anopin valinnat

mammaeitykkää

Haluan kaikin keinoin että minun ja anoppini välit pysyis hyvänä, aina ennen kyllä on sovussa juteltu ja tavattu. Meillä, hänen ja pojallaan (29v) ja minulla on siis hieman alle vuoden ikäinen lapsi. Anopilla on muita lapsenlapsia 4. Asutaan toisistamme noin 1,5km päässä.
Olen lapseni kanssa päivisin yksin, ja tämä anoppini on luvannut tulla useinkin käymään päivisin, moikkaamassa ihan vaan nuorimmaista lastenlastaan. Mutta jostain kumman syystä häntä ei kuulu eikä näy. Kuukausi sitten viimeksi hän kävi meillä pikaisesti, kun olimme lapseni kanssa kahden kotona. Voiko olla todella niin, koska lapsemme ei ole täysin terve (sairastui vakavasti syntyessään), niin hän onkin hyljännyt meidät? tuntuu että hän on vain niin kylmä ihminen, olen tuntenut hänet reilut 2 vuotta, avoliitossa olen hänen poikansa kanssa johon hänellä on hyvät välit.
Syy ei ole ainakaan siitä että asuisivat liian kaukana meistä ja hänen (ulkoisessa) terveydessään ei ole vikaa, tapailevat toisia lapsenlapsiaan viikottain ja heidän perhe asuu 90km päässä.
Hankala ja harmittava tilanne lapsemme kannalta.
Ja en kyllä minäkään halunnut tällaista kohtelua meidän perhettämme kohtaan. Asia varmasti vaivaa miestänikin, ei sitä ole kyllä minulle sanonut mutta huomaan sen.

11

516

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minnikäinen

Valitettava tilanne. Mummous on kuitenkin etuoikeus ei velvollisuus. Isovanhemmilla ei ole oikeutta lapsenlapseen eikä heillä ole myöskään kasvatusvelvollisuuksia. Sinä soisit omasta puolestasi anopillesi aktiivisemman ja läheisemmän mummouden, mutta jostain syystä hän rajaa sen tuohon. Vaikea sanoa miksei hän käy vaikka olet kutsunut. Oletko muistuttanut häntä, että teillä saa tulla käymään? Voi olla, että hän on sen verran hienotunteinen, ettei kehtaa tungetella. Olisi surullista jos hän tosiaan jättäisi tulematta vain sen takia, että lapsenne sairastui. Siinä ei kai voi muuta kuin toivoa, että mummo siitä ajankanssa hyväksyisi asian ja ymmärtäisi, että on etuoikeus saada olla mummo ja osana lapsenlapsensa elämää.

• päivä kerrallaan

Ehkäpä kyse ei ole hylkäämisestä vaan pelosta. Toisille ihmisille on vaikea käsitellä erilaisuutta, saatika puhua siitä tai olla luontevasti seurassa. Älä heitä kirvestä kaivoon. Voithan joskus kysyä mummolta, että pelottaako lapsi häntä tai kokeeko hän, että ei osaa olla lapsen kanssa luontevasti. Kun pelot hälvenevät, tilanne varmasti helpottuu. Mutta jos ei, niin sekin sinun on hyväksyttävä, vaikka se kurjalta tuntuukin.

• muuan mummi

Olet tuntenut lapsesi mummon vasta pari vuotta. Mummolla on muitakin lapsia ja lapsenlapsia ja kenties oma elämä, harrastukset ja työkin?

Kun et yhtään kummemmin kerro lapsen vammaisuudesta, voin vain arvella jotakin. Jos lapsi on selvästi poikkeava ja siis täysin erilainen kuin mummon muut lapset ja lapsenlapset, hän voi olla hämmentynyt, surullinen, masentunut.

Yksi minun lapsenlapsistani syntyi vammaisena, joutui olemaan useita kuukausia sairaalassa ennen kotiin pääsyä. Kenen kanssa olisin itkuni itkenyt, kun joka ilta mietin, selviääkö vauva huomiseen ja miniä oli ja on luonnostaan melko sisäänpäinkääntynyt, ihan kelpo nainen kyllä mutta hiljainen, luoksepääsemätön.

Tulipa vaan mieleeni, että voihan mummo surra omaa suruaan, ei osaa käsitellä asiaa. Mites ukki? Käykö hän? Ja mikset sinä ja miehesi piipahda mummon luona?

Yhteisyys on aina yhteispeliä.

Ja lopuksi: Nykyisin tämä lapsenlapseni, josta kerroin, on minulle hyvin rakas. Juuri tänäänkin hän tulee meille kahden yön kylään, vaikka asuukin tuossa kahden kilometrin päässä. Mennään ukin ja pojan kanssa käymään jossakin ja leikitään ja syödään. Semmoista.

• bea1977

yrittääkö anoppi olla tuppautumatta? oma anoppini on ollut ihan kamala tuppautuja joten olen itse päättänyt sitten joskus jos anopiksi pääsen haistella hyvin tarkkaan milloin menen. oman lapsen luo on vain helpompi mennä kuin vieraamman miniän.

meilläkin erityislapsi ja siinä asiassa on isovanhemmuudessa hakemista, anopin pitäisi noudattaa hoitoneuvojani (ei tee sitä),lisäksi hän antoi lapselle sairauteen liittyvän lahjan joka loukkasi syvästi kun tavallinen lelu olisi ollut ilahduttava.

• mammaeitykkää

Niin, on kyllä monta mahdollisuutta miksi asiat on näin anoppinin ja minun välilläni.
      Olen pyytänyt häntä kyllä kylään että saa meille tulla kun ollaan lapsen kans vaa kaksin kotona. Ja en kyllä usein heille päin mene sillä hänen olemuksensa on minun seurassani lähinnä varovaisen oloinen, yhden käden sormilla voi laskea vierailukutsut.
      Nytkin käytiin heillä kylässä, kas kummaa, mummeli olikin toisten lapsenlapsien kanssa reissussa, pyysi nimenomaan tänään meitä kylään.
      Tästä suuttui kyllä miehenikin, näin sen heti.
      Ja anoppini ajan löytymisessä ei voi olla ainakaan vikaa, hän on työtön ja harrastaa kutomista!
      Ja ukkeja ei kannata edes ajatella, toinen täysin alkoholisti ja liikuntakyvytön, toinen taas mielenterveydestä kärsivä ja epäluotettava.
      Mietityttää vain että jos kerran pelkää meitä, ja meidän hieman erilaista arkea niin sanoisin sen edes.
      Ja lapsestamme ei näe ulospäin että on vaikeasti sairas, aivo-, munuais- ja hengitystie sairauksista kyse siis.

• Voimia perheellenne

Onko todella olemassa noin ilkeitä läheisiä? Miten olisi, onko miehesi äidillä siskoja tai parempi olisi pyytää vaikka seurakunnan kautta varamummu ja ukki itsellenne.
        Tuollainen tilannehan vie teidän energian täysin. Jos itselläni olisi kaltaisenne tilanne niin sanoisin irti tuttavuuden kokonaan niin anoppiin kuin appiukkoihin ja keskittyisin elämään tulevaisuuteni positiivisten ihmisten seurassa.

• Liina Anniina

Älä tee liian hätäisiä johtopäätöksiä, että anoppisi vaisu suhtautuminen johtuisi lapsestanne.
      Syyt kylässä käymättömyyteen voivat olla ihan muualla kuin sinussa.
      Varsinkin jos anoppisi ei muuten ole sinua ja miestäsi moittinut tai kaltoin kohdellut...
      voihan olla että hän ei halua kaikesta huolimatta olla häiriöksi, tai ihan oikeasti... ei todellakaan ole vain hoksannut kuinka kovasti hänen seuraansa kaipaat.
      Ehkä hän luulee, että pyydät pelkkää kohteliaisuutta.
      Mitenkäs olisi, jos joku päivä keittäisit kahvin valmiiksi ja soittaisit, että täällä on NYT kahvia ja pullaa, tule NYT käväisemään. Tai ihan sovit tarkan ajan ja päivän "tiistaina kello 14"
      Onko anoppisi mies se liikuntakyvytön alkoholisti vai mielenterveyshäiriöinen? Jos näin, että tällaista perheongelmaa anopilla itsellään, niin raskasta on hänelläkin. Tuollainen ongelma vie energiaa ja voimia.
      Voi olla, että työttömyydestä huolimatta anoppi on väsynyt, eikä tässä elämänvaiheessa jaksa keskittyä muuhun tai ottaa uusia asioita elämäänsä.

Anna anopille aikaa ja armoa, anna ajan kulua ja hyväksy sekin, että kaikkien kemiat ei vain käy yksiin. Parempi on laiha sopu kuin lihava riitä. Asiat voivat muuttua, kun et pistä siltoja poikki vielä ainakaan.

• mammaeitykkää

Tämä "appiukkoni" on eronnut jo aikoja sitten tästä anopista, en ole edes tavannut koskaan mieheni isää.
        Anopilla uusi mies ja uusi onni, ja tämä anoppi on muutenkin sen oloinen ettei häntä sureta liiemmin mikään asia.

• 10.36

Aika monta hyvää neuvoa jo saitkin, miten saada anoppi liikkeelle.

Kysyn kuitenkin vielä, että onko sinulla muita "äitikavereita" tai voisitko käydä ryhmätapaamisissa tai ylipäätään löytää sosiaalista elämää anoppisi lisäksi? Kirjoitit koskettavasti olevasi yksin lapsen kanssa ja vaikka anoppi onkin tärkeä lapsellesi, niin korvaako hän kuitenkaan sinun ystävyyden tarvettasi? Lapsesi kun voi myös sen mukaan, miten sinä voit ja asiat kasaantuvat valtaviksi möhkäleiksi, jos niitä vain omissa oloissaan joutuu puimaan.

Voitko laittaa ystäväilmoituksia kotiseutusi jonnekin nettipalstoille, seurakuntaan, kunnan ilmoitustaululle, siis jonnekin? Ihan varmasti jossakin on joku, joka kaipaa seuraa yhtä paljon kuin sinäkin. Saatat jopa löytää ihanamman ihmisenkin kuin anoppisi on.

Voimia eteenpäin!

• mammaeitykkää

Kiitos fiksusta vastauksesta, ja aloin puimaan todella asiaa toltakin kantilta. Ei minulla ole kyllä ketään kavereita/ystäviä, olisihan se kiva vaihtaa kuulumisia ja kokemuksia muidenkin äitien kanssa, tai ihan jonkun muun.

Olen huomannut kyllä että olen todella yksinäinen, käyn lapseni kans vain kaupassa kävellen tai muuten vaan ulkoillen, nyt menikin monta päivää sisällä ollessa. Oli vain sellanen tunne että ei vaan huvita.

Olen vain huono hakemaan tuttavuuksia, ja hieman ujo puhumaan.

• 675lij
        mammaeitykkää kirjoitti:

Kiitos fiksusta vastauksesta, ja aloin puimaan todella asiaa toltakin kantilta. Ei minulla ole kyllä ketään kavereita/ystäviä, olisihan se kiva vaihtaa kuulumisia ja kokemuksia muidenkin äitien kanssa, tai ihan jonkun muun.

Olen huomannut kyllä että olen todella yksinäinen, käyn lapseni kans vain kaupassa kävellen tai muuten vaan ulkoillen, nyt menikin monta päivää sisällä ollessa. Oli vain sellanen tunne että ei vaan huvita.

Olen vain huono hakemaan tuttavuuksia, ja hieman ujo puhumaan.

Kantti kans``

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      251
      3345
    2. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      36
      2972
    3. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      34
      2208
    4. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      40
      2113
    5. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      76
      1991
    6. Sofia Virta SUURI POLIITIKKO

Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo
      Maailman menoa
      84
      1766
    7. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      46
      1672
    8. Mitä ikävöit eniten ikäväsi kohteesta?

Rahaa, turvallisuutta, kauniita katseita,seksiä, läheisyyttä vai jotain muuta?
      Ikävä
      122
      1547
    9. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      56
      1444
    10. Poliisi tutkii keskiviikkoiltana Kiuruveden keskustassa tapahtunutta väkivallantekoa.

Itä-Suomen poliisi tutkii Kiuruveden keskustassa keskiviikkoiltana tapahtunutta epäiltyä väkivallantekoa. Tapaus on herä
      Kiuruvesi
      15
      1320
    Aihe