Reinhard Bonnke raivosi TV7:llä.

Basker

Enpä ole ennen kuullut Reinhard Bonnkea, mutta nyt katselin hänen shownsa TV7:ltä. Siinäkö todella oli nykyajan suurin helluntailainen saarnaaja? Mieshän huusi ja raivosi koko puheensa ajan, huitoi ja heilui, puhui niitä näitä eikä juuri lainkaan korottanut kuollutta ja ylösnoussutta Kristusta, eikä tuonut esiin parannuksen tekemistä, sovitusta tai vanhurskauttamista. Tulkki yritti koko ajan saada suomen kielellä aikaan samanlaista raivokasta tunnelman nostatusta.

Bonnke höperöi kaikkea muuta, mutta ei tuonut esille veren evankeliumia, eikä puhunut oikeastaan paljoakaan rakentavaa. Pyhä Henki sai hänen puheessaan jonkinlaisen pienen roolin, ja sittenkin vielä paljon suuremman roolin kuin Jeesus. Pyhän Hengen pitäisi Raamatun mukaan kirkastaa Jeesusta, kiinnittää uskovan katseen ristiinnaulittuun Vapahtajaan. Bonnken puheessa ei. Bonnkella Pyhä Henki kiinnittää huomion itseensä.

Sekö on hyvä saarna, kun puhuja kopioi Adolf Hitlerin puhetyyliä ja esiintymistyyliä? Sekö tuo sisältöä saarnaan, että huudetaan kurkku suorana ja huidotaan käsillä, vaikka ei ole mitään sanottavaa? Bonnkesta näkyy kyllä lähtevän paljon ääntä, mutta sisältöä on tarjolla vähän.

Tähän nyt tietysti joku pahastunut sanoo, että Bonnken kokouksissa on tullut uskoon valtava määrä ihmisiä. Ehkä niin. Onko mikään taho tehnyt tutkimusta, kuinka moni on uskossa esim. viisi vuotta kokouksen jälkeen? Jos hiekalle rakentaa, rakentaa väärälle alustalle. Ainoa kestävä rakennusalusta on Kristus-kallio. Kristus sanoo Raamatussa: "Oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltäni". Onko Bonnke hiljainen ja nöyrä?

90

5510

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helluntailaisten keskuudessa perustuu erääseen kuolleistaherättämiseen Afrikassa.

      Suosio vain nousi kun selvisi että kuolleistaherättäminen olikin tekaistu huijaus.
      Useimmat helluntailaiset kun luulee että kuolleistaherättämisen osoittaminen huijaukseksi on antikristuksen hommia.

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/9285386/thread

      • Olen lukenutkin aiemmin tuosta niinsanotusta kuolleistaherättämisestä. On se kumma, miten niitä kuolleita aina herääkin supersaarnaajien jäljiltä Afrikan tai Aasian kaukaisissa paikoissa, joissa neutraali tiedonvälitys ja tapausten perinpohjainen tutkiminen ovat hataralla pohjalla. Vähän sama asia, kuin että humanoideja nähdään aina iltahämärissä jossain metsänreunassa tai Kuusamon erämajalla, mutta ei koskaan päivänvalossa Helsingin rautatieasemalla.


      • Ilosanomalla

        Ka, onhan Kristuksen apostoleille käskynsä velvoittava johon kuuluu osana kuolleiden herättäminen. Jokaisen kuuluu toimia uskonsa kautta toimeksiantonsa mukaan. Joka hommassa on ammattimiehensä. Varsinainen työ on näissä asioissa tietysti Jumalan jolla on kaikki valta Jeesuksessa taivaassa ja maan päällä. Kun Hän jotain tekee on se hyvä, on aihetta kiittää Jumalaa siitä. Pahantekijöitä on reilusti yli tarpeen ainakin näyttää siltä. Evankelionpalvelu jouduttaa Jumalan kuninkuuden ilmestymistä maailmassa ja se on pelastava seikka ja tosiasia joka jokaisen kutsumus on van ken sen omaksuu iloitkoon.


    • teapot

      kohtaa on käytetty ties kuinka monta kertaa ihan väärässä yhteydessä, kun on ollut kyse pelkästään siitä, että henkilö itse on sielunelämältään ollut mieltynyt hiljaiseen ja rauhalliseen tyyliin. UT sanoo myös että Hän rukoili väkevästi huutaen ja itkien. Tietysti tuonkaltaisia kohtia voidaan sitten käyttää jos ollaan mieltyneitä äänekkääseen tyyliin, ja silloinkin on kyse henkilökohtaisista mieltymyksistä, ja Raamattua ei saisi käyttää sillä tavalla omaan korvasyyhyyn.

      Mielestäni olennaisin pointti tässä on niinkuin tuot esiin että mitä julistetaan, ei niinkään tyyli kuinka julistetaan. Kyllä meidän tulee oppia ottamaan Jumalalta vastaan erilaisten puhetyylien kautta eikä keskittyä julistustyyliin vaan onko siinä Hengen läsnäolo ja mitä Jumala ehkä haluaa minulle sanoa.

      Pyhän Hengen vaikutukset ovat moninaiset koska on erilaisia tilanteita ja myös koska Hän ottaa huomioon persoonallisuutemme eikä mitätöi sitä. Joskus tosin Hän voi laittaa äänekkään puhumaan hiljaa ja hillitysti, samoin Hän voi vaikuttaa persoonaltaan hiljaisessa huutamista, jos tarpeen. Itselleni oli kova paikka kun Henki osoitti että on määrätynlaista rukousta jossa minun tulee käyttää ääntä ja asennetta että osoitan henkivalloille koko olemuksellani olevani rukouksen takana minkä rukoilen enkä peräänny enkä arkaile sen kanssa mitä julistan. Varmaan se oli jonkun mielestä sielullista ja luulen että monetkin ajatteli mielessään "luuleeko se että Jumala on kuuro vai mitä se meuhkaa" mutta rukouksella oli myös vaikutusta hengelliseen ilmapiiriin ja moni koki Hengen läsnäoloa. Täytyy uskaltaa toimia sen mukaan kuin oikeaksi kokee ja tietysti sitten myös arvioida käyttäytymistään.

      Itselläni on kokemus Bonnken tilaisuudesta noin 15 vuoden takaa. Silloin julisti perusevankeliumia keskittyen Jeesuksen ristiin ja vereen, samat perusasiat on kuultu tuhansia kertoja joten saarnassa ei ollut sisällöltään mitään erityistä sinänsä mutta oli Pyhän Hengen voitelu. Ainakaan sillä kertaa Bonnke ei huutanut. Mutta hänestä huomasi että asia josta hän julistaa on todellinen ja henkilökohtaisesti koettu.

      • menneet puurot ja vellit sekaisin.
        Eiköhän Raamatun mukaan rukoilu ole ihan muuta kuin julistamista.

        Jeesus piti julkista rukoilua ulkokultaisena ja mainitsemasi Hepr. 5:7-jakeessakin Jeesus rukoilee yksinään itsensä puolesta syntejään anteeksi.

        Mainitset toisia "korvasyyhyisiksi" ja ilmoitat kuitenkin itse tekeväsi samaa, mutta hyväksyttävästi.


      • Pe.ku kirjoitti:

        menneet puurot ja vellit sekaisin.
        Eiköhän Raamatun mukaan rukoilu ole ihan muuta kuin julistamista.

        Jeesus piti julkista rukoilua ulkokultaisena ja mainitsemasi Hepr. 5:7-jakeessakin Jeesus rukoilee yksinään itsensä puolesta syntejään anteeksi.

        Mainitset toisia "korvasyyhyisiksi" ja ilmoitat kuitenkin itse tekeväsi samaa, mutta hyväksyttävästi.

        Ei nyt ihan noinkaan. Ei Jeesus rukoillut syntejään anteeksi, vaan hän rukoili tätä:
        Hebr. 5:7 Ja lihansa päivinä hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia sille, joka voi hänet kuolemasta pelastaa; ja hänen rukouksensa kuultiin hänen jumalanpelkonsa tähden.

        Jeesus pelkäsi, paitsi Jumalaa, myös kuolemaa. Hyvin inhimillistä; olihan hän myös ihminen. Kuitenkin hän myös sanoi, että Jumalan tahdon pitää toteutua, eikä hänen oman tahtonsa.
        Matteuksen evankeliumi:
        26:39 Ja hän meni vähän edemmäksi, lankesi kasvoilleen ja rukoili sanoen: "Isäni, jos mahdollista on, niin menköön minulta pois tämä malja; ei kuitenkaan niinkuin minä tahdon, vaan niinkuin sinä."
        Tähän Jumalan tahtoon, uhrin osaan, hän myös tyytyi.

        Siinä olet oikeassa, että Raamatun mukaan rukoilu ei ole julistamista, ja että julkijumalisuus ja rukouksella kerskailu on syntiä.


      • Basker kirjoitti:

        Ei nyt ihan noinkaan. Ei Jeesus rukoillut syntejään anteeksi, vaan hän rukoili tätä:
        Hebr. 5:7 Ja lihansa päivinä hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia sille, joka voi hänet kuolemasta pelastaa; ja hänen rukouksensa kuultiin hänen jumalanpelkonsa tähden.

        Jeesus pelkäsi, paitsi Jumalaa, myös kuolemaa. Hyvin inhimillistä; olihan hän myös ihminen. Kuitenkin hän myös sanoi, että Jumalan tahdon pitää toteutua, eikä hänen oman tahtonsa.
        Matteuksen evankeliumi:
        26:39 Ja hän meni vähän edemmäksi, lankesi kasvoilleen ja rukoili sanoen: "Isäni, jos mahdollista on, niin menköön minulta pois tämä malja; ei kuitenkaan niinkuin minä tahdon, vaan niinkuin sinä."
        Tähän Jumalan tahtoon, uhrin osaan, hän myös tyytyi.

        Siinä olet oikeassa, että Raamatun mukaan rukoilu ei ole julistamista, ja että julkijumalisuus ja rukouksella kerskailu on syntiä.

        anelee anteeksi ja se on mainittu aiemmissa jakeissa.

        Hepr. 5:2 ja hän voi säälien kohdella tietämättömiä ja eksyviä, koska hän itsekin on heikkouden alainen,
        3 ja tämän heikkoutensa tähden hänen täytyy, samoinkuin kansan puolesta, niin itsensäkin puolesta uhrata syntien edestä.


      • Sanot: "...kun on ollut kyse pelkästään siitä, että henkilö itse on sielunelämältään ollut mieltynyt hiljaiseen ja rauhalliseen tyyliin." Anteeksi nyt, mutta mitä sinä sisällytät käsitteeseen "sielunelämä"?

        Eikö Jeesuksen Kristuksen sanoja pidäkään ottaa sellasinaan - pitääkö niihin sotkea mukaan jotain luonneoppia tai psykologiaa? Kävivätkö Pietari tai Paavali retoriikan oppitunneilla?

        Jos Jeesus neuvoo opetuslapsiaan olemaan hiljaisia ja nöyriä, niin eikö se silloin tarkoita, että heidän pitää olla hiljaisia ja nöyriä? Eihän heidän silloin pidä meuhkata samalla tavalla, kuin Adolf Hitler meuhkasi.

        Amerikkalaistyylisillä saarnaajilla on aina tapana huutaa kurkku suorana, sitten pitää puheissaan tehokeinoina pieniä taukoja, sitten taas jatkaa huutamista, ja heiluttaa käsiään puhuessaan. Että sikäli kai psykologiaa kyllä sotketaan mukaan kristilliseen julistukseen, mutta on eri asia, PITÄISIKÖ niin tehdä.

        Ne psykologiset vaikuttamiskeinot, poikaseni, ovat vippaskonsteja ja tehokeinoja. Ne ovat sitä psykologian avulla opittua pintakuorrutusta, joka saa saarnan ulkonaisesti vaikuttamaan väkevältä ja vaikuttavalta, mutta eri asia on se, mitä saarna SISÄLTÄÄ...

        Sisältääkö sellainen saarna Jeesuksen Kristuksen sovituskuoleman, ylösnousemuksen ja syntien anteeksiantamuksen? Sisältääkö se kehotuksen parannuksen tekemiseen ja siihen, että uskova saa vastaanottaa silkasta armosta Jumalan antaman uskonvanhurskauden - vai sisältääkö se pelkkää jalanvenytystä, katteettomia lupauksia ihmeparanemisista ja tyhjää puhetta sellaisesta Pyhästä Hengestä, joka ei kirkasta Kristusta vaan itseään?


      • Pe.ku kirjoitti:

        anelee anteeksi ja se on mainittu aiemmissa jakeissa.

        Hepr. 5:2 ja hän voi säälien kohdella tietämättömiä ja eksyviä, koska hän itsekin on heikkouden alainen,
        3 ja tämän heikkoutensa tähden hänen täytyy, samoinkuin kansan puolesta, niin itsensäkin puolesta uhrata syntien edestä.

        En ymmärrä, miksi sinä harhaanjohtavasti haluat leikata Raamatusta vain tiettyjä kohtia ajatustesi tueksi. Hebr. 5 alkuosa menee näin:

        Hebrealaiskirje:
        5:1 Sillä jokainen ylimmäinen pappi, ollen ihmisten joukosta otettu, asetetaan ihmisten puolesta toimittamaan sitä, mikä Jumalalle tulee, uhraamaan lahjoja ja uhreja syntien edestä,
        5:2 ja hän voi säälien kohdella tietämättömiä ja eksyviä, koska hän itsekin on heikkouden alainen,
        5:3 ja tämän heikkoutensa tähden hänen täytyy, samoinkuin kansan puolesta, niin itsensäkin puolesta uhrata syntien edestä.

        Huomaa: Ei "SYNTIENSÄ", vaan "SYNTIEN"! Ylimmäinen pappi suorittaa uhrausrituaalin ihmisten puolesta. Ihmisten. Tätä täsmentää Hebrealaiskirje myöhemmin:

        7:26
        Senkaltainen ylimmäinen pappi meille sopikin: pyhä, viaton, tahraton, syntisistä erotettu ja taivaita korkeammaksi tullut,jonka ei joka päivä ole tarvis, niinkuin ylimmäisten pappien, ensiksi uhrata omien syntiensä edestä ja sitten kansan; sillä tämän hän teki kerta kaikkiaan, uhratessaan itsensä.

        "...ei joka päivä ole tarvis, niinkuin ylimmäisten pappien, ensiksi uhrata omien syntiensä edestä..."


      • teapot
        Basker kirjoitti:

        Sanot: "...kun on ollut kyse pelkästään siitä, että henkilö itse on sielunelämältään ollut mieltynyt hiljaiseen ja rauhalliseen tyyliin." Anteeksi nyt, mutta mitä sinä sisällytät käsitteeseen "sielunelämä"?

        Eikö Jeesuksen Kristuksen sanoja pidäkään ottaa sellasinaan - pitääkö niihin sotkea mukaan jotain luonneoppia tai psykologiaa? Kävivätkö Pietari tai Paavali retoriikan oppitunneilla?

        Jos Jeesus neuvoo opetuslapsiaan olemaan hiljaisia ja nöyriä, niin eikö se silloin tarkoita, että heidän pitää olla hiljaisia ja nöyriä? Eihän heidän silloin pidä meuhkata samalla tavalla, kuin Adolf Hitler meuhkasi.

        Amerikkalaistyylisillä saarnaajilla on aina tapana huutaa kurkku suorana, sitten pitää puheissaan tehokeinoina pieniä taukoja, sitten taas jatkaa huutamista, ja heiluttaa käsiään puhuessaan. Että sikäli kai psykologiaa kyllä sotketaan mukaan kristilliseen julistukseen, mutta on eri asia, PITÄISIKÖ niin tehdä.

        Ne psykologiset vaikuttamiskeinot, poikaseni, ovat vippaskonsteja ja tehokeinoja. Ne ovat sitä psykologian avulla opittua pintakuorrutusta, joka saa saarnan ulkonaisesti vaikuttamaan väkevältä ja vaikuttavalta, mutta eri asia on se, mitä saarna SISÄLTÄÄ...

        Sisältääkö sellainen saarna Jeesuksen Kristuksen sovituskuoleman, ylösnousemuksen ja syntien anteeksiantamuksen? Sisältääkö se kehotuksen parannuksen tekemiseen ja siihen, että uskova saa vastaanottaa silkasta armosta Jumalan antaman uskonvanhurskauden - vai sisältääkö se pelkkää jalanvenytystä, katteettomia lupauksia ihmeparanemisista ja tyhjää puhetta sellaisesta Pyhästä Hengestä, joka ei kirkasta Kristusta vaan itseään?

        Tervehdys Basker...

        Jumalan sana ja siitä vedetyt tulkinnat ei ole sama asia.

        Viittauksella sielunelämään tarkoitin ihmisessä luontaisesti olevia mieltymyksiä. Joku tykkää hiljaisesta ja joku äänekkäämmästä tyylistä. Se ei ole sinällään hengellinen asia. Joskus yritetään sielunelämän asioista tehdä hengellisiä ja toisinaan hengellisiin suhtaudutaan kuin ne olisi vain sielunelämään kuuluvia subjektiivisia seikkoja. Pitäisi erottaa mistä on kyse ettei mene niin kuin Pe.ku minulle näpäyttää puurot ja vellit sekaisin...

        Eikö Jeesuksen Kristuksen sanoja pidäkään ottaa sellasinaan - pitääkö niihin sotkea mukaan jotain?
        Totta kai Jeesuksen sanat pitää ottaa Jumalan sanana. Mutta se ei tarkoita ettei niitä voisi käyttää myös omia mieltymyksiä ajamaan ja hengellistyttämään. Olen nähnyt väärää vallankäyttöä missä Raamattuun vedoten yritetään ajaa omia mieltymyksiä ja ikäänkuin hurskaasti vaientaa toisenlaiset mielipiteet. Se on lihallista toimintaa... Raamatunkohta jota silloin käytetään on yhtä kaikki Jumalan sanaa (ja ehdottomasti totta) mutta kun käytetään omien mieltymysten/etujen/oppikorostusten ajamiseen ei välttämättä noudateta sanan henkeä ja sisältöä. Jos nyt ajatellaan tätäkin kohtaa. Voidaan kysyä onko se Kristuksen "nöyryyden ja hiljaisuuden" mukaista jos ollaan toista uskovaa leimaamassa samaistaen hänen toimintaa Hitleriin, kun ei pidetä hänen julistustyylistä?

        >Jos Jeesus neuvoo opetuslapsiaan olemaan hiljaisia ja nöyriä, niin eikö se silloin tarkoita, että heidän pitää olla hiljaisia ja nöyriä? Eihän heidän silloin pidä meuhkata samalla tavalla, kuin Adolf Hitler meuhkasi.<

        Älä irrota jaetta tekstikokonaisuudesta...
        "Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne. Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä." Matt.11:28-30.

        Hiljaisuudessa ja nöyryydessä on ennen muuta kyse sydämenasenteesta. Minua tuo raamatunkohta puhuttelee voimakkaasti. Koen sen edessä Jumalan puhuttelua että minun tulee hiljentyä Hänen edessään, odottaa Hänen puhettaan ja läsnäoloaan, ammentaa sitä Kristuksen mielenlaatua, jota Pyhä Henki välittää janoiseen sydämeen, suostua tulemaan riippuvaiseksi Hänestä. Jeesuksesta oppiminen ei ole minulle vain sitä että muodostetaan tietty mielikuva kuinka Jeesus on käyttäytynyt ja sitten yritetään sitä jäljitellä. Sellaiseen pystyy uskonnollinenkin ihminen. Voin oppia Jeesusta vain sisällisessä yhteydessä nöyrtyessäni Hänen eteensä tarvitsevana. Se vaikuttaa sitten aivan varmasti käyttäytymiseenkin, mm. että ristiriitatilanteita ja erilaisia näkemyksiä, jopa ihmisten vihaa ja halveksuntaa kohdatessa voi säilyttää sisäisen rauhan, jolloin ei lähde vastaamaan herjauksiin herjauksilla. Näen että tällaisesta levollisuudesta tuossa on kysymys. Ennen kaikkea syntien anteeksiantamuksessa saatavasta rauhasta Jumalan kanssa. Se on lähtökohta.

        Mutta jos tuon jakeen perusteella vedät tulkinnan ettei uskova saa koskaan korottaa ääntään (koska Jeesuskaan ei niin tehnyt vaan oli hiljainen) vedät väärän johtopäätöksen. Silloin yrität jakeella pönkittää omia käsityksiäsi ulottaen Jumalan sanan puhumaan sellaista mitä se ei välttämättä puhu ja saada Hänet tukemaan tulkinnallisia korostuksiasi.

        Se vaara on tietysti itselläkin...
        Täytyy katsoa UT:n luomaa kuvaa kokonaisuutena.
        Jeesus huusi väkevästi niin kuin jo viittasin, ajoi rahanvaihtajat ulos temppelistä ja kaatoi heidän pöydät. Sanoiko hän Lasaruksen haudalla hiljaa kuiskaten: Lasarus jospa nyt voisit tulla ulos sieltä, jooko. Raamatun mukaan Hän huusi.

        Seppo Kohvakka on kertonut että kun hän tuli uskoon ja alkoi kiertää vankilaryhmän mukana esittämässä lauluja, todistuskeikan jälkeen mummo ryhmäläisten joukosta tuli ojentamaan että muuten kyllä veli on uskossa, jalat ei. Tällä hän tarkoitti kun Kohvakka soittaessaan liikutti jalkoja ja löi tahtia lattiaan. Mummon mielestä se ei ollut uskovalle sopivaa hillittyä käyttäytymistä vaan maailmallista elehdintää. Kohvakka sitten oppi hurskaan käyttäytymismallin ja lopulta ainoastaa suu liikkui, muuten oli jäykkä kuin seiväs. Kunnes Jumalan Henki alkoi vapauttamaan ettei kaikki ruumiillinen liikkuminen ja itsensä ilmaiseminen ole sielullista ja maailmallista, vaan saamme kokonaisvaltaisina persoonina elää todeksi sitä mitä uskomme ja teemme.


      • teapot
        Basker kirjoitti:

        Sanot: "...kun on ollut kyse pelkästään siitä, että henkilö itse on sielunelämältään ollut mieltynyt hiljaiseen ja rauhalliseen tyyliin." Anteeksi nyt, mutta mitä sinä sisällytät käsitteeseen "sielunelämä"?

        Eikö Jeesuksen Kristuksen sanoja pidäkään ottaa sellasinaan - pitääkö niihin sotkea mukaan jotain luonneoppia tai psykologiaa? Kävivätkö Pietari tai Paavali retoriikan oppitunneilla?

        Jos Jeesus neuvoo opetuslapsiaan olemaan hiljaisia ja nöyriä, niin eikö se silloin tarkoita, että heidän pitää olla hiljaisia ja nöyriä? Eihän heidän silloin pidä meuhkata samalla tavalla, kuin Adolf Hitler meuhkasi.

        Amerikkalaistyylisillä saarnaajilla on aina tapana huutaa kurkku suorana, sitten pitää puheissaan tehokeinoina pieniä taukoja, sitten taas jatkaa huutamista, ja heiluttaa käsiään puhuessaan. Että sikäli kai psykologiaa kyllä sotketaan mukaan kristilliseen julistukseen, mutta on eri asia, PITÄISIKÖ niin tehdä.

        Ne psykologiset vaikuttamiskeinot, poikaseni, ovat vippaskonsteja ja tehokeinoja. Ne ovat sitä psykologian avulla opittua pintakuorrutusta, joka saa saarnan ulkonaisesti vaikuttamaan väkevältä ja vaikuttavalta, mutta eri asia on se, mitä saarna SISÄLTÄÄ...

        Sisältääkö sellainen saarna Jeesuksen Kristuksen sovituskuoleman, ylösnousemuksen ja syntien anteeksiantamuksen? Sisältääkö se kehotuksen parannuksen tekemiseen ja siihen, että uskova saa vastaanottaa silkasta armosta Jumalan antaman uskonvanhurskauden - vai sisältääkö se pelkkää jalanvenytystä, katteettomia lupauksia ihmeparanemisista ja tyhjää puhetta sellaisesta Pyhästä Hengestä, joka ei kirkasta Kristusta vaan itseään?

        >Ne psykologiset vaikuttamiskeinot, poikaseni, ovat vippaskonsteja ja tehokeinoja. Ne ovat sitä psykologian avulla opittua pintakuorrutusta, joka saa saarnan ulkonaisesti vaikuttamaan väkevältä ja vaikuttavalta...<

        Tämä on minunkin mielestäni tärkeä pointti. Ihmisen luontainen voima ja "karisma" voidaan sekoittaa Jumalan antamaan voiteluun ja karismaattisuuteen jopa niin että ylistetään "olipa väkevä veli ja voitelussa" kun on kyse pelkästä ihmisen toiminnasta ja/tai psykologisten kikkojen käyttämisestä mutta ei se tarkoita että aina on niin. Totta kai psykologiset lainalaisuudet vaikuttavat kaikessa. Yhtä hyvin voidaan vetää yleistyksiä että ääntä korottamaton ja niukasti elehtivä asiatyyli aina on psykologista vaikuttamista, jolla pyritään luomaan (tietyissä piireissä oikeana hengellisyytenä pidetty) vaikutelma. On ihmisiä joiden sielunelämään tuollainen vaikuttaa ja herättää heissä kokemuksen "tämä on sitä oikeaa". Kummassakin tapauksessa voi olla Jumalan voitelua ja samoin kummassakin tapauksessa voi olla kyse pelkästään psykologisesta vaikuttamisesta ja/tai ihmisen omasta persoonallisuudesta ja mieltymyksistä. Olennaista on julistajan henkilökohtainen suhde Jumalaan ja mitä julistetaan.

        Se on meille Jumalan koulua kun Pyhä Henki alkaa vapauttaa tuollaisesta rajoittuneisuudesta. Se ei
        tarkoita että aletaan hyväksyä kaikenlainen toiminta, vaan että oppii näkemään väärät korostukset ja hengettömyydet sielläkin, missä asiat tapahtuu omien mieltymysten mukaan, kuin myös ottamaan vastaan sen mikä on Jumalasta, sielläkin missä asiat ei mene omien mieltymysten ja korostusten mukaan. Ennen kaikkea tulee kiintyä Kristukseen ja ymmärtäen että kaikki on vajavaista ottaa vastaan se mikä on Jumalasta. Herra käyttää vajavaisia astioita.

        >Sisältääkö sellainen saarna Jeesuksen Kristuksen sovituskuoleman, ylösnousemuksen ja syntien anteeksiantamuksen?<

        Millainen? Sellainen mikä on pelkästään psykologista kikkailua? Ei tietenkään sisällä. Sanallisesti voidaan mainostaa Jeesuksen verta ja ristiä mutta siinä ei ole läsnä Jumalan Henki joka toisi sovituksen, ylösnousemuksen ja anteeksiantamuksen kohdistetusti lähelle asettaen ja velvoittaen kuulijaa omakohtaiseen ratkaisuun sekä kirkastaen hänelle Jumalan hyvyyttä, rakkautta ja armoa. Armon avautuminen on Pyhän Hengen työ johon ei päästä inhimillisellä painostuksella eikä muillakaan psykologisilla keinoilla. Ei hiljainen ja hillitty (jossain piireissä "kauniiksi ja arvokkaaksi" mielletty!) puhe sen enempää välitä Jumalan rakkautta sinällään. Siinä voidaan sekoittaa Jumalan rakkaus ja inhimillinen lempeys.

        Mutta äänekäs ja elehtivä puhe kuin myös hiljainen ja hillitty voivat yhtä hyvin sisältää evankeliumin sanoman ja sitä välittää. Jos annamme maantieteellisiin ja kultuurillisiin eroihin perustuvien seikkojen (mukaan lukien erilaisten kirkkokuntien ja herätysliikkeiden sisäisen toimintakulttuurin korostuksineen ja painotuksineen) vaikuttaa siihen missä suostumme ottamaan Jumalan puhuttelun vastaan ja missä emme, se on omaa vajavaisuutta, jota ei tulisi puolustella yksittäisiä raamatunkohtia noukkien ja tarkoitushakuisesti tulkiten.

        Bonnken julistukseen minkä mainitsit en ota kantaa koska en ko. taltiointia nähnyt. Sillä kertaa kun minä olin häntä kuulemassa kyse oli perusevankeliumista ja nimenomaan sisälsi mainitsemasi keskeiset evankeliumin elementit.

        Jos käyttäytyminen jonkun mielestä vaikuttaa hitlermäiseltä ( ! ) se ei tarkoita että henki on sama. Yhtä hyvin voitaisiin sitten poimia ihmiskunnan historiasta psykopaatti joka hillityn hienovaraisesti manipuloiden on suggeroinut uhrejaan kokemukseen rakkaudesta ja lempeydestä ja sitten tehnyt näille väkivaltaa, ja sanoa, että kaikissa hillitysti puhuvissa vaikuttaa sama taitavasti manipuloiva ja naamioitunut henki. Voi olla. Mutta tuollainen yleistäminen ei kerro kohteidensa sairaalloisuudesta vaan mielestäni enemmänkin yleistäjän sairaalloisuudesta ja epäterveistä tulkintamalleista...

        "Amerikkalaistyyppinen huutaminen" ei minullekaan ole se mieluisin tapa mitä kuuntelen, ja kyllä, näen siinä showmeininkiä ja usein varmasti pelkkää psykologista vaikuttamista. MUTTA SE EI SUINKAAN OLE KOKO KUVA. Kiitos Jumalalle että Hän voi olla väkevästi läsnä siellä missä huudetaan ja yhtä väkevästi siellä missä ei huudeta...

        Jumalan Pyhän Hengen toiminta on mieltymyksiämme laajempaa ja Hänen sanansa moninverroin rikkaampi kuin tarkoitushakuiset tulkinnat. Kristus avautuu rikkautena siellä missä on nöyrtymistä ja janoa Hänen puoleensa...

        Hänen kasvamisessaan tuntien yritetään oppia kunnioittamaan toinen toisiamme ja oikeasti erottamaan harhat ja kristillinen julistus? Yhtämielisyyteen emme siinä varmasti koskaan pääse, mutta paljon on, jos suostumme tutkimaan omia korostuksia itsekriittisesti, rukouksessa hiljentyen...


      • Basker kirjoitti:

        En ymmärrä, miksi sinä harhaanjohtavasti haluat leikata Raamatusta vain tiettyjä kohtia ajatustesi tueksi. Hebr. 5 alkuosa menee näin:

        Hebrealaiskirje:
        5:1 Sillä jokainen ylimmäinen pappi, ollen ihmisten joukosta otettu, asetetaan ihmisten puolesta toimittamaan sitä, mikä Jumalalle tulee, uhraamaan lahjoja ja uhreja syntien edestä,
        5:2 ja hän voi säälien kohdella tietämättömiä ja eksyviä, koska hän itsekin on heikkouden alainen,
        5:3 ja tämän heikkoutensa tähden hänen täytyy, samoinkuin kansan puolesta, niin itsensäkin puolesta uhrata syntien edestä.

        Huomaa: Ei "SYNTIENSÄ", vaan "SYNTIEN"! Ylimmäinen pappi suorittaa uhrausrituaalin ihmisten puolesta. Ihmisten. Tätä täsmentää Hebrealaiskirje myöhemmin:

        7:26
        Senkaltainen ylimmäinen pappi meille sopikin: pyhä, viaton, tahraton, syntisistä erotettu ja taivaita korkeammaksi tullut,jonka ei joka päivä ole tarvis, niinkuin ylimmäisten pappien, ensiksi uhrata omien syntiensä edestä ja sitten kansan; sillä tämän hän teki kerta kaikkiaan, uhratessaan itsensä.

        "...ei joka päivä ole tarvis, niinkuin ylimmäisten pappien, ensiksi uhrata omien syntiensä edestä..."

        maanpäälliset ajat ja ylösnousemuksen jälkeiset ajat keskenään.

        Hepr.5-luku kertoo Jeesuksen syntisyydestä ihmiselämänsä päivinä, kuten se siellä kerrotaankin:

        Hepr. 5:7 IHMISELÄMÄNSÄ PÄIVINÄ Jeesus ääneen itkien rukoili ja huusi avukseen häntä, jolla oli valta pelastaa hänet kuolemasta, ja hänen uhrirukouksensa kuultiin, koska hän taipui Jumalan tahtoon.

        ----------------------------------

        Mainitsemasi 7-luvun kohta kertoo ylösnousemuksen jälkeisestä ajasta, kuten se siellä kerrotaankin.

        Hepr. 7:26 Toisin kuin muiden ylipappien, hänen ei tarvitse päivittäin uhrata ensin omien syntiensä ja sitten kansan syntien sovittamiseksi. Hän on antanut kertakaikkisen uhrin uhratessaan itsensä.


      • teapot kirjoitti:

        >Ne psykologiset vaikuttamiskeinot, poikaseni, ovat vippaskonsteja ja tehokeinoja. Ne ovat sitä psykologian avulla opittua pintakuorrutusta, joka saa saarnan ulkonaisesti vaikuttamaan väkevältä ja vaikuttavalta...<

        Tämä on minunkin mielestäni tärkeä pointti. Ihmisen luontainen voima ja "karisma" voidaan sekoittaa Jumalan antamaan voiteluun ja karismaattisuuteen jopa niin että ylistetään "olipa väkevä veli ja voitelussa" kun on kyse pelkästä ihmisen toiminnasta ja/tai psykologisten kikkojen käyttämisestä mutta ei se tarkoita että aina on niin. Totta kai psykologiset lainalaisuudet vaikuttavat kaikessa. Yhtä hyvin voidaan vetää yleistyksiä että ääntä korottamaton ja niukasti elehtivä asiatyyli aina on psykologista vaikuttamista, jolla pyritään luomaan (tietyissä piireissä oikeana hengellisyytenä pidetty) vaikutelma. On ihmisiä joiden sielunelämään tuollainen vaikuttaa ja herättää heissä kokemuksen "tämä on sitä oikeaa". Kummassakin tapauksessa voi olla Jumalan voitelua ja samoin kummassakin tapauksessa voi olla kyse pelkästään psykologisesta vaikuttamisesta ja/tai ihmisen omasta persoonallisuudesta ja mieltymyksistä. Olennaista on julistajan henkilökohtainen suhde Jumalaan ja mitä julistetaan.

        Se on meille Jumalan koulua kun Pyhä Henki alkaa vapauttaa tuollaisesta rajoittuneisuudesta. Se ei
        tarkoita että aletaan hyväksyä kaikenlainen toiminta, vaan että oppii näkemään väärät korostukset ja hengettömyydet sielläkin, missä asiat tapahtuu omien mieltymysten mukaan, kuin myös ottamaan vastaan sen mikä on Jumalasta, sielläkin missä asiat ei mene omien mieltymysten ja korostusten mukaan. Ennen kaikkea tulee kiintyä Kristukseen ja ymmärtäen että kaikki on vajavaista ottaa vastaan se mikä on Jumalasta. Herra käyttää vajavaisia astioita.

        >Sisältääkö sellainen saarna Jeesuksen Kristuksen sovituskuoleman, ylösnousemuksen ja syntien anteeksiantamuksen?<

        Millainen? Sellainen mikä on pelkästään psykologista kikkailua? Ei tietenkään sisällä. Sanallisesti voidaan mainostaa Jeesuksen verta ja ristiä mutta siinä ei ole läsnä Jumalan Henki joka toisi sovituksen, ylösnousemuksen ja anteeksiantamuksen kohdistetusti lähelle asettaen ja velvoittaen kuulijaa omakohtaiseen ratkaisuun sekä kirkastaen hänelle Jumalan hyvyyttä, rakkautta ja armoa. Armon avautuminen on Pyhän Hengen työ johon ei päästä inhimillisellä painostuksella eikä muillakaan psykologisilla keinoilla. Ei hiljainen ja hillitty (jossain piireissä "kauniiksi ja arvokkaaksi" mielletty!) puhe sen enempää välitä Jumalan rakkautta sinällään. Siinä voidaan sekoittaa Jumalan rakkaus ja inhimillinen lempeys.

        Mutta äänekäs ja elehtivä puhe kuin myös hiljainen ja hillitty voivat yhtä hyvin sisältää evankeliumin sanoman ja sitä välittää. Jos annamme maantieteellisiin ja kultuurillisiin eroihin perustuvien seikkojen (mukaan lukien erilaisten kirkkokuntien ja herätysliikkeiden sisäisen toimintakulttuurin korostuksineen ja painotuksineen) vaikuttaa siihen missä suostumme ottamaan Jumalan puhuttelun vastaan ja missä emme, se on omaa vajavaisuutta, jota ei tulisi puolustella yksittäisiä raamatunkohtia noukkien ja tarkoitushakuisesti tulkiten.

        Bonnken julistukseen minkä mainitsit en ota kantaa koska en ko. taltiointia nähnyt. Sillä kertaa kun minä olin häntä kuulemassa kyse oli perusevankeliumista ja nimenomaan sisälsi mainitsemasi keskeiset evankeliumin elementit.

        Jos käyttäytyminen jonkun mielestä vaikuttaa hitlermäiseltä ( ! ) se ei tarkoita että henki on sama. Yhtä hyvin voitaisiin sitten poimia ihmiskunnan historiasta psykopaatti joka hillityn hienovaraisesti manipuloiden on suggeroinut uhrejaan kokemukseen rakkaudesta ja lempeydestä ja sitten tehnyt näille väkivaltaa, ja sanoa, että kaikissa hillitysti puhuvissa vaikuttaa sama taitavasti manipuloiva ja naamioitunut henki. Voi olla. Mutta tuollainen yleistäminen ei kerro kohteidensa sairaalloisuudesta vaan mielestäni enemmänkin yleistäjän sairaalloisuudesta ja epäterveistä tulkintamalleista...

        "Amerikkalaistyyppinen huutaminen" ei minullekaan ole se mieluisin tapa mitä kuuntelen, ja kyllä, näen siinä showmeininkiä ja usein varmasti pelkkää psykologista vaikuttamista. MUTTA SE EI SUINKAAN OLE KOKO KUVA. Kiitos Jumalalle että Hän voi olla väkevästi läsnä siellä missä huudetaan ja yhtä väkevästi siellä missä ei huudeta...

        Jumalan Pyhän Hengen toiminta on mieltymyksiämme laajempaa ja Hänen sanansa moninverroin rikkaampi kuin tarkoitushakuiset tulkinnat. Kristus avautuu rikkautena siellä missä on nöyrtymistä ja janoa Hänen puoleensa...

        Hänen kasvamisessaan tuntien yritetään oppia kunnioittamaan toinen toisiamme ja oikeasti erottamaan harhat ja kristillinen julistus? Yhtämielisyyteen emme siinä varmasti koskaan pääse, mutta paljon on, jos suostumme tutkimaan omia korostuksia itsekriittisesti, rukouksessa hiljentyen...

        "Bonnken julistukseen minkä mainitsit en ota kantaa koska en ko. taltiointia nähnyt."

        Ja kuitenkinhan sinä otit kantaa pitkillä viesteilläsi.
        Otit kantaa ja edelleenkin otat kantaa, vaikka et sanojesi mukaan tiedä mistä puhutaan.

        Alla hieman Bonnken Hitler-saarnatyyliä.

        http://www.youtube.com/watch?v=CzEAaF_nmbU


      • JeanBluesRoos
        Pe.ku kirjoitti:

        "Bonnken julistukseen minkä mainitsit en ota kantaa koska en ko. taltiointia nähnyt."

        Ja kuitenkinhan sinä otit kantaa pitkillä viesteilläsi.
        Otit kantaa ja edelleenkin otat kantaa, vaikka et sanojesi mukaan tiedä mistä puhutaan.

        Alla hieman Bonnken Hitler-saarnatyyliä.

        http://www.youtube.com/watch?v=CzEAaF_nmbU

        Manselainen Jean Roos kehui siinä v.2002-2003 maissa Afrikassa saaduista profetioista, että hänestä tulisi suurempi saarnamies kuin Reinhard Bonnke. Näyttää vahvasti siltä, että Jean onkin jo painavampi kuin R.B. eli profetia on tältä osin toteutunut. Reinhard on selvästi laihempi kuin meidän "Janne"! Kiitos Herralle; ihmeellinen tiedonsana!


      • minä uskon
        Pe.ku kirjoitti:

        anelee anteeksi ja se on mainittu aiemmissa jakeissa.

        Hepr. 5:2 ja hän voi säälien kohdella tietämättömiä ja eksyviä, koska hän itsekin on heikkouden alainen,
        3 ja tämän heikkoutensa tähden hänen täytyy, samoinkuin kansan puolesta, niin itsensäkin puolesta uhrata syntien edestä.

        "Syntisyyttään Jeesus siinä
        anelee anteeksi ja se on mainittu aiemmissa jakeissa."

        Onko tyhmempää kuultu ? Mistähän peku löysi Jeesuskelle syntejä ? Oletko todella noin pimeä ?

        Toinen kirje korinttilaisille 5

        19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa

        eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.

        20. Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.

        21. Sen, joka ei synnistä tiennyt,

        hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan

        vanhurskaudeksi.


      • ***
        Pe.ku kirjoitti:

        "Bonnken julistukseen minkä mainitsit en ota kantaa koska en ko. taltiointia nähnyt."

        Ja kuitenkinhan sinä otit kantaa pitkillä viesteilläsi.
        Otit kantaa ja edelleenkin otat kantaa, vaikka et sanojesi mukaan tiedä mistä puhutaan.

        Alla hieman Bonnken Hitler-saarnatyyliä.

        http://www.youtube.com/watch?v=CzEAaF_nmbU

        Kieltämättä yhdennäköisyys(eleet,ilmeet)tuo mieleen niin Hitlerin, Göbbelsin kuin Mussolininkin. Suoraan sanoen en pitänyt hänen eleistään ja äänestään vidrolla. Jokin siinä vaan tökki.
        Olen joskus 80-luvulla nähnyt hänet livenä Helsingissä. Tuolloin hän vaikutti ihan normaalilta, jos oikein muistan.


      • capiche
        Basker kirjoitti:

        Sanot: "...kun on ollut kyse pelkästään siitä, että henkilö itse on sielunelämältään ollut mieltynyt hiljaiseen ja rauhalliseen tyyliin." Anteeksi nyt, mutta mitä sinä sisällytät käsitteeseen "sielunelämä"?

        Eikö Jeesuksen Kristuksen sanoja pidäkään ottaa sellasinaan - pitääkö niihin sotkea mukaan jotain luonneoppia tai psykologiaa? Kävivätkö Pietari tai Paavali retoriikan oppitunneilla?

        Jos Jeesus neuvoo opetuslapsiaan olemaan hiljaisia ja nöyriä, niin eikö se silloin tarkoita, että heidän pitää olla hiljaisia ja nöyriä? Eihän heidän silloin pidä meuhkata samalla tavalla, kuin Adolf Hitler meuhkasi.

        Amerikkalaistyylisillä saarnaajilla on aina tapana huutaa kurkku suorana, sitten pitää puheissaan tehokeinoina pieniä taukoja, sitten taas jatkaa huutamista, ja heiluttaa käsiään puhuessaan. Että sikäli kai psykologiaa kyllä sotketaan mukaan kristilliseen julistukseen, mutta on eri asia, PITÄISIKÖ niin tehdä.

        Ne psykologiset vaikuttamiskeinot, poikaseni, ovat vippaskonsteja ja tehokeinoja. Ne ovat sitä psykologian avulla opittua pintakuorrutusta, joka saa saarnan ulkonaisesti vaikuttamaan väkevältä ja vaikuttavalta, mutta eri asia on se, mitä saarna SISÄLTÄÄ...

        Sisältääkö sellainen saarna Jeesuksen Kristuksen sovituskuoleman, ylösnousemuksen ja syntien anteeksiantamuksen? Sisältääkö se kehotuksen parannuksen tekemiseen ja siihen, että uskova saa vastaanottaa silkasta armosta Jumalan antaman uskonvanhurskauden - vai sisältääkö se pelkkää jalanvenytystä, katteettomia lupauksia ihmeparanemisista ja tyhjää puhetta sellaisesta Pyhästä Hengestä, joka ei kirkasta Kristusta vaan itseään?

        "Jos Jeesus neuvoo opetuslapsiaan olemaan hiljaisia ja nöyriä, niin eikö se silloin tarkoita, että heidän pitää olla hiljaisia ja nöyriä? Eihän heidän silloin pidä meuhkata samalla tavalla, kuin Adolf Hitler meuhkasi."

        Sotket nyt autuaasti toisiinsa synnynnäisen temperamentin ja sydämen asenteen. Jotkut meistä ovat temperamentiltamme vauhdikkaampia ja toiset hiljaisia. Eikä ihmisen perusluonne muutu uskoon tullessa. Vauhdikas voi silti olla Jumalansa edessä sydämeltään hiljainen ja nöyrä. Ja hiljainen voi olla mielenlaadultaan myös pöyhkeä ja ylpeä. Ihminen näkee ulkokuoren, Herra katsoo sydämeen.

        Jeesus sanoi olevansa hiljainen ja nöyrä. Ja sellainen Hän olikin Isän tahtoa toteuttaessaan. Mutta oliko Hän hiljainen ja nöyrä rikkoessaan temppelin edessä olevat rahanvaihtajien pöydät. Ja raivotessaan heille, että olette tehneet Isäni huoneesta kauppapaikan? No ei ollut. Jeesuksellakin oli temperamenttia.

        Puhetyylit ovat myös makuasioita. Ja tuskinpa Bonnke - tai yleensä amerikkalaistyylinen julistus - on Suomessa kovin ihailtua. Kuulijat on kuitenkin pääsääntöisesti hyvä pitää hereillä, muutoin sanoma ei mene perille. Olen kuunnellut joskus niinkin monotonista opetusta, että olen nukahtanut noin 10 minuutin kuluttua.


    • opettakaa pitämään k

      David Pawson sanoi kerran, että jossakin on tehty kyselytutkimus (ei välttämättä koske Bonkea, vaan yleisesti). Siinä uskoontulleet haastateltiin ja otettiin yhteystiedot talteen. Vuoden päästä tehty soittelukierros paljasti, että vain 5% oli enää mukana srk:n toiminnassa. Opetuslapseuttaminen on siis vähintään yhtä tärkeätä kuin evankeliumin julistaminen!

      • capiche

        Evankelistan tehtävä on herätyskellona toimiminen. Ja sen vuoksi jotkut evankelistat huutavat yhtä lujaa kuin vanhat herätyskellot. Mutta vasta heränneiden uskon taimea pitää tietenkin myös hoitaa.

        Mihin kääntyneet sitten katoavat? Herkällä ihmisellä kääntyminen voi olla tunnereaktio, joka ei edes johda seurakuntayhteyteen hakeutumiseen. Ihmiset voivat myös mennä muihin seurakuntiin, kuin siihen joka ko. tilaisuuden on järjestänyt.

        Joskus Jumalan sanan siemen kohtaa hyvän maan ja joskus uskon taimi kuihtuu alkuvaiheissa. Riippuu siitäkin mitä uskonratkaisultaan on odottanut. Jos odottaa sen olevan taikakalu kaikkiin elämän vaikeuksiin, niin varmasti pettyy. Näissä väärinkäsityksissä auttaa vain opetus, mutta sitäkään ei voi väkisin antaa.


      • Anonyymi
        capiche kirjoitti:

        Evankelistan tehtävä on herätyskellona toimiminen. Ja sen vuoksi jotkut evankelistat huutavat yhtä lujaa kuin vanhat herätyskellot. Mutta vasta heränneiden uskon taimea pitää tietenkin myös hoitaa.

        Mihin kääntyneet sitten katoavat? Herkällä ihmisellä kääntyminen voi olla tunnereaktio, joka ei edes johda seurakuntayhteyteen hakeutumiseen. Ihmiset voivat myös mennä muihin seurakuntiin, kuin siihen joka ko. tilaisuuden on järjestänyt.

        Joskus Jumalan sanan siemen kohtaa hyvän maan ja joskus uskon taimi kuihtuu alkuvaiheissa. Riippuu siitäkin mitä uskonratkaisultaan on odottanut. Jos odottaa sen olevan taikakalu kaikkiin elämän vaikeuksiin, niin varmasti pettyy. Näissä väärinkäsityksissä auttaa vain opetus, mutta sitäkään ei voi väkisin antaa.

        Ristinvoiton nettiversio herätteli minut jälleen Bonken jäljille. Kommentoisin kuitenkin ihmisten ”uskossa pysymistä” ja siihen perustuvaa kritiikkiä seuraavan perusteella:

        Jeesus antoi vertauksen kylväjästä ja siemenistä, koska lukijat tuntevat sen hyvin, niin en katso tarpeelliseksi toistaa Herran sanoja vaan tuon erään kokemukseni tähän perusteluksi uskon luonteesta:

        Olin eräässä kapakassa ja tapasin siellä naisen, joka halusi keskustelua. Kerroin kuitenkin naiselle Jeesuksesta ja siitä mitä on evankeliumi käytännössä.

        En joutunut todistamaan Jeesuksesta yksin, vaan Hän hallitsi tilanteen sanoin ja teoin, sekä läsnäolollaan Pyhässä Hengessä. Nainen koki valtavan ilon ja ihmetteli: ”Kun usko on näin ihanaa, niin miksi kaikki ihmiset maailmassa eivät usko Jeesukseen?”

        Hetken hän sai iloitella Pyhässä Hengessä ja ymmärryksessä, kunnes tuli toinen henki joka tempaisi naiselta uskon pois! Nainen alkoi välittömästi kiroamaan Jumalaa ja tietysti minua, koska olin ollut vaikuttamassa tilanteen syntymiseen. Nainen lähti vihaisena ja pettyneenä pois.

        ”Tien oheen kylvetty siemen kasvaa nopeasti, mutta ...”

        Jk. Mitä edesmenneeseen Bonkeen tulee, niin siihen en ota kantaa.


    • Ved.2

      Just niin! Sielullista ja harhaoppia väärinen korostuksineen, sielun kiihotuksineen. Samaa mieltä, mutta näitä riittää. Voihan sitä käänteisestikin tulla uskoon, varmisuessaan, että erottaa vinoumat.

    • Voi1

      Niinpä niin. Nykyihminen haluaa kaiken vain päähänsä, sydämeensä ei mitään!

      • Ved.2

        Varsinkin kun ei ymmärretä sitä, että "sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi..." Suun tunnustus on mitä on? Mutta sielun viiraavat voimat kelpaavat, ei kärsivä evankeliumi Jeesuksesta.


    • Kesäkuun alussa 1988 saksalainen evankelista Reinhard Bonnke aloittaa viikon kestoisen vierailunsa Keniassa vetäen puoleensa suuret osallistujamäärät ja laajan kiinnostuksen mediassa ("Kristus kaikille kansoille").

      4.6.1988 Kirkas tähti ilmestyy Kenian taivaalle ja näkyy yöllä sekä päivällä.

      5.6.1988 Bonnken ensimmäinen julkinen esiintyminen Nairobissa Uhuru-puistossa (Uhuru tarkoittaa vapautta swahiliksi). Paikalla on noin 200.000 ihmistä.

      Reinhard Bonnke - Revival-liikkeen "isoisä, lähetyssaarnaaja Kenian lähetyskokouksessa profetoi julkisesti että ihmiset tulisivat kokemaan Jeesuksen kahden päivän sisällä ja monia ihmeitä tapahtuisi. Kenyan Times-lehden mukaan kaksi päivää myöhemmin kesäkuun 11. päivänä vuonna 1988 valkoviittainen mies ilmestyi yht'äkkiä yleisön keskuuteen kristillisessä parantamis- ja rukouspalvelussa eräässä kylässä Nairobin lähellä, Mary Akatsan rukoustilaisuudessa. Kristityt ja muslimit yhtä lailla tunnistivat hänet Jeesukseksi ja monia ihmeitä raportoitiin. New Age-profeetta Benjamin Creme'n verkkosivuilla kerrotaan sittemmin, että kyseessä oli Herra Maitreya," takaisin tullut Kristus, viides Buddha, Messias, Kalki Avatar, Maailmanopettaja, joka tuo uuden ja paremman ajan maailmalle.

      12.6.1988 Bonnken viimeinen tilaisuus Uhuru-puistossa vetää paikalle taas 200.000 ihmistä

      13.6.1988 Makindu Jamia moskeijassa Nairobin lähellä syntyy karitsa, jonka turkissa lukee "Muhammed" ja "Allah" arabialaisin kirjaimin

      20.6.1988 Kenya Times raportoi lampaasta

      22.6.1988 Kenya Times, reportterinaan Job Mutungu, raportoi Maitreyan ilmaantumisesta

      Elo-Syyskuussa 2006:
      Radioasemalla Rhema FM 96.3 (Melbourne Australia) haastateltiin Reinhardia ja hän puhui 8 videon sarjastaan (Afrikan kokouksissa nauhoitettuja) ja että kahdeksannen videon lopussa Jeesus kävelisi fyysisesti näyttötaulun läpi...

      Share Internationalin tuorein lehdistötiedote joulukuussa 2008:

      "Pitäkää silmänne nyt auki kaikkein suurinta ihmettä odottaessamme. Aivan
      lähiaikoina suuri, kirkas, tähti tulee ilmaantumaan taivaalle. Tuo tähti tulee
      olemaan kaikkien nähtävillä – yötä päivää. Uskomatonta? Fantasiaa? Ei,
      vaan fakta. Noin viikkoa myöhemmin Maitreya, Maailmanopettaja, tulee
      aloittamaan avoimen työnsä, ja vaikkei vielä tulekaan esiintymään tuolla
      nimellä, häntä tullaan haastattelemaan yhdellä USA:n tv:n pääkanavista."

      http://www.share.fi/press/LehdistoeTiedote2008-12-12.pdf

      http://www.share.fi/materiaali/toivontaehti.pdf

      • Pelastus Ponnkenista

        Muistan Bonnken yli 30 vuoden takaa, eikä hän tehnyt minuun mitään tosihengellistä vaikutusta, vaan koin hänet heti huijariksi. Sanoinkin tämän ääneen.

        Se oli Bonnken tilaisuus Stadionilla, jossa sanottiin: "teidän rakkautenne Jumalaa kohtaan mitataan sillä, kuinka paljon annatte rahaa kolehtihaaviin. Antakaa kaikki mikä teillä on!" En antanut penniäkään (markka-aika) ja yritin estää kavereitanikaan antamasta, mutta he kaivoivat lämiskäänsä, peläten muutoin joutuvansa Hel'vettiin.

        Olin myöhemmin muualla Suomessa ja Bonnke taas kävi Suomessa. Muuan pullearintainen, vatsakas entinen juoppo, kehuskeli menevänsä vaimonsa kanssa Ponkkenia kuuntelemaan! "Olemme aiemminkin käyneet!" (10 pistettä ja papukaija-merkki!) "Ponkkeni on oikea Jumalan mies! Ponkkeni se vasta osaa saarnata! Joka sanoo Ponkkenia vastaan on syntinen! Pilkkaa Jumalan miestä! Ponkkenista ei saa sanoa mitään pahaa! Me kyllä vaimon kanssa annamme vaikka kaikki rahamme Ponkkenille, sillä me haluamme pelastua!".... ja tätä rata.

        Ponkkeni on Ponkkeni, vaikka voissa paistais. Ukko näyttää hyvin pärjäävän, sillä typeryksiä on selvästi maailma pullollaan. Mikäs hällä, kun idiootit maksavat.

        Mitään todellista Jumalan sanaa en muista hänen opettaneen.
        .


    • Sirkku Chambers

      Basker ja muut,

      Lukekaa Bonnken omaelämäkerta Elämä tulessa, Living a Life of Fire. Noin 600 sivua.

      Jos joku ei pysty ostamaan kirjaa, ja haluaa sen, ostan sen 5:lle ensimmäiselle. Yksityisviesti mulle Facebookiin.

      Kommentoikaa vasta kirjan luettuanne. :D

      terv Sirkku Chambers, parhaillaan innoissaan lukemassa kirjaa

      • xä l,å,dvå

        Minun uskonelämäni uudistui luettuani Bonnken elämäkerran. Kiitos Jumalalle!


    • Kunnioitan totuutta

      Reinhard Bonke on niin sanotuista "suursaarnaajista" ainoa, joka puhuu ja toimii kokonaan puhtaasti. Hänen sanomansa on myös aina raamatullista, opetusta ja rohkaisua.
      Kannattaa kuunnella hänen saarnojaan netistä. Kuuntele tänään taas yksi saarna. Koko päiväsi sen jälkeen on täynnä siunausta. Kokeile.

      Jeesus siunaa!

    • Bonkken uuskarrismaattisen henki raivoa aina ja on mieltään mielisairas niinkuin se teettää ihmisetkin. Meidän pitää muistaa että percele on tuhansien juoneen mestari ja osaa Raamattu ulkoa ja antaa uskonnollisille tän lahjan !!

    • paaru

      Vielä siitä Jeesuksen "hiljaisuudesta": ottaen huomioon, että Jeesus saarnasi sanomaansa hyvinkin isoille kansanjoukoille aikana, jolloin minkäänlaisia äänentoisto- eikä äänenvahvistinlaitteita ei ollut käytettävissä, voisi kuvitella Jeesuksen saarnaäänivolyymin olleen melkoisenlainen, mikäli oletamme muidenkin kuin parin eturivin olleen tarkoitus kuulla julistusta.

      Äänenkäytön isous tai pienuus ei pitäisi olla se seikka, jolla julistuksen sisältöä tai julistajan hengellisyyttä arvioidaan. Kysymys on vain opistusta tavasta tai tilanteen vaatimuksesta. Puheen sisältö on se, millä ne arviot pitäisi tehdä, ei se, esitettäänkö asia huutamalla vai kuiskaamalla.

    • älä anna väärää tod.

      Älä horise joutavia, yhdenkö puheen perusteella teet ARVIOSI ?

      Olen kuunnellu Bonkea monta vuotta ja hänellä on ihan terve oppi.Ihmisiä on tullut uskoon paljon hänen työnsä kautta.

      Jos olet tottunut luter. hillittyyn puheeseen niin siinä tämä puhe eroaa, peri helarilaiseen tapaan, ääntä piisaa.
      Liiasta äänenkäytöstä en itsekkään perusta, mutta oppi on ihan ok.

      "Oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltäni". Onko Bonnke hiljainen ja nöyrä? "

      Moneen muuhun julkkispuhujaan verrattuna VARMASTI ON !

    • Näin asia on.

      Suurin helluntaisaarnaaja on Barrat.
      Viisain helluntaiopettaja David Petts.
      Suomen suurin on Brofeldt. :)

      xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

      Bonnke on vain joku humbuugi parantaja evankelista jonka temput toimivat afrikassa. SAmaa sarjaa kuin Branhamilta voitelun saanut TLosborn.
      Kuka oikeasti näitä helppoheikkejä arvostaa?

    • Jeesuksen koroittama

      Miksi te puhutte "Jeesuksen koroittamisesta"? Kyseessä on hirveä jumalanpilkka, jossa esiinnytte Kristusta suurempina, omilla teoillanne muka "koroitatte" Hänet, joka on Itse Jumala ja joka pyhällä sovitustyöllään on koroittanut langenneet syntiset uskon kautta Jumalalle otollisiksi.

      Teillä on noita kristinuskolle täysin vieraita ja Jumalaa todellisuudessa herjaavia sanontoja, jotka ovat suorastaan Raamatun vastaisia, sillä jopa Paavali todisti tuota ylpeää harhaanne vastaan.

      Per'kele on noukkinut historiasta kaikki mahdolliset Jumalaa herjaavat harhaopit, koristellut sen tekouskonnollisuudella, kadottaakseen heidät, jotka eivät halua olla Totuudelle kuuliaisia. Tätä varten saa'tana, yhdessä usa:laisten vapaamurareiden kanssa, perusti helluntailahkon päälle 100 vuotta sitten.

      Te levitätte lopunajana eksytystä.
      .

      • Jeesuksen koroittama

        Room.10:1-13
        1 Veljet, minä toivon sydämestäni ja rukoilen Jumalaa heidän edestänsä, että he pelastuisivat.
        2 Sillä minä todistan heistä, että heillä on kiivaus Jumalan puolesta, mutta ei taidon mukaan;
        3 sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta, vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan, eivät he ole alistuneet Jumalan vanhurskauden alle.
        4 Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.

        5 Kirjoittaahan Mooses siitä vanhurskaudesta, joka laista tulee, että ihminen, joka sen täyttää, on siitä elävä.

        6 Mutta se vanhurskaus, joka uskosta tulee, sanoo näin: "Älä sano sydämessäsi: Kuka nousee taivaaseen?" se on: tuomaan Kristusta alas,
        7 tahi: "Kuka astuu alas syvyyteen?" se on: nostamaan Kristusta kuolleista.
        8 Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.

        9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
        10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
        11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".

        12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
        13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".
        .


    • Kiitos Jumalalle!

      Bonke on Jumalan mies. Arvostan häntä syvästi.

    • Marienelle

      Silloin kun on tuo väärä näkökanta ja energia vastustaa vastustamisen vuoksi ei pysty kuuntelemaan
      Sanomaa mihin saarnaaja pyrkii. Nyt teidän kannattaa mennä itseenne ja selvittää ne syyt mistä nousee
      Vastustustus Reihardia kohtaan. Yleensä jos evankelistalla on näköä, sivistystä, sanavalmiutta ja nöyryyttä
      Vastustajia löytyy. KATEUS, OMA RIITTÄMÄTTÖMYYDEN TUNNE. jne.

      • niin4

        Kävin vuosia sitten Bonnken kokouksessa (en suosittele), ja mieleeni jäi, kuinka hän syyllisti kuulijoita, jos eivät parane. Sanoi, että jos ette parane, teillä ei ole tarpeeksi uskoa. Onhan sillä tavalla tietysti helppo selitellä, jos ei oma "armolahja" toimi. Muistuu mieleen Mauri Vikstenin kertomus Afrikasta, eräs "parantaja" oli moitiskellut paikallista miestä uskon puutteesta. Tämä oli sanonut: kyllä minulla on uskoa, mutta sinulla ei ole parantamisen armolahjaa...


    • Lillukankukka

      Kun kerran Bonnkea pidetään Jumalan miehenä niin, en tunne hänen opetuksiaan, olen kovasti ihmetellyt hänen yhteistyökuvioita Benny Hinnin kanssa, joka on yleisesti tunnustettu Toronton veijari. Netistä löytyy useita videoita.

      Kuka osaisi selittää asian parhain päin?


      https://www.youtube.com/watch?v=CTScf6pHZP4&list=PL9E9C8030206C99F4

    • elä huuda

      Olin joskus Bonnkeb´n kokouksessa Helsingin jäähallissa. En muista tapahtumasta muuta, kuin että tilaisuuden lopussa sairaat kutsuttiin lavalle. Joukossa oli hyvin paljon pyörätuolipotilaita, joita Bonnke komensi kurkku suorana nousemaan ylös Jeesuksen nimessä. Kukaan kuitenkaan nousssut , vaan kaikki olivat, kuin naulattuina pyörätuoleihinsa. Bonnke ei kuitenkaan antanut periksi, vaan jatkoi karjumistaan, samalla kuin pyrötuolipotilaan pysyivät hitsatun oloisesti tuoleissaan. Väki alkoi hallista kadota, mutta Bonnke vain jatkoi ja jatkoi...Mitään ei kuitenkaan tapahtunut, paitsi että halli tyhjeni ja rammat jatkoivat istumistaan, Bonnken käskyistä huolimatta. Lopulta itsekin väsyin ja lähdin pois, mutta Bonnke jatkoi karjumistaan, josta ei lopulta ollut mitään hyötyä. Bonnken jäi tämän tilaisuuden jälkeen minun osaltani pelkäksi historian kulissiksi, jota ei ollut enää jatkossa tarvetta kuunnella.

      • jeesus

        muotojumalisuus vaatii harrasta kuollutta hyssyttelyä


      • ei huudeta
        jeesus kirjoitti:

        muotojumalisuus vaatii harrasta kuollutta hyssyttelyä

        Bonken julistus on sielullista.Ei ihmisen tarvi mesota jos Pyhä Henki tekee työn!2


    • jeesus

      jeesus raivosi ja kaatoi rahapöydt

      • Lillukankukka

        Jeesuksellahan oli täysin pätevä syy siihen että suuttui ja kaatoi pöydät


    • roskabonnke

      Ihmiset tulevat kyllä Bonnke-uskoon, ainakin ne, jotka pitävät Hitlerin tyylistä. Ja ne, jotka haluavat puhua siansaksaa ja kaatuilla. Siinä lyhykäisyydessään Bonnken evankeljumi. Mutta se tilinumerohan on se kaikkein tärkein......

    • myyskentelijä

      Bonnke myy omaa voiteluaan myös muille voitelun siirto - aamiaisella. (Impartation breakfast):

      http://cfan.org/content/ibm/

      Seuraava mahdollisuus on siis jo viikon päästä. Lippuja on vielä jäljellä.

      " This is a unique opportunity to hear Evangelist Bonnke in an intimate setting and be prayed for by him personally. There will also be an opportunity to meet him and get a book signed, picture taken, etc. DON’T MISS IT!! Breakfast is included in the registration fee."

      http://danielkolenda.com/2008/11/19/impartation-breakfast-with-evangelist-reinhard-bonnke-tampa-florida/

      Kyseessä on siis ainutlaatuinen mahdollisuus kuulla Evankelista Bonnkea hyvin läheisissä tunnelmissa ja hän rukoilee puolestasi henkilökohtaisesti. Sinulla on mahdollisuus myös tavata hänet ja saada hänen omistuskirjoituksensa kirjaasi, sekä päästä häne kanssaan samaan valokuvaan jne. ÄLÄ MENETÄ TÄTÄ TILAISUUTTA!! Aamiainen sisältyy ilmoittautumismaksuun...

    • impartation
      • gfdderg

        Hinta 35 taalaa pelkästä aamupalasta ja 45 taalaa aamupalasta ja kirjasta: https://secure2.convio.net/cfan/site/Ticketing/1673223209;jsessionid=0101AF31DE091ED25F51599CE6AFA70B.app262b?view=Tickets&id=2181

        I acknowledge that I am attending this event voluntarily and by checking this box I hereby indemnify Christ for all Nations against any possible damage to my possessions or any possible injury to my person that may occur as a result of my attending this meeting. I understand that this is a public event which may be filmed and photographed. By attending, I consent to allowing the ministry to use these photos or video for its own purposes. E.g. Photos or video clips may be used to promote ministry events or could potentially be available for download off web site.


    • Katolinen

      Keneltä saavat nämä Jumalan miesten ja naisten arvostelijat tekstinsä. Niissä mustamaalataan Jumalan miesten ja naisten maineet. Se ei ole raamatun arvovallan mukaista. Ette löydä raamatusta tukea toiminnallenne. En ihmettelisi vaikka teille olisi varattu helvetistä oma osasto. Jumala ei varmaan jätä rankaisematta tälläistä omavaltaista toimintaa.

      • yhdysside

        ..ja omahyväisyyskö ei sitten osastoa saa..? kyllä me osaamme aina arvostella jasyytellä-jos bonnkkea niin vierustoveria! tehdäänhän parannus tässä molemmat,joohan? samaa pyydän toisiltakin..rauhaa :)


    • Lillukankukka

      Minusta on pelottavaa kuunnella puhujaa, joka huutaa ääni käheänä ja huitoo käsillään yms. Toiset ehkä tykkää.

      Voi olla niinkin jos puhujalla ei oikein ole sanomaa niin puhetta voidaan korostaa kovalla huutamisella. Onhan niitä muitakin "pelottavia" huutajia.

      Eikö Johanneskin ollut "huutavan ääni erämaassa"?.

      Mutta onneksi kukaan ei pakota kuuntelemaan jos ei tykkää.

    • Todistaja

      Totta.tämä mies asetti itsensä Jeesuksen yläpuolelle.Eli Isän yläpuolelle.Mutta niin teki Hinn..Hagen.ynm
      Nämä näkevät pian mitä se maksaa heille.

    • lomalehmä

      >>Tähän nyt tietysti joku pahastunut sanoo, että Bonnken kokouksissa on tullut uskoon valtava määrä ihmisiä>>

      Millaista se sellainen usko on, jota raivopäisesti mellomalla saadaan aikaan. - Ei sen puoleen: en tiedä kyllä tuollaisesta ukkelista mitään mutta yleisesti ottaen noissa suurissa evankelistoissa taitaa olla julistajia, jotka käyttäytyvät kuin se suomalaisen elokuvan sähköparranajokoneen käyttäjä: vesi tulee silmistä ja vaahto suusta.

    • Benkku70

      Reinhard Bonnke on nyt Suomessa 07.10.2018 Helsingin jäähallissa

    • Ei voi muta kun itkeä Bonkken ja rukoilla puolesta joka aloitti niin hyvin uskontiellä ja oli väkevä saarnaja ennekuin tuli häneen tuo uuskarismaattinen sekottaja jolloin hän muuttui aivan hirviöksi niin kuin aloittaja kuvasi Hitlerin tapainen. Varookaa Bonkken eksytys.. !!!!!

    • Jhhjghjj

      Ei hän nosta rahaa omaan käyttöön : )

    • OnpasKallistaKaikki

      Lahjoita tapahtumaan
      Jäähallitapahtuman budjetti on noin(???????) ---->60.000€,<---------(????) joka on meille täysin uskonvaraista. Mikäli haluat onnitella Saalemia ja osallistua ilosanoman levittämiseen, voit lahjoittaa varoja Saalemin 90-vuotisjuhlarahastoon ( ota yhteyttä [email protected]). Kaikki juhlarahastoon kertyneet rahat käytämme suoraan tämän evankelioimistapahtuman kulujen kattamiseen.

    • kokemukseenperustuen

      Amerikkalaistyylinen menestysteologia ja äärikarismaattiset ilmiöt poikkeavat perinteisestä raamatullisesta kristinuskosta.

      Hengelliset ja sielulliset Show:t tarvitsevat hemmetisti rahaa pyöriäkseen.
      Näissä helluntailaisuus on voimakkaasti mukana myös Suomessa.

    • FlatEarlHankala

      Kun näitä amerikkalaisia julistajia alkoi tulla suomeen ja kävin kuuntelemassa joitain heistä ihmettelinkin miksei tälläistä viihdettä voisi esittää jollain televisiokanavalla silloin ei ollut kuin Tarjolla Elämä ohjelma HTV:n Helsinki Kanavalla nykyisin sitten on TV7 joka esittääkin näitä. Hieman laski Laura Huhtasaaren pisteet kun kehui ja kehoitti katsomaan silli-salaatti TV7 kanavan ohjelmia.

    • hjfyhjykiyik

      kyllä Bonnke on hyvä opettaja. Arvostan. Mutta on mennyt heikkoon kuntoon, on syöpä, luin että ehkä kurkkusyöpä tai jokin muu...korjatkaa jos muistan väärin. Vanhentunut kovasti.

    • LiekitLähenee
    • Bonkkeonhyvämies

      Leonard Ravenhill antoi hyvän todistuksen Bonkkesta.

    • Montako mennareita muistatte jotka on kuollut syöpään? Mä tiedän muutamat ja muutamat evankelistat jolla oli vain viiskymppi ikä jotka kuoli täss Turus
      ..

    • ups uppista..

    • Nettitieto

      Jumala-taivaallinen ompelija. Evankelista Reinhard Bonnke puhui Seinäjoella Areenalla Sytytä Suomi - tapahtuma 2010. Saiko Suomen syttymään?

    • Kirjakääröt

      1Moos.3:21 Biblia (1776) Ja Herra Jumala teki Adamille ja hänen emännällensä nahoista hameet, ja puetti heidän yllensä. On se hyvä ompelija.

    • SadesydänBonkki

      Nyt kun siellä on rahat loppu niin nähdään mahdollisuus toronto/hilsong viihteessä. Eivät vain myönnä että, rahat loppu näin ainakin kristitynfoorumin perusteella näyttäisi olevan.

    • Gracepower

      Kun kuuntelin hänen puhettaan, hän ei puhunutkaan muusta kuin Jeesuksen Verestä. NIIN PITTÄÄKI PUHUA. Hän jos kuka on tulesta syttynyt. H än on Jeesuksen lähetti, älkää kajotko Jumalan voideltuun, huonosti käy kuten Saulille aikoinaan.

      • saulinkohtalo

        Niin Daavid ei kajonnut Sauliin, Saul oli se voideltu ja samoin käy Reinhard Bonnkelle.


    • Anonyymi

      helluntaievankelista Bonnke kuoli kurkkusyöpään 7.12.2019.

      • Anonyymi

        Osasyyllinen syöpään ainakin tuo huutaminen. Tuskin poltti tupakkaa.


    • Anonyymi

      Luin Bonnkesta. Helluntaievankelista, IHMEPARANTAJA. Huusi kovaa, ärtyikö kurkku?
      Oli parantanut rullatuolipotilaat jäähallissa

    • Anonyymi

      Ihmeparantajat kohtaa saman kuin me muut. Ei ihmeparannu.

    • Anonyymi

      Hän on Tuormarinsa jo silmästä silmään kohdannut . Eiköhän miehen voi jo jättää rauhaan. Oppejaan sopii arvostella, jos on arvosteltavaa.

    • Anonyymi

      En ole arvostellut. Mutta ei siis ihmeparranna itseään.

    • Anonyymi

      Ihan yleisesti kommentoin, en täsmälleen sinua tarkoittanut.

    • Anonyymi

      Ei parantanut ketään karjumisestaan huolimatta.

      • Anonyymi

        Ojares toi usein Bonnken esille


    • Anonyymi

      Jossain videopätkässä Bonnke huusi keuhkojensa täydeltä. Helluntailaisuudessa on usein tapana saarnaajan karjuminen.

      Arveluni mukaan karjuminen johtuu siitä, että oikeasti ei ole mitään sanottavaa.

      Monessa idän metafyysisessä opissa arvostetaan hiljaisuutta, myös suomalainen perinne sanoo jotenkin niin, että "sanat ovat hopeaa, hiljaisuus on kultaa".

    • Anonyymi

      Sananl.10:19 Missä on paljon sanoja, siitä ei syntiä puutu; mutta joka huulensa hillitsee, se on taitava. Saarn.5:2 Sillä paljosta työstä tulee unia, ja missä on paljon sanoja, siinä on tyhmä äänessä.

      • Anonyymi

        Julistaja ei sanoitta kuuleville julista, joten hopeat ja kullat kuuluvat toiseen laariin, eli asiayhteyteen.

        Bonkke on puheensa pitänyt tässä ajassa ja pitäköön Herra hänestä huolen seuraavassa jos se on Hänen tahtonsa.


      • Anonyymi

        Suomessa sama ilmiö. Jotkut luulee että mitä enemmän ääntä ja meininkiä, niin silloin on palava hengessä. Missä löydät Raamatusta tuon ilmiön?? Jos Jumala tulee mukaan vain pitkän ja kovaäänisen ylistys session kautta, niin entäs sitten jos on hätä, pitääkö ensin luoda tunnelma ennenkuin voi rukoilla? Ja monet saarnaajat ovat omaksuneet tuon huutamisen ja välillä hihkutaan tulta. Mutta se ei ole merkki palavuudesta. Vaan itsetehostusta. Jos hiljainen profeetta julistaa omalla tyylillään hiljaisesti niin on varmasti Jumalan suosiossa. Voitelu ei aina tarkoita sitä että koko ajan on kova meininki. Joskus Jumala ilmastyykin siinä hiljaisessa tuulen hyminässä.


    • Anonyymi

      Bonnke oli Afrikka-taustainen julistaja. Iso osa elämää kului siellä. Afrikassa ei julistaja ole uskottava, jos luennoi kuivasti monien suomalaispapoien tyyliin. Siellä on eri tyyli

      Tämä saattaa selittää jotain.

    • Anonyymi

      Bonnke on monelle norttiaskin velkaa.

    • Anonyymi

      Mikseivät lahkolaiset pidä kuolleista herättämiskokouksiaan vaikka talvisessa Kittilän hautausmaalla. Niin jäis ainakin jonkinlaiset jäljet lumeen?

      • Anonyymi

        Aika paljon täällä kirjoitetaan ihan suoraa valhetta. Ja ollaan niin niin pyhiä. Katsokaa peiliin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika paljon täällä kirjoitetaan ihan suoraa valhetta. Ja ollaan niin niin pyhiä. Katsokaa peiliin!

        Rauha hänen sielulleen leoää rauhassa muistoasi kunnioittaen.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Eipä paljon ajatella... Eikö jalkapallofanit muka huuda ja mekasta ja joskus pieksä vastustajafänejäkin.

      Huutihan Bonnie mutta niin huusi yleisökin. Syynä on nääs se kun Jeesus on Voittaja. Kukisti saatanan vallan. Varman Voittajan puolella olevien on niin kiva iloita ja riemuita. Ja huutaakin.

      Golgatalla nämä huutoarvostelijat olisivat ajatelleet varmaankin, kun Jeesus huusi:'Se on täytetty", että yliampu ja yritti irrotella...

      Voidaan vaan kysyä, kuinka moni huutoarvostelijat huutaakaan Helvetissä. Ikuisesti tulijärvessä... Siellähän onkin sitten iso porukka huutamassa.... Mietihän sinä Bonnken huutoarvostelijat, että päättyyköhän sinun elämäsi loputtomaan tuskanhuutoon ...

      Raamattu Luoja kehoittaa:"Huuda minua avuksesi hädän päivänä, niin minä autan sinua. Ja sinun tulee kunnioittaa minua."

    • Anonyymi

      Joh.20:21-23 Niin Jeesus sanoi heille jälleen: Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät. Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: Ottakaa Pyhä Henki. Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt. Matt.16:19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on oleva päästetty taivaissa. Matt.18:18 Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitkä te sidotte maan päällä, on oleva sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te päästätte maan päällä, on oleva päästetty taivaassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1555
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1384
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1285
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1248
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1166
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1106
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe