Miksi VL pitäytyy nimettömänä

Nimetön VL

Uudessa kalevan sunnuntailiitteessä ihmeteltiin sitä että ei löytynyt nimellä kommentoijia VL asiassa. Ajateltiin että kyseessä on se että yhteisössä saisi lokaa päälleen jos näin tekee.

Totuushan on se, että VL haluaa pysytellä nimettömänä sen vuoksi että jo raamatunkin mukaan oikeasti uskovaiset saavat pilkkaa muiden taholta. Aikoinaan monet joutuivat jopa marttyyriksi ja näinä vuosina leimataan jollain tavalla kieroutuneeksi tyhmäksi jne. Varmasti asia onkin näin valtaväestön silmissä.

Leimaaminen on ihan oikein, sillä uskovaiset ovat suola ja suola ei saa käydä mauttomaksi.

Meillä on esimerkkejä raamatusta asti, esimerkiksi Pietari kielsi uskonsa pelkonsa vuoksi pääsiäisen tapahtumissa. Pietari pelkäsi jumalattomien pilkkaa ja mahdollisesti seuraamuksia.

Tämän vuoksi ei pidä ihmetellä että ihmiset eivät halua tulla kuvatuksi tai nimellään julkisuuteen VL liikkeen edustajana, se on normaalia. Jos jotakuta aletaan kiitellä uskovaisena ja hän myös hengellisyyttään korostaa voi miettiä onko kaikki kunnossa...

Vaikka uskonnon suhteen halutaan pitää matalaa profiilia, niin se ei tarkoita sitä että usko olisi heikko. Uskovaiset haluavat uskoa päämäärään kuoleman jäkeen ja saavat iloa uskostaan jo eläissään saamalla synnit anteeksi ja rauhan tunnolleen. Siksi he eivät missään tapauksessa halua luopua uskosta, vaikka pahimmillaan se saattaisi tarkoittaa erottamisesta yhteiskunnan jäsenyydestä tai jopa marttyyrikuolemaa niin kuin raamatun aikaan tapahtui.

Täällä palstalla näyttää kirjoittelevan moni katkera tai kateellinen. Mitään kadehdittavaahan uskossa ei ole sillä jokainen joka sen haluaa itselleen myös sen saa. Se vain on tosi ettei rusinoita voi noukkia pullasta, uskon tie on kieltäymysten ja pilkan tie, mutta vastapainoksi on sitten puhdas omatunto ja tieto mihin kuoleman jälkeen mennään.

26

342

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tar Kentaja

"Mitään kadehdittavaahan uskossa ei ole sillä jokainen joka sen haluaa itselleen myös sen saa."

En tiedä, onko kadehdittavaa, mutta en todellakaan usko, että jokainen, joka haluaa uskoa, pystyisi uskomaan vl-tavalla. Haluaminen ja uskominen ovat eri asioita.

• Vl-touhuissa ei iloa

Sydämen kyllyydestä suu puhuu. Jos omat uskonasiat ovat kunnossa, niistä haluaa iloiten kertoa myös muille!

• Nimetön VL

Se on varmasti näin. Jos VL ihminen saa puhua sellaiselle joka on aidosti kiinnostunut uskosta ja pelastumisesta, niin hän puhuu mielellään. Uskovaisten kesken asioista puhutaan ilolla ja luottamuksella, myös muiden ja uskovaisten kesken näin tapahtuu, kerrotaan siitä onnesta ja autuudesta joka uskovaisena oloon liittyy.

Sen sijaan pidättyväisyys liittyy sellaiseen toimintaan jossa kertojalle saattaa syntyä tunne, että kertomansa saattaisi aiheuttaa vahinkoa kertojalle ihmisenä. Se on luonnollista.

Voitaisiin ottaa ihan elävän elämän esimerkki. Jos sinulla on vaikka peräkärry jota kysyy kaksi kaveria lainaan. Ensimmäinen on sellainen, että tiedät että kun sille kärryn lainaat niin varmasti kärry tulee jopa kunnostettuna takaisin, rikkinäiset lamput on vaihdettu ehyiin jne. Toinen taas on sellainen, että tiedät että kärry ei hänelle lainaamalla parane.

No miten suhtaudut; ensimmäiselle lainaat mielellään toiselle vältät lainaamasta. Tämä esimerkki on ihan inhimillinen ja uskovaisetkin ovat ihmisiä.

• Iloinen uskova

Juuri näin. Eihän usko ole mikään oma ansio vaan Jumalan lahja.

• Iloa vl:illekin
        Nimetön VL kirjoitti:

Se on varmasti näin. Jos VL ihminen saa puhua sellaiselle joka on aidosti kiinnostunut uskosta ja pelastumisesta, niin hän puhuu mielellään. Uskovaisten kesken asioista puhutaan ilolla ja luottamuksella, myös muiden ja uskovaisten kesken näin tapahtuu, kerrotaan siitä onnesta ja autuudesta joka uskovaisena oloon liittyy.

Sen sijaan pidättyväisyys liittyy sellaiseen toimintaan jossa kertojalle saattaa syntyä tunne, että kertomansa saattaisi aiheuttaa vahinkoa kertojalle ihmisenä. Se on luonnollista.

Voitaisiin ottaa ihan elävän elämän esimerkki. Jos sinulla on vaikka peräkärry jota kysyy kaksi kaveria lainaan. Ensimmäinen on sellainen, että tiedät että kun sille kärryn lainaat niin varmasti kärry tulee jopa kunnostettuna takaisin, rikkinäiset lamput on vaihdettu ehyiin jne. Toinen taas on sellainen, että tiedät että kärry ei hänelle lainaamalla parane.

No miten suhtaudut; ensimmäiselle lainaat mielellään toiselle vältät lainaamasta. Tämä esimerkki on ihan inhimillinen ja uskovaisetkin ovat ihmisiä.

Vl-usko ei liene edes niin oloinen asia, että siitä viitsisi vieraille kertoa.
        Eilisiltana oli Hgin rautatieasemalla useampi nuori, jotka kävivät kertomassa uskostaan ja Jeesuksesta ylipäätään nurkissa notkuville muuta kuin kansalaisluottamusta nauttineille. Eivät varmasti olleet lestoja, sen verran iloista meno oli.

• Ihmisten edessä

Kun eivät vanhoillislestadiolaiset tunnusta Jeesusta ihmisten edessä, ei Jeesuskaan tunnusta vanhoillislestadiolaisia Jumalan Isän Kaikkivaltiaan edessä.
      Hän, joka kieltää Jeesuksen, kieltää myös Isän Jumalan.

NÄIN ON, LUE Raamattua,
      vaan tiedänhän minä, että te vanhoillislestadiolaisethan ette saa itse lukea Raamattua vaan teidän pitää uskoa seurapuhujien tulkinnat vain ja ainoastaan.

Matt. 10:32 Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa.

Luuk. 12:8 Mutta minä sanon teille: jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, myös Ihmisen Poika tunnustaa Jumalan enkelien edessä.

1. Joh. 2:23 Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä.

1. Joh. 4:2 Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;

1. Joh. 4:15 Joka tunnustaa, että Jeesus on Jumalan Poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa.

• 10+9

Vl:t eivät halua tulla julkisuuteen omalla nimellään, koska häpeävät vl-liikettä.

• Nimetön VL

Se on juuri näin, he häpeävät uskoaan ja samalla liikettään. Siitä huolimatta he haluavat säilyä uskomassa, koska he tietävät mitä siitä seuraa eläissä ja elämän päätyttyä.

• 2+5
        Nimetön VL kirjoitti:

Se on juuri näin, he häpeävät uskoaan ja samalla liikettään. Siitä huolimatta he haluavat säilyä uskomassa, koska he tietävät mitä siitä seuraa eläissä ja elämän päätyttyä.

"Siitä huolimatta he haluavat säilyä uskomassa, koska he tietävät mitä siitä seuraa eläissä ja elämän päätyttyä. "

Täsmällisemmin sanottuna: mitä heidät on aivopesty uskomaan vl-liikkeeseen kuulumisesta / siitä eroamisesta.

• Pelko pelko!

Ei, ei he uskoaan häpeä, vaan syynä on se että lestadiolaiset pelkäävät toisiaan. Yhteisö kohtelee jäseniään hyvin ankarasti, ja jos yhtään poikkeaa niin voi joutua puhutteluun ja "hoitojen" kohteeksi. Pahantahtoisten ja ilkeiden puheiden kohteeksi nyt ainakin.

• Nimetön VL

"Ihmisten edessä" -kirjoittajan siteeraamat raamatun lauseet ovat täysin tosia; Siis uskon kieltäminen on selvä luopuminen uskosta. Pietari kielsi uskonsa ja kadotti sen.

Usko tulee tunnustaa viimeistään silloin kun siitä kysytään. Jos tässä tilanteessa ei tunnusta niin käy samoin kuin Pietarille kävi. Ihmisten edessä pitää uskonsa voida tunnustaa jos sellaiseen tilanteeseen tullaan.

Uskovainen tunnustaa uskoaan myös elämällään, varmaan kaikki jotka vähänkin tuntevat minut tietävät mikä olen vaikka en ole sitä heille kertonut. Elämästä sen näkee. Myös sydämen uskosta luopuminen näkyy elämässä ja toimissa.

Otinkin kantaa nimeomaan siihen, miksi usko on vaikea tunnustaa. Uskon tunnustamisen vaikeus liittyy kahteen asiaan, toinen on se että ei haluta korostaa itseä ja toinen on pelko joka siis johtuu paineista joita tulee uskovaisten yhteisön ulkopuolelta ja toisaalta uskovaisen omasta mielestä.

• Ihmisten edessä

Nimetön VL 24.6.2011 20:25
        "Uskon tunnustamisen vaikeus liittyy kahteen asiaan, toinen on se että ei haluta korostaa itseä ja toinen on pelko joka siis johtuu paineista joita tulee uskovaisten yhteisön ulkopuolelta ja toisaalta uskovaisen omasta mielestä."

En voi hyväksyä argumenttejasi.
        Voiko Jeesus, sen Jeesus vain tietää.

Minä itse tunnustan uskoni joka paikassa pitämällä näkyvästi kultaisia ristejä koruinani. Kaikille uskallan sanoa, että näitä ristejä tulen kantamaan kuolemaani saakka. Ateistit ovat suhtautuneet oikeastaan parhaiten: he vähän kummastelevat, että muuten rationaalisesti ajattelevana uskon Jumalaan. Erillaisten kristillisten suuntien edustajien kanssa on vaikeampaa, kun en osaa hyväksyä mitä milloinkin jonkin lahkon/liikkeen oppien mukaan kuuluu "oikeaan uskoon"..

Minulla oli todella vaikeaa ja ilman Jumalan apua en olisi selvinnyt. En edes pyytänyt Jumalalta apua mutta silti sain pyytämättä voimaa selviämiseen. Kykenin kävelemään "järven päällä" ja ylittämään myrskyävän vaikeuksien järven enkä vajonnut, vaikka uskoa ei ollut sen vertaa, että olisin rukoillut tähän asiaan apua. Silti sen avun sain, armosta. Rutiininomaisten iltarukousteni kokoinen lepattava pieni uskonliekki oli riittävästi. Epäröinyt en todella hetkeäkään, kun tuon Jumalan voiman tunsin ja uskoin heti vahvasti selviytymiseeni sen avulla. Enkä uponnut Pietarin lailla.

Matt 14:24-32
        14:24 Mutta venhe oli jo monen vakomitan päässä maasta, aaltojen ahdistamana, sillä tuuli oli vastainen.
        14:25 Ja neljännellä yövartiolla Jeesus tuli heidän tykönsä kävellen järven päällä.
        14:26 Kun opetuslapset näkivät hänen kävelevän järven päällä, peljästyivät he ja sanoivat: "Se on aave", ja huusivat pelosta.
        14:27 Mutta Jeesus puhutteli heitä kohta ja sanoi: "Olkaa turvallisella mielellä, minä se olen; älkää peljätkö."
        14:28 Pietari vastasi hänelle ja sanoi: "Jos se olet sinä, Herra, niin käske minun tulla tykösi vettä myöten."
        14:29 Hän sanoi: "Tule." Ja Pietari astui ulos venheestä ja käveli vetten päällä mennäkseen Jeesuksen tykö.
        14:30 Mutta nähdessään, kuinka tuuli, hän peljästyi ja rupesi vajoamaan ja huusi sanoen: "Herra, auta minua."
        14:31 Niin Jeesus kohta ojensi kätensä, tarttui häneen ja sanoi hänelle: "Sinä vähäuskoinen, miksi epäilit?"
        http://www.finbible.fi/UT/Matteus/Raamattu.htm

• Nimetön VL
        Ihmisten edessä kirjoitti:

Nimetön VL 24.6.2011 20:25
        "Uskon tunnustamisen vaikeus liittyy kahteen asiaan, toinen on se että ei haluta korostaa itseä ja toinen on pelko joka siis johtuu paineista joita tulee uskovaisten yhteisön ulkopuolelta ja toisaalta uskovaisen omasta mielestä."

En voi hyväksyä argumenttejasi.
        Voiko Jeesus, sen Jeesus vain tietää.

Minä itse tunnustan uskoni joka paikassa pitämällä näkyvästi kultaisia ristejä koruinani. Kaikille uskallan sanoa, että näitä ristejä tulen kantamaan kuolemaani saakka. Ateistit ovat suhtautuneet oikeastaan parhaiten: he vähän kummastelevat, että muuten rationaalisesti ajattelevana uskon Jumalaan. Erillaisten kristillisten suuntien edustajien kanssa on vaikeampaa, kun en osaa hyväksyä mitä milloinkin jonkin lahkon/liikkeen oppien mukaan kuuluu "oikeaan uskoon"..

Minulla oli todella vaikeaa ja ilman Jumalan apua en olisi selvinnyt. En edes pyytänyt Jumalalta apua mutta silti sain pyytämättä voimaa selviämiseen. Kykenin kävelemään "järven päällä" ja ylittämään myrskyävän vaikeuksien järven enkä vajonnut, vaikka uskoa ei ollut sen vertaa, että olisin rukoillut tähän asiaan apua. Silti sen avun sain, armosta. Rutiininomaisten iltarukousteni kokoinen lepattava pieni uskonliekki oli riittävästi. Epäröinyt en todella hetkeäkään, kun tuon Jumalan voiman tunsin ja uskoin heti vahvasti selviytymiseeni sen avulla. Enkä uponnut Pietarin lailla.

Matt 14:24-32
        14:24 Mutta venhe oli jo monen vakomitan päässä maasta, aaltojen ahdistamana, sillä tuuli oli vastainen.
        14:25 Ja neljännellä yövartiolla Jeesus tuli heidän tykönsä kävellen järven päällä.
        14:26 Kun opetuslapset näkivät hänen kävelevän järven päällä, peljästyivät he ja sanoivat: "Se on aave", ja huusivat pelosta.
        14:27 Mutta Jeesus puhutteli heitä kohta ja sanoi: "Olkaa turvallisella mielellä, minä se olen; älkää peljätkö."
        14:28 Pietari vastasi hänelle ja sanoi: "Jos se olet sinä, Herra, niin käske minun tulla tykösi vettä myöten."
        14:29 Hän sanoi: "Tule." Ja Pietari astui ulos venheestä ja käveli vetten päällä mennäkseen Jeesuksen tykö.
        14:30 Mutta nähdessään, kuinka tuuli, hän peljästyi ja rupesi vajoamaan ja huusi sanoen: "Herra, auta minua."
        14:31 Niin Jeesus kohta ojensi kätensä, tarttui häneen ja sanoi hänelle: "Sinä vähäuskoinen, miksi epäilit?"
        http://www.finbible.fi/UT/Matteus/Raamattu.htm

Kaksi kysymystä:
        Ensinnäkin oletko VL? ja toiseksi, jos tunnustaminen on niin helppoa miksi et kerro asiasta omalla nimelläsi vaan piiloudut nimimerkin taakse?

Jos joku oikeasti uskovainen uskaltaa tunnustaa ilolla uskonsa niin se hänelle suotakoon ja pidän sitä suurena Jumalan lahjana. Monesti tällaiset ihmiset uskaltavat puhutella ihmisiä synneistään ja kutsua jumalan valtakuntaan.

Itse kuitenkin kerroin syyn miksi suurin osa ei uskoaan tunnusta ja jopa välttelee tilanteita joissa sen ehkä joutuisi tunnustamaan, ettei kävisi niin kuin Pietarille kävi.

• Ihmisten edessä
        Nimetön VL kirjoitti:

Kaksi kysymystä:
        Ensinnäkin oletko VL? ja toiseksi, jos tunnustaminen on niin helppoa miksi et kerro asiasta omalla nimelläsi vaan piiloudut nimimerkin taakse?

Jos joku oikeasti uskovainen uskaltaa tunnustaa ilolla uskonsa niin se hänelle suotakoon ja pidän sitä suurena Jumalan lahjana. Monesti tällaiset ihmiset uskaltavat puhutella ihmisiä synneistään ja kutsua jumalan valtakuntaan.

Itse kuitenkin kerroin syyn miksi suurin osa ei uskoaan tunnusta ja jopa välttelee tilanteita joissa sen ehkä joutuisi tunnustamaan, ettei kävisi niin kuin Pietarille kävi.

Nimetön VL 24.6.2011 21:13
        "Monesti tällaiset ihmiset uskaltavat puhutella ihmisiä synneistään ja kutsua jumalan valtakuntaan."

- Näin minäkin Sinulle tässä yritän tehdä.

"Kaksi kysymystä:
        Ensinnäkin oletko VL? ja toiseksi, jos tunnustaminen on niin helppoa miksi et kerro asiasta omalla nimelläsi vaan piiloudut nimimerkin taakse?"

- Two irrelevant questions!

• Nimetön VL

"Monesti tällaiset ihmiset uskaltavat puhutella ihmisiä synneistään ja kutsua jumalan valtakuntaan."

- Näin minäkin Sinulle tässä yritän tehdä.

"Kaksi kysymystä:
        Ensinnäkin oletko VL? ja toiseksi, jos tunnustaminen on niin helppoa miksi et kerro asiasta omalla nimelläsi vaan piiloudut nimimerkin taakse?"

- Two irrelevant questions!

Ymmärrän :)

Sitä en oikein ymmärrä, miten se sinua häiritse jos VL liikkeen edustajat ovat arkoja uskostaan puhumisessa...

• Ihmisten edessä
        Nimetön VL kirjoitti:

Ymmärrän :)

Sitä en oikein ymmärrä, miten se sinua häiritse jos VL liikkeen edustajat ovat arkoja uskostaan puhumisessa...

Sulaa ystävällisyyttäni Sinua puhuttelin.

Toivon, että heräisit synnin unestasi ja lopettaisit tuollaiset SELI-SELI-selittelyt, miksei muka uskalleta lehtihaastattelussa esiintyä omalla nimellä.

Näinhän itsekin kirjoitat:

• Ihmisten edessä

Toivon, että heräisit synnin unestasi ja lopettaisit tuollaiset SELI-SELI-selittelyt, miksei muka uskalleta lehtihaastattelussa esiintyä omalla nimellä.

Nyt juhannusyön seurani kutsuu joten mentävä on.

Pääset sanomaan viimeisen sanan tässä asiassa :D

• Nimetön VL

Minkä vuoksi väistät ja jätät vastaamatta kysymyksiin? Mikäli sinulla olisi "puhtaat jauhot pussissa" niin aivan hyvin tekisit niin kuin opetat.

Kerrot että puhuttelet minua, mutta et kerro mitä minun pitäisi tehdä korjatakseni asia. Ystävällisyyttä olisi kertoa miten minun pitäisi uskoa jotta se menisi sinun mielestäsi oikein.

Kerrot "En voi hyväksyä argumenttejasi." argumenttini olivat vain toteamus miksi VL ihmiset eivät mielellään tule julkisuuteen. Jos et voi hyväksyä argumenttejani niin miksi sitten itse toimit niin ettet voi kertoa edes mihin uskot ja kuka olet.

• Tuokin on havaittu

Taitaa olla juuri vastoinpäin. Vl:t eivät puhu synneistään, vaan keskustelukumppaninsa synneistä.

• Vastaan Nimimerkki
        Nimetön VL kirjoitti:

Kaksi kysymystä:

>miksi et kerro asiasta omalla nimelläsi vaan piiloudut nimimerkin taakse?

Tämähän on jokaisella tilannekohtainen juttu, luulisin. Jos kysytään nimimerkkiä (kuten S24 tekee), niin käytetään nimimerkkiä. Joku toinen systeemi voi kysyä nimeä. Silloin toki vastataan nimellä. Ei ole vaikeaa tajuta?

• Hulluja olette!

Raiskaatteko siis lapsianne saadaksenne "maailman pilkkaa" osaksenne?

Ja tämä sitten tulkitaan "oikean uskon merkiksi"?

• Kun ei riittävää

pilkkaa kohtuudella ala tulla, täytyy ottaa käyttöön järeämmät pilkanansaintakeinot.

• just noin

se on

• "Elävää uskoa???????

Jos ei uskalla uskoaan tunnustaa julkisesti, häpeää sitä. Jos häpeää, tajuaa jossain syvällä sisällään, että oma usko ei ole oikeaa, vaan pelotteluun perustuva käsittämätön juttu.

Kyllä on pahasti mennyt harhaan jos tuollaiset selitykset menee läpi kun aloittajalla oli.

Ja kaikenlainen arvostelu muka vahvistaa tietoa, että tämä usko on jotain erityisen oikeaa. Kun muut ovat niin pahoja, että piruuttaan arvostelevat. Mitään oikeaahan ei ulkopuolisten päissä voi liikkua?

Tuomita kyllä siis voi toiset yleisesti salaa, mutta kuin kusi sukassa itse pakoilee piiloissa ja koloissa kuin varas yöllä...

• Nimetön VL

Elävää se on eikä siitä muuksi muutu. Vaatimatonta ja pyyteetöntä, myös auttavaa ja mukaansa tempaavaa jos kuulija haluaa kuulla.

Muutoin matalalla profiililla

• babyjanestrout

Kyllä pilkka pitäisi kestää, juuri uskon tähden.

Kestihän Jeesuskin aikanaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5040
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      112
      1590
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1209
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      10
      1149
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1103
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      997
    7. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      969
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      2
      872
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      57
      769
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      743
    Aihe