ja niiden seurakuntia, ja käynyt näissä kirkoissa tavallaan "turistina" koska olen itse luterilainen.Olen huomannut,että helluntalaisissa ja muissa pienissä seurakunnissa on paljon vankilakundeja,huumesekoilussa
karille karahtaneita ja ym ongelmaisia tyyppejä MUTTA katolisissa ja ortodoksisissa kirkoissa on ihan tavallisia
normaaleja perheeellisiä,ihan tavallisia työtätekeviä jotka seuraavat Jeesusta ja menevät naimisiin,eivät ryyppää eivät metelöi vaan elävät nöyrinä kuten heidän vanhempansa ja heidän vanhempansa elivät ja
TÄMÄ ON TODELLA UPEATA.
Olen suomalaisena ihaillut ortodokseja ja katolisia kirkkoja
6
268
Vastaukset
- tämäkin..........
kirkossa käy yleensä ne, kellä elämä on paraatikelpoista, mitä nyt jotkut sairaudet riesana. Juopot, narkkikset ym. ei uskalla tulla kirkon likellekään.
Jos joku juoppo uskaltautuu kynnyksen yli, kyllä alkaa sen päiväinen supina akkalaumassa.
Kunnioitan hellareita siitä työstä mitä he tekee ongelmaisten hyväksi, vaikka sielläkin on yhtä lailla kastijako, on hyvät ja menestyvät ja sitten ne "kurjat", jotka saavat jonkinlaista hyväksyntää, kun oikein heittyvät matosiksi ja hokevat miten ihanaa on kun Jeesus heidät kammottavat syntisäkit pelasti.
Mutta yhtä kaikki ne hyväosaiset katsovat näitä pitkin nokin ja hoivailevat kuin idiootteja.
Sellainen on ihmisluonto, nokkimisjärjestys aina kanalaumassa.- Lempeästi8
Onkohan sinulla tieteellistä näyttöä väitteestäsi?
Jos ei ole, niin väitteesi on pelkästään oma arviosi, näet asian omilla "silmälaseilla, joita voisi ehkä puhdistaa". Tässä joitakin otteita ei-tieteellisistä väitteistäsi:
"Mutta yhtä kaikki ne hyväosaiset " - niin, mistähän sinä tämänkin tiedät?
Hyväosaiset ovat myönteisiä (kyseessä ei ole siis rikkaus) ihmisiä, jotka katsovat lähimmäisiään lempeästi ja hoivaavat rakkaudella muita lähimmäisiään.
"kirkossa käy yleensä ne, kellä elämä on paraatikelpoista" - tätäkään sinä et tiedä, se on pelkästään oma (vajavainen?) otaksumasi. - Kirkossa käyvät nimittäin sellaiset, jotka tuntevat tarvetta tulla sinne, rukoilla Jumalaa ja rukoilla toisten ihmisten puolesta. Sellaiset, jotka tarvitsevat lohdutusta. Haluavat kuulla Jeesuksesta ja ottaa oppia hänen opeistaan.
Nimenomaan kirkossa opetetaan ja pitäisi oppia nöyryyttä, lempeyttä ja rukoilla.
Ehkäpä ensi kerralla kun menet kirkkoon katselisit asioita tältä kannalta.
Lempeästi, arvostelematta, tuomitsematta, ainoastaan rakkaudella...
- hellaritaiei
"Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva. Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun tunnustus pelastuksen."
- niilo9
pienimmistä meidän juuri tulekkin pitää huolta. älä luule että ortodoksit olisi sen parempia kuin muut, ne eivät vain huomioi näitä jotka ovat avun tarpeessa. Minun koti kaupungissa ortodoksiksit ovat ravintoloissa tunnettuja perversioistaan, varsinkin seurakunnan silmää tekevät.
- Talvisunnuntai
Täällähän liikkuu paljon muunuskoisia, jotka tulevat tänne kyseenalaistamaan ortodokseja. Siksi on mukava kuulla joskus myönteistäkin arviota.
Itse ortodoksina vastaisin näin:
Meidät opetetaan pienestä pitäen käymään kirkossa, osallistumaan sakramentteihin jne.
Opetetaan olemaan nöyrä, rehellinen, kunnioittamaan toisia, rakastamaan lähimmäistään ja elämään nuhteellista elämää. Virheitä saa tehdä, se kuuluu ihmisluontoon. Mutta voi katua, pyytää anteeksi ja jatkaa taas elämäntaivalta. Ihminen on vapaa tekemään mitä tekee, jos tekee väärin, niin siitä oppii ja voi taas jatkaa eteenpäin. Kuten eräs munkki kirjoitti jotenkin: "Kompastuit, mutta nouse siitä ja jatka".
Kun näin elää ja yrittää olla rehellinen ja kunnollinen, niin ei tule kovinkaan usein mieleen varastella tai tappaa esim ihmisiä. Tottakai on ortodokseissa heitäkin. Väitän kuitenkin että "valtaosa" ei ole. Kaikki ihmiset tekevät syntiä.
Olisi hyvä, että kiinnitettäisiin enemmänkin huomiota hyviin ja myönteisiin puoliin ja keskusteltaisiin "rähjäämättä" ja toisiamme kunnioittaen.
Hyvää sunnuntaita vain kaikille! - tämän sunnuntain
aihe: Publikaanin ja fariseuksen sunnuntai.. Fariseus meni temppelin etuosaan ja rukoili (kun näki publikaaniin rukoilevan taaemapana) että "Kiitos kun en ole tuollainen [luuseri] kuin tuo publikaani.. annan kymmenykset aina jne..." Ja publikaani löi rintaansa ja oli nöyrä.. kun hän oli tehnyt paljon huonoja juttuja..
Mistäs tiedät ettei ortodoksisessa kirkossa ole huumejeppejä sun muita? He vain eivät tuo sitä esille..
No, tietysti juttusi oli provo. Senhän nyt huomasivat kaikki. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh882108Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361766- 1801316
- 241784
- 67732
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10711- 59708
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211608- 49566
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337502