskovaisetkin mukaan vaatimaan omaa tilaa. Prs:stä tuo lopputulos.
kirjastoihin sermein eristettyjä tiloja, joihon he voivat mennä olemaan uskomatta :D
- Tango_Delirium
Ei kun mehän siis tietysti luetaan siellä Lajien syntyä ja palvotaan Darwinia :D
- Kössönöm
Tango_Delirium kirjoitti:
Ei kun mehän siis tietysti luetaan siellä Lajien syntyä ja palvotaan Darwinia :D
Lajien synnyn? En minä ainakaan.
- Tango_Delirium
Kössönöm kirjoitti:
En minäkään.
Kössönöm kirjoitti:
Minulla on se. Ajattelin joululomalla lukea. Olen kyllä lukenut siitä aikaisemmin jonkin lyhennetyn suomennoksen.
Kössönöm kirjoitti:
En oo lukenut. Kerran kirjastossa selailin ja päätin jättää hyllyyn. Ei jaksa keskittyä, liian tieteellistä meikäläisen makuun. xD
Tango_Delirium kirjoitti:
Aijaa. Minuako sitten siellä mätkisitte lajien synnyllä päähän? xD
- Tango_Delirium
missxcessive kirjoitti:
Aijaa. Minuako sitten siellä mätkisitte lajien synnyllä päähän? xD
Tottakai kaikkia, jotka eivät vielä ole evoluutiouskovaisia :D
- Kössönöm
tämän viisun soimaan kunnes korkeapalkkaiset poliitikot tulevat järkiinsä. Onko sellainen edes mahdollista?
http://www.youtube.com/watch?v=qEUw2iyEx-U Muistaakseni rukouskielto tarkoitti ÄÄNEKÄSTÄ RUKOILUA!!1!1!ONE11!1111!111
Eli rukoiluhan ei ole ongelma, jos pystyy hiljentymään. Eikä mitään erillisiä hiljentymis- ja rukoustiloja kirjastoihin - pidetään nämä sivistyksen kulmakivet puhtaina taikauskolta.- Tarvitsemme rukousta
Itse käyn joskus kirjastossa. Pienellä paikkakunnalla kirjastossa on hyvä lukusali on tietokenepäätteitä yleisön käytössä. Joka ikinen kerta kirjastossa pyörii nuorisoporukoita koneiden äärellä pelaamassa. Kielenkäyttä on ihan hirveää, vittu, vittu, vittu, homo per..... Vaivoin virkailijat saavat heitä ulos. Kyllä ateimin ja jumalattonmuuden hedelmät näkyvät. Olisi aihetta kasvatuskeen ja rukoukseen. Tuskin hijaa rukoilevat ihmiset häiritsevät kenenkään keskittynmistä ja viihtyvyyttä
- Kantapää
Kyllä ne uskovaisten kakarat osaavat noitua ja käyttäytyä typerästi ihan siinä missä ateistienkin, usein jopa suuremmassa määrin. On aivan turha tulla selittämään mitään sen tyylistä että uskomattomuus epätodennäköiseen luojaotukseen muka tekisi ihmiset ilkeämmiksi, tai muutenkaan pahentaisivat kenenkään elämäntyyliä millään tavalla..
Olen huomannut että monilla uskovaisilla tuntuu olevan omituinen tarve sälyttää näkemiensä ongelmien syy erimieltä olevien niskoille, silloinkin (tai etenkin silloin) kun todellisuudessa ongelman ovat aiheuttaneet allekirjoittaneet tai jotkut muut uskovaiset. Erittäin hyvänä esimerkkinä vaikkapa Hitler ja natsit, joita monet uskovaiset käyttävät niin mielellään esimerkkeinä ateisteista ja näiden pahuudesta, vaikka Aatu&co tekivät aikoinaan varsin selväksi olevansa omasta mielestään jumalan asialla....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k673745On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole382381Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi712338Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä602228Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.301667Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma711574- 761477
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?571047Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?681002Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi40909