valtaa, jonka Isä Jumala hänelle antoi maan päällä ja taivaassa ei monikaan
kirjoituksien perusteella ymmärrä, kun vain Isä Jumalaan turvaavat
Suunnatkaapa rukouksenne Herrallemme Jeesukselle Kristukselle Jumalan
Pojalle, niin saatte kokea kuinka alkaa muuttua vaellus, ja totuus täyttää sydämenne ja sanaa avataan Pyhässä Hengessä,AAMEN.
Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumalan Pojan,,,,
23
79
Vastaukset
- ei nimmaria
TOTTA, kunhan vain muistamme, että Herramme on Jumalan Sana, joka TULI taivaasta ainoaksi kelvolliseksi VÄLIMIEHEKSI Jumalan ja ihmisen välille.
Meidän tulee muistaa, että Hän sai valmistetun ruumiin. Ei siittynyt miehen siemestä, vaan siittyi Pyhästä Hengestä.
Jumalan Sana on Jumala, joka pelastaa kansansa antaen kansalleen Sanan kasvatuksen kautta uuden elämän. Sana on Vesi ja Pyhä Henki on Henki, joiden kautta ihminen saa syntyä uudeksi ja tulla Jumalan omaisuuskansan jäseneksi."ei nimmaria" kirjoitit näin, olet ihan ulkona totuudesta, SORI VAAN!
"Jumalan Sana on Jumala"- ei nimmaria
lappalainenjukka kirjoitti:
"ei nimmaria" kirjoitit näin, olet ihan ulkona totuudesta, SORI VAAN!
"Jumalan Sana on Jumala"Valehteleeko Jumalan Sana Pyhissä Kirjoituksissa? Mihin sinä voit uskoa, jos uskottelet itsellesi, että Jumalan Sana on valhetta?
Johannes 1
1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus.
5 Ja valkeus loistaa pimeydessä, ja pimeys ei sitä käsittänyt.
6 Oli mies, Jumalan lähettämä; hänen nimensä oli Johannes.
7 Hän tuli todistamaan, todistaaksensa valkeudesta, että kaikki uskoisivat hänen kauttansa.
8 Ei hän ollut se valkeus, mutta hän tuli valkeudesta todistamaan.
9 Totinen valkeus, joka valistaa jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan.
10 Maailmassa hän oli, ja maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä, ja maailma ei häntä tuntenut.
11 Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
13 jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.
14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta. ei nimmaria kirjoitti:
Valehteleeko Jumalan Sana Pyhissä Kirjoituksissa? Mihin sinä voit uskoa, jos uskottelet itsellesi, että Jumalan Sana on valhetta?
Johannes 1
3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
7 Hän tuli todistamaan, todistaaksensa valkeudesta, että kaikki uskoisivat hänen kauttansa.
10 Maailmassa hän oli, ja maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä, ja maailma ei häntä tuntenut.
12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
13 jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.
14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.Jos sanakin olisi Jumala niin meillä olisi kaksi Jumalaa ja Jumalan käsky olisi valetta, niinkö?
3. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
Sana oli Jumalan TYKÖNÄ. mutta sana ei ole JUMALA, AAMEN!
Ymmärräkö tämän minkä Jumala sanoi;
3. Ja Jumala sanoi: "Tulkoon valkeus". Ja valkeus tuli.- ei nimmaria
Jos sanakin olisi Jumala niin meillä olisi kaksi Jumalaa ja Jumalan käsky olisi valetta, niinkö?
3. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
Sana oli Jumalan TYKÖNÄ. mutta sana ei ole JUMALA, AAMEN!
Ymmärräkö tämän minkä Jumala sanoi;
3. Ja Jumala sanoi: "Tulkoon valkeus". Ja valkeus tuli.Minulla ainakin on vain YKSI JUMALA, Isä, Poika ja Pyhä Henki.
1. Johanneksen kirje 1
1 Mikä on alusta ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselimme ja käsin kosketimme, siitä me puhumme: elämän Sanasta-
2 ja elämä ilmestyi, ja me olemme nähneet sen ja todistamme siitä ja julistamme teille sen iankaikkisen elämän, joka oli Isän tykönä ja ilmestyi meille-
3 minkä olemme nähneet ja kuulleet, sen me myös teille julistamme, että teilläkin olisi yhteys meidän kanssamme; ja meillä on yhteys Isän ja hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen, kanssa.
4 Ja tämän me kirjoitamme, että meidän ilomme olisi täydellinen. - Timotus on uskossa
"ei nimmaria" kirjoitit näin, olet ihan ulkona totuudesta, SORI VAAN!
"Jumalan Sana on Jumala"Näin on kirjoitettu: Ota esikuvaksi ne terveelliset sanat, jotka olet minulta kuullut, uskossa ja rakkaudessa, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.
Paavalin sanat ovat terveellisiä ja uskossa sekä rakkaudessa kuultuja.
Toinen kirje Timoteukselle 1
1. Paavali, Jumalan tahdosta Kristuksen Jeesuksen apostoli, lähetetty julistamaan lupausta siitä elämästä, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
2. rakkaalle pojalleni Timoteukselle. Armo, laupeus ja rauha Isältä Jumalalta ja Kristukselta Jeesukselta, meidän Herraltamme!
3. Minä kiitän Jumalaa, jota esivanhemmistani asti palvelen puhtaalla omallatunnolla - samoinkuin minä lakkaamatta muistan sinua rukouksissani öin ja päivin,
4. haluten, muistaessani kyyneleitäsi, saada sinua nähdä, että täyttyisin ilolla -
5. kun mieleeni muistuu se vilpitön usko, joka sinulla on, joka ensin oli isoäidilläsi Looiksella ja äidilläsi Eunikellä ja joka, siitä olen varma, on sinullakin.
6. Siitä syystä minä sinua muistutan virittämään palavaksi Jumalan armolahjan, joka sinussa on minun kätteni päällepanemisen kautta.
7. Sillä Jumala ei ole antanut meille pelkuruuden henkeä, vaan voiman ja rakkauden ja raittiuden hengen.
8. Älä siis häpeä todistusta Herrastamme äläkä minua, hänen vankiaan, vaan kärsi yhdessä minun kanssani vaivaa evankeliumin tähden, sen mukaan kuin Jumala antaa voimaa,
9. hän, joka on meidät pelastanut ja kutsunut pyhällä kutsumuksella, ei meidän tekojemme mukaan, vaan oman aivoituksensa ja armonsa mukaan, joka meille on annettu Kristuksessa Jeesuksessa ennen ikuisia aikoja,
10. mutta nyt ilmisaatettu meidän Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen ilmestymisen kautta, joka kukisti kuoleman ja toi valoon elämän ja katoamattomuuden evankeliumin kautta,
11. jonka julistajaksi ja apostoliksi ja opettajaksi minä olen asetettu.
12. Siitä syystä minä myös näitä kärsin, enkä sitä häpeä; sillä minä tunnen hänet, johon minä uskon, ja olen varma siitä, että hän on voimallinen siihen päivään asti säilyttämään sen, mikä minulle on uskottu.
13. Ota esikuvaksi ne terveelliset sanat, jotka olet minulta kuullut, uskossa ja rakkaudessa, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.
14. Säilytä se hyvä, mikä sinulle on uskottu, Pyhän Hengen kautta, joka meissä asuu.
15. Sinä tiedät, että kaikki aasialaiset ovat kääntyneet minusta pois; niiden joukossa ovat Fygelus ja Hermogenes.
16. Antakoon Herra laupeutta Onesiforuksen huonekunnalle, sillä usein hän on minua virvoittanut, eikä ole kahleitani hävennyt;
17. vaan kun hän tuli Roomaan, etsi hän minua innokkaasti ja löysi minut.
18. Suokoon Herra, että hän löytää laupeuden Herran tykönä sinä päivänä. Ja kuinka suuria ne palvelukset olivat, joita hän teki Efesossa, sen sinä parhaiten tiedät. ei nimmaria kirjoitti:
Minulla ainakin on vain YKSI JUMALA, Isä, Poika ja Pyhä Henki.
1. Johanneksen kirje 1
1 Mikä on alusta ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselimme ja käsin kosketimme, siitä me puhumme: elämän Sanasta-
2 ja elämä ilmestyi, ja me olemme nähneet sen ja todistamme siitä ja julistamme teille sen iankaikkisen elämän, joka oli Isän tykönä ja ilmestyi meille-
3 minkä olemme nähneet ja kuulleet, sen me myös teille julistamme, että teilläkin olisi yhteys meidän kanssamme; ja meillä on yhteys Isän ja hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen, kanssa.
4 Ja tämän me kirjoitamme, että meidän ilomme olisi täydellinen.Ensin kirjoitatat;
"Minulla ainakin on vain YKSI JUMALA, Isä, Poika ja Pyhä Henki".
Tässä jakeessa Isä on Isä ja Poika on Poika;
" ja meillä on yhteys Isän ja hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen, kanssa."
Sinun yksi Jumalasi sisältää; Isän,Poja ja Pyhä Hengen.
Vaikka jae todistaa toista!- Keefas tuli
Ensin kirjoitatat;
"Minulla ainakin on vain YKSI JUMALA, Isä, Poika ja Pyhä Henki".
Tässä jakeessa Isä on Isä ja Poika on Poika;
" ja meillä on yhteys Isän ja hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen, kanssa."
Sinun yksi Jumalasi sisältää; Isän,Poja ja Pyhä Hengen.
Vaikka jae todistaa toista!Lukekaamme yhdessä raamattua: Noiden pariimme luikertaneiden valheveljien tähden, jotka orjuuttaakseen meitä olivat hiipineet vakoilemaan vapauttamme, mikä meillä on Kristuksessa Jeesuksessa,
Raamatussa on paljon hyviä opetuksia uskovia ihmisiä varten, kiitos siitä Jeesukselle.
Valheveljet eivät ole kadonneet tästäkään ajasta, sellaisia kavalia ihmisiä liikkuu uskovien lähettyvillä, kuiskimassa korviin eksyttäväisiä höpötyksiä.
Kirje galatalaisille 2
1. Sitten, neljäntoista vuoden kuluttua, minä taas menin ylös Jerusalemiin Barnabaan kanssa ja otin Tiituksenkin mukaani.
2. Mutta minä menin sinne ilmestyksen johdosta ja esitin heille sen evankeliumin, jota julistan pakanain keskuudessa; esitin sen yksityisesti arvokkaimmille heistä, etten ehkä juoksisi tai olisi juossut turhaan.
3. Mutta ei edes seuralaistani Tiitusta, joka oli kreikkalainen, pakotettu ympärileikkauttamaan itseänsä.
4. Noiden pariimme luikertaneiden valheveljien tähden, jotka orjuuttaakseen meitä olivat hiipineet vakoilemaan vapauttamme, mikä meillä on Kristuksessa Jeesuksessa,
5. me emme hetkeksikään alistuneet antamaan heille myöten, että evankeliumin totuus säilyisi teidän keskuudessanne.
6. Ja nuo, joita jonakin pidettiin - millaisia lienevät olleet, ei kuulu minuun; Jumala ei katso henkilöön - nuo arvossapidetyt eivät velvoittaneet minua mihinkään enempään,
7. vaan päinvastoin, kun näkivät, että minulle oli uskottu evankeliumin julistaminen ympärileikkaamattomille, samoin kuin Pietarille sen julistaminen ympärileikatuille -
8. sillä hän, joka antoi Pietarille voimaa hänen apostolintoimeensa ympärileikattujen keskuudessa, antoi minullekin siihen voimaa pakanain keskuudessa -
9. ja kun olivat tulleet tuntemaan sen armon, mikä oli minulle annettu, niin Jaakob ja Keefas ja Johannes, joita pidettiin pylväinä, antoivat minulle ja Barnabaalle yhteisen työn merkiksi kättä, mennäksemme, me pakanain keskuuteen ja he ympärileikattujen.
10. Meidän oli vain muistaminen köyhiä, ja juuri sitä minä olenkin ahkeroinut tehdä.
11. Mutta kun Keefas tuli Antiokiaan, vastustin minä häntä vasten kasvoja, koska hän oli herättänyt suurta paheksumista.
12. Sillä ennenkuin Jaakobin luota oli tullut muutamia miehiä, oli hän syönyt yhdessä pakanain kanssa; mutta heidän tultuaan hän vetäytyi pois ja pysytteli erillään peläten ympärileikattuja,
13. ja hänen kanssaan lankesivat ulkokultaisuuteen muutkin juutalaiset, niin että heidän ulkokultaisuutensa tempasi mukaansa Barnabaankin.
14. Mutta kun minä näin, etteivät he vaeltaneet suoraan evankeliumin totuuden mukaan, sanoin minä Keefaalle kaikkien kuullen: "Jos sinä, joka olet juutalainen, noudatat pakanain tapoja etkä juutalaisten, miksi sinä pakotat pakanoita noudattamaan juutalaisten tapoja?"
15. Me olemme luonnostamme juutalaisia, emmekä pakanasyntisiä;
16. mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.
17. Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija? Pois se!
18. Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.
19. Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
20. ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
21. En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut. - Mikko.
ei nimmaria kirjoitti:
Valehteleeko Jumalan Sana Pyhissä Kirjoituksissa? Mihin sinä voit uskoa, jos uskottelet itsellesi, että Jumalan Sana on valhetta?
Johannes 1
14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.>>1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala>>
Ottakaa varauksella näitäkin kirjoituksia ja onko Jeesus itse sanonut olevansa sama kuin Isä Jumala on?
Jos löytyy Raamatusta paikka jossa Jeesus sanoo olevansa Jumala, mutta kun ei taida löytyä, miksihän? - Niko.
Mikko. kirjoitti:
>>1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala>>
Ottakaa varauksella näitäkin kirjoituksia ja onko Jeesus itse sanonut olevansa sama kuin Isä Jumala on?
Jos löytyy Raamatusta paikka jossa Jeesus sanoo olevansa Jumala, mutta kun ei taida löytyä, miksihän?Muistan kuinka muutama kuukausi takaperin pysähdyit yhden Sanan kohdan äärelle uskoen mitä kirjoitettu oli, kun Tuomas tunnusti Kristuksen.
Totuuden Tuomas sanoi ja tämän Totuuden Jeesus hänelle vahvisti!
Mitä Kristus hänelle vastasikaan?
Niin todellakin, autuas se joka uskoo vaikka ei näe!
Samasta Totuudesta kertovat niin Johannes, Paavali sekä vanhan liiton profeetat.
Onko tämä uskosi alkanut jälleen horjua, vai miksi jälleen kirjoitat noin niinkuin kirjoitat? - Mikko.
Niko. kirjoitti:
Muistan kuinka muutama kuukausi takaperin pysähdyit yhden Sanan kohdan äärelle uskoen mitä kirjoitettu oli, kun Tuomas tunnusti Kristuksen.
Totuuden Tuomas sanoi ja tämän Totuuden Jeesus hänelle vahvisti!
Mitä Kristus hänelle vastasikaan?
Niin todellakin, autuas se joka uskoo vaikka ei näe!
Samasta Totuudesta kertovat niin Johannes, Paavali sekä vanhan liiton profeetat.
Onko tämä uskosi alkanut jälleen horjua, vai miksi jälleen kirjoitat noin niinkuin kirjoitat?>>Onko tämä uskosi alkanut jälleen horjua, vai miksi jälleen kirjoitat noin niinkuin kirjoitat? >>
Tämä onkin taistojentie, ei meille annetakaan mitään niin helpolla vaikka kuinka uskoisimme. Epäilyjä syntyy, syntyy paljonkin, eikä raamattukaan ole itsestään selvyys, että onko kaikki siellä kirjoitettu Jumalasta.
Esimerkiksi vanhassaliitossa esiintyvät lapsien tappamiset joita Jumala käskee tekemään ja sitten uskotaan että käskijä olikin jo silloin Jumalana ollut Jeesus.
Sitten kun Jeesus syntyi, hän onkin se Hyvä Paimen lapsille, ei varmaan Jeesus ollut silloin Jumalana vanhassa liitossa niitä julmuuksia tekemässä ja siunaamassa. Epäilyttää siellä kaikki sotimiset ja hirnuteot raakuutet jotka laitetaan raamatun kirjoittajan mukaa Jumalan teoiksi.
Jeesus on mulle rakas sydämmessäni, antaa valoa ahdistuksiini, Jeesus rakastaa minua vaikka horjun, epäilen. Niin Pietarikin kielsi Jeesuksen kolmesti ja kuinka hän sai armahduksen Herralta.
Jeesus on se Hyvä Paimen silloinkin kun lankeilen. Olen jo kohta vanha tai jo sitä todella, mutta lapsi Jeesukselle kuitenkin. ei nimmaria kirjoitti:
Johannes 1
14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.Lainasit raamatunkäännöstä:
Kreikan kieliopin mukaan nuo jakeet on myös mahdollista kääntää näin (isolla kirjoitetut sanat korostettu jotta näkisit mihin sanoihin painotan toistakin käännösvaihtoehtoa:
1 Alussa oli sana, ja sana oli Jumalan tykönä, ja sana oli jumala.
2 SE oli alussa Jumalan tykönä.
3 Kaikki on saanut syntynsä SEN KAUTTA, ja ilman SITÄ ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
4 SIINÄ oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus.
Sen jälkeen jakeen 5 ja 6 välille voi laittaa uuden kappalejaon jos niin tahtoo.
En sano että käännös pitäisi olla noin, vaan että se on yksi mahdollisuus. Silloin "sana" on vittauksensa Jumalan puhuttuun sanaan ja hänen suunnitelmaansa joka tuli todeksi Jeesuksen lihaan tuloon kautta (jae 14) koska hän oli Jumalan äänitorvi ja välimies Jumalan ja ihmisen välillä.
Mutta hei, nyt mennään syömään ja viihtymään hyvässä seurassa. Hyvää joulua myös sinullekin!Johanneksen 1:1c käännöksen sanajärjestys on väärä verrattuna alkutekstiin. Oikea sanajärjestys on
Jumala oli sana
On eri asia sanoa "Jumala oli sana" kuin "sana oli Jumala". Lauseen merkitys muuttuu olennaisesti kun sanajärjestys vaihdetaan. Huomaat tämän, kun vaihdan sanajärjestyksen seuraavassa Johanneksen kirjoittamassa jakeen osassa ja muutan vielä pienen alkukirjaimen isoksi.
...Jumala on rakkaus (alkuperäinen teksti)
...Rakkaus on Jumala (virheellinen käännös ja väännös)
Rakkaus ei ole Jumala, vaikka Jumala on rakkaus. Saman periaatteen mukaan sana ei ole Jumala, vaikka Jumala on sana.- valistunut
ei nimmaria kirjoitti:
Johannes 1
14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.Alussa ei ole voinut olla sanaa, koska se on ihmisen itsensä keksimä, ja syntynyt materiasta kehityksen kautta.
Sana, siten aikaa ja materiaa, jolla ei voi ilmaista ajatonta totuutta.
Sillä voi vain viitata totuuteen
Uskovaisilla on siten määrätynlainen ennakkoasenne raamatun luvussa, joten he eivät voi ymmärtää tituutta joihin sanoilla viitataan
Kristinuskokin on perustettu pahan vastustamiselle, mutta Jeesus sanoi älä ole pahaa vastaan, ja tarkoitti ihmisen sisäistä pahuutta, eli perisyntiä, joka tulee ymmärtää, eikä vastustaa pahuuttamme.
Mitä enemmän vastustamme pahuuttamme, niin sitä suuremman vallan se meissä saa ja sen seurausta sitten on tämä kaaosmainen, kärsimysten ja väkivallan täyttämä maailma.
Eämme antikristuksen aikaa, jota uskonnot ja aatteet pitävät yllä
Tämä ei ole hänen mielipiteensä vaan kirjoitan sen mitä on ekkleesia kirjoitti:
Johanneksen 1:1c käännöksen sanajärjestys on väärä verrattuna alkutekstiin. Oikea sanajärjestys on
Jumala oli sana
On eri asia sanoa "Jumala oli sana" kuin "sana oli Jumala". Lauseen merkitys muuttuu olennaisesti kun sanajärjestys vaihdetaan. Huomaat tämän, kun vaihdan sanajärjestyksen seuraavassa Johanneksen kirjoittamassa jakeen osassa ja muutan vielä pienen alkukirjaimen isoksi.
...Jumala on rakkaus (alkuperäinen teksti)
...Rakkaus on Jumala (virheellinen käännös ja väännös)
Rakkaus ei ole Jumala, vaikka Jumala on rakkaus. Saman periaatteen mukaan sana ei ole Jumala, vaikka Jumala on sana.En sano mikä on oikea sanajärjestys, "...Jumala oli sana", vai "sana oli Jumala". En sataprosenttisella varmuudella tiedä, mikä on se oikea käännös (mitä Johannes halusi tuoda esille), vaikkakin todennäköisenä pidän viimeeksi mainittua vaihtoehtoa. Mutta eräs tuttavani, Arto, jonka kanssa olen keskustellut teologisista asiosta tuntitolkulla, hän on opiskellut omien sanojensa mukaan koinee-kreikkaa yli 13 vuotta.... sen kyllä huomaakin. Hän on sitä mieltä, että Lutherin käännös jakeessa Joh.1:1c on väärä. Se ilmoittaa, kuten myös Biblia-käännös, että "...Jumala oli se sana". Syy miksi Arto sen käännöksen oikeellisuuta epäilee, johtuu siitä että artikkeli (ho) määrää subjektin. Jos sanalla jumala (theos) olisi myös artikkeli (ho theos), niin käännös voisi olla oikea. Hän viittaa tietrenkin jälkimmäiseen theos-sanaan.
Eli vaikka en sataprosenttisesti tiedä kuuluuko käännös olla "sana oli Jumala", vai "Jumala oli se sana", niin tiedän kumminkin sen, että sana "theos" on, ja voi olla, toisinaan myös adjektiivinen sana, mikä kertoo millainen oletettu Jumala/jumala on. Sen ovat professorit minulle opettaneet :)
Adjektiivisensa sanana se viittaa "mahtavuuteen" ja "voimallisuuteen". Puhuttu sana, tai/ja "Jumalan sana" oli varmasti mahtava alussa kun Jumala loi kaiken sen kautta, sillä ilman sitä ei ole mitään luotu, mikä luotu on, kertoo Raamattu.jumalan_pete kirjoitti:
En sano mikä on oikea sanajärjestys, "...Jumala oli sana", vai "sana oli Jumala". En sataprosenttisella varmuudella tiedä, mikä on se oikea käännös (mitä Johannes halusi tuoda esille), vaikkakin todennäköisenä pidän viimeeksi mainittua vaihtoehtoa. Mutta eräs tuttavani, Arto, jonka kanssa olen keskustellut teologisista asiosta tuntitolkulla, hän on opiskellut omien sanojensa mukaan koinee-kreikkaa yli 13 vuotta.... sen kyllä huomaakin. Hän on sitä mieltä, että Lutherin käännös jakeessa Joh.1:1c on väärä. Se ilmoittaa, kuten myös Biblia-käännös, että "...Jumala oli se sana". Syy miksi Arto sen käännöksen oikeellisuuta epäilee, johtuu siitä että artikkeli (ho) määrää subjektin. Jos sanalla jumala (theos) olisi myös artikkeli (ho theos), niin käännös voisi olla oikea. Hän viittaa tietrenkin jälkimmäiseen theos-sanaan.
Eli vaikka en sataprosenttisesti tiedä kuuluuko käännös olla "sana oli Jumala", vai "Jumala oli se sana", niin tiedän kumminkin sen, että sana "theos" on, ja voi olla, toisinaan myös adjektiivinen sana, mikä kertoo millainen oletettu Jumala/jumala on. Sen ovat professorit minulle opettaneet :)
Adjektiivisensa sanana se viittaa "mahtavuuteen" ja "voimallisuuteen". Puhuttu sana, tai/ja "Jumalan sana" oli varmasti mahtava alussa kun Jumala loi kaiken sen kautta, sillä ilman sitä ei ole mitään luotu, mikä luotu on, kertoo Raamattu.Joh 1:1c kuuluu translitteroituna näin:
"kai theos een ho logos"
ja suomeksi
"ja jumala oli (määreinen artikkeli 'ho') sana"
Koska sanan theos edessä ei ole määreistä artikkelia niin kuin jakeen b-osassa (ton theon), niin voitaisiin tosiaan tulkita, että c-osan "jumala" ei tarkoita sitä samaa Jumalaa, josta b-osa puhuu (ton theon: se Jumala, se tietty Jumala - joka tarkoittaa tietysti sitä ainoaa totista Jumalaa, jonka Jeesus tuli meille ilmoittamaan).
1Joh 4:8c kuuluu translitteroituna näin:
"hoti ho theos agapee estin"
ja suomeksi
"sillä (määreinen artikkeli 'ho') Jumala on rakkaus"
Tässä Jumala (theos) esiintyy määreisen artikkelin kanssa, jolloin se tarkoittaa varmuudella sitä yhtä ainoaa totista Jumalaa, joka on meidän isämme ja Jeesuksen kristuksen Jumala ja isä. Näin ollen on hyvinkin mahdollista, että Joh 1:1c "theos" tarkoittaa jotakin muuta "jumalaa" kuin sitä ainoaa totista Jumalaa, isää, jonka tykönä tämä toinen "jumala" oli.
Sanajärjestyksestä sen verran, että 1Joh 4:12 ja Joh 1:1 on kreikassa sama sanajärjestys, mutta Joh 1:1c on käännetty lähes kaikkiin käännöksiin käänteisessä sanajärjestyksessä. Löysin näin äkikseltään vain latinan kielisen Vulgatan, jossa järjestys on sama kuin kreikassa: "... et Deus erat Verbum".
En pysty sanomaan varmuudella, onko sanajärjestyksen kääntäminen tässä käännösvirhe, mutta ainakin se muuttaa sanoman merkitystä radikaalisti, kun sen kääntää, aivan niin kuin olen aiemmin osoittanut.
- kaikki valta
Näin varoittaa pyhä raamattumme: Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama
Palstallamme on alkanut näkyä yhä enemmän lihallisen mielensä turhaan paisuttamia ihmisiä, aikaisemmin heitä oli 2-3, mutta nyt jo enemmänkin.
Raamattu opettaa Jeesuksesta Kristuksesta näin: Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti, ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää.
Mutta, eivät nuo lihansa vallassa olevat katalat kelmit mitään välitä Jumalan sanasta.
Kirje kolossalaisille 2
1. Sillä minä tahdon, että te tiedätte, kuinka suuri kilvoittelu minulla on teidän tähtenne ja laodikealaisten ja kaikkien tähden, jotka eivät ole minun ruumiillisia kasvojani nähneet,
2. että heidän sydämensä, yhteenliittyneinä rakkaudessa, saisivat kehoitusta omistamaan täyden ymmärtämyksen koko rikkauden ja pääsisivät tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen,
3. jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä.
4. Tämän minä sanon, ettei kukaan teitä pettäisi suostuttelevilla puheilla.
5. Sillä jos ruumiillisesti olenkin poissa, olen kuitenkin teidän kanssanne hengessä ja iloitsen nähdessäni järjestyksen, joka teidän keskuudessanne vallitsee, ja teidän lujan uskonne Kristukseen.
6. Niinkuin te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen, Herran, niin vaeltakaa hänessä,
7. juurtuneina häneen ja hänessä rakentuen ja uskossa vahvistuen, niinkuin teille on opetettu; ja olkoon teidän kiitoksenne ylitsevuotavainen.
8. Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.
9. Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,
10. ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää,
11. ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
12. ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
13. Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
14. ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.
15. Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun.
16. Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
17. jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.
18. Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama
19. eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.
20. Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
21. "Älä tartu, älä maista, älä koske!"
22. - sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta - ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?
23. Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.- kärsivällisyys
Kristityt voivat joutua monenlaisiin ahdinkoihin, vaikeuksiin ja kärsimyksiin, raamattukin kertoo tästä.
Ensimmäinen kirje tessalonikalaisille 3
1. Sentähden me, kun emme enää voineet kestää kauemmin, päätimme jäädä yksinämme Ateenaan,
2. ja lähetimme Timoteuksen, veljemme ja Jumalan palvelijan Kristuksen evankeliumissa, vahvistamaan teitä ja rohkaisemaan teitä uskossanne,
3. ettei kukaan horjuisi näissä ahdingoissa. Sillä itse te tiedätte, että meidät on semmoisiin pantu.
4. Sanoimmehan, kun olimme teidän tykönänne, teille jo edeltäpäin, että meidän oli ahdinkoon joutuminen, niinkuin on käynytkin ja te tiedätte käyneen.
5. Sentähden minä, kun en enää jaksanut kestää kauemmin, lähetinkin tiedustelemaan teidän uskoanne, ettei vain kiusaaja liene teitä kiusannut ja meidän vaivannäkömme mennyt hukkaan.
6. Mutta nyt, kun Timoteus tuli teidän tyköänne meidän tykömme ja toi meille ilosanoman teidän uskostanne ja rakkaudestanne ja siitä, että te aina pidätte meitä rakkaassa muistossa ikävöiden meitä nähdäksenne niinkuin mekin teitä:
7. sentähden olemme teidän uskostanne, veljet, saaneet lohdutusta teihin nähden kaikessa hädässämme ja ahdistuksessamme;
8. sillä nyt me elämme, jos te seisotte lujina Herrassa.
9. Kuinka voimmekaan kyllin kiittää Jumalaa teidän tähtenne kaikesta siitä ilosta, mikä meillä teistä on Jumalamme edessä!
10. Öin ja päivin me mitä hartaimmin rukoilemme saadaksemme nähdä teidän kasvonne ja täyttää sen, mitä teidän uskostanne puuttuu.
11. Mutta hän itse, meidän Jumalamme ja Isämme, ja meidän Herramme Jeesus ohjatkoon meidän tiemme teidän tykönne.
12. Ja teille Herra antakoon yhä enemmän ja runsaammin rakkautta toisianne kohtaan ja kaikkia kohtaan, niinkuin meilläkin on teitä kohtaan,
13. vahvistaaksensa teidän sydämenne nuhteettomiksi pyhyydessä meidän Jumalamme ja Isämme edessä, meidän Herramme Jeesuksen tulemuksessa, kun hän tulee kaikkien pyhiensä kanssa.
Sanassa sanotaan: kärsivällisyys tuottakoon täydellisen teon.
Tähän me kristittyinä pyrimme.
Jaakobin kirje 1
1. Jaakob, Jumalan ja Herran Jeesuksen Kristuksen palvelija, lähettää tervehdyksen kahdelletoista hajalla asuvalle sukukunnalle.
2. Veljeni, pitäkää pelkkänä ilona, kun joudutte moninaisiin kiusauksiin,
3. tietäen, että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa saa aikaan kärsivällisyyttä.
4. Ja kärsivällisyys tuottakoon täydellisen teon, että te olisitte täydelliset ja eheät ettekä missään puuttuvaiset.
5. Mutta jos joltakin teistä puuttuu viisautta, anokoon sitä Jumalalta, joka antaa kaikille alttiisti ja soimaamatta, niin se hänelle annetaan.
6. Mutta anokoon uskossa, ollenkaan epäilemättä; sillä joka epäilee, on meren aallon kaltainen, jota tuuli ajaa ja heittelee.
7. Älköön sellainen ihminen luulko Herralta mitään saavansa,
8. kaksimielinen mies, epävakainen kaikilla teillään.
9. Alhainen veli kerskatkoon ylhäisyydestään,
10. mutta rikas alhaisuudestaan, sillä hän on katoava niinkuin ruohon kukka.
11. Aurinko nousee helteineen ja kuivaa ruohon, ja sen kukka varisee, ja sen muodon sulous häviää; niin on rikaskin lakastuva retkillänsä.
- mikä on totuutta
Raamatussa opetetaan näin: on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin.
Tuossa alla jae asiayhteydessään, jos tahdot tarkistaa asian:
Kirje galatalaisille 1
1. Paavali, apostoli, virkansa saanut, ei ihmisiltä eikä ihmisen kautta, vaan Jeesuksen Kristuksen kautta ja Isän Jumalan, joka on hänet kuolleista herättänyt,
2. ja kaikki veljet, jotka ovat minun kanssani, Galatian seurakunnille.
3. Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta,
4. joka antoi itsensä alttiiksi meidän syntiemme tähden, pelastaaksensa meidät nykyisestä pahasta maailmanajasta meidän Jumalamme ja Isämme tahdon mukaan!
5. Hänen olkoon kunnia aina ja iankaikkisesti! Amen.
6. Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin,
7. joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin.
8. Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
9. Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.
10. Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija.
11. Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;
12. enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.
Paavali oli ennen uskoontulemistaan uskovien vainooja:
Kirje galatalaisille 1
13. Olettehan kuulleet minun entisestä vaelluksestani juutalaisuudessa, että minä ylenmäärin vainosin Jumalan seurakuntaa ja sitä hävitin
14. ja että edistyin juutalaisuudessa pitemmälle kuin monet samanikäiset heimossani ja ylen innokkaasti kiivailin isieni perinnäissääntöjen puolesta.
15. Mutta kun hän, joka äitini kohdusta saakka on minut erottanut ja kutsunut armonsa kautta, näki hyväksi
16. ilmaista minussa Poikansa, että minä julistaisin evankeliumia hänestä pakanain seassa, niin minä heti alunpitäenkään en kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä,
17. enkä lähtenyt ylös Jerusalemiin niiden luo, jotka ennen minua olivat apostoleja, vaan menin pois Arabiaan ja palasin taas takaisin Damaskoon.
18. Sitten, kolmen vuoden kuluttua, minä menin ylös Jerusalemiin tutustuakseni Keefaaseen ja jäin hänen tykönsä viideksitoista päiväksi.
19. Mutta muita apostoleja minä en nähnyt; näin ainoastaan Jaakobin, Herran veljen.
20. Ja mitä kirjoitan teille, katso, Jumalan kasvojen edessä minä sanon, etten valhettele.
21. Sitten menin Syyrian ja Kilikian paikkakuntiin.
22. Mutta olin kasvoiltani tuntematon Juudean seurakunnille, jotka ovat Kristuksessa.
23. Heidän kuuloonsa oli vain tullut: "Meidän entinen vainoojamme julistaa nyt sitä uskoa, jota hän ennen hävitti";
24. ja he ylistivät Jumalaa minun tähteni. - vaikeita aikoja
Jeesus sanoi: heissä on jumalisuuden ulkokuori
Minä sanon, aivan, siltä he vaikuttavatkin, pelkkä kuori ja irrallisia raamatun jakeita, he ovat rakkaudettomia, epäsopuisia, panettelijoita, hillittömiä, raakoja, hyvän vihamiehiä.
Toinen kirje Timoteukselle 3
1. Mutta tiedä se, että viimeisinä päivinä on tuleva vaikeita aikoja.
2. Sillä ihmiset ovat silloin itserakkaita, rahanahneita, kerskailijoita, ylpeitä, herjaajia, vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, epähurskaita,
3. rakkaudettomia, epäsopuisia, panettelijoita, hillittömiä, raakoja, hyvän vihamiehiä,
4. pettureita, väkivaltaisia, pöyhkeitä, hekumaa enemmän kuin Jumalaa rakastavia;
5. heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Senkaltaisia karta.
6. Sillä niitä ovat ne, jotka tungettelevat taloihin ja pauloihinsa kietovat syntien rasittamia ja monenlaisten himojen heiteltäviä naisparkoja,
7. jotka aina ovat opetusta ottamassa, eivätkä koskaan voi päästä totuuden tuntemiseen.
8. Ja niinkuin Jannes ja Jambres vastustivat Moosesta, niin nuokin vastustavat totuutta, nuo mieleltään turmeltuneet ihmiset, jotka eivät uskonkoetuksissa kestä.
9. Mutta he eivät pitemmälle edisty, sillä heidän mielettömyytensä on käyvä ilmeiseksi kaikille, niinkuin noidenkin mielettömyys kävi ilmi.
10. Mutta sinä olet seurannut minun opetustani, vaellustani, aivoitustani, uskoani, pitkämielisyyttäni, rakkauttani, kärsivällisyyttäni,
11. vainoissa ja kärsimyksissä, samanlaisissa kuin minun osakseni tuli Antiokiassa, Ikonionissa ja Lystrassa. Mimmoisia vainoja olenkaan kärsinyt, ja kaikista Herra on minut pelastanut!
12. Ja kaikki, jotka tahtovat elää jumalisesti Kristuksessa Jeesuksessa, joutuvat vainottaviksi.
13. Mutta pahat ihmiset ja petturit menevät yhä pitemmälle pahuudessa, eksyttäen ja eksyen.
14. Mutta pysy sinä siinä, minkä olet oppinut ja mistä olet varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut,
15. ja koska jo lapsuudestasi saakka tunnet pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.
16. Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa,
17. että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut. - .
Jeesus oli Juutlainen eli vääräuskoinen.
- 121220
Täällä taivastelijat elävät illuusiossa, sillä miten tuo Jeesuksen valta näkyy tavallisessa elämässä...?? ei sitten mitenkään, mutta kun raamatulliset mielikuvat laukkaavat, niin sitä fanitetaan mitä sattuu.
Vähän realismia, vähän realismia, sillä illuusiolla ei pitkälle pääse. - JSK2015
Niin kauan kuin ihmiset eivät lue itse vaan tyytyvät seuraamaan muiden puheita ja takkuamaan niistä, ei totuus valkene. Kokeillaas lukea eikä riidellä.
Johanneksen 1:1-7
Johanneksen 10:30
30 Minä ja Isä olemme yhtä."
Kolossalaisille 1:15-17
15 ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.
16 Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,
17 ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa.
Filippiläisille 2:8-10
8 hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.
9 Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman,
10 niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat,
Johanneksen 5:22-23
22 Sillä Isä ei myöskään tuomitse ketään, vaan hän on antanut kaiken tuomion Pojalle,
23 että kaikki kunnioittaisivat Poikaa, niinkuin he kunnioittavat Isää. Joka ei kunnioita Poikaa, se ei kunnioita Isää, joka on hänet lähettänyt.
Matteuksen 28:18
18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455070Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1131594Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481249Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella101189- 131123
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171017Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76969Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v3895Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah57779Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27753