Kongnitiivinen Dissonanssi

nenada

23

88

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • R. Sitia

En jaksanut katsoa tuota unettavaa videota, mutta luin transcriptin, johon löytyy siis linkki videon lisätiedoista, koska tekstin lukemalla tuon pystyy kahlaamaan nopeammin läpi.
      Kun suodattaa tuosta pois kaiken uskonnollisen hömpän niin siinä on ihan asiaakin.

Tuli siinä lukiessa mieliin kuinka Tapani jaksaa julistaa uskonnollisen "tiedon" olevan absoluuttista. No tällä FAIR konffassa puhuneella psykologilla näyttää olevan asiasta ihan päinvastainen mielipide.
      "So how do we free ourselves once and for all of self-doubt, doubts about the Church, or doubts about the existence, nature, or trustworthiness of God?
      Of course, we don't. Faith is an imperfect knowledge, and as such is always a choice among options."
      Hänen mukaansa usko siis on _epätäydellistä tietoa_ ja sellaisena _aina_ valinta eri vaihtoehtojen välillä. Mitähän Tapani tähän sanoo kun apologikonfferenssissa esitetään nyt täysin vastakkaisia mielipiteitä hänen julistamansa uskonnollisen totuuden kanssa? Ketä pitäisi uskoa? Tapanin julistamaa absoluuttista totuutta vai FAIR apologipsykologia, jonka mukaan juttu ei olekkaan niin mustavalkoinen. hmm..

• Kovin rajoitetusti ymmärrät! Uskonnolliset ilmoitukset ovat absoluuttisesti totta toisin kuin tieteelliset aina suhteelliset totuudet. KAIKKEA ei ole ilmoitettu! Siksi uskonnollisessa totuudessa jää paljon uskon varaan, mutta jos usko perustuu oikein ymmärrettyihin ilmoituksiin, se on totta ilman muuta suhteellisuutta kuin vertaaminen ko. ilmoituksiin.

• R. Sitia
        Tapani1 kirjoitti:

Kovin rajoitetusti ymmärrät! Uskonnolliset ilmoitukset ovat absoluuttisesti totta toisin kuin tieteelliset aina suhteelliset totuudet. KAIKKEA ei ole ilmoitettu! Siksi uskonnollisessa totuudessa jää paljon uskon varaan, mutta jos usko perustuu oikein ymmärrettyihin ilmoituksiin, se on totta ilman muuta suhteellisuutta kuin vertaaminen ko. ilmoituksiin.

Tapani, tällä kertaa mormonipsykologin välittämä kuva on paljon uskottavampi. Hän varmasti myös suosittelee vastaavaa suhtautumista kaikille ihan mielenterveydellisistäkin syistä, ettei ihmisistä tulisi ahdasmielisiä itsensäpettäjiä.

• to..
        Tapani1 kirjoitti:

Kovin rajoitetusti ymmärrät! Uskonnolliset ilmoitukset ovat absoluuttisesti totta toisin kuin tieteelliset aina suhteelliset totuudet. KAIKKEA ei ole ilmoitettu! Siksi uskonnollisessa totuudessa jää paljon uskon varaan, mutta jos usko perustuu oikein ymmärrettyihin ilmoituksiin, se on totta ilman muuta suhteellisuutta kuin vertaaminen ko. ilmoituksiin.

Sinäkin pidät VT:n ilmoitusta vääränä ( Minä olen Jahve. Ei ole ketään toista, ei ole muuta jumalaa kuin minä) kristinuskon ilmoitusta olette muuttaneet joten missä ovat ne absoluuttiset ilmoitukset? Profeettanne ovat muuttaneet omiakin ilmoituksianne .

Uskonnot ovat kaikki täysin uskonvaraisia, ilmoituksineen päivineen, "mutta jos usko perustuu oikein ymmärrettyihin ilmoituksiin, se on totta ilman muuta suhteellisuutta kuin vertaaminen ko. ilmoituksiin. " joka ilmoitususkonnossa on ilmoituksia jotka ovat osoittautuneet paikkansapitämättömiksi kun niitä verrataan todellisuuteen, miten ratkaiset tämän ristiriidan? Ei uskonnoilla ole omaa reservaattia muusta elämästä.

• to.. kirjoitti:

Sinäkin pidät VT:n ilmoitusta vääränä ( Minä olen Jahve. Ei ole ketään toista, ei ole muuta jumalaa kuin minä) kristinuskon ilmoitusta olette muuttaneet joten missä ovat ne absoluuttiset ilmoitukset? Profeettanne ovat muuttaneet omiakin ilmoituksianne .

Uskonnot ovat kaikki täysin uskonvaraisia, ilmoituksineen päivineen, "mutta jos usko perustuu oikein ymmärrettyihin ilmoituksiin, se on totta ilman muuta suhteellisuutta kuin vertaaminen ko. ilmoituksiin. " joka ilmoitususkonnossa on ilmoituksia jotka ovat osoittautuneet paikkansapitämättömiksi kun niitä verrataan todellisuuteen, miten ratkaiset tämän ristiriidan? Ei uskonnoilla ole omaa reservaattia muusta elämästä.

Ilmoitusten oikea ymmärtäminen on joskus muuta kuin kirjaimellisuutta. Esim. Jesajan profetiat eivät avaudu aivan helposti.

• to..
        Tapani1 kirjoitti:

Ilmoitusten oikea ymmärtäminen on joskus muuta kuin kirjaimellisuutta. Esim. Jesajan profetiat eivät avaudu aivan helposti.

Eli väitettä että ei ole kuin yksi Jumala ei ole otettava kirjaimellisesti vaan tulkittava päinvastaiseksi? .
        Kyllä Jesaja avautuu vaikeuksitta, mutta sinua kiusaa Jesajassa se että se kumoaa sinun uskontosi, teki sen jo 2600 vuotta sitten. Täysin selkeästi.

" Minun todistajani, sanoo Herra, olette te -- Israel, sinä jonka olen valinnut palvelijakseni -- ja teidän tulee tuntea minut ja uskoa minuun, ymmärtää, kuka minä olen. Ennen minua ei ole jumalaa syntynyt eikä ollut eikä minun jälkeeni tullut eikä tule. "

• to.. kirjoitti:

Eli väitettä että ei ole kuin yksi Jumala ei ole otettava kirjaimellisesti vaan tulkittava päinvastaiseksi? .
        Kyllä Jesaja avautuu vaikeuksitta, mutta sinua kiusaa Jesajassa se että se kumoaa sinun uskontosi, teki sen jo 2600 vuotta sitten. Täysin selkeästi.

" Minun todistajani, sanoo Herra, olette te -- Israel, sinä jonka olen valinnut palvelijakseni -- ja teidän tulee tuntea minut ja uskoa minuun, ymmärtää, kuka minä olen. Ennen minua ei ole jumalaa syntynyt eikä ollut eikä minun jälkeeni tullut eikä tule. "

Aivan! On vaan ymmärrettävä sanotun tarkoitus. Pakanoiden monien jumalien palvontaa vastustettiin.

Jes. 43
        8 Kutsu esiin kansa, joka on sokea, vaikka sillä on silmät, joka on kuuro, vaikka sillä on korvat! [Jes. 42:18-20]
        9 Kaikki kansat kokoontukoot, kerääntykööt kansakunnat yhteen: voiko joku siitä joukosta ilmoittaa meille, mitä minä ilmoitan, ja kertoa meille, mitä tapahtui ennen? Asettakoon siis luotettavat todistajat ja osoittakoon olevansa oikeassa, niin että toiset voivat kuulla ja myöntää: "Totta on." [Jes. 41:26, Jes. 45:21]
        10 Minun todistajani, sanoo Herra, olette te -- Israel, sinä jonka olen valinnut palvelijakseni -- ja teidän tulee tuntea minut ja uskoa minuun, ymmärtää, kuka minä olen. Ennen minua ei ole jumalaa syntynyt eikä ollut eikä minun jälkeeni tullut eikä tule.
        11 Minä, minä yksin olen Herra, ei ole muuta pelastajaa kuin minä. [Jes. 44:8, Jes. 45:21; Hoos. 13:4; Ap. t. 4:12]
        12 Minä olen puhunut, minä olen pelastanut, olen ilmaissut teille tahtoni, minä itse, ei kukaan muu. Te olette minun todistajani, sanoo Herra. Minä olen Jumala,
        13 olen nyt ja aina. Kukaan ei voi väistää minun kättäni. Kuka voi tehdä tyhjäksi minun tekoni? [Jes. 14:27, Jes. 46:10]

• to..
        Tapani1 kirjoitti:

Aivan! On vaan ymmärrettävä sanotun tarkoitus. Pakanoiden monien jumalien palvontaa vastustettiin.

Jes. 43
        8 Kutsu esiin kansa, joka on sokea, vaikka sillä on silmät, joka on kuuro, vaikka sillä on korvat! [Jes. 42:18-20]
        9 Kaikki kansat kokoontukoot, kerääntykööt kansakunnat yhteen: voiko joku siitä joukosta ilmoittaa meille, mitä minä ilmoitan, ja kertoa meille, mitä tapahtui ennen? Asettakoon siis luotettavat todistajat ja osoittakoon olevansa oikeassa, niin että toiset voivat kuulla ja myöntää: "Totta on." [Jes. 41:26, Jes. 45:21]
        10 Minun todistajani, sanoo Herra, olette te -- Israel, sinä jonka olen valinnut palvelijakseni -- ja teidän tulee tuntea minut ja uskoa minuun, ymmärtää, kuka minä olen. Ennen minua ei ole jumalaa syntynyt eikä ollut eikä minun jälkeeni tullut eikä tule.
        11 Minä, minä yksin olen Herra, ei ole muuta pelastajaa kuin minä. [Jes. 44:8, Jes. 45:21; Hoos. 13:4; Ap. t. 4:12]
        12 Minä olen puhunut, minä olen pelastanut, olen ilmaissut teille tahtoni, minä itse, ei kukaan muu. Te olette minun todistajani, sanoo Herra. Minä olen Jumala,
        13 olen nyt ja aina. Kukaan ei voi väistää minun kättäni. Kuka voi tehdä tyhjäksi minun tekoni? [Jes. 14:27, Jes. 46:10]

"Pakanat"- sanaa ei hepreassa ole koska juutalaisuus on etninen uskonto, mutta muihin kansoihin kuuluvat saivat palvoa omia jumaliaan vaikka tehtin selväksi että ne eivät olleet tosia. On vain yksi Jumala JHWH, muita ei ole, ei ole ollut eikä tule .
        "Näin sanoo Jahve Israelin kuningas ja sen lunastaja, Jahve Sebaot: -- Minä olen ensimmäinen ja minä olen viimeinen, ei ole muuta Jumalaa kuin minä" ei tuo tarkoita että on muita jumalia joita ei vain saa palvoa vaan että ei ole muita.

Jes.44.5 "Minä olen Jahve. Ei ole ketään toista, ei ole muuta jumalaa kuin minä. Vaikka sinä (Kyyros) et minua tunne, minä vyötän sinut, jotta auringon nousun mailta sen laskun sijoille saakka opittaisiin tietämään, että muuta jumalaa ei ole "

VT:n ilmoitus on, että Israelin jumala on AINOA, ei siis polyteistisen jumalmaailman apujumala, alisteinen jonkin tähden luona asustavalle pääjumalalle. Ilmoitukset eivät selvästikään ole absoluuttisia totuuksia, voihan sinunkin uskontosi tuosta vain selittää pois vanhemman uskonnon ilmoituksen ja palata siihen polyteistiseen ajatusmaailmaan josta Israel ponnistautui pois jo tuhansia vuosia sitten, muutti sillä maailmaa ja ainoana syntymäaikansa kansoista ja uskonnoista jäi vielä henkiinkin.

• Et kai vaan ola feminini vstainen! HYI HYI!

Niin meillä on yhtä monta mieltä ja mielipidettä kuinon jäseniä niissä asioissa joissa ei ole annettu ilmoitusta.

• Seliseliseli

On se vaan jännä, sekä Mormonit että Jehovan todistajat ovat täysin varmoja siitä että ovat oikeassa. Ja varmaan moni muukin. On se hienoa että on näin monta tosiuskontoa!

• Varmuus ei vielä takaa mitään. Tulee olla todisteita, joita tutkien saa varmuuden. MAP-kirkolle on annettu on lukuisia uusia ilmoituksia, jotka voi lukea tästä:

http://scriptures.lds.org/fi

Tässä pieni katkelma siitä, miten Joseph Smith sai tietää sen, mikä kirkko on oikea:
        "17 Heti sen ilmestyessä havaitsin itseni vapautetuksi minua kahlinneesta vihollisesta. Valon levätessä päälläni näin kahden Persoonan, joiden hohdetta ja kirkkautta on mahdoton kuvata, seisovan yläpuolellani ilmassa. Toinen heistä puhui minulle kutsuen minua nimeltä ja sanoi osoittaen toista: Tämä on minun rakas Poikani. Kuule häntä!
        18 Aikomuksenani mennessäni kysymään Herralta oli saada tietää, mikä kaikista lahkoista oli oikeassa, jotta tietäisin, mihin liittyä. Sen tähden, heti kun hallitsin itseni, niin että pystyin puhumaan, kysyin Persoonilta, jotka seisoivat yläpuolellani valossa, mikä kaikista lahkoista oli oikeassa (sillä tähän mennessä mieleeni ei ollut tullut, että kaikki olisivat väärässä) ja mihin minun piti liittyä.
        19 Minulle vastattiin, etten saanut liittyä yhteenkään niistä, sillä ne olivat kaikki väärässä; ja minulle puhuva Persoona sanoi, että kaikki niiden uskontunnustukset olivat iljettäviä hänen silmissään, että nämä julistajat olivat kaikki turmeltuneita, että "he lähestyvät minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana; he opettavat oppeina ihmiskäskyjä, ja he ovat ulkonaisesti hurskaita mutta kieltävät uskon voiman"...

• Todistus

"Varmuus ei vielä takaa mitään. Tulee olla todisteita, joita tutkien saa varmuuden."

Kuulostat aivan silt'ä Jehovan todistajalta joka viime viikolla kävi meillä! Sekin puhu todisteista.

• Entä sitten? Jehovan todistajat ovat johdomukaisia omassa systeemissään. Heilläkin on todisteensa. Se on Raamatun perusteellinen tutkiminen, mutta MAP-kirkolla on Raamatun lisäksi paljon muita pyhiä kirjoituksia, joista voi saada todistuksen.

• tode*
        Tapani1 kirjoitti:

Entä sitten? Jehovan todistajat ovat johdomukaisia omassa systeemissään. Heilläkin on todisteensa. Se on Raamatun perusteellinen tutkiminen, mutta MAP-kirkolla on Raamatun lisäksi paljon muita pyhiä kirjoituksia, joista voi saada todistuksen.

jehovantodistajilla lienee pätevämpi todistus, kun ovat ottaneet käyttöönsä ikioman raamatunkäännöksen. Yhtä sanaa he siinä kovasti varovat. ;)

• Miten se menee

"Entä sitten? Jehovan todistajat ovat johdomukaisia omassa systeemissään. "

No eihän kaksi uskontoa voi samaan aikaan olla tosia, vai voiko?

• Aivan oikein päättelet: "No eihän kaksi uskontoa voi samaan aikaan olla tosia, vai voiko?" On vain yksi totuus jokaisesta asiasta makuasioita lukuun ottamatta. Kaikki eivät tätä ymmärrä, vaan kuvittelevat, että kaikki kirkot ovat tosia erilaisista opeista ja tomituksista huolimatta.

Kristus perusti vain yhden kirkon:
        Matt. 16:18
        Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari*, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita.

Luterilaiset uskovat näkymättömään kirkkoon, johon kuuluvat vain Jumala tietää. Roomalaiskatoliset sanovat , että heidän kirkkolaitoksensa on ainoa oikea, johon kaikkien muiden tulisi palata. Kreikkalaiskatoliset sanovat säilyttäneensä alkukirkon perinteet parhaiten.

MAP-kirkko sanoo olevansa palautettu Kristuksen kirkko. Alkukirkosta tapahtui luopuminen jo n. 100 jKr. kun apostolit surmattiin eikä uusia valittu tilalle. Samalla katosi aito valtuus. Tässä on palautetun kirkon esittely:

http://www.mormon.org/learn/0,8672,955-19,00.html

Sivustolla on paljon muuta tietoa kirkostamme. Se on virallinen sivusto usealla eri kielellä.

• Heh, heh!

Smithin opin pohjalta on synytynyt liki parisataa kirkkoa...

• R. Sitia

Juu ja FLDS kirkko taitaa olla ainoa, joka jatkaa Joseph Smithin ja Brigham Youngin viitoittamaa tietä naittamalla alaikäisiä lapsia pluraalivaimoiksi liikkeen johtohahmoille. Tämä Suomeen levinnyt MAP-kirkko on sellainen maallistunut versio, joka rikkoo mennen tullen "ikuisia" Jumalan asettamia lakeja ja keskittyen rahan ja mammonan keräämiseen.

• R. Sitia kirjoitti:

Juu ja FLDS kirkko taitaa olla ainoa, joka jatkaa Joseph Smithin ja Brigham Youngin viitoittamaa tietä naittamalla alaikäisiä lapsia pluraalivaimoiksi liikkeen johtohahmoille. Tämä Suomeen levinnyt MAP-kirkko on sellainen maallistunut versio, joka rikkoo mennen tullen "ikuisia" Jumalan asettamia lakeja ja keskittyen rahan ja mammonan keräämiseen.

Raamatun eri tulkintojen perusteella on syntynyt tuhansia erilaisia kirkkoja. v. 2000 niitä oli n. 33 800 (Uutislehti 100, 1.3.2000). Suomessa toimi vuodelta 1996 olevan tilaston mukaan n. 150 erilaista uskontoa.

Mormonismistakin on irtautunut ryhmiä, jotka ovat järjestäytyneet kirkoiksi. Ihmisiä mekin olemme ja ajattelemme kuka mitenkin, Jos kaikki ymmärtäisivät yhtenä olemisen merkityksen, niin hajaannusta ei syntyisi. Hajaannusta syntyi jo alkukirkossa:
        1. Kor. 3
        1 Minä en voinut puhua teille, veljet, niin kuin hengellisille ihmisille puhutaan, vaan niin kuin puhutaan vanhan luontonsa vallassa oleville, niille jotka ovat Kristuksen tuntemisessa vielä pikkulapsia. [Ef. 4:13,14]
        2 Annoin teille ravinnoksi maitoa, en vahvaa ruokaa, sillä sitä te ette olisi vielä kestäneet. Ette kestä sitä vielä nytkään, [Hepr. 5:12]
        3 sillä olette yhä vanhan luontonne vallassa. Kun teillä kerran on keskinäistä kateutta ja riitaa, silloinhan vanha luontonne vallitsee teitä ja te elätte niin kuin ihmiset elävät. [1. Kor. 1:11, 1. Kor. 11:18]
        4 Jos yksi sanoo: "Minä olen Paavalin puolella", toinen taas: "Minä Apolloksen", ettekö silloin ole kuin ihmiset ainakin?
        5 Mikä sitten Apollos on? Tai Paavali? He ovat palvelijoita, jotka ovat johtaneet teidät uskoon, kumpikin siinä tehtävässä, jonka Herra on hänelle antanut. [1. Kor. 4:15, 1. Kor. 9:1,2, 1. Kor. 15:1; 2. Kor. 3:3]
        6 Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala antoi kasvun. [Ap. t. 18:11,24,27; 1. Kor. 4:15]
        7 Istuttaja ei siis ole mitään, ei myöskään kastelija, vaan kaikki on Jumalan kädessä, hän suo kasvun.
        8 Istuttaja ja kastelija ovat samassa työssä, mutta kumpikin saa palkan oman työnsä mukaan. [Matt. 5:12; 2. Joh. 1:8]
        9 Me olemme Jumalan työtovereita, te olette Jumalan pelto ja Jumalan rakennus. [2. Kor. 6:1 | Mark. 4:14-20; Ef. 2:22; Hepr. 3:6]

• Juupa.

Mormonismi ei siinäkään suhteessa eroa muista uskonnollisista ryhmistä. Hajaannus on toki poikkeuksellisen voimakasta, jos vertaa muihin Amerikassa tuohon aikaan synytyneisiin lahkoihin.

• Juupa.

Vastasin Tapanille, joka myönsi Smithin kirkon lahkoutumisen, mutta yht'äkkiä hänen viestinsä katosi!

• Juupa.
        Juupa. kirjoitti:

Vastasin Tapanille, joka myönsi Smithin kirkon lahkoutumisen, mutta yht'äkkiä hänen viestinsä katosi!

Jaa, taisi vain korjata jotain, koska samansisältöinen ilmestyi tilalle.

• Juupa. kirjoitti:

Tuli kirjoitusvirhe. On se viesti tuossa taas luettavana.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      44
      2494
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2477
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2372
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      56
      2140
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      32
      1867
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      84
      1685
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1143
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1024
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      41
      1005
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      56
      886
    Aihe