"jännä juttu..
Kirjoittanut: hki, 27.5.2004 klo 21.11
,että jo viisi vuotias lestadiolais lapsi osaa sanoa jo naapurilapselle:"sinä palat helvetintulessa kun et ole lestadiolainen"
ps.ei mulla henk.kohtaisesti muuten ole tätä uskontoa vastaan."
Oheisen tapaisia kommentteja kuulee aina silloin tällöin.
Pitääkö todellakin paikkansa, että vanhoillislestadiolaiset opettavat jo ihan pienille lapsilleen "vain me" -oppia eli että vain vl-väki menee taivaaseen ja kaikki muut helvettiin.
Jos vastaus on myönteinen, niin täytyy sanoa, että kyllä on AIVAN HIRVEÄ meininki siinä herätysliikkeessä! Mikä on niiden lasten kohtalo ja tulevaisuus?
Karmeaa oppia
73
40404
Vastaukset
- twisted sister
Niin ne opettavat lapsilleeen jo pienestä pitäen.
Omat lapseni ovat saaneet kuulla naapurin vl-lapsilta sen tuon tuostakin... - kasvattajana..
hei!
sä kauhistelit kun lestadiolaisten lapsi oli pihalla puhunut noin "hulluja". kuitenkin kaikkien täytyisi muistaa, että myös on olemassa monenlaisia lestadiolais perheitä, kuten on ei lestadiolaisiakin. itse myös kahden lapsen äitinä haluan opettaa lapseni suvaitsemaan ja hyväksymään ihmiset ihmisinä rotuun tai uskontoon katsomatta. vaikka olemmekin lestadiolainen perhe. ja näinhän se menee että kaikki lapset taivaaseen pääsevät, eihän lapsissa mitään pahuutta ole! hauskaa kesän odotusta!- Aikuinen
"ja näinhän se menee että kaikki lapset taivaaseen pääsevät, eihän lapsissa mitään pahuutta ole!"
aikuiset? - kasvattajana..
Aikuinen kirjoitti:
"ja näinhän se menee että kaikki lapset taivaaseen pääsevät, eihän lapsissa mitään pahuutta ole!"
aikuiset?usko on jokaisen omakohtainen asia. minä olen omasta mielestäni lestadiolainen vaikka ajattelenkin näin: jokainen joka elää oikein; omasta ja läheistensä mielestä loukkaamatta ketään(jos loukkaa ne asiat voi aina sopia,kunhan ei jatka samaan malliin)pääse taivaaseen ja kunhan uskoo jumalaan. Uskosta joku voi löytää turvapaikan, hyviä ystäviä, ja tahtoo saada tasapainoisen perheen ilman alkoholin tuottamia ongelmia. ihmisethän ei voi varmasti tietää kuka pääsee taivaaseen, kyllä se on tuo yksi ja ainut jumala.
- eXä
kasvattajana.. kirjoitti:
usko on jokaisen omakohtainen asia. minä olen omasta mielestäni lestadiolainen vaikka ajattelenkin näin: jokainen joka elää oikein; omasta ja läheistensä mielestä loukkaamatta ketään(jos loukkaa ne asiat voi aina sopia,kunhan ei jatka samaan malliin)pääse taivaaseen ja kunhan uskoo jumalaan. Uskosta joku voi löytää turvapaikan, hyviä ystäviä, ja tahtoo saada tasapainoisen perheen ilman alkoholin tuottamia ongelmia. ihmisethän ei voi varmasti tietää kuka pääsee taivaaseen, kyllä se on tuo yksi ja ainut jumala.
Tuosta turvapaikasta sen verran, että olen huomannut, että usko on heikkoja varten, sellaisia, jotka eivät uskalla ottaa vastuuta elämästään omiin käsiinsä vaan joille on "pakko" olla joku korkeampi voima tukena jotta pystyvät elämään elämäänsä. Moni lähipiiriini kuuluva lestadiolainen on sanonut tämän syyksi uskossa pysymiseen.
- Isä minäkin
eXä kirjoitti:
Tuosta turvapaikasta sen verran, että olen huomannut, että usko on heikkoja varten, sellaisia, jotka eivät uskalla ottaa vastuuta elämästään omiin käsiinsä vaan joille on "pakko" olla joku korkeampi voima tukena jotta pystyvät elämään elämäänsä. Moni lähipiiriini kuuluva lestadiolainen on sanonut tämän syyksi uskossa pysymiseen.
Valitettavasti lapsuutesi vl-yhteisön keskellä on aiheuttanut sen lopputuloksen, joka on aina vaarana siellä suunnalla. Eli ahdistava ilmapiiri ja traumaattiseksi koettu lapsuus vie lapsen pesuveden mukana:
Olet menettänyt uskon Jumalaan.
Kertomasi mukaan lapsuuden aikasi oli täynnä "helvetin lieskoja" ja pelottelua. Aloit pelätä jopa omia ajatuksiasi. Ymmärrän täysin, että kasvettuasi aikuiseksi(?) ja alettuasi ajatella omilla aivoilla asioita, tämä lapsuuden ilmapiiri ja pelottelu tuntui varsin kauhealta. Toivon, että pystyt vapautumaan niistä ikävistä asioista ja mahdollisista traumoista, joita lapsuuden muistot tuovat mukanaan.
Kaikkein ikävintä asiassa on se, että samalla kun jätit vl-herätysliikkeen taaksesi "lipsahdit" myöskin pois Jumalan kämmeneltä. Tämäkin on varsin ymmärrettävää, koska lapsuuden pelottelu ja "helvetin lieskat" tuotiin eteesi Jumalan nimissä. Sinulle synnytettiin mielikuva julmasta, rankaisevasta, helvettiin pienestäkin virheestä syöksevästä Jumalasta. Niinpä myöhemmin haluatkin olla mahdollisimman kaukana tällaisesta Jumalasta.
Totuus löytyy kuitenkin Raamatun lehdiltä:
JUMALA ON RAKKAUS.
Jumala ei ole vain heikkoja varten. Jumala on jokaista ihmistä varten. Toki Jumala vahvistaa heikkoja, auttaa avun tarpeessa olevia, johdattaa Häneen turvaavia jne.
Jumala on Isä, joka pitää huolta omista lapsistaan. Jumalan suureen perheväkeen kuuluu tänä päivänä yhteiskunnallisesti ja inhimillisesti tarkastellen rikkaita ja köyhiä, voimakkaita ja heikkoja, valkoisia ja mustia, nuoria ja vanhoja - siihen joukkoon kuuluu joka sortin väkeä.
Onhan Jumala toki jokaiselle lapselleen myöskin turvapaikka. Usko on luja luottamus siihen, mitä et näe. Kun luovutat oman elämäsi Jumalan käsiin, niin silloin saat omaan pieneen purteesi sellaisen perämiehen, että voit huoletta heittää pois pelkosi. Se pursi kulkee juuri sitä reittiä, jota sen pitääkin kulkea.
Matkanteko ei toki ole pelkkää tyyntä ja auvoisaa. Pursi saattaa joskus joutua koviinkiin myrskyihin, mutta niissä myrskyissäkin saamme olla levollisin mielin: Pursi kestää.
Ja silloin, kun meidän elämänpurtemme saavuttaa määräsataman, niin silloin on myöskin aika kohdata määräsatama.
Jumala seuraa sinunkin askeleitasi nimimerkki "eXä". Jumala toivoo, että sinä löytäisit takaisin sen Isän luo, josta Raamattu kertoo. Sen Isän, joka ei lyö, ei uhkaile, ei haavoita - haluaa sinulle vain pelkkää hyvää.
Tämä Isä hoitaa, sitoo haavoja, lohduttaa, auttaa, ohjaa ja johdattaa, varjelee vaaroilta ja vie erään kerran omansa taivaan kotiin.
Siunausta sinulle "eXä"! - eXä
Isä minäkin kirjoitti:
Valitettavasti lapsuutesi vl-yhteisön keskellä on aiheuttanut sen lopputuloksen, joka on aina vaarana siellä suunnalla. Eli ahdistava ilmapiiri ja traumaattiseksi koettu lapsuus vie lapsen pesuveden mukana:
Olet menettänyt uskon Jumalaan.
Kertomasi mukaan lapsuuden aikasi oli täynnä "helvetin lieskoja" ja pelottelua. Aloit pelätä jopa omia ajatuksiasi. Ymmärrän täysin, että kasvettuasi aikuiseksi(?) ja alettuasi ajatella omilla aivoilla asioita, tämä lapsuuden ilmapiiri ja pelottelu tuntui varsin kauhealta. Toivon, että pystyt vapautumaan niistä ikävistä asioista ja mahdollisista traumoista, joita lapsuuden muistot tuovat mukanaan.
Kaikkein ikävintä asiassa on se, että samalla kun jätit vl-herätysliikkeen taaksesi "lipsahdit" myöskin pois Jumalan kämmeneltä. Tämäkin on varsin ymmärrettävää, koska lapsuuden pelottelu ja "helvetin lieskat" tuotiin eteesi Jumalan nimissä. Sinulle synnytettiin mielikuva julmasta, rankaisevasta, helvettiin pienestäkin virheestä syöksevästä Jumalasta. Niinpä myöhemmin haluatkin olla mahdollisimman kaukana tällaisesta Jumalasta.
Totuus löytyy kuitenkin Raamatun lehdiltä:
JUMALA ON RAKKAUS.
Jumala ei ole vain heikkoja varten. Jumala on jokaista ihmistä varten. Toki Jumala vahvistaa heikkoja, auttaa avun tarpeessa olevia, johdattaa Häneen turvaavia jne.
Jumala on Isä, joka pitää huolta omista lapsistaan. Jumalan suureen perheväkeen kuuluu tänä päivänä yhteiskunnallisesti ja inhimillisesti tarkastellen rikkaita ja köyhiä, voimakkaita ja heikkoja, valkoisia ja mustia, nuoria ja vanhoja - siihen joukkoon kuuluu joka sortin väkeä.
Onhan Jumala toki jokaiselle lapselleen myöskin turvapaikka. Usko on luja luottamus siihen, mitä et näe. Kun luovutat oman elämäsi Jumalan käsiin, niin silloin saat omaan pieneen purteesi sellaisen perämiehen, että voit huoletta heittää pois pelkosi. Se pursi kulkee juuri sitä reittiä, jota sen pitääkin kulkea.
Matkanteko ei toki ole pelkkää tyyntä ja auvoisaa. Pursi saattaa joskus joutua koviinkiin myrskyihin, mutta niissä myrskyissäkin saamme olla levollisin mielin: Pursi kestää.
Ja silloin, kun meidän elämänpurtemme saavuttaa määräsataman, niin silloin on myöskin aika kohdata määräsatama.
Jumala seuraa sinunkin askeleitasi nimimerkki "eXä". Jumala toivoo, että sinä löytäisit takaisin sen Isän luo, josta Raamattu kertoo. Sen Isän, joka ei lyö, ei uhkaile, ei haavoita - haluaa sinulle vain pelkkää hyvää.
Tämä Isä hoitaa, sitoo haavoja, lohduttaa, auttaa, ohjaa ja johdattaa, varjelee vaaroilta ja vie erään kerran omansa taivaan kotiin.
Siunausta sinulle "eXä"!Kiitos kauniista sanoista.
Valitettavasti olen nähnyt ja kokenut elämässäni liikaa synkkiä asioita (joista koen monien aiheutuneet uskon sokaisemien ihmisten toiminnan tuloksena/vaikutuksesta) ja menettänyt sitä myötä uskoni vanhoillislestadiolaisuuden myötä myös Jumalaan, mutta ymmärräthän, että en voi itse sille mitään. En voi pakottaa itseäni uskomaan, ja tällä hetkellä minulla ei ole erityistä haluakaan rukoilla/toivoa sitä.
Toivon sinullekin kaikkea hyvää! - Isä minäkin
eXä kirjoitti:
Kiitos kauniista sanoista.
Valitettavasti olen nähnyt ja kokenut elämässäni liikaa synkkiä asioita (joista koen monien aiheutuneet uskon sokaisemien ihmisten toiminnan tuloksena/vaikutuksesta) ja menettänyt sitä myötä uskoni vanhoillislestadiolaisuuden myötä myös Jumalaan, mutta ymmärräthän, että en voi itse sille mitään. En voi pakottaa itseäni uskomaan, ja tällä hetkellä minulla ei ole erityistä haluakaan rukoilla/toivoa sitä.
Toivon sinullekin kaikkea hyvää!Kuten kirjoitin edellisessä kommentissani tuo sinun "kohtalosi" on sellainen ei-kiva tilanne. Eli lapsuudessa ja nuoruudessa vanhoillislestadiolaisuudesta saadut ikävät kokemukset johtavat siihen, että myöskin "viskataan Jumala nurkkaan".
Eli niputetaan samaan nippuun Jumala ja vanhoillislestadiolaisuus. Tämäkin on hyvin ymmärrettävää johtuen siitä väärästä opetuksesta, jota vl-herätysliike opettaa eli tästä "vain me" -opista.
Kun ihminen syntyy vl-kotiin, kasvaa siinä ja saa kodin eväinä opetuksen, että "vain me" kelpaamme Jumalalle ja olemme ainoita oikeita uskovaisia, niin tämän Raamatun vastaisen opin seurauksena on aika helppo päätyä siihen, että kun jätän vanhoillislestadiolaisuuden niin jätän samalla myös Jumalan.
Näinhän asian ei tietenkään tarvitse olla.
Minä ymmärrän oikein hyvin sinun tilanteesi ja ratkaisusi. Samoin sen ymmärtää vielä minuakin paremmin Jumala taivaassa. Hän tietää sinun taustasi ja tilanteesi. Hän TIETÄÄ TARKKAAN sen polun, jota olet elämässäsi kävellyt. Hän tietää myöskin ne piikit ja ohdakkeet, jotka ovat pistäneet sinua sitä polkua kulkiessasi.
Väkisin ei kukaan tule uskoon.
Et sinä todellakaan voi pakottaa itseäsi uskoon. Ei sitä voi tehdä kukaan muukaan. Näytellä toki voi uskovaista, mutta sillä ei ole mitään merkitystä.
Sen sijaan Pyhä Henki saattaa eräänä päivänä alkaa puhua sinun sydämeesi "taivaallisen hunajan" sanomaa. P.H. saattaa kosketella sinun sisäisen maailmasi herkimpiä alueita. Silloin ehkä alat ajatella uskon asioita ja Jumalaa aivan eri ajatuksin kuin mitä ajattelit lapsuudessasi, jolloin sinulle annettiin täysin vääristynyt kuva Jumalasta sekä Jumalan armosta ja rakkaudesta.
Sanot, että et halua tällä hetkellä rukoilla/toivoa uskoa itsellesi. Ei sinun tarvitsekaan alkaa vääntää tahi puristaa sitä itsestäsi.
Katsotaan mieluummin, mitä Jumala tekee. Jumala toimii hienotunteisesti tuntien tarkkaan ihmismielen ja ihmisen sydämen. Onhan Hän meidät luonut.
Hyvää Helluntaita! - mie vaan
eXä kirjoitti:
Kiitos kauniista sanoista.
Toivon sinullekin kaikkea hyvää!Mistä päin olet? Oulun eteläpuolelta, pieneltä paikkakunnalta?
- Joku vaan...
eXä kirjoitti:
"Tieto lisää tuskaa" -sanonta pitää paikkansa. Kun ihmisen tietoisuus nousee sille tasolle, jolla hän voi katsella ympärillään olevaa maailmaa ja ymmärtää oman kuolevaisuudensa, hän joko "painaa päänsä pensaaseen" ja uskottelee itselleen "Jumalan pelastuksesta" tai sitten jatkaa nousemistaan tietoisuuden ylemmille tasoille.
- Mae
On sinunkin lapsissasi.
- Huomautus
Joku vaan... kirjoitti:
"Tieto lisää tuskaa" -sanonta pitää paikkansa. Kun ihmisen tietoisuus nousee sille tasolle, jolla hän voi katsella ympärillään olevaa maailmaa ja ymmärtää oman kuolevaisuudensa, hän joko "painaa päänsä pensaaseen" ja uskottelee itselleen "Jumalan pelastuksesta" tai sitten jatkaa nousemistaan tietoisuuden ylemmille tasoille.
"tai sitten jatkaa nousemistaan tietoisuuden ylemmille tasoille."
ajattelu ei vie taivaaseen. Usko Jeesukseen vie taivaaseen. - Joku vaan...
Huomautus kirjoitti:
"tai sitten jatkaa nousemistaan tietoisuuden ylemmille tasoille."
ajattelu ei vie taivaaseen. Usko Jeesukseen vie taivaaseen.Te USKOTTE, että USKOMALLA pääsee taivaaseen? Ensin siis pitää USKOA taivaaseen ja sitten vielä USKOA, että kuoltua pääsee sinne?
Aika kova vaatimus, sanoisin. Tietenkin, kuten aiemmin kirjoitin, pitämällä "pää pensaassa", kaikki onnistuu.
Nostakaa joskus päänne ylös, suoristakaa selkänne ja tyhjentäkää mielenne "aivopesusta". Kohottakaa mielenne ylös ja nähkää TOTUUS! - Näin
Joku vaan... kirjoitti:
Te USKOTTE, että USKOMALLA pääsee taivaaseen? Ensin siis pitää USKOA taivaaseen ja sitten vielä USKOA, että kuoltua pääsee sinne?
Aika kova vaatimus, sanoisin. Tietenkin, kuten aiemmin kirjoitin, pitämällä "pää pensaassa", kaikki onnistuu.
Nostakaa joskus päänne ylös, suoristakaa selkänne ja tyhjentäkää mielenne "aivopesusta". Kohottakaa mielenne ylös ja nähkää TOTUUS!Uskomalla omat syntinsä anteeksi Jeesuksen sovituskuoleman tähden ja elämällä niinkuin Raamattu opettaa,niin silloin pääsee Taivaaseen.
Päätä ei pensaassa pidetä vaan katse "kohti voittopalkintoa" uskotaan ja aivopesua ei tarvita sillä Pyhähenki on opettajana ja kun "on pesty,niin ei tarvitse kuin jalat pestä" Vaelluksen jalat "tomuuntuvat" täällä maailman keskellä kulkiessa,silloin uskovainen saa käydä "jalkojen pesulla" ja näin vaeltaen pääsee perille!
- sakkeus
Oliskos parempaa ne naapuripoikien puheet "perkeleestä ja saatanasta höystettynä kusipäällä"?
Kun totuus kapenee yhteen asiaan, unohtuu ym,päristö. Paljon pahempaa on ne "sivistyneet maailmanlapset" puheineen. Nekin on kuultu vanhemmilta ja ystäviltä.
Jospa sellainen puhe herättää ajattelemaan miten aika kuluu?
Tosin ajattelevat kristityt, siis ei talebaanit, opettavat lapsiaan elämään siivosti. Sitten käy niin, että viimeistään koulussa oppii, nussimisen, perkeleet ja muut sivistuspuheet.
sakkeus- siivosuu
"Sitten käy niin, että viimeistään koulussa oppii, nussimisen, perkeleet ja muut sivistuspuheet."
opettaa nämä lapsillesi jo tutti-iässä. vai? - kasvattajana..
siivosuu kirjoitti:
"Sitten käy niin, että viimeistään koulussa oppii, nussimisen, perkeleet ja muut sivistuspuheet."
opettaa nämä lapsillesi jo tutti-iässä. vai?näin yleisesti kun minulla on paljon hyviä ystäviä ns.ei uskovaisia, niin kylläpäs se kielenkäyttö tosiaan on karmeaa ja sen kuulevat myös ne tuttisuut. mulla pieniä lapsia kaksi ja olen keskustellut mitä asioita tulee esim.jo kerhossa vastaan..että olisivat niin esimerkillisiä ja fiksuja ettei menis siihen mukaan. onneksi olen saanut mukavat ja fiksut lapset.
- sakkeus
näin yleisesti kun minulla on paljon hyviä ystäviä ns.ei uskovaisia, niin kylläpäs se kielenkäyttö tosiaan on karmeaa ja sen kuulevat myös ne tuttisuut. mulla pieniä lapsia kaksi ja olen keskustellut mitä asioita tulee esim.jo kerhossa vastaan..että olisivat niin esimerkillisiä ja fiksuja ettei menis siihen mukaan. onneksi olen saanut mukavat ja fiksut lapset.
Mukava seurata asiallista kirjoittelua.
On ikävää kun joillakin on taso niin alhaalla, etteivät ymmärrä kirjoituksen sanomaa. En ole kuullut kuin "jumalattomien" opettavan kirousta lapsilleen, omalla elämällään.
Tässä siis samalla ajatus siihen ketjussa edellisenä olleeseen alatason kirjoitukseen.
sakkeus - Kauhistunut
näin yleisesti kun minulla on paljon hyviä ystäviä ns.ei uskovaisia, niin kylläpäs se kielenkäyttö tosiaan on karmeaa ja sen kuulevat myös ne tuttisuut. mulla pieniä lapsia kaksi ja olen keskustellut mitä asioita tulee esim.jo kerhossa vastaan..että olisivat niin esimerkillisiä ja fiksuja ettei menis siihen mukaan. onneksi olen saanut mukavat ja fiksut lapset.
on nykyään todellakin melkoista.
Ihan tavalliset lauseet ovat suunnilleen tyyliä: "Vit.u olitsä viikonloppuna saa.ana mökillä?".
Juuri tuollaisen lauseen kuulimme lenkkikaverin kanssa muutama päivä sitten, kun ohitimme 3 nuorta koulupoikaa ja kuulimme hetken heidän juttujaan. Kodista lähtee tässäkin asiassa oikea kasvatus.
Sen sijaan kyseisessä hiekkalaatikoltahelvettiin -kielenkäytössä on kysymyksessä hieman eri asia. Siinä on kysymyksessä nimenomaan vanhempien ITSENSÄ lapsilleen opettamasta asiasta ja opista.
Aika tavalla järkyttää tavallista ihmistä... - eXä
Perkeleestä, saatanasta ja nussimisesta puhuminen on kyllä sivistymätöntä, mutta ei ole toisten tuomitsemista ja mielestäni siten vähemmän toista vahingoittavaa.
Itsekin olin lapsena niin aivopesty ja yksioikoinen, että toitotin "vain me -ilosanomaa" läheisilleni. Muistan mm. kuinka sanoin joskus alle kouluikäisenä uskovaiselle (ev. lut.) isoisälleni, että hän joutuu tulimereen koska hän ei ole OIKEALLA tavalla uskomassa (= lesta). Arvaa, loukkaantuiko hän!
Minusta kukaan ihminen ei voi tuomita toista tällä tavalla. Sillä tuomitsemistahan se on, että sanoo näin. - sakkeus
eXä kirjoitti:
Perkeleestä, saatanasta ja nussimisesta puhuminen on kyllä sivistymätöntä, mutta ei ole toisten tuomitsemista ja mielestäni siten vähemmän toista vahingoittavaa.
Itsekin olin lapsena niin aivopesty ja yksioikoinen, että toitotin "vain me -ilosanomaa" läheisilleni. Muistan mm. kuinka sanoin joskus alle kouluikäisenä uskovaiselle (ev. lut.) isoisälleni, että hän joutuu tulimereen koska hän ei ole OIKEALLA tavalla uskomassa (= lesta). Arvaa, loukkaantuiko hän!
Minusta kukaan ihminen ei voi tuomita toista tällä tavalla. Sillä tuomitsemistahan se on, että sanoo näin.Totta puhut!
Kuitenkin kun on kysymys lapsesta, ei voitane pitää asiaa niinkään sydämeltä tulleena, vaan ulkoa opittuna, ehkä useinkin sivustaseuranneena.
Suurin osa les. oli haara mikä hyvänsä, opettaa lapsiaan oikein. Talebaaniporukka joka leirissä harjoittaa mielellään tuomiokulttuuria, myös muissakin asioissa.
Ei Jumalan edessä voitane pitää tätätuomioasiaa pahempana kuin kiroamista. Enemminkin kysymys on taitamattomasta esiintymisestä, perustaltaan hyvää tarkoittaen. Kiroukset ovat aivan päinvastaista.
Tähän olisi hyvä ottaa rinnalle se vaino jota koko less. saa kokea maailman taholta. Eikös se ole pahinta tuomitsemista?
Siinä vain on puolustajana pääpaholainen ja antaa siten oikeuden tuomita.
Samalla voidaan kysyä, eikö se kaikenmaailman touhu ole samaa aivopesua kuin uskonasiat, mitä eroa siinä on? Lapset oppivat ja saavat vaikutteita ympäröivästä kulttuurista joka tapauksessa. Lapsi ei kykene hahmottamaan aikuisen tavalla mitä haluaa tehdä. Sen vuoksi elukkana eläminen ja liiallinen vapaus on vain turmioksi. Ihmisistä tulee elukoitakin pahempia, kun "perkele" riivaa oikein tosissaan. Esimerkkejä on paljon.
Jos se isoisä olisi ollut todella sydamen sivistynyt edes ulkonaisesti, ei olisi loukkaantunut lapsen puheista. Hänellä oli itsellään jo valmiiksi tuomiohenkisyys less. vuoksi ja senvuoksi koira älähti kun kapula kalahti. Jos on rauha ja tasapaino sisällä, kestää mainiosti ärsykkeitä.
Hitlerin Saksassa ja Stalinin Venäjällä oli vain yksi oppi, samoin on Suomen evlutissa. Ei kunnioiteta vakaumusta kun se on erilainen kuin minulla ja vieläpä "tuomiohenkinen".
Kun pysymme Jumalan sanassa, se tuomitsee, ei meidän sitä tarvi tehdä. Parempi kuitenkin olla hieman tuomitseva, kuin liian lojaali kulttuuriuskonnoille.
Ei olla niin herkkiä oman kunnian päälle, eikä pelätä vakaumusta, eihän sitä tee talebaanitkaan tai muut puupölkkyjen kumartajat.
sakkeus - florist
nussimiset ym. elämän perusasiat, kun olin raukka kasvanut vissiin liian pumpulissa. Siis oikeasti, ikäiseni VL-poika myös esitteli minulle mistä lie löytämiään kondomeja ja esitelmöi lasten tekemistekniikasta (siinä kouluiän kynnyksellä oli tämä).
Saman pojan pikkuveli totesi sitten jossain hiekkalaatikon kulmalla - en nyt muista sanoiko että helvettiin joudutaan - mutta että väärässä kumminkin oltiin kaikki muut, ja isompana sitten ymmärrettäisiin asia.
Oltiin kavereita pitkäänkin näitten poikien kanssa, mutta jossain vaiheessa yläasteen/lukion vuosia rupesi elämäntavoissa ja kiinnostuksen suuntautumisessa niin paljon eroa, että tiet erkanivat.
Jätän lukijan ihmeteltäväksi, kenen elämäntavat ja kiinnostus siinä muuttuivat ja mihin suuntaan.
- ex-lesta
nyt mun pikku sisarukset uskoo että mää joudun helvettiin. käyköhän niitä ees sääliksi :)
- Kokemuksesta
käy... Ja paljon :_(.
- oululaiseukko
niin omat kuin naapurinkin lapset ovat kertoneet, että lestadiolaislapset huutelevat: "Ettepä pääse taivaaseen, lällällää!!!" tiedän, etteivät kaikki tee noin, mutta täällä oulussa kun asuu, niin mitään ei ihmettele...
- etelästä
se srk on, joten hiekkalaatikko-opettajat löytyvät läheltä.
- oulu hyvä paikka elää..
minäkin lestadiolais perheen äiti. minulla kaksi kouluikäistä lasta ja onneksi ne hyväksyy kaikki lapset ei uskovat ja uskovat samanlaisina. varmasti noitakin on,kuten on erilaisia perheitä myös ei uskovissa..joten yleistäminen on harmittavaa..yleensä sitä joutuu silmätikuksi uskon tai muun sellaisen takia. opetetaan kaikki lapsillemme suvaitsevaisuutta!!siinäpä työ sarkaa..onnea tiellemme=)
- Kelju K. Kojootti
oulu hyvä paikka elää.. kirjoitti:
minäkin lestadiolais perheen äiti. minulla kaksi kouluikäistä lasta ja onneksi ne hyväksyy kaikki lapset ei uskovat ja uskovat samanlaisina. varmasti noitakin on,kuten on erilaisia perheitä myös ei uskovissa..joten yleistäminen on harmittavaa..yleensä sitä joutuu silmätikuksi uskon tai muun sellaisen takia. opetetaan kaikki lapsillemme suvaitsevaisuutta!!siinäpä työ sarkaa..onnea tiellemme=)
On totta, että asiassa kuin asiassa ei pitäisi tehdä tiettyjen tapausten pohjalta yleistyksiä. Vanhoillislestadiolaisuuden osalta on varmasti hyvin helppo yleistää asia koskemaan koko herätysliikettä, jos joku juttu tapahtuu Oulussa, koska Oulu on herätysliikkeen keskuspaikka. Eli jos Oulussa tapahtuu vanhoillislestadiolaisuuden sisällä jotakin, niin sama periaate pätee koko herätysliikkeeseen kaikkialla Suomessa = väärä yleistys.
Osa Oulun vanhoillislestadiolaisista tekee jotkut asiat väärin ja osa tekee oikein. Osa muun Suomen vanhoillislestadiolaisista tekee jotkut asiat väärin ja osa tekee oikein. Osa Tampereen ei-vanhoillislestadiolaisista tekee jotkut asiat väärin ja osa tekee oikein. Osa muun Suomen ei-vanhoillislestadiolaisista tekee jotkut asiat väärin ja osa tekee oikein.
Eiköhän se noin mahda mennä.
- RautaUkko
Käytiin tässä edellisenä kesänä Oulunsalossa pojan kanssa ajelulla etsimässä kaverin uutta osoitetta, eksyttiin ja kysyttiin yhden omakotitalon pihalla olleelta n.10-vuotiaalta tytöltä tietääkö hän mihin tämä tie vie. Tyttö katsoi meitä oudosti ja rupesi huutamaan: "en puhu teille, sillä joudutte helvettiin ikuisiksi ajoiksi senkin saatananpalvojat!" Katsoin hölmönä sisälle juoksevan tytön perään ja tajusin, että tyttö ei ollut pitänyt Iron Maiden aiheista paitaani tarpeeksi kristillisenä että olisi voinut puhua minulle. Jäi vain mietityttämään mitä mahtavat vanhemmat opettaa tuollekin lapsiparalle. 7v poikani oli hieman järkyttynyt kieroonkasvaneen tytön möläytyksistä.
Toisaalta on minulla hyviäkin kokemuksia vl-ihmisistä. Entinen suurperheellinen vl-naapurini oli mitä mainiointa illanistujaisseuraa ja heidän lapsensa olivat mitä parhaimpia ystaviä lapseni kanssa. Mukavampia lapsia en olisi voinut toivoa lapseni leikkitovereiksi.- tuota
muuten pelottavan näköinen; partaa, tukkaa, tatuointeja, renkaita, lävistyksiä?
Lapsi saattoi pelästyä, ehkäpä hänellä oli pelottavia kokemuksia vieraista sedistä, jotka kyselevät kaikenlaista...Monet vanhemmat varoittavat tyttölapsiaan "rupeamasta puheisiin" vieraiden miesten kanssa. - Kauhistunut
tuota kirjoitti:
Lapsi saattoi pelästyä, ehkäpä hänellä oli pelottavia kokemuksia vieraista sedistä, jotka kyselevät kaikenlaista...Monet vanhemmat varoittavat tyttölapsiaan "rupeamasta puheisiin" vieraiden miesten kanssa."Tyttö katsoi meitä oudosti ja rupesi huutamaan: "en puhu teille, sillä joudutte helvettiin ikuisiksi ajoiksi senkin saatananpalvojat!"
piti lapsen kuitenkin varmuuden vuoksi huutaa vieraalle ihmiselle noin. Eikö? - IronMan
tuota kirjoitti:
Lapsi saattoi pelästyä, ehkäpä hänellä oli pelottavia kokemuksia vieraista sedistä, jotka kyselevät kaikenlaista...Monet vanhemmat varoittavat tyttölapsiaan "rupeamasta puheisiin" vieraiden miesten kanssa.Ei ole partaa, pitkää tukkaa, lävistyksiä, tatuointeja, ei mitään ns. "hirveätä." Poika seisoi vieressäni kiltisti kun tyttö ryhtyi manaamaan meitä alemmille tasoille. Kokemus oli aika huvittava, eikä vaikuttanut käsityksiini siitä, että lestadiolaiset ovat ihan yhtä normaaleja ihmisiä, kuin me muukin. Kieroon kasvaneita ihmisiä löytynee kaikista ihmisryhmistä. Kerroin vl-naapurilleni tapahtuneesta, ja nauroimme molemmat makeasti tytön vimmaiselle manaukselle.
- tota noin
IronMan kirjoitti:
Ei ole partaa, pitkää tukkaa, lävistyksiä, tatuointeja, ei mitään ns. "hirveätä." Poika seisoi vieressäni kiltisti kun tyttö ryhtyi manaamaan meitä alemmille tasoille. Kokemus oli aika huvittava, eikä vaikuttanut käsityksiini siitä, että lestadiolaiset ovat ihan yhtä normaaleja ihmisiä, kuin me muukin. Kieroon kasvaneita ihmisiä löytynee kaikista ihmisryhmistä. Kerroin vl-naapurilleni tapahtuneesta, ja nauroimme molemmat makeasti tytön vimmaiselle manaukselle.
tämä tyttö terve?...olivatko vl:iä....ehkäpä häntä oli uskon tähden paljon pilkattu ja kiusattu....
- Todistaja!
MITEN IHMISET RAKASTAVAT JUORUJA!!! Monenlaista "juoruämmää" on liikkeelle, ja mikä parasta, muut ihmiset jatkavat samaa rataa. Näin ihmisiä kinnostaa!
- Kauhistunut
sanot itse asiasta?
- Todistaja!
Kauhistunut kirjoitti:
sanot itse asiasta?
Sitä opettaisin lapsille, jos sellaisia olisi. Ei tommonen tuomitseminen ole oikein. Olen tämän kanssa samaa mieltä: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000098&posting=22000000003486378
- fakta
Lasten suusta se totuus tulee: "Epäuskoiset joutuu tulimereen". harvapa aikuinenkaan tota maassamme uskoo...
- Isä minäkin
Pitäähän sitä vl-vanhempien alkaa opettaa heti vaippaiässä lasta, että "naapurin lapset menevät helvettiin koska eivät ole lestadiolaisia".
Siitähän se aivopesu mukavasti alkaa ja lapset voivat pelotella naapureiden lapsia helvetillä, vaikka eivät ymmärrä raukat itse lainkaan mistä puhuvat ja että ovat julman aivopesun kohteena.
Vl-herätysliike osoittaa yhä selvemmin ja selvemmin koko julmuutensa sekä lapsia että aikuisia kohtaan.
Tässä nimimerkki fakta vielä vankasti puolustelee kyseistä menettelyä...
Melkoista joukkoa!!
- AinaArmo
Lapsilla ei ole muuta mahdollisuutta kuin uskoa, koska heidät pelotellaan jo pieninä tulimereen joutumisella ja mitä muita keinoja käytetäänkään. Sitten vielä annetaan uskoa, että ei lestadiolaiset eivät pääse taivaaseen, näin lapsi kiedotaan entistä enemmän luulemaan, että hän on parempi muita.
Pieni lapsi on kuin tyhjä kirjan sivu, se on helppo täyttää vaikka millaisella pelottelulla ja painostuksella.- eXä
Meidät peloteltiin tulimerellä niin, että emme uskaltaneet vilkaista silmälappujemme takaa mihinkään, kun pelkäsimme tekevämme huomaamattamme jotakin väärää ja joutuvamme sitten liekkien nuoltavaksi. Meille sanottiin, että jo pelkästään syntisistä ajatuksista joutuu helvettiin. Eipä siinä paljoa uskaltanut ajatella saatikka kritisoida, vaan tehtiin konemaisesti niin kuin käskettiin.
Toisaalta olen huomannut, että monet (eivät kuitenkaan kaikki) läheisistäni (uskovaisista) käyttävät loputonta anteeksiantamusta hyväkseen. Päivän aikana voi siis tehdä huoletta syntiä, kun ne voi sitten iltasella pyytää ja saada anteeksi. Älytöntä. - Isä minäkin
"Pieni lapsi on kuin tyhjä kirjan sivu, se on helppo täyttää vaikka millaisella pelottelulla ja painostuksella."
vanhoillislestadiolaisten toimintastrategia.
Pieni lapsi uskoo kaiken, mitä omat vanhemmat hänelle kertovat. Lapselle omat vanhemmat ovat vuosikaudet "maailman viisaimmat ihmiset". Lapsi uskoo tietenkin kaiken, mitä tällainen auktoriteetti hänelle kertoo.
Sitten, kun aletaan tätä mahtiasemaa käyttää täysin vääriin tarkoituksiin, niin syntyy kauheaa jälkeä. Tästä kertoilee myöskin tässä ketjussa yksi entinen vl.
Veikkaan, että helvetillä pelottelu saa monessa vl-lapsessa aikaan sen, että lapsi alkaa ajan myötä pelätä omia ajatuksiaan ja omaa varjoaankin. Voidaan kysyä:
Miten nämä lapset pärjäävät elämässään, kun koko lapsuuden ajan kasvualusta rakentuu helvetillä pelotteluun? - eXä
Isä minäkin kirjoitti:
"Pieni lapsi on kuin tyhjä kirjan sivu, se on helppo täyttää vaikka millaisella pelottelulla ja painostuksella."
vanhoillislestadiolaisten toimintastrategia.
Pieni lapsi uskoo kaiken, mitä omat vanhemmat hänelle kertovat. Lapselle omat vanhemmat ovat vuosikaudet "maailman viisaimmat ihmiset". Lapsi uskoo tietenkin kaiken, mitä tällainen auktoriteetti hänelle kertoo.
Sitten, kun aletaan tätä mahtiasemaa käyttää täysin vääriin tarkoituksiin, niin syntyy kauheaa jälkeä. Tästä kertoilee myöskin tässä ketjussa yksi entinen vl.
Veikkaan, että helvetillä pelottelu saa monessa vl-lapsessa aikaan sen, että lapsi alkaa ajan myötä pelätä omia ajatuksiaan ja omaa varjoaankin. Voidaan kysyä:
Miten nämä lapset pärjäävät elämässään, kun koko lapsuuden ajan kasvualusta rakentuu helvetillä pelotteluun?Mikäli viittaat kirjoituksessasi minuun, en pelkää omia ajatuksiani ja varjoani, vaan olen pikemminkin hyvin vahva ihminen, joka osaa/uskaltaa selviytyä elämästä ilman uskon tuomaa tukea (tiedän kyllä, että joillekin jää ikuiset arvet lapsuudestaan). Haluan vain tuoda kirjoituksillani esiin lestadiolaisuuden varjopuolia, täällä kun niitä hyviä puolia hehkutetaan ja kaikki negatiivinen kielletään. Tosiasia kuitenkin on, että joissakin lestadiolaisperheissä tehdään uskon varjolla, hyvässä tarkoituksessa (mutta uskon sokaisemana) paljon pahaakin, joilla voi olla lähtemättömät jäljet. Ehkä joku ottaisi toisten kokemuksista opikseen.
Olen nähnytja kokenut jo lapsuudessani paljon sellaista, mitä keskivertoihminen tuskin näkee koko elämänsä aikana. Huonoista kokemuksista voi kuitenkin oppia; tiedän mm., että kaikkeen ei kannata hairahtua.
Se mikä ei tapa, vahvistaa! - Isä minäkin
eXä kirjoitti:
Mikäli viittaat kirjoituksessasi minuun, en pelkää omia ajatuksiani ja varjoani, vaan olen pikemminkin hyvin vahva ihminen, joka osaa/uskaltaa selviytyä elämästä ilman uskon tuomaa tukea (tiedän kyllä, että joillekin jää ikuiset arvet lapsuudestaan). Haluan vain tuoda kirjoituksillani esiin lestadiolaisuuden varjopuolia, täällä kun niitä hyviä puolia hehkutetaan ja kaikki negatiivinen kielletään. Tosiasia kuitenkin on, että joissakin lestadiolaisperheissä tehdään uskon varjolla, hyvässä tarkoituksessa (mutta uskon sokaisemana) paljon pahaakin, joilla voi olla lähtemättömät jäljet. Ehkä joku ottaisi toisten kokemuksista opikseen.
Olen nähnytja kokenut jo lapsuudessani paljon sellaista, mitä keskivertoihminen tuskin näkee koko elämänsä aikana. Huonoista kokemuksista voi kuitenkin oppia; tiedän mm., että kaikkeen ei kannata hairahtua.
Se mikä ei tapa, vahvistaa!yleisellä tasolla vanhempien vaikutuksesta lapsiinsa. Eli vanhemmat ovat omille lapsilleen erittäin suuri auktoriteetti ja sitä auktoriteettiasemaa jokainen vanhempi voi käyttää joko oikein tai väärin.
Viittasin sinuun lähinnä seuraavan kirjoituksesi osalta:
"Meidät peloteltiin tulimerellä niin, että emme uskaltaneet vilkaista silmälappujemme takaa mihinkään, kun pelkäsimme tekevämme huomaamattamme jotakin väärää ja joutuvamme sitten liekkien nuoltavaksi. Meille sanottiin, että jo pelkästään syntisistä ajatuksista joutuu helvettiin. Eipä siinä paljoa uskaltanut ajatella saatikka kritisoida, vaan tehtiin konemaisesti niin kuin käskettiin."
"Mikäli viittaat kirjoituksessasi minuun, en pelkää omia ajatuksiani ja varjoani, vaan olen pikemminkin hyvin vahva ihminen, joka osaa/uskaltaa selviytyä elämästä ilman uskon tuomaa tukea (tiedän kyllä, että joillekin jää ikuiset arvet lapsuudestaan)."
On hienoa, että olet "noussut jaloillesi" ja selviät elämässä eteenpäin.
Valitettavasti kaikki eivät ole vahvoja...
- seppo
Ompas tämä sairas yhteisö!!!
Tehän ootte sadisteja!!!- ...kuka on...
...sadisti? Sepillä on nyt kovat puheet ja väitteet.
- Löytyy läheltä
...kuka on... kirjoitti:
...sadisti? Sepillä on nyt kovat puheet ja väitteet.
- ...kuka on...
Löytyy läheltä kirjoitti:
...niin hölmö, että tekee tommosta? En ole kuullut tuommoista keneltäkään meikäläiseltä. Olen ehkä aika sokee. Voipi ollakin, että noin on käynytkin. Ihmisiä me ollaan, mutta onko tuo oikeaa uskomista, oikeaa käyttäytymistä?
Lue tosta:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000098&posting=22000000003490515
Eli valot päälle nyt. Etkö parempaan pysty. Kerro parempi tarina. Saa olla myös hieman lähdekritiikkiäkin. Oliko teksti totta vai ei, ihan sama, oikeaa toimintaa se ei mielestäni ollut.
Ps. sadismia yms. löytyy vähäisen verran muualtakin kuin lestoista. Ihmisiä olemme, erehtyväisiä sellaisia. - eXä
...kuka on... kirjoitti:
...niin hölmö, että tekee tommosta? En ole kuullut tuommoista keneltäkään meikäläiseltä. Olen ehkä aika sokee. Voipi ollakin, että noin on käynytkin. Ihmisiä me ollaan, mutta onko tuo oikeaa uskomista, oikeaa käyttäytymistä?
Lue tosta:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000098&posting=22000000003490515
Eli valot päälle nyt. Etkö parempaan pysty. Kerro parempi tarina. Saa olla myös hieman lähdekritiikkiäkin. Oliko teksti totta vai ei, ihan sama, oikeaa toimintaa se ei mielestäni ollut.
Ps. sadismia yms. löytyy vähäisen verran muualtakin kuin lestoista. Ihmisiä olemme, erehtyväisiä sellaisia.Juu, totta se on. Tarina on minun lapsuudestani ja taatusti totta.
Valitettavasti joudun tunnustamaan, että en ole ainoa entine vl, jonka kotona tällaista on tapahtunut. Sitä en tiedä, tapahtuuko enää nykyaikana, mutta ainakin 70-80 luvun "tiukkapipoisina vuosina" tällainen kasvatusmalli oli aika yleinen ainakin lähipiiriimme kuuluvissa vl-perheissä. Sitä satoa niitetään nyt!
- Näin
Minkähän "opin" kannattajia sellaisten lasten vanhemmat ovat,jotka koulussa opettajaa huorittelevat,haistattelevat v.... ja varsinkin naisopettajat tekevät työtänsä pelon vallassa.Oli juuri yhdessä valtakunnan sanomalehdessä kirjoituksia näistä "kullanmuruista" jotka varsinkin etelä suomessa ovat opettajien "kauhuja"
Mistä tulevat nämä skini-kullanmurut,jotka rautaputkien ja ketjujen kanssa käyvät ulkomaalaisten kimppuun. Joo o,kyllä ne lasten puheet ovat aika "mietoja" näihin "kauhukakaroihin"verrattuna,siinähän joutuu miettimään sielunsa tilaa jolle lapsi on näin sanonut.Ennen uskalsivat papitkin saarnata
syntiä synniksi,mutta sekin en nykyisin ihmisten "pelottelua" mielummin "pöyhitään" tyynyä synninyössä nukkuville,ja sanotaan "nukkukaa rauhassa" Kirkoista on tullut ihmisten viihdytyslaitoksia! Jokaiselle täällä palstalla vl:iä morkkaaville haluaisin sanoa tai kysyä mikä teitä tässä "haukkumisessa" oikein viehättää? Tuntuu että toinen toistaan kummallisempia "tarinoita" on monilla kerrottavana. Minkä "autuuden "te luulette siitä saavanne? Saahan kaikki muutkin uskonsuunnat uskoa kuinka haluavat ja uusia "uskontoja" kasvaa kuin sieniä sateella,mutta tämä palsta on kyllä eniten "haukuttu" vaikka monilla "haukkajalla"ei ole minkäänlaista oikeaa tietoa vl:istä,kunhan "räkyttävät"
Suomessa saa uskoa vaikka sahapukkiin ja se on jokaisen oma asia,mutta vl:t uskovat Raamatun
mukaisesti.En vielä vaikka olen liki 60-vuotias ja puolet elämästäni olen saanut armosta olla Jumalanvaltakunnan joukossa,niin en ole löytänyt Raamatusta yhtään kohtaa joka kumoaisi sen opin mitä vl:t opettavat.Olen lukenut Lutherin kirjoituksia ja paljon tutkinut eriaikakausien kristtityjen kirjoituksia,mitä on julkaistu
ja uskoni on vain vahvistunut! Siispä kysyn,miksi emme saisi uskoa siihen oppiin jota opetuslapset
Jeesus lähetti julistamaan ensimmäisen helluntain jälkeen ympäri maailmaa,sillä se sama usko on
kulkenut "jalkojen" päällä kaikki nämä vuosituhannet ja samoin uskoivat vanhantestamentin ajoilta asti ne jotka "perivät" tTaivaan kunnian,- AinaArmo
Niin minäkin uskon raamatun mukaisesti vaikka en ole vl:llä. Ero on siinä kun vl:ät pitävät omaa uskontoa ainoana oikeana ja väittävät, että muut uskovat eivät pääse taivaaseen.
- Vähän rajaa
pöytään kaikki asiat skineistä Lutheriin ja opettajista sahapukkeihin?
Pidätkö asiallisena sitä eräiden vanhoillislestadiolaisten vanhempien lapsiinsa kohdistamaa opetusta, että "naapurin lapset menevät helvettiin, koska eivät ole lestadiolaisia"?
Tästä puhutaan tässä ketjussa. Ei yleisestä nuorison ja kirkon tilasta Suomessa. - Himpula
Minulla oli työkaverina nainen jonka vanhemmat oli kuuluneet vanhoillislestadiolaisiin. Sittemin hänen vanhemmilleen oli tullut avioero koska aviomies oli ruvennut juomaan. Naisen vanhemmat oli joutuneet monta kertaa hoitokokoukseen. heille oli tultu jopa yöllä.
Kysyin tältä naiselta (tapahtumien aikaan lapsi) Mitä hänelle on jäänyt mieleen lestadiolaisuudesta? Hän vastasi, että "pelkäsin eniten äidin ja isän joutuvan tulimereen enkä saanut kunnolla nukutuksi"
Tällä asialla oltiin uhkailtu näitä hänen vanhempiaan koska he olivat ottaneet avioeron. Luonnollisesti heidät oli erotettu vl-liikkeestä. Tämä on tapahtunut joskus 80-luvun alussa. - Nimimerkki
AinaArmo kirjoitti:
Niin minäkin uskon raamatun mukaisesti vaikka en ole vl:llä. Ero on siinä kun vl:ät pitävät omaa uskontoa ainoana oikeana ja väittävät, että muut uskovat eivät pääse taivaaseen.
"Ero on siinä kun vl:ät pitävät omaa uskontoa ainoana oikeana ja väittävät, että muut uskovat eivät pääse taivaaseen."
vaatii valtavaa röyhkeyttä. - Näin
Vähän rajaa kirjoitti:
pöytään kaikki asiat skineistä Lutheriin ja opettajista sahapukkeihin?
Pidätkö asiallisena sitä eräiden vanhoillislestadiolaisten vanhempien lapsiinsa kohdistamaa opetusta, että "naapurin lapset menevät helvettiin, koska eivät ole lestadiolaisia"?
Tästä puhutaan tässä ketjussa. Ei yleisestä nuorison ja kirkon tilasta Suomessa.Koska nuo "jutut" ovat sellaisia ettei niihin viitsi kommentoida,koska niiden todellisuuteen ei voi luottaa,ja toisaalta,lasten suusta kuuluu totuuden sana,vai luuletko sellaisen "lapsen" joka osaa jo tietoisesti tehdä pahaa ja kirota,valehdella,varastaa ym olevan taivastiellä?
Kyllä uskovaisten kotien lapset tietävät oikean ja väärän.Luitko muuten lehdestä näistä ruotsalaiskoululaisista,jotka suunnittelivat koulutoveriensa tappamista,samoin opettajienkin.Luuletko heidän olevan taivaaseen menossa? Asiat pitää ottaa laajemmin tarkastelun "alaiseksi" ja nähdä " puut metsän seasta" Vai onko sinulla "putkiaivot" että pystyt vain käsittelemään "yhtä asiaa"
Minä tunnen paljon vl-lapsia ja minun korviini ei ole kuulunut että "naapurin lapsille huudetaan helvettiin menosta" Se on tämä uskonnonkin liberalisoituminen vaientanut "saarnan synnistä ja parannuksen tekemisen tärkeydestä" kirkoissa,ja kuten taisin mainitakkin aiemmin ei nyky "jumalisia" saa sellaisilla puheilla pelotella. "Synnin unessa nukkuville" "tyynyä vain pöyhitään" Nukkukaa hyvin! Mitä luulisit Jeesuksen saarnaavan tämänajan ihmisille,jos Hän
ilmestyisi nyt johonkin kirkkoon saarnaamaan?
Luehan Jeesuksen "vuorisaarnat" esim.Matt.5-7 luvut.Miten luulet nykyajan Fariseusten ja kirjanoppineiden suhtautuvan Jeesuksen oppeihin?
- Maailmassa monta on...
Onhan tuo vanhoillislestadiolaisten oppi melko ihmeellistä näin tavallisen ihmisen ja tavallisen uskovaisen kannalta tarkasteltuna. Siinä kyseisen opin kunnolla sisäänsä imenyt henkilö osoittaa helvetin ovea omalle äidilleen/isälleen/lapselleen/sisarelleen/veljelleen jne., vaikka nämä olisivat elävässä uskossa, mutta kun heidän otsastaan ei löydy leimaa "vanhoillislestadiolainen".
Minä veikkaan, että myöskin Jumala, joka on Raamattuun kirjoituttanut ihan toisenlaisen suunnitelmansa ihmiskuntaa varten, katselee ihmeissään noita vanhoillislestadiolaisten touhuja. - vielä
Jos Jumala antaa parannuksen armon. Parannuksessa tulet synnintuntoon, ja joku VL saarnaa sinulle synnit anteeksi. Rauha tulee sinunkin omatunnolle.
- ???
niinku mitä tuo tarkoittaa?
- Kauhistunut
juttujasi.
Olen saanut Jumalan antaman rauhan ja pelastusvarmuuden sisimpääni kauan sitten. Vanhoillislestadiolaisten opeista pysyttelen hyvin kaukana. - eXä
Miten sellainen ihminen, joka asuu esim. jossakin Afrikan takahikiän viidakossa, voi synnintuntoon tultuaan saada kosketuksen johonkin VL:ään ja siten tehdä parannuksen (on vl-opin mukaan edellytyksenä "oikeaan" uskoon tulolle)? Tuskin hän tietää, että juuri vanhoillislestadiolaisuus on "oikea" usko, tai että mistä lähin vl löytyy, saatikka että hänellä olisi varaa tulla tänne saamaan synnit anteeksi. Ja näitä "takahikiöitä" on maailma täynnä. Eli kaikilla ei todellakaan ole vl-opin mukaista mahdollisuutta "pelastua", vaikka kuinka haluaisi (vl:ien tekemä lähetystyö on suht´ vähäistä maailman mittakaavaan suhteutettuna).
Tässä yksi niistä opillisista ongelmista, joka sai silmäni avautumaan ja tajuamaan että homma on kusetusta!
- VL-nuori
Tottahan se on, ettei kukaan ihminen millään tavalla "päätä" kuka pääsee taivaaseen, kuka ei. Eikä seurakunta ketään yritä tuomita. Yksin Jumalalla on oikeus tuomita ja hän tekee sen oikeudenmukaisuutensa mukaan - sellaisen oikeudenmukaisuuden mukaan, jota me ihmisetkään emme voi täysin ymmärtää.
Mutta Raamatussa Jumala Pyhän Henkensä kautta ilmoittaa, että meidän uskomme on se, joka vie Taivaan kotiin. Näin me ajattelemme.
Emmekä me halua valehdella ihmisille lupailemalla Taivasta, vaikka omatunto sanoo, ettei hän sinne ole menossa. Mieluummin varoitamme ja kehoitamme, ja toivomme, että Jumala antaisi hänenkin tehdä parannuksen.
Tietenkään minkäänlainen painostaminen ei ole oikein - enkä toivoisi kenenkään sellaisen kohteeksi joutuvan. Mutta ihmisiähän me kaikki olemme ja ylilyöntejä voi sattua kaikessa kanssakäymisessä. Ikävä kyllä :-/. Ja olen todella pahoillani, jos joku on täällä joutunut sellaisen kohteeksi. Olen minäkin uskoni vuoksi joutunut jos jonkinlaisen painostuksen kohteeksi "epäuskoisen" maailman puolelta - varsinkin lapsena.
Ja lapsihan sanoo usein asioita, josta vanhemmat ovat keskenään puhuneet - jokainen tietää noloja tilanteita. Ei lapselle tarvitse erikseen opettaa, mitä hänen tulee sanoa muille tms.
Ja ihan oikeasti - aivopesusta puhuminen on melkoinen ylilyönti: onko kaikki kasvatus ja arvojen/tapojen opettaminen mielestänne aivopesua?? Nehän ovat asioita, jotka tekevät ihmisestä ihmisen. Ihmisarvoa kunnioittavan sellaisen. - tavallinen
välikysymys: minkä lestadiolaislahkon/klaanin säännöt sallivat nuorison kaljoittelun? Todennäköisesti heidän vanhemmat eivät edes tiedä asiasta.
- Sivusta seurannut
Saapa nähä kun kohta nivalan pelloille hyökkii kymmeniätuhansia lestoja.Oon keksinyt hyvän liikeidean:meen pellon laitaan myymään kortsuja ja olutta.Takuuvarmasti hyvä liikeidea.Oon vaan luullut että ne on lestoilta kielletty?Että se siittä hurskastelusta!
- vox
kannattaa....muistan kyllä joissakin suviseuroissa olleen "pellon laidassa" oluenmyyjän; seura-alueen ulkopuolella. Oikein oli pykätty teltta ja värkit.
Ikävystyivät katselemaan ohikulkijoita ja lähtivät pois.
- Mae
Muslimithan saa tapaa toisen ihmisen jos tämä ei oo ite muslimi. Ja kaiken lisäksi helvetti on totta ja sinne joutuu kaikki jotka eivät ota JEESUSTA vastaan vapahtajana ja syntien sovittajana.
- h.fyt-rew
niin esimerkiksi luterilaiset tai heidän talutusnuorassa roikkuvat lestadiolaiset ovat tappaneet omia uskovaisia, pikku lapsiaankin noitarovioilla!
Ilmeisesti "sinne joutuu kaikki jotka eivät ota JEESUSTA vastaan vapahtajana ja syntien sovittajana" !!!!!
tai olisko mahdollisesti niin, ette he jotka eivät ota lutheria epäjumalakseen joutuvat sinne helvettiinne?!
http://fi.wikipedia.org/wiki/Noitavainot
Lynkkausjoukot ovat polttaneet elävältä tuhansia ihmisiä Tansaniassa, Keniassa ja Zimbabwessa 1990-luvulla. Noitavainot ovat jatkuneet myös vuosituhannen vaihteen jälkeen. Länsi-Keniassa väkijoukot polttivat 11 noidiksi epäiltyä miestä ja naista toukokuussa 2008. [16] Nigeriassa noin 5000 lasta on hylätty kymmenessä vuodessa vanhempien karkottaessa heidät noitina. Lapsia on syytetty avioeroista, sairauksista, onnettomuuksista tai työn menetyksestä.[17] Afrikan noitavainojen syyt ovat usein myös poliittiset, sillä vaikutusvaltaiset noidat ja noitatohtorit ovat yleensä uudistusten jarruina. Pastorit saavat myös lisämainetta paljastaessaan uusia "noitia."
http://www.huffingtonpost.com/huff-wires/20091018/af-nigeria-child-witches/
herra Luder/Lutherin katekismus; epäjumalan ensimmäinen käsky:
"Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia."
HUOMAA! tuossa herra nimitti itse itsensä (epä)jumalaksi.
"Minä olen Herra," = herra Luther jota pitää jumaloida
"sinun Jumalasi" = sinulle itse itsensä herra epäjumalaksi nimitys!!!!
"Sinulla ei saa olla muita jumalia" = siis herra epäjumalan käskystä et saa palvella Jumalaa ja Jeesusta!
Jumalan Moosekselle antama ja Jeesuksen vahvistamana tieto on näin:
(Suomen kielellä - Raamattu 1933/38)
3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani. - jaakoo
EI voi olla oikea oppi ; Kristitty ei tapa ketään ; täällä on väärä henki mutta onko tuonyt ihme
kun kirjoituksesta on kohta kuusi vuotta , Todella muslimeilla on tapa erilainen kuin meillä sillä
heillä paras käännyttäjä on sellainen joka tekee sen miekankassa , se ei ole Jeesuksen oppi .
Mutta eihän heillä ole Jeesustakaan kuin meillä Se on JUMALAN POIKA , Heillä se on Profeetta
kuten Aabraham, Mooses ...ja vain muhammad on jumalan poika . Todella islamilaisuus on perustettu
n, 610 jKr. ( ei koskaan ole voinut keskustella Jumalan /Jeesuksen kanssa . on ihmis oppi. - ty-ui.o
jaakoo kirjoitti:
EI voi olla oikea oppi ; Kristitty ei tapa ketään ; täällä on väärä henki mutta onko tuonyt ihme
kun kirjoituksesta on kohta kuusi vuotta , Todella muslimeilla on tapa erilainen kuin meillä sillä
heillä paras käännyttäjä on sellainen joka tekee sen miekankassa , se ei ole Jeesuksen oppi .
Mutta eihän heillä ole Jeesustakaan kuin meillä Se on JUMALAN POIKA , Heillä se on Profeetta
kuten Aabraham, Mooses ...ja vain muhammad on jumalan poika . Todella islamilaisuus on perustettu
n, 610 jKr. ( ei koskaan ole voinut keskustella Jumalan /Jeesuksen kanssa . on ihmis oppi.kristityt ovat tappaneet kristillisiä Jeesuksen seuraajia, tehneet ristiretkiä tappaen, raiskaten, ryöstäen jne, pakanavainoissa saman kaltaiset rikokset, noitavainoissa saman kaltaiset rikokset jne...
JA VIELÄ 2000-LUVULLA TAPPAVAT!!!
JA SINÄ PERKELEEN PERISYNTIIN ILMEISESTI PAKKOKASTETTU ATEISTIPIRU VÄITÄT ETTEI KRISTITTY TAPA KETÄÄN!!!! - -ghui.,o
jaakoo kirjoitti:
n, 610 jKr. ( ei koskaan ole voinut keskustella Jumalan /Jeesuksen kanssa . on ihmis oppi.huom!
Luder/Lutherin oppi on ilmeisesti sinun mielestä pirun oppi koska omia uskovaisia tappaneen rikollisuuden herra epäjumalahan se Martti on!!!
Kaikki Jumalan ja Jeesuksen Lain ja oppien vastaiset opit ovat perkeleestä!
Raamatusta vastaavaa tietoa: (ei kokonaisuudessaan)
==============================================
- Tämän alla olevan Lain on Jeesus vahvistanut, mm. vuorisaarnassa:
Matteuksen evankeliumi: 28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
==============================================
1 Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi:
2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
6 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
7 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
8 Muista pyhittää lepopäivä.
9 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
12 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
13 Älä tapa.
14 Älä tee huorin.
15 Älä varasta.
16 Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
17 Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa."
18 Ja kaikki kansa havaitsi jylinän, tulen leimaukset, pasunan äänen ja vuoren suitsuamisen; ja kun he sen havaitsivat, vapisivat he ja pysyivät taampana.
19 Ja he sanoivat Moosekselle: "Puhu sinä meidän kanssamme, niin me kuulemme. Älköön Jumala puhuko meidän kanssamme, ettemme kuolisi."
20 Mutta Mooses vastasi kansalle: "Älkää peljätkö, sillä Jumala on tullut koettelemaan teitä, että Herran pelko olisi teidän silmäinne edessä ja ettette syntiä tekisi".
21 Ja kansa pysyi taampana, mutta Mooses lähestyi pimeyttä, jossa Jumala oli.
22 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Sano israelilaisille näin: Te olette nähneet, että minä olen puhunut teille taivaasta.
23 Älkää tehkö jumalia minun rinnalleni; hopeaisia tai kultaisia jumalia älkää tehkö itsellenne.
24 Tee minulle alttari maasta, ja uhraa sen päällä polttouhrisi ja yhteysuhrisi, lampaasi ja raavaasi. Joka paikassa, mihin minä säädän nimeni muiston, minä tulen sinun tykösi ja siunaan sinua.
25 Mutta jos sinä teet minulle kivialttarin, niin älä rakenna sitä hakatusta kivestä; sillä jos sinä kosket taltallasi kiveen, niin sinä saastutat sen.
26 Äläkä nouse portaita myöten minun alttarilleni, ettei häpysi sen päällä paljastuisi."
----jne...----
- Kortsu77
Lestadiolaisuus on pedofiili ja tekojen Farisealainen uskonlahko. Kaikki Lestadiolaiset joutuvat Helvettiin.
- Jeesus on tie
:-)))) vai niin :-))))))))))
Kondomillako olet aikonut päästä pois helvetistä?
- teuta
Valehtelet , se näkyy korvista ne heiluu , Vaikka pahoja on paljon , on hyviäkin , tarkastellaan asiaa ,asiana ,,,tämä ketju
on kirjoitettu 2. vuotta ennen kuin aloin palstalle !
Mutta muutama tosi seikka pelastaa osan , en siltikään
tuomitse kun osan , syy on moninainen , ensin VL:iä on
120'000 h. he ekävät vääryydessä , miksi , siksi koska
he ovat eronneet lestaadiolaisuudesta 1902 eivät he voisi
olla lestaadiolaisia, kun he ovat ryhtyneet huoruuden syntiin
on heistä tällä hetkellä 100 tutkinnassa 300 mahdollista
pedofiiliaan .
Kun EL: tunnetaan 1 tapaus , ja kolme mahdollista
siinä on ero kuin yöllä ja päivällä . - savon ukko
Sano, jos limonaadiin ´tipautetaan tärpättiä, on koko mehujuoma pilalla, eikä sitä juo pirukaan.
Eli limonaadia mainostetaan hyväksi, mutta yksi tärpätin tippa pilaa kaiken. Ja maine on mennyt. limsa on pahaa.
Jos syntinen olutjuoma on pahaa, ja siihen tipautetaan kaksi tippaa tärpättiä. Sitä ei kukaan huomaa ja maista juovuspäiussään. heh heh
Ymmärtkäänyt kun yskittää.....
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole442494Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742477Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732372Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.562140Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl321867Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma841685Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko211143Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71024Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi411005Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön56886