Miten saisin vanhempani suostumaan hevosen ostoon?

horses<3

Oon 11-vuotias tyttö ja olen harrastanut ratsastusta ja hevosia noin. kolme ja puoli vuotta. Oma hoitohevonenkin minulla on. Ja käyn säännöllisesti tallilla ja ratsastamassa. Mutta olen jo kauan kauan haaveillut OMASTA hevosesta

176

4815

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • junsu :P

      Olen itsekkin haaveillut omasta hevosesta, mutta sellaista en ole koskaan saanut. Samanlaisia aiheita näkee joka paikassa, ja monikaan 11v tyttö ei pysty omasta hevosesta YKSIN huolehtimaan. Pitää olla aikaa, rahaa, hermoja, ja taitoa että voi hepan ottaa. Hevonen maksaa, tallipaikka, eläinlääkärikulut, hevosvero, varusteet,vakuutus yms. Ylläpitoponeja kannattaa etsi hevostalli.net :istä siellä on ainakin paljon ilmoituksia. :)

      • Anonyymi

        Mistä voisin saada hoitsun joka olisi lähellä Martin laaksoo tai hyvien kulku yhteyksien päässä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä voisin saada hoitsun joka olisi lähellä Martin laaksoo tai hyvien kulku yhteyksien päässä?

        Aloittajalle ohje: lapsikulta, et tarvitse vielä heppaa. Osta lelukaupasta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittajalle ohje: lapsikulta, et tarvitse vielä heppaa. Osta lelukaupasta!

        mitä ihmettä.. tuohan vain kysyin asiallisesti missä olisi lähellä kuinka edes tiedät hänen ikäänsä?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mitä ihmettä.. tuohan vain kysyin asiallisesti missä olisi lähellä kuinka edes tiedät hänen ikäänsä?!

        No niin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittajalle ohje: lapsikulta, et tarvitse vielä heppaa. Osta lelukaupasta!

        No voit ite haistaa pa@skan senkin tyylii 8v noin et puhu täällä


    • ....

      Oon samaa mieltä junsu:Peen kannns eti eka ylläpito hevonen\poni!

    • ElPU

      Muistan sen niin hyvin itsekin kun olin sinun ikäinen, kuinka oman hevosen saaminen oli haluista suurin. Enkä saanut. Oli meillä kyllä parina kesänä vuokrahevonen.
      Eipä niitä vanhempia saa oikein käännytettyä, koska se on totta että hevonen maksaa. Ja täysihoitotallissä vielä monta sataa kuukaudessa, joten kyllä siinä saa jo käydä töissä että sen saa maksettua. Ym. kengitykset, madotukset, hampaiden raspaukset...
      Ole iloinen jos vanhempasi suostuvat kustantamaan edes kesähevosen/ponin. Sitten kun olet vanhempi ja käyt itse töissä, voit ottaa hevosen. Itsellänikin on tällä hetkellä 2 hevosta, joten kyllä sinunkin aika tulee vielä. Kuinka epäreilulta tuntuukaan tämä, tiedän!

    • Neppari♥

      Harrastan itsekkin ratsastusta ja olen harrastanut sitä kohta kuusi vuotta. Tietysti minullakin on oma poni/heppa haaveena. (Olen 12v ) Mutta ajattelen aina, onko minulla tarpeeksi rahaa ja kokemusta. Sinunkin kannattaa miettiä sitä. Jos vastaat seuraaviin kysymyksiin myöntävästi, niin onnea, hevosestasi tulee onnelinen :) 1.onko sinulla tarpeeksi varaa kaikkeen mitä hevonen tarvitsee? (loimia, mah. suojat, riimuja, ruokaa, rokotteita, kengityksen 4-6 viikon välein, karsinavuokran, ja jos on täysihoito talli, sitä enemmän maksaa, kaikki varusteet, satulan, suitset, satulahuovan, harjoja.... jne.) 2. Onko sinulla aikaa käydä melkein jokapäivä tallilla liikuttamassa hevostasi? 3.Kestääkö kiinnostuksesi,eikä vain pätkissä? 4. Osaatko kaikki tarpeelliset asiat hevoseen liittyen? (sillä hevosen omistaminen ei ole vain ratsastusta) 5. Osaatko ajatella n. 15 vuotta eteenpäin, että mikä on tilanteesi silloin, kun hevonen on viellä mahdollisesti rinnallasi? Siinä kaikki tärkeimmät asiat. Vastasitko rehellisesti kaikkiin? Minullakin on monia hoitsuja, ja ensi kesänä otan vuokraponin, mutta omaa en viellä ottaisi vastaan, vaikka semmoinen on haaveissa, sillä en ole viellä 100% varma kaikista kysymyksistä, mitä äsken esitin. Hevosen huolehtiminen on iso vastuu. Ja se ei ole pelkkää ruusuilla tanssimista. Mutta jos olet nyt täysin varma pystyäksesi hepasta huolehtimaan, niin istuta vanhempasi alas ja kerro heille näiden kysymyksien omat vastauksesi ;) Ja puhu ensin vaikka siitä vuokraponista ja katsotte vaikka sen jälkeen tilanetta. ONNEA! :)

    • minnnnä

      Mulla on vielä yksi kysymys: Entäs sit ku oot iso ja sul on poikakaveri, etkä jaksais/haluis käydä tallilla? Tai koko perheesi on lähdössä 2 vk lomalle, mutta sinun pitää jäädä kotiin hoitamaan poniasi, varmasti ketuttaa vähäsen!

    • pjalfun

      Etsimme ratsastajia keppihevos talliimme, joka sijaitsee Tampereella, Lamminpäässä. Luvassa on mielenkiintoisia tunteja jotka kestävät 30 min. tai 15 minuuttia (ratsastaja saa päättää ajan). 30 min. = 2euroa ja 15 min. = 1 euro. Kenttänä toimii kentän mallinen nurmikaistale.
      Ilmoittaudu sähköpostiosoitteeseen, [email protected]
      Pitäjinä toimivat 11-vuotiaat mukavat tytöt.

      TULETHAN MUKAAN!!!!!!!!!!

    • ... Haluun hoitsun!.

      Kyllä minäkin 3vuotta ratsastanut tyttö haaveilen omastahevosta mutta ei ei ei... Edes hoitohevoseen ei ole varaa... Arvaa potuttaako!

      • oma polle heti

        maksaako hoitsu minulla on ja se oli ilmainen.no haluaisin oman hepan takapihalle tai siis kaksi mutta taytyykö nille olla parenpi paika asvaltilla ei voi mennä lujaa halun oman hepan ja ponin.olen 10v ja harrastanut ratsastusta 5 vuotta olenko valmis omaan hepaan mielummin kyllä ottaisin ne omaan taliin mutta tallipaikan vuokraus on järkevämpää.


      • tiuu123
        oma polle heti kirjoitti:

        maksaako hoitsu minulla on ja se oli ilmainen.no haluaisin oman hepan takapihalle tai siis kaksi mutta taytyykö nille olla parenpi paika asvaltilla ei voi mennä lujaa halun oman hepan ja ponin.olen 10v ja harrastanut ratsastusta 5 vuotta olenko valmis omaan hepaan mielummin kyllä ottaisin ne omaan taliin mutta tallipaikan vuokraus on järkevämpää.

        oma polle heti:lle nyt vastaan

        En suosittele takapihalle mitää tallia. Yleensäkään kellää ei oo niin iso piha et sinne mahtuis kentää pihatto/laidun ja talli.


      • Moi :D
        tiuu123 kirjoitti:

        oma polle heti:lle nyt vastaan

        En suosittele takapihalle mitää tallia. Yleensäkään kellää ei oo niin iso piha et sinne mahtuis kentää pihatto/laidun ja talli.

        Tiedän erään henkilön jolla on omia hevosia ja takapihalla oma talli, kenttä, laitumet, tarhat jne. Ei sitä kyllä yhtäänpotuta se et se on halunnut ne takapihalle :D


      • Neitiveksi
        oma polle heti kirjoitti:

        maksaako hoitsu minulla on ja se oli ilmainen.no haluaisin oman hepan takapihalle tai siis kaksi mutta taytyykö nille olla parenpi paika asvaltilla ei voi mennä lujaa halun oman hepan ja ponin.olen 10v ja harrastanut ratsastusta 5 vuotta olenko valmis omaan hepaan mielummin kyllä ottaisin ne omaan taliin mutta tallipaikan vuokraus on järkevämpää.

        Te olette aivan järkyn nuoria. Tiedän olen itsekkin vasta 13v mutta hei 11 ja 10 hyvä et pystytte ees ittestänne pitää huolta miettikää ny vähä hevonen on elävä olento jota ei voi kohdella kuin mitäkin lelua ja kolme vuotta vasta se on lyhyt aika eikä kirja tiedolla kaikkea opi ja se on ihan eri asia hoitaa hevosia ku omistaa sellainen. En tarkoita tätä pahalla mutta siitä vuokra hevosesta sen verran että voi kestää yli vuoden sellaisen etsintä eikä kovinkaan moni halua luovuttaa hevostaa lasten käsiin itselleni etsittiin puolitoista vuotta vuokrahepoa nytki vuokrataan äitin kanssa eli ilman aikuista voi olla vaikea löytää


      • oma polle heti
        tiuu123 kirjoitti:

        oma polle heti:lle nyt vastaan

        En suosittele takapihalle mitää tallia. Yleensäkään kellää ei oo niin iso piha et sinne mahtuis kentää pihatto/laidun ja talli.

        no tiuu123 medän takapiha on tosi iso sinne mahtuu tosi hyvin pihatto kenttä ja kaikkee muutakin mitä tarvii


      • tässä totuus
        oma polle heti kirjoitti:

        maksaako hoitsu minulla on ja se oli ilmainen.no haluaisin oman hepan takapihalle tai siis kaksi mutta taytyykö nille olla parenpi paika asvaltilla ei voi mennä lujaa halun oman hepan ja ponin.olen 10v ja harrastanut ratsastusta 5 vuotta olenko valmis omaan hepaan mielummin kyllä ottaisin ne omaan taliin mutta tallipaikan vuokraus on järkevämpää.

        tosta sun tekstistä ei saa oikee mitään selvää kun siellä ei ole välimerkkejä. mut joo ihan sama. ei kai niitä nyt asfaltilla pidetä vaan vaikka pellolla. haluisin mäki oman hevosen mutta en pääsis mihkää reissuun tai minnekkään, enhä just jonnekkin päiväreissulle. haluisin ekaksi kokeilla semmoista kesäponia, joka olisi meidän kotona koko kesän, meillä tilaa riittää kun asun maalla, ja meillä on oma tila


      • tässä totuus
        tässä totuus kirjoitti:

        tosta sun tekstistä ei saa oikee mitään selvää kun siellä ei ole välimerkkejä. mut joo ihan sama. ei kai niitä nyt asfaltilla pidetä vaan vaikka pellolla. haluisin mäki oman hevosen mutta en pääsis mihkää reissuun tai minnekkään, enhä just jonnekkin päiväreissulle. haluisin ekaksi kokeilla semmoista kesäponia, joka olisi meidän kotona koko kesän, meillä tilaa riittää kun asun maalla, ja meillä on oma tila

        tarkoitin tuota oma polle ja heti tyyppiä


      • minä vaan

        3 vuotta hei haloo! itse olen ratsastanut kohta seitsemän vuotta enkä ole vieläkään täysin varma olenko valmis omaan hevoseen.


      • samaa mieltä
        Neitiveksi kirjoitti:

        Te olette aivan järkyn nuoria. Tiedän olen itsekkin vasta 13v mutta hei 11 ja 10 hyvä et pystytte ees ittestänne pitää huolta miettikää ny vähä hevonen on elävä olento jota ei voi kohdella kuin mitäkin lelua ja kolme vuotta vasta se on lyhyt aika eikä kirja tiedolla kaikkea opi ja se on ihan eri asia hoitaa hevosia ku omistaa sellainen. En tarkoita tätä pahalla mutta siitä vuokra hevosesta sen verran että voi kestää yli vuoden sellaisen etsintä eikä kovinkaan moni halua luovuttaa hevostaa lasten käsiin itselleni etsittiin puolitoista vuotta vuokrahepoa nytki vuokrataan äitin kanssa eli ilman aikuista voi olla vaikea löytää

        Niin totta Neitiveksi,oon ittekki 13-vuotias. Ja se ei todellakaan ole helppoa. Ja pitää oikeesti olla kokemusta jos aikoo omaa hevosta edes harkita!


      • juu u

        No itse jo ratsastanu kohta 10 vuotta heppa toiveena mutta saa ny nähdä saanko sellasta :D kyllä siinä vaa työtä on !!


      • Puolet elämästään
        minä vaan kirjoitti:

        3 vuotta hei haloo! itse olen ratsastanut kohta seitsemän vuotta enkä ole vieläkään täysin varma olenko valmis omaan hevoseen.

        Sama juttu, olen 12 ja ratsastanut 7 vuotta, yli puolet elämästäni. En siltikkään halua omaa hevosta sen vastuun takia, en ole valmis siihen. Sisimmässäni tiedän aina unelmoivan; voikun se olisikin, mutta sitä mitä ei ole ei vaan ole.


      • impu

        mulla on vuokraponi se on itsepäinen shettis mut sil voi hypätä ilman satulaa. sen nimi on rocky. se on niiiiiin ihku!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • Heppahöperötyttö

        Hei, oon ratsastanu noin yks ja puolvuotta säännöllisesti ja ollu muuten 3vuotta hevosten parissa esim. Hoitanu,auttanu,siivonnu ja sillon ratsastin välillä. Haluaisin hoitohepan mut kaikki on jossain helsingissä tai se maksaa liikaa. Sitte löysin yhen hepan joka ettii hoitajaa mut vanhemmat ei vastaa et voisko ne kysyy siltä. Oonko mielestänne tarpeeks kokenu ja miten saisin nuo suostumaan. Ps. Tuon hepan hoitoon kuuluu vain hoitaminen,liikuttaminen yms.


      • Anonyymi
        samaa mieltä kirjoitti:

        Niin totta Neitiveksi,oon ittekki 13-vuotias. Ja se ei todellakaan ole helppoa. Ja pitää oikeesti olla kokemusta jos aikoo omaa hevosta edes harkita!

        Itse olen ratsastanut noin 4 vuotta ja olen 12 v ja olen saamassa meille ylläpitoponin. En usko että olisin liian nuori tai kokematon mutta en kyllä pärjäisi ilman vanhempia jotka ratsastavat. Jos ei ole aikuisia jotka olisivat auttamassa niin kannattaa pyytää jotain tuttua, kokenutta hevosihmistä. Jos ei sellaista apuun saa niin ehkä kannattaa odottaa vielä hetki tai ottaa ylläpito tai vuokraponi eka.


    • eläostapennulleponia

      Et ole valmis omaan hevoseen vielä moneen vuoteen. Varsinkaan kun viestisi perusteella olet teidän perheen ainoa hevosista jotain tietävä.

      Katteleppa uudestaan viiden vuoden päästä.
      5€ viikkorahalla tienäät vuodessa n.250€, mikä ei riitä edes kuukauden vuokraan.. Vuodessakin tallivuokrat maksavat noin 6000€

      • Haluan oman tallin 2

        Eikö omalle pihalle voi rakentaa tallia kieltääkö laki itse haluaisin hevosen ja ponin omalle tallille ei maksa talli vuokraa mutta muut kulut silti se olisi kivaa mutta ei ole varaa tai aikaa paljon olen 10 vuotta ja harrastanut ratsastusta noin 5 vuotta olenko tarpeeksi pätevä vai kokeilenko ensin vuokrA pollea haluan pihallemme tallin ja sillä sipuli kertokaa jos se on laitonta


      • vastatkaa5

        jes! sain vahemiltani juuri luvan hevoseen mutta kysyn nyt vielä teiltä olenko tarpeaksi kypsä ja vastuulinen kun en itse ole varma. olen harrastanut ratsastusta 6 olen 12 vuotias mulla on ollu 2 hoitsuu ratsastan 3 viikossa yhellä tallilla josta oon myös vuokrannu heppaa. Leireillä oon käyny joka kesä. mistä löytää hyviä ensimmäisiä hevosia joka sopii hyvin nuorelle.


      • totta puhut

        puhut asiaa ^^ . sen pitäis maksaa vielä se hevonenkin ja sitten täyshoitopaikkakin vielä! kerää sitten 10 vuotta sitä rahaa nii eiköhän se sitten riitä!


      • hallo hallo
        Haluan oman tallin 2 kirjoitti:

        Eikö omalle pihalle voi rakentaa tallia kieltääkö laki itse haluaisin hevosen ja ponin omalle tallille ei maksa talli vuokraa mutta muut kulut silti se olisi kivaa mutta ei ole varaa tai aikaa paljon olen 10 vuotta ja harrastanut ratsastusta noin 5 vuotta olenko tarpeeksi pätevä vai kokeilenko ensin vuokrA pollea haluan pihallemme tallin ja sillä sipuli kertokaa jos se on laitonta

        olet aivan liian nuori. mutta siitä pihalle tallin rakennuttamisesta niin siihen tarvii rakennus luvat ja jos asut pohja vesi aluella niin taarvii tehä noi alustukset ja tarvii olla täysin tiivis lantala.


      • Anonyymi
        Haluan oman tallin 2 kirjoitti:

        Eikö omalle pihalle voi rakentaa tallia kieltääkö laki itse haluaisin hevosen ja ponin omalle tallille ei maksa talli vuokraa mutta muut kulut silti se olisi kivaa mutta ei ole varaa tai aikaa paljon olen 10 vuotta ja harrastanut ratsastusta noin 5 vuotta olenko tarpeeksi pätevä vai kokeilenko ensin vuokrA pollea haluan pihallemme tallin ja sillä sipuli kertokaa jos se on laitonta

        "Eikö omalle pihalle voi rakentaa tallia kieltääkö laki "

        Ei välttämättä kiellä mutta rakennuslupa tarvitaan ellei jotain aivan pientä kuten leikkimökkiä tai vastaavaa rakenna. Talli lienee väistämättä sen kokoinen että lupa pitää olla.


    • horselove<3

      Joo, itse olen nyt ajatellut samaa varsinkin näiden viestien perusteella, kiitos kaikille vastanneille:) Olen ajatellut nyt vain ottaa sen vuokrahevosen kun sopivakin on jo löytynyt ja olen käynyt sillä jo ratsastelemassakin :)

    • -->

      Vielä on tähän kommentoitava :-juu siis tottakai aina voi haluta hevosta mutta pitää ottaa huomioon sairaudet,lääkärikulut yms hevosta ei voi ottaa vaan sen perusteella onko se kiltti ja halpa vaan pitää muistaa että hevosenylläpito tulee montakertaakalliimmaksi kuin itse hevonen -.-

    • ei

      Et ole valmis omaan hevoseen. Itekkin olin sillon 11-vee ihan varma että kyllä voin ottaa hepan, oli tilat ja laitumet ja kaikki. Ei sitä sillon ees halunnu tajuta kuinka älyttömän iso työ on hevosen pidossa. siihen täytyy olla tosi paljon aikaa, matkoille ei voi lähteä ennen kuin pitkän suunnittelun jälkeen, ei yhtään vapaapäivää ikinä. itse hevosen ostoon voi kyllä kerätä rahat, mutta mites jatkossa, kun täyshoitotallissa hepan pitäminen voi maksaa sen 500 e per kuukausi ja omassa tallissa sen 200 e? ite oon harrastanut ratsastusta n 10 vuotta, ja en halua omaa hevosta. käyn hoitamassa parilla yksityistallilla hevosia, ja joskus olen ollut niistä vastuussakin pari päivää omistajien lähdössä lomalle. ihan hirveä työ. jos ei kävisi koulua eikä kävis töissä ja aikaa ois niin totta mooses ottasin hevosen, mutta ei kuulosta kivalta mennä talliin -40C pakkasessa 5 aikaan aamulla ja sen jälkeen kiirehtiä kouluun. Se on avin yksinkertaisesti liikaa, varsinkin jos muut perheenjäsenet eivät harrasta ratsastusta. meillä olisi pihalla talli ja pihatto tyhjillään mihin vois hepan pistää, äiti ottais, sisko harrastaa ratsastusta ja on sen 11-v ja sekin ottais mutta minä oon yrittäny niitä toppuutella, ei ne itekkään tajua paljonko se vie aikaa. omassa tallissa se rahahomma ei välttämättä oo niin kallis, olki on kuivikkeena halpa jne... mielummin se vuokraponi, mut silleen et oot koulussa samalla, kesälomalla se käsitys vääristyy, kun aikaa on vaikka muille antaa.

    • Jeei!

      Minun mielestäsi olet ihan sopivan ikäinen omaan hevoseen. Ja vaikka töitä onkin yleensä paljon niin jos on kiinostusta hoitaa hevosta niin kyllähän silloin pitäisi jaksaa herätä aamulla aikaisin ja jos tiedät että ihana hevosesi odottaa sinua tallissa aamulla niin tietysti tekisit varmasti mitä tahansa jotta hevosesi voisi hyvin. Eikä se merkitse mitään kuinka kauan olet ratsastanut vaan kuinka paljon olet oppinut. Itse olen 12 v ja ratsastanu 2 vuotta ja olen oppinut todella todella todella paljon. Itsekkin toivoisin omaa hevosta ja isoveljeni on luvannut minulle että kun täytän 15 v niin hän ostaa minulle oman hevosen. En kyllä jaksaisi odottaa niin kauan mutta yritän kuitenkin jaksaa. Voisin olla jokapäivä aamusta iltaan tallilla jos vain voisin. Joten ONNEA!! Toivottavasti saat oman hevosen!

    • owdh13

      Hei jee! miks sun isoveljes ostais sulle hevosen miks ei sun vanhemmat osta sitä sulle?Sori ku kysyn tällä sii mut haluasin vaan tietää..?

    • Järki käteen

      Meistä varmaan kaikki olis tallilla 24/7, jos vaan olis mahdollista. Sitten kun kasvatte aikuisiksi, niin huomaatte että hupsista pitäisi töissä käydä. Vielä jos huono tsäkä käy niin kolmivuorotyötä. Siinäpä sitten lähdet suoraan töistä tallille ja menet illalla yhdeksältä kotiin ja suihkuun ja suoraan nukkumaan. Luultavasti voitte joskus saada miehen, joka ei ensinnäkään niele sitä, että te olette sielä tallilla 24/7, vaan joudutte avioeroon ja oho ootte yksinhuoltajia niin ei olekkaan varaa siihen hevoseen. Järki käteen hei. 5e viikkoraha ei riitä. Ei edes se, että saisit 100e viikossa riitä, jos joutuisit maksamaan ohella esim vuokraa (asunnosta) ja ruokaa. Oletteko huomioineet, että mahdollisesti teidän vanhemmat maksavat talolainaa (esim 1000e/kk), autolainaa (esim 500e/kk ja voi olla jopa kaksi autoa), ruoat (riippuen perheen koosta 200-700e/kk), vesimaksut ja sähkömaksut (voi olla jopa 100e/kk riippuen talon koosta) ja sitten vielä mahdolliset muut hankinnat esim lemmikkien ruuat ym kulut. Teidän kaikki vaatteenne. Teidän lääkäri-, sekä hammaslääkärikulunne ja myös omansa! Omat vaatteensa. Bensat mitä kuluu kun raijaa tietä tallille ja työmatkat ym. Maksaa teidän ratsastustunnit (n. 200e/kk). Ja sitten pitäisi alkaa vielä maksamaan hevosta joka kustantaa helposti 700e/kk. Ja luultavasti joutuvat sen muutaman vuoden päästä myymään kun alkaakin pojat kiinnostaa enemmän ja lähdette mahdollisesti eri paikkakunnalle opiskelemaan? Järki käteen ja pyytäkää vanhempianne kertomaan, että paljonko heillä tällä hetkellä kuluu rahaa ja paljonko he tienaavat rahaa. Elämä on kallista ja se on fakta. Sitten kun voitatte lotossa, voitte ostaa vaikka kymmenen hevosta ja palkata niille hoitajat, kun ette itse jaksa käydä. Laittaisin viikkorahani lottoon, muuten olet 100 vuotias ennen kuin sinulla on oikeasti varaa ostaa hevosta saati kustantaa sille hyvä elämä.

    • hhörö

      Kerro ystävällisesti vanhemmillesi, että hevosen omistajana...

      - Liikut enemmän ja säännöllisesti (joka päivä, ratsastaen, pyöräillen tallille), pysyt hyvässä kunnossa

      - Opit vastuun kantamista (tallille on mentävä kelistä riippumatta) tulevaisuutta varten

      - Pysyt poissa "pahoilta teiltä", kun sinulla on parempaa tekemistä tallilla

      - Opit rahankäyttöä ja säästämistä, kun raha tulee olemaan tiukilla hevosen takia

      - Voit kehittyä hyväksi ratsastajaksi ja kilpailla menestyen, saavuttaa mainetta ja kunniaa

      - Voit jopa saada harrastuksesta tulevaisuudessa myös ammatin, jos olet erittäin motivoitunut ja taitava

      - Äiti / sisarukset voi myös ratsastaa (tallipaikan hinnalla) ja hevosharrastus saattaa yhdistää eläinrakasta perhettä

      ... onhan näitä syitä! :)

    • onnellinen tyttö ;)

      Itse olen 14 v. tyttö ja sain eilen luvan omaan hevoseen :) . Ekan kerran kävin ratsastustunnilla 8 v. ja siitä lähtien olen ratsastanut . Muistan kuinka toivoin omaa hevosta siitä asti . Olen onnellinen etteivät vanhempani antaneet silloin lupaa omaan hevoseen , koska ymmärsivät kokemattomuuteni ja ikäni puolesta sanoa ei , mutta mitä vanhemmaksi tulin sitä myöntyväisemmäksi he tulivat . Olen miettynyt kaiken lukioon asti ja suunnitellut kaiken lukioon asti , että pärjäänkö hevosen kanssa lukion aikana ja varsinkin viimeisen vuoden , mutta uskon pärjääväni , koska menestyn hyvin koulussa ja motiivi kouluun on hyvä ja en usko hevosen haittaavan koulumenestystäni . Äiti ja isä ymmärtävät hevosista ja niiden ylläpitokuluista ja isä aikoo huomenna soitella parille ravitutulle ja kysellä hiukan hevosen ostossa huomioitavista asioista ja että onko näillä seuduilla epäluotettavia kauppiaita ja kaikenlaista . Tätä hevosen ostoa on mietitty siis vakavasti 6 v. ja ollaan löydetty jo netistä muutamia ratsuja , jotka löysin jo viikolla ja ne tuntuvat sopivilta ja aioimme luultavimmin huomenna ottaa omistajiin yhteyttä ja teemme hevoselle ostotarkastuksen . Hevosen osto ei ole hetken johtopäätös ja se vaati oikeasti sitoutumisen vanhemmiltakin !

    • HIHUII

      et ole valmis ostamaan omaa hevosta. olen itse harrastanut ratsastusta 7vuotta olen nyt 11 -vuotias sain oman hevosen 9-vuotiaana, mutta äitini on harrastanut ratsastusta 30-vuotta ja hän on halunnut jo 30-vuotta omaa hevosta. Se hevonen on meidän yhteinen, jos äiti ei harrastaisi ratsastusta en olisi ikinä saanut omaa hevosta, eli vanhempasi eivät välttämättä halua ostaa sinulle havosta sen takia koska eivät itse tiedä niistä mitään. Vuokra hevonen on hyvä vaihtoehto ainakin vielä 5-vuotta.

      • impu

        munkin äiti on harrastanu ratsastusta ehkä 10 vuotta siks meilläkin on oma hevonen joka on ravuri. oon 9 vuotta ja saan 12 vuotiaana oman ratsun.


    • vues

      Hei! En suosittele sinua ottamaan vielä hevosta! Vielä pari vuotta ratsastusta lisää. Lue kaikkkee tietoo ( Pelkät heppatietokirjat ei riitä ) Käy talleilla hoitamassa niitä. Ja sillee .

    • MIETI!

      EI SUN KANNATA HEVOSTA HANKKIA VIEL 5 VUOTEE!!

    • ainotati-99

      Hei!!!
      Saman ikäisiä siis , no , samaa mietin vähän aikaa sitten itsekkin .
      Yhtä kauan olen ratsastamut ja llukenutkin olen .
      Et ole vielä kypsä omaan hevoseen , mutta tuo ylläpitoponi on hyvä idea , jos todella haluat oman hevosen .
      Mutta koska olet noin nuori ,kuten minä, suosittelisin että menisit esim. vuokrausleirille useampaan otteeseen ja ratsastaisit vielä useamman vuoden . Oma hoitoponi on aivan eri asia kuin hevonen omana!
      voisit myös tehdä itsellesi keppihevosen ja siten valmentaa itseäsi , esim. hoidat , liikutat yms . kuin oikeaa .'
      Mutta suosittelen odottamaan!!!

    • polle-poni

      musta pelkkä hoitsu ois alkuun hyvä ja kattoisit sit parin vuoden päästä vasta miten jaksat hoitaa hevosta. Vaikka hoitsu ei sama asia ookkaan niin kuitenkin hoitsut on melkein kun omia hevosia. Sun kannattais tyytyä pelkkään hoitsuun sillä oman hevosen hoito ei niin helppoo ja ihanaa välttämättä ookkaan. Se hoitsu kannattais hankkia yksityis tallilta niin voisit sitä joka päivä hoitaa. Mutta jos ihan pakko on ja sä saisit luvan ottaa sen hevosen sulla kannattais olla joitan ammatti kasvattajia sun kanssa, sillä mä vannon et hevosen hoito on oikeesti aika hankalaa ja ylläpitokin kallista, ja jos hevosen hankkiminen on ratsastamisesta tai hoitamisesta kiinni tai muusta tollasesta niin kannattais ottaa vaan enemmän ratsastus tunteja viikolle tai rästitunteja ja ottaa se oma hoitsu! =) sillä jossain vaiheessa sit se hevonen kuolee tai joudutaan myymään jos se vääriin käsiin joutuu, ja silloin toivot aika varmaan et oisit tyytynyt vaan siihen hoitsuun! Ja vaikka kuinka taitava ratsastaja oisit niin oot vähän liian nuori omistaan hevosen!

      • jasu se on jep

        hei! olet mielestäni oikeassa! kun olin 9 vuotias halusin oman hevosen. no eihän siitä mitään ois tullu... Pitää olla motivoitunu jja varakas ja etenkin kokenut hevosien kanssa! ennenkun rupee haaveilemaan omaa hevosta! mut siis jos on ainoa ihminen siis esim joku 11vee ja äiti ja isä ei tiedä hännän vertaa hevosista niin turha toivo! :)


    • --------

      Hevosen hankinta ei ole niin yksinkertaista ... Meille tuli takapakki , kun olin saanut vihdoin viimein luvan omaan heppaan 5v. toivomisen jälkeen eräs ilta ne sanoi ettei voidakkaan sitä hankkia ... Kyllä tiesivät kulut , ajan viennin ja kaiken hevosen omistamiseen liittyen , mutta jos rahat ei riitä niin en halua ajaa niitä rahan kanssa pulaan hevosella ... Olen 14v. joten syksyllä menen 8lk:lle ... Hiukan siinä varmaan sitten olisi pitänyt taistella koulussa , harrastuksissa ja hevosessa ja olisi siinä ollut liikaa stressiä perheelle ja sitä en halua kun heilläkin pitää olla vapaa-aikaa ... Talli olisi toki ollut 5min. päässä ja varmasti sinne pääsisi pyörällä talvisinkin ... Kerätään minun tilille rahaa hevosen ostoon ... Nyt minulla on vuokrahevonen , jonka sain tässä hiljattain ... Vuokraan sitä 2 kertaa viikossa ja hoidan samalla tallilla suokkia ja tämä on se lähitalli ... Joten harkitse oikeasti asiaa ei se niin helppoa ole ...

    • horses<3

      Hei!
      Kiitos kaikille vastanneille =) !
      Nyt olen saanut vanhempani suostumaan siihe, että saan ens keväänä ylläpitohevosen ja se lähtee joskus elo-syyskuussa :) ja sen jälkeen katotaan sitte sitä omaa :) koska ylläpitohevonenhan on hyvä tapa harjoitella, oman hevosen omistamista. Nyt minulla on muutenkin ollut hoitohevonen yli vuoden ja olen ratsastanut noin 4 vuotta. Ensi kesäksi siis lopetan hoitohevoseni hoitamisen, mutta jatkan sitte taas syksyllä :) ja vanhempani sanoivat, että katotaan sitte sitä omaa hevosta parin vuoden päästä, että ensin ainaki tuo ylläpitohevonen :)

      • Tallityttö

        horses


    • eljaso

      Tässä kaksi vinkkiä oman ponin hankintaan:

      1. Kerää pulloja. Jos poni maksaa 3000 euroa, pitää palauttaa 7500 puolentoistlitran pulloa. Jos 5 pulloa joka päivä, 4 vuoden päästä PONI !!

      2. Säästä viikkorahaa! Jos se on 10e, 6 vuoden päästä PONI !!

      • miinarokkari

        mul on 300 euoroa


    • Asiaan perehtynyt

      Ennen kuin edes HARKITSET hevosta, mieti näitä :
      1. Onko sinulla aikaa käydä lähes joka päivä tallilla, nyt ja TULEVAISUUDESSA ?
      2. Riittääkö rahat ? Täysihoitotalli voi maksaa 300-700euroa kuukaudessa. Lisäksi hevonen tarvitsee kengitykset, lääkkeet, eläinlääkärin, varusteet ( varusteista tulee nopeasti yli 2000 euroa! ), vakuutus, matkakulut, ruuat ja tottakai hevonen itse ! ym.
      3. Onko riittävästi kokemusta ? Suosittelisin ainakin viiden vuoden hevoskokemuksen, enemmänkin. Tottakai nuoremmillakin, kuin sinä on oma poni, mutta se ei vaikuta sinun päätökseesi! Ennen kuin ostat hevosen, tiedätkö sairauksista, ja miten pitää toimia hevosen sairastuttua ? Esim. ähky tai kaviokuume ? Osaatko hillitä hevosesi, jos se säikähtää jotain ? Mitä jos tiput, ei ole kenttää ja hevonen lähtee kauas ? Miten saat sen kiinni ?
      4. Tulevaisuus. Jo kolmen vuoden päästä sinulla on ehkä poikaystävä, etkä jaksa hoitaa poniasi tai käydä tallilla ? Jos poni jää pieneksi, tai ongelmia tulee, MYYTKÖ sen ? Entä kun menet opiskelemaan, miten hoidat ponisi ?
      5. Ulkona ukkostaa ja sataa melkein viikon, etkä viitsi lähteä silloin tallille, edes hoitamaan hevostasi, miten hevosen käy ?
      6. Jos olet perheesi ainoa, joka tietää hevosista, ja jos ajattelit hoitaa hevosesi YKSIN, ei käy ! Sinulla pitää olla edes joku läheinen ammattilainen, joka osaa sanoa, esim mitä hevostasi vaivaa, mitä voisit tehdä tms. Entä jos menet kisoihin, ja mukaasi tulee vain vanhemmat, olet kisoissa ehkä toista kertaa etkä tiedä mitä tehdä, mitä teet ? Kisoihin kannattaa aina ottaa mukaan joku joka tietää hevosista, tai joku jolla on kisakokemusta.
      7. Tallipaikka. Tätä harkitse tarkkaan ! : Tuleeko hevonen täysihoitotallille, vai omaan kotitalliisi ?
      Täyhihoito talli:
      Sinun ei tarvitse aivan joka päivä käydä tallilla, mutta suositeltavaa, väh 5 x viikossa. Sinun ei tarvitse tulla aamuisin tai muulloinkaan ruokkimaan hevostasi, tallin omistaja tai työntekijät hoitavat sen. Sinun ei tarvitse huolehtia, onko hevosesi huonolla säällä pihalla ym. Ruoka ei maksa, kengittäjä ja rokotteet, varusteet ym. sinun pitää silti maksaa. Huomioi myös, että juuri tämä tallipaikka voi maksaa kuukaudessa 300-700e.
      Oma koti:
      Tässä sinulle ja vanhemmillesi pohdittavaa : Minne aitaukset ja talli, onko ne jo valmiina ? Entä missä ratsastat ? Rauhallisessa maastossa, pellolla, vai onko teillä oma kenttä tai maneesi ? Muista myös, että poniasi ei ole kukaan muu aamulla illalla ja päivällä ruokkimassa kuin sinä. Sinun pitää viedä hevonen laitumelle, ja ratsastaa sillä, hoitaa ja rapsutella. Sinun pitää tilata kengittäjä kotiisi, tai viedä hevonen kengitettäväksi. Entä matolääkkeet, vakuutus, varusteet ja eläinlääkäri ?

      Siinä pohdittavaa, jos tämä tuntui epäreilulta, en voi sille mitään, mutta näin asiat ovat.

      • Mitäs sanot

        Meil ois kuule sit oma talli. Kaikki nuo onnistuvat paitsi pitäis miettii miten sen hepan saa kiinni eiku niimpä. Mun äitikin ostaa hepan se ottaa sen kiinni jos meen maastoon. (Toivotaan et mun äiti on silloin paikalla :B) Maastoonhan suositellaan aina mennä jonkun kanssa eikä yksin. Mut ei tuntunut epäreillulta yhtään B).


    • miinarokkari

      oon 8 vuotta ja oon ratsastanut jo 3 vuotta mutta äitini sanoo et en osaa viel hallita hevosia tai ponin mun äiti pekää hevosia ja äiti sanoo et ei meillä oo ees tutuu tallii mut on kertokaa vinkkejä mmiten saadaan vanhemmat innostumaan kertokaa pliis

      • mr tundel

        moi! et ole valmis omaan hevoseen. olen ratsastanut 12 vuotta ja olen nyt 16 vuotias , ja nyt vasta nyt minulla on oma friisiläinen ori. eka pitää osata kirjottaa ennenkun tuommosia ajattelee. haaveita saa ja pitääkin olla. olet vasta pikkulapsi ja et osaa vielä oikein ajatella raha-asioita. harkitse asiaa kiltin äitisi kanssa 5 vuoden päästä. Tiedän se tuntuu pitkältä mutta asia on valitettavasti näin :)


    • minä4521

      Moikka!

      Haluaisin kysyä että mitä mieltä olette kun olen ajatellut ostaa pikkusiskoni kanssa hevosen. Ollaan harrastettu ratsastusta n. 3vuotta. Meillä on oma talli ja asumme tallin vieressä joten se ei olisi ongelma. Meillä on ollut myös kaksi hoitohevosta ja käymme joka viikko tunneilla. Olemme siis 13 ja 15w tyttöjä. Tallilla on myös muita asiantuntevia ihmisiä joilta voi kysyä apua tarvittaessa. Mielestäni voisimme ottaa hevosen ja olisimme tarpeeksi hyviä huolehtimaan siitä mutta kertokaa omat mielipiteenne. Äitimme osallistuisi myös hevosen hoitoon yms. Kiitos jo etukäteen : )

    • minä4521

      Voisko joku vastata ylempää olevaa, ainaki mitä mieltä te ootte :)

      • koti vailla heppaa

        kyllä te voisitte ottaa hepan,


    • asdfghgjklöä

      minä4521, mun mielestä 3 vuotta ratsastaneelle ei kannattais vielä hankkia ponia.. olin niin varma et oon tosi hyvä ratsastaa ja tällee ku olin ratsastanu 5 vuotta.. mut jos ei saa hevosii(ainaki useimpii) menee peräänannos ilman et sahaa tai apuohjii yms. ni sit viel vuos tai pari.. tallil jos käyn ni siel oli yhet 16 ja 19 vuotiaat kaverit ja ne oli tallin parhaat ratsastajat ja sit ne vast osti kimppahepan ja toisen isosiskol oli ollu 2 omaa heppaa ni ne sai neuvoja.. nii eli oottakaa viel ainaki muutama vuos, onnee sit muutaman vuoden päähän jos ostatte hevosen!!

    • 15+5

      Mä olen 15v ja kävin joskus ratsastuskoululla vuoden, sitten pidin parin vuoden tauon ja sen jälkeen rupesin hoitamaan pientä lämppärivarsaa, hoidin sitä vuoden ja nyt 1,5 kuukautta sitten sain sen ihan omaks :) Mä sain sen näin vähäisellä kokemuksella koska meillä on sen verran rahaa että siinä ei yks hevonen paljoa tunnu. Sen oon huomannut että ratsastuskoululla ei opi oikeastaan mitään hevosen hoidosta verrattuna siihen kun alkaa hoitaa hevosia yksityistallilla, jossa keskitytään enemmän hevosten hoitoon kun ratsastukseen. Ja kirjoista oppii huonosti, hevosista oppii parhaiten kun tekee asioita käytännössä.

    • good advice

      Jos et ole itsekään varma niin ei kannattaisi edes harkita..
      Mielestäni 11-vuotias on turhan nuori huolehtimaan yksin hevosesta.
      Minulla oli poni ja hevonen joskus mukulana, mutta molemmat vanhempani ovat hevosihmisiä joten asia oli varma etteivät hevoset olleet pelästään lapsen vastuulla, eli koitan sanoa että vanhemmilla on aina jälkikädessä vastuu nuoren/lapsen lemmikistä/hevosesta.

      Suosittelisin perehdyttämään vanhempiasi hevosiin, ja ehdottaisit että saisit ottaa hevosen ylläpitoon vain testiksi, se viimeistään erottaa jyvät akanoista eli vastuulliset hevosenomistajat ratsastuskoulun heppatytöistä. Ja jos sitten joskus saat ottaa hevosen, laadi ilmoitus vanhempiesi kanssa ja pohdi minkälainen hevonen olisi sinulle passeli kokeneemman hevosihmisen kanssa esim ratsastuksenopettajasi. Pilvilinnoja ei kannata rakentaa, ellei ole tosissaan valmentautumassa kisakuntoon.
      Sinun kannattaa olla rehellinen vanhemmillesi asiasta, vilunkipelillä saatat menettää mahdollisuutesi omaan hevoseen kokonaan.

    • Pihlasssii

      Kyllä, sun kannattaisi vielä odotella! Itse, kohta täytän 13, ja olen harrastanu 4 ja puoli vuotta ratsastusta. EN todellakaan, vielä aijjo hankkia hevosta, tokihan se on oma haaveeni, mutta välillä mietin, että kyllähän se on raskasta ja vie paljon aikaa, joka päivä käydä tallilla.
      Mieluummin, otan ylläpitoon näin aluksi. Taino, jos vanhempani suostuisivat, ottamaan vaikka koko kesäksi edes ylläpito ponin, niin olisin kiitollinen.

      Ja oman, hevosen hankin luultavasti, täytettyäni 15, ja sitten, kun pystyn ratsastamaan Helppo A tai Vaikea B, koulua ja esteitä hyppäämään vähintään ratana 90-100cm.

    • horses<3

      Jep.. Ja kiitos vastauksista! olen itsekin miettinyt asiaa ja ollaan vanhempienkin kanssa mietitty, eli ei osteta omaa hevosta. Mutta ylläpitoon minulle on nyt tulossa yksi pv-ruuna, se tulee varmaankin nyt viikon päästä lauantaina, tuohon meidän läheiselle talille täysihoitoon(itse siivoan kyllä karsinan) ja tallipaikka ollaan jo varattukkin :)

    • Mangustin

      Oon ratsastanu 1 vuoden, pikkusiskoni on ratsastanut 1,5 vuotta ja äitini on ratsastanut yli 20v., niin voisiko oma hevonen olla mahdollista? Minä olen 11v. ja pikkusikoni 8v. Minulla on hoitohevonen, joka on kilparatsu, yksi suomen parhaista hyppääjistä ja se on myynnissä. raha riittäisi hyvin, pärjään hyvin koulussa ja äitini ja pikkusiskoni olisivat valmiita ostamaan hevosen. Onko mahdollista?

    • heppanennnn

      Moikka!

      Kaikki aina kyselee "milloin olen valmis omaan hevoseen?" "Voinko saada oman hevosen jos ...?" " mitä hevoset maksaa, kun haluaisin hepan" .....

      Ensimmäiseksi. Tiedät itse parhaiten milloin olet oikeasti valmis hevoseen, etkä kyselisi sitä muilta.
      ja tietäisit kyllä mitä sen ylläpitäminen maksaa, koska silloinhan sinun pitäisi tietää todella paljon hevosista, jos sellaista olet hankkimassa.
      Ja toiseksi: hevosen hinta on vain murto-osa sen kaikista tuottamista kustannuksista.
      Ja jos meinaat itse kerätä rahaa hevoseen ja saat viikossa 5e et saa kokoon tarvittamaa rahasummaa moneen vuoteen , jos haluat kunnollisen ponin/hevosen.
      Olen mieluummin sen vuokrahevosen kannalla!

      • Nellamariannaäksdde

        Sinä, Mangustin, jos ottaisit ensimmäiseksi hevoseksi yhden Suomen parhaista HYPPÄÄJISTÄ, mitä väliä, kuinka hyvin osaat KOULUA? Tä vain mun mielipide, mut omapahan on asias.


      • juu....
        Nellamariannaäksdde kirjoitti:

        Sinä, Mangustin, jos ottaisit ensimmäiseksi hevoseksi yhden Suomen parhaista HYPPÄÄJISTÄ, mitä väliä, kuinka hyvin osaat KOULUA? Tä vain mun mielipide, mut omapahan on asias.

        Noh, kouluratsastushan on kaiken perusta...että joo ei sillä sen kummempaa väliä.


      • Jotain osaava ihmine

        Samaa mieltä nimimerkki (heppanennnn) Se on totta! En ole vielä valmis, mutta 4-7 vuoden pääst oon varmasti! Totta kai me ollaan ratsastukses tehnyt nämä (käynti,pysähdys,peruutus,ravi,harjotusravi,pohkeenväistöt ravissa ja käynnissä,laukattu liinassa ja ilman (myös laukka ympyrät) Pieniä esteitä suunnilleen.25-80snt. (Halkaisija leikkaa,koko rata leikkaa,lävistäjä leikkaa,loivakiemura ura, kaikki ne ravis) Olen myös käynyt 1 talli kisassa jossa oli sellainen 10-12 osallistujaa.Tulin 5:neksi.Olen ollut myös 12 pukeissa tietyllä ponilla en ole tippunut.Osaan hakea laitumelta eikä kukaan ole minulta karannut.Osaan laittaa suitset ja satulan. Omat harjatkin löytyy (riimunaru,kumilenksuja,Laukut) Raippoja on 2. este ja koulu.Kahdet kengätkin löytyy. chapsikkaat kengät ja talvi.Hanskoja on 5. Olen hyvä perus asioissa.


    • onski98

      Minun perheelläni on ollut yheksän hevosta, mutta nytten kun innostus on korkeimmillaan sitä hepoa ei saa koskaan! :(( olen itse 13 ja viimeinen hevosemme kuoli ollessani viisi kannustan yritykseen ::)

    • horses<3

      Kiitos kaikille ! :)
      Sovittiin vanhempieni kanssa, että käyn nyt ainakin kahdesti viikossa tallilla, hoitamassa hoitohevostani, jota olen nyt melkein 2 vuotta hoitanut. Se on 15 vuotias Vuonohevosruuna. Ja sitten, kun hoitsuni eli Rölli eli kestä enään tuntikäyttöä (eli noin 3 tuntia päivässä) niin sen omistaja myy sen minulle, mutta kuitenkin harrastekäyttöä kestävän, jos ei nyt mitään yllättävää tule. :) Rölli siis asustaa ratsastuskoulussa :)

    • hh

      Toi teksti sitten kun se ei jaksa 3h päivässä se myy se sulle. Eli suomeks sillon se on pystyynkuollut ex ratsastuskoulun poni?

    • hihiii :DD

      moi! oon 11-vuotias tytsy ja mulla on oma heppa... sitä omistaa 3 perhettä,eli me ollaan niiku 1 osakas niistä :DD jos sulll on tuttuja jotka haluaa hepan nii ota niien kaa yhteinen heppa. mää hoidan sitä meijän heppaa kahésti viikossa.

    • shettis love

      Mäkin oon haaveilen omasta ponista / hevosesta, mutta vamhempani ei suostu ostamaan vaikka kuinka pyytäisin he aina sanovat että se on liian kallista ja että ei ole tilaa vaikka on . He suostuvat ostamaan minulle vain hamsterin jos haluan . tai siis totta kai haluan

    • bella-laav33

      itselläni oli samanlaista,olen aina toivonut omaa hevosta..olin jotain 11 vuotias ja haaveilin omasta hevosesta,olin ratsastanut 6vuotta...vastaus oli vanhemmilta että *katotaan sitten joskus,ku oot kokeneempi ym*..ennen kuin pääsin ripille aloin hoitamaan naapurini kisa hevosta..sain mennä sillä kisoja ja kaikkea,olin toki käynyt jo siihen aikaa 8 vuotta ratsastamassa. naapurin hevonen oli new-forestin ponin ja suomen hevosen risteytys nimeltä katinka saaren leiga bloe eli kata,saksasta tuotu noin 16 vuotias tamma..rupesin käymään katalla este valmennuksissa ja sain sitten osallistua 120cm este luokkaan sillä..katan omistaja ja vanhempani olivat katsomassa kisojani,tulimme kisoissa kolmanneksi..vanhempani ja katan omistaja olivat sopineet ostaa minulle hevosen rippi lahjaksi..2viikkoa sen jälkeen kun olin päässyt ripille sain 7vuotiaan hannover tamman blua belassonin eli bellan..bella oli hyvin koulutettu osasi pohkeenväistöt,piruetit ja kaikki laukan nostot ja ravit yms..esteitä se oli vedellyt vain 90 cm luokkia mutta nyt olemme olleet jo 7 vuotta yhdessä,nyt se hyppäsi jo 140 luokkia...muistan sen kauhean tunteen kun en saanut hevosta..suosittelen niille jotka toivoo sitä että odottaa vaan ja pyytelee vanhempia mukaan tallille..kyllä se hevonen sitt joskus kai tulee :DD

      • waaauu

        Mietikää! Mun äiti kysy suoraan mult haluatko hevosen 4 vuoden päästä?! Ja haluatko käydä täällä koulun loppuun! :OOO Mä saan ite päättää! B) (Hankittais oma talli 2 heppaa.Mulle ja mun äitille.Sisko halus koiran ja saan sellasen sit kun muutetaan) Siis wtf?? :o Iha sigah hienoo!


    • Pinkku Inkku

      Mä oon ite vast 9v ja mul on oma poni, niin oon aika varma et säkin osaitit pitää ponista huolta!

      • Pony <3

        Pinkku Inkku! Hoidatko ihan yksin poniasi? Olet aika nuori kun olet vasta 9v.Mutta jos vanhenpasikin ovat hevosenhoidossa mukana, niin mikäs siinä. Minusta 12-vuotias on vähän liian nuori ottamaan YKSIN hevosesta tai ponista vastuun.Kaikilla hevostytöillä on varmaan haaveena hankkia oma hevonen/poni,mutta hevosessa on kertakaikkiaan ISO työ.Et varmaan itse sitä tajua,mutta KYLLÄ! Harkitse sitä vasta 5vuoden päästä.Juu,tiedän että se on pitkä aika mutta se pitää vaan jaksaa.(: Sinun on tyydyttävä nyt siihen hoitsuun.;) Sulla ei ole vielä tarpeeksi kokemusta omaan hevoseen. Kuten sanoinkin jo HARKITSE OMAA HEVOSTA VASTA 5 VUODEN PÄÄSTÄ! ;) Ja riittääkö sinulla ihan varmasti aika? Ystävälläni oli hevonen ja kaverini äiti tiesi kaiken hevosista koska oli ratsastusta harrastanut pikku tytöstä asti. Noh..Niitten piti siitä luopua,koska aikaa ei ollut hevoselle tarpeeksi ja se oli liian kallista pitää hevonen. Odottele se 5 vuotta ja harkitse sitten! ;)


      • JJH!

        Te nuoremmat ette taida oikein tajuta sitä, ettei se hevonen/poni kuitenkaan ole käytännössä teidän.


      • Ajatelkaa!
        Pony <3 kirjoitti:

        Pinkku Inkku! Hoidatko ihan yksin poniasi? Olet aika nuori kun olet vasta 9v.Mutta jos vanhenpasikin ovat hevosenhoidossa mukana, niin mikäs siinä. Minusta 12-vuotias on vähän liian nuori ottamaan YKSIN hevosesta tai ponista vastuun.Kaikilla hevostytöillä on varmaan haaveena hankkia oma hevonen/poni,mutta hevosessa on kertakaikkiaan ISO työ.Et varmaan itse sitä tajua,mutta KYLLÄ! Harkitse sitä vasta 5vuoden päästä.Juu,tiedän että se on pitkä aika mutta se pitää vaan jaksaa.(: Sinun on tyydyttävä nyt siihen hoitsuun.;) Sulla ei ole vielä tarpeeksi kokemusta omaan hevoseen. Kuten sanoinkin jo HARKITSE OMAA HEVOSTA VASTA 5 VUODEN PÄÄSTÄ! ;) Ja riittääkö sinulla ihan varmasti aika? Ystävälläni oli hevonen ja kaverini äiti tiesi kaiken hevosista koska oli ratsastusta harrastanut pikku tytöstä asti. Noh..Niitten piti siitä luopua,koska aikaa ei ollut hevoselle tarpeeksi ja se oli liian kallista pitää hevonen. Odottele se 5 vuotta ja harkitse sitten! ;)

        M


      • Täh
        Ajatelkaa! kirjoitti:

        M

        Öö mitä :DD Nimimerkki(Ajatelkaa!) .Mitä tarkotat M kirjaimel? :DD


    • onnellinen ex-ravuri

      Minä sain oman 12-vuotiaana. EX-RAVURI. Minun vanhemmistani isällä oli ollut 2 suokkia työhevosena 20 vuotta sitten ja äiti pelkäsi hevosia. Olin ratsastanut monipuolisesti kolme vuotta oreilla, tammoilla, poneilla hevosilla laiskoilla kuumilla omapäisillä ja kullanmuruilla. Hoidin isoa 170cm puoliveritammaa jolla oli luonnetta vaikka muille jakaa. Lisäksi luin kirjoja, kyselin hevosihmisiltä, kilpailin tallikisoissa... Ja ennen kaikkea tein työtä ratsastuksen eteen. Ja sitten ehdotin omaa hevosta: se asuu kotitallilla, joutavia peltoja laitumiksi, heinää läheltä, kengittäjä vanha tuttu. Nyt kolmen vuoden jälkeen hevonen on edelleen kotitallilla ja maksan itse suurimman osan tarvikkeista ja ruuista. Ei tästä selviä kuin hiellä ja kyynelillä mutta se on ainut tie omaan hevoseen

    • mmäääääääääääää

      Mieti ensin taitojasi:

      - Tunnistatko myös muut sairaudet kuin ähkyn ja kaviokuumeen?
      - Osaatko hoitaa haavoja, lääkitä tai mitata kuumetta?
      - Tiedätkö, koska ruokintaan on aika tehdä muutos? (Sen huomaa hevosesta)
      - Entä tiedtkö sitten että mitä otat pois, mitä laitat tilalle?
      - Riittääkö ratsastustaitosi yksin ratsastukseen? Tuossa vaiheessa ratsastus ei välttämättä edisty, vaan huononee, jos kukaan ei ole kertomassa virheitä, jos niitä ei itse huomaa & osaa korjata.

      Jos mielestäsi osaat ainakin nuo asiat ja paaljon muitakin, luulet, että voisit ottaakkin hevosen. Suosittelen rauhallista ruunaa ensi hevoseksi. Ja muista sopivan kokoinen, jos olet 140cm, älä ota hevosta jonka säkä on 160, vaikka se tuntuisikin hyvältä ettet ikinä kasvaisi ulos hevosesta.
      Suosittelen hevosta, jonka säkä on max.10cm sinua korkeampi. :)

    • Minähölmöläinen

      Minkä kokoinen on hevosvero?

    • YLLKÄPITOHEVONEN

      mä oon haaveillu omasta hepasta kauan.. Mut ei voia ostaa ku ei mun vanhemmat suostu. mulla on ollu 2 ylläpito ponia samaan aikaan japärjäsin hyvin niittenkaa. Tulisiiä vähä ongelmiiki mit selvisin niisät... mut mitensaan munäitin ja iskän ostaan mulle jonku hepan tai poni? oon kyl vast 10v mut mull on sisko joka on ratsastanu yhtä kauan ku mä ja se on 12v , oon n.142cm pitkä.
      PS:mulle kävis ylläpito heppaki.
      niin ja paljonko hevonen kuukaudessa maksaa jos laitaa johonki tallille?

      VASTATKAA PLIIS JOKU

      • --

        Tallipaikka maksaa sijainnista ja tasosta riippuen 200-600€ kk vaikka on niitä varmaan jossain halvempiakin,ja kalliimpiakin... :D ja sitte lisäks valmennukset,varusteet,vakuutukset jne.


    • -anna-

      Itsellani on 2 hevosta toinen on hannover-ruuna ja toinen FWB-tamma.
      Olen 15 ja ratsastanut 6 vuotta. Tallivuokra maksaisi 8400 euroa vuodessa, mutta teen ylipuolet tuosta raha summasta tallitöitä joten maksan vain 2100 vuosi.

    • eläinrakas (moii002)

      Mulla on ihan sama vika!Katon parhaillaan teevees yhtä heppaohjelmaa.Haaveilen kans ponista tai ees hevosesta. Ohjelmas sanottiin että joku tyyppi oli jankuttanu 4 vuotiaasta asti hevosta ja sai shettiksen!! Aion kokeilla.Ja tänään aion myös istua iso heppapehmo ja heppätyyny vierelläni ja kattoo sitä ohjelmaa.Katotaas tepsiikö jankusus ja jokaviikko heppäleffa. xD

      Eläimet

    • Hevosa himoava

      Minä oon aina halunnu omaa shettistä ! Mutta aina vastauss on ''siihen menee rahaa paljon'' hmm...vai testaisko ylläpito hevosta?? :O kannattaisko vastatkaa!! ;

    • pomppuponi

      Kokeile ensin ottaa ylläpitoponi. se on kuin oma, mutta sen voi aina palauttaa omistajalleen. kulutkin ovat samat... kannataa kokeilla! oon 12 ja saan viikon päästä ylläpitoponin... omat vanhemmat kaan eivät innostu omasta hepasta.

    • heppafani 1

      Oon 12v ja oon harrastsnu ratsastusta noin viis vuotiaast ja rakastan heppoi mut jouduin lopettaa ku iskän heppa kuoli kaviokuumeesee :( mut alotin siit vuoden eteen päin niin alotin alvan tallil raisios ja oon aina halunnu omaa ponii!!!!!

    • jcoiosdh

      Kaikkea viestejä en jaksanut lukea, mutta tässä oma tarinani.

      Olin n. 12v, kun vanhemmat päätti, että muutetaan muualle. Isän työ oli sellainen, että käytiin monella paikkakunnalla ympäri Keski-Suomea katsomassa, mitä milläkin paikkakunnalla olisi ollut tarjolla. Olin niin hajalla jo ajatuksesta muutosta, että sain kiristettyä vanhemmiltani, että saan oman ponin, kun sopiva paikka löytyy.

      Luojan kiitos sellaista paikkaa ei koskaan löytynyt. Itse rakastuin erään pienen paikan tilaan, mitä kävimme katsomassa, siellä olisi ollut valmis talli ja kaikki. Ketuttihan se silloin, ettei sinne koskaan muutettu, mutta nyt aikuisena osaan ymmärtää, että luojan kiitos ei sinne muutettu eikä minulle hankittu sitä ponia/hevosta. En olisi osannut sitä hoitaa vielä tuolloin ollenkaan!

      Hevosen hankkimisessa et voi koskaan hankkia hevosta liian myöhään. Koskaan et ole valmis oman ensimmäisen hevosen omistamiseen. Siksi sinulla tulee olla lähellä osaavat ihmiset ja mieluiten paikka täysihoitotallilla, missä opit pikkuhiljaa hoitamaan ja ottamaan vastuun omasta hevosestasi. Omassa, niinkuin vuokrahevosessakin, on ihan hirveä vastuu. Hevonen menee aina omien tarpeittesi edelle, elollinen kun on, eikä se pysty vaikuttamaan olosuhteisiin. Sinun on joka ikinen päivä pystyttävä luomaan hevosellesi parhaat mahdolliset elinolosuhteet. Oli sitten rankkasade tai pakkanen, rahaa tai ei, halua tai ei. Se vaan on pakko, aina ja joka ikinen päivä. Hevonen tarvitsee hoitoa ja liikutusta jokaikinen päivä.

      Malta vielä muutama vuosi, ellet saa asiantuntevaa apua heti. Liian myöhään et voi koskaan saada hevosta, liian aikaisin kylläkin :)

      Terveisin 4-kymppinen hevoseton ja onnellinen siitä :)

    • Bansku Hanski

      Olen ratsastanut siitä,asti kun opin istumaan ja olen nyt kymmenen eli,8 vuotta minulla 0n 4 Hevosta ja minulla ei ole mitään niitä vastaan ostakaa ihmiset hyvät hevosia

    • Vj

      Moi mä ottasin mun kaverinkaa sigursaelta yks poni koska niillä ei riitä rahat nii ne myy hevoset se mun kaverii on ratsastanu jotain varmaa 6vuotta jä mää vasta alotin eikä se mua haittaa jos mua mollataa ja mä tunnen 2 tyyppii jolla on talli jotka voi ottaa sen sinne ja me ollaan molemmat 10v

    • the heppahullu

      Moikka horses

    • 15vhevosellinen

      Te kymmenvuotiaat puhutte hevosen ostamisesta ja olette ratsastaneet 1 vuoden. kaverillanne joka on 10 v voisi auttaa teitä. No vau!! Älkää ihmeessä ostako hevosta alle 13 vuotiaina. Se ei auta jos olette ratsastaneet ennen kun osasitte istua. eli 8 vuotta. mutta olette ratsastaneet siitä 4 vuotta talutuksessa. MINUN MIELESTÄ pitää olla ratsastanut ainakin 5 vuotta johon ei lasketa talutusvuosia. Pitäisi osata hypätä rataa ja ratsastaa pohkeenväistöä ravissa ja olla kilpaillut. UNOHTAKAA OMAT HEVOSET!!!!!

      • VÄHÄKS OOT IDIOOTTI

        AIVANNNN!!!!!!!!!! Ja sinä yks tyyppi sanoit että olet ratsastanut vuoden ja voisit ostaa kilpahevosen. Hevosen taidot menee hukkaan ja pilaantuu kAnssasi VÄHÄNKÖ OOT IDIOOTTI KUN EES KYSYT TOMMOSTAA. H AHHAAAA


    • gggghhjkjfdh

      Älä osta, ota vaikkapa ylläpitoon tai vuokralle. Vanhempasi ovat oikeassa, HEVOSEN PITO ON KALLISTA!! Miksei se voi mennä läpi teille penikoille?

    • OOTEKSTE AIVOTOMII

      OOTEKO TE AIVOTTOMIA LÄHETÄTTE 10v TOLLASII VIESTEJÄ SILLE VARMAAN TULI PAHA MIELI TOSTA MIETIKÄÄ VÄHÄ EES

    • Heppa-Rallaa

      oisko kellään vapaata hoitsua??? etelä-pohjanmaalta vapaana olen 10v. haluaisin oppia ratsastamaan vaikka osaan laukaa ja ravia, käyntiäkin osaan. :) XD

    • Hoitsufani

      Hmm.. Mä oon sun ikäinen, ja ratsastanut kuusi vuotta, tosin, 5 vuotta säännöllisesti, ja nyt vuoden ollut vähän vähemmällä muuton takia. Mutta käyn lievestuoreen eläinpihalla auttelemassa, asun siis jyväskylässä, eli pitkä matka. Ja siel on hevosii, sunmuita eläimiä. Ja mul on siellä kaksi hoitoheppaa, musta shettis ja risteytysruuna. Ja käyn siellä auttelemassa arjessa ja leireillä. Oon itsekkin hinkunut hevosta/ ponia jo pitkän aikaa. Kuitenkin, meidän perheessä 5 lasta ja koira, sinne menee vanhempien aika ja raha. Omaa aikaa on vaikka muille jakaa, mutta koirajututkin on ja kaikki. Ehkä kuiteskin oon loppujen lopuksi tyytyväinen niihin hoitsuihin liepeellä, kun talliakaan ei ole lähellä, jos ei lasketa likaista, hirveää tallia, jossa poltetaan ridatunneilla, ja yööh..

    • unelmoin ponista<3

      mmm, mä oon myös 11v ja ratsastanut 6 vuotta säännöllisesti. Mulla on ollut puoli ylläpidossa poni. Onhan se raskasta, mutta itekkin oon haaveillut jo 4vuotiaasta asti omaa ponia.. Olen samaa mieltä vanhempieni kanssa että: Hevonen ei sinänsä maksa paljon, mutta hevosen kulut yms. voi maksaa vuodessa yli miljoonan.

      Minulla on 3 hoitoponia, 1 kissa ja kaksi pupua. Käyn joka maanantai, keskiviikko, perjantai ja sunnuntai tallilla, se on nyt tässä vaiheessa ihan hyvä:) Kaverini saa 14 vuotiaana ponin joten saan sillä aina välillä ratsastella. Kannattaa olla tyytyväinen siihen että sulla on edes hoitoponi ja että saat käydä säännöllisesti tallilla. (paitsi jos me saatais lottovoitto nii saisin ponin

    • Tallityttö

      Horses

    • Haaveilla lentänyt

      Voisitteko auttaa minua? Äitini omistaa meillä tallin ja on muutenkin kokenu ratsastaja. Meillä on rahaa uuteen hevoseen ja tilaa sille meidän tallissa olen ratsastanut ja hyppinyt pukki ponilla 4 vuotiaasta asti oon 10 nyt. Äitini voisi välillä mun puolesta siivota karsinan ja ruokkia jos pänttään? On rahaa tallin ja hevosten ylläpitoon ja asun maalla!
      Eli miten sanoisin että haluan oman hevosen?

    • Elämäni työ on hepat

      Moi! Mäki haluisin oman ponin. oon 11.v , joo tiiän kaikki sanoo oon liian nuori, mut oon ratsastanu säännöllisesti 5,5 vuotta. ja koko ikäni käyny talleilla. Hepan selässä ekaa kertaa hepan selässä kaksi vuotiaana! Rakastanu hevosia aina eikä se siitä miksikään muutu! VARMASTIKKAAN! ongelma on kun vanhemmat ei suostu... Ja hyppäsin muutenki ekkan kerran ku olin 5 vuotias laukkasin kun olin 7 vuotias. osaan ruokkia. Hoitaa ja kaikkea. Hoitoponi minulla löytyy.ja se ei ole helppo käsitellä todellakaan! Voisko joku kertoo et mitä teen! Tiiän kuiteski et hepat maksaa vuodes sairaasti! Mut mun isoveljen harrastus maksaa samanverran kans! Ja jos joku sanoo et oon vuodenpäästä vaan pojis meikis ja tälläsis kiinni ni se kyl ei tuu toteutuu! koska en oo mikää lissu typykkä! AUTTAKAA PLiis.....

      • I love horses <3

        Voisit esim viedä vanhempasi sen hoitoponisi luo ja näyttää kuinka osaat huolehtia siitä. Voisit myös kertoa esim aamupalalla kaiken mitä tiedät hevosista ja voit myös kertoa että voisit kyllä huolehtia yhdestä hevosesta. Enempää ei minulla ole vinkkejä mutta ilmoitan jos niitä sattuu tulemaan päähän ;D


    • Tallityttö

      Jes! Mul on nyt vuokraponi,oon aina ollu ponityttö. Se poni on Welshponi ja se on valkoinen,sen nimi on Pilli. Pilli on vähän vaikeroiva mut osaan ottaa sen kuriin :) Kohta alan kysyy omaa ponia tai hevosta uudestaa! Muuten kanttis ensin hoitoponia sit vuokra sitten puol-omaa ja sit sen voi ostaa kokonaan ;) Onnea teille jotka haluu oman hevosen!

    • Tärkeetä

      Hei . :)
      Minunkaan mielestä et ole vielä valmis hankkimaan hevosta/ponia.
      Tässä olisi esim kuluja:
      Tallipaikanvuokra : Kuudaudessa noin 450 e ( riippuu missä päin asut ) Pääkaupunki seudulla voi jopa 1000 e kk. rehut yms.
      - kengitys
      - madotus
      - lääkärin tarkastukset
      - varusteiden huolto
      - onko aikaa ratsastaa hevosta joka päivä
      - Ja jos hevosella ei ole täysihoitoa joudut käydä viemässä aamulla heppasi tarhaan koulun jälkeen hevonen pois , karsinan siivous ruokinta ja ratsastus .

      Joten ensiksi hankkimaan ylläpitohevosen jos et ole IKINÄ ratsastanut yksin kentällä , maneesissa tai maastossa niin kannattaa yrittää löytää talli jossa voi vuokrata . :)

      • horses<3

        Ja tallipaikan vuokraus maksaa täällä päin 320 euroa.


    • minä

      ite oon vinkunu,pyytäny, jne 2vuotta heppakin jo valmiina tässä laskelma hinnat ovat noin
      tarpeelliset varusteet hevoselle


      loimi: talliloimi(42e),
      toppaloimi (85e)

      satula: yleissatula(150e),
      sattulahuopa (2kpl)(40e/kpl),
      satulavyö(30e),
      jalustimet(25e),
      jalustinhihna(40e)

      suitset: suitset(60e),
      kuolaimet(20e),
      otsapanta (20e),
      ohjat(25e)

      riimu: riimu(15e),
      riimunnaru (8e)

      suojat: hivutus suojat (eteen)(40e),
      pintelit(20e),
      pintelipatjat (10e)

      harjat: kumisuka(on jo),
      piikkisuka(on jo),
      harjaharja(15e),
      kova harja(on jo),
      pölysuka(on jo),
      kaviokoukku(on jo),
      pääharja (on jo)

      juoksutus: delta(10e),
      raippa(10e),
      liina(30e)

      muu:

      haavoihin: tervainen salva (15e)

      jalkoihin : niveliin lttiliisteri (20e)

      satulaan: satulasaippua(10e)
      valjasrasva(20e)



      yhteensä aluksi n.800e
      sen jälkeen
      tallivuokra: (400e/kk) ensimmäisen vuoden
      kengitykset: (50e/kk)
      madotukset: (?)3-4krt vuodessa
      yllättävät ell kulut
      hampaiden raspaus (?) 1-2krt vuodessa



      uskotko itsekkään kerääväs noin paljon rahaa heppa 5000e

      • Kärsivällinen

        Minäkin mau'un ponia, mutta vastaus on aina "Olet aivan liian nuori" kyllä tiedän sen itsekkin, mutta tuntuu niin epäreilulta, se että joku saa olla joka päivä oman hevosen kanssa. Onneksi sain hoitohevosen, ja olen sen ainut hoitaja, on siinäkin aika paljon vastuuta, saatika sitten omassa hevosessa. Ajattelin jos ottaisin vuoden, kahden päästä ylläpito ponin esim: kesäksi. Olen ratsastanu 6 puol vuotta. Onneksi tuo hoitohevonen, joka on minulle maailman tärkein hevonen. Yritän rauhoitella mieltäni, ja ajattelen että kyllä vielä saan hevosen, koska minulle on luvattu teininä oma poni/hevonen. Tarvitaan vaan kärsivällisyyttä. Ikää minulta löytyy runsaat 10 puol vuotta.


      • uiuiioluy18
        Kärsivällinen kirjoitti:

        Minäkin mau'un ponia, mutta vastaus on aina "Olet aivan liian nuori" kyllä tiedän sen itsekkin, mutta tuntuu niin epäreilulta, se että joku saa olla joka päivä oman hevosen kanssa. Onneksi sain hoitohevosen, ja olen sen ainut hoitaja, on siinäkin aika paljon vastuuta, saatika sitten omassa hevosessa. Ajattelin jos ottaisin vuoden, kahden päästä ylläpito ponin esim: kesäksi. Olen ratsastanu 6 puol vuotta. Onneksi tuo hoitohevonen, joka on minulle maailman tärkein hevonen. Yritän rauhoitella mieltäni, ja ajattelen että kyllä vielä saan hevosen, koska minulle on luvattu teininä oma poni/hevonen. Tarvitaan vaan kärsivällisyyttä. Ikää minulta löytyy runsaat 10 puol vuotta.

        itellä vastaus on ei meille ponia tuu katotaan sit ku saadaan lottovoitto


      • horses<3

        Voihan varusteet ostaa vähän käytettynä kuten esim. satula huopa on 10 euroa, satula 50-120 euroa ja tarvikkeet saattaa tulla hevosen tai ponin mukana, ja kengitys on noin. 2 kk välein. hepo voi maksaa 500- 10000 esim.puoliverisiä saa 200-1500 euroo. ja vanhemmat maksais osan kuluista. ja se tallipaika vuokra on kk 320 euroa täyshoidolla.


      • heppis

        ööh ja noi varusteet ei ihan kyllä noin paljon maksa ainakaan käytettynä


      • Anonyymi
        horses<3 kirjoitti:

        Voihan varusteet ostaa vähän käytettynä kuten esim. satula huopa on 10 euroa, satula 50-120 euroa ja tarvikkeet saattaa tulla hevosen tai ponin mukana, ja kengitys on noin. 2 kk välein. hepo voi maksaa 500- 10000 esim.puoliverisiä saa 200-1500 euroo. ja vanhemmat maksais osan kuluista. ja se tallipaika vuokra on kk 320 euroa täyshoidolla.

        Hevosen arvo tulee sen mukaan miten hyvin se koulutettua ja yleisesti käyttäytyminen (ikä). Kalliimman hevosen kanssa on yleensä helpompi tulla toimeen, vaikka olisi kokemattomampi ratsastaja. Liian halvoilla hevosilla on yleensä sairauksia tai jotain muuta minkä takia niistä halutaan eroon. Jos jonkun elämän tilanne muuttuu niin ettei ole varaa pitää enää hevosta, on fiksumpaa myydä se hyvään hintaan kuin antaa puoli-ilmaisena pois. Tämä ei kuitenkaan ole mahdotonta, mutta siinä tulee helposti huijatuksi. Itse säästäisin ja maksaisin nuoresta hevosesta ainakin 5 000€, minkä jälkeen se tulee käyttää eläinkääkärillä, jotta kaikki on varmasti hyvin.


    • mahdollista se on

      Miksi ihmeessä pilaatte toisten unelmat?
      ITSE AINAKIN SAAN HEVOSEN KUN OLEN TARPEEKSI KOKENUT SIIHEN!!!

      • softis

        olen samaa mieltä !!


      • Anonyymi

        Emme pilaa kenenkään unelmia vaan paljastamme karun totuuden. Moni ei saa koskaan hevosta, koska oma elämäntilanne ei sitä salli tai itse ei vain jaksa opiskella ammattiin jolla pystyy elättää itsensä, perheensä ja hevosensa. Ei teidän vanhemmat loppuikäänsä maksa teidän hevosten kuluja. Kun lähdette kotoa se tulee teidän vastuulle ja siinä vaiheessa pitää olla päntännyt todella paljon opintoihin. Tässä hevonen tulee vain tielle, minkä takia on paljon fiksumpaa hankkia oma hyvä palkkainen ammatti, jolla pystyy ITSE maksamaan kaikki hevosen kulut. Jotta voisi ylläpitää hevosta tulisi kuukausipalkan olla ainakin 3-6 000€ kuukaudessa, josta käteen tulisi jäädä ainakin se 3 000€, jotta voi maksaa hevosen ylläpidon sen jälkeen kun on maksanut ruuan, harrastukset, asumisen, kodin lämmityksen, sähkön, veden jne. Maalla asuminen helpottaa tilannetta ja tallipaikat ovat halvempia. Tallipaikkaa menee siis hevosella se 4-12 000€ vuodessa ja normisti ihmisten vuosi palkka on se 2 500€ mikä ei todellakaan riitä kaikkien muiden kulujen jälkeen hevosen ylläpitoon.


    • HaluunHevosen<3

      Itekkin haluisin oman hevosen. Oon halunnut jo ~vähän~ aikaa.. Onneks äiti varmaa koht vois suostuu jos löyetään jostanin joku terve hyväkuntonen kiltti eikä liian kallis hevonen.

    • Järkikäteen

      Jos kysyy, ei ole valmis ottamaan hevosta. Epäröitte selvästi itsekkin, kun tulette tänne kyselemään että riittääkö teidän aika ja raha? Nyt järki käteen hei.

      Myisin hevosen 11 vuotiaalle vain, jos se olisi pieni poni jolla ei isommat ratsastajat pääse menemään, hänen täytyisi olla lapsesta asti ratsastanut ja oikeasti taitava! Ei mikään että "osaan mennä käyntiä, ravia, laukkaa, voltteja ja ristikoita".. Pitäisi olla kokemusta kaikenlaisista kaviokkaista ja kunnon tausta. Vanhempien pitäisi myös tukea harrastusta ja PALJON!

      Ihan niinkuin tuollaisella lapsella riittäisi rahat minkään elukan pitoon? Korkeintaan hamsterin tai kanin.. Siksi vanhempien pitäisi olla mukana harrastuksessa. Eihän 11 vuotiaat edes saa minkäänlaisia kesätöitä tai mitään, ei ole mitään paikkaa mistä sitä rahaa tulisi satoja euroja kuukaudessa!

      Itse olen 16 vuotias, minulla on nyt vuokrahevonen ollut puoli vuotta ja suunnitteilla olisi ostaa se omaksi. Omat vanhempani tätä itse minulle ehdottivat, ja meillä on tilat ym. jo valmiina. Olen koko kesän töissä kahdessa paikassa, tienaan siitä 2000 euroa eli kustannan ponista puolet. Vanhemmat lupaavat maksaa vuokrat, ruoat ym. tarpeellisen.

      (Olen ratsastanut 11 vuotta, en ole käynyt lainkaan talutusratsastuksessa vaan aloittanut suoraan ihan itse alkeistunnilla) Ja kyllä, minulla on poikaystävä ollut kohta kaksi vuotta, kotona 5 koiraa ja käyn myös tunneilla kerran viikossa. (ratsastuksesta kuluja siis 25 euroa per vk).

    • Pony<3

      Et ole tarpeeksi vanha omaan hevoseen.:)

      • softis

        NO EI VARMATI OLE !!


    • Hevosen omistaja)

      Ensinnäkin, olet liian nuori ykain huolehtimaan hevosesta. Ne maksavat myös PALJON vuodessa, joten 5 e viikossa ei riitä. Kokemuskaan ei riitä. Harrasta vielä muutama vuosi ratsastusta. Kinuminen ei auta. Vaikka luulee osaavansa jo niin ei välttämättä osaakkaan. Meilä on kotona kolme hevosta joten en haluaisi että tullaan väittämään vastaan. Ajatelkaa hevosen parasta

    • sama onkelma

      joo sama ongelma mulla riippuu lotto voitosta ponin saaminen ei auts ku vaan toivoa et tulis sitä rahaa

    • vastatkaa1

      Moi, sain vanhemmiltani luvan hevoseen ja olen löytänytkin sopivan, mutta minulta puuttuu vielä 1000e olisiko teillä vinkkejä miten saisin kerättyä sen verran. haluan myös teidän mielipiteenne siitä olenko valmis: olen 11v harrastanut ratsastusta 5 vuotta perheen ainoa hevoshullu mutta minne hevonen laitettaisiin ovat meille tuttuja on ollu hoito ja vuokra poni.

    • hevoshullu2

      hei horses

    • heppafanii

      Jos haluaa saada oman hepan täytyy olla aikaa, rahaa ja hermoja. Mulla on kaks ponia :) Mutta tietenkin ne maksaa aika paljon ;)

    • hevosfani1

      Minäkin olen haaveillut omasta Hevosesta.Mutta vanhemmat aina sanoo että saan sen vasta lottovoiton jälkeen! Arggg!Ei sitä lottovoittoa meille ainakaan tule!Mutta kun jokapäivä 10 min välein sanoo että haluan hevosen niin vanhemmat saattaa hommata sinulle ainakin ponin kun toivovat että sama jankuttaminen ei jatku.Ja jos naapurissa on talli niin se naapuri sitten vois aina opstaa hevosen hoidossa!

      • Ratsastus

        Sama juttu niin munkin äiti ja isä sanoo lottovoiton jälkeen.Miten me voidaan voittaa lotossa jos me ei ees osallistuta lottoon xc Omasta mielestäni (en) ole tarpeeksi hyvä ratsastamaan vaikka olen ratsastanut 6 vuotta.Mutta jos hevosta minulle tarjottaisiin halvalla ostaisimme.Se on liian kallista. Jos vastaat näihin kysymyksiin kaikkiin kyllä niin sulle vois hankkii kyl hepan:1.Osaatko erilaisia kuvioita ja laukan vaihdoksia sun muita?2.Riitäisikö aika?3.Riittäisikö raha sillä hevosen kustantaminen ei ole mitään halpaa lystiä ;/ xc.4.osaisitko hoitaa sitä juuri oikein?5.Huomaisitko jos sillä olisi ähky tai kaviokuume tai joku muu sairaus?6.Olisko teillä varaa omaan talliin ellei teillä sitä oleToinen vaihtoehto on joku muu talli siitä voi tulla vielä kalliinpaa?7.Osaisitko toimia vaikeammankin hevosen kanssa hyvin ja oikein.8.Toivotko hevosta todella?9.Jaksaisitko mennä joka päivä tallille katsomaan ja hoitamaan hevostasi (ratsastus hepalla säällä kuin säällä)10.Ratsastaisitko hevosella tarpeeksi usein ja tarpeeksi hyvin? Jos vastasit kaikkiin kyllä niin ansaitsisit hevosen!;) PS:Hevosen hoito on raskasta työtä.


    • Hepat<3

      Mäkin haluaisin oman hevosen. Mutta ootko tullut ajatelleeks et se maksaa ihan sika paljon!(tallivuokra,kengityskulut,varusteet,eläinlääkäri kulut jne...) Et olisiko teillä oikeesti varaa niin paljolle ja aikaa omalle hevoselle/ponille? Ja ymmärrän oikeesti tuon tunteen,mutta ehdottaisin kanssa et eka ylläpito polle ja vasta sitte oma,mutta päätös on teidän. Tässä vähän "evästä" teille ! :)

      • Pahassa pulassa

        Mulla on ongelma mun hoitsu laitetaan myyntiin koska se on jo aika vanha ja se on vähä haastava ja masennun oikeesti jos se myydään nii haluaisin ostaa sen ja joo tiiän et joo oon tosi nuori ku oon 12 vuotias mut oon ratsastanu 5 vuotta säännöllisesti muuten vaa joskus ratsastellu hevosilla koko ikäni ja opin hyppäämään esteitä jo 4 vuotiaana! Mut se totine ongelma laskut on nii kalliita ja et vanhemmat ei suostu mitä voisin tehä et ne suostuu ja oonko teijä mielest valmis?


    • Issikka-fani

      ite sain suostuu sillee kun menin ja ostin ponin tarvikkeita verkkoloimi, harjasetti, kaviokoukku ja muita varusteita ja salasin niitä 2 viikkoa ja kerroin iskälle ja äitille.
      Ja nyt etsin itelleni ponia.

    • ärsyyntynyt !

      olen itsekkin 11 ja haluan oman ponin

    • Pikkuponi12

      Sori mutta minä en voi vastata tuohon kysymykseen, koska olen aivan samassa tilanteessa. Olen myös 11-vuotias tyttö ja olen lukenut tosi monta heppakirjaa. Olen sanonut vanhemmilleni että osaan ottaa vastuun ponista/hevosesta. Mutta ne aina sanovat: missä sitä pidettäisiin kun talli on monen kilometrin päässä, miten voimme elättää sen, jos heppahulluutesi loppuu, ja jos sinulla ei riitä aikaa sille. Saan viikkorahaa 5 e, ja löydän usein rahaa kauppojen lattioilta. Niin että jos joku viittii vastata niin olisin tosi kiitollinen!!!

    • AUTTAKAA!

      Olen 11-12v tyttö ja minäkin haaveilen omasta ponista/hevosesta! Äidilläni on ollut pienenä hevonen jonka kulut on maksanut ITSE! Ja äiti sanoi että he voisivat ostaa hevosen jos minä maksan kulut! Olen etsiskellyt hevosia jo aika pitkään ja sopivia on löytynyt mutta ei minulla ole rahaa! Miten sitä voisi saada? Minulla on tosiaankin kaksi hotohevosta ja yksi vuokra heppa! Voisisko joku auttaa? Miten saan rahaa koska oon viä lapsi enkä ppääse töihin muutakun tallille (jossa ei saa palkkaa) Ja äidin työ-paikalle jossa saan kerrasta 10e? Mutta mulla menis vuosia rahan hankkimiseen. Muuten kävisin äidin työpaikalla joka päivä mutta pitää mennä vuokra hepan luo ja hoitsujen luo! AUTTAKAAA

      • Saaga0606

        Saat rahaa esim...Kun syksyllä ja keväällä ja kesällä poimit marjoja.Yksi marja ämpäri on jo paljon sinä saat satasen!:)


      • Anonyymi

        Ei töihinkään pääse, ennen kuin opiskelee eikä sillä 2 500€ kuukaisipalkalla molempia eli itseäsi ja hevosta elätetä. Lähdet opiskelemaan yliopistoon johonkin ammattiin missä kuukausi palkka on se 3 500-6 000€ ja se saattaakin onnistua. Sitten taas jos haluat pikku ponin ja hankit sille halvan tallin jne. Niin ei tarvitse niinkään paljon.


    • olivia4

      moi olen 10.v olen ratsastanut 6 vuotta ja haluaisimme omat hevoset kaverini kanssa niitten talli tulisi ystäväni isän luokse menisimme koulun jälkeen linja-autolla tallille mutta ongelmana on että vanhemmat ei suostu koska hevosen pitäminen on liian kallista ja ei enää tunnu kivalta kun on yrittäny saada jo 4 vuotta omaa hevosta mutta aina vaan sanotaan parin vuoden päästä parin vuoden päästä sanotaan parinvuoden päästä arvatkaa ketuttaako

    • sp-horse<3

      mulla on sama homma ku sulla !

    • Lukekaa!

      Hei muistakaa ny kaikki et oikeesti hevonen maksaa PALJON! Tietysti itse olen myös jankuttanut monta kertaa heppaa, mutta tajusin kyllä loppuje lopuksi et harvalla perheellä on oikeesti siihen varaa! Vaikka hevoset on teille maailman tärkein asia, ei kerta kaikkiaan vaan sitä lapsena moni saa! Ja jos joku saa hevosen, siitä on oikeasti pidettävä hyvää huolta! SE EI OLE PIKKULASTEN LEIKKIKALU!

      Entarkoita pahaa, mutta miettikää etukäteen oikeasti, se ei ole hevosellekkaan mukavaa jos joku joka ei osaa sitä käsitellä käsittelee sitä........

      • horse love

        Miks pilaatte toisten unelmat? Ne voi aina toteutua. Totta on että heppojen ylläpito maksaa paljon, ja kaikilla ei ole oikeesti kokemusta , aikaa tai rahaa.
        . Mutta esim. minä sain kouluttamattoman puoliverisen tosi halvalla, ja nyt se osaa jo helppo A:n asiat ja hyppää re 90 cm. Se on meiän koti tallilla ja ei siis tarvitse maksaa tallipaikka vuokraa. Tarvikkeet ostin käytettyinä, sain ammattilaisen sovitetun satulankin 30eurolla... Suosittelen kuitenkin kokemattomille vuokra ponia/heppaa. Pitäkää haaveista kiinni.


      • min20

        Joo.... :/ Mun äiti sano et sit 15-17 vuotiaana me muutetaan pois.Kun siis mä oon.Oon nyt 12 vuotias.Hankitaan oma talli mulle heppa ja mun äitille oon sit ratsastanu jtn. 5-7 vuotta.Kyl mun pitäis jo silloin jotain osata :D. Hyvä puoli on se et äiti myös ratsastaa se on suuri etu niille jotka hevosta toivoo jos vanhempi on mukana.Mä käyn säännölisesti talilla.Joskus kamunkin tuntia kattomas (ollaan eri talleilla)


      • Anonyymi
        horse love kirjoitti:

        Miks pilaatte toisten unelmat? Ne voi aina toteutua. Totta on että heppojen ylläpito maksaa paljon, ja kaikilla ei ole oikeesti kokemusta , aikaa tai rahaa.
        . Mutta esim. minä sain kouluttamattoman puoliverisen tosi halvalla, ja nyt se osaa jo helppo A:n asiat ja hyppää re 90 cm. Se on meiän koti tallilla ja ei siis tarvitse maksaa tallipaikka vuokraa. Tarvikkeet ostin käytettyinä, sain ammattilaisen sovitetun satulankin 30eurolla... Suosittelen kuitenkin kokemattomille vuokra ponia/heppaa. Pitäkää haaveista kiinni.

        Kuten sanottu kaikilla ei ole varaa. Toisin kuin niillä, jotka asuu maalla tai on syntynyt maalle täällä kaupungissa menee enemmän rahaa ihan omiinelintarpeisiin. Ne jotka haluaa muuttaa maalle löytääkin itselleen haasteen, kun pitää löytää uusi rahan lähde varsinkin jos muuttaa kauas kaupungista.


    • heppatyttö

      Minäkin olen 11v tyttö ja haluaisin oman vuoniksen mutta saan sen vasta kun vanhempani ovat varmoja että jaksan hoitaa sitä ja olen muutenki ollu heti alle 1 vuotiaana ensimmäisen kerran hevosen selässä :) eli kasvan hevosten selässä :) mutta tottakai sinun pitäisi saada äitisikin tai isäsikin osallistumaan sen hoitoon muuten ei tule mitään :( kun oma äitini on heppa ihminen

    • Ratsastus

      Äitini säästelee rahaa ja sittenkun hänellä on tarpeeksi rahaa ostamme hevosen mulle!Jee!Mut siihen saattaa mennä viel tovin tässä keino mite saisit hevosen :1.sun äitis/isäs ostais lotto arvan ja voittais voisit saada jopa iki oman talli omaan pihaas.2Sun äitilläs/isälläs olis tarpeeks rahaa hevosen ostoon:riimut,riimunarut,harjat,kaviokoukkut,loimet,satulat,suitset,satulahuovat,neliöhuovat,pintelit,bootsit,talli,kenggitys,shamppoot,harjoituskartiot,esteet,(maneesi mut ei oo pakkolinen),kenttä,laitumet ja tallin puhtaana pito.Ja myös jos lähdet matkoille siihen on kyl keino pyydät kamun ratasataa jos se osaa ratasataa minä en kuitenkaan luottaisi jos vaikka hevosellenni satuisi jotain ystävän pitää osata ratasatamaan minimissään yhtä hyvin kuin minä jos vaikka saan vaativan hevosen.Olen ratastanut kohta 6 vuotta.

    • Valmis hevoseen

      Oon ratsastanu 8,5 vuotta, mutta silti en saa omaa ponia. Oon hypänny 1m 40cm esteitä oon tehny kaiken maailman talli töitä, oon ratsastanu vaativaa b. Kyllä tarttuen kilpa ponin. Mutta ei ne ymmärrä sitä.

    • Ratsastus

      Hei! Kyllä vain tarvisit oman hepan olen aivan samaa mieltä, mutta tunnetko, että olisit tarpeeksi osaava joka osaa kaikkia eri kuvioita ja osaatko käsitellä vaikeaakin hevosta? Onko teillä raha? Olisitko valmis hevoseen sen joka päiväiseen hoitoon ja ratsastukseen tosi kuumalla ja kylmällä ja vaikka kuinka villi se olis?Osaisitko havaita jos sillä olisi ähky tai kaviokuume tai muu sairaus tai jos hevonen tarvitsee jotain lisää?Osaatko käsitellä hevista oikein.Onko teillä omaa tallia tai olisko semmoinen mahdollinen saada?Entä kengitys 3-6 viikkojen väliin. Hevosen huolenpito. Jos pystyt sanomaan joka ikiseen kyllä ja olet varma siitä niin olet hyvä ratsastaja ja onnistut hommasasi. PS:hevosen huolehteliminen ei ole mitään helppoa puuhaa T.Ratsastus taaas minä :D Haaveilen myös itsekkin hevosta ja en pysty vastaamaan näihin kaikkiin kyllä.

    • Mitä

      Olen tosi mietteissäni viikko sitten äitini selaili Kyra kyrkulundin kirjaa nopeasti, mutta selaili kuitenkin! Mitä tämä tarkoittaa? Eilen äitini oli ensinmäistä kertaa koneella katsomassa hevosia ja niiden hintoja äitini sanoi isälleni tuola oli myynnisä ilmainen hevoinen?Mitä tämä tarkoittaa äitini ei ole ennen käynyt katsomassa hevosia!?Isäni puhui samana päivänä suolakivistä ja loimesta jonka huomasi lehdessä isäni sanoi vitsillä että tämä loimi ei ole tarkoitettu hevoselle. Mitä tämä tarkoittaa?

      Niin kolme juttua jotka epäilyttävät minua. Mitä jos he ovat miettimässä hevosen ostoa nyt tai joskus muulloin. Kohta on tulossa joulunkin voivathan ne ostaa sen jouluksi.Mitä mieltä te muut olette mitä tämä tarkoittaa?

    • Valmis hevoseen

      Toi tarkoittaa, että sä varmaan saat oman hevosen. Ainakin mun mielestä:)

    • Valmis hevoseen

      Hei " nimimerkki" Ratsastus! No en ehkä voi ihan kaikiin vastata kyllä, mutta mulla on paljo uttuja tallilla johon veisin hevosen. Mulla on täl,hetkellä hoitsu, joka on aika kärttynen ja TODELLA vauhdikas. Ei se kesällä ole niin vauhdikas , mutta kuitenkin. Kaikki sukulaiset ovat luvanneet osallistua. Ei me rikkaita olla mutta on meillä rahaa. Ja tälle tallille , onne mä aikoisin viedä on hallivuokrilla täyshoito 160€.

    • TIETÄJÄ<3

      hei haloo!!miks mun äiti ja iskä ei voi ostaa mulle shettistä??käyn hoitamas meijän naapurin piensuomenhevosta ku kuulemma sit saisin ihan kohta sen shetun,mut ei en oo vielkä saanu vaik oon käyny hoitamas sitä.sitäpaitsi hevosen hoito on kivaa ja helppoa jos oikeasti sen haluaa niin kyl vois mennä kovallaki pakkasella sen ihan helposti hoitamaan!ja vielä:MIKS TE TUUTTE TÄNNE SANOMAAN ETTÄ EI KYMMENEN VUOTIAS VOI SAADA HEVOSTA,ET PYSTY OTTAMAAN VASTUUTA.KYLLÄ SE PYSTYY,MISTÄ TE SEN VOITTE TIETÄÄ ETTEI PYSTYIS,KYL KYMMENEN VUOTIAS VOI PYSTYÄ SIIHEN VAIKKEI JOKU 15VUOTIAS PYSTYIS!!!!

      • min15

        Samaa mieltä!Vaikka oon 12 mut oon samaa mieltä.


      • Ymmärrä

        Lainaus: "Sitä paitsi hevosen hoito on kivaa ja helppoa, jos oikeesti sen haluaa, niin voin kyllä mennä kovallakin pakkasella sen ihan helposti hoitamaan."

        Tietäjä<3.. Haluan sanoa, että asia ei todellakaan ole niin. Hevosen hoito ei ole sitä, että uskallat mennä kovallakin pakkasella hoitamaan naapurin tallissa olevaa ponia.

        Kymmenen vuotiaalla ei uskota olevan sitä kokemusta ja ymmärrystä eläimiä kohtaan. Kannattaa vain maltillisesti odottaa ja toivoa parasta sekä pelätä pahinta.


      • Anonyymi

        No kuule jos ei oo rahaa


    • Valmis hevoseen

      Mäkin oon samaa mieltä

    • Typpy

      Mullaki on ongelma oon halunnu ainakin vuoden harrastaa ratsastusta mutta kun mainitsen siitä äitille niin se ei ees vastaa miten sais äitin suostumaan siihen koska rakastan hevosia yli kaiken!

      • Anonyymi

        Sanot vaikka että harrastat ratsastusta vain kerran viikossa. Se on paljon halvempaa ja samalla saa kokemusta. Kannattaa myös vertailla eri tallien tuntihintoja ja laskea paljonko siihen menisi kuluja vuodessa.


    • MinäOlenApuna

      Hejssan! Kaikki te ihanat pikkulikat siellä ruudun takana. :D
      Kuitenkin haluan heti sanoa, että kannattaa aina uskoa unelmiinsa, mutta hyvä sanonta menee näin: "Toivotaan parasta, pelätään pahinta."
      Tuota kyseistä sanontaa voi käyttää monestikkin hevosen omistajan arjessa. (uskottavasti.) Itse en siis omaa hevosta omista, mutta ylläpidin yhtä ihanaa ponia, joka lopulta myytiin pois. (koska jäi oikealle ratsastajalleen pieneksi.)

      Haluan kuitenkin sanoa:

      1. Uskokaa unelmiinne
      2. Tehkää töitä unelmanne eteen
      3. Hankkikaa tukea ja apua
      4. Tehkää parhaanne

      Teidän ei todellakaan tarvitse tulla tänne kysymään, että: "Olisinko tarpeeksi hyvä ratsastaja ja hevosen hoitaja?" tai sanomaan: "Osaan kyllä harjata, ratsastaa yms."

      Jos te itse uskotte olevanne valmiita omaan hevoseen, te ette olisi täällä kyselemässä siitä muilta.

      Mitä te tarvitsette ennen hevosen ostoa:

      Kokemusta, apua, taitoa, rahaa, aikaa ja tukea.


      Itse olen kanssa halunnut oman hevosen jo parisen vuotta, mutta tiedän että en tule saamaan omaa ponia/hevosta ennen kun pääsen peruskoulun läpi ja pääsen jatko-opintoihin. En itse usko olevani tarpeeksi hyvä vielä, eikä kokemustakaan ole tarpeeksi.
      ..Mutta kokoajan me kaikki kehitytään, jos tehdään töitä! :)
      Tylsistyin ja eksyin tänne sivustolle, jolle kommentoin vuosi, kaksi taaksepäin.

      Hyvä jos luit, noista asioista saattaa olla apua sinulle.

    • Haaveiliatyttö

      Moi! Oon 12v tyttö ja haluun minun lempi hevosen (sissi) tallilta jossa käyn ratsastamassa. Oon ratsastanu kai kaks vuotta. Mä oon 100% valmis henkisesti ja fyysisesti ottamaan hevosen mutta ainoa ongelma on kun vanhemmat ei ihan haluasi koska kyse on rahasta. Tiedän että pitäisi mennä sinne joka päivä mutta menisin sinne varmasti joka päivä. Se hevonen on vaikea hoitaa mutta tiedän sen ja minun mielestä osaan hoitaa sitä. Ei sen ole pakko olla kuinka kauan on ratsastanut vaan kuinka hyvä on. Laskin että siitä tulisi 11 11 000€ vuodessa plus 5 tonnia itse hevonen alussa. Sehän on tosi paljon. Että jos ei ole hirveän rikas niin saattaa olla vaikeaa. Kannattaa puhua vanhempien kanssa kuinka paljon heillä on varaa ja onko edes. Toivottavasti tämä auttoi joitan. Mutta muistakaa, että teidän pitää olla valmiita menemään joka päivä melken hoitamaan.

      • Haaveiliatyttö

        Sori siis 11 00


      • mmhmm

        kyllä se aikakin merkitsee, se kertoo paljon enemmän kokemuksesta. enkä tiiä millast prohoitoo oot unelmahepallelles suunnitellu, ei toi mun heppa noi paljoo kyl vuodes maksa :DD
        Ja se hevosen omistaminen ei oo mitää pikkulikkojen hommaa, varsinkaa jos porukat ei oo hevosihmisii.


    • Koi-ra

      Sano vaan et sitä ku se kuolee, niin saadaan makkaraa

    • Ponihullunro1

      Mullaki on 2 hoitoponia ja haaveillen omasta mutta ei, ei mun vanhemmat suostu. Mut kannattaa eka ehdottaa yp/vkr/hoitoponia. Hevosen omistaminen ei oo mikä pikku juttu...tsemppiä😃

    • pienitietoisku

      tiedän että tää viestiketju on tosi vanha, mutta haluan vain sanoa että:
      iällä ei ole hevosen omistuksessa paljonkaan väliä, mutta tietenkään en suosittele omaa hevosta alle 10-vuotiaille, sillä he eivät ole valmiita huolehtimaan edes itsestään! Itse olen kylläkin vasta 12 ja olen harrastanut ratsastusta vasta 5 vuotta. Noin vuosi sitten olin saamassa oman hevosen, mutta tajusin, etten ollut enkä ole vieläkään valmis omaan hevoseen. Se vaatii omistajaltaan jokapäiväistä hoitoa, ja vaikka olisit kuinka väsynyt koulupäiväm jälkeen, hevonen on silti pakko hoitaa. Sitten täytty myös muistaa, että hevonen voi elää jopa 20 vuotta. Eli jos ostat nyt hevosen ja olet 11-vuotias, sinulla on hevonen vielä 20-vuotiaana, jolloin olet muuttamassa ja sinulla on mahdollisesti poikaystävä sekä opiskelut ovat käynnissä. Miten mahtaa hevosen hoito muutoksien keskellä onnistua? Joiltakin se onnistuu, mutta ei kaikilta.

      Olen siis itse 12 ja omistan vuokrahevosen jota vuokraan vain 1-2 kertaa 2 viikossa. (Alun perin oli tarkoitus 2 kertaa viikossa) joten kiinnostus siis on jo nyt vähän lopahtanut. Rakastan kuitenkin edelleen ratsastusta ja ihanaa vuokraponiani!<3 Tuskin tulen silti ainakaan vielä 10 vuoteen ostamaan omaa hevosta:)

      Ja en nyt siis tarkoita, että alaikäinen ei voisi omistaa omaa hevosta, mutta ennen ostamista kannatta miettiä tarkkaan, sillä hevonen on pitkäikäinen kaveri:)

      Tästähän tulikin aika pitkäXD

    • Samoin

      Määki harrastan ratsatsastusta.ja oon sun ikänen haluisin kans oman hevosen tänään mulle kummiski tulee kaks yp heppaa ja kirjotan tätä1.36 yöl oon vinkunu omaa hevosta ja mul on olu semmonen joskus ku olin jotain kuus ja meil on ollu 7 hevosta ennen ku meil on maatila kahen kilsan päästä kotoa asun siis maalais kylässä kalajoella tai no rautios mut kalajokeen kuulun ja näin mut se on haastavaa hommaa hoitaa hevosta varsinki jos on 180 korkee puoliverinen jolla käy ratsastaan nii siin on hommaa koska werom ei tykkää siitä ku kiristän satulavyön😂😂se vaa irvistää ja kattoo silee hei äläs nyt en haluu tätä

      • Jeaaaa

        Eihän se hevonen varsinainesti itsestään maksa ns mitään 1800 pikaisesti mutta sitten kun miettii että se sama hinta pitäisi maksaa uudestaan joka kuukausi talli vuokraan, lääkäri kuluihin jne jne. Suosittelen vielä harkitsemaan oletko oikeasti valmis hoitamaan hevosta ja tulee myös miettiä että se on sun vastuulla eikä sun vanhemmat sitä hoida sun puolesta


    • 12hepan12vuotiasystävä

      No sanoisin että ihminen joka on ratsastanut kolme ja puol vuotta ja on ainoa hevosihminen perheestään ei ole valmis heppaan. Itselläni on oma poni, Lily ja olen ratsastanut 7 vuotta. Olen siis 12 vuotta ja minulla on äiti joka on ratsastanut 31 vuotta, isä (ratsastanut 10 vuotta), 14-vuotias 9 vuotta ratsastanut isosisko ja 8-vuotias 3 vuotta ratsastanut pikkusisko. Heppoja meillä on ollut 7-vuotiaasta asti. Rahaa ja aikaa tähän uppoaa, ja kavereiden kanssa ei ehdi olla niin paljon.

    • Nata122

      Kannattaa ensin katsoa esim Tori.fi :stä siellä on hevosia 300€-14 00€. Ja jos hoito hevosesi on tamma niin kannattaa kans hankkia tamma hevonen😊

    • Anonyymi

      Mulla on sama juttu mutta ei omat vanhemmat suostu ponin ostoon.Sen sijaan yritän itse tianata omaan poniin rahaa

    • Anonyymi

      Olen 12.v tyttö ja olen harrastanut vähän väliä aina ratsastusta mutta jos nyt pitäisi miettiä kauanko olen harrastanut sanoisin että n.4 ja puoli vuotta?? Mutta itelläkin haave saada oma heppa!😍 ja saan kun muutamme maalle !!!😆😆 mutta ties koska se tapahtuu :/ ja ite ensin ainakin hankkisin vuokra ponin tai jotain😅itse alan yhen ponin hoitajaksi/liikuttajaksi :3

    • Anonyymi

      Olen 12 v tyttö ja olen harrastanut ratsastusta melkeinpä koko elämäni, harrastan ratsastusta yhdellä tallilla ja siellä saa valita oman ponin (ei siis omaksi) vaan sillee millä ratsastaa. Mutta joku päivä ne ohjaajat sanoo et saatan saada sieltä IHAN OMAN ponin. Ja meil rakennetaan viel tallia mut en tiiä et miten sä voisit saaha (tiiän et tosh sun viestist on tyylii joku 100000 vuotta aikaa mut silti😂

      • Anonyymi

        Ai ihan ilmaseksko saat ratsastuskoululta oman ponin? Enpä usko...


    • Anonyymi

      Itse aloitin ratsastuksen jossain 2008-2009, mutta se kesti vain puolivuotta, koska vanhemmillani ei ollut varaa kannustaa harrastustani. Se oli tietenkin surullista, mutta ymmärsin heidän kantansa. Kun pääsin 4-5 luokalle otin hoitohevosen nimeltään Kalle, jota hoidin 3-2 kertaa viikossa ja koko päivä meni tallilla jo siinäkin ja olisi läksyt vielä kotiin päästyä tehtävä. Lopetin sen lopulta, kun lähdin yläasteelle ja nyt opiskelen lukion kolmannella ja pyrin opiskelemaan yliopistoon, jotta saisin ammatin, jolla voisin rahoittaa ratsastuksen aloittamisen jälleen. Ja ehkä jos saan todella hyvän ammatin, pysty kustantamaan oman hevosen. Moni ei varmaan tajua, mutta toisesta hevosesta huolehtiminen on hyvä keino päästä eroon tästä digitaalistuneesta maailmasta missä nuoret vain räpläävät kännykkäänsä ja pelaavat 2-6 000€ pelitietokoneillaan. Itse en tule hevosta hankkimaan vielä moneen vuoteen ja jos tulen niin vasta kun asunto, auto ja kaikki on hankittu (helppo mennä autolla tallille). Moni nimittäin muuttaa töiden perään niin siinä vaiheessa pitää hevoselle löytää uusi talli uuden asunnon lähiseudulta ellei halua matkustaa satoja kilometrejä edestakaisin JOKA PÄIVÄ.

      Lisäksi kannattaa aloittaa romanttinen suhde jonkun kanssa, joka mahdollisesti myös harrastaa hevosia jotenkin tai omistaa itsekin hevosen. Kunhan hän hyväksyy ajan jonka käytät hevoseen. Otat hänet vaikka mukaan sitä hoitamaan niin ei ole niin raskasta (hänen myöntymyksellään tietenkin). Joten ennen kuin hevosta mietitte hankkimaan hyvä ammatti ja tienatkaa palkkaa se 3-6 000€ kuussa (vuositulot riippuu ihan tallipaikasta varsinkin jos harrastaa ratsastusta siinä rinnalla, koska sekin maksaa pirusti, sit maksatko täysi- vai puolihoidosta. Puolihoito vie sinulta enemmän aikaa päivittäin, mutta se on halvempaa). Sitten taas voi laittaa omaa hevosta vuokralle päiville, jolloin sitä ei itse voi hoitaa, mutta tästä aiheesta en tiedä enempää. Jos puolestaan aikoo kilpailla omalla hevosellaan ja voittaa niin sillä pystyy ihan kivasti maksamaan osan hevosen ylläpidosta.

      Hevosten hinnat puolestaan on siinä yli 5 000€ jos ne on hyvin koulutettuja. Ilmaiset tai alle 1-2 000€ hevoset ovat mahdollisesti sairaita tai huonosti käyttäytyviä. Hevonen ei ole mikään kotilemmikki kuten kissa tai koira, vaan paljon viisaampi eläin, joka tarvitsee paljon huomiota ja muita hevosia lähelleen. Se on kuin ihmislapsi jos niin voin sanoa. Sitten jos hevonen sairastuu niin on hyvä, että tietää jotain hevosilla ilmenevistä sairauksista ja niistä ilmenevät merkit, jotta se eläin voidaan parantaa mahdollisimman nopeasti ja sekin on kallista. Laskin lähitallini kuukausittaisen tallimajoituksen hinta oli 700€ eli vuodessa yli 8 000€ tähän plus vielä kengitykset, rokotukset, madotukset noin 3-4 kertaa vuodessa, hampaiden hoito jne. Hevoseen täällä menisi siis noin 10 000€ vuodessa. Sitten jos harrastaa ratsastusta se nousee noin 12 000€ vuodessa. Tällä rahalla pääsisi vaikka miten monelle Havajin reissulle, mutta itse vihaan ulkomaille matkustamista, koska se pilaa vain kaunista luontoa ja on vaarallista, mikä parantaa mahdollisuuksiani hankkia hevonen joskus.

      JOTEN hankkikaa hevonen kun teillä on elämän tilanne kohdallaan ja olette käyneet läpi vuosittaiset kulut ja laskekaa paljonko rahaa jää jäljelle vuosittain ja kuukausittain. Sitten selvittämään tallipaikkaa ja laskekaa paljonko teillä kuluisi hevoseen kuukaudessa ja vuodessa siellä. Laskekaa mukaan mahdolliset harrastukset kuten ratsastus. Ymmärtääkseni ratsastaminen on hieman halvempaa, jos käytössä on oma hevonen, mutta voin olla väärässä, koska se ylläpito tuottaa niin paljon rahaa jo tallille.

    • Anonyymi

      Tääki iha helkutin vanha keskustelu, mutta ei ole väliä ootko 5 vai 15 voit hankkia hevosen kunhan sun vanhemmat pystyy auttamaan sua. Voit olla vaikka alkeiskurssilla ja voit hankkia hevosen sitä varten. Ei kaikki hevoset oo 160 cm esteiden hyppäämiseen.

    • Anonyymi

      voiko ylläpito hevosesta/ponista luopua heti kun haluaa?

    • Anonyymi

      Olen 11v tyttö oon haaveillut omasta hevosesta aina mut eise toteudu ikinä oon aina kuvitellut kuinka ihanaa ois laukata pellolla ❤️ jos ois oma hevonen oon harrastan ratsastusta noin 2 vuotta

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6153
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3916
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2299
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1910
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1353
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1296
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1030
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      976
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      37
      915
    Aihe