No on tassä mun hoidot

5 l tonka

Tuossa joku valitteli, kun kellään ei oo mitään asiaa. Ja kyseli, että kirjoittakaa nyt edes omista hoidoistanne. No mä kirjoitan.

6 sytostaattia Taxotere on takana, mut taitaa olla kovin paha tilanne, ettei olekkaan tehonnu. Keuhkojen tilanne on edelleen sama, kuin alussakin. Sen mukaan ei olis tehonno, mut ei olis edennykkään.

Rintalastojen kivut ovat palautuneet. Alkuun ne hiipuivat pois, nimittäin kivut rintalastoista, vaan nyt ovat palanneet takaisin.
2 viikoa sytostaatin jälkeen henki on niin salpaantunut, ettei kättä jaksa nostaa, kun hengästyttää.

Voimat lihaksista ovat hiipuneet, en pysty liikkumaan kuin rollaattorin avulla. Kun sängystä nousen, joudun pitkään istumaan BiCAP ylipainehegityslaitteessa, ennenkuin pystyn siirtymään rollaattoriin. Kaikkein rankita on 4-10 päivää sytostaatista, jolloin keuhkosolut on ihan lamaannuksissa. Pelottaa vuoteeseenkin meno, kun ei saa henkee. Ja siten kun pääsee asettumaan ja saa hengityksen tasaantumaan, niin jos peitettä kohentaa, taas hengitys salpaantuu.

Autoon siirtyminen on melkein kuin kuoleman paikka. Taksissa istuimet on niin takaviistoon, että tuntuu siltä kuin taju menee, kun ei saa haukottuu henkee. Sain happilaitteetkin. Kotona semmonen 5 litran pullo (tonka, kun painaakin 10 kg), mut sitten mukana kuljetettava on semmonen 3 litran kevytpullo.

48

1076

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -ra

      Toivön sinulle voimia jaksaa,ja jotta olosi helpottuisi.

    • -ra

      Ei paljoa naurata.Aamuisin otan 3 verevpaine lääkettä n. klo 6.Vielä klo kahdeksankin paineeni oavt 196/134.Pyysivät käynään terkassa,jos tarvii uutta lääkitystä tai kovempaa hoitoa."sairaalaan"

      • -ra

        Jippii ei pahanlaatuisia löydöksiä.Ensi maanantaina vasta lääkäri olisi ottanut paperini työn alle.Hoitaja sanoi ettei tarvitse olla huolissaan.


      • sypile
        -ra kirjoitti:

        Jippii ei pahanlaatuisia löydöksiä.Ensi maanantaina vasta lääkäri olisi ottanut paperini työn alle.Hoitaja sanoi ettei tarvitse olla huolissaan.

        Ei pahanlaatuisia löydöksiä,otettiinko useitakin koepaloja/näytteitä?


      • -ra
        sypile kirjoitti:

        Ei pahanlaatuisia löydöksiä,otettiinko useitakin koepaloja/näytteitä?

        Aiemmin otettiin verikokeitaja siellä arvot olivat vinksin vonksin.


      • 8+19

        häpeä,jos osaat.tässä sairaat syöpä potilaat kirjoittavat millaista elämä on,kun on sairas! tämän takia tänne ei varmaan kukaan edes haluu kirjoittaa,kun pitää lukee sun ruikutusta.vai että sairaalaan nyt. ja sä jaksat vonkua samasta asiasta joka helkutin päivä ja lisätä jonkun uuden jutun.joka kerta kun tulee tänne,niin ekana törmää näihin sun iänikuisiin marinoihin.


      • eräs syöppis.
        -ra kirjoitti:

        Jippii ei pahanlaatuisia löydöksiä.Ensi maanantaina vasta lääkäri olisi ottanut paperini työn alle.Hoitaja sanoi ettei tarvitse olla huolissaan.

        Jos käyt Hesassa syöppiksellä kontrolleissa niin seillä on näin: verikokeet,maamo,ultra,sen jälkeen viikon kuluttua lääkärin iltavastaan otto.
        Mitää odotteluja ei ole,eikä sinun veriarvot ole olleet vinksin vonksin.

        NÄIN ON ÄLÄKÄ ENÄÄ MARISE,OLET MARISSUT TÄÄLLÄ jo PÄÄLLE 4.VUOTTA.

        Täällä on nyt parhaillaan keuhkosyöpää sairastava potilas,hänkään ei merise,kertoo vain tosiasiat raskaista hoidoistaan.


    • mä vaan

      HEI 5 L Tonka. Onko sinullakin keuhkosyöpä? Minulla myös. Olen syönyt 5 kk Tarceva 150mg nappi päivässä. Helmikuun alussa kuvattiin ja tilanne on ennallaan, ei pienentynyt mutta ei kasvanutkaan. Seuraava kontrolli touko-kesäkuussa. Odottaminen vaan syö hermoja niin kovasti.
      Lupasivat tänään aurinkoa; sitä odotellessa.

      • 5 litran tonka

        "minä vaan" Ei, ei minulla ole keuhkosyöpää, mut levinnyt rintasyöpä 15,5 vuotta. Rinnat on kaikki kaluttu pois, mutta nyt se on levinnyt rintalastoihin ja keuhkoihin. Keuhkopussissa runsaasti syöpäsoluja. Ei tuumoria missään, vaan ryynimäistä hämähäkin seittiä keuhkoissa. Siis vain soluja. Siinähän se hankaluus just onkin, kun en vain pelkkää syöpäsolukkoa ja keuhkopussioin se syöpäsolukko tekee nestettä litratolkulla. Otettiin jo 5 litraa pois, vaan vielä jäi runsaasti nestettä. Sytostaatin odotettiin kuivaavan sen nesteen, kun syöpäsolukko alkaa kuolemaan, vaan niin ei olekkaan tapahtunut.

        Mulla on nyt seuraava keuhkokuvaus ensi maanantaina.


    • -ra

      Et ymmärrä verenpaine taudista sitten yhtään mitään jos alapaina on yli 130 on aihetta laittaa passitus sairaalaan varsinkin kun on jo keuhkoinfarkti ja keuhkoembolian sairastunut.On helppo sanoa jos itsellä ei oöe muutakun syöpä ei muita siinä sivussa tulleita sairauksia,ole onnellinen jotta sillain olet päässyt vähällä

    • en uskalla kertoa

      ihmettelen miksi sua ei tutkita kunolla?tai arvaan siihen syyn.normaali potilas oltaisiin lähetetty jo kauan sitten eteenpäin.sen tajuu jokainen.enkä kertoisi sulle ikinä mitä mun syöpä on saanut aikasekseen mun kropassa.niistä asioista kirjoitan muualla.en kuulu sun kaltaeeein valttajaan,käyn itse vain erikoislääkäreillä ja olen hyvissä käsissä,ja aina tukitaan perinjuurin,jos ilmaantuu jotain uutta.

      pitäs olla tää huuhaa palsta,minne sä voisis päivittäin kertoa juttuja.sen jälkeen syöpäpotilaat ehkä uskaltas ruveta täällä kertomaan itsetään enemänkin,eikä törmäisi heti näihin jonnin joutaviin marinoihin.

      • -ra

        Muuten älä sure ettei mene sinun verorahojasi,peruin ajan.Älä sinäkäänKelalta hae korvauksia yksityislääkärin palkkioista ethän vaan,tai sitten kuormitat veronmaksajien tilipusseja.Yksityislääkärillä käynnistä saa Kelalta osan palkkiosta takaisin.


    • -ra

      Luuletko jottei jokaainut menisi yksityiselle jos olisi varaa,mutta suurimmalla osalla ei ole,ikävä kyllä.Raha pistää pokkuroimaan,ja mielellään yksityilääkärit ottavat kaiken maailman kokeita,kun saavat niistä rahaa.Minulla on ollut mies lääkärinä monta kymmentä vuotta sekä sairaalassa,jotta yksityis sektorilla.Yksityissektorilla lääkärin on pokkuroitava potilaitaan jotta tulisivat uudelleen tuomaan tukun rahaa,ja tämä on totta.On helppo kehua kun on paljon rahaa,tai mies joka maksaa kaiken,näinhän se on.Ei kukaan menisi tervariin odottelemaan ellei olisi pakko.

    • bussipysäkillä

      ihan sun omia tarionoita joita keksit omasta päästäs.rahalla ei ole mitään merkitystä ainakaan mun lääkäreillä.keskustelemme eri kokeista ja päätämme yhdessä mitkä otetaan ja miksi.

      jos sun lääkärimiehes jonka kanssa seurustelit vuosikymmeniä?käyttäytyi toisin,niin sitä ei pidä yleistää kaikkiin.

      ja miksi sä joudut aina odottaan tunti tolkulla tervarissas,sekin on ymärättävvä,olet kantaasiakas sielä ja kyllä ne sut sen hyvin tuntee,että mistään vakavasta ei ole kyse,ja olethan sielä heidän valvonassa.perempi että istus sielä,kun että keksisit mennä sinne pari kertaa samana päivänä.miten sun itsehoito sujuu?joskus et edes syö mitään koko päivänä,miten luulet että sellainen vaikutta ihmiseen?

    • -ra

      Keuhkoemboliankin sai hammaslääkärin tuolissa,ja johan tuli nopeasti lääkäri,ja ambulanssi ja matka sairaalaan.Mikäli pidät keuhkoemboliaa,ja sydäninfargtia,sekä verevpainetautia mitättömänä pikku vikana,niin toivottavasti saisit näistä edes yhden,Kyllähän loppuisi vähättely,Näistä ko.sairauksista moni kuolee jo muutaman päivän sisällä vaikka olisivat sairaalassakin,sen verran vaarallisia ovat niistä jokainen.Vai oletko eri mielä,onko ne sinun mielestäsi pikku juttuja.Kohdallesi kun osuu niin älä valita,eikös vaan hymyilet niin kuin ennenkin.Suuri osa kuolee jo muutamassa päivässä näihin pikku oireihin vaikka ovat sairaalassa,niin mitättömistä vaivoista menevät tuhlaamaan veronmaksajien varoja,sitäkö tarkoitit.Toivottavasti menetät kaikki rahasi ja ukkosi myös,siellä terkassa istuisitte odottelemassa käsi kädessä niinkös?

      • mummo vaan.

        Hyvä nimimerkki -ra:
        harvoin olen tavannut yhtä ilkeän ihmisen,kuin mitä sinä kirjoitustesi perusteella olet.
        Olet kateellinen ihminen,muuten en ymmärrä toivettasi että edellinen kirjoittaja menettäisi kaikki rahansa ja puolisonsa.

        Mieti,mieti kaksi kertaa mitä kirjoitat,eikö sinulla olisi jo peiliin katsomisen aika?


      • -ra
        mummo vaan. kirjoitti:

        Hyvä nimimerkki -ra:
        harvoin olen tavannut yhtä ilkeän ihmisen,kuin mitä sinä kirjoitustesi perusteella olet.
        Olet kateellinen ihminen,muuten en ymmärrä toivettasi että edellinen kirjoittaja menettäisi kaikki rahansa ja puolisonsa.

        Mieti,mieti kaksi kertaa mitä kirjoitat,eikö sinulla olisi jo peiliin katsomisen aika?

        Päin vastoin olen koko elämäni kärsinyt kiltteydestä ja sitä on härskisti käytetty hyväksi niin työpaikalla kun naapureidenkin toimesta,Ovat työntäneet jo vauvansa minulle hoitoon ja jättäneet yöksi,jotten ole seuraavana päivänä päässyt vakituiseen työhöni.Työpaikoissa jokaisessa toiset ovat työntäneet omat työnsä minulla pikku hiljaa entistä enemmän,itse istuivat kahvihuoneessa tuntitolkulla juoruamassa,minä sai rehkiä henkeni edestä,siksi olen erittäin onnellinen etten ole työelämässä,eipä kukaan omia hommiaan minulle työnnä,tehkööt itse hommansa,En ole kenellekkään mistään kateellineen.Päinvastoin olen onnellinen ettei tarvitse kenenkään miehen toiveiden mukaan elää,eikä riidellä.Yksin on paljon helpompaa.Rahasta en koskaan ole välittänyt.Sama jos naapureillani olisi vaikka miljoonia,eipä kiinnosta pätkääkään.Ainoa jos alkaa leveilemään.


      • se siitä.
        -ra kirjoitti:

        Päin vastoin olen koko elämäni kärsinyt kiltteydestä ja sitä on härskisti käytetty hyväksi niin työpaikalla kun naapureidenkin toimesta,Ovat työntäneet jo vauvansa minulle hoitoon ja jättäneet yöksi,jotten ole seuraavana päivänä päässyt vakituiseen työhöni.Työpaikoissa jokaisessa toiset ovat työntäneet omat työnsä minulla pikku hiljaa entistä enemmän,itse istuivat kahvihuoneessa tuntitolkulla juoruamassa,minä sai rehkiä henkeni edestä,siksi olen erittäin onnellinen etten ole työelämässä,eipä kukaan omia hommiaan minulle työnnä,tehkööt itse hommansa,En ole kenellekkään mistään kateellineen.Päinvastoin olen onnellinen ettei tarvitse kenenkään miehen toiveiden mukaan elää,eikä riidellä.Yksin on paljon helpompaa.Rahasta en koskaan ole välittänyt.Sama jos naapureillani olisi vaikka miljoonia,eipä kiinnosta pätkääkään.Ainoa jos alkaa leveilemään.

        ....kiltti ihminen toivoo että eräs kirjoittaja menettäisi puolisonsa ja omaisuutensa.....


    • -ra

      Ruumispaidassa ei taskuja ole,joten mukaan et rahojasi saa.

    • Minulla on jäljellä vielä 2 hoitokertaa, sitten on ohi ne, TT-kuvaukset olivat puhtaat.
      Minua on kovasti mietittänyt syy miksi sairastuin? Onneksi ajoissa löytyi ja luokka asteeni II, sattumalta löytyi ultrassa joku outo muodostus ja siitä mentiin doppleriin...ja nyt tässä. Hoito on ollut kohdallani räväkkää, sain 2 kertaa 2 viikon välein sytoa.

      Minulla oli ongelmia tulla raskaaksi ja kävin lapsettomuushoidoissa, 2 lastani syntyivät IF hoidolla, tuo nuorin tuli luonnollisesti ja oli yllätys.
      Kukaan ei sano että vuosien hormonien käyttö, olisi tämän aikaan saanut. Toki se on mainittu useasti saneluissa, eli kai sillä on merkitys.
      Mutta toisaalta ilman näitäkään hoitoja, en olisi tullut äidiksi.

      Ja sitten täällä on "pulikoitu" sitä kun 2 nuorinta on päivähoidossa.
      Niin kun äiti on kotona se saa kunnalta alle 3- vuotaan hoitotukea, ja se tarkoittaa tavallaan kotiäidin palkkaa. Ja kun tehdään työtä kotona, pitää olla terve.
      Minulla on sairaslomaa 31.5 .2011 saakka, eli olen työkyvytön siihen asti.
      Ei kukaan jää pienelle sairasrahalle, jos ei ole tarvis ja maksa itse kalliita hoitomaksuja lapsista turhaan. Miehen palkan vuoksi emme saa minkäänlaista alennusta lasten hoitoon. Siitä laskekoon jokainen mitä se tekee. Ja mies painaa enemmän töitä että saamme velkaa pois.
      Sairastuminen on ollut taloudellinen suuri tappio myös, minun piti alkaa tehdä keikkatöitä alkuvuodesta.
      Odotan että loma loppuu ja pääsen syksyllä tekemään viikonloppuisin työtä.
      Olen kampaaja.

    • -ra

      Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi.Älä välitä toisten puheista,Itse parhaiten tiedät asiasi.Aika lailla jokaisella koettelee kukkaroa,eniten yksinhuoltaja äidillä varsinki,kun ei ole ketään toista tienaamassa.Nauti vapaasta niin kauan kun pystyt.Voimia sinulle.

      • äiti vaan.

        Sinä ra olit yksi heistä joka arvosteli sitä että Claudia vei lapsensa hoitoon,oletko nyt muuttanut mielesi??


      • -ra
        äiti vaan. kirjoitti:

        Sinä ra olit yksi heistä joka arvosteli sitä että Claudia vei lapsensa hoitoon,oletko nyt muuttanut mielesi??

        En ole sellaista koskaan sanonut.Sanoin jotta omiani en vienyt,ja se oli meidän perheen toive..Jpkaisella on oikeus,ja varmasti jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee heidän tilanteensa.


    • sp-05-08.

      Täytyy sanoa tällaisena rintasyövän kahteen kertaan sairastaneena , ensin v-05. toinen kerta v.-08. että helpolla olen loppujen lopuksi päässyt.
      Kun vertaa sinun tilanteeseen niin ei voi muuta sanoa kuin että kovia joudut kokemaan.
      En ole tullut aiemmin ajatelleeksikaan,kuinka raskaita syöpähoidot voi olla,nyt kun luin kirjoituksesi niin ajattelin että kuinka ihmeessä jaksat?
      Mutta tietenkin sinun on pakko jaksaa,vaihtoehtoja tuskin on .
      Minä kun pidin syto taxo hoitoja rankkoina,nyt tuntuu että ne oli lastenleikkiä sinun hoitoihisi verraten.

      Voimaa sinulle jatkoon.

    • -ra

      Siitä hikeennyn kun vakavia sairauksiani vähätellään,vaikka moni kuolee jo yhdestäkin samasta sairaudesta,niin kirjoitetaan etten saisi mennä tervariin,kun yhteiskunnan rahaa menee hukkaan,niin menee jos käy yksityiselläkin.Kela maksaa osan lääkärinpalkkioista,sekä labra kuluista.Turha yrittää jotta itse maksaisi kaiken.

    • Ahistaa

      Hei!
      Onkos sinulla joku keuhkosairaus ennen tätä keuhkosyöpää vai aloitettiinko tuo Bicap-laite vasta syövän aiheuttamien oireiden hoitoon? Määrättiinkös happipullot myös samasta hoitopaikasta kuin tuo Bicap? Aika raskasta kuljetella niitä happipulloja varmaan ja niitähän saa olla jatkuvastio täyttämässä.

      Hyvää kevättä kuitenkin.

      • 5 litran tonka

        "Ahistaa":lle

        No minulla on uniapnea, mutta sitten on myös reuman aiheuttamaa fibroosia keuhkoissa, sekä edellisen syövän sädehoidon aiheuttamia fibroosijuonteita keuhkoissa.

        Joo, kyllä happipullot sain sain uniapneaosastolta. Piti siis soittaa sinne osastolle, missä uniapneaa hoidetaan. Siltä katsoivat papereistani, ja antoivat lääkärin sähköisen määräyksen TK:hon josta hain ne pullot. No sen takia sen pienen pullon pyysinkin, kun se 5 litran pullo painaa 10 kg, niin ei sen kuljettamisesta mitään tule, mut tuo pieni pullo menee ketterästi rollaattorin pussissa.

        Mun on ollut pakko hakea sängyn viereen TK:sta WC istuin jo viime syksynä En jaksa mitenkään kulkea vessaan. Nyt voin vaan takapuoltani siirtää sängyn reunalta pöntölle, ja vaikka BiCAP naamari olisi nokalla.

        CPAP on ollut minulla jo 14 vuotta, mut nyt syövän takia totesivat, ettei se enää riitä, tarvitaan laite, joka sekä työntää että vetää ilmaan ja se on BiCAP. Jos ei olisi ennestään ollut CPAP:ia, olisin nyt varmasti sen sen BiCAP:in saanut.

        No niinhän niitä saa täytellä jatkuvasti. Kotona kiinteänä voi olla isompi pullo, ja liikkumiseen pienempi pullo.


      • 5 litran tonka

        "Ahistaa":lle lisäys. Tuo fibroosikudos keuhkoissa on hengittämätöntä sidekudosta. Kun ihmettelin nuorena että tuleekohan minullekki sitä, kun äidilläni oli keuhkofibroosio, mutta kun rupesin tilailemaan ja lukemaan tarkemmin epikriisejäni niin johan minulla oli nuoruudessani reuman aiheuttamaa fibroosia keuhkoissa. Joten niiden hengityskapasiteetti on ollut alentunut jo nuoruudessa.


      • Ahistaa
        5 litran tonka kirjoitti:

        "Ahistaa":lle

        No minulla on uniapnea, mutta sitten on myös reuman aiheuttamaa fibroosia keuhkoissa, sekä edellisen syövän sädehoidon aiheuttamia fibroosijuonteita keuhkoissa.

        Joo, kyllä happipullot sain sain uniapneaosastolta. Piti siis soittaa sinne osastolle, missä uniapneaa hoidetaan. Siltä katsoivat papereistani, ja antoivat lääkärin sähköisen määräyksen TK:hon josta hain ne pullot. No sen takia sen pienen pullon pyysinkin, kun se 5 litran pullo painaa 10 kg, niin ei sen kuljettamisesta mitään tule, mut tuo pieni pullo menee ketterästi rollaattorin pussissa.

        Mun on ollut pakko hakea sängyn viereen TK:sta WC istuin jo viime syksynä En jaksa mitenkään kulkea vessaan. Nyt voin vaan takapuoltani siirtää sängyn reunalta pöntölle, ja vaikka BiCAP naamari olisi nokalla.

        CPAP on ollut minulla jo 14 vuotta, mut nyt syövän takia totesivat, ettei se enää riitä, tarvitaan laite, joka sekä työntää että vetää ilmaan ja se on BiCAP. Jos ei olisi ennestään ollut CPAP:ia, olisin nyt varmasti sen sen BiCAP:in saanut.

        No niinhän niitä saa täytellä jatkuvasti. Kotona kiinteänä voi olla isompi pullo, ja liikkumiseen pienempi pullo.

        Tiedätkö että on olemassa sellaisia happirikastimia, sähköisiä vempaimia, jotka rikastavat huoneilmasta hapen, niin ei tarvitse happipullojen kanssa vekslailla. Oisiko sinulla ollut mahdollista saada sellainen?

        Aika veikeästi kuvaat tuota BiCapin toimintaa :-), vetääkö se oikeasti ilmaa?
        Onkohan BiPap samansorttinen laite, se on kasoispaineventilaattori?

        "Jos ei olisi ennestään ollut CPAP:ia, olisin nyt varmasti sen sen BiCAP:in saanut."
        Tuo lause ei oikein minulle auennut, siis jos ei olisi ollut CPAPIA, olisit BiCAP:in saanut? Etkös siis saanut Bicapia vai?

        Se on kiva että kotiin saa kaikenlaisia apuvälineitä elämäää helpottamaan.
        Mukavaa että jaksat kertoa voinnistasi täällä .


      • Ahistaa
        5 litran tonka kirjoitti:

        "Ahistaa":lle lisäys. Tuo fibroosikudos keuhkoissa on hengittämätöntä sidekudosta. Kun ihmettelin nuorena että tuleekohan minullekki sitä, kun äidilläni oli keuhkofibroosio, mutta kun rupesin tilailemaan ja lukemaan tarkemmin epikriisejäni niin johan minulla oli nuoruudessani reuman aiheuttamaa fibroosia keuhkoissa. Joten niiden hengityskapasiteetti on ollut alentunut jo nuoruudessa.

        No hyvä ettet tiennyt sitä nuorena, ei ole vissiin menoa haitannut sitten :-)


      • 13
        5 litran tonka kirjoitti:

        "Ahistaa":lle lisäys. Tuo fibroosikudos keuhkoissa on hengittämätöntä sidekudosta. Kun ihmettelin nuorena että tuleekohan minullekki sitä, kun äidilläni oli keuhkofibroosio, mutta kun rupesin tilailemaan ja lukemaan tarkemmin epikriisejäni niin johan minulla oli nuoruudessani reuman aiheuttamaa fibroosia keuhkoissa. Joten niiden hengityskapasiteetti on ollut alentunut jo nuoruudessa.

        Kiitos uudesta aiheesta! Tässä palstassa yleensä rs., gyn. ja lusy-syövästä, harvoin muista.
        Jos nettiin kirjoittaminen jotenkin auttaa, niin jatka sitten kirjoittaminen tässä palstassa! Hyvä tietää enemmän meilläpäin.
        Ei sinun osasi syöpäpotilaana ole helpoimmista päistä, en voi muuta kuin tsempata Sinua.
        Tuo "ahistaa" nimimerkki taisi työskennellä keuhkoalalla, ainakin minusta tuntuu.
        Hän taisi olla se nimimerkki, joka sai ikäviä linkkejä muutama päivä sitten, se on kuitenkin mutu-juttu.
        Lämpimät halit aloittajalle!


      • lusiina4
        5 litran tonka kirjoitti:

        "Ahistaa":lle

        No minulla on uniapnea, mutta sitten on myös reuman aiheuttamaa fibroosia keuhkoissa, sekä edellisen syövän sädehoidon aiheuttamia fibroosijuonteita keuhkoissa.

        Joo, kyllä happipullot sain sain uniapneaosastolta. Piti siis soittaa sinne osastolle, missä uniapneaa hoidetaan. Siltä katsoivat papereistani, ja antoivat lääkärin sähköisen määräyksen TK:hon josta hain ne pullot. No sen takia sen pienen pullon pyysinkin, kun se 5 litran pullo painaa 10 kg, niin ei sen kuljettamisesta mitään tule, mut tuo pieni pullo menee ketterästi rollaattorin pussissa.

        Mun on ollut pakko hakea sängyn viereen TK:sta WC istuin jo viime syksynä En jaksa mitenkään kulkea vessaan. Nyt voin vaan takapuoltani siirtää sängyn reunalta pöntölle, ja vaikka BiCAP naamari olisi nokalla.

        CPAP on ollut minulla jo 14 vuotta, mut nyt syövän takia totesivat, ettei se enää riitä, tarvitaan laite, joka sekä työntää että vetää ilmaan ja se on BiCAP. Jos ei olisi ennestään ollut CPAP:ia, olisin nyt varmasti sen sen BiCAP:in saanut.

        No niinhän niitä saa täytellä jatkuvasti. Kotona kiinteänä voi olla isompi pullo, ja liikkumiseen pienempi pullo.

        Minkäs firman kaksoispaineventilaattori tuo BiCap onkaan?


      • 32
        lusiina4 kirjoitti:

        Minkäs firman kaksoispaineventilaattori tuo BiCap onkaan?

        Kuulostaa tutulta... Olikohan 'voimapostia' nimimerkiltä, joka työskentelee keuhkosairaus-alalla. Tämä asiantuntemus jo kertoo paljon.


      • 5 l tonka
        Ahistaa kirjoitti:

        Tiedätkö että on olemassa sellaisia happirikastimia, sähköisiä vempaimia, jotka rikastavat huoneilmasta hapen, niin ei tarvitse happipullojen kanssa vekslailla. Oisiko sinulla ollut mahdollista saada sellainen?

        Aika veikeästi kuvaat tuota BiCapin toimintaa :-), vetääkö se oikeasti ilmaa?
        Onkohan BiPap samansorttinen laite, se on kasoispaineventilaattori?

        "Jos ei olisi ennestään ollut CPAP:ia, olisin nyt varmasti sen sen BiCAP:in saanut."
        Tuo lause ei oikein minulle auennut, siis jos ei olisi ollut CPAPIA, olisit BiCAP:in saanut? Etkös siis saanut Bicapia vai?

        Se on kiva että kotiin saa kaikenlaisia apuvälineitä elämäää helpottamaan.
        Mukavaa että jaksat kertoa voinnistasi täällä .

        Happirikastimista en tiijä. Kyllä ne sairaalassa syksyllä jotain happirikastimista puhu, et jos mulle laitettas se, muttei mulle selvinnyt se sen kummemmin. Mut se jäi sikseen, kun arveltiin, että se neste sieltä keuhkopussista kuivuisi kun aloitetaan sytostaatti, mutta niin ei käynyt. Enkä ole sairaalassa ollut sen koomin vaikka kyllä ne viime perjantaina patisteti sairaalaan ambulnassilla lähtemään, mutten mennyt. Jos olisin mennyt, olisivat varmaan silloin laittaneet jotain happirikastimia niinkuin kuntoutusohjaaja puheli perjantaina puhelimessa.

        Ai vetääkö se BiCAP? No sitä minäkin olen tunnustellut. Kun otan naamarin naamalta pois, ei silloin ainakaan vedä, mut kun laitan naamarin naamalle, ja hengittelen, silloin tuntuu tosiaan, että uloshengitys on paljon helpompaa, kuin pelkän CPAP:in kanssa hengittäessä. Ja hoitsu kyllä sano, että se on säädetty tietylle syklille, ilmeisesti kun olen ollut siinä rekisteröintikoneella, niin siitä on otettu mun hengitysrytmi, ja säädetty sen syklin mukaan. Huomasin selvän eron, kun CPAP laite vaihdettiin syksyllä BiCAP niin uloshengitys helpottu huomattavasti.

        "Tuo lause ei oikein minulle auennut, siis jos ei olisi ollut CPAPIA, olisit BiCAP:in saanut? Etkös siis saanut Bicapia vai?"

        CPAP vaihdettiin syksyllä BiCAP:iin.


      • lusiina4
        32 kirjoitti:

        Kuulostaa tutulta... Olikohan 'voimapostia' nimimerkiltä, joka työskentelee keuhkosairaus-alalla. Tämä asiantuntemus jo kertoo paljon.

        No asiantuntemus on kyllä jo haalistunut muutamassa vuodessa, mutta aina jää jottain mukaankin.


      • lusiina4
        5 l tonka kirjoitti:

        Happirikastimista en tiijä. Kyllä ne sairaalassa syksyllä jotain happirikastimista puhu, et jos mulle laitettas se, muttei mulle selvinnyt se sen kummemmin. Mut se jäi sikseen, kun arveltiin, että se neste sieltä keuhkopussista kuivuisi kun aloitetaan sytostaatti, mutta niin ei käynyt. Enkä ole sairaalassa ollut sen koomin vaikka kyllä ne viime perjantaina patisteti sairaalaan ambulnassilla lähtemään, mutten mennyt. Jos olisin mennyt, olisivat varmaan silloin laittaneet jotain happirikastimia niinkuin kuntoutusohjaaja puheli perjantaina puhelimessa.

        Ai vetääkö se BiCAP? No sitä minäkin olen tunnustellut. Kun otan naamarin naamalta pois, ei silloin ainakaan vedä, mut kun laitan naamarin naamalle, ja hengittelen, silloin tuntuu tosiaan, että uloshengitys on paljon helpompaa, kuin pelkän CPAP:in kanssa hengittäessä. Ja hoitsu kyllä sano, että se on säädetty tietylle syklille, ilmeisesti kun olen ollut siinä rekisteröintikoneella, niin siitä on otettu mun hengitysrytmi, ja säädetty sen syklin mukaan. Huomasin selvän eron, kun CPAP laite vaihdettiin syksyllä BiCAP niin uloshengitys helpottu huomattavasti.

        "Tuo lause ei oikein minulle auennut, siis jos ei olisi ollut CPAPIA, olisit BiCAP:in saanut? Etkös siis saanut Bicapia vai?"

        CPAP vaihdettiin syksyllä BiCAP:iin.

        Ei se taida vetää, nimittäin se BiCAP, tosin tuonnimistä laitetta kaksoispaineventilaattorina ei ole minulle tullut vastaan, lähinnä kardiologisella puolella taitaa BiCAPIT olla käytössä, en tiedä......

        Kerroit tuossa edellisessä viestissä veikeästi että: "sekä työntää että vetää ilmaan ja se on BiCAP." Bi-pap ei ole hengityskone ja useinkaan hengityssykliä siihen ei säädetä vaan käyttäjän oma hengitys säätelee paineiden vaihtelua sisään-uloshengityksen aikana.Muutoinhan laite saattaisi hengittää omaa hengityssykliäsi vastaan.Toisin sanoen laite ei hengitä sinun piuolestasi kuten hengityskone.

        Bi-papeissa säädetään laitteeseen sekä IPAP-paine, mikä tarkoittaa sisäänhengityspainetta ja EPAP, mikä tarkoittaa uloshengityspainetta, lisäksi uusimpiin laitteisiin on mahdollisuus säätää monenlaista muutakin määrettä, jotkas lääkärit määrää ja ne säädetään laitteisiin sairaalassa. Niihin et pääse itse vaikuttamaan. Paitsi ns ramppiaika, joka tarkoittaa sitä, että hoitopaineesi nousee määrättyyn pikkuhiljaa kun laitat laitteen kasvoillesi.

        Happirikastin on siitä helpompi, ettei tarvitse jatkuvasti olla täyttämässä niitä pulloja, kahden litran pullokaanhan ei riitä kuin pariksi tunniksi ja aika kalliksikin pullot tulevat. Rikastin on sellainen rattailla seisova "kaappi", joka rikastaa hapen huoneilmasta. Siihen voidaan liittää noin kymmenen metrin happiletku happiviiksien jatkeeksi, jotta pääset liikkumaan asunnossasi kun happiviikset ovat nenällä.


    • Toivon voimia alottajalle kevättä kohden.

      Luin erään edesmenneen kirjoituksia sivuvaikutuksista ja se kirjoitti että kyllä muuten, jos olisi toivoa paranemisesta.
      Itse olen päässyt helpommalla, ja sivuvaikutukset olen kestänyt sen avulla ajatellen että tästä selvitään.
      Ja se on ollut vaikeata kun ei ole voinut jakaa 100% vastuuta perheestään, ja yhdessä vaiheessa kaikki kotiaskareetkin olivat miehellä. Se oli kova pala minulle katsella sitä.
      Olemme jutelleet että mikään muu ei ole lopulta tärkeämpää, kuin terveys ja lapset sekä läheiset.

      • ´´´´

        ei hätää,olen ymmärtänyt, olet hyvässä hoidossa! Sinulla on syöpäpotilaana oikeus omine fiiliksinesi! Aikanasi tulet ymmärtämään, että sinun syöpälaatusi on kiltti, ja sitä hoidetaan. Kuitenkin olet aina tunteva, joskohan hoitosi on mukaisesti hoidettu? Kannattaa olla varovainen...
        Minun eräs työtoverini, jolle tehtiin säästävä rintasyöpäleikkaus, tasapuolisesti leikattu molemmille rinnoille. Hän kuoli kuitenkin etäispesäkkeisiin keuhkoissa. Varma oire työtoverillani oli se, että kuiva yskä noin vain 3 kk sisällä oireen huomaamisesta.
        Kirjoitan hienoa työtoveriani muistoa kunnioittaen. >3


      • Ahistaa
        ´´´´ kirjoitti:

        ei hätää,olen ymmärtänyt, olet hyvässä hoidossa! Sinulla on syöpäpotilaana oikeus omine fiiliksinesi! Aikanasi tulet ymmärtämään, että sinun syöpälaatusi on kiltti, ja sitä hoidetaan. Kuitenkin olet aina tunteva, joskohan hoitosi on mukaisesti hoidettu? Kannattaa olla varovainen...
        Minun eräs työtoverini, jolle tehtiin säästävä rintasyöpäleikkaus, tasapuolisesti leikattu molemmille rinnoille. Hän kuoli kuitenkin etäispesäkkeisiin keuhkoissa. Varma oire työtoverillani oli se, että kuiva yskä noin vain 3 kk sisällä oireen huomaamisesta.
        Kirjoitan hienoa työtoveriani muistoa kunnioittaen. >3

        Kohtaloita on monenlaisia. Minun ystävälläni todettiin kainaloihin levinnyt rintasyöpä vain 40 vuotiaana. Pad:ssa pahinta mahdollista laatua oleva löydös. Leikattiin, sai sytostaatti- ja sädehoidot rankimman mukaan. Seurailtiin, kunnes keuhkoista löytyi etäpesäkkeitä, samoin luustokartassa metastasointiin viittaavat löydökset. Uudet hoidot. Tällä hetkellä työelämässä, seurannat tiheästi, mutta hengissä ja ennen kaikkea elossa


      • lusiina4
        Ahistaa kirjoitti:

        Kohtaloita on monenlaisia. Minun ystävälläni todettiin kainaloihin levinnyt rintasyöpä vain 40 vuotiaana. Pad:ssa pahinta mahdollista laatua oleva löydös. Leikattiin, sai sytostaatti- ja sädehoidot rankimman mukaan. Seurailtiin, kunnes keuhkoista löytyi etäpesäkkeitä, samoin luustokartassa metastasointiin viittaavat löydökset. Uudet hoidot. Tällä hetkellä työelämässä, seurannat tiheästi, mutta hengissä ja ennen kaikkea elossa

        Noniin kiitos vaan avusta minä jatkan tästä ;-).


    • mä vaan

      Tsemppiä Tonkalle. Toivottavasti sytot alkavat puremaan ja olosi helpottuu.

    • -ra

      Tervehtymistä vain.

    • Kevät kukat

      Alottelijalle! Toivon sinulle tästä päivästä ja hengityksellesi parempaa ja helpompaa oloa.
      Toivon että jaksat kirjoitella voinnistasi. En siksi että olisin utelias, vaan siksi, että tiedän itsestäni, kun kirjoittelen tänne, se jotenkin helpottaa sisäisiä tuntemuksia.
      Kiitos myös viestistäsi, jonka kirjoitit minun aloittamaan tuskaiseen "kyllä" viestiini. Se jotenkin oli niin ymmärtäväinen ja osaanottavainen viesti................

      Minullakin kokemuksia erilaisilta syöpäosastoilta. Omani oli kylläkin vain pyrähdys kun rintsyövänesiaste poistettiin.

      Muilla osastoilla olen ollut vain potilaan vieraana jopa päiväkausia.

      Voimahalaus ja rutkasti tahtoa ja iloa pienistäkin asioista.....

    • hyvä aloitus.

      Mitä kuuluu tämän ketjun aloittajalle ?

    • 5 l tonka

      "Mitä kuuluu tämän ketjun aloittajalle ?"

      Kiitos kysymästä. Nyt aloitettiin otsonihoito myös syöpään. Siinä ei ole tällaisia hirvittäviä sivuvaikutuksia.Tänään oli vähän helpompi päivä, niin että ei tarvinnut kesken päivän mennä jo nukkumaan.

      Huomena menen toisen kerran otsonihoitoon. Käyn kahdesti viikossa. Jospa se auttaisi. Tuhoaisi syövän.

      • Ei enää sp.

        Kuulut,aloittaja, samaan porukkaan, josta kyselin kuulumisia.
        Toivotaan, että tämä erikoinen hoitomuoto auttaisi sinua. Kerrothan, kuinka se puree muutaman hoitokerran jälkeen. Kuinka kauan tämä hoito kestää?
        Tsemppiä!


    • 5 l tonka

      http://www.otsoniterapia.net
      http://www.otsoniterapia.net/taudit/syopa.htm

      No lääkäri kirjoitti 10-15 hoitokertaa toteutettuna kahdesti viikossa.
      Nyt alkuun on sovittu 10 kerralle otsonihoitoaajat.

      Jäi tämä tietokone auki, kun lähdin salkkareita kattomaan. Mulla on sängyn päädyssä katon rajassa telkkari, niin saan aina nukkua/levätä telkkaria kattoissa. Telkkari on mulle hyvää unilääkettä.

      Sitten oli pakko tulla sulkemaan tää tietsikka. Kello oli jo puolen yön maissa, ko nousin sängystä, ja sit luin tuota otsoniklinikan syöpäsivuja.
      Aamusta 9 pintaan pitää lähteä sinne otsoniklinikalle. Ja huomenna keskiviikkona sit syöpäklinikalle.

      • ex.sp.

        Olisitko niin ystävällinen, jaksatko tehdä toiselle aloitukselle, vaikkapa 'kyselen' ? Tämä on niin pitkä... tämä toinen aloitus koskee tuoreita syöpäpotilaita, mielestäni siihen sovit.
        Sattumoisin syystä olen kiinnostunut.
        5 l tonkalle jokaiselle päivälle jaksamista! :) Samoin mä vaan! :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1991
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1898
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1475
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe