AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Wankel-moottori on nerokkuuden kuvaavin esimerkki

Wankel-moottori on nerokkuuden kuvaavin esimerkki

16 Vastausta 1 102 Lukukertaa
Joskus 1950-luvulla keksittiin hyvin erikoinen ajatus, että polttomoottorin männän tilavuuden muuntamisen voi tehdä liikuttamalla kahta erikoista pintaa toistensa suhteen. Kyse on kiertomäntämoottorista eli wankel-moottorista. Hakekaa wikipediasta tms. Englanninkielisessä wikipediassa on hyvä animaatio.

Niitä kahta pintaa voi kuvata vain yhtälöillä. Kuinka moni edes tietää niistä pinnoista ja sitten vielä tulee ajatelleeksi niiden väliin jäävää tilavuutta (tai oikeastaan pinta-alaa) ja keksii sopivuuden polttomoottoriin? Ei voi kuin ihmetellä miten joku on voinut keksiä sellaista.

No, sitten myöhemmin satuttiin huomaamaan, että wankel-moottorin hyötysuhde, teho/paino-suhde ja huoltoväli eivät ole mitenkään hyviä, mutta se ei vähennä keksinnön nerokkuutta ainakaan kovin paljon. Wankel-moottori on ehkä kaikkein nerokkain mekaaninen laite kautta aikojen.



Joskus vuosia sitten kuului huhuja, että wankel-moottorin hyötysuhdetta olisi onnistuttu parantamaan huomattavasti. Joku väitti tehneensä paremman version omaa VTOL-lentokonettaan varten (jota halusi nimittää lentoautoksi). Väite on hieman epäilyttävä, koska sitten sitä moottoria voisi käyttää kaikenlaisissa lentokoneissa, veneissä ja hybridiautoissa.

Onko se perinteistä lieriöistä tehtyä mäntämoottoria parempi vai huonompi jos vertaa etanolin tai muiden biopolttoaineiden kanssa? Entä jos on makeassa vedessä kulkeva vene tai laiva joka voi hyödyntää männän sisälle ruiskutetun veden höyryn laajenemisesta tulevan lisävoiman?

Entä jos siihen yhdistää sen vuosia vanhan suomalaiskeksinnön jossa hydrauliikkaa käytetään mm. portaattomien vaihteiden toteuttamiseen?

Entä jos vaikka muutama tai 10 kiertomäntää jotenkin yhdistetään toisiinsa, edelliseen liittyvällä tavalla, magneettikentillä tai kammella?



Onko Wankel-moottorin pintojen ideaa käytetty pumppujen, kompressorien tai höyrykoneiden(vaikka ydinvoimalassa) toteuttamisessa?
Otahan aloittaja ne lääkkeesi.
Minäkin otin jo omani.
Ei ole lentolaitteessa turbiinin voittanutta. Vain pyöriviä osia. Ei ole kontaktia pintojen kanssa. Hyvä teho-paino suhde, minun mielestä paljon parempi kuin wankelilla. Jos tarvitaan paljon tehoa pienessä tilassa on turbiini oikea ratkaisu.
mm tankeissa käytetään turbiinimoottoreita.
Laivoissa taas voimalaitteen paino ei aiheuta ongelmia ja siellä käytetään taloudellisia suuria dieselmoottoreita.

Luotettavuus, kulumattomuus, paino ym tekijät huomioiden. Mielestäni turbiini on parempi keksintö kuin Wankel
Turbiinimoottori on kyllä kärkipäässä moottorikeksinnöistä. Vain kaksi liikkuvaa osaa: pyörivä akseli ja yhteen suuntaan liikkuvat palokaasut.

Fiksuja ovat myös sysäysputkimoottori ja patoputkimoottori. Varsinkin sysäysputkimoottori on hieno, koska sen pystyy valmistamaan todella helposti ja halvalla ja se sisältää vain yhden liikkuvan osan: palokaasut. Moottori joka koostuu pelkästä putkesta; voiko yksinkertaisempaa enää olla? Toki hyötysuhde on sitten vähän kehnohko sysäysputkessa.

Sitten samaa joukkoon liittyy vielä stirlingmoottori, jonka nerokkuutta ei ihmiskunta ole vielä osannut hyödyntää.
. Wankel-moottori on ehkä kaikkein nerokkain mekaaninen laite kautta aikojen.//

mina vaittaisin pyoran keksimisen olevan jopa tarkeampi,kun wankkelin

tai wessan ponton..waikkei taida niin mekaaninen ollakkaan
"mina vaittaisin pyoran keksimisen olevan jopa tarkeampi,kun wankkelin"

Tärkeämpi kyllä, mutta tässä olikin kyse nerokkuudesta. Yksi tarkoitus oli osoittaa miten eri asia tärkeys/hyödyllisyys on kuin nerokkuus. Hyödyllisyys ei ole nerokkuuden ehto. Nerokas idea voi olla myös täysin hyödytön tai vähemmän hyödyllinen kuin olemassaolevat vaihtoehdot. Se on kaikille tärkeää tiedostaa. Osa pitää sitä itsestäänselvyytenä, mutta osalle se on uutta.

Kaasuturbiini - sellainen kuin esim. useimmissa helikoptereissa ja joissain lentokoneissa ja laivoissa - on nerokkuudessa ehkä kakkonen. Kaasuturbiinin ongelma on sen vaatima erikoinen kultaa kalliimpi metalliseos. Se metalliseos on niin kallista siksi koska se pitää valmistaa niin hankalalla, hitaalla ja vaikealla tavalla. Halvempi metalli voisi kelvata jos tyydyttäisiin huonompaan hyötysuhteeseen tai jos tarjolla on riittävästi vettä jäähdytykseen ja laajenemiseen.
Turbiini on hieno, mutta ongelma on suuret kierrosluvut ja monimutkainen rakenne: paljon kalliita siipiä ym. Strirling-moottori on hieno (varmaan tulevaisuus vielä edessä), mutta teho/paino on ongelmana.

Esittelen vielä yhden: vapaamäntämoottori: superyksinkertaine rakenne, vain yksi liikkuva osa. Sopii erinomaisesti hybridikulkuneuvoihin generaattoria käyttämään.
http://en.wikipedia.org/wiki/Free-piston_engine
http://www.treehugger.com/free-pistong-engine-image-01.jpg

Kun kuvan kaksitahtiratkaisu varustetaan viritetyllä pakoputkella, saadaan hyötysuhde ja teho/paino korkeaksi. Hybridissä riittää, kun moottori toimi aina vain optimikuormalla ja kierroksilla, jotka elektroniikka säätää.
Vastikään kehiteltiin vapaamäntämoottoria yhdistettynä hydraulisiin vehkeisiin. Kuinka hommassa mahtoi käydä?

Hektokaarna318: "Entä jos on makeassa vedessä kulkeva vene tai laiva joka voi hyödyntää männän sisälle ruiskutetun veden höyryn laajenemisesta tulevan lisävoiman?" ?? Miksi pitäisi olla makeaa vettä aluksen alla?
Wankel ilma-aluksissa? Mazdan moottoreita on Experimental-lentokoneissa USA:ssa pari sataa. Norton wankel moottorista kehitetty 1-roottori versioita (Austro-engine) yli 500 kpl ASH-moottoripurjekoneissa. Norton wankel 588c muutamia kymmeniä ja uutena tulokkaana Karting-käytössä menestynyt Woelfle Engineering 40 ja 50 hp moottoreita myös ilmassa, erityisesti UAV-koneissa. Lisäksi markkinoilla on Wankel AG:n tuotteita.
70 -luvun wankel-Suzuki RE5:
Ilma-aluksia varten on myös tämä pieni viisikuutioinen, ollut OS:n valikoimassa jo vuosia, ellei peräti vuosikymmeniä:

http://www.osengines.com/engines/osmg1401.html
Sulla on ideaa! miksi et asiaa käytä hyväksesi?
Wankel-moottorin käyttämä geometria on paljon vanhempi ajatus kuin moottorin toteutus. Kompressorissa geometriaa on käytetty jo vuosikymmeniä aiemmin.

Wankel-moottorin tulon aikaan oli kokeilussa paljon muitakin moottorigeometrioita, joissa pääideana oli luopuminen edestakaisesta liikkeestä. Kaikissa niissä tuli esille samat ongelmat kuin wankelissakin, eli tiivistämisen vaikeudet ja kuluminen.

Ei riitä, että idea on periaatteessa hieno, sen pitää vielä toimia käytännön toteutuksenakin. Tätä ehtoa wankel ei kunnolla täyttänyt.
Mazda on nuo wankelin kulumisongelmat jo ratkaissut, mutta perusongelmiksi on jäänyt huono hyötysuhde ja päästöt. Wankelmoottorinen auto vaan edelleen kuluttaa liikaa.
Sepä se. Vaikuttaa fiksulta, mutta ei vain toimi.
>Wankel-moottori on ehkä kaikkein nerokkain mekaaninen laite kautta aikojen.

Minäkin kyllä innostuin aikoinaan Wankelmoottorin erilaisesta ideasta.
Perinteisten polttomoottorien männällä saatuun liikkeeseen verrattuna onhan se melko lailla uusi tapa. Niissähän Itse männän liike on saatu pyörään kun ilmeisesti aikaisemmin oli ko. kone toisinpäin eli tuuli- ja vesivoimaloista saatu pyörässä oleva energia oli käytetty edestakaisesti liikkuvassa tapissa tai siis käytännössä männästä hyödyksi?

Jos ajatellaan vielä yleisemmin energian muuttamista liikkeeksi niin ei ole kovin pahoja ajatusvirheitä esim. käyttää tuulta tai vettä energiana purjeissa, tuulivoimaloissa jne. Vanhoja keksintöjä mutta niin vain ovat käyttökelpoisia edelleen.
Jos ajatellaan n. 100 vuoden haarukalla saatuja tämän aiheen keksintöjä niin ei ole sähkömoottoritkaan ihan käyttökelvottomin idea. Tai siitä jatkokehitelmänä sähkömoottorin staattori oikaistuna tasoksi ja sitä myötä saadut magneettikentässä kelluvat sähköjunat? Niissä on tosin ongelmana ettei niitä voi hyödyntää vapaasti liikkumiseen mihin haluaa vaan mennään sinne mihin kiskot sojottaa mutta positiivisena puolena on ratkaistu energian muuttamisen liikkeeksi lisäksi lähes kitkaton eteenpäin rullaaminen tai tässä tapauksessa liukuminen. Se on sitten saatu hyödynnettyä nopeutena. Nopeuden lisääntyessä ilmanvastus kylläkin vaivaa kuten kaikkea nopeaa liikettä. ;(

Jos sitten haluat vängätä sitä "nerokkain mekaaninen laite" teemaa niin on joku mekaaninen kellokin ihan näppärä idea? Tai suunnistuksessa kompassi? Ja kyllä, myös nämä yllä muistetut erittäin yksinkertaisen rakenteen polttomoottorit ovat nerokkaita. Toiminnallisuuden kannalta nerokkain laite on tosiaankin yksinkertainen, vähän liikkuvia osia sisältävä ja vähällä energialla toimiva laite joka on vielä helppo ja edullinen valmistaa?

Kuten kaikki tietää, ei ko. laitteen kehittely ole vielä millään lailla loppunut. Päin vastoin. Ja siihen päämäärään tai edes edellisten keksintöjen tai laitteiden hiukan paranneltujen versioiden saamiseksi olisi syytä ottaa pois näkökenttää rajoittavat esteet? Wankel oli kyllä hyvä irtiotto näkökentän laajentajana, mutta on kuitenkin jäänyt vielä lopullisesta tavoitteesta melkoisesti joissakin kohdin?
 /   /  /  / Wankel-moottori on nerokkuuden kuvaavin esimerkki

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta