Kun nykyisin suurin osa autoista kärsii vioista ja takuuajat ovat lyhyitä tai vastaavasti takuiden kustannukset huoltokäynteineen korkeita, on ajatukseni siirtyä pienemmän pään autoihin sillä rahalla ei viattomampaa autoa näytä saavan.
Ongelma näissä pienissä autoissa on rengasmelu mitä pitäisi saada leikattua jollakin konstilla ja ainoaksi toimivaksi ratkaisuksi taitaa jäädä kitkojen käyttäminen ympärivuotisesti. Tiedän etteivät ne ole niin turvalliset kuin vastaavat kesärenkaat kesäaikaan mutta muuta vaihtoehtoa ilmeisimmin ei ole. Autotehtaat eivät insinööreineen osaa hiljaista pikkuautoa tehdä, se on nähty.
Onko kenelläkään kokemusta kitkarenkaiden ympärivuotisesta käytöstä?
Kokemuksia kitkoista ympäri vuoden
9
494
Vastaukset
- Järki käteen
Toistakymmentä vuotta olen ajanut talvet kitkoilla ja samoin kesät jos talvikitkoista on kesäksi jotakin jäänyt. Jos kesäksi on tarvinnut jotakin ostaa niin silloin olen ostanut kesäpintoja. Jatkossa lopetan kesäkumien oston kokonaan.
Kitkat ovat jokseenkin saman hintaiset kuin kesäkumitkin. Kitkoilla kuitenkin ajaa 2-3 kertaa sen mitä nykyaikaisilla kesäkumeilla (50000-80000 km). Polttoaineen kulutus kitkoilla ei ainakaan suurempi ole kuin kesäkumeilla, todennäköisesti 5-10% pienempi. Kitkat ovat hiljaiset.
Turvallisuutta on vähän hankala kommentoida. Itse en ole koskaan kokenut kitkarenkasta turvattomaksi. Tosin ajan hiljaa ja tasaisesti eli 6km/h rajoitusten mukaan ( mittari 10km/h).
Toi rengasjuttu on vähän kummallinen juttu turvallisuuden suhteen. Mieti kumpi on turvallisempaa ajaa 1,6 mm kesäpintakumeilla loppukesästä (ajettu 25000-30000 km) verrattuna kitkarenkaaseen, jolla on samoilla kilometreillä 4-6 mm kulutuspintaa. Jos hyväksyt ajatuksen, että heität kesäkumit 25000-30000 km:ssa roskiin niin yhtä hyvin voit heittää 4-6 mm kitkat roskiin. Hinta on sama.
Muutenkin vähän ihmettelen, miksi nykyään tuntuu olevan isompia tielläpysymisongelmia kesällä kuin talvella. Esim. jos jälkikasvuni on selviytynyt ajamisesta talvella niin en sitten enää kesällä jaksa jännätä.
Nykyaikainen ajaminen on tietynlaista nuoralla tanssimista. Pakko on tanssia ja hullutella. Vaaraa yritetään välttää luksusnarua käyttäen. Mielestäni on parempi jättää narulla tanssit sikseen, joten ei huolta naruvalinnasta.
Muutenkin kannattaa vähän miettiä sitä liikenteen kokonaisuutta. Ajattele, että tiellä on koko ajan ympäri vuoden rekkoja ja linja-autoja, joissa on lähes sileitä kesäpintaisia renkaita ja silti laillisia. Nekin pärjäävät liikenteessä. Liikenteessä on myöskin ajoneuvotyyppejä, joissa on kokonaan sileitä renkaita.- Öfröäd
itellä maasturissa 33"12.50/15 Kitkarenkaat ja pakkasilla pärjää hyvin mutta nolla keleillä osaamattomalle kuskille vaarallisen liukkaat renkaat.
- järkeä elämään
huonokin kokemus. Älä turhaan vertaa raskastaliikennettä henkilöautohin, on pikkusen eri massa kyseessä.
Kesärenkiden ja kitkarenkaiden kulutuspinnan syvyyseroa ei voi suoraan verrata kesällä vesikeleillä. Kitkarankaan materiaali on liukasta. Se on ainakin selvä ero, että kitkarengas on kesällä tosi vetelä ja huojuva.
- pelkkää säästöä
asijantuntija väittävät kitkoja jopa vaarallisiksi kesällä varsinkin märällä kelillä.
Ei autoissa mitään vikoja ole sen enempää kuin ennenkään.
Nykyään autot kestävät pidempään kuin ennen ilman suurempia remontteja.- Anti-Agentti
Olen ajellut kitkoja loppuun kesällä jo pitempäänkin ja mitään eroa kesärenkaisiin verrattuna en ole huomannut. Yleensä ajelen aika reippaasti. Olen tullutkin siihen tulokseen että nämä niinsanotut asiantuntijat ovat ensisijaisesti rengasmyyjien agentteja.
- valistajan armosta
Anti-Agentti kirjoitti:
Olen ajellut kitkoja loppuun kesällä jo pitempäänkin ja mitään eroa kesärenkaisiin verrattuna en ole huomannut. Yleensä ajelen aika reippaasti. Olen tullutkin siihen tulokseen että nämä niinsanotut asiantuntijat ovat ensisijaisesti rengasmyyjien agentteja.
kerrankin selvinpäin ajella, niin voit huomata jotain ihmeellistä.
- Hoopotettava
valistajan armosta kirjoitti:
kerrankin selvinpäin ajella, niin voit huomata jotain ihmeellistä.
Kyllä teitä hoopottajia riittää. Ja myös hoopotettavia.
Paljonko muuten hyvä hoopottaja saa proviisioita.
- oikeat talvirenkaat
kesällä kesärenkaat ja talvella talvirenkaat (nastarenkaat), kitkarenkailla ei autoissa ole juurikaan virkaa, tallin omistajille ehkä seinälle törmäyssuojiksi ja veneilijöille veneenlepuuttajiksi, myös leikkipuistoihin kakaroiden keinuihin. Siinä kaikessa lyhykäisyydessään käytäntö.
- Toimii asfaltillakin
Tavallinen nastoittamaton talvirengas on hyvä ja sopii asfaltillekin. Käytin nastattomia talvirenkaita, mutta niitä ei enää tahdo saada varastotavarana, kun haluavat myydä kalliimpia asfaltille sopimattomia kitkoja. Miksi käyttää asfalttipinnoille huonoksi todettuja kitkoja kun parempia tavallisiakin talvirenkaita on olemassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh832032Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361746- 1801306
- 236746
- 59698
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol9690- 59647
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako210593- 49546
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337492