byrokratian uhri

Missä on kohtuus? Toivottavasti uusi eduskunta ja hallitus puuttuu näihin asioihin. Mun stoorini:

Olin ollut työmarkkinoiden käytössä aika hyvällä menestyksellä aina vuoteen 2000. Jo ennen tuota aikaa päätin lopettaa erään työsuhteen koska työnantaja riisti minulta toistuvasti palkankorotuksen lupauksistaan huolimatta. Lopulta jätin työpaikan ja sain karenssin, muistaakseni kolme kuukautta.

Sama työnantaja tahtoi minut töihin uudelleen ja työvoimatoimiston uhkatessa uudella karenssilla päätin ottaa pestin vastaan. Palkka oli nostettu ja TA tiesi minut hyväksi työntekijäksi. Sain koeajan vaikka olin jo vuosia ollut siinä työpaikassa työssä. Kävi kuitenkin niin, että sairastuin ikävästi koeajalla ja sain sairasloman aikana potkut. Menetin työkykyni kyseisen ammatin harjoittamiseen. Irtisanomisen riitauttaminen esti karenssin, joka oli toistamiseen tulossa työsyhteen loppumisen tähden, mutta annettuhan se olisi.

Jouduin uudelleenkouluttamaan itseni. Opiskelin ATK-alalle, joka oli tuohon aikaan poliittinen trendi, johon taidettiin kouluttaa puolet työttömistä. Työtä ei herunut atk-alalta, johon valmistuin 2001. Työvoimatoimistokaan ei paikkoja tarjonnut.

Löysin itse työtä vuonna 2002 n. 1½ vuodeksi aavistuksen eri alalta. Ironista kyllä tein EU rahoitteista projektityötä vaikeasti työllistettävien ja syrjäytymisuhan alla olevien nuorten kanssa, auttaen heitä eteenpäin elämässä. Pidin sosiaalisesta alasta.

Pitkään olin sen jälkeen työtön ja kokoaika toimeentulotuen varassa. Kuntakin laiminlöi velvollisuutensa työllistää minut pitkäaikaistyöttömänä jostain syystä.

Työvoimatoimiston kanssa tuli taas erikoinen ongelma. Pitääkseni itseni sosiaalisesti virkeänä menin pieneen Raamatturyhmään, joka kokoontui 4*4 tuntia viikossa. Kun työvoimatoimistossa oli ilmoittauduttava vaihdoin kuulumiset ja iloiten kerroin, että piristystä on tullut elämään tuon kurssin myötä. Vastoin kaikkia laissa lukevia kriteereitä tuo harrastemuotoinen juttu luokiteltiin ammattiin valmistavaksi! Se ei todellakaan ollut mikään sellainen, eikä mitenkään haitannut työnhakuani. Korvaukset meni ja jouduin lopettamaan tuon harrastuksen. Siitä ei olisi saanut mitään tutkintoa eikä se ollut viikossa lain määrittelemää 25 tuntia. No eipä auttanut valituksetkaan.

Sitten opiskelin itselleni omatoimisesti uuden ammatin johon minun oli otettava opintolaina vastoin työvoimaneuvojan ennakkotietoja. Hain opintolainan ja sain jotain opintotuen asumislisää. Silti olin pakotettu turvautumaan toimeentulotukeen, mutta ainakin yritin saada ammatin, josta voisi työllistyä. Opintolaina luonnollisesti huomioitiin tuloiksi toimeentulotuessa.

Kaksi vuotta opiskelin uuteen ammattiin, johon valmistuin 2008 ja ajattelin pääseväni töihin, mutta sepä ei onnistunutkaan. Lappuja tuli muutamia joihin hain sekä vielä omatoimisesti. Työpaikat vain valuivat aina sormien välistä. Kieltämättä se söi miestä.

Minulle myönnettiin palkkatuki, koska minun oli hankala työllistyä. Sen ehtonahan on, (ainakin näin minulle se esitettiin) että haen työnantajan itse koska työvoimahallinnon sivuilla olevien ilmoituksien jättäjät jo tarvitsevat työntekijää ja ne eivät kuulemma kelpaa siksi työnantajikseni minun menettämättä palkkatukioikeutta.

No.. Löysin mahdollisen paikan! Jahuu! Työnantaja tahtoi tietää paljonko palkkatukea tulisin saamaan, joten menin sitä TE-keskuksesta kysymään. Johtaja kieltäytyi kertomasta palkkatuen määrää! Paikallisjohtaja olisi väkisin estänyt kunnollisen työllistymisen ja vaati minua ns. kuntouttavaan työtoimintaan kahdeksi kuukaudeksi pelkällä ylläpitokorvauksella. Tämä soti ymmärrystäni vastaan, etten saisikaan ottaa vastaan kunnon palkkatyötä, johon mulla oli pätevyys. Pyysin ainoastaan, että saan tietää tuon palkkatuen määrän, mutta sitä johtaja kieltäytyi ilmoittamasta, ja väitti, että kehoitan häntä tekemään laitonta!!

Aiemmin minut oli huijattu johonkin työvoimajutteluun joka sittemmin näytti osoittautuvan joksikin kuntouttavaksi ohjelmaksi. Minulle ilmoitettiin että saat jutella asioita..

Tämä riitti minulle yhteistyöstä tuon inhottavan byrokraattisen koneiston kanssa riitelemisestä, kunnei työnsaamistani edes tuettu. Haitattiin kaikin tavoin, että voisin KUNNOLLA työllistyä. Tämän johdosta loppui siis työnhakutoimet ja sen myötä työmarkkinatukikin lakkautettiin.

Sitten pamahti sosiaalitoimen kautta 20% sanktio toimeentulotuen perusosaan. Sitä kesti kuukauden ja heti sen jälkeen se nostettiin 40%:iin. Sitten alkoi erääntyä opintolainakin, joka nyhtästään suoraan tililtä. Nyt on vielä kimpussa kela perintäuhkauksineen kunnei rahaa tilillä olekaan. 40% sanktiosta muodostuu kohta yhtäjaksoisesti KUUDEN kuukauden mittainen.

4

562

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jatkoa vielä....

Kaikessa tässä on kyse tietenkin rahasta, ihmisarvosta ja ihmisen työmarkkina-arvosta. Elämään voi mahtua muutakin ikävää, mutta ne nyt eivät liity tähän. Itsetuntoa tämä virkailijoiden empatianpuute syö julmetusti. Mutta itse annan panokseni sillä, etten enempää ole tukemassa verovarojen väärinkäyttöä köyhyyden lisäämiseksi ja olen jättänyt nuo sanktiolaitosten "palvelut" käyttämättä.

Lakiin nojaten kuitenkin aktivoimistoimista voitaisiin kieltäytyä ja lain lähtökohta onkin siinä, ettei sanktio muodostu kohtuuttomaksi. Kohtuuttomuus onkin mainittu sen kestoa säädettäessä aivan ilmeiseksi lähtökohdaksi. Kyseisen lain momentit voi kukin lukea täältä: http://pre20090115.stm.fi/md1176293474181/passthru.pdf
      tekstin oleellisinta osaa on sivulta 62 alkaen

Oheiseen kohtaan viitaten on kyllä pöyristyttävää lukea tuota korkeimman oikeuden päätöstä. Tuntuu siltä, ettei heillä ole siellä mitään käsitystä siitä miten hankalaa ihmisten toimeentuleminen saattaa olla tuollaisella 40% jatkuvalla perustoimeentulotuen vähennyksellä. Lisäksi kun sosiaaliviranomaisia ei velvoiteta mitenkään punnitsemaan ihmisen elinolosuhteita kuin numeraalisesti. Onko mikään ihme jos on pahoinvointia?

Laki olisi kyllä puolellani, mutta sekin, että ihmiset valittavat käytetään syynä byrokratian oikeuttamiseen, kun sanotaan, että viranomaisilla on työtä niin paljon. Ja kai sitä onkin kun tällä väärin tehdyllä työllä sitten perustellaan niitä valtavia menoja ja sitten istutaan rahakirstujen päällä nauttimassa muiden ahneiden ja empatiaan kykenemättömien riistäjien luottamusta.

• kakskaksm

Itsellä on tuo 40% normi. Kerran kuussa EU:n kuivamuonapaketti ja lisäksi varastan nykyään surutta kaupasta nälkään ruokani. Joskus jään kiinni ja joskus en. Sakkoja ulosotossa kertynyt melkoisesti, koska noita ei tarvitse istua. Tuntuu että vankilassa olisi parempi olla (vaikka ei kokemusta). Vankilavuorokausi maksaa kuitenkin sen verran yhteiskunnalle, että siksi ei taideta helposti muuntaa noita sakkoja vankeudeksi.

• kakskaksm kirjoitti:

Itsellä on tuo 40% normi. Kerran kuussa EU:n kuivamuonapaketti ja lisäksi varastan nykyään surutta kaupasta nälkään ruokani. Joskus jään kiinni ja joskus en. Sakkoja ulosotossa kertynyt melkoisesti, koska noita ei tarvitse istua. Tuntuu että vankilassa olisi parempi olla (vaikka ei kokemusta). Vankilavuorokausi maksaa kuitenkin sen verran yhteiskunnalle, että siksi ei taideta helposti muuntaa noita sakkoja vankeudeksi.

Ymmärrän tilanteesi jokseenkin hyvin. Ellei virkamehillä ole mitään vastuuta ja he saavat tehdä vääriä ja tunteettomia päätöksiä niin ethän sinä tavallaan sen pahempaan syyllisty.

Politiikot vain myhäilevät kun saavat rikosten lisääntyessä taas yhden syyn lisää siirtää voimavaroja rikosten torjuntaan. Ihmiset ei huomaa kun heidän suostumuksella varat siihen otetaan lainaamalla sitä yksityisiltä pankeilta. Poliitikoilla ja pankeilla on hyvät sopimukset. He lainaavat ja pankit korjaavat kansalta. Rikollisuus ja työttömyys toimii politiikkojen keppihevosena jolla he ja heidän kaverit rikastuu ja tavallinen kansa joutuu maksamaan.

Varastaminen on väärin muttei sitä saisi valtiokaan tehdä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      180
      13558
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      158
      5483
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      4930
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      149
      3709
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      40
      2853
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      128
      2042
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      120
      1791
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      372
      1697
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      112
      1560
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      137
      1525
    Aihe