Ilma-ase

hupiampuja

Minulla on pienoinen ongelma lain tulkinnan kanssa.

Ilma-asetta ei järjestyslain mukaan saa pitää hallussa julkisella paikalla. Mikä on tämä "julkinen paikka"? Käsittääkseni julkinen paikka on yleisölle avoin paikka, johon pääsyä ei ole mitenkään rajoitettu.

Asun kaupungissa lähiöalueella kerrostalossa. Haluaisin ajaa muutaman kilometrin päähän autolla läheiselle luontopolulle ja sitä kautta metsän läpi järven jäälle, jota pitkin patikoimalla jatkaa eräälle aurinkolaavulle, jonka läheisyydessä on hyvä harjoitella erilaisiin purkkeihin ampumista ja siksi siis ottaa myös ilmakiväärin mukaan.

Kuitenkin, nähtävästi kaikki nuo ovat julkisia paikkoja heti rappukäytävästä alkaen. En nähtävästi lain mukaan saa kuljettaa ilma-asetta millään tavalla ulos huushollistani. Rapussa hallussapitämisestä ilmeisesti voidaan antaa jo sakko, mikäli naapuri saa sätkyn ja näkee minulla impukan selässä:

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/mies_vaijyi_aseen_kanssa_rappukaytavassa/

Missä ilmakivääriä oikeasti siis saa kantaa mukana ja missä sillä saa ampua? Ampumaradalle minulla ei ole pienintäkään intoa mennä, enkä ammu tauluihin, siinä ei olisi yhtikäs mitään iloa taikka järkeä. Ennen vanhaan ilmakkoa sai kantaa ja rätkiä sillä missä lystäsi. Muistan vielä, kun junnuina kotipihassa tiputeltiin käpyjä ilmakolla puusta eikä poliisit tulleet sen takia tekemään rynnäkköä eikä ketään liikuttanut vähäänkään.

26

7291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kafkafk

      se ongelmahan on siinä kun susta sattuu kerran tuleen hutiampuja ton hupiampujan sijaan, näitä on valitettavasti tapahtunut ja tehokas ilma-ase on hyvin vaarallinen

      eli varsin vastuullisesti on ampumapaikkansa valittava

      • hupiampuja

        ..ongelma on lähinnä siinä, että miten ylipäätään lakia rikkomatta edes saan impukkani kämppäni kynnyksen yli ulos? Linkissäni ollut mies vietiin putkaan ja annettiin sakot, vaikka oli vain rappuun asti impukan kanssa mennyt eikä ketään sillä uhannut. Mitähän siitä saa, jos menee oikein pihalle asti, kuljettaa autossa ja selässä ja vieläpä ampuu sillä?

        Tuo ilmakiväärini ei ole mikään maailmansotaa silmälläpitäen tehty tiiliseinän lävistäjä, tuskin läpäisee edes nahkatakkia. Vanha mökki-impukka. Samaa tehoa kuin kuin vanha ilmapistoolini. Asiansa ajanut kuitenkin.


      • hieman käsittänyt
        hupiampuja kirjoitti:

        ..ongelma on lähinnä siinä, että miten ylipäätään lakia rikkomatta edes saan impukkani kämppäni kynnyksen yli ulos? Linkissäni ollut mies vietiin putkaan ja annettiin sakot, vaikka oli vain rappuun asti impukan kanssa mennyt eikä ketään sillä uhannut. Mitähän siitä saa, jos menee oikein pihalle asti, kuljettaa autossa ja selässä ja vieläpä ampuu sillä?

        Tuo ilmakiväärini ei ole mikään maailmansotaa silmälläpitäen tehty tiiliseinän lävistäjä, tuskin läpäisee edes nahkatakkia. Vanha mökki-impukka. Samaa tehoa kuin kuin vanha ilmapistoolini. Asiansa ajanut kuitenkin.

        väärin tuon järjestyslain. Ei se laki estä kuljettamasta harrastusvälinettä harrastuspaikalle. Muutenhan tässä maassa loppuisi kokonaan metsästys sekä harrastusammunta. Kuljeta se impukka koteloituna, niin ei tule sanomista.


      • pol.palvoja, johtava
        hieman käsittänyt kirjoitti:

        väärin tuon järjestyslain. Ei se laki estä kuljettamasta harrastusvälinettä harrastuspaikalle. Muutenhan tässä maassa loppuisi kokonaan metsästys sekä harrastusammunta. Kuljeta se impukka koteloituna, niin ei tule sanomista.

        Joo, olet oikeassa. Ketjun aloittajan täytyy olla todella typerä. Kaikkia järjestyslaissa kiellettyjä vaarallisia esineitä, tai aineita saa pitää hallussa yleisellä paikalla, jos siihen on uskottava ja hyväksyttävä syy. Tosin esim. stiletin, tai nyrkkiraudan hallussapitoon tuskin hyväksyttävää syytä löytyy.

        Mitä 1 ja 2 momentissa säädetään, ei koske esineitä tai aineita, joiden hallussapito on työtehtävän tai muun hyväksyttävän syyn vuoksi tarpeen.


      • hupiampuja
        pol.palvoja, johtava kirjoitti:

        Joo, olet oikeassa. Ketjun aloittajan täytyy olla todella typerä. Kaikkia järjestyslaissa kiellettyjä vaarallisia esineitä, tai aineita saa pitää hallussa yleisellä paikalla, jos siihen on uskottava ja hyväksyttävä syy. Tosin esim. stiletin, tai nyrkkiraudan hallussapitoon tuskin hyväksyttävää syytä löytyy.

        Mitä 1 ja 2 momentissa säädetään, ei koske esineitä tai aineita, joiden hallussapito on työtehtävän tai muun hyväksyttävän syyn vuoksi tarpeen.

        Poliisiko päättää, mikä on hyväksyttävä syy? vai riittääkö että sellaisen esittää? Viittaan edelleen linkkiini.

        http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/mies_vaijyi_aseen_kanssa_rappukaytavassa/

        Olisiko tämä mies välttynyt putkaan viemiseltä ja sakoilta vain toteamalla, että "Olen tässä menossa ampumaradalle/kaverille lahjoittamaan kivääriä, odottelen vain että varvaskramppini helpottaa?

        Vai olen todella typerä? Vissiin olen, sillä en ymmärrä vieläkään. Tuletko maksamaan sakkoni, jos lähden tästä ampumaradalle ilmakiväärin kanssa? Kävelen se k'äsissäni bussipysäkille, matkustan bussilla keskustaan ja kävelen keskustan ihmisvilinän läpi kivääri sylissäni ampumaradalle. Minullahan on hyväksyttävä syy.


      • pol.palvoja, johtava
        hupiampuja kirjoitti:

        Poliisiko päättää, mikä on hyväksyttävä syy? vai riittääkö että sellaisen esittää? Viittaan edelleen linkkiini.

        http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/mies_vaijyi_aseen_kanssa_rappukaytavassa/

        Olisiko tämä mies välttynyt putkaan viemiseltä ja sakoilta vain toteamalla, että "Olen tässä menossa ampumaradalle/kaverille lahjoittamaan kivääriä, odottelen vain että varvaskramppini helpottaa?

        Vai olen todella typerä? Vissiin olen, sillä en ymmärrä vieläkään. Tuletko maksamaan sakkoni, jos lähden tästä ampumaradalle ilmakiväärin kanssa? Kävelen se k'äsissäni bussipysäkille, matkustan bussilla keskustaan ja kävelen keskustan ihmisvilinän läpi kivääri sylissäni ampumaradalle. Minullahan on hyväksyttävä syy.

        Joo, kyllä sinulla heittää ja paljon. Kaaliisi ei millän mene, että jos seisoskelee aineissa ilmakiväärin kanssa talon rapussa, niin mikään syy ei silloin ole hyväksyttävä. Putkaanhan siittä joutuu selviämään ja sakot päälle.

        Hyväksyttävän syyn mitaa ensisijaisesti poliisi kirjoittamalla ei-hyväksyttävästä syystä sakot, jos syyttäjä sakon vahvistaa, niin syy ei ollut silloin hyväksyttävä. Jos sakon saanut ei saamaansa sakkoon tyydy, vaan valittaa siitä, niin sen jälkeen hyväksyttävän syyn mittaa oikeus.

        Lisäksi järkesi ei riitä ymmärtämään sitä, että jos ampuma-aselain perusteella ampuma-asettakin saa kuljettaa suojuksessa lataamatttomana yleisellä paikalla, kun siihen on hyväksyttävä syy, niin silloin saa kuljettaa myös samalla lailla ilma-asettakin.
        Sama periaate, jos jossain on liikennemerkki, -mopolla ajaminen sallittu, niin kyllä siinä mopon lisäksi saa ajaa polkupyörälläkin.

        Ampuma-aselaki

        106 §
        Säilyttäminen, kantaminen ja kuljettaminen

        «Ampuma-asetta» saa yleisellä paikalla sekä tiloissa, joihin yleisöllä on pääsy, kuljettaa vain lataamattomana suojuksessa sekä kantaa ja kuljettaa vain silloin, kun siihen on hyväksyttävä syy.


      • hupiampuja
        pol.palvoja, johtava kirjoitti:

        Joo, kyllä sinulla heittää ja paljon. Kaaliisi ei millän mene, että jos seisoskelee aineissa ilmakiväärin kanssa talon rapussa, niin mikään syy ei silloin ole hyväksyttävä. Putkaanhan siittä joutuu selviämään ja sakot päälle.

        Hyväksyttävän syyn mitaa ensisijaisesti poliisi kirjoittamalla ei-hyväksyttävästä syystä sakot, jos syyttäjä sakon vahvistaa, niin syy ei ollut silloin hyväksyttävä. Jos sakon saanut ei saamaansa sakkoon tyydy, vaan valittaa siitä, niin sen jälkeen hyväksyttävän syyn mittaa oikeus.

        Lisäksi järkesi ei riitä ymmärtämään sitä, että jos ampuma-aselain perusteella ampuma-asettakin saa kuljettaa suojuksessa lataamatttomana yleisellä paikalla, kun siihen on hyväksyttävä syy, niin silloin saa kuljettaa myös samalla lailla ilma-asettakin.
        Sama periaate, jos jossain on liikennemerkki, -mopolla ajaminen sallittu, niin kyllä siinä mopon lisäksi saa ajaa polkupyörälläkin.

        Ampuma-aselaki

        106 §
        Säilyttäminen, kantaminen ja kuljettaminen

        «Ampuma-asetta» saa yleisellä paikalla sekä tiloissa, joihin yleisöllä on pääsy, kuljettaa vain lataamattomana suojuksessa sekä kantaa ja kuljettaa vain silloin, kun siihen on hyväksyttävä syy.

        Ilmakivääri maksaa 19e tarjoustalossa. Kotelo maksaa 100e tai enemmän.

        Ampuma-aseille edellytetään kotelointia, missä ilma-aseille se vaaditaan? En näe sellaista lakia.

        Sitä joko saa kuljettaa tai sitten ei. Tottakai minä pystyn käärimään aseen vaikka mattorullan sisään ja kuljettamaan sen salaa vaikka kuinka ingognitona tekoviiksien kanssa iso silinteri päässä. Pystyn minä salaa tekemään vaikka vakavia rikoksiakin. Mutta minun ei tarvitse laillisia toimia peitellä.

        "Kaaliisi ei millän mene, että jos seisoskelee aineissa ilmakiväärin kanssa talon rapussa, niin mikään syy ei silloin ole hyväksyttävä. Putkaanhan siittä joutuu selviämään ja sakot päälle."

        Miksei? Mikä laki kieltää nimenomaan seisomisen rapussa ilmakiväärin kanssa, jos vaikka juuri sattuu varvas kramppaamaan? Onko olemassa aikaraja, minkä saa paikallaan ilmakiväärin kanssa seistä, jonka jälkeen on taas käveltävä taikka juostava? Ja onko ilmakiväärin hallussapitäminen jonkun lain mukaan nimenomaan aineissa kielletty, mikä on promilleraja?

        Minä en jätä MITÄÄN poliisien tulkinnan varaan. Minua ei kiinnosta poliisien mielipiteet, minä teen avoimesti, ilman salaustoimia, kuten kotelointia sitä, mihin minulla on OIKEUS. Jos ei ole, niin turhaan minä menen joillekin poliiseille selittelemään tekemisiäni ja toivoa, että he ovat samaa mieltä hyväksyttävyydestä kuin minä. Ei minun tarvitse itseänikään naamioida kauppaan mentäessä kommandoksi, minulla on OIKEUS mennä kauppaan, pitivät poliisit siitä taikka eivät. Vaikka minulla olisi kaappi täynnä ruokaa, ettei olisi mitään hyväksyttävää syytäkään mennä. Saan mennä sinne vaikka ihan urheilun vuoksi kävelylle, ei tarvitse edes ostaa mitään.


      • 54
        hupiampuja kirjoitti:

        Ilmakivääri maksaa 19e tarjoustalossa. Kotelo maksaa 100e tai enemmän.

        Ampuma-aseille edellytetään kotelointia, missä ilma-aseille se vaaditaan? En näe sellaista lakia.

        Sitä joko saa kuljettaa tai sitten ei. Tottakai minä pystyn käärimään aseen vaikka mattorullan sisään ja kuljettamaan sen salaa vaikka kuinka ingognitona tekoviiksien kanssa iso silinteri päässä. Pystyn minä salaa tekemään vaikka vakavia rikoksiakin. Mutta minun ei tarvitse laillisia toimia peitellä.

        "Kaaliisi ei millän mene, että jos seisoskelee aineissa ilmakiväärin kanssa talon rapussa, niin mikään syy ei silloin ole hyväksyttävä. Putkaanhan siittä joutuu selviämään ja sakot päälle."

        Miksei? Mikä laki kieltää nimenomaan seisomisen rapussa ilmakiväärin kanssa, jos vaikka juuri sattuu varvas kramppaamaan? Onko olemassa aikaraja, minkä saa paikallaan ilmakiväärin kanssa seistä, jonka jälkeen on taas käveltävä taikka juostava? Ja onko ilmakiväärin hallussapitäminen jonkun lain mukaan nimenomaan aineissa kielletty, mikä on promilleraja?

        Minä en jätä MITÄÄN poliisien tulkinnan varaan. Minua ei kiinnosta poliisien mielipiteet, minä teen avoimesti, ilman salaustoimia, kuten kotelointia sitä, mihin minulla on OIKEUS. Jos ei ole, niin turhaan minä menen joillekin poliiseille selittelemään tekemisiäni ja toivoa, että he ovat samaa mieltä hyväksyttävyydestä kuin minä. Ei minun tarvitse itseänikään naamioida kauppaan mentäessä kommandoksi, minulla on OIKEUS mennä kauppaan, pitivät poliisit siitä taikka eivät. Vaikka minulla olisi kaappi täynnä ruokaa, ettei olisi mitään hyväksyttävää syytäkään mennä. Saan mennä sinne vaikka ihan urheilun vuoksi kävelylle, ei tarvitse edes ostaa mitään.

        Jatka vaan samalla lailla, niin olet kohta mielisairaalassa.


      • hupiampuja
        54 kirjoitti:

        Jatka vaan samalla lailla, niin olet kohta mielisairaalassa.

        Kaverini on mielisairaalassa töissä ja siellä näkyy olevan paljon rennompi meininki kuin normisairaalassa, jossa on lähinnä vittumaiset hoitajat ja epäpätevät läääkärit. Mielisairaiden ei tarvitse maksaa laskujaan, selitellä yhtään mitään, saa tehdä vaikka omista paskapökäleistään pieniä ralliautoja, jos huvittaa ja mitään sanktioita ei ole luvassa. Jos kuristat jonkun, se on hoitajan vika. Ilmainen ruoka, majoitus, hammashuolto ja sanomalehdet, kirjasto, kuntosali ja internet. Mukava ja kiltti henkilökunta. Lisäksi saa vielä sellaiset mömmöt, että mikään ei vituta ja sairaalan ulkopuolella moisten nauttiminen olisi huumausainerikos. Ei minua haittaisi sinne meneminen, näkisipä kaveriakin vähän enemmän.

        Sinne ei tosin niin vaan päästä. Ihmiset, joilla on oikeasti mielenterveysongelmia, saavat jonottaa kuukausia ja onhan näitä tapauksia nähty, että ihmiset alkavat losauttelemaan toisia ihmisiä, kun eivät saa hoitoa. Ei ihmekään, kun tästä on tullut tällainen poliisivaltio kaikkine kieltoineen ja sääntöineen ja rajoituksineen ja ihmisten pitäisi osata lakipykälät ulkoa, pelkästään suomen laki on kymmeniä tuhansia sivuja, plus kansainväliset lait ja ne vaihtelevat vuodesta toiseen tai niitä pikemminkin sorvataan lisää. Paljon. Ja ne ovat huonoja. Hetken päästä laki on yksinkertaisesti "Kaikki on kiellettyä, mutta hyvästä syystä sallittua. Poliisi päättää, mikä on hyvä syy ja mikä ei". Ei ihme että hourulat täyttyy ja ihmisiä lakoaa kuin heinää.


      • . . .
        hupiampuja kirjoitti:

        Ilmakivääri maksaa 19e tarjoustalossa. Kotelo maksaa 100e tai enemmän.

        Ampuma-aseille edellytetään kotelointia, missä ilma-aseille se vaaditaan? En näe sellaista lakia.

        Sitä joko saa kuljettaa tai sitten ei. Tottakai minä pystyn käärimään aseen vaikka mattorullan sisään ja kuljettamaan sen salaa vaikka kuinka ingognitona tekoviiksien kanssa iso silinteri päässä. Pystyn minä salaa tekemään vaikka vakavia rikoksiakin. Mutta minun ei tarvitse laillisia toimia peitellä.

        "Kaaliisi ei millän mene, että jos seisoskelee aineissa ilmakiväärin kanssa talon rapussa, niin mikään syy ei silloin ole hyväksyttävä. Putkaanhan siittä joutuu selviämään ja sakot päälle."

        Miksei? Mikä laki kieltää nimenomaan seisomisen rapussa ilmakiväärin kanssa, jos vaikka juuri sattuu varvas kramppaamaan? Onko olemassa aikaraja, minkä saa paikallaan ilmakiväärin kanssa seistä, jonka jälkeen on taas käveltävä taikka juostava? Ja onko ilmakiväärin hallussapitäminen jonkun lain mukaan nimenomaan aineissa kielletty, mikä on promilleraja?

        Minä en jätä MITÄÄN poliisien tulkinnan varaan. Minua ei kiinnosta poliisien mielipiteet, minä teen avoimesti, ilman salaustoimia, kuten kotelointia sitä, mihin minulla on OIKEUS. Jos ei ole, niin turhaan minä menen joillekin poliiseille selittelemään tekemisiäni ja toivoa, että he ovat samaa mieltä hyväksyttävyydestä kuin minä. Ei minun tarvitse itseänikään naamioida kauppaan mentäessä kommandoksi, minulla on OIKEUS mennä kauppaan, pitivät poliisit siitä taikka eivät. Vaikka minulla olisi kaappi täynnä ruokaa, ettei olisi mitään hyväksyttävää syytäkään mennä. Saan mennä sinne vaikka ihan urheilun vuoksi kävelylle, ei tarvitse edes ostaa mitään.

        Olet jo rikkonut lakia.

        Järjestyslain mukaan yleisellä paikalla tarkoitetaan tietä, katua, jalkakäytävää, toria, puistoa, uimarantaa, urheilukenttää, vesialuetta, hautausmaata tai muuta vastaavaa aluetta, joka on yleisön käytettävissä; tai rakennusta, joukkoliikenteen kulkuneuvoa ja muuta vastaavaa paikkaa, kuten virastoa, toimistoa, liikenneasemaa, kauppakeskusta, liikehuoneistoa tai ravintolaa, joka on yleisön käytettävissä joko jonkin tilaisuuden aikana tai muutoin.

        Ja kohdassa "Toisen vahingoittamiseen soveltuvien esineiden ja aineiden hallussapito" sanotaan:

        "Seuraavien toisen vakavaan vahingoittamiseen tarkoitettujen tai siihen soveltuvien esineiden tai aineiden hallussapito yleisellä paikalla on kielletty:" ja ilma-aseet on mainittu listassa.

        Koska olet pitänyt jo ilma-asetta ostaessasi hallussasi kauppakeskuksessa, mahdollisesti joukkoliikenteen kulkuvälineessä, ja ainakin jalkakäytävää, olet jo rikkonut järjestyslakia.


      • 23232323232
        . . . kirjoitti:

        Olet jo rikkonut lakia.

        Järjestyslain mukaan yleisellä paikalla tarkoitetaan tietä, katua, jalkakäytävää, toria, puistoa, uimarantaa, urheilukenttää, vesialuetta, hautausmaata tai muuta vastaavaa aluetta, joka on yleisön käytettävissä; tai rakennusta, joukkoliikenteen kulkuneuvoa ja muuta vastaavaa paikkaa, kuten virastoa, toimistoa, liikenneasemaa, kauppakeskusta, liikehuoneistoa tai ravintolaa, joka on yleisön käytettävissä joko jonkin tilaisuuden aikana tai muutoin.

        Ja kohdassa "Toisen vahingoittamiseen soveltuvien esineiden ja aineiden hallussapito" sanotaan:

        "Seuraavien toisen vakavaan vahingoittamiseen tarkoitettujen tai siihen soveltuvien esineiden tai aineiden hallussapito yleisellä paikalla on kielletty:" ja ilma-aseet on mainittu listassa.

        Koska olet pitänyt jo ilma-asetta ostaessasi hallussasi kauppakeskuksessa, mahdollisesti joukkoliikenteen kulkuvälineessä, ja ainakin jalkakäytävää, olet jo rikkonut järjestyslakia.

        Laki myös sanoo selvästi että rangaistus ja esineen menettäminen tulee siitä jos ei ole pätevää syytä esineen hallussa pitoon, esim. jos ostan kaupasta ison kokkiveitsen niin saan kyllä kuljettaa sen kotiin vaikka läpinäkyvässä pussissa, mutta jos otan sen jokapäivä ulos mukaan vain siksi että haluan kantaa sitä mukana se on rikos ja veitsi takavarikoidaan, mutta jos olen menossa töihin/kouluun ja olen kokii niin saan kantaa sitä mukan, sama koskee ilmakivääriä niinkuin oikeaa kivääriä, sama koskee jopa ruuvvimesseliä, jos joku kantaa ruuvvaria tai vaikka sorkka rautaa tai edes harjan vartta ilman syytä voi poliisi takavarikoida esineen ja antaa sakot toisen vahingoittamiseen soveltuvan esineen hallussapidosta tai murtovälineen hallussapidosta. Käytännössä kaikki tässä tapauksessa ens siaisesti jätetään poliisin päätös valtaan, suomessa poliisilla on aivan liikaa vapauksia päättää miten toimitaan, niinkuin tässäkin tilanteessa, poliisista on kiinni onko syysi pätevä ja onko esine vaaraksi muille, koska käytännössä mikä vaan esine voi olla vaarallinen muille, ja jos kävelet poliisin luo kynä kädessä ja sanot että aijot vahingoittaa ihmisiä sillä kynällä se varmasti takavarikoidaan vaarallisena esineenä, toki voit sitten valittaa aina asiasta mutta silti sanotaanko jos kalaan olet menossa ja poliisi ottaa kala puukon niin ei se valittaminen ja kuukauden päästä puukon takas saaminen sitä kalareissua tuo takasin/ tee mahdolliseksi. Joku muutos kyllä olis tervettullut suomen systeemille.


      • 2322323232
        hupiampuja kirjoitti:

        Ilmakivääri maksaa 19e tarjoustalossa. Kotelo maksaa 100e tai enemmän.

        Ampuma-aseille edellytetään kotelointia, missä ilma-aseille se vaaditaan? En näe sellaista lakia.

        Sitä joko saa kuljettaa tai sitten ei. Tottakai minä pystyn käärimään aseen vaikka mattorullan sisään ja kuljettamaan sen salaa vaikka kuinka ingognitona tekoviiksien kanssa iso silinteri päässä. Pystyn minä salaa tekemään vaikka vakavia rikoksiakin. Mutta minun ei tarvitse laillisia toimia peitellä.

        "Kaaliisi ei millän mene, että jos seisoskelee aineissa ilmakiväärin kanssa talon rapussa, niin mikään syy ei silloin ole hyväksyttävä. Putkaanhan siittä joutuu selviämään ja sakot päälle."

        Miksei? Mikä laki kieltää nimenomaan seisomisen rapussa ilmakiväärin kanssa, jos vaikka juuri sattuu varvas kramppaamaan? Onko olemassa aikaraja, minkä saa paikallaan ilmakiväärin kanssa seistä, jonka jälkeen on taas käveltävä taikka juostava? Ja onko ilmakiväärin hallussapitäminen jonkun lain mukaan nimenomaan aineissa kielletty, mikä on promilleraja?

        Minä en jätä MITÄÄN poliisien tulkinnan varaan. Minua ei kiinnosta poliisien mielipiteet, minä teen avoimesti, ilman salaustoimia, kuten kotelointia sitä, mihin minulla on OIKEUS. Jos ei ole, niin turhaan minä menen joillekin poliiseille selittelemään tekemisiäni ja toivoa, että he ovat samaa mieltä hyväksyttävyydestä kuin minä. Ei minun tarvitse itseänikään naamioida kauppaan mentäessä kommandoksi, minulla on OIKEUS mennä kauppaan, pitivät poliisit siitä taikka eivät. Vaikka minulla olisi kaappi täynnä ruokaa, ettei olisi mitään hyväksyttävää syytäkään mennä. Saan mennä sinne vaikka ihan urheilun vuoksi kävelylle, ei tarvitse edes ostaa mitään.

        jätessäkki tai kaks ja reppuun, eikukaan tiiä onko siellä virveli tai lapio vai kivääri.. ja ketään ei kiinosta, myös kitara kassi/ kotelo on hyvä maksaa joku 20 e. ps tarjoustalo myy myös halpis kivääri kasseja. pps. missä kohdassa lakia lukee että kassin edes pitää olla 100e kassi / kiväärille suunniteltu ?


      • kuolkaakyttähuorat
        hupiampuja kirjoitti:

        Poliisiko päättää, mikä on hyväksyttävä syy? vai riittääkö että sellaisen esittää? Viittaan edelleen linkkiini.

        http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/mies_vaijyi_aseen_kanssa_rappukaytavassa/

        Olisiko tämä mies välttynyt putkaan viemiseltä ja sakoilta vain toteamalla, että "Olen tässä menossa ampumaradalle/kaverille lahjoittamaan kivääriä, odottelen vain että varvaskramppini helpottaa?

        Vai olen todella typerä? Vissiin olen, sillä en ymmärrä vieläkään. Tuletko maksamaan sakkoni, jos lähden tästä ampumaradalle ilmakiväärin kanssa? Kävelen se k'äsissäni bussipysäkille, matkustan bussilla keskustaan ja kävelen keskustan ihmisvilinän läpi kivääri sylissäni ampumaradalle. Minullahan on hyväksyttävä syy.

        siis mies sai sakon järjestys rikkomuksesta? miten se liittyy ilmakivääriin, ilmakivääri olisi ampuma ase rikos / toisen vahingoittamiseen soveltuvan esineen hallussapito, järjestys rikos viittaa enemmänkin esim asiattomaan oleskeluun rapussa tai siihen että kivääri ei ole pussissa / säilytetty oikein


      • lol4
        23232323232 kirjoitti:

        Laki myös sanoo selvästi että rangaistus ja esineen menettäminen tulee siitä jos ei ole pätevää syytä esineen hallussa pitoon, esim. jos ostan kaupasta ison kokkiveitsen niin saan kyllä kuljettaa sen kotiin vaikka läpinäkyvässä pussissa, mutta jos otan sen jokapäivä ulos mukaan vain siksi että haluan kantaa sitä mukana se on rikos ja veitsi takavarikoidaan, mutta jos olen menossa töihin/kouluun ja olen kokii niin saan kantaa sitä mukan, sama koskee ilmakivääriä niinkuin oikeaa kivääriä, sama koskee jopa ruuvvimesseliä, jos joku kantaa ruuvvaria tai vaikka sorkka rautaa tai edes harjan vartta ilman syytä voi poliisi takavarikoida esineen ja antaa sakot toisen vahingoittamiseen soveltuvan esineen hallussapidosta tai murtovälineen hallussapidosta. Käytännössä kaikki tässä tapauksessa ens siaisesti jätetään poliisin päätös valtaan, suomessa poliisilla on aivan liikaa vapauksia päättää miten toimitaan, niinkuin tässäkin tilanteessa, poliisista on kiinni onko syysi pätevä ja onko esine vaaraksi muille, koska käytännössä mikä vaan esine voi olla vaarallinen muille, ja jos kävelet poliisin luo kynä kädessä ja sanot että aijot vahingoittaa ihmisiä sillä kynällä se varmasti takavarikoidaan vaarallisena esineenä, toki voit sitten valittaa aina asiasta mutta silti sanotaanko jos kalaan olet menossa ja poliisi ottaa kala puukon niin ei se valittaminen ja kuukauden päästä puukon takas saaminen sitä kalareissua tuo takasin/ tee mahdolliseksi. Joku muutos kyllä olis tervettullut suomen systeemille.

        nyt menee pilkunviilaukseks.

        pidän duunis aina ruuvarii mukana ja puukkoa...


    • 23232323

      luin tässä puolet ketjusta ja kerron oman osuuteni tarinaan. Ostin muutama vuosi sitten käytettynä netin välityksellä gamon tehokkaan (yli 300 m/s) ilmakiväärin, toimii vieläkin todella hyvin. Hain kiväärin itä helsingistä jossa menimme pieneen metsään asetta kokeilemaan senjälkeen tehtiin kaupat ase kiväärilaukkuun ja metrolla kampin kautta kotiin, ei kukaan tullut missään vaiheessa mitään sanomaan. sen jälkeen olen useasti sitä mukana kanniskellut eikä kukaan ole poliiseja perään soittanut tai muutenkaan mitenkään ihmetellyt. Ja ampumassa käyn millon missäkin lähi metsissä ja hiekka kuopilla jne, kunhan vaan katson että takana on kallio tai hiekka tai lumikasa jne, joka estää harha luotien etenemisen. Mitä tulee koko lakiin muuten, niin lakihan ei erota ilmakivääriä ja muovikuula asetta toisistaan, vaan molemmat ovat ilma-aseita, joten siinä tapauksessa tämän ketjun aloittajan ja muutaman muun mukaan jokainen lapsi joka ostaa kuula aseen ja sen jälkeen menee metsään kavereidensa kanssa sillä leikkimään on rikollinen ja ansaitsee sakot jos on siihen sopivan ikäinen. On Suomi hullu maa, mutta ei vielä ihan noin hullu kuitenkaan :D

    • Kekkke

      Eikö se ole laillista ampua mettässä jossa on paikka josta panokset ei aiheuta vaaraa esim lenkkeiliöille mutta minulle kerra tula huutaan joku vanha käppyrä siitä mut mää sanoi sille että se on ihan laillista ampua metsässä . Voi joku kertoa onko se oikeesti laillista

    • survival instinct

      Mistä lähtien poliisi on muka tulkinnut lain siten, että harrastevälinettä ei saisi kuljettaa harrastepaikalle? Jos kyselevät, niin kerrot meneväsi ampumapaikalle harrastamaan, asiassa ei pitäisi olla mitään ongelmaa.

      On tässä maassa teräaseidenkin hallussapitäminen kiellettyä, mutta enpä ole siihen poliisiin törmännyt joka olisi mitenkään puuttunut omaan Leathermanin kanniskeluuni ja se kulkee sentään vyöllä kotelossa, joka näkyy.

      Repussa kulkee ihan vuolupuukko yhdessä ensiapulaukun, vesipullon, energiapatukoiden, käsiveivillä varustetun taskulampun, tuluksien, spriikeittimen, polttoainepullon, vessapaperirullan, lämminvaatekerran, nessupaketin, sadevaatteiden, retkeilijän peruslääkepakkauksen sekä vaihtoalusvaatteiden kanssa. Eikä ole poliisi siihenkään puuttunut mitenkään, että repun pohjalla on ihan täysmittainen puukko. Lisäksi repun takataskun sisällä olevassa kiinnikkeessä killuu minikokoinen retkikirves omassa teräkotelossaan.

      Reppu on kokonaisuudessaan EDC eli "every day carry". Toinen nimitys on "get back home bag". Ideana on pitää mukana varusteet, jotka pitävät hengissä ja mahdollistavat kotiinpääsyn myös tilanteessa, jossa kotimatka keskeytyy esimerkiksi urbaanin katastrofin tai ihmisen aiheuttaman syyn takia ja on pakko yöpyä ulkosalla matkalla kotiin. Reppuun on tarkoitus sulloa vielä laavupressu ja vyyhti paksua narua. Ja pitäisi itse asiassa vaihtaa isompaan reppuun, jotta pohjakerrokseksi saa sullottua 15 l juomavettä, eli viikon kulutuksen säännöstellen.

    • varusteet on a ja o

      Itsekin, näin survivalistina, kuljen aina kotiin ja kauppaan ja töihin ym. mukanani reppu.
      Repussa säilytän trangiaa, 2 l vettäsadeviittaa, retki kirvestä, puukkoa, onginta välineitä.
      Mukana on myös ilma pistooli, hieman kuivamuonaa (noin 2 vrk annos).
      Koskaan ei tiedä milloin vaikka EMP taikka muu urbaani katastrofi yllättää.
      Mikäli lähden autolla mukanani on selvästi enemmän tavaraa. Aina agregaatista alkaen.
      Narua autossa mukana reilusti Auton pelastamiseen ja tarvittaessa itselle, mikäli mitään ei enää ole tehtävissä tai mikäli on tehtävissä niin esim. metsästysansan rakentamiseen.
      Autossa on aina 2 hengen teltta, makuu-alusta, untuva makuu pussi ym. ym.

      Autossa kulkee myös kätevästi jalkajousi sekä muuta tarvittavaa.

      koskaan ei tiedä mikä katastrofi koettaa, siksi on ylläpidettävä ampuma kykyä ja metsä ominaisuuksia

      • Aikamummo

        Voi hyvänen aika...nukutteko yönne rauhassa: kuinka monta palovaroitinta palotikkaita mitä kaikkea pitää olla turvana.


      • 7uy65htrfds
        Aikamummo kirjoitti:

        Voi hyvänen aika...nukutteko yönne rauhassa: kuinka monta palovaroitinta palotikkaita mitä kaikkea pitää olla turvana.

        Voi hyvänen aika... Saitko hyvin unen päästä kiinni, kun löysit vuonna 2011 avatun ketjun, johon sinua edeltävä viimeinen kirjoittaja oli kirjoittanut yli kaksi vuotta sitten, ja sait laittaa nollavastauksesi?


    • en-epäröi

      Nykyään on hyvä kun ilma-aseet ovat tehokkaita, lähes piekkarit tehoisia. Voi puolustaa itseään mulkkuja vastaan. Puoliautomaatteja kjäh kjäh.....lippaita riittää.

    • Anonyymi

      Saa kuljettaa samoilla säännöillä kun oikeeta asetta, eli lataamattomana laukussa.

    • Järjestyslain tarkoituksena on turvallisuuden ja yleisen järjestyksen edistäminen (HE 20/2002) ja se tehdään parantamalla julkisella paikalla olevien ihmisten turvallisuuden kokemusta.

      Tavoitteena on puuttua lainsäädännön keinoin metelöintiin, uhkaavaan käytökseen ja muun muassa toisten vahingoittamiseen soveltuvien esineiden hallussapitämiseen julkisella paikalla.

      Käytännössä millä tahansa esineellä voidaan vahingoittaa toista ihmistä. Tämän vuoksi laki kieltääkin yllä mainitun kaltaisen esineen hallussapidon ainoastaan ilman hyväksyttävää syytä. Mikä tämä hyväksyttävä syy sitten on? Käytännössä mikä tahansa, paitsi sen käyttäminen vahingoittamiseen, uhkaamiseen taikka yleisen turvallisuuden kokemuksen heikentämiseen.

      On monesti vaikea itse nähdä, että oma käytös on uhkaavaa muiden mielestä. Varsinkin juopuneilla on ongelmia tämän kanssa. Jokainen selvä, selväjärkinen ja omaa kulttuuriaan tunteva ihminen tietää jo hyvin pienistä vihjeistä, milloin käytös muuttuu eloisasta uhkaavaksi. Järjestyslain nojalla voidaan puuttua siis käytökseenkin, ei pelkästään hallussa oleviin esineisiin.

      Ruuvimeisselin, keittiöveitsen, pesäpallomailan taikka ilmakiväärin kantaminen julkisella paikalla ei sellaisenaan riko järjestyslakia. Mikäli kyseisten esineiden kantaminen niitä kantavan henkilön toimesta katsotaan uhkaavaksi yleisellä mittapuulla, on silloin järjestyslakia rikottu. Lakiin tämä on muotuiltu siten, että uhkaavien (toisten vahingoittamiseen soveltuvien) esineiden hallussapitäminen ilman hyväksyttävää syytä on sakon uhalla kielletty.

      Keittiöveitsi myyntipakkauksessa, vaikkakin kädessä pidettynä, ei ole uhkaava millään tavalla. Asia on toinen kun vaikkapa huumehörhö ottaa sen raitiovaunussa pois myyntipakkauksesta.

      Ilmakivääri on laillinen esine, mikään ei kiellä sen omistamista, eikä sen hallussapitämistä yleisellä paikalla, mikäli sen hallussapitämiseen on hyväksyttävä syy.

      Ilmakivääri on jokseenkin yhtä vaarallinen esine kuin pesäpallomaila. Ja olisi jokseenkin nurinkurista, jos yhteiskunnalla ei olisi lainsäädännön tuomaa mahdollisuutta puuttua pesäpallomailalla taikka rautaputkella aseistautuneen ihmisen toimintaan ennenkuin varsinaista vahinkoa ehtii tapahtua. Toisaalta olisi yhtä nurinkurista, jos lapset/nuoret/aikuiset/vanhukset eivät voisi harjoitella julkisella urheilukentällä pesäpalloa vain siitä syystä, että mailaa voidaan käyttää toisen vahingoittamiseen.

      Vaikka ilmakivääri onkin laillinen esine, on se syytä pitää julkisella paikalla ja ihmisten nähden jonkinlaisessa kotelossa, olkoon se sitten vaikka viulukotelo taikka jätesäkki, koska monet ihmiset kokevat jo pelkän (ilma-)aseen näkemisenkin uhkaavana ja pelottavana.

      • Anonyymi

        Ilmakivääri voi myös olla ns, tehokas ilma-ase, jolloin se vaatii poliisilta hallussapitoluvan.
        Jollei sitä ole on kyse rikoksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmakivääri voi myös olla ns, tehokas ilma-ase, jolloin se vaatii poliisilta hallussapitoluvan.
        Jollei sitä ole on kyse rikoksesta.

        Eeköhä asja ounna ratkonnu melekiste historiijas ettee tarviho ennee proptelimoijja..


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ilmakivääri voi myös olla ns, tehokas ilma-ase, jolloin se vaatii poliisilta hallussapitoluvan.
        Jollei sitä ole on kyse rikoksesta.

        Voi olla, mutta välttämättä ei ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1926
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe