Loppuuko tämä tunne koskaan?

turta

Menetin mieheni helmikuussa lyhyen syöpäsairauden päätteeksi. Kaikki kävi niin nopeasti että en ollut kunnolla sisäistänyt koko syöpää, kun viimeinen yhteinen päivä tuli vastaan. Hautajaiset tuli ja meni. En pysty tekemään mitään. En ajattelemaan mitään. Tuntuu kuin aivoissa ja sydämessä olisi suuret kolot. Kotona seinät kaatuvat päälle. Ihan kuin kaikki tämä itku olisi tehnyt turtanaksi. Meneekö tämä tunne koskaan ohi?

19

730

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikisyksy

Minä menetin mieheni syksyllä äkillisen sairaskohtauksen kautta. Luulen tietäväni sen, mitä nyt läpikäyt. Suuri kolo aivoissa ja sydämmessä minä yritin vain hoitaa kaiken välttämättömän. Todellakin, hautajaiset tuli ja meni. Tavarat olivat hukassa, likaiset astiat löytyivät astiakaapista, silmiä kirveli itkusta ja ihmiset pelottivat. Vaikein aika minulla oli perunkirjoituksen jälkeen, tyhjyys ja toivottomuus. Kysyt, että meneekö tunne koskaan ohi. Minusta tuntuu, että ei mene kokonaan, mutta arki saa jonkinlaisen muodon ja itkuisuus vähenee. Tulevaisuus tuntuu pelottavalta, mutta tuskaisuus on vähentynyt. Ilo taisi jäädä entiseen elämääni.

Lämmin halaus ja voimia sinulle!

• Asenne ratkaisee

Tiedän kyllä, että on tosi kovaa sanoa ison menetyksen kokeneille suorasukaisesti, että kyllä suru menee ohi ja ilo löytyy vielä. Niin kuitenkin käy ja se käy helpommin ja nopeammin, kun elämänasenne on 'oikea'. Kuolema on osa elämää, jos sitä ei jaksa, tiedä, tajua, osaa ... hyväksyä, niin tuskien taival on turhan pitkä ja estää oman elämän eteenpäin menoa.

• Nuokkutalvikki

Mielestäni suru ei ole asenteella hallittavissa. Ajattelen, että suru ei koskaan mene ohi niin, että tilalle olisi tullut ilo. Suru on aina läsnä, mutta sen rinnalle tulee toisenlaisia uusia asioita, joden kanssa voi elää. Elämän iloa ei minulla voi olla ilman sitä, että rakkaani kulkee siinä aina mukana. Ajatuskin siitä, että minun pitäisi unohtaa,Nuokkutalvikki kauhistuttaa minua.

• Nuokkutalvikki

Korjaus edelliseen. Nimimerkki Nuokkutalvikki tuli vahingossa väärään paikkaan( kolmannaksi viimeiseksi sanaksp) Asia vähä vääristyy. Toivottavasti ymmärrätte, mitä tarkoitan.

• Nuokkuhelmikkä

Puhut asiaa ja sulla on ihana nimimerkki.
        Surun kanssa kulkiessa on muuten ihana ja armollinen pieni kiva matkakumppani Martti Lindqvistin Surun tie.

• Nuokkutalvikki
        Nuokkuhelmikkä kirjoitti:

Puhut asiaa ja sulla on ihana nimimerkki.
        Surun kanssa kulkiessa on muuten ihana ja armollinen pieni kiva matkakumppani Martti Lindqvistin Surun tie.

Myös minä koin saavani paljon Lindqvistin kirjasta Surun tie ja muistakin hänen kirjoistaan. Lohdullisena koin myös Poijulan surukirjan. Kevätaurinko näyttää vain kaiken menetetyn niin kipeänä. Ja samalla tulevaisuuden.

• Nuokkuhelmikkä
        Nuokkutalvikki kirjoitti:

Myös minä koin saavani paljon Lindqvistin kirjasta Surun tie ja muistakin hänen kirjoistaan. Lohdullisena koin myös Poijulan surukirjan. Kevätaurinko näyttää vain kaiken menetetyn niin kipeänä. Ja samalla tulevaisuuden.

• pikku-

hei turta, ja osanottoni suureen suruusi.

menetin itselleni läheisen ihmisen,äitini,myös syövälle, vajaan kahden vuoden sairastamisen päätteeksi. äitini nukkui pois viime sunnuntaina :( maanantaina heti hoidin isäni kanssa kaikki "viralliset" asiat pois alta niin sanoakseni.
      nyt kun on viides päivä poisnukkumisesta niin...jokainen päivä on ollut edellistä raskaampi.eihän tämä suru lopu koskaan,tuntuu. itkutkohtauksia saattaa tulla kesken lauseen,aamuisin olen jopa herännyt itkuuni. ystävät tuovat surunvalittelukukkia ja tekisi mieleni heittää ne heti roskiin. ymmärrän kyllä kauniin ajatuksen niissä mutta jotenkin se myös ällöttää mua.
      kuinka mä ikinä selviän hautajaisista..tai arjesta niiden jälkeen? tuleeko arki koskaan?

• Kyllä se ratkaisee

Nuokkuvan kannattaisi lakata nuokkumasta ja herätä ja avata silmät, korvat ja mieli. No. asenne ratkaisee, kaikessa ja kaikissa elämän - ja kuoleman - asioissa. Se miten ajattelet, positiivisesti vai negatiivisesti, toivoen ja toivottaen elämän tervetulleeksi vai jämähtäen suruun, murheeseen, ikävään, epätoivoon ...

Jos jää 'tuleen makaamaan' niin sitten makaa ja möllöttää eikä mene eteenpäin. Sitäkö luulet kuolleiden läheisten oikeasti haluavan ja tahtovan, että jäljelle jääneet kuolevat jo eläessään pystyyn. Elämä on elettäväksi, niin kauan kuin sitä piisaa.

Unohdahan me emme kukaan ennen meitä pois lähteneitä omaisiamme, siellä jossain syrämen mutkassa kulkevat mukana, onnellisena siitä, että elämä jatkuu.

• Nuokkuhelmikkä

Tasonsa kullakin

• elämänvoima

Aika on ainoa mikä auttaa,surun kanssa oppii elämään,koskaan siitä ei yli pääse kokonaan,jossain vaiheessa elämä tempaa mukaansa, vaikka nyt elämä on pysähtynyt.voimia.

• Ikäväinen

Minusta on väärin sanoa, että ensimmäinen vuosi on vaikeaa surun kanssa elää. Menetin mieheni toista vuotta sitten, Minulla ainakin ensimmäinen vuosi meni kuin jossakin sumussa eläessä, enkä oiken tajunnutkaan että kumppania ei ole enää,vaikka kävin hautausmaalla. Mutta tuska ja suru on valtava vieläkin vai tajuuaako sen nyt vasta ettei toinen tule enää kotiin. On kamala ikävä ja surullinen olo, mistä löytäisi apua? Onko kellään samanlaista. Voisikko joku auttaa?

• myös minä

olen elänyt kuin sumussa. Virallisten asioiden hoidossa pää on pysynyt kylmänä ja järjen on ollut pakko leikata. Nyt vasta alan tajuamaan ja ikävä on sanaton. Minulla kesti vuosia toipua mummoni kuoleman yli... olin pahasti masentunut. Mitenköhän pääsen äitini menetyksestä ikinä yli. Tekisi mieli mennä itsekin kun ei täällä mitään minulle ole.

• Ei h-i !
        myös minä kirjoitti:

olen elänyt kuin sumussa. Virallisten asioiden hoidossa pää on pysynyt kylmänä ja järjen on ollut pakko leikata. Nyt vasta alan tajuamaan ja ikävä on sanaton. Minulla kesti vuosia toipua mummoni kuoleman yli... olin pahasti masentunut. Mitenköhän pääsen äitini menetyksestä ikinä yli. Tekisi mieli mennä itsekin kun ei täällä mitään minulle ole.

Kannattaisiko aikuistua ja ottaa elämän ohjat omiin käsiin ja selvittää suhde kuolemaan. Täältä lähtee joka ainoa, tänne ei ole jäänyt vielä kukaan eikä tule jäämään. Kuolema on osa elämää, se kuuluu siihen kuin nenä päähän. Jos kuolemisesta masentuu, niin jotain on pahasti vialla korvien välissä.

Jos läheisen kuolema aiheuttaa itsariajatuksia, niin et sinä äitiäsi sure, ihan omassa itsesäälissä vellontaa koko touhu. Luuletko, että äitisi tahtoisi nähdä / kuulla jälkeläisensä olevan noin tyhmä ja luuseri elämälle. Täällä kuuluu elää niin kauan kuin sitä kestää ja elämä alkaa vasta sitten, kun lakkaa pelkäämästä kuolemaa.

• Menetin mieheni vajaa kolme vuotta sitten. Ensimmäisistä vuosista en muista oikeastaan mitään, jotain sieltä täältä. Jäin 2,5 vuotiaan pojan yksinhuoltajaksi ja yksin keskelle kaikkea. "Ollin oppivuodet" ovat olleet kovat, usein tuntui siltä, ettei jaksa kaikkea. Tuntui kun olisi helpompi vaan luovuttaa. Olen käynyt säännöllisesti useamman vuoden puhumassa asioistani ulkopuolisen henkilön kanssa ja ehkä se on ollut selviytymiseni avain. Tai en tiedä, olenko vieläkään selviytynyt? Edelleen on ikävä, välillä suru iskee naamaan tosi kovalla voimalla. Kuolemaa en enää pelkää, joskus pelkäsin sitäkin. Tunnen, että mieheni on lähelläni, edelleen. Se tekee vaan niin kipeää, kun hän ei ole läsnä fyysisesti. Välillä kun naurattaa, tuntuu että ei ansaitsisi nauraa. En haluaisi viettää jouluja, uutta vuotta, juhannusta...jne...mutta toisaalta haluaisi lapselle ne kaikki antaa. Joulun alla sitä pakottaa itsensä koristelemaan asunnon, vaikka sisältä tuntuu että on tyhjä. Olen kun puoliksi kuollut, juureton puu. Jotkut päivät ovat parempia, jotkut tosi huonoja. Surun pitää antaa tulla. Kommentteja olen saanut, että mitä nyt vielä suren, kun siitä on niin pitkä aika. Ärsyttää. Koko elämäni koki radikaalin muutoksen, elämäni pahin pelko kävi toteen. Menetin sielunkumppanini. Ihmisen, jota rakastin enemmän kuin mitään. Olen yrittänyt antaa itselleni luvan nauraa ja iloita asioista sekä etsiä asioita, joista pidän. Vaikeaa on ollut mennä paikkoihin yksin, jossa ennen käytiin kahdestaan. Opettelen vieläkin, päivä päivältä. Ehkä minusta tulee vielä jonain päivänä kokonainen.

• winkuissa on voimaa

Tulkaa mukaan nuoriin leskiin eli winkkuihin. Olemme sekalainen seurakunta ympäri Suomea. Meitä yhdistää se, että olemme kaikki menettäneet puolisomme liian varhain. Nuori leski = työikäinen

tässä linkki nettiyhteisöön, vaatii rekisteröitymistä (ilmainen), kannaattaa, voi ainakin lukea muiden kokemuksista
        http://www.nuoretlesket.fi/

tässä linkki yhdistykseen
        http://www.nuoretlesket.fi/yhdistys/

• HOK

Suru kestää yleesä 1,5 - 3 vuotta. Omasta puolestani osanoottoni sinun suruusi
      Koeta kestää.

• Heli Kurvista

Minäkin olen löytänyt tukea vertaisryhmästä (eli nuoret.lesket.fi). Jäin leskeksi 2 kuukautta sitten. En usko, että suru koskaan kokonaan häviää. Varmasti sydämeen jää tyhjä kolo; kaikki yhteiset muistot jne. Luotan kuitenkin siihen, että suru muuttaa muotoaan. Joku päivä vielä pystyn muistelemaan miestäni ilman, että alan heti itkeä.
      Ihmiset, jotka täälläkin toteavat, että "ryhdistäydy" , "hanki oikea asenne" ja "aikuistu", ovat yksinkertaisesti niitä, jotka eivät tiedä surusta mitään. Helppo se on huudella, kun ei tiedä mistä puhuu. Kyllä heitäkin elämä vielä joskus opettaa.
      Voimia ja jaksamista kaikille kanssasurijoille!

• totta.........

Ei se ole helppoa jatkaa elämää ilman perheenjäseniä. Tulevaisuutta ei tee mieli ajatella. Olo on turtunut ja tyhjä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      46
      3623
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      35
      2347
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      80
      2276
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      57
      2181
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      25
      1605
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      64
      1532
    7. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      76
      1437
    8. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      55
      993
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      69
      977
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      859
    Aihe