2000 vuotta sitten ei tunnettu munasoluja, ei varmoja päiviä, saati e-pillereitä. Nainen oli miehen siementen kasvualusta. Kun tuossa maailmassa harrastettiin seksiä, niin seksistä myös tultiin raskaaksi. Raskaudet ja synnytykset taas olivat synnytysikäisten naisten suurin kuoleman syy tai osasyy. Raskaus tarkoitti joko uutta elämää ja vastuuta uudesta siitä tai kuolemaa. Seksi oli täynä pelkoja. Naiselle se oli elämän ja kuoleman vuoristorataa.
Kun tuota taustaa vasten Paavali kirjoitti: ”Älkää keskeyttäkö yhdyselämäänne, … Muutenhan Saatana pääsee kiusaamaan teitä, kun ette kuitenkaan pysty hillitsemään itseänne,” hän teki seksistä elämää suuremman asian, ainakin naisen elämää suuremman asian.
Tänä päivänä pienperheissä asiallisen lisääntymisterveydenhoidon ympäröiminä noin 40% naisista on ajoittain tai jatkuvasti seksuaalisesti haluttomia. Seksuaalinen haluttomuus on merkittävästi yleisempää siellä, missä lisääntymisterveydenhoitoa ei ole, ja perhekoot kasvavat suuriksi. Haluttomuus on siis terveen naisen luontainen biologinen keino rajoittaa perhekokoa, mikä puolestaan parantaa jo syntyneiden lasten asemaa ja selviytymisen mahdollisuuksia. Tuon seksittömyydentarpeen ylikäveleminen on ollut naisen terveyden ja elämän tyhjäksi tekemistä, naisen ihmisyyden polkemista. Ja siihen kannusti Paavali kirjoittaessaan nuo ylläolevat sanat.
Tämä paavalilainen naista alistava seksikeskeinen avioliitto-oppi on yhä voimissaan mm. katolisessa kirkossa, mutta myös vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen piirissä. Milloin luterilaisen kirkon MIEHILLÄ on munaa selkeästi irtisanoutua Paavalin seksikeskeisistä avioliittokäsityksistä (toteamalla selkeästi että Paavali oli väärässä). Vai eikö kirkosta ole tunnustamaan, että sen pyhinä pitämissä kirjoituksissa on paikoin jotakin väärää ja SYVÄSTI ihmisyyttä loukkaavaa?
Suomessa avioliitossa tapahtunut raiskaus kriminalisoitiin vasta vuonna 1994. Siihen asti yleisesti katsottiin, että naisen oli hoidettava aviolliset velvollisuutensa kristinuskon oppien mukaisesti.
Paavali ja seksi
27
480
Vastaukset
- voihna.:D
Tähän asti Paavalilla on ollut liian vähän seksiä. Nyt hänellä on liikaa.
:D
En tiennytkään että makuuhuoneissa luetaan näin paljon Paavalia.- 19+6
Älä viitsi nauraa. Minun isoäitini kaksi sikoa kuolivat synnytyksiin. Molemilla oli ollut takana vaikeita raskauksia, ja siksi he olisivat halunneet lopettaa seksielämänsä. Siihen aikaan lääkäri kehoitti naista ainoastaan keskustelemaan miehen kanssa, jos hän on hyvä ja ymmärtää tilanteen vakavuuden. No puolisot eivät ymmärtäneet ja halusivat pelata toisen elämällä ... Raamattu antoi siihen jumalallisen luvan. Kumpikaan ei ollut lestadiolainen.
- vähän järkeä nyt
19+6 kirjoitti:
Älä viitsi nauraa. Minun isoäitini kaksi sikoa kuolivat synnytyksiin. Molemilla oli ollut takana vaikeita raskauksia, ja siksi he olisivat halunneet lopettaa seksielämänsä. Siihen aikaan lääkäri kehoitti naista ainoastaan keskustelemaan miehen kanssa, jos hän on hyvä ja ymmärtää tilanteen vakavuuden. No puolisot eivät ymmärtäneet ja halusivat pelata toisen elämällä ... Raamattu antoi siihen jumalallisen luvan. Kumpikaan ei ollut lestadiolainen.
nyt on jo vähän kuin jenkkien oikeuspelleilyt.
Haastan oikeuteen näkkileipäfirman kun näkkileipäpaketissa ei sanottu että kuivana syödessä siihen voi tukehtua. Ja melkjein tukehduin.
Kai sitä järkeä saa nyt käyttää tuossa raamatunkin lukemisessa.
Olisikos sinne pitänyt jokainen sairausdiagnoosi jokaisen asian kohdalle kirjoittaa, etä tiedettäs miten jokaikisessä tilanteessa toimia. - olisiko aika puhua
vähän järkeä nyt kirjoitti:
nyt on jo vähän kuin jenkkien oikeuspelleilyt.
Haastan oikeuteen näkkileipäfirman kun näkkileipäpaketissa ei sanottu että kuivana syödessä siihen voi tukehtua. Ja melkjein tukehduin.
Kai sitä järkeä saa nyt käyttää tuossa raamatunkin lukemisessa.
Olisikos sinne pitänyt jokainen sairausdiagnoosi jokaisen asian kohdalle kirjoittaa, etä tiedettäs miten jokaikisessä tilanteessa toimia.Tässä pari taannoista lausuntoa Ev. Lut. kirkon suurimman herätysliikkeen Päivämies -lehdestä:
Ehkäisystä: "Siksi ei missään muodossa ehkäisyä ole hyväksytty. Vaikka niinkin kävisi että uskovainen äiti taikka lapsi kuolisi synnytyksessä, taikka odotusaikana, niin he pääsisivät taivaaseen."
Tai selibaatista (kun ehkäisyä ei sallita): "Se ei olisi oikein tervettä osapuolta kohtaan."
Ja Paavalilta:
”Naimattomille ja leskille minä sanon, että heidän olisi hyvä pysyä yksin niin kuin minäkin. Mutta elleivät he jaksa hillitä itseään, menkööt naimisiin, sillä on parempi mennä naimisiin kuin palaa himon tulessa.”
”Älkää keskeyttäkö yhdyselämäänne",
naisesta: "Lasten synnyttäjänä hän on kuitenkin pelastuva, jos vain pysyy uskossa ja rakkaudessa ja viettää hillittyä, Jumalalle pyhitettyä elämää."
Paavalin ja ainakin suurimman herätysliikkeemme käsitysten mukaan miehen oikeus seksiin menee naisen terveyden ja elämän edelle. Jotakin on pahasti pielessä, kun seksi on tärkeämpää kuin elämä. Eikö kirkko ole vastuussa siitä, mitä sen suojissa opetetaan? - body
ovatko ihmiset kirkon, jonkun uskonnollisen yhteisön tai Paavalin orjia, jos omiin intiimiasioihin pitää sieltä lupa hakea.
Kyllä ihmisten olisi jo aika päättää seksiasiat itse, sanokoot kirkot tai herätysliikkeet mitä tahtovat. - Kössönöm
olisiko aika puhua kirjoitti:
Tässä pari taannoista lausuntoa Ev. Lut. kirkon suurimman herätysliikkeen Päivämies -lehdestä:
Ehkäisystä: "Siksi ei missään muodossa ehkäisyä ole hyväksytty. Vaikka niinkin kävisi että uskovainen äiti taikka lapsi kuolisi synnytyksessä, taikka odotusaikana, niin he pääsisivät taivaaseen."
Tai selibaatista (kun ehkäisyä ei sallita): "Se ei olisi oikein tervettä osapuolta kohtaan."
Ja Paavalilta:
”Naimattomille ja leskille minä sanon, että heidän olisi hyvä pysyä yksin niin kuin minäkin. Mutta elleivät he jaksa hillitä itseään, menkööt naimisiin, sillä on parempi mennä naimisiin kuin palaa himon tulessa.”
”Älkää keskeyttäkö yhdyselämäänne",
naisesta: "Lasten synnyttäjänä hän on kuitenkin pelastuva, jos vain pysyy uskossa ja rakkaudessa ja viettää hillittyä, Jumalalle pyhitettyä elämää."
Paavalin ja ainakin suurimman herätysliikkeemme käsitysten mukaan miehen oikeus seksiin menee naisen terveyden ja elämän edelle. Jotakin on pahasti pielessä, kun seksi on tärkeämpää kuin elämä. Eikö kirkko ole vastuussa siitä, mitä sen suojissa opetetaan?"Jotakin on pahasti pielessä, kun seksi on tärkeämpää kuin elämä. Eikö kirkko ole vastuussa siitä, mitä sen suojissa opetetaan?"
- Ainakin tämän palstan kirkon edustajat pesivät nopeasti kätensä koko asiasta.
Kulttuuri ja aika muuttuvat. Niin tässäkin asiassa, onneksi. Vaikka en ole mies, voin silti vastata, ettei Raamattuun vedoten voi ketään pakottaa seksiin eikä alistumaan miehelle millään tavalla. Se on väärin.
pappi Sonja- sdfghjkly
"Tänä päivänä pienperheissä asiallisen lisääntymisterveydenhoidon ympäröiminä noin 40% naisista on ajoittain tai jatkuvasti seksuaalisesti haluttomia. Seksuaalinen haluttomuus on merkittävästi yleisempää siellä, missä lisääntymisterveydenhoitoa ei ole, ja perhekoot kasvavat suuriksi. Haluttomuus on siis terveen naisen luontainen biologinen keino rajoittaa perhekokoa, mikä puolestaan parantaa jo syntyneiden lasten asemaa ja selviytymisen mahdollisuuksia."
...mutta ehkäpä se syy naisten haluttomuuteen on kuitenkin miesten taidottomuudessa. pump pump ja kuorsaamaan. - senso
Sen sijaan ihan OK on sanoa, että Paavali olisi väärässä tänään - mitä me tiedämme sen ajan oikeista ja vääristä?
- kitkerä pala
Näin tänä vuonna TV -dokumentin 4 naisesta, jotka elivät lapsineen Lähi-Idässä saman miehen vaimoina. Moniavioisuus on kyseisen kansan kulttuuria samoin kuin miehen lupa alistaa naiset tahtoonsa fyysisesti esimerkiksi lyömällä, eivätkä ajat ole muuttumassa. Arvatkaapa, olivatko naiset onnellisia? Katkeria he olivat. Onnettomia ja viiltävän katkeria, tilanteeseensa väkivallan uhassa alistuneita ja siksi vihaa sisälleen padonneita, onnettomia ihmisiä, joilla ei ollut ulospääsyä tilanteesta, johon olivat joutuneet.
Jokunen vuosi sitten taas luin kirjan, jossa kerrottiin suomalaisen insestin uhrin tarinaa. 1900-luvun alkupuolella Suomessa ei tunnettu vielä lasten hyväksikäyttöä. Tunnettiin vain sukurutsa, johon molempien osapuolten, hyväksikäytetyn ja hyväksikäyttäjän, katsottiin yhtälailla syyllistyvän, ja jonka vuoksi myös molemmat tuomittiin vankeuteen. Oliko se oikein vai väärin? Miten uhri asian koki? Luuletteko todella, että uhri koki oikeuden toteutuneen?
Väitättekö, etteivät Paavalin (ja sen ajan miesten) asenteet ahdistaneet ja traumatisoineet jo silloin kristittyjä homoseksuaaleja tai naisia? Väitättekö, ettei homoseksuaaleja ajautunut jo silloin itsemurhiin tai naisia turhiin kuolemiin? "Ajat ovat muuttuneet" ei ole mikään selitys vääryyksille, sillä ihmiset, joiden oikeuksia poljetaan, myös kokevat oikeuksiaan poljettavan. Heitä ei vain oteta todesta, tuskin edes kuullaan. Kyse on valta-asetelmista, jotka saattavat murtua aikojen saatossa, mutta arvottomuuden kokemukset eivät kuitenkaan katoa yhtään mihinkään. Tapahtuneita vääryyksiä ei voi selittää pois.
Kristityt opettavat, että väärät teot ja sanat pitää tuomita, mutta ei ihmistä. Vaan ymmärtävätkö he alkuunkaan, mitä opettavat, jos eivät itse kykene tuomitsemaan menneitä vääriä tekoja ja sanoja, koska henkilöivät kaiken. Kuinka vaikeaa onkaan sanoa, että Paavali oli väärässä ja kirjoitti väärin (jos itse kirjoitti sen, mitä hänen nimissään on). Kun kristityt henkilöivät Raamatun vääryydet, he huomaamattaan puolustavat pahuutta, eivätkä kykene näkemään pahuuden seurauksia. He eivät kykene ymmärtämään, kuinka jo silloin koettiin epäoikeudenmukaisuutta. Kun tämä jää ymmärtämättä, paljon evankeliumista ja kristikunnan historiasta jää käsittämättä, samalla myös jotakin tästä päivästä ymmärtämättä.
Ei ole olemassa mitään "sen ajan oikeaa ja sen ajan väärää". On olemassa ainoastaan oikeaa ja väärää ... sekä viiltävää ymmärtämättömyyttä kaikkine seurauksineen. - taviss
kitkerä pala kirjoitti:
Näin tänä vuonna TV -dokumentin 4 naisesta, jotka elivät lapsineen Lähi-Idässä saman miehen vaimoina. Moniavioisuus on kyseisen kansan kulttuuria samoin kuin miehen lupa alistaa naiset tahtoonsa fyysisesti esimerkiksi lyömällä, eivätkä ajat ole muuttumassa. Arvatkaapa, olivatko naiset onnellisia? Katkeria he olivat. Onnettomia ja viiltävän katkeria, tilanteeseensa väkivallan uhassa alistuneita ja siksi vihaa sisälleen padonneita, onnettomia ihmisiä, joilla ei ollut ulospääsyä tilanteesta, johon olivat joutuneet.
Jokunen vuosi sitten taas luin kirjan, jossa kerrottiin suomalaisen insestin uhrin tarinaa. 1900-luvun alkupuolella Suomessa ei tunnettu vielä lasten hyväksikäyttöä. Tunnettiin vain sukurutsa, johon molempien osapuolten, hyväksikäytetyn ja hyväksikäyttäjän, katsottiin yhtälailla syyllistyvän, ja jonka vuoksi myös molemmat tuomittiin vankeuteen. Oliko se oikein vai väärin? Miten uhri asian koki? Luuletteko todella, että uhri koki oikeuden toteutuneen?
Väitättekö, etteivät Paavalin (ja sen ajan miesten) asenteet ahdistaneet ja traumatisoineet jo silloin kristittyjä homoseksuaaleja tai naisia? Väitättekö, ettei homoseksuaaleja ajautunut jo silloin itsemurhiin tai naisia turhiin kuolemiin? "Ajat ovat muuttuneet" ei ole mikään selitys vääryyksille, sillä ihmiset, joiden oikeuksia poljetaan, myös kokevat oikeuksiaan poljettavan. Heitä ei vain oteta todesta, tuskin edes kuullaan. Kyse on valta-asetelmista, jotka saattavat murtua aikojen saatossa, mutta arvottomuuden kokemukset eivät kuitenkaan katoa yhtään mihinkään. Tapahtuneita vääryyksiä ei voi selittää pois.
Kristityt opettavat, että väärät teot ja sanat pitää tuomita, mutta ei ihmistä. Vaan ymmärtävätkö he alkuunkaan, mitä opettavat, jos eivät itse kykene tuomitsemaan menneitä vääriä tekoja ja sanoja, koska henkilöivät kaiken. Kuinka vaikeaa onkaan sanoa, että Paavali oli väärässä ja kirjoitti väärin (jos itse kirjoitti sen, mitä hänen nimissään on). Kun kristityt henkilöivät Raamatun vääryydet, he huomaamattaan puolustavat pahuutta, eivätkä kykene näkemään pahuuden seurauksia. He eivät kykene ymmärtämään, kuinka jo silloin koettiin epäoikeudenmukaisuutta. Kun tämä jää ymmärtämättä, paljon evankeliumista ja kristikunnan historiasta jää käsittämättä, samalla myös jotakin tästä päivästä ymmärtämättä.
Ei ole olemassa mitään "sen ajan oikeaa ja sen ajan väärää". On olemassa ainoastaan oikeaa ja väärää ... sekä viiltävää ymmärtämättömyyttä kaikkine seurauksineen.Mahtava kirjoitus. Toivottavasti kirkko kuulee tämän, ja vastaa.
kitkerä pala kirjoitti:
Näin tänä vuonna TV -dokumentin 4 naisesta, jotka elivät lapsineen Lähi-Idässä saman miehen vaimoina. Moniavioisuus on kyseisen kansan kulttuuria samoin kuin miehen lupa alistaa naiset tahtoonsa fyysisesti esimerkiksi lyömällä, eivätkä ajat ole muuttumassa. Arvatkaapa, olivatko naiset onnellisia? Katkeria he olivat. Onnettomia ja viiltävän katkeria, tilanteeseensa väkivallan uhassa alistuneita ja siksi vihaa sisälleen padonneita, onnettomia ihmisiä, joilla ei ollut ulospääsyä tilanteesta, johon olivat joutuneet.
Jokunen vuosi sitten taas luin kirjan, jossa kerrottiin suomalaisen insestin uhrin tarinaa. 1900-luvun alkupuolella Suomessa ei tunnettu vielä lasten hyväksikäyttöä. Tunnettiin vain sukurutsa, johon molempien osapuolten, hyväksikäytetyn ja hyväksikäyttäjän, katsottiin yhtälailla syyllistyvän, ja jonka vuoksi myös molemmat tuomittiin vankeuteen. Oliko se oikein vai väärin? Miten uhri asian koki? Luuletteko todella, että uhri koki oikeuden toteutuneen?
Väitättekö, etteivät Paavalin (ja sen ajan miesten) asenteet ahdistaneet ja traumatisoineet jo silloin kristittyjä homoseksuaaleja tai naisia? Väitättekö, ettei homoseksuaaleja ajautunut jo silloin itsemurhiin tai naisia turhiin kuolemiin? "Ajat ovat muuttuneet" ei ole mikään selitys vääryyksille, sillä ihmiset, joiden oikeuksia poljetaan, myös kokevat oikeuksiaan poljettavan. Heitä ei vain oteta todesta, tuskin edes kuullaan. Kyse on valta-asetelmista, jotka saattavat murtua aikojen saatossa, mutta arvottomuuden kokemukset eivät kuitenkaan katoa yhtään mihinkään. Tapahtuneita vääryyksiä ei voi selittää pois.
Kristityt opettavat, että väärät teot ja sanat pitää tuomita, mutta ei ihmistä. Vaan ymmärtävätkö he alkuunkaan, mitä opettavat, jos eivät itse kykene tuomitsemaan menneitä vääriä tekoja ja sanoja, koska henkilöivät kaiken. Kuinka vaikeaa onkaan sanoa, että Paavali oli väärässä ja kirjoitti väärin (jos itse kirjoitti sen, mitä hänen nimissään on). Kun kristityt henkilöivät Raamatun vääryydet, he huomaamattaan puolustavat pahuutta, eivätkä kykene näkemään pahuuden seurauksia. He eivät kykene ymmärtämään, kuinka jo silloin koettiin epäoikeudenmukaisuutta. Kun tämä jää ymmärtämättä, paljon evankeliumista ja kristikunnan historiasta jää käsittämättä, samalla myös jotakin tästä päivästä ymmärtämättä.
Ei ole olemassa mitään "sen ajan oikeaa ja sen ajan väärää". On olemassa ainoastaan oikeaa ja väärää ... sekä viiltävää ymmärtämättömyyttä kaikkine seurauksineen.Mielestäni muotoilet asian hienosti ja puhut täyttä asiaa. Kyllä varmasti ne asenteet ja toimintatavat, joita melkein 2000 vuotta sitten on käytetty ovat monessa kohtaa traumatisoineet ihmisiä, ajaneet itsemurhiin ja olleet selkeästi vääriä. Olen samaa mieltä siitä, ettei ole olemassa mitään "sen ajan oikeaa ja väärää", mutta on olemassa sen ajan ajatusmallit ja tämän ajan ajatusmallit. En siis sano, että se olisi oikein, mutta siihen aikaan yhteiskunta ja kulttuuri oli jotain niin erilaista, että en itse ainkaan usko, että voin edes käsittää millaista se on ollut. Yksilönvapautta ei ollut, eikä varmasti kovinkaan helposti kenenkään yksittäisen ihmisen tullut mieleen lähteä kapinoimaan valtakulttuuria vastaan. Naiset olivat aina olleet miehet omaisuutta ja niin asian oletettiin myös olevan aina tulevaisuudessa. Nykyään ajattelemme, että maailma muuttuu ja tiedostamme, että 50 vuoden päästä se on aivan jotain muuta kun tämän hetkinen maailma. Sellaista ajattelua ei kuitenkaan sillon ollut ja varsinkin Raamatun kirjoituksia ajatellen moinen ajattelu olisi ollut täysin käsittämätöntä, sillä Jeesuksen paluun ajateltiin olevan käsillä aivan lähitulevaisuudessa. Mielestäni tärkeintä on kuitenkin se, että nämä asiat ovat saaneet aikojen saatossa muuttua, vaikka muutos onkin ollut hidasta ja vielä monissa kohden pahasti kesken.
erityisnuorisotyönohjaaja
Sanna- sekularisoitumiselle
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Mielestäni muotoilet asian hienosti ja puhut täyttä asiaa. Kyllä varmasti ne asenteet ja toimintatavat, joita melkein 2000 vuotta sitten on käytetty ovat monessa kohtaa traumatisoineet ihmisiä, ajaneet itsemurhiin ja olleet selkeästi vääriä. Olen samaa mieltä siitä, ettei ole olemassa mitään "sen ajan oikeaa ja väärää", mutta on olemassa sen ajan ajatusmallit ja tämän ajan ajatusmallit. En siis sano, että se olisi oikein, mutta siihen aikaan yhteiskunta ja kulttuuri oli jotain niin erilaista, että en itse ainkaan usko, että voin edes käsittää millaista se on ollut. Yksilönvapautta ei ollut, eikä varmasti kovinkaan helposti kenenkään yksittäisen ihmisen tullut mieleen lähteä kapinoimaan valtakulttuuria vastaan. Naiset olivat aina olleet miehet omaisuutta ja niin asian oletettiin myös olevan aina tulevaisuudessa. Nykyään ajattelemme, että maailma muuttuu ja tiedostamme, että 50 vuoden päästä se on aivan jotain muuta kun tämän hetkinen maailma. Sellaista ajattelua ei kuitenkaan sillon ollut ja varsinkin Raamatun kirjoituksia ajatellen moinen ajattelu olisi ollut täysin käsittämätöntä, sillä Jeesuksen paluun ajateltiin olevan käsillä aivan lähitulevaisuudessa. Mielestäni tärkeintä on kuitenkin se, että nämä asiat ovat saaneet aikojen saatossa muuttua, vaikka muutos onkin ollut hidasta ja vielä monissa kohden pahasti kesken.
erityisnuorisotyönohjaaja
Sannaja siten kirkon yhteiskunnallisen vaikutuksen vähenemiselle ja vähemmistöjen mukaanlukien naisten aseman tasavertaistumiselle. Hyvä että kirkkokin on tästä kehityksestä asenteissaan ottanut oppia ja samalla etäisyyttä siihen mitä Raamattu miehen ja naisen suhteista opettaa.
- ei tartte puolustaa
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Mielestäni muotoilet asian hienosti ja puhut täyttä asiaa. Kyllä varmasti ne asenteet ja toimintatavat, joita melkein 2000 vuotta sitten on käytetty ovat monessa kohtaa traumatisoineet ihmisiä, ajaneet itsemurhiin ja olleet selkeästi vääriä. Olen samaa mieltä siitä, ettei ole olemassa mitään "sen ajan oikeaa ja väärää", mutta on olemassa sen ajan ajatusmallit ja tämän ajan ajatusmallit. En siis sano, että se olisi oikein, mutta siihen aikaan yhteiskunta ja kulttuuri oli jotain niin erilaista, että en itse ainkaan usko, että voin edes käsittää millaista se on ollut. Yksilönvapautta ei ollut, eikä varmasti kovinkaan helposti kenenkään yksittäisen ihmisen tullut mieleen lähteä kapinoimaan valtakulttuuria vastaan. Naiset olivat aina olleet miehet omaisuutta ja niin asian oletettiin myös olevan aina tulevaisuudessa. Nykyään ajattelemme, että maailma muuttuu ja tiedostamme, että 50 vuoden päästä se on aivan jotain muuta kun tämän hetkinen maailma. Sellaista ajattelua ei kuitenkaan sillon ollut ja varsinkin Raamatun kirjoituksia ajatellen moinen ajattelu olisi ollut täysin käsittämätöntä, sillä Jeesuksen paluun ajateltiin olevan käsillä aivan lähitulevaisuudessa. Mielestäni tärkeintä on kuitenkin se, että nämä asiat ovat saaneet aikojen saatossa muuttua, vaikka muutos onkin ollut hidasta ja vielä monissa kohden pahasti kesken.
erityisnuorisotyönohjaaja
SannaRauhoitu, ei tarvitse puolustaa. Voit sanoa, että Raamatussa on vääryyksiä ja miehen narsismia. Voit myös sanoa, että Paavalikin kirjoitti sekä vääryyksiä että älyttömyyksiä ja loukkasi vääryyksillään sekä oman aikansa ihmisiä että jälkipolvia. Jeesus antoi kaikki nämä vääryydet anteeksi sinulle, minulle Paavalille ja Moosekselle. Muuta ei tarvitse sanoa, koska Paavalia ei pidä jumaloida. Riittää, että ymmärrämme, jotta PAAVALI OLI IHMINEN JA KIRJOITTI IHMISEN SANOJA, syntisiä sanoja ja hyviä sanoja.
- ei oo totta
Piti ihan tarkistaa. Raiskaus avioliitossa kriminalisoitiin todellakin vasta vuonna 1990-luvulla, eikä sitä aiemmin ollut ensinkään selvää, että moinen lakiesitys edes menisi läpi.
Voi Jeesus, millaisessa maassa elän, ja millainen on suomalainen mies?!- Kössönöm
"Raiskaus avioliitossa kriminalisoitiin todellakin vasta vuonna 1990-luvulla, eikä sitä aiemmin ollut ensinkään selvää, että moinen lakiesitys edes menisi läpi."
- Kyseistä lakiesitystä vastustettiin kiivaasti. En muista millaisilla sanoilla vastustus tuotiin julki, mutta joissain puheenvuoroissa pelättiin perheyhteisön murenemista, jos laki menee läpi. - niin niin niin
Kössönöm kirjoitti:
"Raiskaus avioliitossa kriminalisoitiin todellakin vasta vuonna 1990-luvulla, eikä sitä aiemmin ollut ensinkään selvää, että moinen lakiesitys edes menisi läpi."
- Kyseistä lakiesitystä vastustettiin kiivaasti. En muista millaisilla sanoilla vastustus tuotiin julki, mutta joissain puheenvuoroissa pelättiin perheyhteisön murenemista, jos laki menee läpi.Raamattuun vedoten sitä vastustettiin. Naisen piti hoitaa aviolliset velvollisuudet joko vapaaehtoisesti tai sitten ...
Ymmätääkseni Paavali eli varsin vahvassa patriarkaalisessa kulttuurissa, joten oliko hänelle edes tietoa toisenlaisista malleista? Olen ymmärtänyt että hän puhuu vain tuosta ymmäryksestään käsin.
Patriarkaalinen yhteiskuntajärjestys löytyy kyllä monesta muustakin maasta, uskonnoista riippumatta.
Olen siis tainnut ymmärtää väärin koska olen kuvitellut että tuo kohta antaa myös oikeuden naisille seksiin? Samoin että parempi tyydyttää seksin tarpeensa avioliitossa kuin kärvitellä tai purkaa sitä vääriin kohteisiin sublimoimalla. Pitääpä miettiä.
Toisaalta tuota miehen "pakottavaa" tarvetta painotetaan myös tieteen taholta. Seksihalutonta miestä hoidetaan herkemmin kuin naista. Samoin naisen haluihin vaikuttavat myös hormonit, joita käytetään ehkäisyyn. Niin, seksi on tämän päivän muotia, ja siitä väännetään varmaan kättä vielä pitkään, millaista on "normaali" seksuaalisuus.- minäpä kysyn
Kysyt miksi naisen haluttomuutta hoidetaan, muttei niinkään miehen.
Minä kysyn, miksi haluttomuutta hoidetaan, muttei niinkään halukkuutta.
Kenellä on oikeus määritellä toisen ihmisen seksuaalisuutta (esimerkiksi vähäistä seksuaalista halua) sairaaksi tai hoitoa vaativaksi tilaksi?
Homoseksuaalisuutta ei pidetä enää sairautena, mutta haluttomuutta pidetään. Ihmisellä (erityisesti naisella) on velvollisuus haluta halusipa hän itse haluta tai ei, ja siksi myös velvollisuus hakea apua halusipa hän sisimmässään apua tai ei.
Yhteiskunnassamme on vielä paljon sairasta suhteessa haluttomuuteen. minäpä kysyn kirjoitti:
Kysyt miksi naisen haluttomuutta hoidetaan, muttei niinkään miehen.
Minä kysyn, miksi haluttomuutta hoidetaan, muttei niinkään halukkuutta.
Kenellä on oikeus määritellä toisen ihmisen seksuaalisuutta (esimerkiksi vähäistä seksuaalista halua) sairaaksi tai hoitoa vaativaksi tilaksi?
Homoseksuaalisuutta ei pidetä enää sairautena, mutta haluttomuutta pidetään. Ihmisellä (erityisesti naisella) on velvollisuus haluta halusipa hän itse haluta tai ei, ja siksi myös velvollisuus hakea apua halusipa hän sisimmässään apua tai ei.
Yhteiskunnassamme on vielä paljon sairasta suhteessa haluttomuuteen.totta, että halukkuudestakin on tullut joku suoritus. Ihmiset vertailevat keskenään seksin määriä ja laatuakin. Kysyin toisinpäin, miksi miehen haluttomuutta hoidetaan mutta naisen ei niin aktiivisesti?
Ehkä siksi asia on kipeä, että melkinen osa pariuhteen ongelmista heijastuu juuri tuohon - toinen haluaa ja toinen ei. Mikä on viisas ratkaisu siihen?
Haluttomuus voi olla sairauden oire tai lääkityksestä johtuvaa, mutta homous ei ole sitä. Samoin ikävät kokemukset alentavat halua, silloin pelot voivat olla haluttomuuden syy. Halujen määrä on yksilöllinen, niin naisilla kuin miehillä. Jos itse kärsii asiasta, eikö silloin ole hyvä tehdä sille jotain?
Tuo oli naseva huomio, että miksi naisella on velvollisuus haluta mutta miehiltä ei voi vaatia samaa?- just.just
mummomuori kirjoitti:
totta, että halukkuudestakin on tullut joku suoritus. Ihmiset vertailevat keskenään seksin määriä ja laatuakin. Kysyin toisinpäin, miksi miehen haluttomuutta hoidetaan mutta naisen ei niin aktiivisesti?
Ehkä siksi asia on kipeä, että melkinen osa pariuhteen ongelmista heijastuu juuri tuohon - toinen haluaa ja toinen ei. Mikä on viisas ratkaisu siihen?
Haluttomuus voi olla sairauden oire tai lääkityksestä johtuvaa, mutta homous ei ole sitä. Samoin ikävät kokemukset alentavat halua, silloin pelot voivat olla haluttomuuden syy. Halujen määrä on yksilöllinen, niin naisilla kuin miehillä. Jos itse kärsii asiasta, eikö silloin ole hyvä tehdä sille jotain?
Tuo oli naseva huomio, että miksi naisella on velvollisuus haluta mutta miehiltä ei voi vaatia samaa?Onko tämän ajan ihmiset muka onnellisempia.
Menkää kysymään sosiaalityöntekijöiltä ja perheneuvojilta. Ja poliisilta.
Tänä päivänä ihmiset on onnettomimpia kuin koskaan. Siis länsimaiset ihmiset.
Ennen seksi ei sentään ollut mikään suoritus mitä se tänä päivänä on. Ja kun nämä suoritukset ei enää miellytä niin eikun vaan uutta kehiin. just.just kirjoitti:
Onko tämän ajan ihmiset muka onnellisempia.
Menkää kysymään sosiaalityöntekijöiltä ja perheneuvojilta. Ja poliisilta.
Tänä päivänä ihmiset on onnettomimpia kuin koskaan. Siis länsimaiset ihmiset.
Ennen seksi ei sentään ollut mikään suoritus mitä se tänä päivänä on. Ja kun nämä suoritukset ei enää miellytä niin eikun vaan uutta kehiin.Vaikka meillä on suurimalla osalla kaikki se mitä tarvitsemme, niin onnettomia on varmaan enemmän kuin koskaan. Mikään ei ole tarpeeksi.
Ihmiset ehkä haluat paeta erilaisiin nautintoihin ja elämyksiin, jotta se tyhjä ja paha olo ei niin tuntuisi.- Nasse.
mummomuori kirjoitti:
Vaikka meillä on suurimalla osalla kaikki se mitä tarvitsemme, niin onnettomia on varmaan enemmän kuin koskaan. Mikään ei ole tarpeeksi.
Ihmiset ehkä haluat paeta erilaisiin nautintoihin ja elämyksiin, jotta se tyhjä ja paha olo ei niin tuntuisi."Ihmiset ehkä haluat paeta erilaisiin nautintoihin ja elämyksiin, jotta se tyhjä ja paha olo ei niin tuntuisi. "'
Luodaan itselle Jumalaa, parempaa asemaa kun on vahva kaveri kuupassa. Taivaita ja Paratiiseja, kun mikään ei riitä.
Uskiksilla se on helppoa, kaiken, jopa pahan voi ulkoistaa. Taikauskoton ymmärtää että on vain tämä elämä, joka voi päättyä millä hetkellä tahansa.
Ei ihme että moraalimme on korkeampi :) - Nasse.
mummomuori kirjoitti:
totta, että halukkuudestakin on tullut joku suoritus. Ihmiset vertailevat keskenään seksin määriä ja laatuakin. Kysyin toisinpäin, miksi miehen haluttomuutta hoidetaan mutta naisen ei niin aktiivisesti?
Ehkä siksi asia on kipeä, että melkinen osa pariuhteen ongelmista heijastuu juuri tuohon - toinen haluaa ja toinen ei. Mikä on viisas ratkaisu siihen?
Haluttomuus voi olla sairauden oire tai lääkityksestä johtuvaa, mutta homous ei ole sitä. Samoin ikävät kokemukset alentavat halua, silloin pelot voivat olla haluttomuuden syy. Halujen määrä on yksilöllinen, niin naisilla kuin miehillä. Jos itse kärsii asiasta, eikö silloin ole hyvä tehdä sille jotain?
Tuo oli naseva huomio, että miksi naisella on velvollisuus haluta mutta miehiltä ei voi vaatia samaa?niin vaihda jeesus toiseen.
Nasse. kirjoitti:
"Ihmiset ehkä haluat paeta erilaisiin nautintoihin ja elämyksiin, jotta se tyhjä ja paha olo ei niin tuntuisi. "'
Luodaan itselle Jumalaa, parempaa asemaa kun on vahva kaveri kuupassa. Taivaita ja Paratiiseja, kun mikään ei riitä.
Uskiksilla se on helppoa, kaiken, jopa pahan voi ulkoistaa. Taikauskoton ymmärtää että on vain tämä elämä, joka voi päättyä millä hetkellä tahansa.
Ei ihme että moraalimme on korkeampi :)ymmärtänyt ollenkaan.
Joskus jään ihmettelemään että mihinkä se tieteellinen lähestymistapa unohtuu täällä?
Onko sinulle tullut mieleen että kaikki ne, jotka eivät enää halua uskoa, eivät myöskään ole kiinnostuneita tieteellisestä elämänkatsomuksesta? Kaikilla kun ei ole tarvetta tai halua miettiä yhtään mitään, vaan tehdä aina hetken mielijohteen mukaan tai "niin kuin kaikki muutkin tekevät".
Tietoisuus siitä että elämä todellakin voi päättyä milloin tahansa, on erittäin hyvä. Se ei myöskään tarkoita että nyt voin tehdä mitä tahansa, miettimättä mitä siitä seuraa. Onhan sanonta, minkä kuulee mm. alkoholistipiireissä "kerranhan me vain eletään".
Te väitätette että ihmiset uskovat yhä vähemmän, että todellisia uskovaisia on oikeastaan pieni prosentti. Samaan aikaan te syytätte uskontoja ja ylipäätään uskoa siitä, että se tuo pahan olon. Kuinka on, jos elintason noustessa ja "tiedon" kasvaessa samalla ovat nousseet masennus, uupumus ja erilaiset addiktiot suurimmiksi terveydelliksi ongelmiksi?
Katsotko siis että on korkeampaa moraalia viettää elämä shoppailen, lainaa ottaen, hakien elämyksiä erikoisista lajeista, "seikkailuista" mitä televisioidaan, pelaten nettipelejä, tai sekoillen seksi- ja ihmissuhteissa? Että irti arjesta päästään lääkkeillä, alkoholilla ja huumeilla? Tai että kemikaaleilla haetaan yhä enemmän "tehokkutta" työskentelyyn, ja parempaa palkkaan?
Eikö siis mielestäsi ihmiseen vaikuta mikään ulkoinen tekijä, ei yhteisöt eikä yhteiskunnalliset tekijät? Eikö sekään vaikuta, kuinka itse määrittelee sen millaisen merkityksen elämälleen antaa?- nasse.
mummomuori kirjoitti:
ymmärtänyt ollenkaan.
Joskus jään ihmettelemään että mihinkä se tieteellinen lähestymistapa unohtuu täällä?
Onko sinulle tullut mieleen että kaikki ne, jotka eivät enää halua uskoa, eivät myöskään ole kiinnostuneita tieteellisestä elämänkatsomuksesta? Kaikilla kun ei ole tarvetta tai halua miettiä yhtään mitään, vaan tehdä aina hetken mielijohteen mukaan tai "niin kuin kaikki muutkin tekevät".
Tietoisuus siitä että elämä todellakin voi päättyä milloin tahansa, on erittäin hyvä. Se ei myöskään tarkoita että nyt voin tehdä mitä tahansa, miettimättä mitä siitä seuraa. Onhan sanonta, minkä kuulee mm. alkoholistipiireissä "kerranhan me vain eletään".
Te väitätette että ihmiset uskovat yhä vähemmän, että todellisia uskovaisia on oikeastaan pieni prosentti. Samaan aikaan te syytätte uskontoja ja ylipäätään uskoa siitä, että se tuo pahan olon. Kuinka on, jos elintason noustessa ja "tiedon" kasvaessa samalla ovat nousseet masennus, uupumus ja erilaiset addiktiot suurimmiksi terveydelliksi ongelmiksi?
Katsotko siis että on korkeampaa moraalia viettää elämä shoppailen, lainaa ottaen, hakien elämyksiä erikoisista lajeista, "seikkailuista" mitä televisioidaan, pelaten nettipelejä, tai sekoillen seksi- ja ihmissuhteissa? Että irti arjesta päästään lääkkeillä, alkoholilla ja huumeilla? Tai että kemikaaleilla haetaan yhä enemmän "tehokkutta" työskentelyyn, ja parempaa palkkaan?
Eikö siis mielestäsi ihmiseen vaikuta mikään ulkoinen tekijä, ei yhteisöt eikä yhteiskunnalliset tekijät? Eikö sekään vaikuta, kuinka itse määrittelee sen millaisen merkityksen elämälleen antaa?väittämilläsi ei ole minkäänlaista kausalitettia.
Jos pahaa oloa halutaan poistaa, niin yksi keino on vähentää väkivaltauskontojen asemaa, silloin niiden aiheuttama paha olo jää pienemmäksi.
Mutta tuo ei sinänsä suoraan johda siihen että jostain muusta syystä ihmisillä voi olla paha olo.
Muutoinki olkiukkojesi rakentelu, jossa laitat suuhuni väittämiä ja sitten teet niistä johtopäätöskiä, on typerää. Ihmettelen kun kuitenkin osaat kirjoittaa hyvin mutta sisältö ei ole kovin fiksua.
Uskonto ja seksi:
http://pics.kuvaton.com/kuvei/tekeeko_mieli_seksia.jpg
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2343965Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t462617Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2401800Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus991681- 1071678
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin161499Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e511498Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1691410- 141211
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251162