Onko kukaan nyt/ollut töissä ammattiliiton palveluksessa?

juttabene

Onko kellään kokemusta millaista on työskennellä ammattiliitossa? En nyt siis tarkoita, että työskentelee jossakin työpaikassa ja kuuluu ammattiliittoon, vaan siis et on töissä liitossa. Tarkoitan lähinnä naisten töitä, esim. toimistohommia, sihteerin, puhelunvälittäjän, jäsenasioitten tai työttömyyskassan korvauskäsittelijän työtä. Vaikka kyllä toimitsijoidenkin kokemukset kiinnostaa. Kuinka töihin pääsee, mikä koulutus olis hyvä? Onko tarjolla paljon vakitöitä, vai enemmän määräaikaisuuksia? Entä millainen on palkkataso verrattuna yksityiselle puolelle? Onko muita työsuhde-etuja, esim. vaikka saako liikuntaseteleitä. Entä onko ammattiliitossa töissä olo työilmapiiriltä parempi kuin kuin yksityisellä puolella? Pidetäänkö hyvää huolta työntekijöistä ja niiden eduista, ei taideta paljoa polkea oikeuksia? Oon kuullu että lomat on aika hyvät, tiiäsittn pitääkö paikkaansa.. Oon vaan kiinostunu yhteísten asioitten hoitamisesta ja ajatellu totakin puolta mahd. tulevaisuuden työnantajana.

7

3726

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -xyz-

Erään liiton edustajalta kuultua: duunari on huonoin työnantaja toiselle duunarille...

• // siinä mietittävää

Olen samaa mieltä xyz:n kanssa. Lisäisin vielä että millä tahansa alalla voi pitää huonona puolena, mikäli työntekijöiden koulutustaso ja yleissivistys ei ole kovin korkealla tasolla. Yksipuolinen ja ahdas näkökulma elämään, kutsutaanko sitä vaikka yhdellä silmällä tarkasteluksi, heijastuu väkisinkin henkilön tapaan käyttäytyä ja kohdella muita ihmisiä. Karmein vaihtoehtohan on, että kouluttamaton henkilö saa työpaikan sukulaisuus tms. suhteensa perusteella ilman omia ansioitaan, tekee yhtä ja samaa työtänsä siinä samassa työpaikassa vuosikausia ja alkaa jossakin vaiheessa kuvitella itsestään suurempaa kuin on. Kun ei tiedä siitä muusta todellisuudesta. Tähän kun vielä lisää pohjattoman röyhkeyden, ahneuden, kyynärpäätaktiikan ja itsekeskeisyyden tyyliin "heti kaikki mulle tänne" vaikka tapetitkin seinistä jos irti saa, niin suosittelen kysyjää harkitsemaan tulevaa uraansa mieluummin markkinatalouden lakien hallitsemalta yksityiseltä alalta. Tietty selvästi havaittavissa oleva syyn ja seurauksen suhde tekemässään työssä ja siitä seuraavassa menestymisessä on tervehenkistä. Se auttaa muistamaan, miksi siellä töissä käydään ja mistä se palkka maksetaan.

Itse aikoinani kysymälläsi alalla useita vuosia työskennelleenä voin sanoa, että millään muulla alalla en ole yhtä äärimmäisiä esimerkkitapauksia röyhkeydessä ja henkilökohtaisen edun tavoittelussa kohdannut. Pyöritän tätä nykyä omaa pientä yritystä ja voin kertoa, että ei se raha kasva puussa eikä tule mistään ilmaiseksi kenellekään. Siitä huolimatta kykenen kohtelemaan alaisiani ihmisarvoisesti ja pidän huolta velvoitteistani ja yhteisesti sovituista sopimuksista. Oma palkkani, raha ja kaikki muut työsuhde-edut huomioiden, olisivat olleet kysyjän tarkoittamalla alalla aik. työpaikassani huomattavasti korkeammat. Tästä huolimatta en kadu tekemiäni valintoja, enkä nykyelämästäni vaihtaisi päivääkään pois.

• Elämä on tässä

//siinä mietittävää tietää mistä puhuu. Olen ollut vasta vähän aikaa ammattiliitossa töissä, mutta voin kuitata kaiken mitä sanoit, että ne on totisinta totta. Olen ihmetellytkin, että miksi niin huonovointiset ja kateelliset ihmiset ovat siellä töissä, kun kaikki asiat ovat niin huonosti, niin rahahan sen ratkaisee ja monella myös kouluttamattomuus - eivät he pysty hakeutumaan muualle töihin, eivätkä jaksaisikaan, sillä raha merkkaa niille niin paljon ja ne kuuluisat etuisuudet, että niitä ei vaihdeta, vaan mieluummin ollaan ja tapellaan työpaikalla lopuistakin eduista.

Kaikki eivät tietenkään ammattiliitoissa ole kouluttautumattomia, vaan joukkoon kuuluu monia juristeja ja muita korkeakoulun käyneitä ihmisiä, mutta kateellisuus on tarttunut heidänkin takkiinsa. Sairaslomilla ollaan surutta pienimmästäkin syystä ja siitähän ei saa negatiivisesti liitossa puhua, sillä jokaisella työntekijällä pitää olla oikeus sairastaa, mutta sitä ei pomot ota huomioon, että aina jotkut joutuvat tekemään ne poissaolijan työt, kun he aina ovat poissa milloin minkäkin syyn takia, joten se on minua alkanut sieppaamaan, sillä minulla työssäolijalla ei ole mitään oikeuksia solvata sairaslomalla olijaa - ei edes sen takia, että työtaakkani tuplaantuisi! Yök - minäkin lähden pois!

• neljäs-nainen

Karmein vaihtoehto nykytyöelämässä nykyään on, että et tiedä työvuoroon mennessäsi pitääkö tulla huomenna töihin vai ei??? Se Aatun menetelmä duuniin - Uuniin!!!

Siinä duunarilla pitää olla tunnoton nahka ja sitä niin kutsuttua "sivistystä" enemmän kuin tohtorinhatun alta löytyy, että tuon rääkin ja henkisen julmuuden kestää!!!! Kaikki eivät kestä vaan sairastuvat kuka mitenkin eikä siinä oppiarvot tai koulutus paina!!

Niitä kateellisia ja huonovointisia löytyy ihan siitä lähimmästä mahdollisesta ITSESTÄ! Kaikki eivät voi OLLA yrittäjiä, jonkun pitää olla duunarikin! Koulutus tai oppiarvot eivät takaa mitään, niitä voidaan käyttää niin hyvässä kuin pahassakin, riippuu ihmisestä!!

Millä tahansa alalla työnantajat pitävät jopa toivottavana sitä, että työntekijällä ei ole koulutusta ja katsovat asioita "yksisilmäisesti", kun ajatellaan heidän olevan helpommin manipuloitavissa ja hallittavissa, eikä heilla tarvitse maksaa työn tuottavuuden mukaan!!!

• imehteleväduunari

Toihan on ihan normihommaa noille kommareille ja työn vihaajille: "Sairaslomilla ollaan surutta pienimmästäkin syystä ja siitähän ei saa negatiivisesti liitossa puhua"

Varmaan pahimmat lusmut ja kovimmat suunsoittajat "pääsee" liittoon töihin!

• neljäs-nainen

Missä liitossa on kommareita ja työn vihaajia???? Minä en vielä ole törmännyt ammattiliittoon jossa lusmuja ja työn vihaajia olisi ihannoitu paapottu, YTK:n porukasta en tiedä, mutta ammattiliitoissa ollaan ammatista ylpeitä ja AHKERUUTTA arvostetaan!!!

Kyllä ammattiliitoissa puhutaan hyvinikn negatiivisesti jos etuja väärinkäytetään ja siitä sanotaan ihan suoraan, koska se vahingoittaa koko jäsenistöä ja vaikeuttaa todella sairaiden lomien pitämistä ja saamista.

YTK:n jäsenet ovat näitä ylistämällä alistettuja, heille riittää kun kehuu kuinka hyviä ja fiksuja he ovat kun eivät kuulu liittoon ja ovat puolikuntoisina ja sairaina töissä!!!

Ammattiliittoihin ei hakeudu mitään lusmuja tai suunsoittajia, duunarit eivät hyväksy mitään "lusmuja" etujaan ajamaan, eikä kukaan TÄYSIJÄRKINEN ryhdy liiton palkkalistoille kaikkien haukuttavaksi!!! Siellä et säästy omiesi hattuilulta, et tämän palstan yber - osaajilta, et työnantajien hiostukselta ja haukuilta js sokerina pohjalla oma POMO!!!! Aika lusmu pitää olla!!! Vai mitä????

• joku tyyppi

Jokaisessa työssä ja työpaikassa on omat hyvät ja huonot puolensa. Keskimäärin koulutukset ovat samaa luokkaa kuin kuntien / yksityisten hommissa vastaavissa / vastaavan tyyppisissä tehtävissä -. esim. sihteerillä sihteerin ammattitutkinto (usein). Jäsenasioiden hoitoa pystyy tekemään ulospäinsuuntautunut toimistotyöntekijä (esim. merkonomi), mutta kovasti se vaatii asioihin perehtymistä ensin.
      Mitä tulee lounas-/liikuntaseteleihin on se varmastikin liitto-/toimistokohtaista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      67
      3745
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      38
      2381
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      71
      2338
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      60
      2228
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      30
      1667
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      71
      1574
    7. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      76
      1477
    8. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      57
      1047
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      68
      1002
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      40
      909
    Aihe