Romanien rasismi käräjillä Järvenpäässä.

Varavaraanі

Järvenpäässä on alkanut poikkeuksellinen oikeudenkäynti romaniväestön asuttamisen pelisäännöistä. Kaupungin virkamiehet pitkittivät asunnon antamista valtaväestöön sulautuneelle romaninaiselle. Miksi? Koska paikalliset romanit eivät halua naista kotikonnuilleen. Syy on yksinkertainen:

-Syy on se, että mä en pue romanivaatetta. Mä en pysty pukeutumaan romanipukuun. Se on periaate, sanoo Järvenpään kaupungin oikeuteen haastanut Tamara Lumberg-Hallinen.

- - -

Lue koko rasismikiista täältä:
http://www.nelonen.fi/uutiset/kaikki/kotimaa/romanipukua-hylkivä-nainen-haastoi-kaupungin-oikeuteen

- - -

Viimeksi, kun Lumberg-niminen romaninainen oli otsikoissa, se johtui 1990-luvulla Kipa Lumbergin kirjaan perustuvasta TV-sarjasta "Tumma ja kuohuva veri", joka antoi hyvin tylyn kuvan mustalaisten elämästä.
http://www2.hs.fi/extrat/kulttuuri/kirjallisuuspalkinto04/2004_lumberg.html

Se on Suomen uudemman TV-historian ainoita TV-sarjoja, joita ei ole koskaan siirretty myytäväksi DVD-muodossa. Jopa Manne-TV on, mutta tätä ei... Kirjailija esitti romanit hyvin väkivaltaisina ja sai sen johdosta paljon tappouhkauksia.

32

1822

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaajaa__
      • Varavaraanі

Tuskin mitenkään. Ei hametta, ei rahaa.

• jaajaa__
        Varavaraanі kirjoitti:

Tuskin mitenkään. Ei hametta, ei rahaa.

Minä kyllä ajattelin että vähintään 16000 korvausta syrjinnästä.

• ?1?

Forbidden

You don't have permission to access /node/9936178 on this server.

• Tino.

Allan akbar! Ja Feija akbar myös!

• sepe-1

Ulottaisin tuon väistämissäännön koskemaan kaikkia mamuja, kantaväestöä kohtaan.
      Rautalangasta siis, mikäli joku kantis ei halua samoille asuinseuduille mamua, niin mamun on etsittävä luukkunsa muualta.

• Minä-,.

Hyvä ajatus. Espoossa ja Kauniaisissa niitä vastustajia lienee vähiten joten sinne vain.

• Pöyr.

Ras.

• uusi kikka?

Voi hyvää päivää, romanit haastaa toisensa oikeuteen ja valtio maksaa...

• järjetön maa

Tässä taas nähdään tämä täysin kieroutunut hallintokoneiston järjettömyys. Romani, joka on sulautunut valtaväestöön, mutta ei kiellä alkuperäänsä, joutuu syrjinnän kohteeksi, koska niinsanotut sopeutumattomat ja omista tavoistaan kiinnipitävät eivät hyväksy, että joku karkaa leiristä.

• nainen vain...

sä et tiedä oikeesti näköjää romaneiden kulttuurista tai ihmisinä tunne heitä..itse olen romani nainen. ja tosta hameesta voin sanoa sen verran,että tätä isoa hametta ei pakoteta kenenkään laittamaan ellei sitä halua.ja jos joku sen kuitenkin laittaa niin kuin yleensä laittaakin niin he tietävät kyllä tasan tarkkaan sen hameen ottaessa käyttöön ettei sitä voi enää riisua sillä lailla,että pukeutuisi samoihin vetimiin kuin valkolaiset.ja tääki on lähinnä kunnioitus vanhempia ihmisiä kohtaan lähinnä ja omantunnon kysymys vaikkei muut romanit tykkäiskää huonoa siitä et vaihtaa vaatetuksen niin jo tämä henkilö tiedostaa sen,mitkä on tavat ettei kehtaisi liikkua ilman sitä ja ei tasan tarkkaan menisi omien vanhempiensakaan eteen esim:housuissa, jos kerran ollut tää hame käytössä, jos tällä naisella ei ole ollut koskaan isoa hametta vaan aina sellaiset vaatteet kuin valtaväestöllä niin siinä ei ole mitään pahaa eikä kukaan romani sano asian puolesta vastaan.eli siis ei koskaan ole ollut käytössä iso hame aina pitänyt housuja,pikku hameita ym..niin se on okei..en usko et vaatetuksesta on tuossa kyse eiköhän tuolla jokin muu syy ole. minäkin tunnen paljon romaneita jotka on omaksunut täysin valkolaisten elämäntyylin tavat ym.. ja kukaan ei syrji heitä en minä eikä muut romanit he ovat päätöksen tehnyt elämässään miten elävät ja se siitä,kuitenkin ettei kukaan heistä ole loukkauskseksi muille romaneille taas jotka pitävät tavoistaan ja kulttuuristaan kiinni. puolin ja toisin kunnioitus tämä kunnioitus. ja teille yleistäjille ja muille luokittelioille voin sanoa sen,että älkää kommentoiko jos ette OIKEESTI tiedä mitä puhutte.meitä on ihmisiä moneen junaan kuten teitä valkolaisiakin.

• drtj56nu

Tajuatko kuinka järjettömälle tuo kuulostaa vapaasta länsimaalaisesta ihmisestä?
        Ettei "SAA vaihtaa" aikuinen ihminen vaatteitaan oman mielensä mukaan?

Mitä tapahtuu jos vaihtaakin kuitenkin(eli tulee järkiinsä, se hame kun on aika pirun hankala)?

Jospa tuolla päin asuu sitten väkivaltaisia kaaleita? Tai kyse on verivihasta?

• Anonyymi

Suomessa eletään suomen lakien mukaan. Romaneilla ei ole mitään erikoisoikeuksia muihin nähden. Herätkää nykyaikaan.

• Anonyymi

Järjetöntä tuollaista kangaspakkaa raahata perässään ikänsä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Järjetöntä tuollaista kangaspakkaa raahata perässään ikänsä.

Ei ihme että joidenkin kateellisuus saavuttaa ihan väkivallan mitat kun joku uskaltautuu luopumaan kulttuuripussistaan...

• Salataskuhamee

Häh? Eiks sitä hameesta siis koskaan saa luopua, jos sen kerran päällensä pukee? Sitäkösä tarkotit?

• Romani"kulttuuriin"

kuuluu ns. "rahtihame" johon mahtuu jopa moottorisahoja ja öljykanisteteita. Se on perinteinen romanin elinkeinoväline.

• Ja...

rahtihameen alla on armeijan ylijäämävarastosta ostettu taisteluvyö, jolla saa kätevästi kuljetettua vaikka mitä.

• Tätä Maksan

Mustalaisuudessa on kysymyksessä selkeästi rikollisjärjestö siinä kuin mafia - alueet on jaettu sukujen kesken.

• Mirkkuun Mankku

Jos Suomalainen estää mustalaisen muuuton on rasisti. Kun mustalainen estää muutton se on kulttuuria.Näin se vain menee.

• Iltapäivän-lapsi

Paljon olisi muututtava kaaleitten että ne oppisi elämään niinkuin muutkin ihmiset, turha odottaa että kantaväestö meidät hyväksyy jos ei tavat muutu. Osalla onkin jo muuttunut, mutta iso osa on jäljellä jotka pilaa käytöksellään muittenkin mahdollisuudet. Ihmiset voivat asua samoilla paikoilla kun vain ovat rauhallisia ja tulevat toimeen keskenään.
        Minä olen yksi osa siitä joka olen sopeutunut ja tulen hyvin kaikkien kanssa toimeen ja hyvin on mennyt, Lapset on käynyt koulut ja ovat töissa ja niin olin minäkin mutta nyt olen jo ikäni puolesta päässyt huilaamaan, lapset saavat jatkaa sitä perintöä mitä olen heille opettanut elämästä, eikä minun tarvitse olla huolissaan missä he menevät.

• muuannonjeeno

Onnea ja menestystä sinulle loppuelämäksi. Olen jo toinen fiksu romani jonka kirjoituksia olen lukenut.

• LoistenLöyhkä

Paskasakki pyörii oman persreikänsä ympärillä verovaroilla.

• Miksi_ovet_ei_aukene

" Kaupungin virkamiehet pitkittivät asunnon antamista valtaväestöön sulautuneelle romaninaiselle."

Millä oikeudella se on saamassa asuntoa?

Syrjitäänkö muita valtaväestön asunnottomia jotenkin tässä asiassa
      ihonvärin takia?

• SaattaaLiittyäAsiaan

adressit.com - etninen kiristystoiminta kitkettävä

• Myymäläetsivä

Olin kaupassa ja havahduin...portti kassalla huusi sikana....no ...lopun arvaattekin kuka.....

• Anonyymi

Jos asunto on evätty pelkästään paikallisten romanien kanteluiden perusteella, on sossussa taphtunut virkavirhe.

• Anonyymi

"Romanipukua hylkivä nainen haastoi kaupungin oikeuteen
      TORSTAI 16.6.2011 KLO 19.44

1.12.2012 KLO 01:27
      Järvenpäässä on alkanut poikkeuksellinen oikeudenkäynti romaniväestön asuttamisen pelisäännöistä. Kaupungin virkamiehet pitkittivät asunnon antamista valtaväestöön sulautuneelle romaninaiselle. Miksi? Koska paikalliset romanit eivät halua naista kotikonnuilleen. Syy on yksinkertainen:

-Syy on se, että mä en pue romanivaatetta. Mä en pysty pukeutumaan romanipukuun. Se on periaate, sanoo Järvenpään kaupungin oikeuteen haastanut Tamara Lumberg-Hallinen.

16 000 euroa hyvityksiä
      Ongelma syntyy romanipiireissä tunnetusta väistövelvollisuudesta, joka pakottaa alueelle muuttavan kysymään muilta romaneilta lupaa asettautua pihapiiriin. Tänään Tuusulan käräjäoikeudessa on pohdittu sitä, että ovatko Järvenpään virkamiehet ylittäneet toimivaltuutensa kysyessään Järvenpään romaneilta asumislupaa Lumberg-Halliselle. Romaninaista edustava vähemmistövaltuutetun ylitarkastaja Robin Harmsin mukaan virkamiehillä on karannut mopo käsistä. Hän vaatiikin Lumberg-Halliselle ja hänen miehelleen Teuvo Halliselle 16 000 euron hyvityksiä syrjinnän takia.

- Erityisen valitettavaa on se, että tässä on ollut kysymys romaninaisesta, joka on mennyt naimisiin valtaväestöön kuuluvan henkilön kanssa. Nämä ongelmat johtuvat paljolti siitä, että tätä ei olla hyväksytty, Harms kertoo.

Kaupunki: ”Ei olla syrjitty millään tavalla”
      Pitkään kestänyt venkoilu asuntojonoissa ei ratkennut sovitteluun ja matka jatkui käräjille. Osavoittona Harms pitää sitä, että Järvenpään kaupunki joutui lopettamaan asuttamistyöryhmänsä, jonka yhtenä tarkoituksena oli nimenomaan romanien asumisjärjestelyt. Romanien ja kaupungin välissä toimiva romaniyhdyshenkilö Dino Nyman ei ymmärrä, miksi asuttamistyöryhmä lopetettiin. Hänen mukaansa Järvenpää on ollut esimerkillinen romanien suhteen ja että työryhmän lopettaminen on vain takapakkia. Kaupungin edustajan, varatuomari Kristiina Turusen mukaan mitään syrjimistä ei ole edes tapahtunut.

- Kantajia ei olla syrjitty, ei millään tavalla. Eikä me olla selvitetty muuttolupaa tai sitä, mihin he [Halliset] voisivat muuttaa, Turunen kertaa.

”On aika panna kissa pöydälle”
      - Mä tiedän paljon ihmisiä, jotka haluaa muutosta, mutta he pelkäävät, eivätkä uskalla viedä loppuun asti tätä asiaa. Mutta nyt on aika panna kissa pöydälle! On aika saada muutos! Romanit on Suomen kansalaisia. Meidän täytyy todellakin alistua Suomen lakien alle, huutaa Lumberg-Hallinen.

Syrjintälautakunnan teki jo viime vuoden puolella päätöksen siitä, että kaupunki on syrjinyt kantajaa. Jutun käsittelyyn ei saatu ratkaisua vielä tänään.

• Anonyymi

Minä vaadin, että valtio maksaa minulle tiirikkakokoelman ja sorkkaraudan ja sähköporan ja lasiveitsen ja köysinipun ja tikkaat ja,,,,,. Ne ovat rikoksentekovälineitä mutta niin ovat smugujen hameetkin ja valtio maksaa ne joka ikinen vuosi.

Vaadin tasa-arvoa.

• Anonyymi

Niin eikös mustalaiset voi hakea verottajalta jotakin vähennyksiä tuosta rahtihameen käytöstä?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5040
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      113
      1594
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1219
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      10
      1149
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1103
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1007
    7. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      969
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      3
      875
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      57
      769
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      743
    Aihe