Kärnä & Kymäläinen

äänestäjä.

Molemmat ennen vaaleja, ainakin uutisvuoksen vaalikoneessa vastustivat eu-tukia, mutta miten kävikään. Molemmat hyväksyivät äänestyksessä portugalin tuet.

Näin ne takit kääntyy, ja lupaukset äänestäjille olikin pelkkää sananhelinää. Sietäisivät edes hävetä, ja antaa julkiset selitykset.

Niin se valta vaan sokaisee ja aiheuttaa dementiaa.

Ei koskaan enää demareille yhtään ääntä.

112

764

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • temari...

Äänestin Sunaa, vaikka en kaikissa asioissa ollut samaa mieltä hänen kanssaan. Äänestin, koska on demari. Edustajan on pääsääntöisesti oltava solidaarinen puolueelle ja puolueen ajamalle kannalle. Ennen vaaleja äänestäjän pitää olla kriittinen, ei niinkään ehdokkaan, kuten olet huomannut. Kiveen hakatut kannat eivät nykyään vie kovin pitkälle politiikassa. Asiat ja tilanteet muuttuvat nopeasti ja edustajien on osattava toimia sen mukaan.

On kuitenkin olemassa perusperiaatteita, joista pitää pitää kiinni. Jokaisella puolueella on puolueohjelmat, joiden mukaan puolueet tekevät päätöksiä. Yksityidellä edustajalla voi olla siitä poikkeavia kantoja, mutta puolueen päätökset sanelevat, mikä on lopullinen kanta. Eri mietä voi toki olla, mutta se ei edistä yhteistä asiaa. Ennenpitkää se johtaa erilleen suuntautumiseen ja mahdollisesti lähentymään jotain toista puoluetta. Esimerkkejä tästä on olemassa. Loikat puolueesta toiseen.

Esim. avioliitossa, miehellä ja vaimolla voi olla erilaiset näkemykset asioista. Lopulta päätökset tehdään sen mukaan, mikä on kokonaisuutta ajatellen paras ratkaisu, joskus jopa tyytymällä, pitkin hampain toisen päätökseen. Jos minä lähden tältä istumalta vieraisiin eikä vaimo sitä luonnollisestikaan hyväksy vaikka itse sen hyväksyisin, niin avioliiton kannalta ei oma päätökseni ole hyväksyttävä. Linjasta poikkeavista päätöksistä vastaa tekijä itse. Hiukan ontuva vertaus, mutta olkoon.

Politiikka on monien asioiden yhteen sovittamista, kuten on avioliittokin.
      Avioliitto on mitä suuressa määrin politiikkaa.

Yhtä hyvin olisin voinut äänestää Kärnää, mutta en äänestänyt, koska tähän astiset näytöt (Tradeka) eivät vakuuttaneet minua. Edistystä on kuitenkin, toivottavasti tapahtumassa, jos yhden eduskunnassa pidetyn puheen perusteella voidaan jotain päätellä. Ainakin yhden minuutin puheessa oli asiaa ja edustajalta vaadittavaa jämäkkyyttä.

• luotto mennyt

Miksi antaa lupaus, jota ei aio pitää. Siinä asiassa demarit on kepun linjoilla. Kannattaisi olla rehellinen ja sanoa totuus.

• temari....

Sinun peraatteilla ei kannattaisi luvata mitään. Ei ihminen voi antaa häntä koko ikänsä sitovia lupauksia, etenkään politiikan saralla. Ainoastaan hän voi pyrkiä pitämään antamansa lupaukset.

Itse olen antanut muutaman lupauksen, jotka pyrin pitämään, vaikka niidenkin pitäminen on fifty-sexty puoleksi muista riippuvaisia ei yksin minusta.

Avioliittolupaus. Nykyisistä avioliitoista hajoaa toisen puolison tahdosta 50%. Jos jonakin aamuna on lappu pöydällä, missä todetaan, että pärjäilehän tästä lähtien ilman minua ja aalekirjoitus, niin minkäs teet. So What! Siinä eivät vannotut valat ja sopimukset päde.

Sotilasvala. Mikäli maahan tulee tilanne, jossa en katso pystyväni periaatteesta puolustamaan tätä maata, voin jättää puolustamatta.

Vaitiololupaus on ehkä ainoa näistä, minkä voin pitää 100%, vaikka en enää "alalla" olekkaan, jossa sen annoin. Tähän ryhmään kuulu myös luottamus toiseen henkilöön. Ihmisten välinen luottamus, ilman mitään erillisiä sopimuksia on kaikkia muita sopimuksia tärkeämpi.

Edellä mainittujen lisäksi kymmenet muut lupaukset, joiden pitäminen ei ole yksistään minusta riippuvaisia.

Tällä perusteella en menisi 100% lyömään lukkoon mitään asiaa.

Kaikki sopimukset pyrin pitämään, mihin minulla on vähänkin vaikutusta ja mahdolisuus pitää ne.

Sopimus on voimassa niin kauan, kun siitä on hyötyä yhtä paljon molemmille sopimusosapuolille.

Olenko väärässä, korjatkaa jos olen.

• luottamusmies.
        temari.... kirjoitti:

Sinun peraatteilla ei kannattaisi luvata mitään. Ei ihminen voi antaa häntä koko ikänsä sitovia lupauksia, etenkään politiikan saralla. Ainoastaan hän voi pyrkiä pitämään antamansa lupaukset.

Itse olen antanut muutaman lupauksen, jotka pyrin pitämään, vaikka niidenkin pitäminen on fifty-sexty puoleksi muista riippuvaisia ei yksin minusta.

Avioliittolupaus. Nykyisistä avioliitoista hajoaa toisen puolison tahdosta 50%. Jos jonakin aamuna on lappu pöydällä, missä todetaan, että pärjäilehän tästä lähtien ilman minua ja aalekirjoitus, niin minkäs teet. So What! Siinä eivät vannotut valat ja sopimukset päde.

Sotilasvala. Mikäli maahan tulee tilanne, jossa en katso pystyväni periaatteesta puolustamaan tätä maata, voin jättää puolustamatta.

Vaitiololupaus on ehkä ainoa näistä, minkä voin pitää 100%, vaikka en enää "alalla" olekkaan, jossa sen annoin. Tähän ryhmään kuulu myös luottamus toiseen henkilöön. Ihmisten välinen luottamus, ilman mitään erillisiä sopimuksia on kaikkia muita sopimuksia tärkeämpi.

Edellä mainittujen lisäksi kymmenet muut lupaukset, joiden pitäminen ei ole yksistään minusta riippuvaisia.

Kaikki sopimukset pyrin pitämään, mihin minulla on vähänkin vaikutusta ja mahdolisuus pitää ne.

Sopimus on voimassa niin kauan, kun siitä on hyötyä yhtä paljon molemmille sopimusosapuolille.

Jos työnhakija (ehdokas) tarkoituksella harhauttaa, antamalla valheellista tietoa työnantajalla (äänestäjä), ymmärtääkseni työsopimus tulee silloin purkaa, koska kyseessä on tietoinen harhaanjohtaminen, mikä on myös paheksuttava teko. Näitä työsuhteenpurkuja on useitakin.

• tuleva äänestäjä
        temari.... kirjoitti:

Kyllä olet väärässä. Jos on jotain luvannut, niin eikö silloin pidä siitä kiinni kynsin ja hampain. Jos vaihtaa mielipidettä, niin silloinhan se vaihto eli takinkääntö pitäisi selittää ja uskottavasti. Nythän ei ole tehty muuta, kuin käännetty takkia ja vauhdikkaasti. Uskokaa huviksenne, että samaa on luvassa monessakin asiassa.

Jos ovat rehellisellä mielellä liikkeellä, silloin soisi heidän laskeutua kansan eteen antamaan selitys. Jos ei, niin silloin pysykööt piilossa.

Kansan muisti on pitkä ja armoton.

• temari......
        luottamusmies. kirjoitti:

Jos työnhakija (ehdokas) tarkoituksella harhauttaa, antamalla valheellista tietoa työnantajalla (äänestäjä), ymmärtääkseni työsopimus tulee silloin purkaa, koska kyseessä on tietoinen harhaanjohtaminen, mikä on myös paheksuttava teko. Näitä työsuhteenpurkuja on useitakin.

Olet oikeassa, toveri luottamusmies. Äänestäjä voi purkaa sopimuksen yksipuolisesti seuraavissa vaaleissa.

Edustajan ja äänestäjän välinen työsuhde, jos sitä voi siksi kutsua, on määräaikainen ja jatkuu kuitenkin 4 vuotta, joten sitä ei voi heti purkaa, kuten normaalin työsuhteen.

Tässä tapauksessa ei muu auta, kun äänestäjän on hyväksyttävä asia ja purtava hammasta 4-vuotta. Meillähän on hyvä hammashuolto ja purukisko on suositeltava hankinta tässä tapauksessa.

Siitä valheellisesta tiedosta pitää olla selvä ja todistettavissa oleva näyttö. Sen hankkimiseen on varattava aikaa, olutta ja tupakkaa jos on olut- ja tupakkamies.

Tässä vaiheessa kannattaa hankkia sinikantinen vihko ja laittaa ylös kaikki asiat, millä katsoo olevan vaikutusta näytön kokoamisessa.

• temari.....
        tuleva äänestäjä kirjoitti:

Kyllä olet väärässä. Jos on jotain luvannut, niin eikö silloin pidä siitä kiinni kynsin ja hampain. Jos vaihtaa mielipidettä, niin silloinhan se vaihto eli takinkääntö pitäisi selittää ja uskottavasti. Nythän ei ole tehty muuta, kuin käännetty takkia ja vauhdikkaasti. Uskokaa huviksenne, että samaa on luvassa monessakin asiassa.

Jos ovat rehellisellä mielellä liikkeellä, silloin soisi heidän laskeutua kansan eteen antamaan selitys. Jos ei, niin silloin pysykööt piilossa.

Kansan muisti on pitkä ja armoton.

Kansan poliittinen muisti on 3 kk. Muisti voi mennä jopa yhden nukutun yön aikana.

Takin kääntöä on harrastettu kautta aikojen, eikä siitä sen suurempaa katastrofia ole syntynyt. Joskus on jopa suositeltavaa kääntää takkia. Kun joutuu valitsemaan kahden vaitoehdon väliltä, sekin on takin kääntöä. Harvoin kukaan vaihtaa sen takin likaista puolta päällepäin, yleensä käännetään puhdas puoli näkyviin.

Takin käännöstä on tehty itseään suurempi asia. Itse olen kääntänyt takkia moneen kertaan. Ensin käänsin poikamiehestä aviomieheksi, sitten tupakkamiehestä tupakoimattomaksi ja viinamiehestä raittiiksi. Nyt viimeisin käännös on ollut työläisestä eläkeläiseksi. Kaikki käännökset ovat olleet onnistuneita eikä kukaan ole niitä paheksunut.

• luottamusmies.
        temari...... kirjoitti:

Olet oikeassa, toveri luottamusmies. Äänestäjä voi purkaa sopimuksen yksipuolisesti seuraavissa vaaleissa.

Edustajan ja äänestäjän välinen työsuhde, jos sitä voi siksi kutsua, on määräaikainen ja jatkuu kuitenkin 4 vuotta, joten sitä ei voi heti purkaa, kuten normaalin työsuhteen.

Tässä tapauksessa ei muu auta, kun äänestäjän on hyväksyttävä asia ja purtava hammasta 4-vuotta. Meillähän on hyvä hammashuolto ja purukisko on suositeltava hankinta tässä tapauksessa.

Siitä valheellisesta tiedosta pitää olla selvä ja todistettavissa oleva näyttö. Sen hankkimiseen on varattava aikaa, olutta ja tupakkaa jos on olut- ja tupakkamies.

Tässä vaiheessa kannattaa hankkia sinikantinen vihko ja laittaa ylös kaikki asiat, millä katsoo olevan vaikutusta näytön kokoamisessa.

On ennenkin eduskuntia hajoitettu. Ei se ole sen ihmeellisempää. Totta töriset, että kansa voi olla uudistamatta mandaattia. Näinhän se tässä tilanteessa demokratian puolesta pitäisi mennä.

Tässä sinulle todisteet, että on harhautettu, ei siinä tupakkaa eikä olutta yhtään kulunut, kuten sinulla. SIllä olen raitis.

http://www.uutisvuoksi.fi/vaalikone/ehdokastiedot/62
        http://www.uutisvuoksi.fi/vaalikone/ehdokastiedot/61

http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw.cgi/trip/?${APPL}=aanestysu&${BASE}=aanestysu&${THWIDS}=0.38/1306644038_34562&${oohtml}=aax/hex5000&${html}=aax/aax5000&${snhtml}=aax/aaxnosyn&${savehtml}=/thwfakta/aanestys/aax/aax.htm

Eikö olekin ihmeellistä.

• luottamusmies.
        temari..... kirjoitti:

Kansan poliittinen muisti on 3 kk. Muisti voi mennä jopa yhden nukutun yön aikana.

Takin kääntöä on harrastettu kautta aikojen, eikä siitä sen suurempaa katastrofia ole syntynyt. Joskus on jopa suositeltavaa kääntää takkia. Kun joutuu valitsemaan kahden vaitoehdon väliltä, sekin on takin kääntöä. Harvoin kukaan vaihtaa sen takin likaista puolta päällepäin, yleensä käännetään puhdas puoli näkyviin.

Takin käännöstä on tehty itseään suurempi asia. Itse olen kääntänyt takkia moneen kertaan. Ensin käänsin poikamiehestä aviomieheksi, sitten tupakkamiehestä tupakoimattomaksi ja viinamiehestä raittiiksi. Nyt viimeisin käännös on ollut työläisestä eläkeläiseksi. Kaikki käännökset ovat olleet onnistuneita eikä kukaan ole niitä paheksunut.

Tätä keskustelua voidaan jatkaa se 4 vuotta, jolloin kansa muistaa.

Taidat olla aika reppana, kun vertailet tuollaisia käännöksiä noihin äänestäjän pettämisiin. Sinulla taitaa olla suhteellisuus ja ennenkaikkea selkärankaisuus aivan tietämättömiä sanoja.

• luotto mennys

Miksi ei saisi olla rehellinen? Jos rehellisisyys on kiellettyä aluetta. miksi se on tabu?

• temari....

Rehellisyys on yksi ihmisen perushyveistä. Ei rehellisyyttä ole kielletty, mutta itse olen tullut siihen tulokseen vuosien myötä, että politiikassa ei kannata painottaa rehellisyyttä kovin paljon. Siitä puhe mistä puute.

Kun poliitikko pyrkii olemaan rehellinen ei hän saa olla tyhmä, kuten usein on laita. Rehellinen ja tyhmä on huono yhdistelmä. Kokemuksesta voin sen sanoa.

Järkevä poliitikko voi käyttää rehellisyyttä hyväkseen, mutta harvoin poliitikot menestyvät pelkästään olemalla rehellisiä. Jos osaa käyttää rehellisyyttä hyväkseen pitää olla järkevä ja muutenkin fiksu. Hyvä esimerkki tästä on Erkki Tuomioja. SDP:ssä on muitakin, joita en tässä nyt käy luettelemaan. Kukaan ei jaksaisi lukea niin pitkää luetteloa ja pakko olisi jättää osa pois.

Rehellisyys sopivina annoksina on eduksi politiikassa.
        Rehellisyys ja politiikka eivät ole synonyymejä.
        Tyhmyys ja politiikka voivat olla.

Mitä rehellisyydellä politiikassa tarkoitetaan?

• ex-demari
        temari.... kirjoitti:

Rehellisyys on yksi ihmisen perushyveistä. Ei rehellisyyttä ole kielletty, mutta itse olen tullut siihen tulokseen vuosien myötä, että politiikassa ei kannata painottaa rehellisyyttä kovin paljon. Siitä puhe mistä puute.

Kun poliitikko pyrkii olemaan rehellinen ei hän saa olla tyhmä, kuten usein on laita. Rehellinen ja tyhmä on huono yhdistelmä. Kokemuksesta voin sen sanoa.

Järkevä poliitikko voi käyttää rehellisyyttä hyväkseen, mutta harvoin poliitikot menestyvät pelkästään olemalla rehellisiä. Jos osaa käyttää rehellisyyttä hyväkseen pitää olla järkevä ja muutenkin fiksu. Hyvä esimerkki tästä on Erkki Tuomioja. SDP:ssä on muitakin, joita en tässä nyt käy luettelemaan. Kukaan ei jaksaisi lukea niin pitkää luetteloa ja pakko olisi jättää osa pois.

Rehellisyys sopivina annoksina on eduksi politiikassa.
        Rehellisyys ja politiikka eivät ole synonyymejä.
        Tyhmyys ja politiikka voivat olla.

Mitä rehellisyydellä politiikassa tarkoitetaan?

Eli lyhyesti sanottuna, kyseiset politikot johdattivat äänestäjiä harhaan tarkoituksella. Valehtelu äänien kalastamisessa on sinun periaatteen mukaan sallittua toimintaa.

• temari....
        ex-demari kirjoitti:

Eli lyhyesti sanottuna, kyseiset politikot johdattivat äänestäjiä harhaan tarkoituksella. Valehtelu äänien kalastamisessa on sinun periaatteen mukaan sallittua toimintaa.

Äänestäjän pitää tietää, että ehdokas pyrkii saamaan ääniä lupauksilla, joita hän latelee vaalikampanjan aikana. Hän mainostaa itseään, että saisi itsensä myytyä äänestäjille. Normaalisti tuotteiden mainonnalla ei saa johtaa kuluttajaa harhaan, mutta onko äänestäjällä kuluttajansuojaa. Ei ole. Hänelle on jätetty vastuu kuullun ymmärtämisessä ja sen perusteella tehtävässä valinnassa.

Käydyissä vaaleissa oli useita potentiaalisia ehdokkaita, mutta ei yhtään sellaista, jota itse olisin suoralta kädeltä äänestänyt hänen lupaustensa ja vaaleja edeltäneen toimintansa perusteella. Jos oilisi pitänyt valita vain rehellisyyden perusteella ei olisi jäänyt yhtään valittavaa ehdokasta.

En väitä, että ehdokkaat olivat epärehellisiä, vaan he olivat tavallisia???? ihmisiä, jotka pyrkivät pääsemään eduskuntaan ajamaan meidän kansalaisten asioita. Tuota viimesitä lausetta kirjoittaessani minun piti yrittää pitää pokkani, etten olisi ruvennut nauramaan ääneen. Oli nimittäin pokassa pitelemistä.

Sain kuitenkin äänestettyä, omasta mielestäni parasta ehdokasta. Perhana.... ja taas sama juttu, en voi olla huvittumatta.......

Pitää lopettaa ja keskittyä ajattelemaan vakavammin tätä politiikkaa.......onhan se kuitenkin, viimekädessä yhteiseen hyvään pyrkimistä.......... ei, nyt on pakko lopettaa...... huh,huh.

• ex-demari
        temari.... kirjoitti:

Äänestäjän pitää tietää, että ehdokas pyrkii saamaan ääniä lupauksilla, joita hän latelee vaalikampanjan aikana. Hän mainostaa itseään, että saisi itsensä myytyä äänestäjille. Normaalisti tuotteiden mainonnalla ei saa johtaa kuluttajaa harhaan, mutta onko äänestäjällä kuluttajansuojaa. Ei ole. Hänelle on jätetty vastuu kuullun ymmärtämisessä ja sen perusteella tehtävässä valinnassa.

Käydyissä vaaleissa oli useita potentiaalisia ehdokkaita, mutta ei yhtään sellaista, jota itse olisin suoralta kädeltä äänestänyt hänen lupaustensa ja vaaleja edeltäneen toimintansa perusteella. Jos oilisi pitänyt valita vain rehellisyyden perusteella ei olisi jäänyt yhtään valittavaa ehdokasta.

En väitä, että ehdokkaat olivat epärehellisiä, vaan he olivat tavallisia???? ihmisiä, jotka pyrkivät pääsemään eduskuntaan ajamaan meidän kansalaisten asioita. Tuota viimesitä lausetta kirjoittaessani minun piti yrittää pitää pokkani, etten olisi ruvennut nauramaan ääneen. Oli nimittäin pokassa pitelemistä.

Sain kuitenkin äänestettyä, omasta mielestäni parasta ehdokasta. Perhana.... ja taas sama juttu, en voi olla huvittumatta.......

Pitää lopettaa ja keskittyä ajattelemaan vakavammin tätä politiikkaa.......onhan se kuitenkin, viimekädessä yhteiseen hyvään pyrkimistä.......... ei, nyt on pakko lopettaa...... huh,huh.

Hah hah, juuri tuon halusin kuulla, demariehdokas saa näköjään johtaa kuluttajaa, eli äänestäjää tietoisesti harhaan. Pidetään huolta, että seuraavissa vaaleissa nämä asiat muistetaan. Ehkä ei demariehdokas pidäkään äänestäjällä kuluttajansuojaa, toisin kuin toisella puolueella on selkärankaa seisoa lupaustensa takana.

Nuo asiat pitää muistaa jatkossa.

• temari...
        ex-demari kirjoitti:

Hah hah, juuri tuon halusin kuulla, demariehdokas saa näköjään johtaa kuluttajaa, eli äänestäjää tietoisesti harhaan. Pidetään huolta, että seuraavissa vaaleissa nämä asiat muistetaan. Ehkä ei demariehdokas pidäkään äänestäjällä kuluttajansuojaa, toisin kuin toisella puolueella on selkärankaa seisoa lupaustensa takana.

Nuo asiat pitää muistaa jatkossa.

Pakko sanoa tässäkin kohtaa, että mainitsen, jos ja kun tarkoitan nimenomaan SDP:n edustajia tai ehdokkaita. Kun puhun yleisesti politiikasta en mainitse mitään puoluetta siinä yhteydessä.

Puolueissakin on eroja tässä suhteessa. On luotettavia, joihin lasken SDP:n edustajat ja on epäluotettavia, sekä siinä välissä keikkuvia puolueita ja edustajia, joita on enenevässä määrin.

Vaikka nimimerkki "temari...." antaa selvän viitteen puoluekannastani, voin siitä huolimatta arvioida myös oman puolueeni edustajia ja politiikkaa kriittisesti. Kuten muidenkin puolueiden. En kuitenkaan, muiden puolueiden kohdalla tarkoitushakuisesti painota kielteisiä asioita, kuten näyttää joillakin tässä keskustelussa olevan tapana.

Jos poliittisille lupauksille vaadittaisiin "kuluttajansuoja" ei se koskisi pelkästään yhtä puoluetta, eli tarkoittamaasi SDP:tä, vaan se koskisi kaikkia puolueita.

Vain tyhmä johtaa äänestäjää harhaan tietoisesti. Jos äänestäjä menee itse tähän lankaan, ei hänkään ole kovin viisas.

Ymmärrän, nimimerkkisi perusteella, kielteisyytesi demaripuoluetta kohtaan. Ehkä ex-demarina olet itse pettynyt edellisissä vaaleissa. Olisi kannattanut pitäytyä entisessä.

• ex-demari
        temari... kirjoitti:

Pakko sanoa tässäkin kohtaa, että mainitsen, jos ja kun tarkoitan nimenomaan SDP:n edustajia tai ehdokkaita. Kun puhun yleisesti politiikasta en mainitse mitään puoluetta siinä yhteydessä.

Puolueissakin on eroja tässä suhteessa. On luotettavia, joihin lasken SDP:n edustajat ja on epäluotettavia, sekä siinä välissä keikkuvia puolueita ja edustajia, joita on enenevässä määrin.

Vaikka nimimerkki "temari...." antaa selvän viitteen puoluekannastani, voin siitä huolimatta arvioida myös oman puolueeni edustajia ja politiikkaa kriittisesti. Kuten muidenkin puolueiden. En kuitenkaan, muiden puolueiden kohdalla tarkoitushakuisesti painota kielteisiä asioita, kuten näyttää joillakin tässä keskustelussa olevan tapana.

Jos poliittisille lupauksille vaadittaisiin "kuluttajansuoja" ei se koskisi pelkästään yhtä puoluetta, eli tarkoittamaasi SDP:tä, vaan se koskisi kaikkia puolueita.

Vain tyhmä johtaa äänestäjää harhaan tietoisesti. Jos äänestäjä menee itse tähän lankaan, ei hänkään ole kovin viisas.

Ymmärrän, nimimerkkisi perusteella, kielteisyytesi demaripuoluetta kohtaan. Ehkä ex-demarina olet itse pettynyt edellisissä vaaleissa. Olisi kannattanut pitäytyä entisessä.

MIksi ei koskisi? Etkö sitä halua, että se kuluttajasuoja koskisi muitakin? Alat olla oikeilla jäljillä. Nythän sinäkin alat tulla järkiisi, kun sanot ao edustajia tyhmiksi. Hehän juuri tietoisesti harhaan johti. Nythän näyttää, että et sinäkään ole kovin viisas, kun siihen retkuun menit. Näinhän sinä toteat.

Onneksi en antanut kummallekaan ääntäni, että siinä tapauksessa en kuulu leiriisi.

• äänestäjä.

Kerro oikeasti, jos on rehellinen, miksi pitää valehdella...

• tutuus

Kumpikin valehteli niin paljon kuin ehtivät, eivätpä ole enää seuraavassa eduskunnassa.

• temari....

Kun tänään lupaan, että en hyväksy jotain ja se on myös puolueen kanta ja huomenna hyväksynkin sen ja sekin on puolueen kanta, niin en valehtele, olen vain toiminut puolueen kannan mukaisesti. En valehtele.

• ex-demari

Tuolla periaatteella on hyväksyttävää antaa äänestäjille lupauksia, joita ei ole edes tarkoituskaan pitää. Sovitaan etukäteen, että nämä lupaukset annetaan ja sen jälkeen porukalla päätetään, ettei niitä tarvitse pitää.

Mikäli sellainen on sdp:b toimintatapa, on se valitettavaa selkärangatonta toimintaa ja sitähän sdp:n kannattaisi tulevissa vaaleissa mainostaa, ettei tulisi lisää pettyneitä äänestäjiä.

• temari...

Minä en puhu yksinomaan SDP:n politiikasta, vaan politiikasta yleensä. Politiikkaon sitä.

• ex-demari
        temari... kirjoitti:

Minä en puhu yksinomaan SDP:n politiikasta, vaan politiikasta yleensä. Politiikkaon sitä.

Puheesi ovat samaa sananhelinää kuin ehdokkaillasikin.

• pitkä muisti

eikös se ole itsestään selvää, että kun pääsee "lihapatojen" ääreen nii kaikki hyvät ja pyhät lupaukset unohtuu!

• temari....

Sehän on itsestään selvyys. Niin tekisit sinäkin. Äänestäjät tietävt, että näin käy, mutta jokuhan sinne on aina saatava, että edes jotenkin tulisivat asiat hoidettua. Riippuu myös äänestäjien aktiivisuudesta, kuinka edustalle saadaan menemään viestiä meiltä.

Tänään TV:n Ykkösaamussa oli
        vieraana oli keskustan eduskuntaryhmän uusi puheenjohtaja Kimmo Tiilikainen.

Tiilikainen on viisas mies. Vaikka olen demari, niin sen sanon aivan rehellisesti.
        Puhuu järkeviä ja on erikoinen poliitikko siinä suhteessa, että ei hauku muita puolueita lyttyyn vaan asiallisesti arvostelee, jos on aihetta. Hyvä valinta keskustalta ryhmäpuheenjohtajaksi. Ainakin minun silmissäni keskustan arvostus nousee kohisten.

Toivottavasti saavat muilla henkilövalinnoilla pidettyä tämän nyt valitun linjan. Vanhat vaihtoon ja uudet järkevät tilalle. Kyllä keskustastakin heitä löytyy. Oppositiopolitiikkaa pitää myös tehdä järkevästi, kuten Tiilikainen on antanut aihetta olettaa tapahtuvan.

• kepu-ukko
        temari.... kirjoitti:

Sehän on itsestään selvyys. Niin tekisit sinäkin. Äänestäjät tietävt, että näin käy, mutta jokuhan sinne on aina saatava, että edes jotenkin tulisivat asiat hoidettua. Riippuu myös äänestäjien aktiivisuudesta, kuinka edustalle saadaan menemään viestiä meiltä.

Tänään TV:n Ykkösaamussa oli
        vieraana oli keskustan eduskuntaryhmän uusi puheenjohtaja Kimmo Tiilikainen.

Tiilikainen on viisas mies. Vaikka olen demari, niin sen sanon aivan rehellisesti.
        Puhuu järkeviä ja on erikoinen poliitikko siinä suhteessa, että ei hauku muita puolueita lyttyyn vaan asiallisesti arvostelee, jos on aihetta. Hyvä valinta keskustalta ryhmäpuheenjohtajaksi. Ainakin minun silmissäni keskustan arvostus nousee kohisten.

Toivottavasti saavat muilla henkilövalinnoilla pidettyä tämän nyt valitun linjan. Vanhat vaihtoon ja uudet järkevät tilalle. Kyllä keskustastakin heitä löytyy. Oppositiopolitiikkaa pitää myös tehdä järkevästi, kuten Tiilikainen on antanut aihetta olettaa tapahtuvan.

Onko takkisi kääntymässä??

• temari....
        kepu-ukko kirjoitti:

Onko takkisi kääntymässä??

Takki pysyy siinä asennossa missä se ollut jo 60-luvulta lähtien. Tässä nähdään kuinka herkkää aluetta poliittinen keskustelu on.

Kun annoin Tiilikaiselle hyvän arvosanan Ykkösaamussa esiintymisestä, niin heti ollaan arvuuttelemassa, olenko kääntämässä takkiani. En ole. Ajattelen ja koen politiikkaa kokonaisuutena ja puolueen aikaansaannoksina pidemmällä aikajaksolla, kuin yhden ohjelman- tai poliitikon toiminnan perusteella. Ei yksi kilpailevan puolueen poliitikko kesää tee.

Omalta puolueelta ja edustajalta hyväksyy jopa virheitä, kun ne pystytään perustelemaan hyvin.

SDP on puolue, mihin usein kasvetaan sisään, vaikka ei aktiivisesti toimisikaan, syystä tai toisesta puolueen riveissä.

• ex-demari
        temari.... kirjoitti:

Takki pysyy siinä asennossa missä se ollut jo 60-luvulta lähtien. Tässä nähdään kuinka herkkää aluetta poliittinen keskustelu on.

Kun annoin Tiilikaiselle hyvän arvosanan Ykkösaamussa esiintymisestä, niin heti ollaan arvuuttelemassa, olenko kääntämässä takkiani. En ole. Ajattelen ja koen politiikkaa kokonaisuutena ja puolueen aikaansaannoksina pidemmällä aikajaksolla, kuin yhden ohjelman- tai poliitikon toiminnan perusteella. Ei yksi kilpailevan puolueen poliitikko kesää tee.

Omalta puolueelta ja edustajalta hyväksyy jopa virheitä, kun ne pystytään perustelemaan hyvin.

SDP on puolue, mihin usein kasvetaan sisään, vaikka ei aktiivisesti toimisikaan, syystä tai toisesta puolueen riveissä.

Noita takinkäännön perusteluja taidettiinkin tuossa ketjun alussa huudella. Niitä ei ole tullut, joten kyseiset petokset eivät ole hyväksyttävissä.

sdp on nykyään kokoomuksen äänitorvi ja työrukkanen. Ei mitään muuta.

• luotto mennyt

Tässä siitä pari hyvää esimerkkiä. Olis kiva tietää, aikovatko ryhtyä kunnallisvaaleissa ehdolle. Ja ennenkaikkea olis hauska kuulla selitystä takinkäännöstä.

Kääntyyköhän takki vielä venäjän viisumivapaudesta ja tonttikaupoistakin. Luultavasti.

• temari....

Politiikan alkuperäinen tarkoitus on yhteisten asioiden hoitamista ja edistämistä. Monipuoluejärjestelmässä pyritään aina monelta suunnalta tulevien vaatimusten yhteensovittamiseen kompromisseilla. Kun yksi ehdokas tai edustaja lupaa henkilökohtaisesti jotain, hän voi joutua tilanteeseen, johon nyt moni edustaja on joutunut, päästessään mahdollisesti jopa näillä lupauksilla eduskuntaan. Hän voi joutua luopumaan joistain vaatimuksistaan. Tämä ei ole valehtelemista vaan politiikkaa.

Kun seuraa ehdokkaiden ja edustajien puheita niissä on usein ristiriitaa. Lupaukset toteutuvat harvoin ja jos toteutuvat eivät täysimääräisesti. Puheet ja todellisuus eivät useinkaan kohtaa. On helppo sanoa, että kyllähän minä, mutta kun ne muut eivät.

Politiikkka on tätä: "SDP:n kansanedustaja Anneli Kiljusen mukaan sosiaaliturvan uudistamista linjannut Sata-komitea tuotti paljon porua mutta vähän villoja."

Jos yritysten toiminta olisi yhtä tehotonta, kuin kansanedustuslaitoksen, se lopetettaisiin välittömästi. Panos-tuotos suhde on äärettömän heikko. Siinä eivät auttaisi mitkään yritystuet pitämään täystyöllisyyttä yllä, kuten nyt eduskunnassa on laita.

Työntekijöiden rekrytoinnin onnistuminen on myös elintärkeää yrityksen menestymisen kannalta, mutta eduskunnalle se ei sitä ole.

Ei auta muu, kuin seurata tilannetta.
      Politiikassa voi pyrkiä olemaan rehellinen, sekin on saavutus, mutta täysin rehellistä poliitikkoa ei ole vielä syntynyt. Ilmoittakaa, jos on.

• ex-demari

Ennen oli sanonta, että kepu pettää aina, nyt se onkin sdp joka pettää. Seudun kepulaisedustaja piti lupauksensa olla antamassa rahaa kankkulan kaivoon, nämä pari demaria eivät ensin halunneet, mutta sitten hekin katsoivat parhaaksi olla lapioimassa ilmaista rahaa etelän maihin. Kohta he äänestävät tasaveronkin puolesta.

• temari....
        ex-demari kirjoitti:

Ennen oli sanonta, että kepu pettää aina, nyt se onkin sdp joka pettää. Seudun kepulaisedustaja piti lupauksensa olla antamassa rahaa kankkulan kaivoon, nämä pari demaria eivät ensin halunneet, mutta sitten hekin katsoivat parhaaksi olla lapioimassa ilmaista rahaa etelän maihin. Kohta he äänestävät tasaveronkin puolesta.

Politiikka on tieteen haara, missä ei ole sitä oikeaa totuutta saatu tarkoistakaan tutukimukista huolimatta selville. Suurin epävarmuustekijä on poliitikko itse.

• ex-demari
        temari.... kirjoitti:

Politiikka on tieteen haara, missä ei ole sitä oikeaa totuutta saatu tarkoistakaan tutukimukista huolimatta selville. Suurin epävarmuustekijä on poliitikko itse.

Vai on demaripolitiikassa suurin epävarmuus poliitikko itse. Puhut totta.

• temari....
        ex-demari kirjoitti:

Vai on demaripolitiikassa suurin epävarmuus poliitikko itse. Puhut totta.

Puhuin politiikasta yleensä, en mistään määrätystä puolueesta. puolueissakin sävyeroja.

• ex-demari
        temari.... kirjoitti:

Puhuin politiikasta yleensä, en mistään määrätystä puolueesta. puolueissakin sävyeroja.

Äläs ala takkiasi kääntämään, siinä napit vaan lentelee... Et ole kovin vakuuttava, kun vaihtelet mielipidettäsi tilanteen mukaan.

• Johannes Cassianus

Tässähän toteutuu yksi kuolemansynti, ahneus. Valehtelua apuna käyttäen päässyt ahneuksissaan lihapatojen ääreen. Siitä voi seurata vielä yksi synti, ylensyönti. Kun huomaa, että ei äänestäjille annettua lupausta tarvitse pitää.

• Nuori Kotka

Kymäläinen kansanedustajana... -On se kyllä parempi Suna muussa.

• toinen kotka

Nimenomaan, parempi olla vaan muualla kuin eduskunnassa. Vaikkapa vaan omassa työssään.

• äänestäjä.

Tämähän on saanut tulta, taitaa olla oikea aihe, kun näin paljon on kirjoituksia tullut. On muutkin huomanneet saman asian ja sehän on vain hyvä. Toivottavasti asianomaisetkin ottavat osaa keskusteluun, jotta saisimme sen selityksen suurenmoiselle takinkäännölle ja vaalilupauksen petokselle. Jos mitään ei kuulu, niin silloinhan he pitävät äänestäjiä pilkkanaan.

• temari...

Edustajilla taitaa olla nykyisin työtä muualla enemmän, kuin tämän keskustelun seuraaminen. Tietysti, jos tätä käytäisiin nimillä, niin siinätapauksessa hekin voisivat osallistua tähän keskusteluun. Nyt mielestäni, heillä ei ole mitään velvollisuutta osallistua tähän. Kysymyksiä heille voi esittää suoraan heidän omissa blogeissaan. Sieltä voi vastaukset jokainen siirtää tänne yleiseen keskusteluun, jos parhaaksi näkee.

Täällä käytävän keskustelun tavoitteena on usein vain ärsyttää muita samaan "kiukkuun", kuin mitä monilla kirjoittajilla esiintyy. Ei ole tarkoituskaan saada todellisia vastauksia kysymyksiin. Ärsyttäminen on päätavoite, ei asioiden selvittäminen.

• ex-demari
        temari... kirjoitti:

Edustajilla taitaa olla nykyisin työtä muualla enemmän, kuin tämän keskustelun seuraaminen. Tietysti, jos tätä käytäisiin nimillä, niin siinätapauksessa hekin voisivat osallistua tähän keskusteluun. Nyt mielestäni, heillä ei ole mitään velvollisuutta osallistua tähän. Kysymyksiä heille voi esittää suoraan heidän omissa blogeissaan. Sieltä voi vastaukset jokainen siirtää tänne yleiseen keskusteluun, jos parhaaksi näkee.

Täällä käytävän keskustelun tavoitteena on usein vain ärsyttää muita samaan "kiukkuun", kuin mitä monilla kirjoittajilla esiintyy. Ei ole tarkoituskaan saada todellisia vastauksia kysymyksiin. Ärsyttäminen on päätavoite, ei asioiden selvittäminen.

Miksi sitten yrität provosoida muita?

• temari....
        ex-demari kirjoitti:

Miksi sitten yrität provosoida muita?

Provosointi ja keskustelun ylläpitäminen ovat eri asioita.

Perustelemattomat heitot ovat sitä provosointia, kuten, "Miksi sitten yrität provosoida muita? "

• temari....

On hyvä, että keskustellaan aiheesta. Keskustelijoita ei taida kuitenkaan olla lukumääräisesti kovin montaa. Muutama aktiivinen saa näyttämään keskustelun vilkkaalta. Toisaalta, kaksikin keskustelijaa voi saada asiallisella keskustelulla enemmän aikaan, kuin kymmenet asiattomalla.

Asiallisia kommentteja ja mielipiteitä on tässäkin ollut melko vähän. Kärjekkäitä sitäkin enemmän. Ei poliittisessa keskustelussakaan tarvitse aina pohjamutia pölläyttää toisten silmille. Poliittisessa keskustelussa on aina olemassa vaara, että nämä kärjekkäimmät mielipiteet saavat enemmän tulta, kuin asialliset. Ei tarvita, kuin muutama tulisielu, niin keskustelu ryöstäytyy käsistä.

Asiallista keskustelua politiikkaan kaivattaisiin enemmän. Ja sitä täälläkin kaivattua totuudessa pysymistä. Vaikka totuus on venyvä käsite ei asiattomuuksiin kuitenkaan kannata lähteä.

• äänestäjä.

Asiallisuutta tarvitaan ja sitä ei tunnu löytyvän. Joku fanaatikko puolustelee lupausten pettäjiä. Vanha sanonta kuuluu se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa..

• temari....

Tässä toinen perusteeton "provokaattori".

Eikö voisi kehitellä jotain uutta noiden vanhojen sanontojen tilalle? Niitä on viljelty politiikassa 90-luvun alun "tilu lii;sta" lähtien, milloin mitäkin. Alkavat kuulostaa väljähtyneiltä poliittisessa retoriikassa käytettynä.

Asiallinen kritiikki ja perustellut kommentit eivät ole kiihkoilua.

Lopuksi, itselläni ei ole mitään syytä tai tarvetta puolustella ketään poliitikkoa täällä, siihen minulla ei rahkeet riittäisikään. Se kuuluu heille itselleen, jos katsovat tarpeelliseksi. Suurin osa äänestäjistä, ehkä se fiksuin osa, eivät osallistu näihin keskusteluihin ja katsovat nämä turhiksi. Muutaman "fanaatikon" mielipiteillä on yhtä vähän merkitystä, kuin hyttysen liri valtameressä.

Sorrun itsekin tähän: Koirat haukkuvat mutta karavaani kulkee.

Hauskaahan tämä on.

• temari....

Lukiko kukaan teistä tämän päivän Uutisvuoksessa ollutta Jukka Kärnän kolumnia? Oli muuten harvinaisen hyvin kirjoitettu, varrattuna vaikka hänen bloginsa kirjoituksiin. En tarkoita asiasisältöä, vaan kirjoitusasua, lähinnä kieliopillista. Ero on kuin yöllä ja päivällä.

Olisiko syynä se, että edustajalla on mahdollisuus käyttää avustajaa?

Edistystä.

• äänestäjä.

Muistetaanpa se, että aloituksessa oli kyse äänestäjien harhauttamisesta, ts takin kääntely on yksi sen ilmiö. Eli kyse on sanojen ja ennenkaikkea lupausten syönnistä, se vain on niin yksinkertaista. Koetetaan pysyä asiassa, turha on harhailla sivuraiteille.

• temari....

Keskusteluun olisi hyvä ottaa mukaan kaikki mahdolliset takinkääntäjät. Jokaisesta puolueesta löytyy omat kääntäjänsä. On liian yksipuolista kohdistaa kritiikkiä vain yhteen tai kahteen "takinkääntäjään".

• äänestäjä.

Eikun heitä vaan nimiä

• temari....

Tämä ei liity edelliseen nimimerkin "äänestäjä" kommenttiin millään tavalla.

Kun nyt teillä näyttää olevan suurta kiinnostusta SDP:n edustajien sanomisia ja muutenkin puoluetta kohtaan, laitan tähän puolueen linkin: http://www.sdp.fi/

Voitte käydä tutustumassa eri edustajien mielipiteisiin ja puolueen linjaan, sekä päivänkohtaisiin uutisiin esim. hallitusneuvottelujen etenemisestä. Jos siitä nyt mitään sattuu julkisuuteen vuotamaan.

• luottamusmies.

Sieltäkö löytyy lisää takin kääntäjiä? Jospa nyt ei alettais mainostamaan mitään puoluetta, vaan pysyttäis asiassa. Eli noissa takin käännöissä. Tai no, puolue taisi olla se takin käännön aloittaja ja sen johtoryhmä. Ja ilmeisesti puolue ei salli olla muuta mieltä, vaan kaikkien tulee yhtyä johtajan mielipiteeseen.

• temari....

Sieltäkö löytyy lisää takin kääntäjiä? Jospa nyt ei alettais mainostamaan mitään puoluetta, vaan pysyttäis asiassa. Eli noissa takin käännöissä. Tai no, puolue taisi olla se takin käännön aloittaja ja sen johtoryhmä. Ja ilmeisesti puolue ei salli olla muuta mieltä, vaan kaikkien tulee yhtyä johtajan mielipiteeseen.

Toveri luottamusmies ei nyt taida muistaa luottamusmiesten peruskoulutukseen kuuluvia asioita. "Poliittinen puolue on järjestö tai järjestökokonaisuus, jonka pääasiallisena toiminta-ajatuksena on yhteiskunnan kehittäminen jäsenten haluamaan suuntaan, joka yleensä on suunnilleen yhteinen ja samansuuntainen. Useimmat puolueet toimivat edustuksellisessa demokratiassa pelisääntöjen mukaan, eli pyrkivät vaikuttamaan yhteiskunnan kehitykseen vaaleissa valittujen edustajien kautta, ja noudattavat sisäisessä päätöksenteossaan puolueen jäsenten kesken jäsendemokratiaa."

Puolueita ei voi erottaa mitenkään kyseessä olevasta asiasta. Jos ja kun ehdokas alkaa tekemään vaalityötä, hänen ensimmäinen tehtävänsä olisi tutustua oman puolueensa puolueohjelmaan. Mikäli ehdokkaalla on omia lisäyksiä tähän, hän tietysti vastaa niistä henkilökohtaisesti äänestäjilleen ja tietysti myös puolueen suuntaan.

Mikäli lupaukset poikkeavat paljon puolueen tavoitteista ja ohjelmasta ja puolue ei ole ennen vaaleja ottanut niihin kantaa, lupaukset jäävät yksittäisen edustajan vastuulle. Kuinka hän asian selvittää äänestäjilleen? So what? Edustajalla olisi paljon muutakin tehtävää, kuin selitellä "takinkääntöään" jos hän sen tekee.

Eli, mitä tästä opimme. Ehkä emme mitään. Politiikka on....

Ps. Totesit: "Ja ilmeisesti puolue ei salli olla muuta mieltä, vaan kaikkien tulee yhtyä johtajan mielipiteeseen."

Ainakaan SDP:ssä ei ole yksin johtajan mielipiteen varassa, kuinka toimitaan. Puolue on ehkä niitä demokraattisimmin päätöksiä tekevä puolue Suomessa. Perinteet ja puolueen nimikin jo edellyttävät demokratiaa päätöksen teossa.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_Sosialidemokraattinen_Puolue

Miten on muissa puolueissa?

• kiitti vaan taas

eikös se silleen mene? kun käydään vaalikamppanjaa nii mielipiteet on omia, mutta kun päässään vallankahvaan mielipiteet muuttuu puolueen omiksi. eli nyt pitäs sitte näitten kaikkien "takinkääntäjien" näyttää suoraselkäsyytensä ja moraalinsa ja kömpiä takaisin koloihinsa, koska johtivat äänestäjänsä harhaan lupailemalla maat ja taivaat vaan kuinkas kävikään???? taas meitä kusetettiin ja huolella!

• luottamusmies.

Tästähän juuri on kysymys. Ja temarin kirjoituksissa on selkeästi, että sdp:ssä takinkääntö on jopa suositeltavaa, ellei jopa pakotettua toimintaa. Toimiva demokratia sallii myös omat mielipiteet ja ottaa ne rakentavasti vastaan, diktatuuri sanelee jäsenistön mielipiteet ja toisinajattelija suljetaan pois yhteisöstä. Näin se menee.

• 8ui

eli mitä järkeä äänestää?????

• temari....

Ei mitään, jos on muita vaihtoehtoja millä yhteiskunnassa yhteisiä asioita hoidetaan, demokraattisesti. Minä päätämme.

• äänestäjä.

Aina kannattaa äänestää, silloin voi kritisoida. Jos nukkuu, niin hyväksyy kaiken. Nythän ei äänestämisestä ollut kyse, vaan ehdokkaiden lupausten pitämisestä ja sitä kautta selkärangattomuudesta, ja harhaanjohtamisesta.

• luottamusmies.
        äänestäjä. kirjoitti:

Aina kannattaa äänestää, silloin voi kritisoida. Jos nukkuu, niin hyväksyy kaiken. Nythän ei äänestämisestä ollut kyse, vaan ehdokkaiden lupausten pitämisestä ja sitä kautta selkärangattomuudesta, ja harhaanjohtamisesta.

Olen samaa mieltä, että äänestää pitää. Jos sinut on äänestäjä petetty, niin silloin vaan kannattaa seuraavissa vaaleissa äänestää toisin ja mielummin eri puoluetta, koska tässä lienee puolue pakottanut painamaan tiettyä nappia. Eli demokratia on haudattu ja tilalle on astunut diktatuuri.

• temari....

Täällä on meidän helppo sanoa, että edustajalla on oikeus painaa haluamaansa nappia, eli saa olla milloin mitäkin mieltä asioista. Ei se niin ole, että joku saa sooloilla muiden noudattaessa puolueen linjaa, mikä pitäisi olla yhteisesti sovittu.

Näin se vain on, toveri luottamusmies.

• luottamusmies.

Tätähän juuri sanoin, että diktatuuri astunut demokratian tilalle sdp:n toiminnassa. Puolue määrää mitä nappia pitää painaa. Edesmennyt neuvostoliitto harrasti samanlaista politiikkaa ja nykymaista lienee pohjois-korea lähinnä samanlaista toimintatapaa.

Eikö sellainen yhteisö, jonka johto sanelee, mitä mielipidettä on oltava, ole heikko yhteisö, koska se ei salli muita mielipiteitä?

Pieni pyyntö, älä toverittele minua, sillä en ole vasemmistolainen.

• toveri temari.....

Tätähän juuri sanoin, että diktatuuri astunut demokratian tilalle sdp:n toiminnassa. Puolue määrää mitä nappia pitää painaa. Edesmennyt neuvostoliitto harrasti samanlaista politiikkaa ja nykymaista lienee pohjois-korea lähinnä samanlaista toimintatapaa.

Eikö sellainen yhteisö, jonka johto sanelee, mitä mielipidettä on oltava, ole heikko yhteisö, koska se ei salli muita mielipiteitä?

Pieni pyyntö, älä toverittele minua, sillä en ole vasemmistolainen.

Sorry, ajattelin luottamusmiehen olevan ainakin hiukan vasemmalle kallellaan, jos ei muuten, niin ajaessaan ja puolustaessaan työntekijöiden etuja työpaikalla ja hänen täytyy käyttää vasemmistolaisesta työväenliikkeestä lähtöisin olevia, työväestön elinolojen puolustamiseen ja parantamiseen pyrkiviä menetelmiä.

Työntekijät ovat järjestäytyneet ammattiliittoihin. Keskusjärjestöt SAK,AKAVA ja STTK.

Ammattiliitto on ammattiyhdistysliikkeen puitteissa toimiva järjestö, joka pyrkii puolustamaan ja parantamaan työntekijöiden työehtoja.

Luottamusmies on ammattiliiton ja siihen kuuluvien työntekijöiden edustaja työpaikalla.

Luottamusmiehen tehtäviä on muun muassa:

-valvoa työlainsäädännön ja työehtosopimuksen sekä muiden työnantajan ja työntekijöiden välisten sopimusten noudattamista työpaikalla

- edustaa työntekijöitä yhteistoimintaneuvotteluissa ja työpaikkakohtaisessa paikallisessa sopimisessa

-tiedottaa jäsenille ammattiliiton toiminnasta ja hoitaa ammattiliiton jäsenhankintaa

Luottamusmies on useimmiten ammattiliittoon kuuluvien työntekijöiden suoraan valitsema, mutta toisinaan luottamusmiehen nimittää esimerkiksi ammattiosaston tai liiton hallitus. Ei työnantaja.

Itse olen ollut 80-luvulla SAK:sen liiton luottamusmiehenä ja viimeiset vuodet AKAVAlaisen korkeakoulutettujen liiton jäsenenä.

Puoluekannaltaan luottamusmies voi olla mikä tahansa, mutta ei hänen saa, eikä hän voi erottaa ammattiyhdistysliikettä juuriltaan. Ammattiyhdistysliikkeen historiaa tunteva ei näin teekään.

• luottamusmies.

Ymmärtääkseni suomessa on järjestäytymisvapaus edelleen voimassa. Ja ilmeisesti mikään laki ei pakota luottamusmiestä liittymään tai tunnustamaan mitään puoluetta tai väriä.

Eikö kokoomuksen edustaja voi olla luottamusmies? Ja onko aina luottamusmiehen oltava työntekijän edustaja?

Se on totta, että luottamusmies edustaa yhteisöään ja ajaa sen etuja. Se yhteisö voi olla mikä vaan.

Koetetaan pysyä raiteillaa ja muistetaan ketjun alku.

• temari.....

Kukaan ei missään yhteydessä ole kyseenalaistanut kysymyksiä, joita esität luottamusmiehen asemasta ja hänen sidosryhmistään. Kuitenkin luottamusmies käsitteenä on traditionaalisesti yhdistetty työntekijöiden edustajaan.

Luottamusmies nimikettä ei ole kuitenkaan suojattu työväenliikkeen omaan käyttöön.

Käsite luottamusmies on saanut alkunsa työväenliikkeen alkuajoilta, jolloin työväestö on ryhtynyt ajamaan omien elinolojensa parantamista. Sittemmin käsite luottamusmies on otettu käyttöön muissakin yhteyksissä, kuten kirkossa pastorikin on eräänlainen luottamusmies, olematta missään yhteydessä työväenliikkeeseen. Samoin työnantajilla on omat "luottamusmiehensä", vaikka sitä nimitystä vierastavatkin omissa yhteyksissään. Yleensä käytetään nimitystä "työnantajan edustaja."

Joidenkin "luottamusmiesten" aktiivisuus suuntautuu ennemminkin suuntaan "työnantajan edustaja", kuin työntekijöiden luottamusmies. Tästä on esimerkkejä olemassa, työntekijöiden etujen valvonta on jäänyt toissijaiseksi, työnantajan etuihin nähden.

Keskustelussa on hyväksyttävä kaikkien osallistujien esille ottamat asiat, siitäkin huolimatta, vaikka aihe on rajattu. Aloituksen aiheeseen voi kuitenkin liittyä muitakin tekijöitä, kuin vain aloittajan omat motiivit. Jos kysymyksen asettelija on jo ennakkoon päättänyt mikä on keskusten tulos, se ei edellytä minkään tasoista keskustelua. Omat johtopäätökset voi tehdä itse tykönään, etsimättä niihin vahvistusta yleisestä keskustelusta. Miksi vaivaisi muita, kun lopputulema on päätetty ennakkoon. Keskustelu menee saman asian jauhamiseksi.

• äänestäjä äiti

mutta eikös nämä ko.henkilöt tavallaan olleet luottamushenkilöitä? heidätkin kansa valitsi luottaen heidän sanaansa ja kuinkas kävikään?

• temari....

Luottamushenkilöitäpä hyvinkin, sanan varsinaisessa merkityksessä, etenkin Kärnä. Nyt on jauhettu vaaleista alkaen heidän "takinkääntämisestään" ja äänestäjien pettämisestä. Aivan kuin sitä olisi odotettukin, että päästään mollaamaan.

Vaaleista on kulunut vasta reilu kaksi kuukautta eikä näyttöjä ole saatu muusta, kuin takinkäännöstä, joten ruvetaanpa mustamaalaamaan ja herjaamaan.

Kukaan ei vielä tässä vaiheessa tiedä, ovatko tehdyt päätökset olleet sellaisia, että niiden perusteella on ryhdyttävä kyseenalaistamaan heidän toimintansa kansanedustajina. Tässä on vielä tätä kautta jäljellä vajaa 4-vuotta, joten olisiko viisainta painaa jarruja ja katsoa mitä tapahtuu sisäpolitiikassa ja etenkin tässä "Portugalipaketissa", mistä kaikki tämä takinkääntöälämöly on saanut alkunsa. Aikaa on vielä reilusti antaa positiivisiakin näyttöjä.

Itse äänestin Sunaa, kuten jo aiemmin olen maininnut ja Kärnääkin olisin äänestänyt, jos hänen toimintaansa esim Tradekassa, olisin ollut tyytyväinen, eikä toista vaihtoehtoa, eli Sunaa olisi ollut. Pitkin hampain äänestin häntäkin. = Venäjärettelöt. Toisaalta, Suna ei ehkä olisi ollut ehdokkaanakaan ilman tätä venäjäjuttua. Siitä alkoi hänen poliittisen uransa nousu. Toivottavasti ei jää tähdenlennoksi.

Kukapa olisi täydellinen, kun esim. äänestäjä vertaa ehdokasta itseensä, niin hyväksyä pitää pienet puutteet.

• luottamusmies.
        temari.... kirjoitti:

Luottamushenkilöitäpä hyvinkin, sanan varsinaisessa merkityksessä, etenkin Kärnä. Nyt on jauhettu vaaleista alkaen heidän "takinkääntämisestään" ja äänestäjien pettämisestä. Aivan kuin sitä olisi odotettukin, että päästään mollaamaan.

Vaaleista on kulunut vasta reilu kaksi kuukautta eikä näyttöjä ole saatu muusta, kuin takinkäännöstä, joten ruvetaanpa mustamaalaamaan ja herjaamaan.

Kukaan ei vielä tässä vaiheessa tiedä, ovatko tehdyt päätökset olleet sellaisia, että niiden perusteella on ryhdyttävä kyseenalaistamaan heidän toimintansa kansanedustajina. Tässä on vielä tätä kautta jäljellä vajaa 4-vuotta, joten olisiko viisainta painaa jarruja ja katsoa mitä tapahtuu sisäpolitiikassa ja etenkin tässä "Portugalipaketissa", mistä kaikki tämä takinkääntöälämöly on saanut alkunsa. Aikaa on vielä reilusti antaa positiivisiakin näyttöjä.

Itse äänestin Sunaa, kuten jo aiemmin olen maininnut ja Kärnääkin olisin äänestänyt, jos hänen toimintaansa esim Tradekassa, olisin ollut tyytyväinen, eikä toista vaihtoehtoa, eli Sunaa olisi ollut. Pitkin hampain äänestin häntäkin. = Venäjärettelöt. Toisaalta, Suna ei ehkä olisi ollut ehdokkaanakaan ilman tätä venäjäjuttua. Siitä alkoi hänen poliittisen uransa nousu. Toivottavasti ei jää tähdenlennoksi.

Kukapa olisi täydellinen, kun esim. äänestäjä vertaa ehdokasta itseensä, niin hyväksyä pitää pienet puutteet.

Otappa sanojasi takaisin. Ei kukaan ole mollannut, on vain tuotu totuus julki. Jos totuuden julkituonti on mollaamista, niin mitä on valheellinen mustamaalaaminen? Entä tietoinen harhaan johtaminen?

Saako ylipäätään politikon takin käännöistä edes keskustella? Vai onko nekin tabuja ja kuuluu "liikesalaisuuksien" piiriin?

• temari....

Otappa sanojasi takaisin. Ei kukaan ole mollannut, on vain tuotu totuus julki. Jos totuuden julkituonti on mollaamista, niin mitä on valheellinen mustamaalaaminen? Entä tietoinen harhaan johtaminen?

Saako ylipäätään politikon takin käännöistä edes keskustella? Vai onko nekin tabuja ja kuuluu "liikesalaisuuksien" piiriin?

Takaisin en ota, mutta voin tarkentaa.

Meillähähän on oikeus ja jopa velvollisuuskin keskustella ja tuoda esille haluamiamme asioita. Tässä yhetydessä en käytä ilmaisua "sananvapaus", koska se on mielestäni jo kärsinyt inflaation.

Nuo kysymykset, jotka esität ovat itsestäänselvyyksiä, joita ei tarvitsisi edes kysyä. Tällä en tarkoita, että kysyminen ja keskustelu olisivat kiellettyjä, niitä ei kukaan voi kieltää.

Absoluuttista totuutta on tässä vaiheessa vielä vaikea määritellä, koska lopputulos ei ole tiedossa. Mollaaminenkin on tulkintakysymys, kuten valheellinen mustamaalaaminenkin.

• äänestäjä.
        temari.... kirjoitti:

Takaisin en ota, mutta voin tarkentaa.

Meillähähän on oikeus ja jopa velvollisuuskin keskustella ja tuoda esille haluamiamme asioita. Tässä yhetydessä en käytä ilmaisua "sananvapaus", koska se on mielestäni jo kärsinyt inflaation.

Nuo kysymykset, jotka esität ovat itsestäänselvyyksiä, joita ei tarvitsisi edes kysyä. Tällä en tarkoita, että kysyminen ja keskustelu olisivat kiellettyjä, niitä ei kukaan voi kieltää.

Absoluuttista totuutta on tässä vaiheessa vielä vaikea määritellä, koska lopputulos ei ole tiedossa. Mollaaminenkin on tulkintakysymys, kuten valheellinen mustamaalaaminenkin.

Hei, koetetaan pysyä asiassa, elikkä kyseisten edustajien takinkäännöissä ja sitä kautta myös äänestäjille annettujen lupausten pettämisessä. "temarin" mielestä se on hyväksyttävää, jopa suositeltavaakin, että nöin tehdään. Ilmeisesti nyt on kyseessä vain yhden puolueen kanta asiaan. Olisi tosiaan hyvä, jos muidenkin puolueiden kannattajat toisivat oman kantansa esille.

Oma henkilökohtainen kantani on, että lupaus on sitova ja sitä ei voi vaihtaa, kysymättä vastapuolen mielipidettä. Toisin sanoen, minut äänestäjänä petettiin ja törkeästi. Jos annan ääneni portugalin tukea vastaan, kuten ennakkoon luvattiin, sitten painetaankin jaa-nappia ja annetaan se tuki. Mitä muuta se voi olla?

Tästä lienee ollut alunperin kyse.

• temari....
        äänestäjä. kirjoitti:

Hei, koetetaan pysyä asiassa, elikkä kyseisten edustajien takinkäännöissä ja sitä kautta myös äänestäjille annettujen lupausten pettämisessä. "temarin" mielestä se on hyväksyttävää, jopa suositeltavaakin, että nöin tehdään. Ilmeisesti nyt on kyseessä vain yhden puolueen kanta asiaan. Olisi tosiaan hyvä, jos muidenkin puolueiden kannattajat toisivat oman kantansa esille.

Oma henkilökohtainen kantani on, että lupaus on sitova ja sitä ei voi vaihtaa, kysymättä vastapuolen mielipidettä. Toisin sanoen, minut äänestäjänä petettiin ja törkeästi. Jos annan ääneni portugalin tukea vastaan, kuten ennakkoon luvattiin, sitten painetaankin jaa-nappia ja annetaan se tuki. Mitä muuta se voi olla?

Tästä lienee ollut alunperin kyse.

En missään vaiheessa ole maininnut, että takin kääntö, kuten tätä "väärän napin" painamista kuvataan, olisi äänestäjän kannalta hyväksyttävää.

En myöskään voi puhua puolueen puolesta. Se nyt olisi liian suuren vastuun lykkäämistä minun niskoilleni. Kiitos luottamuksesta nyt kuitenkin.

Nyt pitää ajatella niin, että kun on kysymyksessä politiikka, tällaistakin voi sattua. Portugaliapupapupaketissa on suurista asioista kysymys, ei vain yhden edustajan tai puolueen kannattajan mielipiteestä puolesta tai vastaan. On kysymys Euroopan laajuisesta politiikasta.

Edustajalle on hyvä saada äänestäjiltä opetus jo heti alussa, ettei näitä "virheitä" pääsisi syntymään vastaisuudessa. Seuraava napinpainallus voi tuoda hänelle jo "synninpäästön", mikäli se sattuu oikean asian kohdalla.

Tämä keskustelu ei näy etenevän mihinkään. Lähtökuopissa junnaava keskustelu pyörii itsensä ympäri.

Lopulta on lohdullista ajatella, että meillä Suomessa on kuitenkin puoluekentässä vaihtoehtoja. Voi valita puolueen ja ehdokkaan joka ei ole takinkääntäjätyyppiä. Suurin ongelma on kuitenkin siinä, että mikä puolue se olisi.

• äänestäjä.
        temari.... kirjoitti:

En missään vaiheessa ole maininnut, että takin kääntö, kuten tätä "väärän napin" painamista kuvataan, olisi äänestäjän kannalta hyväksyttävää.

En myöskään voi puhua puolueen puolesta. Se nyt olisi liian suuren vastuun lykkäämistä minun niskoilleni. Kiitos luottamuksesta nyt kuitenkin.

Nyt pitää ajatella niin, että kun on kysymyksessä politiikka, tällaistakin voi sattua. Portugaliapupapupaketissa on suurista asioista kysymys, ei vain yhden edustajan tai puolueen kannattajan mielipiteestä puolesta tai vastaan. On kysymys Euroopan laajuisesta politiikasta.

Edustajalle on hyvä saada äänestäjiltä opetus jo heti alussa, ettei näitä "virheitä" pääsisi syntymään vastaisuudessa. Seuraava napinpainallus voi tuoda hänelle jo "synninpäästön", mikäli se sattuu oikean asian kohdalla.

Tämä keskustelu ei näy etenevän mihinkään. Lähtökuopissa junnaava keskustelu pyörii itsensä ympäri.

Lopulta on lohdullista ajatella, että meillä Suomessa on kuitenkin puoluekentässä vaihtoehtoja. Voi valita puolueen ja ehdokkaan joka ei ole takinkääntäjätyyppiä. Suurin ongelma on kuitenkin siinä, että mikä puolue se olisi.

Kuule, tässä on kyse vain ja ainoastaan äänestäjän pettämisestä. Ihan sama mikä oli kyseessä. Jos ennen vaaleja ehdokas henkilökohtaisesti vastustaa jotain, ja sitten läpi päästyään alkaakin ajamaan vastustamaansa asiaa, eikö se ole pettämistä. Näin on. Sitä vain on joidenkin fanaatikkojen vaikea käsittää ja nähdä.

• No nyt oikee takinkääntäjä Soini pääsee taas puhumaan, kun demarit ja vasemmistoliitto lähetettiin neuvotteluista pois. Soinilla ei ollut mitään muuta vaatimuksia, kuin euromaiden tukeminen. Ei puhunnut halaistua sanaa huonompi osaisten puolesta. Toivottavasti Persut joutuvat hallitusvastuuseen, että näemme tämän sekalaisen sakin toimintaa. Hallituksen tärkein asia on hoitaa Suomen sisäpolitiikkaa.

• äänestäjä.

Milläs tavalla Soini nyt liittyy ketjun alun henkilöihin?? Pysytään asiassa, eikä lähdetä harhailemaan ja harhauttamaan.

• temari....
        äänestäjä. kirjoitti:

Milläs tavalla Soini nyt liittyy ketjun alun henkilöihin?? Pysytään asiassa, eikä lähdetä harhailemaan ja harhauttamaan.

Tässä on käymässä samalla tavalla, kuin hallitusneuvotteluissa, kun jäädään jauhamaan paikalleen eikä edetä mihinkään suuntaan on viisainta lyödä kannat yhteen ja poistua takavasemmalle. Kiitos mielenkiintoisesta "keskustelusta."

• äänestäjä. kirjoitti:

Ai että saa keskustella ainoastaan Kärnästä ja Sunasta. Nythän he ovat hallituskuvioista pois ja Soini astuu esille. Keskustellaampa Soinin kuvioista. Eilen hän ei lausunnut televisiossa mitään muita esteitä hallitukseen menolle, kuin eurooppa politiikan. Soinin on tultava vastaan siinä, jos hän aikoo hallitukseen. On poika ajannut itsensä täydellisesti nurkkaan. Ennen vaaleja puhui vielä huonoosaista, mutta nyt on toiset asiat tärkeämpiä. Nyt ei tee mitään, muuta kuin haukkuu muita. Odotan innolla, mitä hallitusneuvottelut tuovat tullessaan, jos Soini pääsee niihin. Jos ei pääse, niin kaikki persuille annetut äänet ovat menneet hukkaan.

• luottamusmies.
        temari.... kirjoitti:

Tässä on käymässä samalla tavalla, kuin hallitusneuvotteluissa, kun jäädään jauhamaan paikalleen eikä edetä mihinkään suuntaan on viisainta lyödä kannat yhteen ja poistua takavasemmalle. Kiitos mielenkiintoisesta "keskustelusta."

Sehän tässä on, ettei tuo äänestäjien pettäminen saanutkaan hyväksyntää muilta kuin demujen leiristä ja sieltäkin aika suppealta kunnalta. Varmasti voimme siksi todeta sen erittäin paheksuttavaksi asiaksi ja varmasti nyt, kun eivät olletkaan halukkaita kantamaan vastuutaan, jota niin suureen ääneen huutelivat. Minusta se on vieläkin suurempi petos, että hyväksyvät kaikki tuet ja sitten poistuvat hallitusneuvotteluista. Käsittämätöntä verovarojen holtitonta tuhlausta. Uudet vaalit olis paikallaan.

• äänestäjä.

Tottakai saa keskustella, aloitat vain uuden ketjun, se lienee sallittua. Tässä ketjussa on kyselty vain kärnän ja kymäläisen takkien kääntöjen sekä äänestäjien pettämisien perään. Eli siinä asiassa pysytään asiassa. Aloita Anssi uusi ketju, jos haluat puhua muistakin. Se on niin yksinkertaista.

• En aijo aloittaa uutta keskustelua, koska politiikka on kompromisseja. Takinkäännöistä saa vääntää vaikka lopun ikää, jos vain kehtaa. Koko asian tärkein on kuitenkin lopputulos, mikä saadaan keskustelemalla poliitikoiden kesken. Eli tyydyttääkö lopputulokset eri asioista yhdistettynä äänestäjiä. Ei yksikään politiikko voi sanella yksin päätösten linjoja.

• äänestäjä.
        anssi.p kirjoitti:

En aijo aloittaa uutta keskustelua, koska politiikka on kompromisseja. Takinkäännöistä saa vääntää vaikka lopun ikää, jos vain kehtaa. Koko asian tärkein on kuitenkin lopputulos, mikä saadaan keskustelemalla poliitikoiden kesken. Eli tyydyttääkö lopputulokset eri asioista yhdistettynä äänestäjiä. Ei yksikään politiikko voi sanella yksin päätösten linjoja.

Eikös muuten ole aikamoista takkien kääntelyä, ensin sdp toitottaa paneeleissa sijoittajien vastuista, ja sopivat kokoomuksen kanssa niitä, mitkä siellä jo oli ennestään. Sitten hyväksyvät eu-tuet ja huutavat vastuullisuutta. Sitten poistuvat hallitusneuvotteluista häntä koipien välissä. Tämäkö on vastuullisuutta? Pikemminkin suurta vastuuttomuutta. Mielenkiinnolla odotan, miten sdp tulee puhumaan ja äänestämään, mikäli kreikka tulee pyytämään lisäavustusta.

Jos et aloita uutta ketjua, niin pidetään tämä nyt sitten kärnän ja kymäläisen ketjuna, ei sotketa tähän muita. Ja muistetaan, että kyse ei alunperinkään ollut kompromisseistä, vaan yksinkertaisesti takkien käännöistä ja petkutuksista.

• Pentti Hirssaari

Sie oot anssi aika apina, jos et huomaa, että Soini on ainut joka on tähän mennessä sanansa pitänyt, toisaalta mitä voikaan odottaa mieheltä joka on pitänyt entisen sosialistisen Neuvostoliiton oloja paratiisina.
      Katsantokantasi on sokea ja ajatusmaailmasi kieroutunut jos puhut sanansa pitämisen korreloivan takinkääntöä.

Tiedän, että hihhuliuskontoihin, kuten voodoo, sosialismi, kristinusko, etc.......
      hurahtaneiden on vaikea nähdä objektiivisesti subjektiivista totuutta, mutta tilanne on väistämättä luisumassa siihen, että Katainen, sekä muut opportunismiin sortuneet silmänpalvojat ovat tulleet totuuden eteen ja huomaavat itsekin vaalilupaustensa pitämisen mahdottomuuden, aivan samoin kuin sosialistit hypettivät autuuttaan oli sen todistaminen sitten aivan jotain muuta.

Jos ainut argumenttisi on oleva Soinin haukkuminen, tee se edes tyylillä, äläkä sorru itsesi nolaamiseen, kuten niin usein tällä foorumilla esiintyessäsi, puutu epäkohtiin äläkä henkilöön, sinä sairaasta yhteiskuntamallista uneksiva utopiaan uskova Stalinin poika.

HIRNUU VITUSTI

• Lainaan vähän Kotkan palstalta vastaavasta keskustelusta puhetta, koska siinä on kerrottu hyvin mitä EU meille meinaa.

Soinilla on, ikävä kylläkin, oikeus räksyttääkin. Nykyiset kannatusluvut eivät jätä häntä yksin.

Suomalaisten usko euroalueseen ja sen jäsenyyteen horjuu PS kannattajilla, koska tietämättömyys sen merkityksestä koko Suomen kansantalouden kasvusta riippuu nimenomaa EU-kyvystä toimia yhdessä.

Suomesta ei koskaan tule omavaraistaloutta, johon pienen maan populistit tuntuvat kovasti uskovan.

Mielestäni suurin syy hallitusneuvotteluiden kariutumiseen on edelleen Heinäluoman, ja myös Ihalaisen, ajama ay-liikerintama. Lopputuloksena ei olisi muuta kuin velan takaisinmaksun viivästyminen ja huono-osaisimpien jatkuneva köyhyysloukku.

Mikäli PS kykenisivät kompromissiin hallitusneuvotteluratkaisuissa olisi se maan edun mukaista. Ainoa vaikeus lienee PS-puolueen täydellisesti EU:hun negatiivisesti suhtautuva "kansanääni". Mikäli Soinilla on riittävä valta kykenee hän myös asiat ratkaisemaan kaikkia tyydyttävällä tavalla.

Itse koen, että Timo Soini olisi tässä tilanteessa parempi vaihtoehto Suomen hyvinvoinnille kuin Keskustapuolue, joka raukkamaisesti on luopunut vastuunkannosta poliittisista ratkaisuista.

Olen erittäin tyytyväinen, mikäli SDP:n juntta / Heinäluoma ei sisälly tulevaan hallitukseen. Vaihtoehtopuolueena Vasemmistoliitto olsii parempi köyhimmälle kansanosalle, ja sen puutteen puolue paikkaisi kunnialla hallituksessa. Paavo Arhinmäki on nuori, mutta tuntuu vastuuntuntoiselta poliitiiselta vaikuttajalta.

Eli nyt pitää Soinin ajaa niitä asioita, mitkä ovat Suomen kansalle tärkeitä sisäpolitiikassa. Myö ei pystytä kaatamaan EU:ta vaikka kuinka yritettäisiin. Olemme vientiteollisuudessa ainakin metallin osalta erittäin paljon kiinni euroopan hyvinvoinnista.

• äänestäjä.
        anssi.p kirjoitti:

Lainaan vähän Kotkan palstalta vastaavasta keskustelusta puhetta, koska siinä on kerrottu hyvin mitä EU meille meinaa.

Soinilla on, ikävä kylläkin, oikeus räksyttääkin. Nykyiset kannatusluvut eivät jätä häntä yksin.

Suomalaisten usko euroalueseen ja sen jäsenyyteen horjuu PS kannattajilla, koska tietämättömyys sen merkityksestä koko Suomen kansantalouden kasvusta riippuu nimenomaa EU-kyvystä toimia yhdessä.

Suomesta ei koskaan tule omavaraistaloutta, johon pienen maan populistit tuntuvat kovasti uskovan.

Mielestäni suurin syy hallitusneuvotteluiden kariutumiseen on edelleen Heinäluoman, ja myös Ihalaisen, ajama ay-liikerintama. Lopputuloksena ei olisi muuta kuin velan takaisinmaksun viivästyminen ja huono-osaisimpien jatkuneva köyhyysloukku.

Mikäli PS kykenisivät kompromissiin hallitusneuvotteluratkaisuissa olisi se maan edun mukaista. Ainoa vaikeus lienee PS-puolueen täydellisesti EU:hun negatiivisesti suhtautuva "kansanääni". Mikäli Soinilla on riittävä valta kykenee hän myös asiat ratkaisemaan kaikkia tyydyttävällä tavalla.

Itse koen, että Timo Soini olisi tässä tilanteessa parempi vaihtoehto Suomen hyvinvoinnille kuin Keskustapuolue, joka raukkamaisesti on luopunut vastuunkannosta poliittisista ratkaisuista.

Olen erittäin tyytyväinen, mikäli SDP:n juntta / Heinäluoma ei sisälly tulevaan hallitukseen. Vaihtoehtopuolueena Vasemmistoliitto olsii parempi köyhimmälle kansanosalle, ja sen puutteen puolue paikkaisi kunnialla hallituksessa. Paavo Arhinmäki on nuori, mutta tuntuu vastuuntuntoiselta poliitiiselta vaikuttajalta.

Eli nyt pitää Soinin ajaa niitä asioita, mitkä ovat Suomen kansalle tärkeitä sisäpolitiikassa. Myö ei pystytä kaatamaan EU:ta vaikka kuinka yritettäisiin. Olemme vientiteollisuudessa ainakin metallin osalta erittäin paljon kiinni euroopan hyvinvoinnista.

Kop kop, koetetaan pysyä asiassa, ei sotketa tähän ketjuun siihen kuulumattomia tahoja, tai paikkakuntia. Jo nyt nuo pari nimeä ovat saaneet aikaan pitkän ketjun, turha sitä on laajentaa. Jos anssi haluat innokkaasti soinia haukkua, voit tehdä sen vapaasti, mutta tee se omassa ketjussa, älä tee sitä tässä. Tässä ei olla ketään haukuttu tai mollattu. On vain tuotu takin kääntö julkiseksi, mikä taisikin olla virhe, sillä se tuntuu aikamoisen tabu. Ja on aiheuttanut siksi joidenkin kohdalla paheksuntaa.

• Pentti PS Hirssaari

No ethän sinä oikeasti ole noin typerä, Soinihan nimenomaan lähtee perusajatuksesta, että sana ja lupaukset pidetään, sanoit.

"Eli nyt pitää Soinin ajaa niitä asioita, mitkä ovat Suomen kansalle tärkeitä sisäpolitiikassa. Myö ei pystytä kaatamaan EU:ta vaikka kuinka yritettäisiin. Olemme vientiteollisuudessa ainakin metallin osalta erittäin paljon kiinni euroopan hyvinvoinnista."

Mikähän vittu sinä olet määrittelemään, mitä asioita soinin tulee ajaa, Soini ja sen puolue on nimenomaan saanut äänensä ajamillaan asioilla, eikä niillä joita sinun tai muiden luusereiden mielestä olisi tullut ajaa. (hirnuu aivan sairaan vitusti)

Sinä syytät Soinia takinkääntäjäksi ja samassa lauseessa vaadit häntä ajamaan haluamiasi teesejä, eikä pysymään ilmoittamassaan kannassa, vaikuttaa koomiselta, ellei jopa kosmiselta typeryydeltä.

Onko todellakin niin ettet kykene luomaan omaa mielipidettäsi, vaan seuraat Kotkan tai muiden kaupunkien mielipiteitä ja esität niitä täällä faktana, no silloinhan itse syyllistyt populismiin ja populismi jos mikä tarvitsee myötäsyntyisiä perseennuolijoita.

Jos kotkassa sanotaan että me tarvitsemme EU:a enemmä kuin se meitä, on se vain ja ainoastaan sen kirjoittaneen mielipide tai käsitys, ei siitä voida vetää koko suomen kattavaa totuutta,
      aivan sama jos lainaisin Hollannin pedofiili-puolueen dokmeja totuutena täällä ja vaatisin Suomen liittymistä Hollantiin ja sallimaan lapsiseksin.

Sinun tulisi tosiaan miettiä, ennen kuin lasket sammakoita suustasi ja keskittyä johonkin yhteen tärkeään asiaan ja pysyä siinä, esim. sosialististen maiden nälkiintyneiden lasten ja vainottujen toisinajattelijoiden tukemiseen, sekä kansansorron esiintuomiseen.

Ps. Ps on pop

• Vaikka luulet olevasi jumalasta seuraava, niin en kysy silti sinun lupaasi kommentteihini.

• Pentti Hirssaari
        anssi.p kirjoitti:

Vaikka luulet olevasi jumalasta seuraava, niin en kysy silti sinun lupaasi kommentteihini.

En luule olevani jumalasta seuraava, en usko sen olemassaoloon, joten se lienee mahdotonta.
        En myöskään usko sosialistisen toveruuden pelastavan maailmaa.
        En todellakaan yritä estää sinua kommentoimasta mitään, sehän veisi minulta parhaat naurut, en vain ymmärrä, miksi marginaalipuolueeseen kuuluvana luulet olevasi kykenevä määrittelemään suurimman kannatuksen saaneen puolueen edustajan mielipiteet ja poliittiset tavoitteet.
        Jatka vain kommenttejasi, mutta yritäpä joskus omillasi, äläkä toisten jo turhiksi todistetuilla argumenteilla.

Jos mies uskoo Stalinin valaistuksen tuoneen rauhan ja yltäkylläisyyden paratiisiin, voidaan mielestäni hänen muitakin uskomuksiaan käsitellä samalla pieteetillä.

Ps. (persu) Hirnuu vitusti.

• Pentti Hirssaari kirjoitti:

En luule olevani jumalasta seuraava, en usko sen olemassaoloon, joten se lienee mahdotonta.
        En myöskään usko sosialistisen toveruuden pelastavan maailmaa.
        En todellakaan yritä estää sinua kommentoimasta mitään, sehän veisi minulta parhaat naurut, en vain ymmärrä, miksi marginaalipuolueeseen kuuluvana luulet olevasi kykenevä määrittelemään suurimman kannatuksen saaneen puolueen edustajan mielipiteet ja poliittiset tavoitteet.
        Jatka vain kommenttejasi, mutta yritäpä joskus omillasi, äläkä toisten jo turhiksi todistetuilla argumenteilla.

Jos mies uskoo Stalinin valaistuksen tuoneen rauhan ja yltäkylläisyyden paratiisiin, voidaan mielestäni hänen muitakin uskomuksiaan käsitellä samalla pieteetillä.

Ps. (persu) Hirnuu vitusti.

En ymmärrä tätä stalinisti juttua, koska Imatran kunnallispolitiikka on eronnut jo vuosia sitten kommunisteista. Itselläni ei ole ollut koskaan harhakuvitelmia rajantakaisista oloista. Sallin sinun myös nauravan kommenteilleni, mutta minä en silti naura edes sinun kommenteille. Olen jo aikaisemmin sanonnut, että tulen toimeen hyvin paikallisten persujen kanssa, joten en heitä lokaa heidän silmille. Itseäni kiinnostaa myös hallitusneuvottelut. Niin myös Soinin kuvio. Kun Soini sai vierelleen Putkosen, niin hän sai vierelleen tän maan parhaan taktikon, joka tietää miten asioissa pitää edetä ja milloin tehdä mitäkin. Moni muukin metallin aktiivi on samaa mieltä tässä asiassa. Koska olen itse äänestännyt vaaleissa, niin se oikeuttaa kritiikkiinkin.

• Pentti PS Hirssaari
        anssi.p kirjoitti:

En ymmärrä tätä stalinisti juttua, koska Imatran kunnallispolitiikka on eronnut jo vuosia sitten kommunisteista. Itselläni ei ole ollut koskaan harhakuvitelmia rajantakaisista oloista. Sallin sinun myös nauravan kommenteilleni, mutta minä en silti naura edes sinun kommenteille. Olen jo aikaisemmin sanonnut, että tulen toimeen hyvin paikallisten persujen kanssa, joten en heitä lokaa heidän silmille. Itseäni kiinnostaa myös hallitusneuvottelut. Niin myös Soinin kuvio. Kun Soini sai vierelleen Putkosen, niin hän sai vierelleen tän maan parhaan taktikon, joka tietää miten asioissa pitää edetä ja milloin tehdä mitäkin. Moni muukin metallin aktiivi on samaa mieltä tässä asiassa. Koska olen itse äänestännyt vaaleissa, niin se oikeuttaa kritiikkiinkin.

Tottakai oikeuttaa kommentoimaan, ei komentamaan.

Mitä tulee tuohon Stalinismiin, olen antanu itselleni kertoa sinun olevan vasemmistolainen, eli niin sanottu kommari.
        Kommunismin perusajatuksena on ollut kieltää uskonto, mikä sinänsä on erittäin hyvä teesi agenda, mutta tuo muu kansalaistensa murhaaminen, vaientaminen ja alistaminen kansan ja maan varat muutamien politbyroon sairaan yksilön hallintaan, on mielestäni hiukan kyseenalaista, jopa ajatuksena maassa maan tavalla.

Siitäkään ei ole pitäviä tilastoja, onko uskonnon vai kommunismin nimissä tapettu enemmän ihmisiä, mutta kieltämällä ne molemmat olisi maailma ehkä parempi paikka niin ihmisille kuin ehkä eläimilekin, vai oletko käynyt kommunistisen kolhoosin sikalassa tai kanalassa?
        Mielenkintoinen kokemus, jota en heikkohermoisille soisi.

• Pentti PS Hirssaari kirjoitti:

Tottakai oikeuttaa kommentoimaan, ei komentamaan.

Mitä tulee tuohon Stalinismiin, olen antanu itselleni kertoa sinun olevan vasemmistolainen, eli niin sanottu kommari.
        Kommunismin perusajatuksena on ollut kieltää uskonto, mikä sinänsä on erittäin hyvä teesi agenda, mutta tuo muu kansalaistensa murhaaminen, vaientaminen ja alistaminen kansan ja maan varat muutamien politbyroon sairaan yksilön hallintaan, on mielestäni hiukan kyseenalaista, jopa ajatuksena maassa maan tavalla.

Siitäkään ei ole pitäviä tilastoja, onko uskonnon vai kommunismin nimissä tapettu enemmän ihmisiä, mutta kieltämällä ne molemmat olisi maailma ehkä parempi paikka niin ihmisille kuin ehkä eläimilekin, vai oletko käynyt kommunistisen kolhoosin sikalassa tai kanalassa?
        Mielenkintoinen kokemus, jota en heikkohermoisille soisi.

Imatralla on jäljellä vielä muutama oikea kommunisti. He eivät päästä valtaan päästyään vasemmistoliiton jäseniä mukaan millekkään pää paikalle omissa kerhoissaan. Jos olisimme kaikki vasemmistolaiset Imatralla kommunisteja, niin ei olisi tarvinnut syytää rahaa maailmalle kaikenlaisille säätiöille, vaan ne olisi käytetty paikallisesti. Nyt kommunistit antoivat kiinteistöistä saadut rahat säätiölle Helsinkiin, johon saa uppoamaan vaikka kuinka paljon rahaa. Oikeat kommunistit eivät sulata meidän päätöksen tekoa. Eli sitä, kun voimme tehdä muitten kanssa yhteistyötä. Tämä on totuus. Usko tai elä.

• Ps hs
        anssi.p kirjoitti:

Imatralla on jäljellä vielä muutama oikea kommunisti. He eivät päästä valtaan päästyään vasemmistoliiton jäseniä mukaan millekkään pää paikalle omissa kerhoissaan. Jos olisimme kaikki vasemmistolaiset Imatralla kommunisteja, niin ei olisi tarvinnut syytää rahaa maailmalle kaikenlaisille säätiöille, vaan ne olisi käytetty paikallisesti. Nyt kommunistit antoivat kiinteistöistä saadut rahat säätiölle Helsinkiin, johon saa uppoamaan vaikka kuinka paljon rahaa. Oikeat kommunistit eivät sulata meidän päätöksen tekoa. Eli sitä, kun voimme tehdä muitten kanssa yhteistyötä. Tämä on totuus. Usko tai elä.

Vasemmistoliitto on entinen SKP ?

Joten siihen kuuluvat ovat kommunisteja.

• pS Sp

• Sp Ps

• kotkan siivet

missä muualla suuret häviäjät muodostavat hallitusta???

• siellä ongelma

Belgiassa on vuosi menty.. Ollaanko tietoisesti brysselin jalanjäljissä.

• ex-demari

Aikamoista peliä demareilta. Ensin paasaavat suu vaahdossa, että portugalia ja muitakin pitää tukea, vaikka paneeleissa sitä vastustivat.

No Katainen puhui Urpilaisen pyörryksiin ja Jutta hyväksyi eu-tuet, josta Jyrki muuten maireasti tiedotustilaisuudessa Juttaa kiittikin.

Entä nyt, nämä hyväkkäät marssivat neuvottelusta ulos, kun eivät saaneet läpi lapsilisien verollepanoa.

Elikkä ensin pettivät äänestäjät ja sitten pettävät uudestaan. Tuplapetos.

Häpeävätkö he? Eivät edes kehtaa.

Mihin sdp vielä yltääkään? Mihin he tähtäävät? Ihme touhua. Kuten ketjun aloituksessa tulikin esille.

• Jos joku ilmoittaa vaalipanelissa olevansa jotain mieltä, niin se ei välttämättä ole lopullinen kanta, koska puolueet käsittelevät asiat ryhmissään. Eniten kannatusta saannut linja on sitten ryhmän linja. Olen kuullut monesti sanonnan, että olin ryhmässä eri mieltä, mutta mutta.

• ex-demari
        anssi.p kirjoitti:

Jos joku ilmoittaa vaalipanelissa olevansa jotain mieltä, niin se ei välttämättä ole lopullinen kanta, koska puolueet käsittelevät asiat ryhmissään. Eniten kannatusta saannut linja on sitten ryhmän linja. Olen kuullut monesti sanonnan, että olin ryhmässä eri mieltä, mutta mutta.

Elikkä takkien kääntelyjä.... Ja tyhmän, eikun ryhmän painostuksesta...

• äänestäjä.
        ex-demari kirjoitti:

Elikkä takkien kääntelyjä.... Ja tyhmän, eikun ryhmän painostuksesta...

Tässä toinen, joka puolustaa sitä, että äänestäjää saa petkuttaa lupauksilla. On tämä ihme porukkaa tämä punikkiporukka. Ne hyväksyy varmasti senkin, että sdp ja vasemmisto yhtä äkkiä alkais viemään kokoomuksen asioita eteenpäin. Selittäis vain, että kun ryhmä niin päätti. Ihme porukkaa.

• Totuus..
      • ex-demari

Aika epäluotettavaa tietoa, kyseessä on kommunistien pää-äänenkannattaja lehti. Ei kannata puoluelehtiä tässä propagandassa. Mielummin lukekaa valtakunnallisia sitoutumattomia julkaisuja. Siellähän tuo mm. lapsilisien verollepano tuotiin esille. Sdp pelannut sellaista peliä selkien takana.

• VM:n leikkauslista
        ex-demari kirjoitti:

Aika epäluotettavaa tietoa, kyseessä on kommunistien pää-äänenkannattaja lehti. Ei kannata puoluelehtiä tässä propagandassa. Mielummin lukekaa valtakunnallisia sitoutumattomia julkaisuja. Siellähän tuo mm. lapsilisien verollepano tuotiin esille. Sdp pelannut sellaista peliä selkien takana.

"Valtiovarainministeriön säästölistalla lapsilisiä ja liikenneväyliä"

http://yle.fi/uutiset/teemat/vaalit_2011/2011/05/valtiovarainministerion_saastolistalla_lapsilisia_ja_liikennevaylia_2633823.html

• ex-demari
        VM:n leikkauslista kirjoitti:

"Valtiovarainministeriön säästölistalla lapsilisiä ja liikenneväyliä"

http://yle.fi/uutiset/teemat/vaalit_2011/2011/05/valtiovarainministerion_saastolistalla_lapsilisia_ja_liikennevaylia_2633823.html

Tässä lainaus mtv3:n uutisesta 2.6.2011

"Kokoomuslähteiden mukaan vasemmistopuolueet olisivat keränneet lisää veroja verottamalla lapsilisiä, poistamalla jossain aikataulussa asuntolainojen korkovähennyksen, leikkaamalla kotitalousvähennystä ja poistamalla verotuen pitkäaikaissäästöiltä."

Näihin veronkiristyksiin tuskin kansa olisi suostunut. Se olis ollut sdp:n itsemurha. Demareiden onneksi, Katainen ei hyväksynyt moisia hullutuksia, joten demarit ja vasemmisto tekivät lapsellisen ulosmarssin. Todellista demokratiaa? No, jotenkinhan olis demareiden pitänyt rahoittaa ne eu-tuet, joita he nyt ajavat eteenpäin.

• yksi monista

Poliittista peliä Kataiselta. Nyt olisi jo korkea aika vaihtaa hallitustunnustelijaa.

SDP, PS,VAS, KESK ja jotkin muut pienpuolueet varmasti pääsevät yhteisymmärrykseen hallituksen muodostamisesta.

Kansalaiset alkavat kyllästymään Jyrki-boyn pelleilyyn.

• Tämä porukka pääsisi varmaan myöskin sisäpolitiikasta yhteisymmärrykseen. Kaudella on tarkoitus uusia kunnallislakia ja peruspalvelut ovat siinä vaarassa etenkin syrjäseuduilla.

• yksi monista
        anssi.p kirjoitti:

Tämä porukka pääsisi varmaan myöskin sisäpolitiikasta yhteisymmärrykseen. Kaudella on tarkoitus uusia kunnallislakia ja peruspalvelut ovat siinä vaarassa etenkin syrjäseuduilla.

Mikäli Kokoomus saa jatkaa hallituksessa ovat Suomen syrjäseudut vaarassa menettää kaikki peruspalvelut. Muista pienituloisiin ja vähempiosaisiin kohdistuvista toimista puhumattakaan.

Suomi on todella vaarassa, mikäli ei saada johtavaa hallituspuoluetta SDP:stä. PS:n olisi välttämätöntä lähteä näyttämään kyntensä toisena päähallituspuolueena. VAS ehdottomasti mukaan ja KESK, jos on tarpeen.

• yksi monista

Kun uusi hallitus on koossa on nähty monet ulsterin käännöt. Sanokaa minun sanoneen.

• äänestäjä-

Taas tämä uhkaa riistäytyä sivuraiteille. Tässä ketjussa käsitellään kahden edustajan totaalista takkien kääntöä ja siten äänestäjille annettun lupauksen törkeää pettamistä. Ja varsinkin se petos nyt saa vielä isommankin mittakaavan kun edustamansa puolue marssi ulos hallitusneuvotteluista. Täten he saivat aikaan räikeän tuplapetoksen.

• huihaihei

Jos nyt saavat politikkohallitusta kasaan... Jos saavat, siinä on selkärankoja katkeillut ja nappeja lennellyt..

• ei demareita

pitäiskös niitten JO ENNEN vaaleja keskustella puolueena, mitä mieltä ne on mistäkin ja pysyä sitte vaalien jälkeen samalla kannalla. on aika härskiä (jokaisen ehdokkaan kohdalla) paukutella kotiseudullaan henkseleitä, miten maailma muuttuu kun mie pääsen vallankahvaan ja totuus on kaikkien nähtävillä mitä sitten kävikään...

• temari.....

Riittää, kun lukee puolueen ohjelman ja on edes hiukan perillä puolueen historiasta. Eli, kenen asiaa puolue ajaa ja millä ehdoilla. Tietysti jokaisella ihmisellä on omia henkilökohtaisia asioita, mihin haluaa puuttua ja saada korjausta, mutta riittääkö puolueessa kannattajia sille, on jo toinen juttu.

Ehdokkaan pitää itse harkita, mitä asioita hän ottaa esille ennen vaaleja. Onko niillä yleensä realistista mahdollisuutta toteutua.

Kaikille asioille löytyy kannattajansa, jos äänestäjä ei ota huomioon sitä, että lupaukset ovat olleet epärealistisia, se on äänestäjän oma asia. Toisaalta, äänestäjä voi keskustella itse henk. koht edustajan kanssa asiasta. Soittaa tai lähettää viestiä. Voi myös kysyä jonkin lehden yleisönosastossa, jolloin edustajan on korrektia vastata siihen.

Itse äänestin Sunaa vaikka en pitänyt hänen lievästä venäläis-vastaisuudestaan, mutta ymmärrän häntä. Samoin ymmärrän sen, ettei hänellä ole ollut suurta vaikutusta puolueen päätökseen portugalipaketista.

politiikka vain on sellaista, ettei kaikki asiat mene äänestäjän haluamalla tavalla.

Jos jäädään jauhamaan yhtä asiaa maailman tappiin asti ei sekään edistää edes sitä asiaa mistä on kysymys.

Edellä lupasin lopettaa tämän jauhamisen, mutta oli "pakko" palata.

• JaaEiTyhjiäPoissa

Harvinaisen tyhmää porukkaa täällä ! Suomalaiseen demokratiaan kuuluu se, että se mitä nappia edustaja Arkadianmäellä painaa, on päätetty puolueen sisällä, eikä edustajan päänupin sisällä. Eli äänestyskäyttäytymiseen on vaikuttamassa suuri määrä ihmisiä, jotkä eivät olleet edes ehdokkaina vaaleissa. K&K tuskin voivat paljoa vaikuttaa puolueensa äänestyskäyttäytymiseen ensimmäisen kauden edustajina. Joko äänestät kuten sanomme, tai itket ja äänestät. Sama homma jokaisessa puolueessa. Ai niin. En äänestänyt sossuja.

• ex-demari

Eli sdp harrastaa diktatuuria, kuten on aiemminkin kerrottu. Juuri diktatuurissa ei sallita eriäviä mielipiteitä, vaan kaikkien tulee olla samaa mieltä, oli se oman ideologian mukaista tai vastaista. Ja jos sattuu olemaan eri mieltä, niin se yksilä eristetään ja suljetaan yhteisöstä. Eli demokratia on kaukana.

Eikö sdp kannattaisi silloin vaihtaa nimensä suomen diktatuuri puolueeksi?

• JaaEiTyhjiäPoissa

Voisko ex-demari valaista, missä puolueessa äänestetään ns. oman pään mukaan ? Perseestähän tää homma on, mutta niin se vaan menee, et kenen leipää syöt sen lauluja laulat....

• es-demari

Olenko väittänyt, että jossain saisi tehdä? Olen tuonut sen esille, että sdp ei näköjään salli olla omaa mieltä, vaan diktatuurisesti määrää jäsenen mielipiteen. Siitähän tässä lienee kysymys.

Tiedän, että joissakin ryhmittymissä saa olla eri mieltä, kun sen ilmoittaa ryhmän edessä ennen äänestystä.

Elikkä eikös edustajat syö kansan leipää??

Aloituksessa oli kyse kahden edustajan antamista lupauksista ja sen jälkeen vastoin lupauksia tekemisistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      48
      2529
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2517
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2392
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      67
      2190
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      32
      1897
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      104
      1747
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1205
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1044
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      41
      1035
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      59
      942
    Aihe