Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mikä luku 666 tarkoittaa?

PEDON LUKU 666

Ilm.13:18: Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi.

Pedon luvun on aina sanottu olevan 666. Se ei esiinny kolmella numerolla kirjoitettuna missään muualla Raamatussa kuin ilmestyskirjassa, paljastuksen tai verhon avaamisen kirjassa. Sitä alkukielen kreikan sana "ilmestys” myös merkitsee, kuten tiedämme.
Eri ihmisten nimistä, ym on aikojen kuluessa laskettu tätä lukua latinalaisia numeroita käyttäen. Se on liitetty muun muassa paaviin, joka on katolisen kirkon mukaan “Jumalan pojan viransijainen” eli VICARIUS FILII DEI, josta saadaan 666. Kun U kirjoitetaan V, mitä kirjoitustapaa on myös käytetty latinassa.
Tällä laskentatavalla on joitakin historiallisia uskossaan harhautuneita “petoja” ja vääriä profeettoja paljastunutkin. Mutta lopunaikana pedon luvun merkitys on toisenlainen.
Mitä jakeen sana ymmärrys (kreikaksi “nus“) tarkoittaa? Novum kertoo (osittainen lainaus):
Sana käännetään usein “mieleksi”, mutta sillä on laajempimerkitys kuin sanalla “mieli” yleensä. Se merkitsee myös ymmärrystä. Sana voi olla myös arvostelukyky (eikä vain kyky ottaa vastaan vaikutteita esim. näön tai kuulon välityksellä). Paavali käyttää tätä sanaa myös uudesta mielestä, uudesta luonnosta, jonka uskova saa uudestisyntymisessä. Room. 7:sää hän puhuu ristiriidasta tämän ja vanhan luontomme, “lihan” välillä. Uskovia kehotetaan uudistumaan kokonaan hengeltään, “mielenne hengellä”. Vaikka uskovalla on Kristuksen mieli (1.Kor.2:16), vaikuttaa oma vanha mielemme yhä. Siksi on mielen jatkuva uudistuminen tarpeen.
Otan tähän 1.Kor.2 edelliset jakeet:
12. Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
13. ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
14. Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.
15. Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan. (1.Kor.2:12-15)

Näistä jakeista käy selvästi ilmi, että Raamattua on tutkittava ja luettava hengellisesti. Kun luonnollinen (maallinen) ihminen lukee ilmestyskirjan jakeen pedon luvusta, hän toteaa: “No siinähän on sanottu, että pedon luku on 666 ja se on jonkun ihmisen luku, varmaankin hänen nimestään laskettuna. Niinhän kirkonisätkin ovat sanoneet.
Tämä ei ole mielestäni mitään hengellistä tutkimista. On otettu vaikutteita näön välityksellä ja silloin on kysymyksessä lihan mieli. Asioita on tutkiskeltava syvällisemmin, hengellisemmin, uudistuneella mielellä. Ja sama koskee tietenkin koko Raamattua, ei vain pedon luku jaetta. Ja varsinkin Ilmestyskirjaa, sillä Johanneskin sanoi:
Ilm.1:10: Minä olin hengessä Herran päivänä, ...

On siis tutkittava pedon lukua hengellisesti. Ensinnäkin se on ilmoitettu (Textus Receptuksessa, TR) poikkeuksellisella tavalla ΧξϚ = khii, ksii, sigma. (kts. Novum, sana 4832).

Lars Aejmelaeus sanoo (Uuden Testamentin Kreikan Kielioppi, s.53): “Numeroita vastasivat kreikassa kirjaimet, jotka on väkäsellä erotetut normaalissa käytössä olevista kirjaimista. UT:ssa näin esitettyjä numeroita ei esiinny.”
Toisin sanoen luvut on kirjoitettu UT:ssa esim. näin: kuusisataakuusikymmentäkuusi. Herättää jo ihmetystä, miksei pedon lukua ole ilmoitettu TR:ssä niin kuin muutkin luvut UT:ssa. Siksi, että sillä on muukin merkitys kuin pelkkä luku ja se vaatii jakeen mukaan ymmärrystä.
Mitä tämän luvun 666 uumenissa sitten on?
Useat alkukieliset UT:n kirjoitukset on kirjoitettu suurin kirjaimin. Kirjoitetaanpa luku kreikan isoilla kirjaimilla ja katsotaan löytyisikö lukua selkeyttäviä asioita. Luku 666 ( khii, ksii, sigma)
kirjoitettuna isoilla kirjaimilla: X Ξ Σ

Ksii on kreikan kirjaimista se, joka kaikkein eniten muistuttaa tämän päivän = merkkiä. Siinä on kolme päällekkäistä vaakaviivaa, joista keskimmäinen on lyhyempi kuin muut.
Luku 666 on siten
X = Σ

Latinalainen X on kymmenen. Nykyaritmetiikassa sigma Σ merkkiä käytetään summan tai jäsenten lukumäärän merkkinä.
Toisin sanoen pedon luku 666 (X = Σ) tarkoittaa:
kymmenen on jäsenten lukumäärä. Jolla ymmärrys on...

Mielikuvituksellista sanoo moni, mutta :
Missä nämä 10 jäsentä, ihmistä ovat?

Kiinnostaako, jos ei, niin en jatka.

19

238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • * Sinun tulisi oikeasti uudestisyntyä, ennenkuin alat käsittelemään Ilmastyskirjaa, sun tulisi tunnusttaa Jeesus Jumalaksi, saman kunnian ansainneksi, kuin mikä on Isälläkin.
      * Jos alat omassa viisaudessasi, jota henkioppaat vielä syventää, niin tulee turhan paljon väärää krääsää pyhistä asioista. Kirjoitat valheellsieti omasta ns. uskostasi, joka äkkiä katsoen näyttää oikelata, mutta ekivaarin jalajälkiä sinä seuraat. Pyhä henki ei tule sinulle avaamaan Ilmastyskirjan sanomaa, ei ennenkuin nöyrryt Jumalan edessä ja tunnustat, että Jeesus on Jumalan Poika, joka tarkoittaa, että Jeesus on Jumala.

      • Ai jaha. Selvä. Ymmärsin yskän.

        Tosin henkioppaani on Jeesus Kristus.
        Mitä olen kirjoittanut valheellisesti omasta ns. uskostani?

        Seuraan muuten Jeesuksen jalanjälkiä.
        Jumala on tuomari, et sinä. Ja Pyhä Henki ohjaa kaikkeen totuuteen, et sinä.

        Että silviissiin, Mohikaani.


      • Sana on vapaa - ainakin toistaiseksi myös Suomi24-keskusteluissa!

        Kirjoitit Mohikaani minun nähdäkseni vastoin palstan sääntöjä leimatessasi Jonahin "väärän krääsän, henkioppaiden ja valheellisuuden" edustajaksi. Kenenkään uskoa ei saisi halventaa tuolla tavalla.

        En ole samaa mieltä Jonahin kanssa esim. Jeesuksen Jumaluudesta, mutta minua näkemyserot eivät estä arvostamasta Jonahia rehellisenä henkilönä, jolla on oikeus omiin mielipiteisiinsä ja uskoonsa.

        Toivottavasti en ole itse missään ollut rajoittamassa vapaata keskustelua.

        Olen kyllä voimakkaasti tuonut esille omia käsityksiäni ja omaa uskoani, sen myönnän. Mutta periaatteenani on ollut suoda kaikille yhtäläinen ja riippumaton oikeus omaan mielipiteeseensä. Palstalle ei väkisinkään saada runnottua yhtä ainoaa "helluntailaista" totuutta, onneksi sanoisin.

        Kyse ei ole sen vähemmästä kuin perustuslain mukaisesta vapaudesta.

        Jos olen jossain toiminut vastoin em. periaatteita, niin olen pahoillani.
        Pahanilkiset syyttäjät, ne muutamat, väittävät minun syyllistyneen kaikkiin mahdollisiin rikkeisiin, mutta ne väitteet jätän omaan arvoonsa.

        Korostan vielä, että oman mielipiteen esittäminen jyrkästikin sopii hyvän keskustelun raameihin. Mutta, sama oikeus on suotava toisillekin.

        Mohikaani, en ole syyttämässä sinua. Toin vain esille näkemykseni.


      • Semper.Fidelis kirjoitti:

        Sana on vapaa - ainakin toistaiseksi myös Suomi24-keskusteluissa!

        Kirjoitit Mohikaani minun nähdäkseni vastoin palstan sääntöjä leimatessasi Jonahin "väärän krääsän, henkioppaiden ja valheellisuuden" edustajaksi. Kenenkään uskoa ei saisi halventaa tuolla tavalla.

        En ole samaa mieltä Jonahin kanssa esim. Jeesuksen Jumaluudesta, mutta minua näkemyserot eivät estä arvostamasta Jonahia rehellisenä henkilönä, jolla on oikeus omiin mielipiteisiinsä ja uskoonsa.

        Toivottavasti en ole itse missään ollut rajoittamassa vapaata keskustelua.

        Olen kyllä voimakkaasti tuonut esille omia käsityksiäni ja omaa uskoani, sen myönnän. Mutta periaatteenani on ollut suoda kaikille yhtäläinen ja riippumaton oikeus omaan mielipiteeseensä. Palstalle ei väkisinkään saada runnottua yhtä ainoaa "helluntailaista" totuutta, onneksi sanoisin.

        Kyse ei ole sen vähemmästä kuin perustuslain mukaisesta vapaudesta.

        Jos olen jossain toiminut vastoin em. periaatteita, niin olen pahoillani.
        Pahanilkiset syyttäjät, ne muutamat, väittävät minun syyllistyneen kaikkiin mahdollisiin rikkeisiin, mutta ne väitteet jätän omaan arvoonsa.

        Korostan vielä, että oman mielipiteen esittäminen jyrkästikin sopii hyvän keskustelun raameihin. Mutta, sama oikeus on suotava toisillekin.

        Mohikaani, en ole syyttämässä sinua. Toin vain esille näkemykseni.

        * Jaikal, en ole kyseenalaistanut Jonahin rehellisyyttä? Vaan se, että hänen Jeesus ei ole Raamatun Jeesus, ja siksi on Jonah ekivaarin valhe.evankeliumin apostoli? En ole Jonahia henkohtaisesti arvostellut, ihmisenä varmasti tuhatkertaa parempi kuin minä, mutta opillisesti Raamatun valossa hän on valhe-evankeliumin opettaja, sivuaa totuuttaa harhauttavan läheltä, mutta ei tiedä kuitenkaan, niin kuin tietää tulee. En ole häntä henkohtaisesti loukannut millään tavalla, saa uskoa mitä tahtoo, siitä en sano mitään, mutta jos täällä opettaa jotain muuta, kuin Apostolien julistamaa evankeliumia, siihen on velvollisuuskin puuttua ja ohjata oikeaan !


      • Jonah kirjoitti:

        Ai jaha. Selvä. Ymmärsin yskän.

        Tosin henkioppaani on Jeesus Kristus.
        Mitä olen kirjoittanut valheellisesti omasta ns. uskostani?

        Seuraan muuten Jeesuksen jalanjälkiä.
        Jumala on tuomari, et sinä. Ja Pyhä Henki ohjaa kaikkeen totuuteen, et sinä.

        Että silviissiin, Mohikaani.

        * "Jonah", ei ole mistään "yskästä" kyse, vaan sinulla ei ole Raamatun Jeesusta, siinä on se, joka menee harhaan. En ole sinua henkohtaisesti arvostellut, vaan oikaissut harhoistasi totuuden tielle. Sinun uskomuksesi , niin kuin jo edellisessäkin sanoin, sivuaa totuutta eksyttävän läheltä, mutta on vain YKSI Jeesus jonka Jumala tunnustaa, ja Hän Jumalan Poika, Jeesus Kristus = Jumala, saman kunnian ja kirkkauden ansainnut kuin Isäkin, Raamatun mukaan. Vähempi ei rittä, turha muuta uskotella? Jeesus on Jumala, sen Raamattu ilmoittaa kyllä uudestisyntyneelle sisäisesti Kristusessa olevalle. Isä ilmoittaa Pojan ,ja Poika Isän, muuten sitä ei voiskkaan omistaa, ja sen tietää siitä, kenellä on Poika, että tunnustaa sydämessään ja suullaan, että Jeesus on Jumala, solloin on Isäkin, muuten ei ! Eikä tässä ole mitään aihetta yskään, vaan uskoa Raamatun Jeesuskeen, ei omatekoiseen omin ajatuksin valittuun poikaan ! Eikä mulla ole mitään sinua vastaan? Mihin seurakuntaan muuten kuulut? Oppisi mukaan olisit l'himpänä omiasi jehovatodistajien parissa ?


      • to..
        Mohikaani_27 kirjoitti:

        * Jaikal, en ole kyseenalaistanut Jonahin rehellisyyttä? Vaan se, että hänen Jeesus ei ole Raamatun Jeesus, ja siksi on Jonah ekivaarin valhe.evankeliumin apostoli? En ole Jonahia henkohtaisesti arvostellut, ihmisenä varmasti tuhatkertaa parempi kuin minä, mutta opillisesti Raamatun valossa hän on valhe-evankeliumin opettaja, sivuaa totuuttaa harhauttavan läheltä, mutta ei tiedä kuitenkaan, niin kuin tietää tulee. En ole häntä henkohtaisesti loukannut millään tavalla, saa uskoa mitä tahtoo, siitä en sano mitään, mutta jos täällä opettaa jotain muuta, kuin Apostolien julistamaa evankeliumia, siihen on velvollisuuskin puuttua ja ohjata oikeaan !

        Jeesuksen ei tiedetä harrastaneen gematriaa ollenkaan, vaikka tämä kreikkalainen tapa oli siihen aikaan jo levinnyt juutalaistenkin keskuuteen ja saanut suosiota. Siitä nuo "luvut".


      • greeeeen
        Semper.Fidelis kirjoitti:

        Sana on vapaa - ainakin toistaiseksi myös Suomi24-keskusteluissa!

        Kirjoitit Mohikaani minun nähdäkseni vastoin palstan sääntöjä leimatessasi Jonahin "väärän krääsän, henkioppaiden ja valheellisuuden" edustajaksi. Kenenkään uskoa ei saisi halventaa tuolla tavalla.

        En ole samaa mieltä Jonahin kanssa esim. Jeesuksen Jumaluudesta, mutta minua näkemyserot eivät estä arvostamasta Jonahia rehellisenä henkilönä, jolla on oikeus omiin mielipiteisiinsä ja uskoonsa.

        Toivottavasti en ole itse missään ollut rajoittamassa vapaata keskustelua.

        Olen kyllä voimakkaasti tuonut esille omia käsityksiäni ja omaa uskoani, sen myönnän. Mutta periaatteenani on ollut suoda kaikille yhtäläinen ja riippumaton oikeus omaan mielipiteeseensä. Palstalle ei väkisinkään saada runnottua yhtä ainoaa "helluntailaista" totuutta, onneksi sanoisin.

        Kyse ei ole sen vähemmästä kuin perustuslain mukaisesta vapaudesta.

        Jos olen jossain toiminut vastoin em. periaatteita, niin olen pahoillani.
        Pahanilkiset syyttäjät, ne muutamat, väittävät minun syyllistyneen kaikkiin mahdollisiin rikkeisiin, mutta ne väitteet jätän omaan arvoonsa.

        Korostan vielä, että oman mielipiteen esittäminen jyrkästikin sopii hyvän keskustelun raameihin. Mutta, sama oikeus on suotava toisillekin.

        Mohikaani, en ole syyttämässä sinua. Toin vain esille näkemykseni.

        Ei ole totta enää tuo tekohurskautesi määrä! Siis sinä, itse jatkuvasti muiden uskoa/muita henkilöinä halventava rääväsuu, sanot nyt Mohikaanin rikkoneen palstan sääntöjä halventamalla toisen uskoa..!

        Luepa, Semper joskus omaa kirjoitushistoriaasi ja teepä arvio siitä, montako prosenttia viesteistäsi on henkilöön käymätöntä, asiallista asiaa!


    • tätä mieltä

      Ei kiinnosta. En luota sinuun. Koska en luota sinuun, niin en luota sinun mihinkään selityksiin. Miksi en luota sinuun? Johtuu siitä, että sinä et tunnusta oikeaa Jeesusta. Jos tunnustaisit, niin se näkyisi ja kuuluisi sinusta. Sinä olet lietsonut vihaa, et rakkautta.

    • body

      " mtä luku 666 tarkoittaa.." se tarkoittaa 666 , ei se sen kummempaa ole.

    • jklh

      Ettekö ymmärrä ilmiselvää asiaa 666=WWW eli wörldwidewebbi

      • body

        Noita lukuja ovat taikauskoiset ja kabbalalaiset jo vuosituhansia käännelleet ja lopunaikoja ennustelleet.

        Nyt olisi jo aika alkaa ennustella koirankusesta, sillä sama asia se on.


    • * Mä sanoisin Jonahin opetuksesta, että hän puhuu "liian" viisaita inhimillsiellä viisaudella, hän sivuaa oikeaa harhauttavasti, mutta olkaa varovaisia, se ei kuitenkaan ole raitista evankeliumia, jota Jeesus Kristus ja Apostolit julisti ja julistaa edelleen Kirjoitusten välityksellä.
      * Jonah on jumaluusopillisesti oppinu inhimillisesti aivan kuten ekivaarikin, Raamattua lukematon, ja uudestisyntymättömän on vaikea eroittaa Jonahin ja ekivaarin viisastelusta harhaan ohjaavaa opetusta.
      * He tievät, niin kuin Paavalikin sanoi senajan knostilaiisuudesta, mutta eivät niin kuin tietää tulee. Läheltä siis menee totuutta ja siksi se on vaarallisen eksytävää.
      * Näinden jt. suuntauksen opetus on tämän ajan knosilaisuutta, joka pyrki kieroutuneella tavalla kieltämään Raamatun ja Jumalan Pojan Jeesuksen Kristuksen jumaluuden.

      • Kun, Mohikaani otit olettamasi knostilaisuuteni esille, niin mihin gnostilaiseen koulukuntaan katsot minun kuuluvan.

        Ja millä perusteella?
        Mielellään voisit viitata sanomisiini ja mainita mikä niissä on käsityksesi mukaan gnostilaista.

        Kuulen ensimmäisen kerran, että Jehovantodistajat olisivat gnostilaisia. Tähdennän, että en kuulu, enkä ole koskaan kuulunutkaan Jehovantodistajiin.
        Voisitko kuitenkin kertoa, mikä Jehovantodistajien opetuksessa on mielestäsi gnostilaista.
        Ehkä sitten ymmärrän paremmin ajatuksenkulkuasi.


      • --------------------

        Mohikaani, olet aivan oikeassa. Ekivaarin ja Jonahin viisastelu on vaarallista. Siihen ei pidä kenenkään mennä mukaan. Toivottavasti nuo ihmiset saavat armon ja voiman tehdä parannuksen.


      • Vaviskaa pilkkaajat
        -------------------- kirjoitti:

        Mohikaani, olet aivan oikeassa. Ekivaarin ja Jonahin viisastelu on vaarallista. Siihen ei pidä kenenkään mennä mukaan. Toivottavasti nuo ihmiset saavat armon ja voiman tehdä parannuksen.

        Kolminaisuus opin kanssa värkkääminen on suurinta Jumalan pilkkaa mitä voi olla. Sen palkka on kuolema, ei pelastus.


      • Tutkija 3
        Jonah kirjoitti:

        Kun, Mohikaani otit olettamasi knostilaisuuteni esille, niin mihin gnostilaiseen koulukuntaan katsot minun kuuluvan.

        Ja millä perusteella?
        Mielellään voisit viitata sanomisiini ja mainita mikä niissä on käsityksesi mukaan gnostilaista.

        Kuulen ensimmäisen kerran, että Jehovantodistajat olisivat gnostilaisia. Tähdennän, että en kuulu, enkä ole koskaan kuulunutkaan Jehovantodistajiin.
        Voisitko kuitenkin kertoa, mikä Jehovantodistajien opetuksessa on mielestäsi gnostilaista.
        Ehkä sitten ymmärrän paremmin ajatuksenkulkuasi.

        En usko jonah että saat Mohikaanilta vastauksia kysymyksiisi. Ja syystä että,
        Mohikaanin Raamatun ja varsinkin Raamatun historian sekä muiden uskontojen-ja uskontojen historian tietämys on hänellä ylen heikko. Ellen sanoisi ihan olematon. Hän on oppinut jotain vain helluntailais saarnaajilta, niin siitä voit päätellä miksi hän ei koskaan vastaa mihinkään. Jos hän johonkin pyrkii vastaamaan, niin siihen menee parikin päivää kun hän onkii sen tiedon jostakin.
        Kateus on suurin syy miksi hän haukkuu ihmisiä. Koska hänellä ei ole tietoa, niin hän ei soisi sitä muillekkaan. Itseään tietävämpiä, niinkuin sinuakin Jonah, hän pyrkii kaikin keinoin sivaltamalla nolaamaan.


    • KTS (Ei kirj.)

      Seuraavat UT:n sanat muodostavat gematrialuvun 666.

      apollumetha (apollymetha - ”me hukumme”)
      paradosis (paradosis - ”perinnäissääntö”)
      pleuran (pleuran - akkusatiivi ”kyljen”)
      euporia (euporia - ”toimeentulo, ansio”)
      diasporan (diasporas - akkusatiivi ”hajaannusta, sirottelua”).

      Ilmeisesti lähinnä nuo perinnäissäännöt ovat tuo pahuus, mihin Ilmestyskirja viittaa

    • body

      Kabbalaiset harjoitti lukugematriaa ja sen voi liitää myös taikauskoon, noituuteen, mutta sillä ei ole mitään tekemistä nykyrealismin kanssa.
      Numeroita voi laittaa riiviin, jonoon. alekkain tai vinoon, riippuen siitä mitä haluaa.

      Se on noppapeliä, shakkipeliä tai bingoa, siis ajanvietettä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2278
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1974
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      87
      1783
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1618
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1532
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1413
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1372
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      39
      1359
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1341
    Aihe