Ldaa katsastanut eilen

isoo äijä

Käytin L:n kaupungin K1:ssä 111 Ladani. Mulkero näytti etsivän tosissaan vikaa. Jarruissa paineli toistakymmentä kertaa, vaikka näki, että viisarit nousi tasaisesti lukkoon. Käsijarrussa yritti jarruvalo palaen etsiä jotakin eroa pyöriin. Ei löytänyt ukko mitään. Iskarit olivat uudet!
Ravisisutti etupäätä kymmenkunta minuuttia ja lampun ja hanskan kanssa kopeloi alapallot, vakaajan ja raidetangon moneen kertaan. Koputti ja hakkasi kynnyspalkit. Nosti taka-akseliston ja murteli jarruletkuja ja rengasraudalla pyrki heiluttamaan pitkään nivelet ..... ei vaan mitään saanut aikaan!
Sen Osbin tutkimuksen pyrki tekemään kolmasti ja kalibroi jutut koneessa kahdesti. Ei mitään! Vielä kerran nosti etupään ylös ja murteli jarruletkut väitti niissä olevan murtumia. Halusin nähdä ne. Ei sitten näyttänyt, mutta ei uskaltanut laittaa niistä mitään.
Ajovalojen mekaanista säätöä rämppäsi ja väitti kuvion olevan viallinen. Pyysin siitä jonkin kirjallisen huomion "miten kuvio on viallinen?" Ei sitäkään tullut. Lopulta lähti vielä uuteen koeajoon 5 minuutiksi. Tuli pois ja antoi uuden hyväksytyn rek.otteen ja meni seuraavaan autoon.
En viitsinyt haistataa tai vittuilla, vaikka runkoa minussa onkin (120 kg ja 193 sm) mutta aseman päällikölle kerroin tapauksen, jolloin tuo tokaisi "pitää jostakin ne hylkyprossatkin saada!"
Ehkä oli ollut kymmenen japsiautoa, jotka oli pitänyt päästää läpi minua ennen?

30

377

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lada on luja.

      Jos tuo on totta, niin onpa todella törkeää käytöstä katsastajalta.
      Aika vähillä nuo ladat menee katsastuksista läpi.
      Tyyppiviat: murtuneet etujarruletkut, pakokaasut ja valojen korkeudensäätö ei toimi.
      Loppujen lopuksi mm. niveletkin paljon lujemmat kuin monissa "laatuautoissa".
      Autokatsastaja.

      Ps. Viee seuraavalla kerralla toiseen paikkaan katsastettavaksi. Ilmeisesti kohdallesi osuneella katsurilla on ongelmia; visa tapissa, ei naista, elatusmaksuja maksamatta yms...

    • lööperiä

      Puhut muuten ihan paskaa.Koko tarina kuulostaa vahvasti höystetyltä.Mikä Osbin tutkimus? Autolle ei tehdä muuta kuin pakokaasumittaus ja 2001 ja uudemmille bensiinikäyttöisille OBD-mittaus. Olen katsastuttanut paljon autoja eikä ikinä ole nostettu keulaa kahta kertaa ylös puhumattakaan 10 minuutin ravistuksesta ja jarruletkujen "murtelusta". Höpötarina sanon minä ja ihan tyypillisesti romuauton omistajan juttuja.

      • isoo äijä

        Kumpiko siellä katsastuksessa olikaan? Sinun ollessa sinä tiedät. Minun ollessa minä kirjoitin mitä tapahtui. Tapaatko leikkiä todellisuudesta erkanemista tai jotakin barbijuttuja?

        Sillä on yks hailee onko jonkin mittauksen nimi opsi, kupsi, kapsi obtamponi tai tamboi! Se mittaus on muutenkin pelkkää rahastusta ja siitä saatu info nollapaskan luokkaa. Sillä toki saadaan jokin arvo, jonka ake on asettanut joksikin. Tekemällä "pikkujekkua" laitteella saataneen se ilmoittamaan jotakin feelua.
        Jarruletkujen käsin käänteleminen on ainut tapa etsiä niitä murtumia. Etkö sinä sitäkään ymmärrä?
        Muukin oli kirjoituksessasi ymmärtämättömän pölvästin tasoa.


      • samaa mieltä

        Täysin samaa mieltä. Lisäksi tämän viestin aloittajan kertomat kommentit katsastalle kertovat oleellisen: kyseessä on vaikea asiakas. Pilkunviilausta ja vinoilua. Mihin tahansa tällainen asiakas menee, aina saa huonoa palvela. Mutta se johtuu asiakkaasta itsestään. Tätä nämä vaikeat asiakkaat eivät vain huomaa ajatella kun ovat niin täynnä itseään.


      • hah ja heh
        isoo äijä kirjoitti:

        Kumpiko siellä katsastuksessa olikaan? Sinun ollessa sinä tiedät. Minun ollessa minä kirjoitin mitä tapahtui. Tapaatko leikkiä todellisuudesta erkanemista tai jotakin barbijuttuja?

        Sillä on yks hailee onko jonkin mittauksen nimi opsi, kupsi, kapsi obtamponi tai tamboi! Se mittaus on muutenkin pelkkää rahastusta ja siitä saatu info nollapaskan luokkaa. Sillä toki saadaan jokin arvo, jonka ake on asettanut joksikin. Tekemällä "pikkujekkua" laitteella saataneen se ilmoittamaan jotakin feelua.
        Jarruletkujen käsin käänteleminen on ainut tapa etsiä niitä murtumia. Etkö sinä sitäkään ymmärrä?
        Muukin oli kirjoituksessasi ymmärtämättömän pölvästin tasoa.

        Oletko oikeasti niin urpo, että luulet, että obd-testerillä voidaan autoon aiheuttaa jokin vika josta se voidaan hylätä? :D Nyt foliohattu pois päästä!

        Osta parempi auto ja huomaa, että siitä ei hakemalla haeta vikoja. Lada-merkkiset autot nyt vain on käsittämättömän huonoja autoja. En ymmärrä ketkä niillä viitsivät ajaa.

        Ja muuten tuo ajovalojen korkeudensäätölaite ei toimi noissa koskaan. Aina paskana. Ja sitäkään et ymmärtänyt kun sitä yritettiin selittää.

        Mutta olemalla vaikea asiakas, pääsit helpommalla. Olisit siitä onnellinen. Jatka valitsemallasi tiellä ja esteet kaatuvat tieltäsi, kun ei asiakaspalvelussa olevat jaksa alkaa vääntämään jokaisen asiakkaan kanssa. Onnittelut vielä.


    • katsastettava

      Tuo että "jostain ne hylkyprosentit on saatava" osoittaa koko katsastusjärjestelmän vinoutuneisuutta ja tarkoitustaan vastaamattomuutta.
      Sama kuin häntä heiluttaisi koiraa, hylkyprosentit eivät voi olla mikään itsetarkoitus joka on saatava aikaan vaikka väkisin.
      Tilastot osoittavat vain tapahtuneet asiat jälkikäteen, ne eivät voi etukäteen määrätä tapahtumia esim. että jokin auto olisi hylättävä syyttä vain siksi että saadaan jokin tilasto näyttämään "oikeita" lukemia!
      Aivan kieroon kehittynyt sairas järjestelmä koko katsastus, tämmöiseksi kun on mennyt niin joutaa lakkauttaa kokonaan!!!

      • suuria satuja

        Et kai oikeasti usko satuja? Ethän usko enää joulupukkiinkaan?


    • hakuninmaalta

      Ei sitä lopettaa kannata, vaan palataan 1970-luvun järkevyyteen. Tarkastetaan turvallisuuden laitteet jarrut, ohjaus, valot ja pahimmat syöpymiset. Otetaan pakokaasuarvot ja hyväksytään ne valmistajan tiedoin, eikä tarfin kiemuroin.

    • Provodetector

      Viesti on pelkkää provosointia.

    • suikkapää..

      Haista isoo äijä vittu!! Se rengasrauta olis pitäny sun perseeseen saatanan HOMO kusipäärunkkari! Kukaan itseään kunnioittava ei edes aja millään vitun paskalla ryssän ihmeellä!

      • jy5we

        Äitisi oli tyhmä, kun ei pyöränpinnalla abortoinut sinua kokonaan. Raapi vain puolet aivoistasi paskakaivoon.


      • ZAZ A 965

        Kyllä se nyt on niin että se on ihan yks vitun hailee minkämerkkinen auto sinne katsastukseen tuodaan. Jokainen kosla on tutkittava samalla tavalla ja samoilla arvosteluperusteilla oli se sitten mosse tai bentley. Jos katsastusmies ei kykene puolueettomasti tarkastamaan kaikenmerkkisiä ajoneuvoja niin on korkea aika vaihtaa ammattia vaikka lattianlakaisijaksi, palkka ei paljoa huonone. Auton teknistä kuntoa ja määräystenmukaisuuttahan katsastuksessa pitää tutkia eikä mitään helvetin brändiä tai trendikkyyttä.


    • hbgcxsdertgyhbgv

      Joo. Varsinkin Toyota on aika ikävä katsastettava hylkyrosenttien puolesta. Ymmärrän hyvin, että jouduit tarkempaan syyniin.

    • isoo äijä

      Tiedoksi vaan mätäpaisepääpojille, että olen ensimmäisen autoni katsastanut 1974 Hernesaaressa merenrannalla tuiskussa. Potkaistiin pyörää ja ajeltiin siellä kärjessä kääntyen. Sittemmin olen asunut vähän siellä ja täällä. Katsastuttanut 35-40 autoani ja muistan niistä jotakin.
      Koskaan ei ole nyysätty noin tarkkaan, kuin Ladaa. Ainoakaan asema ei ole pyrkimättä pyrkinyt löytämään hylättävää vikaa.
      Yhdelle pojulle tiedoksi, että aloituksessani ei mainittu, että tehdään vikaa autolle mittauksessa. Mittaus vaan voidaan tehdä niin, että arvot tai tiedot eivät täsmää. Siinä lukutaidossasi on siis korjattavaa.
      Aseman päällikön tieto, että "hylkäyksiä pitää tulla tietty prosentti" pitää tarkkaan paikkansa. Ake ja trafin pikkukikkelit lukee asemakohtaisia tilastoja ja niiden pitää olla yhtenevät! Hullu ajatus, kun autokanta on 3-29 vuoteen ja aseman sijainti Joensuusta kautta Ivalon tai Poriin.
      Ladasta siis piti löytää vikaa. Edelleenkin siis alkuaamu oli mennyt "tuttujen ja autoliikkeiden" koslien läpimenolla ja loppupäivään piti kiilata vikoja.

      • tietäjä iänikuinen

        Sinun Latukan hylkäämisellä ei ole paskankaan merkitystä yhden päivän hylkyprosenteille ja vielä vähemmän kokonaisuuden kannalta.Hylkyprosentteja ei asemalla seurata päivittäin vaan 1-2 kuukauden välein joka myös kertoo aseman keskimääräisen prosentin sekä katsastajien välisen eron. Trafi ei sinällään ole kiinnostunut prosenteista jos ovat noin suurinpiirtein valtakunnan tasoa.Enemmän ne on kiinnostuneita asemalla katsastavien eroista 1-ja 2 vikatilastoissa.1=korjauskehoitus 2=hylkäys.Joten turha elämöidä että sinun latukka tai joku muu kosla olisi ratkaisevassa asemassa jonkun aseman hylkytilastoissa.


    • Varsinais-suomesta v

      ......"Ladasta siis piti löytää vikaa. Edelleenkin siis alkuaamu oli mennyt "tuttujen ja autoliikkeiden" koslien läpimenolla ja loppupäivään piti kiilata vikoja. "

      Tämä on kohta jonka olen nähnyt A-asemalla kotikaupungissani. Paikallinen suurautoliike tuo näköhavaintojen mukaan illalla 4-6 autoa pihaan. Aamulla ne näyttää olevan "katsastettu", koska ko autoliikkeen pienoisbussi tuo 6 kuskia ja ne ajaa ne liikkeen oman pihaan.
      Kysyisinkin trafilta/akelta, että kuinka klo 16.00 - 07.50 välisenä aikana on autot voitu katsastaa ilman kuljettajia A-asemalla, jonka aukiolo lukee ovessa klo 8-16?

      • tsiipadaaba

        Tämä se ihmesälli on varsinais-suomesta.Ei ole ikinä vissiin kuullut ylitöistä.Entäpä mihin ihmeeseen asema tarttee kuskeja jos autot seisoo pihassa ja katsastajat niitä ajelee katsastettaviksi.Kai nyt auton saa jättää asemalle syyniin ja hakea se sieltä pois sovittuna aikana.Mikään laki ei estä katsastettuja autoja olemasta yön yli aseman pihassa.Siinä olet havainnut oikein että 6 autoa tarttee 6 kuskia aamulla jos ne siirretään yhtä aikaa pois aseman pihasta myyntiin.Tässä meillä tarkkailija joka kelpaa tähystäjäksi minne tahansa missä tapahtuu jotain epäilyttävää.


      • Hmmm...tietenkin..

        onhan tuo hieman outoa, kun ovessa lukee 8.00 - 16.00.

        Siinähän pitäisi olla 8 - 16 ja muina aikoina sopimuksen mukaan.

        Kyllä siellä A:lla muuten osataan se jobbarien nuoleskelu, ja asemien päälliköt ovat pahimpia ahtereiden nuoleskelijoita. Se on nähty monet kerrat.


      • itäsuomalainen itiö
        tsiipadaaba kirjoitti:

        Tämä se ihmesälli on varsinais-suomesta.Ei ole ikinä vissiin kuullut ylitöistä.Entäpä mihin ihmeeseen asema tarttee kuskeja jos autot seisoo pihassa ja katsastajat niitä ajelee katsastettaviksi.Kai nyt auton saa jättää asemalle syyniin ja hakea se sieltä pois sovittuna aikana.Mikään laki ei estä katsastettuja autoja olemasta yön yli aseman pihassa.Siinä olet havainnut oikein että 6 autoa tarttee 6 kuskia aamulla jos ne siirretään yhtä aikaa pois aseman pihasta myyntiin.Tässä meillä tarkkailija joka kelpaa tähystäjäksi minne tahansa missä tapahtuu jotain epäilyttävää.

        Niinpä niin "tilaustyötä ja erikoisetuja Laakkosen autoille yötä päivää"


    • volga ei velkaa

      Minulla ei ole Ladaa, vaan "Hymy-Volga" 60-luvulta. Se on museorekisterissä ja hyvin tarkalla ajopäiväkirjalla, johon tulee kesässä noin 4300 km ajoja (4300/30=140km kerta). Auto on niin tiptop, kun mekaaninen laite voi olla.

      Kahdesti on katsastuspöljä pyrkinyt mittaamaan rassillaan arvoja! Ei ole tietsikkansa hyväksynyt niitä. On pitänyt sanoa sille, että unohda juttu ja jatka mitä osaat.
      On pitänyt K1 ja A:lla neuvoa, että "älä nosta taka-akselistoa lehtijousista, äläkä kääntele kartaaniniveliä sillä hakkurillasi mieletön, tai ei se alatukivarsi lähde irti sillä kangellasi!"
      Jarrut näyttää aina tasaisesti nousevilta ja vakailta. Kuitenkin niitä pyritään, etenkin takajarruja ja kässäriä, runkkaamaan toistakymmentä kertaa. Toimii, toimii, toimii, toimii....... toimii... ja sitä vituttaa. Vielä poljetaan kaikin voimin poljinta irvessä sauin ratista vetäen. Ei halkea mikään!
      Valot on kuulemma heikot. Niinhän ne ovat hehkulamppuisena. Ei voi rakentaa H4 tai ei ole museovehe! Tätäkään "ne" eivät tiedä!
      Lopuksi aina on tuulilasi naarmuutunut. Sitä naarmua sitten eteitään ja ei löydy, kun on 2007 laitettu uusi lasi.
      Volga pitäisi siis saada hylättyä, vaikka laittomilla keinoilla! Se kuvastaa typerysten joko lapsellista mieltä, tai poliittista kannanottoa pelkkää mekaanista laitetta kohtaan!
      Tänä keväänä ajan ja pysähdyn jonnekin uuteen paikkaan.

      • Autoilija vai?

        Jos on tuollaista toimintaa ollut niin sitkiä kaveri olet kun olet jaksanut niissä firmoissa käydä näin pitkään.

        Mitä muuten tarkoitit lauseella: "äläkä kääntele kartaaniniveliä sillä hakkurillasi mieletön". Onko katsastaja hakannut ruoste vasaralla kardaania vai tai jotain? Itse otan kardaanista kiinni ja vähän heiluttelen sitä ees taas että huomaan onko perä liian väljä tai laakerit menneet rikki. Mutta hakkuri?

        En ole koskaan myöskään kuullut että joku olisi lehtijousista nostanut ylös. Nostiko katsastaja siitä kohtaa ylös mistä jousipakka on kiinnitetty akseliin? Tässä en näe mitään virhettä. Tosin myönnän suoraan etten ole koskaan katsonut yhtään Volgaa.

        Entä nuo jarrut? Kuinka paljon niistä on tullut voimaa? Voimaa tarvitsee kumminkin tuollaisesta teräsmöykystä tulla aika paljon jotta jarrutusteho riittäisi auton pysäyttämiseen. Muistaisin ettei Volgassa kyllä voi jarruja edes sanoa jarruiksi.

        Jos useampi katsataja laittaa tullilasin naarmuuntuneeksi niin olet joko harvinaisen huonoissa väleissä heidän kanssaan tai sitten et vain katso valoa vasten sitä lasia.

        Miksi katsastaja tekisi katsastuksesta poliitisen kannanoton neuvosto laitetta kohtaan? Onko alueellasi paljon oikeistolaisia jotka eivät tykkää kommunisteista eikä varsinkaan SKP:stä.

        Itse olen käyttänyt itsestäni määritelmää. Sosialistinen kapitalistisika. En siis kuulu tähän kokoomuksen kapitalistiseen sosialistisikapuolueeseen. Kokoomus on nykyään kuulemma kansanpuolue ja varsinkin viime vaaleissa työtätekevän säädyn puolue. :)

        Aiku toi arska möllöttää kivasti. :)


      • gokkomobiili

        Minun Volgani kyllä kestää nostaa vaikka pakoputkesta. Sitä saa myös koputella alustasta mistä kohti vaan. Myöskin jarrupoljinta saa polkea niin paljon kun jaksaa. Jarruista on joskus tullut hylky, silloinkin ihan aiheesta. Onko muuten kukaan tavannut poikkinaista Ladan jousta? Minun autouran aikana ei semmoista ole tullut vastaan. Ladan kokemusta on satoja kinnereitä.


    • vanha suikkapää

      Minulla ei kulli enää seiso, niinkuin se teki silloin kun olin 15v

      • iy7l.r

        sinä et ole vieläkää viittätoista. Olisipa huora äitisi heittänyt sinut paskaämpäriin tavarastaan!


    • Eläketeknikko

      Näkee, että olette kierrejousikauden lapsia. Silloin, kun autot olivat kartaanivetoisia ja taka-akseli jousitettu lehtijousilla, oli suurin synti nostaa jousesta. Sillä takasi norran tai seuraavan katkeamisen lähimmän viikon aikana. Sitä fysikaalista mekanismia en tiedä, mikä sen aiheutti, mutta niin se vain oli.
      Nostot tehtiin jousenkorvista tai akselikiinnityksen aluslevystä.
      Kartaaniniveleen saa näyttämään välyyttä tuolla katsastajan tempulla. Reikimisvasaralla/meisselillä pystyy heilauttamaan ristinivelen ja kartaanin väliä. Sitä on siellä neulalaakerien rasvan ja lämpölaanenemisen vuoksi. Se näyttää välykseltä, jos niin haluaa. Sen saa uudestakin nivelestä tehtyä.
      Tuulilasihan on mielipidekysymys. Jollekin se näyttää naarmuiselta heti asentamisen jälkeen.
      Samanlainen mielialojen juttu, kuin venäläisen auton katsastamien joillekin. On valmiina antipatiaa, asenteellisuutta ja poliittista kannanottoa ladamiehiä vastaan.
      Olen nähnyt katsastuskonttorilla sellaisen pilakuvan, jonka teksti oli "Venäläinen nainen ja Lada -vain toisesta voi nauttia" Kuvassa alaston nainen keimaili 1200 Ladan kupeella. Juliste oli katsastuskonttorin toimiston seinällä asiakaswcen oven vieressä.

      Olen 1960-luvun autoteknikko. Se oli tutkinto, jossa vaadittiin insinöörilaskennan osaamien, asiakaspalvelukoulutus, käytännön työkokemusta 120 tuntia opiskelukausien aikana. Siinä vaadittiin tekniikan ruotsi ja englanti, mekaniikan-, lämpövoimakone-, tasavirtaopin-, ja hydrauliikan perustutkinnot.
      Nykyään ei tule teknikkoja, vaan jotakin peruskoulun jälkeisiä "inssejä". Heiltä näyttää puuttuvan kokonaan lämpöopin, hydrauliikan, työkokemuksen ja asiakaspalvelun perusalkeistiedotkin!

      Saatuani epäasiallista kohtelua -tai korjauskehoituksen turhasta olen käyttänyt oikeuttani saada aseman päällikön tarkastuksen ja lausunnon asiasta. Aina ne ovat olleet kannaltani myönteisiä.
      Se tulee asemalle paljon kaliimmaksi, kun tutkituan sen ulkopuolisella tarkastajalla, vaihdatan mahdollisen osan. Vaadin niistä tietenkin korvauksen, ja oman ajan käytöstän toisen. Se voi olla laskukaava 10 h x 45€= 450 €, joka menee sitten alioikeudessa hyvinkin läpi. Sanotaanko, että oikein viilataan kotivakuutuksen oikeusturvan voimalla. Silloin aseman lasku onkin ..... hups jo nelinumeroisessa! Alkuhan saattoi olla "kuviteltu raidetangon nivelvälys". Minulla on menettelystä kokemusta.

      • Autoilija vai?

        Nyt täytyy sanoa että ohi meni niin että humahti. Jos autossa on lehtijouset ja akselisto kevennetään niin ei sitä kukaan jousesta nosta vaan akselista, akseliston kiinnityspisteestä tai jousipakan ja akselin kiinnityskohdasta riippuen rakenteesta.

        Mutta siitä huolimatta ei kukaan sitä täysin suoraan jousesta nosta. Kaikenlisäksi kun akselisto kevennetään siihen muodostuu niin pienet voimat että kyllä se rasitus on ajossa kymmenkertainen joka suuntaan.

        Tuota ristiniveljuttuakaan en ymmärrä, miksi joku edes tekisini niin ja siitä muodostuva välys on niin pieni ettei siitä kukaan hylkää. Muistat varmaan että kaikki ne ristinivelen osat lämpölaajenee ei pelkästään se "kuppi" jossa neulalaakerit pyörii. Siitä muodostuva välys on häviävänpieni ellei olematon.

        Missä ihmeessä sinä katsastat autojasi? Tai älä vastaa en tahdo edes tietää.

        Mitä tuohon teknikkkojuttuusi tulee niin olen samaa mieltä että nykyinen insinöörien koulutus on ala-arvoista. Tosin jos olet nykyään yhtään isompi pamppu niin olet kyllä ollut itse luomassa tahattomasti tämänhetkistä tilannetta.

        Koska suomalaisessa yrityskulttuurissa opetetaan että kaikesta pitää säästää niin tämä sama ajatusmaailma on siirtynyt sinun aikakautesi ammattimiesten välityksellä kouluihin kun he ovat alkaneet opettamaan.

        Mitä asiakaspalveluun tulee niin epäilen vahvasti ettei sitä paljoa sinun kouluaikoinasi opetettua. Tainnut se opetus tulla ihan kantapään ja yritysten kautta.

        Nuo sinun antipatiasi taitaa olla joltain aivan muulta vuosikymmeneltä, ettei kuule se juliste ollut sielä seinällä ihan vain huumorimielellä. Harvempi meistä alan miehistä on huumorintajuttomia, tosin kyllä niitäkin on.

        Ole tyytyväinen että saat asemalla kaikki haluamasi lävitse. Mutta älä vaihda asemaa ettei muutu ääni kellossa. On hyvä että olet miettynyt nämä kaikki vaihtoehdot valmiiksi lävitse jotta voit sitten hyvällä omalla tunnolla syyttää katsuria mitä turhemmista asioista. Oletko muuten muistanut kieltänyt heitä koputtamasta ladasi pohjaa kun se on niiiin hyvä? Siitä tykkää kaikki katsastajat, saat heti plussapisteitä.

        Olen sitä mieltä että asiasta saa valittaa mutta turhuuksista ja omista väärinymmärryksistä kannattaa olla hiljaa.


    • veivikippi

      Minkalaista oli hydrauliikan perustutkinto 60-luvulla?

    • vanhateknikko

      Sinähän vaikea olet! Autoja kaltaisesi nostelivat juuri lehtijousesta, niin se tiesi jouselle kuolemantuomiota. Siinä tulee monikymmenkertainen rasituspiste, kun puoli auton painoa on muutamalla milillä. Lehtijousen moimintaidea on joustaa hieman koko matkallaan ja sen lehdet hankauksessa toimivat myös iskunvaimentimena. Mitä sinä keventelet nostaessasi autoa, pussiaskiko? Auto katsastetaan Suomessa lain perusteella tylsimys!
      Teknikkoliitto vastusti ankarasti koulutuksen lopettamista. Sen halusi "Liehuva kyrvänvarsi Uosukainen (kok)" lopettaa opetusministerinä. Nyt ovat työnantajat itkeneet koulutusta takaisin. Muusta koulutuksen osalta olen samaa mieltä. Asiakaspalveluteoriaa oli tunti viikossa ja työharjoittelu.

      Kippityypille: Silloin opeteltiin laskemaan paineiden ja pinta-alojen suhteita, virtausnopeuksia/määriä erilaisissa venttiileissä ja putkissa. Tutustuttiin aksiaali-, säteittäis-, hammasratas-, Roots-, ja kierukkatyypin pumppuihin. Piti kyetä ymmärtämään kaksi- ja useapikanavaisten ohjainventtilien toiminta ja tietenkin kippitekniikka. Opetusmonisteina olivat samat, kuin teekkareilla Polilla ja tentitkin yhtä vaativia.

      Sanoisin, että 1960-70luvun teknikkokoulutus oli monipuolinen ja vaativakin oppijakso, jota eivät nämä nykyiset "ryhmätyön höpinä" instituutit koskaan kykene antamaan.
      Tunnen sähkö"insinööriä" AMK:sta valmistuneina. Heillä on äärettömän tarkat teoreettiset ja kapeat tiedot sähköopin jostakin osa-alueista. Hämmästyttää, että mm. tasavirrasta heillä on lähinnä pinnalliset teoriat, joita kai jo lukiossa käydään fysiikassa. Tasavirta laiteita tulee olemaan ihmiskunnalla loppuun asti!
      Olen tavannut hitsaustaidottomia koneinssejä työnjohtajina valmistuslinjoilla. Mitä he kykenevät opastamaan ja kehittämään siinä työssä asentajaa? Tiedän LVI puolelta amk-inssejä, joilla ei ole hajuakaan nesteiden virtausteorioista, eivätkä kykene ymmärätämään tilaajan (maksavan asiakkaansa) normaalikieltä. Heille on ammatillinen slangisumutus opetettu valmiiksi kalloonsa.

      • veivikippi

        Onnittelen saamaasi laaja-alaista teknikkokoulutusta. Se tuntuu olleen pätevää lähes joka alalta. Itse sain teknikkokoulutuksen 60-70 luvun vaihteessa. Olin auto-ja kuljetuspuolen kuljetuslinjalla. Silloinhan ei päässyt edes teknikkokoulutukseen, jos ei ollut alan työkokemusta tarpeeksi. Olen kyllä sitä mieltä ettei minkään alan koulutuksella saada muuta kuin perustietoa. Erikoistuminen tapahtuu työelämän ohessa. Nykykoulutus antaa kyllä hyvän perustan sille mistä sitä tietoa haetaan.


    • laatuarajantakaa

      Tutun kuuloista, itsekin olen kahta ladaa käyttänyt katsastuksessa, A:lla alkavassa firmassa saa vittuilua, K:lla alkavassa ei.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      429
      1906
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      198
      1593
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1441
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      179
      1423
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1066
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      1050
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      976
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      120
      968
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      948
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      906
    Aihe