Pesukone ja papiljotit

Pieni kulkija

Moni vanhoillislestadiolainen ihmettelee tällä palstalla sitä, että miksi heidän elämäänsä toiset ihmiset kiinnittävät niin kovasti huomiota ja ovat ihmeissään tämän ryhmän elämänmenosta.

No minäpä selitän hieman.

Ensinnäkin ei-uskovaiset ihmettelevät valtavaa sääntöjen ja määräysten joukkoa, jonka alle vl-joukko on alistettu. Kyllähän sitä ihmettelevät tietysti muut uskovaisetkin. Eli sääntöä riittää joka lähtöön

- älä meikkaa
- älä värjää hiuksiasi
- älä pidä korvakoruja
- älä osta TV:tä
- älä harrasta urheilua
- älä käy urheilukilpailuissa
- älä, älä, älä...

Onko ihme, että tällainen ihmisen normaalia elämää rajoittava ja aivan turha sääntöviidakko herättää ihmetystä?

Sen kaikki ymmärtäisivät, jos hengellinen yhteisö opettaisi, että

- älä juo viinaa
- älä tupakoi
- yms.

Vanhoillislestadiolaiset itse selittävät kirkkain silmin, että "ei meillä mitään sääntöjä ole, meidän omatunto vaan sanoo, että toimi noiden kyseisten mallien mukaisesti". Mutta annas olla, jos jonkun vanhoillislestadiolaisen omatunto ei sanokaan noin. Annas olla, jos jonkun omatunto sanookin, että "hankinpa tässä TV:n ja saahan tuo vaimo nyt korvakorut laittaa ja kevyesti ehostaa eli laittaa pikkusen poskipunaa ja puuteria". Jopas alkaa kuhina siinä rauhanyhdistyksessä, jossa ei tietenkään ole mitään sääntöjä vaan mennään ihan pelkästään omantunnon mukaan...

No sitten vl-systeemin ihmettelijöitä ovat kaikki muut uskovaiset kuin vanhoillislestadiolaiset.

Vanhoillislestadiolaiset kun ovat kehittäneet sellaisen opin, että "vain he" ovat jokin jalosukuinen rotu ja joukko Jumalan silmissä. Eli vl-opin mukaan vain vanhoillislestadiolaiset osaavat pilkulleen elää ja toimia Jumalan tahdon mukaisesti. Siksi Jumala kelpuuttaa vain heidät aikanaan taivaaseen.

Jotkut vanhoillislestadiolaiset ovat kirjoittaneet tällekin palstalle, että "me elämme täysin Raamatun mukaisesti". No kaikkihan me tiedämme, että tuohon ei kukaan ihminen pysty. Kun kuitenkin joku oman oppinsa sokeuttamana kirjoittaa noin ja todellakin luulee olevansa Jumalan silmissä johonkin aivan omaan jalosukuiseen rotuun kuuluva, niin kyllähän taas on muilla ihmisillä ja muilla uskovaisilla ihmettelemistä.

Edelleen vanhoillislestadiolaiset herättävät tiettyä kiinnostusta/ihmetystä siksi, että vl-perheessä on usein 10-20 lasta. Tämä poikkeaa selvästi ns. normaalikäytännöstä lapsiluvun suhteen. Suuri lapsimäärä perustuu vanhoillislestadiolaisten opettamaan oppiin, että "ehkäisy on syntiä". No tällaista ajatusta kun ei löydy Raamatusta, niin jälleen ollaan huuli pyöreänä ihmettelemässä tämän herätysliikkeen touhuja.

Tuossa kuvaamani perusteella, onko siis mikään ihme, että ns. normaalit ihmiset ja ns. normaalit uskovaiset nostavat ajatuksissaan vanhoillislestadiolaiset tikun nokkaan ja hieman ihmettelevin ajatuksin katselevat tätä joukkoa siellä tikun nokassa?

41

47092

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksi

"normaalina" itseäsi pitävä ihminen voit sortua tuollaiseen pilkka-tai ivakirjoitukseen?

• Pieni kulkija

avauksessani perustella sitä, miksi muut ihmiset hieman ihmettelevät vanhoillislestadiolaisten touhuja. Tein avauksen lähinnä sen vuoksi, että vanhoillislestadiolaisten ei tarvitsisi niin paljon ihmetellä sitä, miksi muut ihmettelevät.

• Kuinka
        Pieni kulkija kirjoitti:

avauksessani perustella sitä, miksi muut ihmiset hieman ihmettelevät vanhoillislestadiolaisten touhuja. Tein avauksen lähinnä sen vuoksi, että vanhoillislestadiolaisten ei tarvitsisi niin paljon ihmetellä sitä, miksi muut ihmettelevät.

"muut" puolesta?

• Pieni kulkija
        Kuinka kirjoitti:

"muut" puolesta?

palstalla riittää ihmettelijöitä.

• onnellinen isä

se on totta. Vai väitätkö toisin. Että saako meikata, saako urheilla , saako kaytsella televisiota, saako pitää koruja, saako olla kukkia pöydillä, saako vaimon alistaa tekemään 10-15 lasta, vaikka terveys pettää.

Kerran kysäisi joku, että saako vaimon maata väkisin vasten hänen tahtoaan, eli raiskata. Tähän vastasi eräs arvostettu phuja setä että, SAA! Minua hirvitti. En ole koskaan vaimoani maannut vasten hänen tahtoaan. Siitä vaan sitten...hallelujaa huutelemaan....

• Tutkija

Tämä on siis Melperin, Ryynäsen, !!!, USKOvainen, ym. samaa kommenttia, jota aina.

Nimimerkit vain muuttuu, tyyli ja sisältö ei.

• ei lestadiolainen

olet itse avauksen sisällöstä?

• Tutkija
        ei lestadiolainen kirjoitti:

olet itse avauksen sisällöstä?

On täysin yhdentekevää, mitä kirjoitetaan ja mitä ajatellaan. Sen totean, että en tunnista vanhoillisuutta noista tuntomerkeistä, sanokoon kuka hyvänsä mitä hyvänsä. Minä olen vain VL, joten minun sanomisillani on saman verran merkitystä kuin koiranpaskalla keväthangella, joten ei ole intressiä keskustella tämän enempää.

• ei lestadiolainen
        Tutkija kirjoitti:

On täysin yhdentekevää, mitä kirjoitetaan ja mitä ajatellaan. Sen totean, että en tunnista vanhoillisuutta noista tuntomerkeistä, sanokoon kuka hyvänsä mitä hyvänsä. Minä olen vain VL, joten minun sanomisillani on saman verran merkitystä kuin koiranpaskalla keväthangella, joten ei ole intressiä keskustella tämän enempää.

älähän nyt hermostu. tottakai sinun sanomisillasi on enemmän merkitystä kuin koiranpaskalla keväthangella. ihan turhaan aliarvioit itseäsi ihmisenä, kun tässä lähinnä pyritään pohtimaan edustamasi herätysliikkeen tunnusmerkkejä.

oletko esimerkiksi sitä mieltä, että vanhoillislestadiolaisuudessa ei ole mitään sääntöjä vaan kaikki voivat toimia oman sisäisen äänensä mukaan? kuten näissä tv- ja muissa vastaavissa asioissa.

• Tutkija

älähän nyt hermostu. tottakai sinun sanomisillasi on enemmän merkitystä kuin koiranpaskalla keväthangella. ihan turhaan aliarvioit itseäsi ihmisenä, kun tässä lähinnä pyritään pohtimaan edustamasi herätysliikkeen tunnusmerkkejä.

oletko esimerkiksi sitä mieltä, että vanhoillislestadiolaisuudessa ei ole mitään sääntöjä vaan kaikki voivat toimia oman sisäisen äänensä mukaan? kuten näissä tv- ja muissa vastaavissa asioissa.

On vain meidän asia miten sitä käytetään, eikä kukaan ole meitä sen vuoksi painostanut mitenkään. Me itse valitsemme TV:n käyttötarkoituksen ja tämä on meidän valintamme. Meillä on myös DVD:n katselumahdollisuus ja siinäkin asiassa olemme itse valintojen edessä. Kukaan ei sanele meille mitään, vaan me itse valitsemme. Valinnan taustalla on uskovainen sydän.

Ps. Monella muullakin on TV ja hekin tekevät valintansa ihan itse, mihin tarkoitukseen sitä käyttävät. Videotkin on monella ja siinäkin he tekevät itse valintansta. Heilläkin on valintansa taustalla uskovainen sydän.

• ei lestadiolainen
        Tutkija kirjoitti:

On vain meidän asia miten sitä käytetään, eikä kukaan ole meitä sen vuoksi painostanut mitenkään. Me itse valitsemme TV:n käyttötarkoituksen ja tämä on meidän valintamme. Meillä on myös DVD:n katselumahdollisuus ja siinäkin asiassa olemme itse valintojen edessä. Kukaan ei sanele meille mitään, vaan me itse valitsemme. Valinnan taustalla on uskovainen sydän.

Ps. Monella muullakin on TV ja hekin tekevät valintansa ihan itse, mihin tarkoitukseen sitä käyttävät. Videotkin on monella ja siinäkin he tekevät itse valintansta. Heilläkin on valintansa taustalla uskovainen sydän.

periaate TV:n osalta, että laite on olemassa, mutta sitä käytetään terveiden periaatteiden mukaisesti. valitettavan paljon ihmisiä on kiinni kaikenlaisissa roskasarjoissa (kauniit ja rohkeat, salatut elämät yms.) ja ne todellakin vievät järkyttävän suuren osan ihmisen valveillaoloajasta. ja aika menee täysin hukkaan.

mitäs sinä tuumaat näistä meikkaus-, korvakoru- ja hiusväriasioista. pidätkö niitä tarpeellisina juttuina? entäs nuorison urheiluharrastuksista? eikös urheilu ole sillä tavalla hyvä asia, että se pitää monet nuoret poissa paljon pahemmista asioista. kuten kaljoittelu yms.

• eturivin mies

Televisioon suhtautumien on entisissä uomissaan. Sitä ei nähdä uskovaiselle hyväksi. Seuroissa opetetaan että ei ole hyvä hankkia tv:tä. Olemme saaneet iloita mikä suuri siunaus on liittynyt jo neljän vuosikymmenen ajan siihen että emme ole hankkineet koteihin tv:tä. Hyvin perustein voidaan nykytietämyksen valossa sanoa että me itse ja lapsemme ovat saaneet kasvaa tv:n tuomien kielteisten ilmiöiden ulkopuolella, se on todella suuri asia.

Aika muttuu tv näkyy kännykästä ja internetistä. Omakohtainen valvominen uskonasioissa lisääntyy. Synti ja sen mukanaan tuoma turmelus ei häviä, siihen emme halua osallistua. Uskominen on omakohtainen ja omantunnon asia. Kyllä kaikenlaista syntiä voi tehdä mutta omantunto ilmoittaa synnin synniksi siihen asti kun se lopulta paatuu, eikä synti näy enään syntinä. Ihminen on silloin menettänyt uskonsa.

• Takarivin Taavi
        eturivin mies kirjoitti:

Televisioon suhtautumien on entisissä uomissaan. Sitä ei nähdä uskovaiselle hyväksi. Seuroissa opetetaan että ei ole hyvä hankkia tv:tä. Olemme saaneet iloita mikä suuri siunaus on liittynyt jo neljän vuosikymmenen ajan siihen että emme ole hankkineet koteihin tv:tä. Hyvin perustein voidaan nykytietämyksen valossa sanoa että me itse ja lapsemme ovat saaneet kasvaa tv:n tuomien kielteisten ilmiöiden ulkopuolella, se on todella suuri asia.

Aika muttuu tv näkyy kännykästä ja internetistä. Omakohtainen valvominen uskonasioissa lisääntyy. Synti ja sen mukanaan tuoma turmelus ei häviä, siihen emme halua osallistua. Uskominen on omakohtainen ja omantunnon asia. Kyllä kaikenlaista syntiä voi tehdä mutta omantunto ilmoittaa synnin synniksi siihen asti kun se lopulta paatuu, eikä synti näy enään syntinä. Ihminen on silloin menettänyt uskonsa.

"Olemme saaneet iloita mikä suuri siunaus on liittynyt jo neljän vuosikymmenen ajan siihen että emme ole hankkineet koteihin tv:tä."

muukin 40 vuotta vanhoissa uomissa ja periaatteissa? TV:stä tulee nykyään paljon muutakin kuin Spede-showta ja Teija Sopasta.
        Sinun uskosi tuntuu perustuvan televisioon. Tai paremminkin siihen, että ei ole sitä.

• Tutkija

periaate TV:n osalta, että laite on olemassa, mutta sitä käytetään terveiden periaatteiden mukaisesti. valitettavan paljon ihmisiä on kiinni kaikenlaisissa roskasarjoissa (kauniit ja rohkeat, salatut elämät yms.) ja ne todellakin vievät järkyttävän suuren osan ihmisen valveillaoloajasta. ja aika menee täysin hukkaan.

mitäs sinä tuumaat näistä meikkaus-, korvakoru- ja hiusväriasioista. pidätkö niitä tarpeellisina juttuina? entäs nuorison urheiluharrastuksista? eikös urheilu ole sillä tavalla hyvä asia, että se pitää monet nuoret poissa paljon pahemmista asioista. kuten kaljoittelu yms.

Totean vian, että vähän vanhemmalla iällä urheilussa, itse urheilureissu vaatii viihteineen paljon enemmän turnauskuntoa kuin pelireissulla tapahtuva urheilusuoritus. En allekirjoita, että urheilu itsessään pitäisi nuoria irti muusta pahemmista asioista, mutta kyllä on totta, että ainakin edesauttaa siihen.

Urheili sinänsä on hyvä asia ja kunnosta huolehtiminen todella tärkeää. Kilpaurheilu on tänä päivänä sen verran vaativaa ja rankkaa, että jos meinaa menestyä siellä, niin pitää valinta tehdä periaatteessa varsin nuorella iällä eli jo 13-14 vuotiaana ja yleensä nuori ei ole itse vielä kykeneväinen tekemään tätä valintaa, vaan siinä valinnan tekevät usein vanhemmat. Nuori kypsyy itse treenien myötä ja melko usea jättää kesken urheilun sen vuoksi, että huipulle matka vaatii melkeimpä kokopäiväisen keskittymisen lajilleen ja opiskelu ym. voi kärsiä siitä.

On siis ammatinvalintakysymyksissä tehtävä tavallaan valinta alkaisinko urheilijaksi, opettajaksi, lääkäriksi vai insinööriksi.

• ei lestadiolainen
        Tutkija kirjoitti:

Totean vian, että vähän vanhemmalla iällä urheilussa, itse urheilureissu vaatii viihteineen paljon enemmän turnauskuntoa kuin pelireissulla tapahtuva urheilusuoritus. En allekirjoita, että urheilu itsessään pitäisi nuoria irti muusta pahemmista asioista, mutta kyllä on totta, että ainakin edesauttaa siihen.

Urheili sinänsä on hyvä asia ja kunnosta huolehtiminen todella tärkeää. Kilpaurheilu on tänä päivänä sen verran vaativaa ja rankkaa, että jos meinaa menestyä siellä, niin pitää valinta tehdä periaatteessa varsin nuorella iällä eli jo 13-14 vuotiaana ja yleensä nuori ei ole itse vielä kykeneväinen tekemään tätä valintaa, vaan siinä valinnan tekevät usein vanhemmat. Nuori kypsyy itse treenien myötä ja melko usea jättää kesken urheilun sen vuoksi, että huipulle matka vaatii melkeimpä kokopäiväisen keskittymisen lajilleen ja opiskelu ym. voi kärsiä siitä.

On siis ammatinvalintakysymyksissä tehtävä tavallaan valinta alkaisinko urheilijaksi, opettajaksi, lääkäriksi vai insinööriksi.

vaatii tänä päivänä ihmiseltä todellakin kaiken. jos aikoo pärjätä nykyään ihan huipulla, niin silloin urheilun alttarille on uhrattava sekä aikansa että energiansa. se on ammattimaista touhua siinä kuin mikä muu ammatti tahansa.

sen sijaan pienimuotoisempi urheilun harrastaminen ei ole ihan sama asia. sen ei tarvitse nousta elämän ykkösasiaksi, vaan hlö voi pysyä kohtuuden rajoissa. samoin penkkiurheilu eli urheilun seuraaminen. mitä pahaa siinä on?

jos olen oikein ymmärtänyt, niin tähän pienimuotoiseen urheilun harrastamiseen sekä penkkiurheiluun lestadiolainen herätysliike suhtautuu varsin nuivasti. sitä ajattelutapaa en ymmärrä.

• Te-le-vi-sio
        eturivin mies kirjoitti:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000098&posting=22000000003502212

• DigiTv

• Kysymys

viestin sisältö vai se kuka on viestin kirjoittanut?

• paste

Ja edelleen muistuttaisin myös siitä, miten Paavali kehotti keskustelemaan uskosta osattomien kanssa.

2. Tim. 2
      23 Hullut ja turhat kysymykset hylkää, tietäen, että ne ainoastaan riidat synnyttävät.
      24 Mutta ei Herran palvelian tule riitaisen olla, vaan siviän jokaista kohtaan, opettavaisen, pahoja kärsiväisen.
      25 Hiljaisuudessa nuhtelevaisen vastahakoisia; jos Jumala heille joskus antais parannuksen totuutta ymmärtämään,
      26 Ja he jälleen katuisivat ja perkeleen paulasta pääsisivät, jolta he hänen tahtonsa jälkeen vangitut ovat.

Näin opetti siis Paavali. Varmastikin myös hyvin opettavaa meille tämän ajan uskovaisille.

• Eri mieltä

on Lestadiolaisuus-palsta. Tämä on nimenomaan tarkoitettu lestadiolaisten kanssa keskusteluun. Ja onhan siellä myöskin oikeita uskovaisia ns. tapauskovaisten ja joukon jatkona ilman omaa henkilökohtaista uskoa kulkevien joukossa.

• vl iskä

millä tavalla nämä meidän "säännöt" vaikeuttavat sinun elämääsi onko nämä "kiellot" ehkä sinulle vaikeampia ,kuin meille vl:lle. En ole purnannut kielloistamme vaan kummallisesta suhtautumisesta meitä kohtaan, aivan kuin ne jollain tavalla edes kuuluisi teille. Ihmeellisyyksiä on maailma täynnä myös sinunkaltaisia!

• Pieni kulkija

"Yritin
        Kirjoittanut: Pieni kulkija, 29.5.2004 klo 08.26

avauksessani perustella sitä, miksi muut ihmiset hieman ihmettelevät vanhoillislestadiolaisten touhuja. Tein avauksen lähinnä sen vuoksi, että vanhoillislestadiolaisten ei tarvitsisi niin paljon ihmetellä sitä, miksi muut ihmettelevät."

• pääpensaassa

Jos joku kertoisi mihin nämä säännöt perustuu, niin olisi helpompi ymmärtää teitä. Jotenkin tuntuu et tää on taas tälläinen "vaiettu aihe" josta ei saa puhua. Taitaa johtua siitä ettei kukaan edes tiedä miksi ne on kiellettyjä, "niin on aina ennenkin ollut", sitten jos joku siitä kysyy menee herneet heti nenään.

• normaali eläväinen
        pääpensaassa kirjoitti:

Jos joku kertoisi mihin nämä säännöt perustuu, niin olisi helpompi ymmärtää teitä. Jotenkin tuntuu et tää on taas tälläinen "vaiettu aihe" josta ei saa puhua. Taitaa johtua siitä ettei kukaan edes tiedä miksi ne on kiellettyjä, "niin on aina ennenkin ollut", sitten jos joku siitä kysyy menee herneet heti nenään.

Täytyy kyllä sanoa, että niiden säännöissä ei ole järjen hiventäkään. Ahdistavalta kuulostaa elämä tuollaisessa sääntöjen helvetissä, kun luulisi, että voisi helpomminkin elää. Luulen, että tälläiset ääri- ihmiset haluavat sääntöjä ja palvontaa, koska ovat liian heikkoja elämään ilman niitä ja vapaasti. tarkoitan sitä, että on vapaa itse päättämään elämänsä kulusta ennemminkin kuin, että joku yhteisö sanelisi ja kyttäisi elämää. Joillekkin se varmaan tuottaa suunatonta tyydytystä, kun saa yhteisön huomion.

Kaikkihan me elämässä haluamme hyväksyntää, mutta kaikella rajansa. Tiedän esim. Alavieskassa olevia lestadiolaisia, jotka katsovat TV: tä sen kun kerkiävät. Salaavat sen muilta. Mitä olen kuullut juttuja yleisesti ja uskon niiden totuudenmukaisuuteen, niin että näiden kiihkoilijoiden joukossa kateus ja kauna elää päivittäisessä kanssakäymisessä. Ihmiset ovat pahansuopaisia toisiaan kohtaan.

Myös sekin, että nämä kiihkoilijat vielä kaiken huipuksi kuvittelevat olevansa tekosiensa kautta parempia kuin muut!! Ovat niin tekopyhiä ihmisiä kuin vaan voi olla.

• Veeruska (vl)

Ok. Meillä on sääntöjä tai paremminkin ohjeita (sillä niiden toteuttamista ei valvota). Pyrkimyksenä on olla yhteneväinen opissa ja elämässä, mutta kuitenkin niin, että ihminen kuuntelisi ratkaisuissaan ensisijaisesti omaatuntoaan.

Nuo ensiksi mainitsemasi asiat ovat enemmänkin tapakulttuuria, jonka pohjalla vallitsee kuitenkin ajatus siveästä elämästä. Nimittäin meikkaus ja hiusten värjäys on liitetty perinteisesti maailmalliseen menoon eli miesten vokotteluun (kiva sanonta ;)), minkä vuoksi ilmiö on tuomittu. Nykyaikana meikkaus ja värjäily on niin tavallista, ettei siihen liitetä välttämättä samanlaisia merkityksiä kuin aikaisemmin. Valtaosa vl-uskovaisista ei pidä noita uskomisen kannalta tärkeinä asioina, mistä on osoituksena se, ettei kukaan puutu esim. Venäjän vl-naisten meikkaamiseen. Asiaa ei nähdä siis uskomisen kannalta olennaisena. Olen kyllä kuullut, että osalla meikäläisistä naisista on hyvinkin jyrkkiä kannanottoja meikkamiseen ja hiusten sävyttämiseen, eli naiset näitä asioita saattavat vahtia toisiltaan. Miehet tuskin erottavat, onko jollakin vähän meikkiä vai ei. Koska nämä ovat enemmänkin tapakulttuuria, ne muuttuvat ajan myötä ympäröivän kulttuurin muutosten myötä (esim. suhtautuminen permanenttiin tai miesten partoihin). Vanhemmilla ihmisillä on jyrkempi kanta kuin nuoremmilla, mikä kielii asenteiden hiljaisesta muuttumisesta. Siitäkin ne erottaa uskomisen peruskysymyksistä, jotka eivät muutu aikojen kuluessa ja jotka ovat samat niin nuorilla kuin vanhoilla.

Urheiluun taasen lapsia ja nuoria kannustetaan, mutta olet sikäli oikeassa, että kilpaurheilu nähdään uskolle vaarallisena yleisissä kannanotoissa siihen liittyvän palvonnan ja kilpailuhenkisyyden vuoksi (ks. 1. käsky: "Minä olen Herra sinun Jumalasi, älä pidä muita Jumalia"). Oma mieheni käy joskus katsomassa jääkiekkomatseja ja sanoo, että siellä näkyy paljon muitakin vl-uskovaisia. En ole itse käynyt matseissa, kun kuulemani mukaan niissä vallitsee maailmallinen maono ja meininki (musiikki, cheerleaderit, alkoholi jne.). Mieheni taas kokee, ettei hänen omatuntonsa pahennu katsomossa istumisesta sen enempää kuin ottelun kuuntelemisesta radiostakaan, joten se siitä.

Tupakointi on mielestäni paitsi huono tapa, myös oman ruumiinsa eli Pyhän Hengen temppelin tuhoamista. Kyllä useimmissa vl-kodeissa saarnataan lapsille ja nuorille voimakkaasti tupakointia vastaan, mutta kun monet ovat jääneet siihen niin koukkuun, etteivät irti pääse. Erona alkoholiin on nähtävä liitännäiskulttuuri: alkoholin kielteiset vaikutukset koskettavat usein myös läheisiä, tupakoinnin osalta lähinnä tupakoitsijaa itseänsä.

Meillä on siis "sääntöjä", mutta ei niitä aivan mielivaltaisesti ole laadittu, kuten helposti ulkopuolisesta voisi vaikuttaa. Perustana on halu varjella uskoa ja elää Raamatun mukaisesti mahdollisimman siveää ja hurskasta elämää. Osa "säännöistä" muuttuu aikojen mukana, mutta uskon peruskysymykset pysyvät samoina.

• Nallikari

"Oma mieheni käy joskus katsomassa jääkiekkomatseja ja sanoo, että siellä näkyy paljon muitakin vl-uskovaisia. En ole itse käynyt matseissa, kun kuulemani mukaan niissä vallitsee maailmallinen maono ja meininki (musiikki, cheerleaderit, alkoholi jne.). Mieheni taas kokee, ettei hänen omatuntonsa pahennu katsomossa istumisesta sen enempää kuin ottelun kuuntelemisesta radiostakaan, joten se siitä."

Maailmallista menoa.

Jos tuosta periaatteesta lähdetään, niin elämä menee aika vaikeaksi. Jos kävelet Mannerheimintietä pitkin, niin vastaan saattaa tulla joku ukkeli kännissä (= maailmallinen meno). Jos matkustat bussissa, niin radiosta saattaa kuulua rockia (= maailmallinen meno). Jos käyt Stockmannilla ostoksilla, niin vastaan saattaa kävellä hemaisevan näköisiä typyköitä (= maailmallinen meno).

Jos menet Raksilaan katsomaan Kärppien peliä - musiikkia, cheerleadereita, kaljaa (= maailmallinen meno).

Voitko elää ilman "maailmallista menoa"?

Olen samaa mieltä kuin miehesi.

• havukka-ahon ajattelija

vanhoillislestadiolaisilla, kun sitä joukkoa ihmettelevät sekä uskomattomat ihmiset että toiset uskovaiset. outous herättää ihmetystä.

• haukotus

Ole jo loppuunkaluttu täällä?

• ei nukuta

on syytä pitää esillä siihen asti kunnes pahimmat järjettömyydet ja tarpeettomat ihmisten kiusat poistuvat vanhoillislestadiolaisuudesta.

• ...
        ei nukuta kirjoitti:

on syytä pitää esillä siihen asti kunnes pahimmat järjettömyydet ja tarpeettomat ihmisten kiusat poistuvat vanhoillislestadiolaisuudesta.

Miksi et ihmettele esim. juutalaisten, jehovien, muslimien "kieltoja", etkä odota niiden poistumista?

• ei nukuta
        ... kirjoitti:

Miksi et ihmettele esim. juutalaisten, jehovien, muslimien "kieltoja", etkä odota niiden poistumista?

tiedät, mitä minä ihmettelen?

• laskuri

Taas joku vedättää tätä päästäkseen suosituimpien listalla kärkeen; juuri pääsi Riikan ohi neljänneksi.....

• -Löytyy raamatusta.

Raamatussa Jeesus sanhoo " Antakaa lasten tulla tyköni" Joka viittaa siihen..
      Toi on ihan naurettavaa!! ikkunallinen Pesukone..
      kuka lie keksiny ettei vois olla!
      menee ihan Ala/Yläastejuttujen puolelle..

• Öhöm

""Ehkäisy syntiä"
        Kirjoittanut: -Löytyy raamatusta., 3.6.2004 klo 16.47

Raamatussa Jeesus sanhoo " Antakaa lasten tulla tyköni" Joka viittaa siihen.."

tämä kohta Raamatussa määrittelee, että ehkäisy on "syntiä".

Niinkö?

• su

Ei ehkäisy voi syntiä olla, jos ei pääse pukille laisinkaan ainakaan miehelle. Mutta silloin synti lankeaa naiselle, koska kiimaista on autettava, ettei tule kirotuksi.

Tarkitatko" öhöm"sitä, sen hävyttömän sanonnan mukaan, että täällä maanpäällä ei saa kuin ukkomiehet, mutta sen hengellisen laulun mukaan, taivaassa on tarjolla lapsillekin.

• #

SU, kummanko Jumalan luulisit pitävän tuosta. Minusta tuntuu, että meillä todella on eri Jumala.

• su

# Minun Jumalani on huumorintajuinen. Sinun Jumalasi, tai onko sinulla yleensä se Jumala joka on suurin korkein kaikkitietävin, armahtavin ja suojelevin. Minulla on sellainen Jumala. Sinä # olet harhautunun armon ja syntienanteeksiantajasta.

Kyllä tuo minun murjaukseni muutamia uskoviakin nauratti, ehkä sinuakin. Mutta teidän pitää vain uskovaisuunen harso syntisten ajatuksienne ja tekojenne edessä. Tulihan tämä nyt # selväksi sinullekin. mitä minä tarkoitan.

• #

Monta kertaa vitsi naurattaa yllätyksellisyydellä ja huomaan toimivani samalla tavalla, kuin muutkin ihmiset. Valitettavasti tuosta jutusta tuli nyt niin epämielyttävä kuva, ettei oikein naurattanut. Voihan vika olla minussa ja Jumala nauraa kanssasi.

Minulla on se Jumala, joka Raamatussa ilmoitetaan.

Jos tarkoitat, että sinulla vain on oikea usko ja minulla väärä, niin tuli selväksi tarkoituksesi. Siitä on turha kiistellä, kummalla on oikea, tai oikeampi usko. Jos sinä uskot Jeesuksen sovintotyöhön, niin se on siinä. Jos uskot pystyväsi sovittamaan jonkun pikkusynnin nenäkkäin tuomiolla, niin olet väärässä sen opetuksen mukaan, mitä Raamattu opettaa.

• kainpperr

oNKO KAIKKI LESTAT MIEHET HYVÄKSI KÄYTTÄJIÄ.nYT SELVILLE TULLT PALJON TIETOON ,ETTEI ISÄ EIKÄ ÄITI VOI AUTTAA VÄVYPIOKIAANKAA,NE SAAVAT NAIJA NATSUKKAA VAIKONSA PIKKI SISKOJA.Tuntuu Helvetti on irti.

• su

Hupsista vaan. Sovittelen ne syntini taitojeni, ja katumuksieni mukaan Jumalalle kuten Aabraham, ja hänen aikalaisensa kuvittelivat sovittavansa raamatun mukaan.

Raamattu opettaa, niin kuten harhautuneet apostolit sen esittävät väärällä rastilla korttinsa leimanneille, eivätkä niin, kuten Jeesuskin on opettanut Jumalan suurena apulaisena. Jumala olleen hänenkin rukouksen kohde. Tiedän kyllä miksi et ymmärrä!

Et sinä voi estää Jumalaa antamasta minulle näitä syntejäni anteeksi. Mutta et sinäkään niitä saa anteeksi, koska et kunnioita Jumalaa ja pyydä häneltä töpeksimisiäsi anteeksi.

• #

Missä kohtaa Raamatussa sanotaan, että taitavasti sovittelemalla ja katumalla saisit syntisi anteeksi. Kuuntelin tuolta Sansan sivuilta Matt. 18:21-34 selityksen, jossa Jeesus kertoo vertauksen kuninkaasta ja velallisesta. Sen mukaan meidän syntitaakka on niin iso, ettei sitä pysty kukaan koskaan maksamaan omasta puolestaan. Miten sinä olisit poikkeus.

Kuningas kuitenkin armahti velallisen ja antoi koko velan anteeksi. Tämä tarkoittaa Jeesuksen pelastustyötä, eikä siihen mahdu mitään meidän ansiota, tai tekemistä. Usko ainoastaan. Minulla meinaa olla tuon kanssa vaikeuksia, kun emmehän me niin kokonaan pahoja olla, mutta niin se vaan on.

Jos sinulla on erilainen usko, niin en voi sille mitään, enkä varmasti voi estää Jumalaa antamasta sinulle syntejäsi anteeksi, enkä edes haluaisi estää. Tuomitseminen ei ole meidän käsissä. Minua vain hirvittää, jos joku on opettanut sinulle jotain väärää oppia.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      38
      3575
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      34
      2325
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      80
      2253
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      54
      2150
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      25
      1575
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      59
      1508
    7. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      76
      1417
    8. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      55
      983
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      69
      967
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      38
      837
    Aihe