Kehä I:n 50 kh/h rajoitus

ihmettelijäkehältä

Tietyömaiden kohdalla Kehä I:llä esim. Leppävaarassa on noin kilomerrin matkan 50 km/h nopeusrajoitus ja rajoitusmerkkejä muutaman sadan metrin välein. En ymmärrä miksi yli 90 % autoilijoista ajaa kuitenkin huomattavasta 50 km/h suurempaa nopeutta, mukaanlukien ammattikuljettavat takseissa ja busseissa. Tietyöalueen jälkeen on selvästi myös merkitty rajoituksen muuttuminen 70:ksi Tapiolan suuntaan tai 80:ksi idän suuntaan, joten kukaan ei voi selitellä että rajoitukset olisi "unohdettu" voimaan tarpeettomasti, kuten aika usein tietyömailla, erityisen usein Lahden seudulla, tapahtuu ja vie merkkien uskottavuutta. Liikenteen tukkoisuus vähenisi huomattavasti jos ajettaisiin sitä viittäkymppiä kun liittymistä tulevat ja kaistaa vaihtavat pääsisivät sujuvasti liikennevirtaan. Olisiko nopeuskameran paikka?

18

144

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maan tapa

Lahden motarilla on sillankorjaustyömailla 50km/h. Ajoin oikeaa kaistaa siinä 65km/h. Vasentakaistaa suhisi autoja kovaa kyyiä ohi, ettei ehtinyt määrää laskea. takanani olava kiemurteli 5cm päässä tehden kaikenmaailman käsimerkejä. Nopeus rajotus nousi ja painoin talala. Merkin vääntelijä jäi kuin paikalleen kita ratille tippuneena.

• ssdfgsdfgethweh

Itseään ätrkeinä pitäviä munapyllyjä kun ei olevinaan säännöt kosketa, kun on niin kiire sitä hikistä tappia hiplaamaan.

• Siinä on pari mutkaa, jotka ovat hankalia täysperävaunulla yli 50 km/h nopeuksissa. Liittymiä joko on, tai sitten ei, kaistavalinnasta riippuen.

Itse ajan tuosta yleensä noin 70 km/h nopeudella. Jos työmiehiä näkyy, vauhti kyllä tipahtaa heti. Vielä ei ole näkynyt... Ja sama pätee nykyään pitkälti kaikkiin tietyömaihin, eli ihan normaalisti 20 km/h yli rajoituksen, mutta erityistä varovaisuutta noudattaen.

• lapset lapset!!!

Mikset aja 50 km/h? Niin siinä lukee ja niin siinä ajetaan. Ei se ole mikään joustava rajoitus.

Jos et osaa niin älä istu ratin takana ollenkaan. Ei sulla ole mitään oikeutta itse arvioida mikä olisi sopiva nopeus. Jonkun mielestä siinä vois ajaa 90 km/h. Oisko sekin vielä ok? Ja jos ei niin miksi ei? Jos kerran "turvallisesti" sekin olis mahdollista.

Se on 50 km/h ja sillä selvä. "Jos työmiehiä näkyy" niin vauhti putoaa. Pelle. Miksi reppana tyydyt 20 km/h ylitykseen? Pelkäätkö jotain?

Viiskymppiä. Ole mies. Tai nainen. Ei oo vaikeeta. Miksi pitää olla aina oikeammassa kuin joku muu. "No kun se on se täysperävaunurekka paperikuormassa kun ei sadekelillä voi ajaa kuin max 50 km/h mutta MINUN auto MINUN käsissä voi ajaa 62 km/h juuri tämänhetkisellä urasyvyydellä tässä vireystilassani ja OIKEASTI juuri tuo tienkohta pitäisi MINUN arvioni mukaan olla sitä sun tätä."

Pelle. Jokaiselta, joka ei pysty - ja alleviivaan - PYSTY ajamaan nopeusrajoitusten mukaan ties mistä lapsellisista viisastelusyistä KORTTI POIS. Ei mitään asiaa liikenteeseen säätämään.

• lapset lapset!!! kirjoitti:

Mikset aja 50 km/h? Niin siinä lukee ja niin siinä ajetaan. Ei se ole mikään joustava rajoitus.

Jos et osaa niin älä istu ratin takana ollenkaan. Ei sulla ole mitään oikeutta itse arvioida mikä olisi sopiva nopeus. Jonkun mielestä siinä vois ajaa 90 km/h. Oisko sekin vielä ok? Ja jos ei niin miksi ei? Jos kerran "turvallisesti" sekin olis mahdollista.

Se on 50 km/h ja sillä selvä. "Jos työmiehiä näkyy" niin vauhti putoaa. Pelle. Miksi reppana tyydyt 20 km/h ylitykseen? Pelkäätkö jotain?

Viiskymppiä. Ole mies. Tai nainen. Ei oo vaikeeta. Miksi pitää olla aina oikeammassa kuin joku muu. "No kun se on se täysperävaunurekka paperikuormassa kun ei sadekelillä voi ajaa kuin max 50 km/h mutta MINUN auto MINUN käsissä voi ajaa 62 km/h juuri tämänhetkisellä urasyvyydellä tässä vireystilassani ja OIKEASTI juuri tuo tienkohta pitäisi MINUN arvioni mukaan olla sitä sun tätä."

Pelle. Jokaiselta, joka ei pysty - ja alleviivaan - PYSTY ajamaan nopeusrajoitusten mukaan ties mistä lapsellisista viisastelusyistä KORTTI POIS. Ei mitään asiaa liikenteeseen säätämään.

> Mikset aja 50 km/h? Niin siinä lukee ja niin siinä ajetaan.
        > Ei se ole mikään joustava rajoitus.

Siinä lukee 50 km/h, muttei siinä todellakaan sellaisia nopeuksia ajeta. Ajamalla 70 km/h mittarissa, ei ole kovin pahasti muiden tukkona, jolloin liikenne on turvallisempaa.

Ajan yleensä aina maantiellä noin 20 km/h yli rajoituksen. Tämä on vielä käytännössä sallittua, pitää liikenteen kohtalaisen ripeänä ja säästää hermoja. Noudatan siis tietöillä samaa suhteellista nopeutta kuin muuallakin, mutta tarkkailen ympäristöä normaaliakin paremmin.

> Ei sulla ole mitään oikeutta itse arvioida mikä olisi sopiva nopeus.

Kenelläs se oikeus sitten on? Jopa laki velvoittaa tuohon! Jos et sitä osaa tehdä, sinulla ei *todellakaan* ole mitään asiaa ratin taakse...

> Jonkun mielestä siinä vois ajaa 90 km/h. Oisko sekin vielä ok?
        > Ja jos ei niin miksi ei? Jos kerran "turvallisesti" sekin olis
        > mahdollista.

On se OK, kunhan sen pystyy turvallisesti tekemään. Lähinnä kyse on siitä, onko valmis ottamaan vastaan tuhansien eurojen laskua ylinopeudesta.

Tietysti jos tuo on väärä tilannenopeus, niin sitten se ei ole OK. Pystyykö tuossa nopeudessa pysäyttämään auton tien näkyvällä osalla? Pystyy kyllä.

Väittäisin, että jos tiellä on irtosoraa ja tietyömiehiä metrin päässä kaistasta töissä (erittäin harvoin), on tuo nopeus liikaa. Tosin niin on 50 km/h:kin helposti... Tämä ihan työntekijöiden turvallisuutta ajatellen. Mutta sinä ajaisit 50 km/h tietysti, kun tikkarissa niin lukee.

> Miksi reppana tyydyt 20 km/h ylitykseen? Pelkäätkö jotain?

Pelkään. Pelkään raskaita sakkoja. Kun en ole sen enempää työtön kuin miljonäärikään, ei persaus kestä päästellä tuhansien eurojen sakkojen puolelle (jää pari ulkomaankeikkaa tekemättä jos tuon tekee).

> "No kun se on se täysperävaunurekka paperikuormassa kun ei sadekelillä
        > voi ajaa kuin max 50 km/h mutta MINUN auto MINUN käsissä voi ajaa 62
        > km/h juuri tämänhetkisellä urasyvyydellä tässä vireystilassani ja OIKEASTI
        > juuri tuo tienkohta pitäisi MINUN arvioni mukaan olla sitä sun tätä."

Nyt alat ymmärtää! Todellakin, oikea nopeus riippuu tilanteesta, eikä sillä sinänsä ole mitään tekemistä tikkarilukemien kanssa. Niitä seuraillaan vain sakkojen pelossa!

Pahimpia liikenteenvaarantajia ovat ne, jotka ajavat orjallisesti sitä näytettyä lukemaa. Toki, onhan se turvallista 99,9% ajasta, mutta se 0,001% kerroista mennäänkin sitten ojaan. Ja sitten ihmetellään...

> Jokaiselta, joka ei pysty - ja alleviivaan - PYSTY ajamaan nopeusrajoitusten
        > mukaan ties mistä lapsellisista viisastelusyistä KORTTI POIS.

Oikein. Minä pystyn, en vain *yleensä* tee niin. :)

• 17:11
        The_Rat kirjoitti:

Siinä lukee 50 km/h, muttei siinä todellakaan sellaisia nopeuksia ajeta. Ajamalla 70 km/h mittarissa, ei ole kovin pahasti muiden tukkona, jolloin liikenne on turvallisempaa.

Ajan yleensä aina maantiellä noin 20 km/h yli rajoituksen. Tämä on vielä käytännössä sallittua, pitää liikenteen kohtalaisen ripeänä ja säästää hermoja. Noudatan siis tietöillä samaa suhteellista nopeutta kuin muuallakin, mutta tarkkailen ympäristöä normaaliakin paremmin.

Kenelläs se oikeus sitten on? Jopa laki velvoittaa tuohon! Jos et sitä osaa tehdä, sinulla ei *todellakaan* ole mitään asiaa ratin taakse...

> mahdollista.

On se OK, kunhan sen pystyy turvallisesti tekemään. Lähinnä kyse on siitä, onko valmis ottamaan vastaan tuhansien eurojen laskua ylinopeudesta.

Tietysti jos tuo on väärä tilannenopeus, niin sitten se ei ole OK. Pystyykö tuossa nopeudessa pysäyttämään auton tien näkyvällä osalla? Pystyy kyllä.

Väittäisin, että jos tiellä on irtosoraa ja tietyömiehiä metrin päässä kaistasta töissä (erittäin harvoin), on tuo nopeus liikaa. Tosin niin on 50 km/h:kin helposti... Tämä ihan työntekijöiden turvallisuutta ajatellen. Mutta sinä ajaisit 50 km/h tietysti, kun tikkarissa niin lukee.

Pelkään. Pelkään raskaita sakkoja. Kun en ole sen enempää työtön kuin miljonäärikään, ei persaus kestä päästellä tuhansien eurojen sakkojen puolelle (jää pari ulkomaankeikkaa tekemättä jos tuon tekee).

Nyt alat ymmärtää! Todellakin, oikea nopeus riippuu tilanteesta, eikä sillä sinänsä ole mitään tekemistä tikkarilukemien kanssa. Niitä seuraillaan vain sakkojen pelossa!

Pahimpia liikenteenvaarantajia ovat ne, jotka ajavat orjallisesti sitä näytettyä lukemaa. Toki, onhan se turvallista 99,9% ajasta, mutta se 0,001% kerroista mennäänkin sitten ojaan. Ja sitten ihmetellään...

Taitaa rotta sotkeentua omaan näppäryytensä:
        " > Ei sulla ole mitään oikeutta itse arvioida mikä olisi sopiva nopeus.

Kenelläs se oikeus sitten on? Jopa laki velvoittaa tuohon! Jos et sitä osaa tehdä, sinulla ei *todellakaan* ole mitään asiaa ratin taakse..."

Kyllä se oikeus on nimenomaan poliisilla, tienpitäjällä tai muulla viranomaisella,
        tilannenopeus ei todellakaan ole yhtään nopeusrajoituksen yläpuolella.

• 17:11 kirjoitti:

Taitaa rotta sotkeentua omaan näppäryytensä:
        " > Ei sulla ole mitään oikeutta itse arvioida mikä olisi sopiva nopeus.

Kenelläs se oikeus sitten on? Jopa laki velvoittaa tuohon! Jos et sitä osaa tehdä, sinulla ei *todellakaan* ole mitään asiaa ratin taakse..."

Kyllä se oikeus on nimenomaan poliisilla, tienpitäjällä tai muulla viranomaisella,
        tilannenopeus ei todellakaan ole yhtään nopeusrajoituksen yläpuolella.

Oikea tilannenopeus voi olla nopeusrajoitusta suurempi nopeus. Sakot tällaisessa tilanteessa saa nopeusrajoituksen ylittämisestä, ei väärästä tilannenopeudesta. Tilannenopeus voi olla myös alle nopeusrajoituksen osoittaman määrän.

Poliisi, tienpitäjä tai muu viranomainen EI OLE PAIKALLA. Oikea tilannenopeus taas on niin tapauskohtainen, ettei sitä voi kukaan muu määritellä. On aivan eri asia ajaa ruuhkassa lumimyrskyssä jäisellä tiellä, kuin kauniina kesäyönä tyhjällä tiellä. Nopeusrajoitus voi kuitenkin olla täysin sama molemmissa tapauksissa...

Edelleen vaikutat kuskilta, jolla ei ole mitään asiaa ratin taakse.

• 19+1
        The_Rat kirjoitti:

Oikea tilannenopeus voi olla nopeusrajoitusta suurempi nopeus. Sakot tällaisessa tilanteessa saa nopeusrajoituksen ylittämisestä, ei väärästä tilannenopeudesta. Tilannenopeus voi olla myös alle nopeusrajoituksen osoittaman määrän.

Poliisi, tienpitäjä tai muu viranomainen EI OLE PAIKALLA. Oikea tilannenopeus taas on niin tapauskohtainen, ettei sitä voi kukaan muu määritellä. On aivan eri asia ajaa ruuhkassa lumimyrskyssä jäisellä tiellä, kuin kauniina kesäyönä tyhjällä tiellä. Nopeusrajoitus voi kuitenkin olla täysin sama molemmissa tapauksissa...

Edelleen vaikutat kuskilta, jolla ei ole mitään asiaa ratin taakse.

Tilannenopeus ei ole koskaan isompi kuin nopeusrajoitusmerkissä. Onko sulla rotta korttia ollenkaan, tai millaisesta autokoulusta olet sen saanut?

• 19+1 kirjoitti:

Tilannenopeus ei ole koskaan isompi kuin nopeusrajoitusmerkissä. Onko sulla rotta korttia ollenkaan, tai millaisesta autokoulusta olet sen saanut?

Ihan normaalista autokoulusta.

Tilannenopeutta ei ole laissa määritelty suoraan, mutta parhaiten siihen sopii kohta, jossa velvoitetaan ajamaan nopeudella, jolla auto on pysäytettävissä näkyvällä tieosuudella ja ennalta arvattavissa olosuhteissa.

Tähänhän ei vaikuta nopeusrajoitus, vaan tien kunto, auton kunto, näkyvyys...

Nopeusrajoitus määrittää suurimman sallitun nopeuden, eikä mitään muuta.

• 20+12
        The_Rat kirjoitti:

Ihan normaalista autokoulusta.

Tilannenopeutta ei ole laissa määritelty suoraan, mutta parhaiten siihen sopii kohta, jossa velvoitetaan ajamaan nopeudella, jolla auto on pysäytettävissä näkyvällä tieosuudella ja ennalta arvattavissa olosuhteissa.

Tähänhän ei vaikuta nopeusrajoitus, vaan tien kunto, auton kunto, näkyvyys...

No kerrankin olet ymmärtänyt:

Miksi ajat ylinopeutta?

• 20+12 kirjoitti:

No kerrankin olet ymmärtänyt:

Miksi ajat ylinopeutta?

Lainaan itseäni, kun ketjun lukeminen tuntuu tuottavan ylipääsemättömiä esteitä...
        > Ajan yleensä aina maantiellä noin 20 km/h yli rajoituksen. Tämä on vielä
        > käytännössä sallittua, pitää liikenteen kohtalaisen ripeänä ja säästää
        > hermoja.

Liikenteen ripeys ja hermojen säästö ovat suurimmat syyt. Joskus harvoin on lisäksi oikeasti kiire. Olisikohan kerran ollut viimeisten 10 vuoden aikana.

• Rotta on pelle!
        The_Rat kirjoitti:

> mahdollista.

"Siinä lukee 50 km/h, muttei siinä todellakaan sellaisia nopeuksia ajeta. Ajamalla 70 km/h mittarissa, ei ole kovin pahasti muiden tukkona, jolloin liikenne on turvallisempaa.

Ajan yleensä aina maantiellä noin 20 km/h yli rajoituksen. Tämä on vielä käytännössä sallittua, pitää liikenteen kohtalaisen ripeänä ja säästää hermoja. Noudatan siis tietöillä samaa suhteellista nopeutta kuin muuallakin, mutta tarkkailen ympäristöä normaaliakin paremmin."

Ei muiden mokailun ja välinpitämättömyyden takia pidä itse lähteä mukaan! Jos sinäkin ajaisit suurinta sallittua 50 km/h niin yhä suurempi porukka tekisi samoin eikä kohta kujaan olisi kenenkään tukkeena. Käytin sinun logiikkaasi. Ethän mitenkään voi perustella ylinopeuttasi sillä, että yrität vain pysyä poissa muiden jaloista. Mikseivät ne muut voi pysyä muiden mukana viidessäkympissä?!

Tuo onkin täydellinen järjettömyyden huippu, 20 km/h ylinopeus "käytännössä" sallittua. Olen ennenkin ehdottanut, että nostetaan rajoituksia se näiden arkajalkojen pikkukaahareiden käyttämä 10-20 km /h ja sitten nollatoleranssi. Virta ei hidastu eikä tarvitse arvailla mikä on sallittua ja milloin tulee tukkapöllyä. Selkeät rajat. Ja kuten toteat, samalla liikenne turvallisemmaksi. Ja turhat "isottelijat" pois.

Ja tuo "oma arviosi" tilannenopeudesta menee aivan metsään. Suurin sallittu on suurin sallittu. Hyvä, minäkin pystyn aivan mainiosti hyväkuntoisella kalliihkolla autolla ajamaan selkeästi sinun karsastamaa tikkaria nopeammin, en vain aja koska se ei ole tarkoitus ja epätasainen liikennevirta aiheuttaa ongelmia muille. Ei saamari, mähän en olekaan itsekäs!!! Ja tilannenopeus on vain ja ainoastaan suurinta sallittua alempi nopeus, jos sen hetkinen tilanne ei salli suurinta sallittua.

Sinä tulkitset pykäliä ihan miten itsellesi parhaiten kulloinkin sopii.

Toinen ehdotus: tatuointi otsaan kaikille näille omaa tieliikennelakia noudattaville. Heille, joille yhteinen sopimus ei riitä vaan halauvat "enemmän". Peltivankkureista on helppo isotella. Mutta tulkaa avoimesti toreille kertomaan, että yhteinen pelisääntö ei käy. Minä haluaisin mielelläni tietää kuka kuuluu siihen sakkiin. Voisin sitten palvella ammatissani juuri siten kuin itselleni heidän tapauksessa mielestäni parhaiten silloin sopii. En tietenkään haittaa aiheuttaisi, olisin vain joustava ja turvallinen.

• Rotta on pelle! kirjoitti:

"Siinä lukee 50 km/h, muttei siinä todellakaan sellaisia nopeuksia ajeta. Ajamalla 70 km/h mittarissa, ei ole kovin pahasti muiden tukkona, jolloin liikenne on turvallisempaa.

Ajan yleensä aina maantiellä noin 20 km/h yli rajoituksen. Tämä on vielä käytännössä sallittua, pitää liikenteen kohtalaisen ripeänä ja säästää hermoja. Noudatan siis tietöillä samaa suhteellista nopeutta kuin muuallakin, mutta tarkkailen ympäristöä normaaliakin paremmin."

Ei muiden mokailun ja välinpitämättömyyden takia pidä itse lähteä mukaan! Jos sinäkin ajaisit suurinta sallittua 50 km/h niin yhä suurempi porukka tekisi samoin eikä kohta kujaan olisi kenenkään tukkeena. Käytin sinun logiikkaasi. Ethän mitenkään voi perustella ylinopeuttasi sillä, että yrität vain pysyä poissa muiden jaloista. Mikseivät ne muut voi pysyä muiden mukana viidessäkympissä?!

Tuo onkin täydellinen järjettömyyden huippu, 20 km/h ylinopeus "käytännössä" sallittua. Olen ennenkin ehdottanut, että nostetaan rajoituksia se näiden arkajalkojen pikkukaahareiden käyttämä 10-20 km /h ja sitten nollatoleranssi. Virta ei hidastu eikä tarvitse arvailla mikä on sallittua ja milloin tulee tukkapöllyä. Selkeät rajat. Ja kuten toteat, samalla liikenne turvallisemmaksi. Ja turhat "isottelijat" pois.

Ja tuo "oma arviosi" tilannenopeudesta menee aivan metsään. Suurin sallittu on suurin sallittu. Hyvä, minäkin pystyn aivan mainiosti hyväkuntoisella kalliihkolla autolla ajamaan selkeästi sinun karsastamaa tikkaria nopeammin, en vain aja koska se ei ole tarkoitus ja epätasainen liikennevirta aiheuttaa ongelmia muille. Ei saamari, mähän en olekaan itsekäs!!! Ja tilannenopeus on vain ja ainoastaan suurinta sallittua alempi nopeus, jos sen hetkinen tilanne ei salli suurinta sallittua.

Sinä tulkitset pykäliä ihan miten itsellesi parhaiten kulloinkin sopii.

Toinen ehdotus: tatuointi otsaan kaikille näille omaa tieliikennelakia noudattaville. Heille, joille yhteinen sopimus ei riitä vaan halauvat "enemmän". Peltivankkureista on helppo isotella. Mutta tulkaa avoimesti toreille kertomaan, että yhteinen pelisääntö ei käy. Minä haluaisin mielelläni tietää kuka kuuluu siihen sakkiin. Voisin sitten palvella ammatissani juuri siten kuin itselleni heidän tapauksessa mielestäni parhaiten silloin sopii. En tietenkään haittaa aiheuttaisi, olisin vain joustava ja turvallinen.

Montakohan kertaa näihinkin on vastattu...

> Ei muiden mokailun ja välinpitämättömyyden takia pidä itse lähteä mukaan!
        > Jos sinäkin ajaisit suurinta sallittua 50 km/h niin yhä suurempi porukka tekisi
        > samoin eikä kohta kujaan olisi kenenkään tukkeena.

Jeps. Sama vaikutus saataisiin aikaan ajamalla 20 km/h alle rajoitusten. Miten hitaasti pitää sinusta ajaa, ennen kuin siitä on haittaa ihmisille?

Tai siis. Hitaasti ajamalla tien läpäisykyky heikkenee, jolloin kaikki ovat kaikkien tiellä. Ruuhka kun ei edes ole lineaarisesti suhteessa autojen määrään, on todellakin edesvastuutonta ajella ruuhkassa hitaasti... Ja muulloinhan sillä nopeudella ei juuri merkitystä ole, kunhan ei oikeaa tilannenopeutta ylitä tai parkkeeraa moottoritielle...

> Ethän mitenkään voi perustella ylinopeuttasi sillä, että yrität vain pysyä
        > poissa muiden jaloista.

Itse asiassa tuo on erittäin hyvä peruste ylinopeudelle. Itse käytän termiä liikenteen sujuvuus, joka on hieman kattavampi (mukaanlukien aiemmin mainittu ruuhka), sekä varsin itsekästä stressinhallintaa. Toki ajomukavuus on myös parempi, kun edes suurin piirtein inhimillisillä nopeuksilla ajetaan...

> Tuo onkin täydellinen järjettömyyden huippu, 20 km/h ylinopeus
        > "käytännössä" sallittua.

Onhan se. Siitä tulee about satasen muistutus, jos sattuu osumaan nopeustutkaus kohdalle. Ei ole tainnut 150 000 kilometriin ainakaan osua, kiitos lisääntyneen tolpittamisen. :)

> Olen ennenkin ehdottanut, että nostetaan rajoituksia se näiden
        > arkajalkojen pikkukaahareiden käyttämä 10-20 km /h ja sitten
        > nollatoleranssi.

Mielenkiintoinen idea. Muttei toimi ihan kategorisesti. Siinä missä lahden moottoritiellä voisi vallan mainiosti olla vaikka 200 km/h rajoitus (jota ei tietenkään ruuhka-aikaan voi ajaa, kun liikenne siitä vaarantuu), on maassa paljon tieosuuksia, joilla nykyinen 80 km/h on ehdottomasti liikaa. Lisänä rokassa vielä erikoiskohteet, kuten päiväkotien ja koulujen lähitienoot, joissa rajoituksen tulisi olla alhainen tiettyinä kellonaikoina (näitä on jonkin verran, mutta ihmiset eivät niitä ymmärrä).

Eli pitäisi tehdä aika kattava nopeusrajoitusten uudelleenarviointi, siten että nopeusrajoitukset mitoitettaisiin hyviin olosuhteisiin sopiviksi ja annettaisiin autoilijalle vastuuta nopeuden tiputtamisesta...

Valitettavasti poliisin työ vaikeutuisi, kun pitäisi oikeasti ajatella, eikä voisi vain tutkaa katsomalla päättää, vaarantaako joku liikennettä...

> Ja tuo "oma arviosi" tilannenopeudesta menee aivan metsään. Suurin
        > sallittu on suurin sallittu. Hyvä, minäkin pystyn aivan mainiosti
        > hyväkuntoisella kalliihkolla autolla ajamaan selkeästi sinun karsastamaa
        > tikkaria nopeammin

Päätä jo. Ensin sanot, että menen metsään, sitten lainaat minua, sitten toteat, että olen oikeassa.

Tikkarilla ei todellakaan ole mitään tekemistä oikean tilannenopeuden kanssa. Hyvä että olet jo lopussa tajunnut sen.

> Sinä tulkitset pykäliä ihan miten itsellesi parhaiten kulloinkin sopii.

Väärin. Minä yritän tulkita niitä, kuten ne on kirjoitettu.

Tämän lisäksi minä RIKON niitä, toki pyrkien mahdollisuuksien mukaan tietämään mitä teen. Tämän muuten tulisi järkevästi ajatellen olla lieventävä asianhaara, mutta ei jostain syystä ole. :)

Ja sitten se pahin moka tuossa. Minä pyrin YLEISESTI OTTAEN parhaaseen tulokseen, eli turvalliseen ja sujuvaan liikennöintiin. Lain kunnioitus on listallani todella alhaalla noiden kahden pääkohdan jälkeen.

Jotenkin tuo viimeinen kappaleesi saa minut uskomaan, että kusisit ransiksiini seuraavan kerran mäkissä asioidessani... Olen varmaan väärässä. :)

• vedetään kohdalleen
        The_Rat kirjoitti:

Montakohan kertaa näihinkin on vastattu...

> Ei muiden mokailun ja välinpitämättömyyden takia pidä itse lähteä mukaan!
        > Jos sinäkin ajaisit suurinta sallittua 50 km/h niin yhä suurempi porukka tekisi
        > samoin eikä kohta kujaan olisi kenenkään tukkeena.

Jeps. Sama vaikutus saataisiin aikaan ajamalla 20 km/h alle rajoitusten. Miten hitaasti pitää sinusta ajaa, ennen kuin siitä on haittaa ihmisille?

Tai siis. Hitaasti ajamalla tien läpäisykyky heikkenee, jolloin kaikki ovat kaikkien tiellä. Ruuhka kun ei edes ole lineaarisesti suhteessa autojen määrään, on todellakin edesvastuutonta ajella ruuhkassa hitaasti... Ja muulloinhan sillä nopeudella ei juuri merkitystä ole, kunhan ei oikeaa tilannenopeutta ylitä tai parkkeeraa moottoritielle...

> Ethän mitenkään voi perustella ylinopeuttasi sillä, että yrität vain pysyä
        > poissa muiden jaloista.

Itse asiassa tuo on erittäin hyvä peruste ylinopeudelle. Itse käytän termiä liikenteen sujuvuus, joka on hieman kattavampi (mukaanlukien aiemmin mainittu ruuhka), sekä varsin itsekästä stressinhallintaa. Toki ajomukavuus on myös parempi, kun edes suurin piirtein inhimillisillä nopeuksilla ajetaan...

> Tuo onkin täydellinen järjettömyyden huippu, 20 km/h ylinopeus
        > "käytännössä" sallittua.

Onhan se. Siitä tulee about satasen muistutus, jos sattuu osumaan nopeustutkaus kohdalle. Ei ole tainnut 150 000 kilometriin ainakaan osua, kiitos lisääntyneen tolpittamisen. :)

> Olen ennenkin ehdottanut, että nostetaan rajoituksia se näiden
        > arkajalkojen pikkukaahareiden käyttämä 10-20 km /h ja sitten
        > nollatoleranssi.

Mielenkiintoinen idea. Muttei toimi ihan kategorisesti. Siinä missä lahden moottoritiellä voisi vallan mainiosti olla vaikka 200 km/h rajoitus (jota ei tietenkään ruuhka-aikaan voi ajaa, kun liikenne siitä vaarantuu), on maassa paljon tieosuuksia, joilla nykyinen 80 km/h on ehdottomasti liikaa. Lisänä rokassa vielä erikoiskohteet, kuten päiväkotien ja koulujen lähitienoot, joissa rajoituksen tulisi olla alhainen tiettyinä kellonaikoina (näitä on jonkin verran, mutta ihmiset eivät niitä ymmärrä).

Eli pitäisi tehdä aika kattava nopeusrajoitusten uudelleenarviointi, siten että nopeusrajoitukset mitoitettaisiin hyviin olosuhteisiin sopiviksi ja annettaisiin autoilijalle vastuuta nopeuden tiputtamisesta...

Valitettavasti poliisin työ vaikeutuisi, kun pitäisi oikeasti ajatella, eikä voisi vain tutkaa katsomalla päättää, vaarantaako joku liikennettä...

> Ja tuo "oma arviosi" tilannenopeudesta menee aivan metsään. Suurin
        > tikkaria nopeammin

Päätä jo. Ensin sanot, että menen metsään, sitten lainaat minua, sitten toteat, että olen oikeassa.

Tikkarilla ei todellakaan ole mitään tekemistä oikean tilannenopeuden kanssa. Hyvä että olet jo lopussa tajunnut sen.

> Sinä tulkitset pykäliä ihan miten itsellesi parhaiten kulloinkin sopii.

Väärin. Minä yritän tulkita niitä, kuten ne on kirjoitettu.

Tämän lisäksi minä RIKON niitä, toki pyrkien mahdollisuuksien mukaan tietämään mitä teen. Tämän muuten tulisi järkevästi ajatellen olla lieventävä asianhaara, mutta ei jostain syystä ole. :)

Ja sitten se pahin moka tuossa. Minä pyrin YLEISESTI OTTAEN parhaaseen tulokseen, eli turvalliseen ja sujuvaan liikennöintiin. Lain kunnioitus on listallani todella alhaalla noiden kahden pääkohdan jälkeen.

Jotenkin tuo viimeinen kappaleesi saa minut uskomaan, että kusisit ransiksiini seuraavan kerran mäkissä asioidessani... Olen varmaan väärässä. :)

"Jeps. Sama vaikutus saataisiin aikaan ajamalla 20 km/h alle rajoitusten. Miten hitaasti pitää sinusta ajaa, ennen kuin siitä on haittaa ihmisille?"

EI SE OLE V***U SE POINTTI!!! Se pointti on että ajat idiootti nopeusrajoitusten mukaan! Mikä ******** siinä on että jos selvästi kirjoittaa että ei tartte mennä niiden ylinopeutta ajavien mukaan vaan niiden pitäis ajaa suurinta sallittua ajavien mukaan että alat kirjoittaa taas aivan asian vierestä "sama-tulis-kun-ajais-20-alle".

Idiootti.

Ylinopeus ei ole "kattavampi termi liikenteen sujuvuudelle". Minäminäminä.

Ja kun saat satasen muistutuksen 20 km/h ylinopeudesta niin eihän se ole käytännössä sallittu. PÄINVASTOIN. Sinun oikeustajusikin on pahasti vääristynyt. Se, että löytyy satasen edestä maksukykyä ei tee asiasta sallittua. Et voi olla tosissasi. Oletko edes laina-aivoilla ajatteleva ihminen? Ymmärrätkö, mikä on rangaistus? Satanen on rangaistus ja jo huomautuksen saaminen pitäisi kokea rangastuksena. Miten kieron kotikasvatuksen olet saanut?

"> Ja tuo "oma arviosi" tilannenopeudesta menee aivan metsään. Suurin
        > tikkaria nopeammin

Päätä jo. Ensin sanot, että menen metsään, sitten lainaat minua, sitten toteat, että olen oikeassa."

Mitä ********ä taas? Voiko kierompaa kuskia olla olemassa?

Ja me kaikki tiedämme tikkarin ja tilannenopeuden eron. Sinä et sitä ymmärrä vaan sinulla on taas oma määritelmä asialle. "Tilannenopeus on sitä kuinka just silloin voisin itse keskimääräistä paremmin liikennettä huomioivana ajaa just siinä kohtaa" ja lässynlässyn. Ei-se-ole-niin.

"Jotenkin tuo viimeinen kappaleesi saa minut uskomaan, että kusisit ransiksiini seuraavan kerran mäkissä asioidessani... Olen varmaan väärässä. :) "

Ei tiedäkään kuinka väärässä (sikäli kun näppärästi yrität vihjata että oilsin Mäkissä töissä vai tarkoititko että jos tunnistaisin sinut niin kusisin asiakkaana ateriaasi?). Ai joku oikeasti vielä syö niitä "ranskiksia". No eipä yllätä että kuka. Vedätkö punaista Mallua kuten vapaat tosimiehet tukka takana kämelbuutsit jalassa? Tai hei koska pidät arvailuista, mä veikkaan että olet yksinäinen hiukka ylipainoinen matala-keskipalkkainen pikkaisen työpaikakkakiusattu mies/nainen (mistä sitä tietää). EIkä mitää väliä menikö lähellekään kun noista sun aivoituksista saa muutenkaan mitään tolkkua.

• Too fast...

Meillä on tuossa motarilla nyt pätkä 50 km/h, ajoin itse n. 70 km/h, autoja meni vauhdilla ohi, ehkäpä yli sen normaalin 100 km/hkin...

• EI ELÄMÄSTÄ SELVIÄ

LAKATKAA PELKÄÄMÄSTÄ !! KUKAAN EI SELVIÄ ELÄMÄSTÄ HENGISSÄ !!!

• säälittävä pelle

"Jeps. Sama vaikutus saataisiin aikaan ajamalla 20 km/h alle rajoitusten. Miten hitaasti pitää sinusta ajaa, ennen kuin siitä on haittaa ihmisille?"

EI SE OLE V***U SE POINTTI!!! Se pointti on että ajat idiootti nopeusrajoitusten mukaan! Mikä helvetti siinä on että jos selvästi kirjoittaa että ei tartte mennä niiden ylinopeutta ajavien mukaan vaan niiden pitäis ajaa suurinta sallittua ajavien mukaan että alat kirjoittaa taas aivan asian vierestä "sama-tulis-kun-ajais-20-alle".

Idiootti.

Ylinopeus ei ole "kattavampi termi liikenteen sujuvuudelle". Minäminäminä.

Ja kun saat satasen muistutuksen 20 km/h ylinopeudesta niin eihän se ole käytännössä sallittu. PÄINVASTOIN. Sinun oikeustajusikin on pahasti vääristynyt. Se, että löytyy satasen edestä maksukykyä ei tee asiasta sallittua. Et voi olla tosissasi. Oletko edes laina-aivoilla ajatteleva ihminen? Ymmärrätkö, mikä on rangaistus? Satanen on rangaistus ja jo huomautuksen saaminen pitäisi kokea rangastuksena. Miten kieron kotikasvatuksen olet saanut?

"> Ja tuo "oma arviosi" tilannenopeudesta menee aivan metsään. Suurin
      > tikkaria nopeammin

Päätä jo. Ensin sanot, että menen metsään, sitten lainaat minua, sitten toteat, että olen oikeassa."

Mitä helvettiä taas? Voiko kierompaa kuskia olla olemassa?

Ja me kaikki tiedämme tikkarin ja tilannenopeuden eron. Sinä et sitä ymmärrä vaan sinulla on taas oma määritelmä asialle. "Tilannenopeus on sitä kuinka just silloin voisin itse keskimääräistä paremmin liikennettä huomioivana ajaa just siinä kohtaa" ja lässynlässyn. Ei-se-ole-niin.

"Jotenkin tuo viimeinen kappaleesi saa minut uskomaan, että kusisit ransiksiini seuraavan kerran mäkissä asioidessani... Olen varmaan väärässä. :) "

Ei tiedäkään kuinka väärässä (sikäli kun näppärästi yrität vihjata että oilsin Mäkissä töissä vai tarkoititko että jos tunnistaisin sinut niin kusisin asiakkaana ateriaasi?). Ai joku oikeasti vielä syö niitä "ranskiksia". No eipä yllätä että kuka. Vedätkö punaista Mallua kuten vapaat tosimiehet tukka takana kämelbuutsit jalassa? Tai hei koska pidät arvailuista, mä veikkaan että olet yksinäinen hiukka ylipainoinen matala-keskipalkkainen pikkaisen työpaikakkakiusattu mies/nainen (mistä sitä tietää). EIkä mitää väliä menikö lähellekään kun noista sun aivoituksista saa muutenkaan mitään tolkkua.

• ..Auto-Antero

Hei PELLET!!!! Oikea tilannenopeus on se jolla pysyy vielä tiellä eikä törmäile mulkkujen asettamiin esteisiin. Käytännössä olen oppinut että se tarkoittaa kolmin-nelinkertaista vauhtia liikennemerkin osoittamaan, motarilla ehkä hieman vähempään. USEINMITEN NELJÄN- TAI KOLMENKYMPIN RAJOITUKSELLA VOISI VEDELLÄ VAIKKA KAHTASATAA.
      Naurattaa vain moinen pilkunnussinta! Kaasujalka ei pahemmin kevene kolmenkympin rajoilla. Päinvastoin lisään vain kuvitellun ykkösen merkin eteen ja annan palaa! Moiset rajoitukset on tehty sulkamunille ja kynän pyörittäjille !!!
      HANAA SAATANA!!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      47
      5305
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      53
      1857
    3. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      136
      1707
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      15
      1619
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      1385
    6. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      4
      1250
    7. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      26
      1249
    8. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1077
    9. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      77
      1028
    10. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      60
      877
    Aihe