Mielenterveydenhuolto aivan uskomattoman perseestä

Kylmät kädet

Eivät tajua, välitä eivätkä osaa.

Olen rampannut vuosia Oulun EMTT-keskuksessa ja voin kertoa. Jos lääkäriajan sattuu tuurilla saamaan, lääkkeitä vaan määrätään säkkikaupalla. Jos itse en olisi käyttänyt järkeäni ja nettiä, popsisin tällä hetkellä kymmentä eri täysin turhaa lääkettä, yhteiskunnan kustantamana.

Tiesin jo vuosia sitten, että kun lähden tähän rumbaan, siitä ei tule olemaan mitään hyötyä paitsi haittaa yhteiskunnalle kulujen muodossa. En olisi ikinä arvannutkaan, kuinka perseestä asiat tulee olemaan.

Eräs kynsiään lakkaileva psykiatrinen sairaanhoitaja passitti minut aina pariksi päivää suljetulle osastolle, kun kerroin vilpittömästi ajatuksiani, kun toinen taas ei välittänyt samoista paljastuksista pätkääkään. Lääkärikin vaihtunut jo 3 kertaa vuoden sisällä. Ovat siirtyneet toisiin tehtäviin kuulemma.

On aivan käsittämätöntä, että tällaiseen paskaan pumpataan verorahoja aivan sairaasti.

80

2078

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sumppi pk-seudulta

      Lääkkeet eivät ole ratkaisu masennukseen, ne laimentavat oireita, mutta se on pintaraapaisua, ei syvällisempää.

      Oletko miettinyt, mistä masennuksesi voisi johtua? Masennus voi olla seurausta asioista, jotka olet kokenut ja jotka painavat mielialaasi käsittelemättöminä. Ei ne ongelmat mihinkään liukene lääkkeiden avulla.

      Tiedän, että esim. rosen-terapialla on hoitunut masennus pois, kun siihen on ollut selkeä syy, esim. katkeruus. Vaihtoehtoishoidoista voi löytyä ratkaisu, ja on löytynytkin. Ne maksavat, mutta se voi olla ratkaiseva "investointi" mielesi tervehtymiseen.

      • Kylmät kädet

        Täytyypä tutustua.

        Masennukseni taustalla nimittäin saattaa tosiaan olla pitkällä aikavälillä kehittynyt katkeruus, vaikka en sitä myönnä(?!).


      • Olipas valaiseva kir

        Tämä on varmaan järkevin kaveri täällä ikinä.

        Masennus on meissä vakiona.. tulee tosta vaan.

        Masennuksen aikaansaamiseksi tarvitaan esim:

        Loputon pätkä kusseita prokkiksia ja hyvin lyhyellä
        janalla, niillä masennus myös lähtee.

        -parisuhde kaatui
        -jouduin työttömäksi
        -auto hajosi
        -menetin lapsen

        =masennus

        -alkoi uusi parisuhde
        -sain uutta superia duunia
        -ostin UUDEN auton
        -sain kaksoset

        =euforia

        Jos nämä eivät ole balansissa niin voit olal varma, että masennut
        itse olin taas tänään tekemässä itsemurhaa kunnes sitten luin tämän
        ja tajusin, että MIKSI olen masentunut!

        Edellä mainittujen lisäksi 2 vuotta sitten muutin tähän järjyttävää
        kämppään samassa ku erosin.2 vuotta olen ollut normaalia
        masentuneempi ja täysin loppu.
        EN VOI parantua enne kuin muutan pois täältä!!!

        Jos, ette usko, että tuolalisilla pikkuasioilla on iso mekritys niin
        kokeilkaa..Itse pelkäsin aina lentämistä kunne viimekesänä kiipesin lentokoneeseen ...En päästäkseni perille vaan siksi, että se putoaisi
        ja kuolisin siinä sivussa. No pieleen meni ja laskeutuessani alas koneesta
        huomasin nauravani ensimmäistä kertaa ääneen yli 10 vuoteen,,
        Sellaisia tyrskähdyksiä ei teko naurua. Kyseessä oli ihan perus
        Espanjan matkaja 5 päivässä jotka siellä vietin, saivat minut aivan uskomattomaan kuntoon henkisesti.

        Laiduin 30 kg kun tulin suomeen, söin terveellisesti harrastin liikuntaa.
        Mutta kun muisto alkoi haaleta, jäin taas tämän sonta
        luukun vangiksi..

        Tarinan opetus oli:

        -Menkää sänkyyn
        -ottakaa kynä ja paperi
        -kysykää itseltänne miksi olen masentunut?
        -listaa 3 perussyytä
        -muuta ne

        SE EI käy hetkessä parantuminen vie vuosia!!!
        Mutta sinä ja vain sinä itse tiedät mikä sinua masentaa eniten
        ja sen lankakerän aloittaminen siitä on avain KAIKKEEN!


        minun missioni on selvä..Tästä kämpästä on lähdettävä HETI!


    • kokemustalöytyy

      Täällä pk-seudulla tilanne on ihan samanlainen. Ihan kuin kaivoon heitettäisiin veronmaksajien rahoja. Ollaan länsimainen hyvinvointi yhteiskunta joten tällaista kulissi järjestelmää pitää ylläpitää. Aivan järjetöntä touhua, Hoitohenkilöstö pääsee helpolla psykiatrisella puolella: useinmiten ovat omaa päätänsä siellä hoidottamassa eivät potilaita.

      • Kylmät kädet

        Kuuntelevat lamp.. *krhmh* potilaitaan, jotta tuntisivat itsensä paremmaksi ihmiseksi. Lisäksi saavat siitä palkkaa!


    • tyyt.hoitoonsa

      Sairaanhoitaja ei ole voinut passittaa sinua suljetulle osastolle, siihen kun vaaditaan lääkäri.

      Voithan itse valita hoitavan psykiatrin, onhan siellä Oulussakin liuta yksityisvastaanottoa pitäviä psykiatreja. Eipä sitten vaihdu lääkäri.

      • Kylmät kädet

        Tämä hoitaja, joka minut aina sinne passitti, sattui olemaan vanhempi nainen ja yhtäaikaa hänen kanssaan lääkärini taas sattui olemaan todella nuori ja epävarmanoloinen tyttö.

        Näin jo heti kättelyssä, että tyttö oli kynsiään lakkailevan, uutta nuoruutta elävän tädin talutusnuorassa.

        Hoitaja halusi aivan selvästi vain merkinnän omiin tietoihinsa, että on toimittanut porukkaa suljetulle. Katsos, siirtyessään muihin tehtäviin oli varmasti "coolia", kun CV:ssä luki, että on ollut NÄINKIN rankkojen tapausten kanssa tekemisissä.


      • alalla---
        Kylmät kädet kirjoitti:

        Tämä hoitaja, joka minut aina sinne passitti, sattui olemaan vanhempi nainen ja yhtäaikaa hänen kanssaan lääkärini taas sattui olemaan todella nuori ja epävarmanoloinen tyttö.

        Näin jo heti kättelyssä, että tyttö oli kynsiään lakkailevan, uutta nuoruutta elävän tädin talutusnuorassa.

        Hoitaja halusi aivan selvästi vain merkinnän omiin tietoihinsa, että on toimittanut porukkaa suljetulle. Katsos, siirtyessään muihin tehtäviin oli varmasti "coolia", kun CV:ssä luki, että on ollut NÄINKIN rankkojen tapausten kanssa tekemisissä.

        Sairaanhoitaja ei ketään voi passittaa osastolle, kyllä siihen vaaditaan lääkäri.


      • Kylmät kädet
        alalla--- kirjoitti:

        Sairaanhoitaja ei ketään voi passittaa osastolle, kyllä siihen vaaditaan lääkäri.

        Rautalangasta: Vastavalmistunut lääkäri-typykkä teki kaiken, mitä kokenut hoitaja "suositteli".

        Yksi kerta kyseinen hoitaja tuli luokseni jo kauan aikaa sitten sovitulle kotikäynnille, mutta POLIISIEN KANSSA! Tiesi kyllä aivan varmasti pitkän hoitosuhteemme perusteella etten ole vaarallinen kaveri, mutta kuten jo kauan aikaa sitten olin huomannut, nainen oli vaan leikkimässä, ikään kuin pitämässä hauskaa siellä ei-me-välitetä-keskuksessa ennen siirtymistään yksityiselle puolelle tienaamaan kunnolla.

        Kaiken lisäksi hän oli jo valmiiksi päättänyt, että haluaa lähettää minut taas myös suljetulle, aivan kuin se poliisisaattue ei olisi jo tyydyttänyt häntä tarpeeksi.


      • .
        Kylmät kädet kirjoitti:

        Rautalangasta: Vastavalmistunut lääkäri-typykkä teki kaiken, mitä kokenut hoitaja "suositteli".

        Yksi kerta kyseinen hoitaja tuli luokseni jo kauan aikaa sitten sovitulle kotikäynnille, mutta POLIISIEN KANSSA! Tiesi kyllä aivan varmasti pitkän hoitosuhteemme perusteella etten ole vaarallinen kaveri, mutta kuten jo kauan aikaa sitten olin huomannut, nainen oli vaan leikkimässä, ikään kuin pitämässä hauskaa siellä ei-me-välitetä-keskuksessa ennen siirtymistään yksityiselle puolelle tienaamaan kunnolla.

        Kaiken lisäksi hän oli jo valmiiksi päättänyt, että haluaa lähettää minut taas myös suljetulle, aivan kuin se poliisisaattue ei olisi jo tyydyttänyt häntä tarpeeksi.

        No etkös sinä ole kirjoitellut täälläkin itsetuhoisuudestasi? Parissakin eri osiossa.....


    • deepdepis2001

      Samoja kokemuksia, eri kaupungissa...

      Yksi suuri syy tähän on hallituksen yksityistämispolitiikka.
      Haluttiin siis supistaa valtion ja kunnan palveluja ja ohjata ihmisiä käyttämään yksityisiä, eli yrittäjä-lääkäreiden, suurten lääkärikeskusten palveluja jne.
      Tällaisia ei ollut kauheasti neljä vuotta sitten, mujtta koska Kokoomus halusi siis ohjata valtion ja sairaiden rahat yksityis-sektorille (lue: äänestäjäkunnalleen), se samalla laukaisi tietoisen buumin perustaa näitä kaikenmaailman yksityis-sairaaloita jne.
      Suoraa tulonsiirtoa siis.
      Nämä lääkärit jotka lähtivät yrittämään,. siis perustivayt omia vastaanottoja ym. lähtivät, tottakai, terveyskeskuksista ja muista valtion viroista.
      Useat ottivat virkavapaata opintoja varten, saadakseen yksityislääkärin paperit ja aukot täytettiin terveyskeskuksissa ja muissa, sillä mitä saatiin: opiskelijoita, virolaisia huithapeleita, venäläisiä 2.luokan puoskareita jne.
      Ja hyvin usein nämäkin olivat kunnallisella palvelupuolella vain sen aikaa että saivat riittävästi työkokemusta hakeakseen yksityispuolelle.
      Ja taas oli/on virkoja täyttämättä.
      Ja hupaisaa on että yksityispuoli kehitti tällaisen "lääkäripankin" josta pystyi ottamaan vuokratyövoimana sekalaista sakkia olevia lääkäreitä: melkein valmistuneita, opiskelijoita, itä-eurooppalaista lähes lekuria jne.
      Eli se rahasti senkin!
      Tiedättekö paljonko kunta maksaa yhdestä vuokralääkäristä per päivä?
      Jos laskutustunti on raksoilla 35€ plus verot niin lekuri oli jotain 110€...!
      Siis, nämä vuokralekurit maksoivat huimasti enemmän kuin kuukausipalkalla oleva vakkari!
      Ja lääketehtaiden lobbarit ravaa bemareillaan suuret salkut täynnä ilmaista lääkepakettia, kelan suosiollisella siunauksella... kela eli me maksamme senkin lystin!
      Mitään terapioita ei ole kun ei ole terapisteja.
      Usein masennuksen parantuminen alkaa sillä kun saa puhua suunsa puhtaaksi, nyt se vaiennetaan sadoilla erinäisillöä pillereillä kun se ööö.. siis tarkoittaa valtavaa rahavirtaa Lääketeollisuus OY:lle... ja valtion pussista.

      Tämä on siis suomalaisen terveyspolitiikan ydin tällä hetkellä suomessa.
      Vaalirahoittajille ohjataan massia ja depiksessä olevat koukutetaan lääkkeisiin jne. Laillista huumekauppaa.

      Tarviiko siis ihmetellä nuorison asenteita huumeisiin, kun se tuntuu olevan valtion moraalinen ohjenuora: USE DRUGS, FEEL HAPPY!

      Englanniksi sana lääke ja huume on sama: drug.

      Tällainen uusi uljas maailma meillä on. Ameriikan malliin.

      nimim. hippokraten vala on historiaa.

      • Kylmät kädet

        Mutta hullua on se, että meikäläisen tapauksessa myös yksityinen puoli olisi täysin ilmaista -ainakin mitä terapiaan tulee. KELA maksaa puolet, SOSSU toisen puolen.

        Kerran kokeilinkin ja meininki oli luonnollisesti täysin erilaista.. terapeutti oli hyvin innostuneen oloinen ja jaksoi jopa aidosti esittää, että muka kuuntelee mitä sanon.

        Käytännössä samaa paskaa sekin on yhteiskunnan kustantamana, mutta eri paketissa.

        Edellinen hoitajani muuten otti just virkavapaata vuodeksi ja painui yksityiselle puolelle.


      • .
        Kylmät kädet kirjoitti:

        Mutta hullua on se, että meikäläisen tapauksessa myös yksityinen puoli olisi täysin ilmaista -ainakin mitä terapiaan tulee. KELA maksaa puolet, SOSSU toisen puolen.

        Kerran kokeilinkin ja meininki oli luonnollisesti täysin erilaista.. terapeutti oli hyvin innostuneen oloinen ja jaksoi jopa aidosti esittää, että muka kuuntelee mitä sanon.

        Käytännössä samaa paskaa sekin on yhteiskunnan kustantamana, mutta eri paketissa.

        Edellinen hoitajani muuten otti just virkavapaata vuodeksi ja painui yksityiselle puolelle.

        Se, että sinulla sos.virasto on maksanut osan terapiasta on johtunut taloudellisesta tilanteestasi.


    • DS

      Tosi puhetta on, kyllä se hoito on niin ala-arvoista kun olla voi. Samat katkerat kokemukset on niin monilla tästä hoitosysteemistä.
      Jos jotain todellista hoitoa haluaa niin yksityiselle on mentävä,tosin samat lääkkeet nekin tietty haluaisi määrätä,mutta välttämättä ei ole pakko niitä syödä.


      http://masennuslaakkeista.nettisivu.org/

      • Kylmät kädet

        Pahinta on aivan väärät diagnoosit ja lääkkeet, joita määrätään roppakaupalla. Sossu maksaa jokaisen pillerini, jonka poskeeni pistän, joten oma lehmä ei ole ojassa kertoessani tämän.

        Popsisin tällä hetkellä kymmentä eri turhaa lääkettä (joista osa helvetin kalliita), ellen itse olisi käyttänyt järkeäni ja Googlea.. esim. kerran erehdyin naiiviudessani kertomaan, että unen rajamailla koen monesti kummallisia ja joskus todella pelottavia harhanäkyjä, jotka sekoittuvat todellisuuteen, olen ikään kuin puoleksi unessa. Siis ainoastaan unen rajamailla.

        No, kertomani perusteella koneelle kirjattiin, että näen harhoja, kuulen ääniä ja minulle määrättiin Zypreksaa. Söin sitä kiltisti kauan, mutta kuten arvata saattaa, siitä ei ollut yhtään mitään hyötyä. Ruokahalu vaan kasvoi äärettömäksi ja nukutti sairaasti.

        Yritin korjata väärinkäsitystä kolme kertaa, kolmella eri käyntikerralla, mutta vastaus oli aina että "joo, mutta kun tänne koneelle on joskus näin kirjattu, sitä ei voi mitenkään muuttaa enää jälkeenpäin.


    • dumplate

      noh.. minkä luulisit parhaiten auttavan? :)

      • Kylmät kädet

        Moinen laitos lopetettava kokonaan. Onko muka ihmistä, joka ihan oikeasti on kokenut saavansa apua moisesta? Ymmärrän kyllä, että hoitajiin ja lääkäreihin kyllä kiintyy, eikä halua sanoa heistä mitään pahaa, mutta oikeesti, hyvät ihmiset..


      • Nimimerkistäsi
        Kylmät kädet kirjoitti:

        Moinen laitos lopetettava kokonaan. Onko muka ihmistä, joka ihan oikeasti on kokenut saavansa apua moisesta? Ymmärrän kyllä, että hoitajiin ja lääkäreihin kyllä kiintyy, eikä halua sanoa heistä mitään pahaa, mutta oikeesti, hyvät ihmiset..

        päätellen kyseessä voisi olla joku sisätautien sairaus, esim. kilpirauhasen vajaatoiminta tai joku sydänsairaus. Veri ei kulje sormiisi saakka, koska on kylmät kädet.

        Psykiatri ns. apulaisineen on siis tarpeeton tilanteessasi. Olet syönyt tarpeettomia lääkkeitä.


      • Kylmät kädet
        Nimimerkistäsi kirjoitti:

        päätellen kyseessä voisi olla joku sisätautien sairaus, esim. kilpirauhasen vajaatoiminta tai joku sydänsairaus. Veri ei kulje sormiisi saakka, koska on kylmät kädet.

        Psykiatri ns. apulaisineen on siis tarpeeton tilanteessasi. Olet syönyt tarpeettomia lääkkeitä.

        Mulla tosiaan on jääkylmät kädet ja pidän myös aina villasukkia. Kilpirauhas-juttu on verikokeella tutkittu, mutta jokin sydänsairaus voi olla mahdollinen. Aluksi juoksin yleislääkäreillä tuloksetta. Ne vain hymyili vaivautuneen näköisenä, kun selitin aivan todellisia vaivojani.

        Koskaan en ole saanut mitään diagnoosia mistään, en yleislääkäreiltä, en psykiatrian erikoislääkäreiltä.. vaikka käyny niiden luona jo vuosia.


    • jesme*

      ei kaikki MTTt ole samanlaisia! itsellä hyvät kokemukset: sain käydä psykiatrilla useita kertoja vuodessa siihen saakka kun hän vaihtoi työpaikkaa, nyt on sairaanhoitaja jonka kanssa synkkaa hyvin. hämmästyin itsekin kun olin kuullut niin paljon huonoista kokemuksista netissä

      • Kylmät kädet

        Sinä olet todennäköisesti vain yksinäinen ihminen, jonka "terapia" hoituisi täysin ilmaiseksi, kun osallistuisit joihinkin ryhmiin. Esim. täällä Oulussa on Hyvänmielentalo ja kokoontumisien aikataulut löytyy päivitettyinä netistä.


    • aa.bbb.cccc

      Samaa mieltä jesme*n kanssa, turhaan yleistetään ja mollataan koko ammattikunta! Itse käyn yleisellä puolella ja olen saanut aivan loistavaa apua ja hoitoa. Niin psykiatrini kuin terapeuttinikin ovat molemmat ihania ja olen saanut heiltä suunnattomasti tukea. Parempaa hoitosuhdetta en voisi toivoa! :)
      On varmasti paljon omastakin asenteesta kiinni, miten suhtautuu. Jos menee jo valmiiksi hampaat irvessä ja ajatuksella "kaikki alan ihmiset on paskoja" niin arvaahan tuon ettei se ole kovin hedelmällistä. Ja tätä palstaa kun tarpeeksi lukee, niin kyllä varmasti saa negatiivisen kuvan aiheesta :P
      Kaikkien kanssa ei tietenkään tarvitse kemiat mennä yksiin, mutta jos jokainen vastassa oleva naama ärsyttää, niin ehkä on syytä katsoa peiliin...

      • 15+7

        Mukavaa että olet löytänyt avun. Valitettavaa vain on että useat, joille ei apua löydy (helposti) turhautuvat ajan mittaan. Olin vielä muutamia vuosia sitten todella hoito-optimistinen ja kiltisti uskoin psykiatria, lääkäriä ja terapeuttia ym. Mutta kun lääkkeet tai terapia ei ole auttanut niin minua on alettu kohtelemaan ihan eri tavoin. Lääkäri sanoi, että eipä tässä kai ole muuta tehtävissä ja lähdin siitä sitten kotiin yksin pärjäilemään. Psykiatri määräsi vaan lisää lääkettä, vaikka olin jo kokeillut aimo liutaa, joista mikään ei auttanut. Kukaan ei kuuntele minua. Olen vain leimattu krooniseksi masentuneeksi, jota ei voi auttaa. Yritän sanoa lääkärilleni, että minulla on masennuksen lisäksi koko joukko fyysisiä oireita, joita ei voi yksinkertaisesti selittää masennuksella. Mutta koska tietty diagnoosi on pistetty rekisteriin ei kukaan osaa katsoa sen ulkopuolelle.

        Itse kun luen kaikenlaisia tutkimuksia ja artikkeleita masennuksesta, on ihan selvää että osa masennuspotilaista kärsii esim. hormonaalisista sairauksista. On esim. erittäin yleistä, että kilpirauhasenvajaatoiminta jää hoitamatta,kun sitä luullaan masennukseksi. Mutta näistä eivät ainakaan omat lääkärini ole kiinnostuneita.

        Tulen siis varmaankin elämään loppuelämäni olemaan masentunut ymmärtämättä sen syytä. Ellei sitten joku uraauurtava tutkimustulos saa pian jalansijaa. Lääkärille en jaksa enää mennä yrittämään.


    • tervemenoajoo

      Kunpa mielenterveyttä tutkittaisiin ja hoidettaisiin kokonaisvaltaisesti. Saisi olla haastatteluissa ja seurannassa mukana psykologi/psykiatri yleislääkäri ravintoterapeutti, että saataisiin paremmin selville potilaan tila. Huvittavaa, kun mielenterveysongelmat niputetaan helposti vain päästä johtuviksi. Ne voivat kuitenkin olla vain oire jostain muusta ongelmasta.

      Itse pyörin vuosia mielenterveystoimistossa, eikä siellä tullut mistään mitään. Psykologin ja psykiatrin kanssa jotain turhia turinatuokioita. Joskus oli suurempi joukko paikalla "asiantuntijoita", mutta ei ne mitään tutkinut, juteltiin vain jotain perusasioita. Sitten johonkin aivokuvaukseen kyllä laitetaan menemään, mutta ei tutkita helvetti ihmistä kunnolla muuten...."Jaa, aivot normaalit, et kuitenkaan ole kykenevä opiskelemaan/tekemään töitä, siispä eläkkeelle, terve menoa, ei nähdä enää".

      Kiitos. Että, kun on hienoa toimintaa, ei haluta tutkia kunnolla ihmistä. Ja nyt, kun on eläkkeellä, niin terveyskeskuksessa katsotaan naamamutrulla, että ei tuolle mitään tehdä, kun se on eläkkeellä, ja vielä saanu hullunpaperit, siitä sen oireet johtuu. Hienoa on.

      • 15+7

        Siis juuri samoilla linjoilla tervemenoajoon kanssa tuossa ylemmässä postauksessani.

        Toistaiseksi olen roikkunut työelämässä (ja roikkunut on juuri oikea sana, kun en todellakaan kykene täyteen työpanokseen). Saa nähdä mikä ääni sitten on kellossa kun ei enää sitäkään jaksa. Olin sairaslomalla muutaman kuukauden mutta sitten jo hoputettiin töihin, vaikka itkua väänsin vastaanotolla.


    • Jeanne D'arc

      Kaikki, jotka eivät ole saaneet apua julkiselta puolelta, käykää katsomassa PSYKIATRIAN UHRIT -ketju. Mielenterveyspuolella työskentelee suuri määrä ihmisiä, jotka TODELLA tarvitsisivat oman psykoterapiansa sen sijaan, että siirtävät omat ongelmansa hoidettaviin potilaisiin. "Hoito" saa tosiaan ihan omanlaisensa merkityksen monessa paikassa.

    • Kuoleman kaipuu

      KERTOKAAPA MULLE, MINKÄ TAKIA LEKURINI EI OTTANUT MUA TOSISSAAN KUN ITKIN JA HUUSIN ETTÄ AUTA MUT OSASTOLLE, ETTÄ HALUAN KUOLLA. HÄN NAUROI PÄIN NAAMAA JA SANOI NAURAEN ETTEN TARVITSE AMMATTIAUTTAJAA. TÄYTYYKÖ MUN TEHDÄ ITSEMURHA JOTTA PÄÄSEN HOITOON. MÄ EN ENÄÄ JAKSA

      • Kylmät kädet

        Koita kestää vapun yli. Nämä juhlapäivät ovat rankkoja meille masentuneille.


    • kyllästynyt***

      Olen todella pettynyt pk-seudun mielenterveyshoitoon. Kylmiä ihmisiä jotka eivät kykene vastaanottamaan potilaan/asiakkaan pahaa oloa. Pakotetaan työttömäksi kun ei muu auta, vaikka monia muita vaihtoehtoja on. Ei kuunnella. Siinä ihminen turhautuu ja muutenkin luottamus ihmisiin kärsii kun ei vaan välitetä ja tehdään vastoin potilaan tahtoa. Hyvääkin on, mutta liian paljon vääriä menetelmiä. Lääkärit minulla julkisella puolella vaihtuivat 2 kertaa vuodessa. Sitten kyllästyin ja menin yksityiselle ja siirryn kokonaan julkiselta erikoispsykiatriasta pois, kun ei voi olla kahta hoitopaikkaa.

    • raiVonaiNEN

      "Lääkäri sanoi, että eipä tässä kai ole muuta tehtävissä ja lähdin siitä sitten kotiin yksin pärjäilemään"..Itse samassa tilanteessa. Kamalaa minusta! Odottavat varmaan että kuollaan pian pois! Tällaistako on apu hyvinvointivaltiossa? Huh ja huh!

      • Kylmät kädet

        Sama homma minulla. Luulin aluksi, että edes jotenkin osaisivat tuoda jotakin lievennystä tilanteeseen, mutta taso on oikeasti sama, kuin sinä tulisit minun luokseni avautumaan ja minä muka yrittäisin siinä edessäsi päteä jotain tyyliin, että "kyllä sun nyt täytyy päästä sieltä kämpästäs ulos ihmisten ilmoille ja hakeutua johonkin koulutukseen.." Sitten jos et myötäile mmm-m ja vastaile mitä ne haluavat kuulla, niin todetaan vaan että: "ei kai tässä sitten muuta ole tehtävissä".

        Itseasiassa uskon, että pärjäisin tässä 10 kertaa paremmin kuin nämä henkilöt, jotka saavat leipänsä siitä.


    • Kylmät kädet

      NOSTO

    • dfhfghgfjg

      Mä oon tässä odotellu muutaman viikon, että saisin ajan terveyskeskukseen lääkäriä varten... oon käyny nuorisopolilla (oon alle 22-v.) sellaset 3 kk juttelemassa psykologin kanssa ja sieltä oli lääkäri lähteny niin piti sitten terveysasemalta koittaa saada aikaa. Tässä jonotan. Mua ei oo ainakaan toistaseksi yritetty mihinkään eläkkeelle laittaa (vaikka työtön olenki enkä opiskele), vaan päinvastoin on yritetty tuputtaa jotain työpajatoimintaa... juu, en jaksa ees roskia viedä ulos ja suihkussakin käyn sillon ku itteeni alkaa vasta kuvottaa niin lähdenpä tästä nyt kutomaan tai maalailemaan muiden sekoboltsien kanssa.
      ja aika jännä juttu sekin, kun sanon että olen yksinäinen (=ei juurikaan kavereita, (mul on lähinnä jtn hyvänpäiväntuttuja) joiden kanssa vois oikeestikin puhua oikeista asioista) mutta koska olen avoliitossa, en voi kuulemma olla kovin yksinäinen!! juu, enpä, toinen on päivät töissä ja tulee illalla kotiin ja sitten oikeestaan nukkuukin sen loppuillan. En ole yksinäinen, en...

    • Kylmät kädet

      Ainoa syy, miksi viimeiset pari vuotta olen jaksanut mielistellä mielenterveystoimistoa, on se vítun B-lausunto.

      Mutta sitten lakkasin välittämästä. Elän pelkällä sossun perusosalla ja kun se päivää koittaa, että sitä alennetaan se -20-40%, saan vihdoinkin kipinän rampageen.

      Aseita en omista.

    • Vaahtokassi

      Ai tätä viestiketjuako tarkoitit, Kylmät kädet?

    • alkaa tuntuu

      En tiedä pisätikö sun ja mun lähtee kuntoutustuel?

      Kun kummalkaan ei täsä elämäs oo enää ku suomi24.

      • Kylmät kädet

        Pelkään, että moderaattorit jättävät nykyään viestiketjuni poistamatta pelkästä säälistä. Esim. Huuhaalla tämä näkyy todella selvästi.

        Tällaista en voi hyväksyä.


      • jotaihämärääon
        Kylmät kädet kirjoitti:

        Pelkään, että moderaattorit jättävät nykyään viestiketjuni poistamatta pelkästä säälistä. Esim. Huuhaalla tämä näkyy todella selvästi.

        Tällaista en voi hyväksyä.

        Mä tiedän. Sä olet s24 omistaja. Miksi siis ne poistais. Jote paljastappas vaan


    • douppattu

      Lääkkeitä, lääkkeitä ja lisää lääkkeitä. Käsittämätöntä. Mielestäni yhteiskunnalle tulisi halvemmaksi oikeasti hoitaa mielenterveyspotilaita, kuin doupata heitä eläkkeellä, tai jatkaa douppaamista vain kuntoutustuella/sossun avustuksilla. En käsitä tätä menoa. Aivan kuin ei ajatella tulevaisuutta ollenkaan. Siitähän hyötyisi koko yhteiskunta, kun yksikin (varsinkin nuori) ihminen saataisiin takaisin yhteiskunnan rattaisiin.

    • ... .... ....

      Skitsofrenialle on tyypillistä todellisuuden ja epätodellisuuden rajojen hämärtyminen, kaikenkattava epäluuloisuus järjestelmää ja muita ihmisiä kohtaan sekä sairaudentunnon puuttuminen. He väittävät usein syövänsä vääriä lääkkeitä ja saaneensa väärän diagnoosin, vaikka monella eri lääkärillä olisi päädytty täysin samaan johtopäätökseen...

      Lisäksi skitsofreniaa sairastavat kuvittelevat kaikkien seuraavan hänen liikkeitään ja olevan tietoinen kaikesta, mitä hän tekee. Niinkuin esimerkiksi täällä keskustelupalstalla.

      Nimimerkki "tunnen yhden skitsofreenikon".

    • Latvainvalidi

      Suurin osa tämän palstan ihmisistä ei ole skitsofrenikkoja, vaan pikemminkin masennus-ahdistuspotlaita ( siis ne joilla on diagnoosi).

      Ja kyllä on virallinen hoito surkeaa. Nappeja ja ei oota. Nappeja tulee vaikka ei olisi muuta vaikutusta kuin sivuoireet.

      Minä kyllästyin aika äkkiä ja menin yksityiselle. Minulla on ollut hyvä säkä kun olen löytänyt hyvän psykiatri-psykoterapeutin. Ilman psykoterapiaa en olisi enää hengissä.

      Olen kaivannut sellaista vanhan ajan "hermoparantolaa" silloin kun on mennyt todella huonosti. sellaista ei ole, Sellaista sairaalan ja avohoidon välissä olevaa avointa vähäisen henkilökunnan vapaaehtoista "lepokotia", joka sijaitsisi juuri jossain mukavassa ympäistössä. Ei siellä tarvita niin paljon henkilökuntaa, eikä välttämättä edes lääkäriä kuin kutsuttessa. Ns. päiväsairaala on nimensä mukaisesti sairaalalaitos elil kuntoutuslepokoti.

      Ja kyllä skitspopfrenikkojakin pitäisi pystyä kuuntelemaan ja uskoa, että lääkkeillä on karmeita sivuvaikutuksia.

      • 8+12

        "Minä kyllästyin aika äkkiä ja menin yksityiselle. Minulla on ollut hyvä säkä kun olen löytänyt hyvän psykiatri-psykoterapeutin. Ilman psykoterapiaa en olisi enää hengissä."

        Ja vakuutusko maksoi? Mistä olet löytänyt, pääkaupunkiseudulla niitä ei löydy eläkkeellä oleville mielenterveyspotilaille eikä vakuutusta saa jos on mielenterveystausta.


      • tyytyväinen hoitoon
        8+12 kirjoitti:

        "Minä kyllästyin aika äkkiä ja menin yksityiselle. Minulla on ollut hyvä säkä kun olen löytänyt hyvän psykiatri-psykoterapeutin. Ilman psykoterapiaa en olisi enää hengissä."

        Ja vakuutusko maksoi? Mistä olet löytänyt, pääkaupunkiseudulla niitä ei löydy eläkkeellä oleville mielenterveyspotilaille eikä vakuutusta saa jos on mielenterveystausta.

        Vakuutus maksaa jos se vakuutus on ollut olemassa jo ennen sairastumista. Itse olen eläkkeellä, vakuutus maksaa psykoterapian, vakuutus minulla on ollut reilut 30 v, eli otettu kauan ennen sairastumistani.


      • Latvainvalidi
        8+12 kirjoitti:

        "Minä kyllästyin aika äkkiä ja menin yksityiselle. Minulla on ollut hyvä säkä kun olen löytänyt hyvän psykiatri-psykoterapeutin. Ilman psykoterapiaa en olisi enää hengissä."

        Ja vakuutusko maksoi? Mistä olet löytänyt, pääkaupunkiseudulla niitä ei löydy eläkkeellä oleville mielenterveyspotilaille eikä vakuutusta saa jos on mielenterveystausta.

        Maksoin kuntoutustuesta omavastuun, Kela:n psykoterapiatuen sain myös.

        Olin tiukoilla, mutta ei terveydelle voi laittaa hintaa. Maksan edelleenkin satunnaisia hoitosessioita omista rahoistani. Onneksi on lääkäri, niin saa sv-korvaukset.


      • maakrapu3

        Minäkin kaipaisin tuollaista "vanhan ajan hermoparantolaa". Mielellään vielä metsän keskellä tai muuten rauhallisessa ja kauniissa paikassa. Siellä voisi olla myös psykoterapiaa järjestettynä ja kynnys ei olisi kovin korkealla ts. lievemminkin masentuneet voisivat osallistua - tuntuu että nykyisin saa apua vasta jos tilanne on jo todella paha (vai saako silloinkaan?) mutta usein kuitenkin lievä masennus voi pitkittyä ja pahentua. En nyt tarkoita semmosta normaalia alakuloa ja surua joka kuuluu elämään, vaikka toisaalta semmoiseenkin kaipaisi nykymaailmassa enemmän "hoito"keinoja ei siis terveydenhuollon puolesta vaan niin, että yhteisöllisyys olisi enemmän läsnä ihmisten elämässä. Ettei kaikki olisi niin kovaa kilpailua, kiirettä ja stressiä, ja jossa omista huolista ei saa/ehdi/uskalla puhua läheisille(jos edes on läheisiä) vaan pitää löytää ammattiauttaja.
        Tajuskohan kukaan tästä tekstistä mitään, anteeksi ajatus pätkii. Mutta pointti oli se että lisää avohoitoa ja ennaltaehkäiseviä palveluja ja myös kunpa voisimme rakentaa maailmasta semmoisen paikan jossa olisi välillä lupa olla väsynyt, levätä, vetäytyä sisäänpäin ja hiljaisuuteen. Moni varmaan masentuu ihan siitä syystä että elämässä ei voi ottaa taukoja kun niitä tarvitsis. Vasta sairaslomalla saa hengähtää ja silloinhan tilanne on jo aika vakava. Lisäksi moni ei varmaan sairaslomallakaan voi huilata kun tunnollisen ylisuorittajan omatunto kolkuttaa jos on hetkenkin poissa oravanpyörästä. Pitäisi niin kuin todistella omaa oikeuttaan olemassaoloon suorittamisen kautta. Kenen etu se muka on että sitten sadat ellei tuhannet ihmiset uupuvat ja palavat täysin loppuun?


    • more dope.

      Kyllä se ihan totta on. Masentuneista ei välitetä p...aakaan.
      Soitin vähän aikaa sitten depressiohoitajalle joka tokaisi
      vaan jotain tyyliin "V**tako sä tänne soittelet,mulla on kiire ja kohta
      vaihtuu toinen tyyppi mun tilalle" ajan tilaus tehtiin mahdollisimman vaikeaksi.
      Päätin,että turha tässä on jäädä jankkaamaan,vaikka tosissani itsemurha aikeissa
      siis olen.

    • toivo1tapio2

      "Ja kyllä on virallinen hoito surkeaa. Nappeja ja ei oota. Nappeja tulee vaikka ei olisi muuta vaikutusta kuin sivuoireet."

      Onko todella näin? Itse olin viimeksi teininä 1990-luvulla, enkä voi sanoa noin. Sain tukihenkilöksi miespuolisen sairaanhoitajan. Itsekin siis mies olen. Tehtiin tavallisia asioita, liikuttiin kaupungilla, puhuttiin normaali-ihmisten kielellä -- psykoterapeuttien kielellä.

      Jälkeen päin miettien tuollainen apu on sellaista, mitä parhaassakaan psykoterapiassa istumalla ei voi saada väheksymättä tässä yhteydessä joidenkin saamaa hyötyä terapioista...

      "Minä kyllästyin aika äkkiä ja menin yksityiselle. Minulla on ollut hyvä säkä kun olen löytänyt hyvän psykiatri-psykoterapeutin. Ilman psykoterapiaa en olisi enää hengissä."

      No jaa... Itse en ole juurikaan hyötynyt pitkästä psykoanalyyttisestä psykoterapiasta. Mikä erikoisinta, alussa pääsin eroon lääkkeistä, mutta nyt vuosikymmenen jälkeen en mitenkään pärjää ilman lääkkeitä. Lääkkeetön elämä on mahdottomuus.

      En kyllä aina ymmärrä tuota psykoterapioiden hehkutusta. Minulle siitä on ollut todella vähän hyötyä arjessa: opiskelussa, työssä yms. Itse asiassa terapian tarkoitus oli muistaakseni kohottaa opiskelu- ja työkykyä -- viime aikoina on eräs kokenut lääkäri jopa ehdotellut työkykvyn arviointia!

      Ei siitä mitään hyötyä ole arkitodellisuuden kannalta. Yksilöterapiassa käymällä kehittyy lähinnä hyväksi yksilöterapiassa kävijäksi. Se on kuin loputon ehdonalainen tuomio, joka vie rahat.

      "Olen kaivannut sellaista vanhan ajan "hermoparantolaa" silloin kun on mennyt todella huonosti. sellaista ei ole, Sellaista sairaalan ja avohoidon välissä olevaa avointa vähäisen henkilökunnan vapaaehtoista "lepokotia", joka sijaitsisi juuri jossain mukavassa ympäistössä. Ei siellä tarvita niin paljon henkilökuntaa, eikä välttämättä edes lääkäriä kuin kutsuttessa. Ns. päiväsairaala on nimensä mukaisesti sairaalalaitos elil kuntoutuslepokoti."

      Jotain tuollaista olen minäkin kaivannut.

      Joskus olin sairaalassa, mutta minut kotiutettiin sieltä, koska olin heidän mukaansa tullut parempaan kuntoon, mikä tietysti pitikin paikkansa. Oikeasti olisin halunnut olla siellä pidempään, mutta minulta ei kysytty mielipidettä, enkä tuolloin osannut vielä ilmaista itseäni. hyvin.

      Nimenomaan sairaala on ainoa paikka, josta olen saanut hyväksytyksi tulemisen ja onnistumisen kokemuksia! Monet eivät tätä usko.

      Sairaalassa on turvallista olla. Sairaalassa ei vaadita suorituksia, ei huudeta, ei arvostella. Sairaalassa saa osallistua oman jaksamisen ja uskalluksen mukaan toimintaan.

      ILKEÄ SLOGAN: KELAN TUKEMAT YKSITYISET PSYKOTERAPIAT OVAT TODELLA, TODELLA, TODELLA KALLISTA AVOHOITOA.

      Ei psykoterapeutin vastaanottohuonessa voi saada samanlaisia arjen turvallisuuden ja onnistumisen kokemuksia kuin sairaalassa ja sen jälkeen viisaasti toteutetussa tukihenkilötoiminnassa!

      Toki joillekin valmiiksi hyväkuntoisille psykoterapiat sopivat, mutta eivät ne välttämättä ole sen kummempi onnellisuusautomaatti kuin toimivat lääkärin määräämät lääkkeetkään.

      • toivo1tapio2

        tulipas paljon kirjoitusvirheitä ja unohtuneita sanoja.


      • Latvainvalidi
        toivo1tapio2 kirjoitti:

        tulipas paljon kirjoitusvirheitä ja unohtuneita sanoja.

        Hyvä jos sinulla lääkkeet toimii. Oletko ihan ns. tavallisesti eli unipolaarisesti masentunut?

        Valitettavasti masennuslääkitys on myös pääosin lumetta, se on selvinnyt kun on saatu käsiin kaikkien lääketutkimuksien tulokset. Nehän ovat viallisestikin OIREIDENMUKAISTA hoitoa. Siis psyykkisiä kipupilleritä.

        Eikä psykoterapia sovi kaikille. Ei henkilökemia toimi, ei suuntaus, ei ole edellytyksiä käsitellä asioita tai terapeutti on ammattitaidoton vaikka olisi muodollisesti pätevä. Eikä se ole patenttiratkaisu, mutta on näyttöä siitä, että psykoterapiassa käyneet eivät masentuisi niin helposti uudestaan.

        Totta kai kaikelaista apua pitää olla tukihenkilöitä, omahoitajia, keskustaluapua, vertaistukiryhmiä, psykoterapiaa, lääkkeitä, sairaaloita, ammatillista kuntoutusta jne. Mikä toimii yhdellä ei toimi toisella, siksi potilasta pitää kuunnella. Ne jotka uskovat lääkkeisiin saavat yleensä apua lääkkeistä, ne jotka eivät usko, eivät saa apua vaan voivat jopa huonommín.

        Ei tämä masennuslääkkeiden tuputus ole kyllä yhtään auttanut, kun masennuseläköityminen jatkuu suurissa määrin vaikka lääkkeiden syönti on moninkertaistunut 1980-luvulta.

        Ja minulla on kyllä vakavan masennuksen diagnoosi, ei mikään lievä sairaus."Selvästi vakavasti masentunut".. lukee papereissa. Stressi on lievittnyt kun pääsin eläkkeelle. Päädyin eläkkeellä koska en saanut apua ajoissa. Kunnon psykoterapiaankin pääsin myöhässä, mutta ennen kaikkia siksi että sain ammatillisen kuntoutuksen kolme vuotta myöhässä, kahden valituksen jälkeen.


      • toivo1tapio2
        Latvainvalidi kirjoitti:

        Hyvä jos sinulla lääkkeet toimii. Oletko ihan ns. tavallisesti eli unipolaarisesti masentunut?

        Valitettavasti masennuslääkitys on myös pääosin lumetta, se on selvinnyt kun on saatu käsiin kaikkien lääketutkimuksien tulokset. Nehän ovat viallisestikin OIREIDENMUKAISTA hoitoa. Siis psyykkisiä kipupilleritä.

        Eikä psykoterapia sovi kaikille. Ei henkilökemia toimi, ei suuntaus, ei ole edellytyksiä käsitellä asioita tai terapeutti on ammattitaidoton vaikka olisi muodollisesti pätevä. Eikä se ole patenttiratkaisu, mutta on näyttöä siitä, että psykoterapiassa käyneet eivät masentuisi niin helposti uudestaan.

        Totta kai kaikelaista apua pitää olla tukihenkilöitä, omahoitajia, keskustaluapua, vertaistukiryhmiä, psykoterapiaa, lääkkeitä, sairaaloita, ammatillista kuntoutusta jne. Mikä toimii yhdellä ei toimi toisella, siksi potilasta pitää kuunnella. Ne jotka uskovat lääkkeisiin saavat yleensä apua lääkkeistä, ne jotka eivät usko, eivät saa apua vaan voivat jopa huonommín.

        Ei tämä masennuslääkkeiden tuputus ole kyllä yhtään auttanut, kun masennuseläköityminen jatkuu suurissa määrin vaikka lääkkeiden syönti on moninkertaistunut 1980-luvulta.

        Ja minulla on kyllä vakavan masennuksen diagnoosi, ei mikään lievä sairaus."Selvästi vakavasti masentunut".. lukee papereissa. Stressi on lievittnyt kun pääsin eläkkeelle. Päädyin eläkkeellä koska en saanut apua ajoissa. Kunnon psykoterapiaankin pääsin myöhässä, mutta ennen kaikkia siksi että sain ammatillisen kuntoutuksen kolme vuotta myöhässä, kahden valituksen jälkeen.

        "Oletko ihan ns. tavallisesti eli unipolaarisesti masentunut?"

        Riippuu keneltä sitä kysytään: psykoterapeutilta vai lääkäriltä vai minulta. Oikeastaan ei edes diagnoosi kiinnosta, kun tuntee itsekin olevansa vajaaa: ei terve muttei kunnolla sairaskaan.

        Joskus on diagnosoitu kyllä vakava psykoottinen masennus. Nykyään ns. toiminnanohjauksen vajausta aivoissa muttei masennusta. Psykoterapia ei auta neurologiseen vikaan minun mielestäni. No mutta eivätpä ole psykoterapeutit ymmärtäneet käytännön maailmaa tähänkään mennessä.

        Pysyvään unettomuuteen on pysyvä lääkitys -- siitä ei kummempaa diagnoosia saa väännetyksi.

        "Valitettavasti masennuslääkitys on myös pääosin lumetta, se on selvinnyt kun on saatu käsiin kaikkien lääketutkimuksien tulokset."

        Valitettavasti tuo lause on merkityksetön ympäripyöreä hokema.

        Pääosin lumetta yhdelle ihmiselle?
        Pääosin lumetta tuhannelle ihmiselle?

        Onko se nyt niin mahdotonta ymmärtää, että jotkut ihmiset hyötyvät lääkkeistä? En minäkään niitä huvikseni syö. Itse asiassa se on raivostuttavaa, kun ei pysty olemaan itsenäinen ja riippumaton. Mutta joskus on pakko nöyrtyä.

        Ei minua kiinnosta muu kuin se, että osaava erikoislääkäri laittaa minulle sellaiset aineet, että pystyn edes välttävästi elämään.

        "Nehän ovat viallisestikin OIREIDENMUKAISTA hoitoa."

        Oman kokemuksen perusteella voisin jopa väittää, että käyttämäni aineet vaikuttavat syyhyn. Tajunnan juureen. Sieltä mistä tuskainen ja lamaannuttava ahdistus on peräisin.

        Ja totta kai lääkkeet ovat oireenmukaista hoitoa "toisinajattelijoiden" mielestä. Siis sellaisten mielestä, jotka saattavat olla lääkäreitä/psykologeja, mutteivat ole joutuneet itse hoitomaan hankalia ja mutkikkaita tapauksia.

        Mutta eivät edes lääkkeet sellaisenaan tee ihmeitä, valitettavasti.

        "Siis psyykkisiä kipupilleritä."

        En tiedä mitä kipulääkkeellä tarkoitetaan eikä tässä yhteydessä kiinnosta. Varmasti ne ovat kipupillereitä sellaisille, jotka ovat niin terveitä, että lääkkeet lamaannuttavat ja turruttavat. Ei lääkkeiden syönti tietnkään ole juhlaa, mutta niiden voimalla pystyy tekemään vähän asioita, jotka tuottavat pientä iloa, joskus.

        "Ei henkilökemia toimi, ei suuntaus, ei ole edellytyksiä käsitellä asioita tai terapeutti on ammattitaidoton vaikka olisi muodollisesti pätevä."

        Sanoisin että itselläni kaatui noihin edellytyksiin. Aivan liian vaativaa käsitteellistä/abstraktia ajattelua ja keskustelua kuntoon nähden.

        "Eikä se ole patenttiratkaisu, mutta on näyttöä siitä, että psykoterapiassa käyneet eivät masentuisi niin helposti uudesta"

        Jälkeen päin ajatellen olihan se lähellä että minunkin kohdalla olisi onnistunut.

        "Ne jotka uskovat lääkkeisiin saavat yleensä apua lääkkeistä, ne jotka eivät usko, eivät saa apua vaan voivat jopa huonommín."

        Lääkkeisiin turvaudutaan luullakseni viimeisenä oljenkortena. Ainakin itse olen niin tehnyt. Varmasti on niitäkin, jotka turvautuvat siihen ensimmäisenä oljenkortena ;)

        Sitä paitsi eihän lääkettä aloittessa koskaan voi tietää, mitä tapahtuu. On sopivia lääkkeitä ja epäsopivia lääkkeitä. En ymmärrä mitä tarkoitat lääkkeisiin uskomisella tässä yhteydessä. Ei kai kukaan syö mielialalääkkeitä huvin vuoksi. En minäkään.

        "Ei tämä masennuslääkkeiden tuputus ole kyllä yhtään auttanut, kun masennuseläköityminen jatkuu suurissa määrin vaikka lääkkeiden syönti on moninkertaistunut 1980-luvulta."

        Ihan mielenkiintoinen aihe, mutta kertoo varmaankin vain siitä, etteivät lääkkeet auta lievissä ongelmissa. Mutta eihän tuossa trendissä ole tietenkään järkeä.

        "Ja minulla on kyllä vakavan masennuksen diagnoosi, ei mikään lievä sairaus."Selvästi vakavasti masentunut".. lukee papereissa."

        Psykoterapeutin mukaan en ole masentunut, mutta olen tänä keväänä tosissani harkinnut kaksi kertaa itsemurhaa. Lääkärille sitten soittelin, niin lekuri käski nostaa annostuksia ahdistuksen poistamiseksi. Vähän väsyttää nuo lääkeet, muttei ilmankaan pärjää. En todellakaan tiedä mikä minua vaivaa.

        "Stressi on lievittnyt kun pääsin eläkkeelle. Päädyin eläkkeellä koska en saanut apua ajoissa. Kunnon psykoterapiaankin pääsin myöhässä, mutta ennen kaikkia siksi että sain ammatillisen kuntoutuksen kolme vuotta myöhässä, kahden valituksen jälkeen."

        Itse en ole koskaan päässyt elämässäni minkäänlaiseen alkuun. Onneksi sentään sinä olet päässyt ammatilliseen kuntoutukseen ja itsellesi sopivaan psykoterapiaan.


    • pomppas

      Hyvä kylmät kädet. osu ja uppos. sama homma. mielistelen miekkaria(mielenterveystoimisto) et sossu ja kela hommat toimis. kerran kuussa käyn istumassa hoitsun luona suu auki. kerran kolmes kuus uusin respat,mut en syö niitä zombilääkkeitä ku 2x vuosi verikokeisiin. kaks kertaa vuodes lääkäri.hyötyä on saatanasti. ja ne siunaa itseään onnistuneesta "hoidosta".
      Seki oli hyvä ku sanoit et hoitaja toimitti suljetulle. mihi joku viisastelija joka ei koskaa mt puolen byrokratiaan oo joutunu sano "ei hoitaja toimita vaan lääkäri". Nimenomaan hoitajat on pahimpia kyyliä ja niiden mielipiteet ja tulkinnat sinne epikriisiin ja lähetteisiin tulee. lääkärit on vaan elitistejä omassa maailmassaan. kyllä sen kyylä hoitajan silmien alla kiltisti pitää käyttäytyä. jos suuta maiskauttaa tai sormia napsuttelee nii kyl se pahimman luokan persoonallisuushäiriöksi "hoitokokouksessa" lääkärille selvitetää...vanhat akat pahimpia.

    • Kylmät kädet

      Nosto.

      • Ohhah

        Saman tapaisia kokemuksia kyllä, mutta jossain vaiheessa päivää tai viikkoa taas tavallinen elämä näyttää ja tuntuu ihan hyvältä vaikka onkin vihan ja katkeruuden mössössö uitettu ja kaikki tuntuu turhalta. Mtt:ssa en ole käynyt kun pari kertaa ja tiesin ettei hirveetä hyötyä ole...eikä ollutkaan. En käsitä kuinka psykiatriasta ja psykologiasta tehdään niin ihmeen mystistä. Ihan tavallisia ihmisiä siellä duunissa tuntui olevan. Toki tuntuivat olevan "tärkeitä ja hienoja" ja "jonkin mystisen äärellä" mutta yrittävät kuitenkin auttaa jollain tavalla. Olen hoksannut että tavallaan minua (meitä) on vaikea auttaa jos emme jaksa alkaa sitä aina itse uudelleen, joka vitun päivä. Oletteko muuten miettineet millaista hoitoa sitten tarvitsisitte, jotta olisitte tyytyväisiä ja voisitte paremmin? Kaiken sauhuamisen keskellä? Menisimmekö bentsopäissämme mielisairaalan pitkäaikaisneurootikkojen ja pers.häiriösten kanssa makailemaan ja vähän työtoimintaan sun muuta. Ei jumangegga. En menisi. Moni asia on muuten nyt todella hyvin verrattuna vanhaan. Totta kai olen katkera etten pysty toteuttamaan itseäni ja tekemään juuri tällä hetkellä duunia. Totta kai olen katkera etten tule toimeen tunteideni kanssa niin kuin suurin osa tuntuu. totta munassa ottaa päähän kun huomaa vaan kaiken vääryyden ja se suututtaa. mutta mikä ihmeen apu siinä sitten auttaa jos ei itse jaksa joka pv aloittaa taas alusta. ja mitä lääkkeisiin tulee niin riistäkööt ameriikkalaiset lääkeyhtiöt rahaa ja menkööt lääkärit mun puolesta lääkeyhtiön koulutusmatkalle bahamasaarille. ILMAN YHTÄ KAPSELIA EN OLISI PÄÄSSYT SÄNGYSTÄ YLÖS!


      • Ohhah
        Ohhah kirjoitti:

        Saman tapaisia kokemuksia kyllä, mutta jossain vaiheessa päivää tai viikkoa taas tavallinen elämä näyttää ja tuntuu ihan hyvältä vaikka onkin vihan ja katkeruuden mössössö uitettu ja kaikki tuntuu turhalta. Mtt:ssa en ole käynyt kun pari kertaa ja tiesin ettei hirveetä hyötyä ole...eikä ollutkaan. En käsitä kuinka psykiatriasta ja psykologiasta tehdään niin ihmeen mystistä. Ihan tavallisia ihmisiä siellä duunissa tuntui olevan. Toki tuntuivat olevan "tärkeitä ja hienoja" ja "jonkin mystisen äärellä" mutta yrittävät kuitenkin auttaa jollain tavalla. Olen hoksannut että tavallaan minua (meitä) on vaikea auttaa jos emme jaksa alkaa sitä aina itse uudelleen, joka vitun päivä. Oletteko muuten miettineet millaista hoitoa sitten tarvitsisitte, jotta olisitte tyytyväisiä ja voisitte paremmin? Kaiken sauhuamisen keskellä? Menisimmekö bentsopäissämme mielisairaalan pitkäaikaisneurootikkojen ja pers.häiriösten kanssa makailemaan ja vähän työtoimintaan sun muuta. Ei jumangegga. En menisi. Moni asia on muuten nyt todella hyvin verrattuna vanhaan. Totta kai olen katkera etten pysty toteuttamaan itseäni ja tekemään juuri tällä hetkellä duunia. Totta kai olen katkera etten tule toimeen tunteideni kanssa niin kuin suurin osa tuntuu. totta munassa ottaa päähän kun huomaa vaan kaiken vääryyden ja se suututtaa. mutta mikä ihmeen apu siinä sitten auttaa jos ei itse jaksa joka pv aloittaa taas alusta. ja mitä lääkkeisiin tulee niin riistäkööt ameriikkalaiset lääkeyhtiöt rahaa ja menkööt lääkärit mun puolesta lääkeyhtiön koulutusmatkalle bahamasaarille. ILMAN YHTÄ KAPSELIA EN OLISI PÄÄSSYT SÄNGYSTÄ YLÖS!

        Toi "mielisairaalaosio" oli siis vertaus 70-80 lukujen tilanteeseen.


    • Kylmät kädet

      Nosto.

    • Kylmät kädet

      Siskoni luki itsensä psykolokiksi, aivan hiljattain. En mitenkään voi enää taistella mielenterveysinstituutiota vastaan, sotien siskoni työpaikkaa vastaan, joten luovun tästä.

    • Älä lyö yli nyt

      Tyyliin, rikollinen isoveli kääntyy kaidalle tielle kun pikkuveli valmistuu poliisiksi? Näink ikkää?

      • Kylmät kädet

        Vähän sinnepäin, mutta esimerkissäsi isovelihän vain työllistää poliisia, eikä päinvastoin.


    • mitenytg

      No toimiiko mielenterveyshuolto nyt loistavasti. Kaikki paranevat ja palaavat terveenä takasin töihin.

    • 20+9

      Ihmettelen kyllä suuresti sitäkin miten sosiaaliseen fobiaankaan ei ole vielä nykypäivään mennessä keksitty toimivaa hoitomuotoa. Tässäkin suhteessa näköjään eletään vieläkin kivikaudella.

      • Kylmät kädet

        Kivikaudella elävät myös sen fobian omaavat, sillä evoluutio tulee monesti hyvin jäljessä. Kivikaudella ei ollut tällaisia ihmismassoja olemassa, oli vain tiiviit pienet yhteisöt siellä täällä.

        Nykyään, kun esim. yrität hakea töitä, sun täytyy heittäytyä sairaanloiseen ihmismassaan, kuin hyppäisi koskeen.


    • warhammer

      Huomattu on.
      Sain akuuttiajan..Se on kahdenviikon päästä.
      Tosin sitä on odotettu 1,2 vuotta =/

    • lääkkeisiinväsynyt

      Ainut ns. oikea hoitomuoto josta oon saanut apua on psykoterapia. Mutta ite terapiaan hakeutumisprosessi.... kuka semmosta jaksaa masentuneena, itse jaksoin lopulta puolison avulla mutta kaikilla ei ole puolisoa tai muuta läheistä joka jaksaisi soitella joka paikkaan ja vaatia asioita toisen puolesta!

      Sitten on tietty niitä vaihtoehtohoitoja, joista on ollut mulle hyötyä (kiinal.lääketiede, meditaatio, lisäravinteet) mutta niihin ei ole YKSIKÄÄN terveydenhuollon ammattilainen osannut ohjata vaan päin vastoin, on pitänyt häpeissään jopa peitellä näitä juttuja lääkärikäynneillä.

      Huoh.

    • ....................

      Minulla läheiset auttoivat terapian käynnistämisessä mutta epäilen onko terapiastakaan apua. Kaikki on näyttänyt niin synkältä jo monta vuotta ja tuntuu ettei toivoa ole. Vaihtoehtohoitoakin on tullut kokeiltua mutta ei sekään auttanut.

      Lääkärit ei todellakaan tiedä mitään sellaisista vaihoehtohoidoista vaan itse saa kaiken tiedon kaivaa kovalla vaivalla ja hankkiutua sellaisen hoidon pariin. Eikä tietenkään Kelakaan anna korvausta näihin hoitomuotoihin. Olen todella masentunut ja pettynyt kun mikään ei tunnu auttavan. Jostain syystä olen toistaiseksi vielä hengissä vaikka olen ollut jo monta vuotta siinä pisteessä etten jaksa enää elää.

    • Vinkiksi vaan

      "Eräs kynsiään lakkaileva psykiatrinen sairaanhoitaja passitti minut aina pariksi päivää suljetulle osastolle, kun kerroin vilpittömästi ajatuksiani,"


      Joko veit ämmän montulle?

    • Kylmät kädet

      Teillä ei ole käsitystäkään siitä, kuinka turha tuo laitos on. Lähdin hakemaan apua, mutta tulinkin yrittäneeksi itsemurhaa lukuisia kertoja.

      Oulun Eteläinen Mielenterveystoimisto.

      •  Kk

        Kyseiseen, sadistiseen paskalaitokseen pumpataan verorahoja aivan sairaasti.


    • Kylmät kädet

      Ei tämä ole mikään vihapuhe. Vaadin vain sitä, että työntekijät ohjattava sieltä muihin tehtäviin ja koko turha laitos lopetettava.

      • GayTissu

        Minun mielestäni olisi kaikkien etu varsinkin Oulun etu jos nyt oikeasti päättäisit päiväsi. Koska rahasi menevät tällä hetkellä vain lidlin Nobelaneriin eli Saksaan, joten voit muuttaa myös itse sinne.


      • Nuori lääkäri

        Lopeta se jatkuva kaljan kittaaminen, pillerien hotkiminen, ja pascanjauhaminen, niin sinulla on toivoa.


      • Kylmät kädet
        GayTissu kirjoitti:

        Minun mielestäni olisi kaikkien etu varsinkin Oulun etu jos nyt oikeasti päättäisit päiväsi. Koska rahasi menevät tällä hetkellä vain lidlin Nobelaneriin eli Saksaan, joten voit muuttaa myös itse sinne.

        Väitätkö, ettei Suomi hyödy LIDL-ketjusta?


    • Minä en ole ikinä hakenut apua masennukseen varmaan johtuu siitä että minulla on suuri kynnys hakea apua ja menisin lukkoon jos pitäisi asiasta puhua ääneen. Lääkkeitäkään en halua. Varmasti osa syynä on että sivuvaikutukset pelottavat.
      Vuodesta 2008 asti mielessäni ovat pyörineet itsemurha ajatukset kerran jopa yritin mutta se epäonnistui. Sen jälkeen olen yrittänyt taas sinnitellä ja elää elämää.
      Mutta taas viime aikoina on tullut mieleen vain ajatus että haluan kuolla.
      En muutenkaan halua elää kovin vanhaksi.

      • Kylmät kädet

        Päätyisit vain sanomaan, mitä haluavat kuulla ja esittämään henkilökunnan mieliksi muka parantunutta. Menisit vain entistä pahemmin lukkoon. Jos taas et moiseen mielistelyyn sortuisi, ne passittaisivat sinut suljetulle osastolle.

        Käynyt näin itselleni.


      • Kylmät kädet
        Kylmät kädet kirjoitti:

        Päätyisit vain sanomaan, mitä haluavat kuulla ja esittämään henkilökunnan mieliksi muka parantunutta. Menisit vain entistä pahemmin lukkoon. Jos taas et moiseen mielistelyyn sortuisi, ne passittaisivat sinut suljetulle osastolle.

        Käynyt näin itselleni.

        Suljetut osastot Oulun Peltolassa ovat tietoiselle ja tarkkaavaiselle ihmiselle pahempaa kidutusta, kuin vankila. Menisin mielummin vaikka 1900-luvun alun kuritushuoneelle.


      • mitähän.se.oikein.on
        Kylmät kädet kirjoitti:

        Suljetut osastot Oulun Peltolassa ovat tietoiselle ja tarkkaavaiselle ihmiselle pahempaa kidutusta, kuin vankila. Menisin mielummin vaikka 1900-luvun alun kuritushuoneelle.

        Todistan, haluavat tukkia suut ja tuhota aivot ja kemiallisella väkivallalla ja romahduttaa myös fyysisen hyvinvoinnin. En tiedä onko Oulu pahin noista valtakunnan kidutuslaitoksista , mutta pidän sitä hyvin todennäköisenä. En tiedä kuinka paljon vaikutusta on sillä että omaisyhdistys on Oulussa vahva ja saa paljon rahaa. Omaiset vaativat joskus hyvin mielivaltaisesti lääkityksiä ja muuta paskaa niille joiden etuja muka ovat valvovinaan. Perhe tai suku on hyvin usein pahin. Mitähän lajia sen yhdistyksen "koulutus ammattilaisille" oikein on, tietääkö joku? Lakien tuntemus niillä ainakin on puutteellinen.


      • mitähän.se.oikein.on
        mitähän.se.oikein.on kirjoitti:

        Todistan, haluavat tukkia suut ja tuhota aivot ja kemiallisella väkivallalla ja romahduttaa myös fyysisen hyvinvoinnin. En tiedä onko Oulu pahin noista valtakunnan kidutuslaitoksista , mutta pidän sitä hyvin todennäköisenä. En tiedä kuinka paljon vaikutusta on sillä että omaisyhdistys on Oulussa vahva ja saa paljon rahaa. Omaiset vaativat joskus hyvin mielivaltaisesti lääkityksiä ja muuta paskaa niille joiden etuja muka ovat valvovinaan. Perhe tai suku on hyvin usein pahin. Mitähän lajia sen yhdistyksen "koulutus ammattilaisille" oikein on, tietääkö joku? Lakien tuntemus niillä ainakin on puutteellinen.

        ...jos ei sitten viime vuosina ole parantunut..


      • hoitajantyttärentytär

        Mun isoäiti oli ikänsä mielisairaanhoitaja, aika kovaluonteinen henkilö, mutta sanoi minulle kerran mm. että välillä kyllä vaikuttaa siltä, etta kun suku tuo hoitoon jonkun, niin porukan selväjärkisin on tuotu hoitoon.


    • mindfullstupidity ..

      Se on paras kun ei ite löydä sanoja, miksi on allapäin, niin nämä tädit niinku lukevat ajatuksia ja 'tietävät' miltä susta tuntuu, ja tietävät miten sulle käy ja niin edelleen... haha...

    • suoraan. ei toivoa.

      Toisin sanoen: Kun et pysty itseä auttaa ja muiden apu ei toimi, parempi kuolla.

    • ....................

      up

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2603
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2400
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2071
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1727
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      14
      1470
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      16
      1423
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe