Pitkäaikaistyöttömille ennen suoraan langennut 5 kk:n työssäoloehto poistuu, tilalle sama karenssi kun muillekkin. Työssäoloehto, 3 kk, kuitenkin säilyy toistuvasta moitittavasta menettelystä. Toistuvuudellekin on tullut aikaraja, 6 kk, enenhän tuokin oli työkkärin harkinnassa. Työssäoloehto ei ole enää elinkautinen, vaan enintään 5 vuotta.
http://valtioneuvosto.fi/ajankohtaista/tiedotteet/tiedote/fi.jsp?oid=359457
Mikäs se karenssi muilla on kun sitä herkkua en ole maistanut, ainoastaan noita 5kk ikuisia rangaistuksia?
Mitä toistuvuus aikaraja tarkalleen ottaen tarkoittaa...?
5 kk elinkautiskarenssi poistuu
64
2421
Vastaukset
- näin on tosi
"Mikäs se karenssi muilla on kun sitä herkkua en ole maistanut, ainoastaan noita 5kk ikuisia rangaistuksia?"
"Normaali" karenssi, 30pv,60pv tai 90pv on sellainen että aika kuluttaa sitä. Tuo ikukarenssi kuluu vain olemalla, töissä tai useimmiten orjatöissä tuon 5kk/3kk ajan.
"Mitä toistuvuus aikaraja tarkalleen ottaen tarkoittaa...? "
Käsittääkseni tuo 6kk:n aikaraja tarkoittaa sitä että jos keltäydyt huomenna 11.6. jostain orjatyöstä niin seuraavan kerran voit kieltäytyä orjatöista 12.12. saamatta 3 kk:n työssäoloehtoa, tosin määräaikainen 60pv karenssi siitäkin tulee jos olet niin hölmö että olet mennyt hyväksymään orjatyöt työllstymissuunnitelmaan, ellet ole hölmö ei karenssiakaan tule.
Saas nähdä miten työkkäri noita lainmuutoksia tukitsee?
Pahoin pelkään että yrittävät saada mahdollisimman monta "piruparkaa" tuolle 5 KK:n ikukarenssille kesäkuun aikana, koska lainmuutos tulee voimaan 1.7. Silti tuo ikukarenssi poistuu heiltäkin ennen tuota uuden lain mukaista 5 vuoden enimmäisaikaa, eli 1.1.2017.- raeR
Meikäläiselle tuli muutama vuosi sitten karenssi "toistuvasti työvoimapolittisesti moitittavasta syystä" jo ekan käyntikerrasta myöhästymisestä. En saanut virkailijaa puhelimitse kiinni että olisin ilmoittanut myöhästyväni. Olin tulossa kauempaa ja bussi teki tenän. tein selvityksen niin vastauksena oli että kulkuvaikeudet eivät ole hyväksyttävä syy.
Itse tein yhteydenottopyynnön kun työkkäristä ei tullut yhteydenottoa kolmeen kuukauteen ja varasin tuon ajan, ja se oli siis työttömäksi jäätyäni ensimmäinen tapaamiskerta mistä myöhästyin. Ja olin heti "toistuvasti" menetellyt moitittavasti.
Tämä muun muassa on nyt ollut Eduskunnan oikeusasiamiehellä valituksena viime toukokuusta lähtien. Jään jännityksellä odottamaan mitä vastauksena tulee.
- abloymover
Täällä just yks piruparka joka saatiin kovin kevein perustein toukokuussa tuolle 5 kk:n ikukarenssille:(..Niitä nyt varmaan tosiaan tulee aika helposti ennen heinäkuuta, pitäkää tarkasti varanne muut "vaaranalaiset":D
- ei ymmärrä
selventäkää mistä tommosen karenssin saa? Siis 5kk mistä tulee
- kitkutusta
ei ymmärrä kirjoitti:
selventäkää mistä tommosen karenssin saa? Siis 5kk mistä tulee
Minä sain 5kk.n työssäoloehdon (ikukarenssin), kun hain itse työharjoitteluun kuudeksi kuukaudeksi, jonka jälkeen samaan paikkaan töihin työllistämistuella kuuden kk:n sopimuksella. En kumminkaan selviytynyt työstä ja sain lopputilin, joka työvoimapoliittisen lausunnon mukaan oli itse aiheutettu. Nyt on tätä ikukarenssia kestänyt jo yli vuoden ja elän toimeentulotuella, jonka perusosaa vähennetään 20% kuukaudessa. Tiukille ottaa talous. Ikää on56v ja töitä ei vaan löydy, joten ei valoakaan.
- abloymover
kitkutusta kirjoitti:
Minä sain 5kk.n työssäoloehdon (ikukarenssin), kun hain itse työharjoitteluun kuudeksi kuukaudeksi, jonka jälkeen samaan paikkaan töihin työllistämistuella kuuden kk:n sopimuksella. En kumminkaan selviytynyt työstä ja sain lopputilin, joka työvoimapoliittisen lausunnon mukaan oli itse aiheutettu. Nyt on tätä ikukarenssia kestänyt jo yli vuoden ja elän toimeentulotuella, jonka perusosaa vähennetään 20% kuukaudessa. Tiukille ottaa talous. Ikää on56v ja töitä ei vaan löydy, joten ei valoakaan.
No ohoh, olin jostain lukevinani että tuo käytäntö leikata 20% tt-tuesta yli kaksi kuukautta peräkkäin olisi laiton, mutta ei sitten näköjään:(
- kitkutussta
abloymover kirjoitti:
No ohoh, olin jostain lukevinani että tuo käytäntö leikata 20% tt-tuesta yli kaksi kuukautta peräkkäin olisi laiton, mutta ei sitten näköjään:(
Laissa lukee, että toimeentulotukea voidaan leikata.. mutta ainankin täällä on ihan vakio, että sitä leikataan automaattisesti. Itselläni siis jo yli vuoden.
- 50+
kitkutussta kirjoitti:
Laissa lukee, että toimeentulotukea voidaan leikata.. mutta ainankin täällä on ihan vakio, että sitä leikataan automaattisesti. Itselläni siis jo yli vuoden.
Kannattaa tehdä valitus. Eikö 460€ pidä jäädä käteen menojen jälkeen. Ihme sorsimista 50 ihmisille.
- Makk.aratikut
abloymover kirjoitti:
tuttavalla vähennettin kans ihan jokaisesta tuesta 20% kun aikoinaan joutui hakeen tukea 4kk ennekuin sai yllättäen vakityön, ei valittanut kun kuulema ole mitään hyötyä siitä ja ottavat silmätikuks sitte jos valittaa
- Jeps...
Kopsattu tuolta: http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=340098&page=2326
Pikaisella silmäyksellä näyttäisi siltä, että pahimpia juttuja ollaan poistamassa. Harkintaa jätetään kyllä edelleen ihan liian paljon.
Työvelvoite ei täysin poistu. 5 kk:n työvelvoite muuttuu 12 viikon työvelvoitteeksi ja se annetaan vain toistuvasta tilanteesta (voidaan kyllä työkkäreissä järjestää aika mielivaltaisesti, jos niin tahtovat). Sen lisäksi työvelvoite ei enää voi enää pitää työttömyysturvan ulkopuolella eläkeikään asti, vaan maksimikesto on 5 vuotta, jos tuo nyt mitään lohduttaa.
....
5 kk:n työvelvoitteen saa seuraavista jutuista:
RANGAISTUSTYÖSSÄOLOEHDOT (3 kk tai 5 kk)
***Toistuva kieltäytyminen
Jos työnhakija toistuvasti ilman pätevää syytä kieltäytyy vastaanottamasta 12 §:ssä tarkoitettua työtä tai menemästä 16 §:ssä tarkoitettuun koulutukseen tai hänen tätä vastaavasta menettelystään muutoin voidaan päätellä, ettei hän halua ottaa vastaan työtä taikka osallistua koulutukseen tai työllistymistään edistäviin toimenpiteisiin, hänellä ei ole oikeutta työttömyysetuuteen ennen kuin hän on ollut työssäoloehtoon luettavassa työssä tai ollut koulutuksessa vähintään kolme kuukautta (työssäolovelvoite).
***Ammatillista koulutusta vailla oleva nuori
Ammatillista koulutusta vailla olevalla nuorella ei ole oikeutta saada työmarkkinatukea työttömyysajalta, jos hän ilman pätevää syytä on:
1) kieltäytynyt, eronnut tai erotettu työstä tai 2 luvun 16 §:ssä tarkoitetusta koulutuksesta;
2) kieltäytynyt työharjoittelusta, työkokeilusta tai kuntoutuksesta tai keskeyttänyt tällaisen toimenpiteen; taikka
3) jättänyt hakeutumatta hänelle soveltuvaan ammatilliseen koulutukseen, johon voidaan myöntää opintotukea, taikka kieltäytynyt, eronnut tai omasta syystään erotettu tällaisesta koulutuksesta.
Alle 25-vuotiaalla, joka on menettänyt 3 momentin mukaisesti oikeutensa saada työmarkkinatukea työttömyysajalta, on uudelleen oikeus työttömyysaikaiseen työmarkkinatukeen sen jälkeen, kun hän:
1) on suorittanut 1 momentissa tarkoitetun koulutuksen; tai
2) ollut työssäoloehtoon luettavassa työssä tai ollut työharjoittelussa, työkokeilussa tai työvoimapoliittisessa aikuiskoulutuksessa vähintään viisi kuukautta (työssäolovelvoite).
***500 pvää työmarkkinatukea saaneet tai päivärahalta pudonneet:
Henkilön, joka on saanut työttömyytensä perusteella työmarkkinatukea vähintään 500 päivältä tai jonka oikeus työttömyyspäivärahaan on päättynyt 6 luvun 7 tai 9 §:ssä tarkoitetun enimmäisajan täyttymisen vuoksi ja joka työttömyyspäivärahaoikeuden päättymisen jälkeen on saanut työmarkkinatukea työttömyytensä perusteella vähintään 180 päivältä, oikeus saada työmarkkinatukea työttömyysajalta lakkautetaan, jos hän:
1) kieltäytyy tai eroaa ilman pätevää syytä taikka hänet omasta syystään erotetaan työstä tai työvoimapoliittisesta aikuiskoulutuksesta;
2) kieltäytyy ilman pätevää syytä julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 8 luvussa tarkoitetusta työkokeilusta, työelämävalmennuksesta tai työharjoittelusta, josta on sovittu hänen kanssaan laaditussa työnhaku-, aktivointi- tai kotoutumissuunnitelmassa;
3) keskeyttää ilman pätevää syytä taikka omasta syystään joutuu keskeyttämään työkokeilun, työelämävalmennuksen tai työharjoittelun.
Henkilöllä, jonka oikeus työttömyysaikaiseen työmarkkinatukeen on lakkautettu 1 momentin mukaisesti, on uudelleen oikeus saada työmarkkinatukea työttömyysajalta sen jälkeen, kun hän on ollut työssäoloehdon täyttymistä laskettaessa huomioon otettavassa työssä, 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetussa koulutuksessa tai 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetussa työvoimapoliittisessa toimenpiteessä vähintään viisi kuukautta.
***Aktivointisuunnitelman teosta toistuvasti kieltäytynyt tai alle 25-v, joka kieltäytyy kuntouttavasta työtoiminnasta
Jos henkilön toistuvasta 1 tai 2 momentissa tarkoitetusta menettelystä on pääteltävissä, ettei hän halua osallistua kuntouttavasta työtoiminnasta annetussa laissa tarkoitettuihin toimenpiteisiin, hänellä ei ole oikeutta työmarkkinatukeen ennen kuin hän on ollut vähintään kolme kuukautta työssäoloehdon täyttävässä työssä tai työvoimapoliittisessa aikuiskoulutuksessa tai alle 25-vuotiaana 2 §:n 1 momentissa tarkoitetussa koulutuksessa (työssäolovelvoite)
http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=380917 - 27vvvvvv27
miten yli 25v "nuori" joka ei ole käynyt peruskoulun jälkeen kouluja mutta työkokemusta on 8v putkeen? voidaanko pakottaa koulutukseen jos hakijana sanon että etsin PALKKATYÖTÄ saadakseni rahaa?
edellinen duuni loppui kun jengiä potkittiin ulos taoudellisista syistä. sikäli siis työkuntoa oli jne.- ööö1111
Siis vaikuttaako tämä miten jos on saanut viiden kuukauden työssäolovelvoite 0r7 lausunnon "hakija on saanut työttömyysaikaista työmarkkinatukea 500 päivältä tai 180 päivältä työttömyyspäivärahan enimmäisajan täytyttyä ja on ilman pätevää syytä kieltäytynyt tai eronnut taikka omasta syystään erotettu työstä tai työvoimakoulutuksesta 2007. työmarkkinatukeen ei ole oikeutta 8.2011 alkaen ttl8 luku4 uudistetaan 2007 annettu 0r7 lausunto. poistuuko este tuen saamiselle 1.7 vai 2017 vai ei ennen kun on ollut koulutuksessa/töissä sen 5kk
- Onnittelen
Siirtymäsäännöksen perusteella nimim. ööö1111:n ikukarenssi poistuu 1.1.2017 alkaen. Enää reilut 4½ vuotta jäljellä.
"Työnhakijalla, joka on menettänyt työttömyysturvaoikeutensa toistuvan työvoimapoliittisesti moitittavan menettelyn takia kumotun työttömyysturvalain (602/1984) tai kumotun työmarkkinatuesta annetun lain (1542/1993) perusteella, tai jolle on asetettu työssäolovelvoite tämän lain voimaan tullessa voimassa olleen 2 luvun 21 §:n taikka 8 luvun 4 a tai 6 §:n perusteella, on muiden edellytysten täyttyessä oikeus työttömyysetuuteen viimeistään 1 päivästä tammikuuta 2017 alkaen."
Lakimuutokset kokoneisuudessaan tuolla:
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ev_18_2012_p.shtml- 25
Entäs, jos lausunto on annettu vuonna 2008 joulukuussa (eli 12/2008)?
Ilmeisesti sama juttu?
- näin on tosi
"Ilmeisesti sama juttu? "
Valitettavasti näin on tosi. Voisi tietenkin kokeilla anoa armoa kohtuuttomuus- tai yhdenvertaisuussyillä. Juuri noilla perusteilla tuota lakia on muutettu. Eli oikeusaputoimistoon vaan yhteyttä ja sitä kautta homma vireille, ei maksa mitään.- OutJuttu
>"Ilmeisesti sama juttu? "
>Valitettavasti näin on tosi. Voisi tietenkin kokeilla anoa armoa
>kohtuuttomuus- tai yhdenvertaisuussyillä. Juuri noilla perusteilla
>tuota lakia on muutettu. Eli oikeusaputoimistoon vaan yhteyttä
>ja sitä kautta homma vireille, ei maksa mitään.
Mitenkäs sellaisessa tapauksessa, jossa TE-toimisto on tehnyt laittoman päätöksen terveydentilan perusteella, eikä ota vastuuta asiasta, mutta yrittää kuitenkin tehdä yhteistyötä?
Minun osaltani yhteistyö on loppunut TE-toimiston osalta, koska tapahtui räikeitä laittomuuksia. Voisinko kuitenkin valittaa tästä asiasta oikeusaputoimistoon? - näin on tosi
OutJuttu kirjoitti:
>"Ilmeisesti sama juttu? "
>Valitettavasti näin on tosi. Voisi tietenkin kokeilla anoa armoa
>kohtuuttomuus- tai yhdenvertaisuussyillä. Juuri noilla perusteilla
>tuota lakia on muutettu. Eli oikeusaputoimistoon vaan yhteyttä
>ja sitä kautta homma vireille, ei maksa mitään.
Mitenkäs sellaisessa tapauksessa, jossa TE-toimisto on tehnyt laittoman päätöksen terveydentilan perusteella, eikä ota vastuuta asiasta, mutta yrittää kuitenkin tehdä yhteistyötä?
Minun osaltani yhteistyö on loppunut TE-toimiston osalta, koska tapahtui räikeitä laittomuuksia. Voisinko kuitenkin valittaa tästä asiasta oikeusaputoimistoon?TE-toimistoissa tehdään laittomia päätöksiä varmaan päivittäin, vasttta nuo luuserit ei ikinä ota. Jos on riittävästi todisteita niin oikusaputoimistoon niiden kanssa. Kärjillä ne virkarikokset ratkaistaan ja jos saat TE-toimiston kiinni rikollisesta toiminnasta niin karenssin purkua pitää hakea erikseen, perusteena TE-toimiston virkarikos.
Oikeusaputomistoon kannattaa ottaa yhetyttä.
- Pitkäaikaistyötön.
Tulen olemaan työvoimatoimikunnan selvityksessä luultavasti HEINÄkuussa. Elleivät huomenna 29.6 käsittele asiaani. Tuskin kun eilen laitoin selvityksen lautakunnalle. Siis lautakunta käsittelee asiaani heinäkuussa. "Rikos" on tapahtunut KESÄkuun puolella.
Minulle saattaisi tulla 5 kk ikuinen karenssi mutta käsitelläänkö se uuden lain mukaan ( 2kk kuluva karenssi tulis silloini...)??? - näin on tosi
Valitettavasti menee vanhan lain mukaan.
"Tämän lain 2 a luvussa tarkoitettuun työnhakijan menettelyyn, joka on tapahtunut ennen tämän lain voimaantuloa, ja ulkomaanmatkaan, joka on alkanut ennen tämän lain voimaantuloa, sovelletaan lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä."
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ev_18_2012_p.shtml - Pitkäaikaistyötön.
No voi perskule!
- Pitkäaikastyötön.
Olipa kovat paikat 29.6
No ei minulle tullutkaan karenssia. Lääkärintodistukset auttoi asiaan. Että sillein. - näin on tosi
Kuinkahan moni on saanut ikukarenssin juuri 29.6. ?
Ne kaikki pitäisi tutkia tavallaista tarkemmin, saattaa olla järjestettyjä karensseja mukana. Posti on varmaan hukannut joitakin satoja työtarjouksia... jne - kyllä näin on
Eiköhän se suosiolla vaan nuorilla yli 25 jotka ovat menettäneet työmarkkinatuki oikeutensa alle tuon iän, ole sitten paras että kun 25 täyttää niin menee suosiolla väh puoleks vuodeks esim työkokeiluun sit saa rahat rullaamaan ja karenssi poistuu.
- sossuuuuu
Tai jäävät vain suosiolla sossun asiakkaaksi (= helppoa rahaa, ei paljoa kyykytystä)
- hellurei2
No eipä sitä kovin kummosesti sit elellä kun toimeentulotuesta pois -20% tai -40%
- näin mennään
Mulla on ollut tuo ikikarenssi jo 8 vuotta.
Sossun rahoilla joudun elämään. Onneksi eivät ole alentaneet sitä vielä.
Pitäs jotenki 15 vuotta vielä pärjätä ennen vanhuuseläkettä.
Kait sitä pärjää kun kohta viimeinenkin lapsi saa lukionsa käytyä ja muuttaa kotoa pois. Lapset ja varsinkin opiskelevat nuoret tarvii ihan eri lailla rahaa kuin itse. Muuten tippuvat kelkasta pois jos ei ole varaa kavereita pitämään. Jo halpa pukeutuminen voi tiputtaa kaveripiiristä pois.
Mulle riittää ikivanha nokiakänny, ehjät vaatteet yksinkertanen ruoka.
Mun ikikarenssi tuli työkkärin valehtelusta, silloin sain tarpeekseni. Saan minäkin varmaan hetken taas työmarkkinatukea 2017 kun ikikarenssi poistuu. - 24vee
näin mennään kirjoitti:
Mulla on ollut tuo ikikarenssi jo 8 vuotta.
Sossun rahoilla joudun elämään. Onneksi eivät ole alentaneet sitä vielä.
Pitäs jotenki 15 vuotta vielä pärjätä ennen vanhuuseläkettä.
Kait sitä pärjää kun kohta viimeinenkin lapsi saa lukionsa käytyä ja muuttaa kotoa pois. Lapset ja varsinkin opiskelevat nuoret tarvii ihan eri lailla rahaa kuin itse. Muuten tippuvat kelkasta pois jos ei ole varaa kavereita pitämään. Jo halpa pukeutuminen voi tiputtaa kaveripiiristä pois.
Mulle riittää ikivanha nokiakänny, ehjät vaatteet yksinkertanen ruoka.
Mun ikikarenssi tuli työkkärin valehtelusta, silloin sain tarpeekseni. Saan minäkin varmaan hetken taas työmarkkinatukea 2017 kun ikikarenssi poistuu.Otan osaa. Minäkin sain karenssin työkkärin epärehellisyyden takia.
- hdhvfsdheol
Jotain pahempaa tiedossa! Se ei nimittäin sovi yhtälöön, että työtön saa jotain helpotusta...
- karenssi mies.
Mul ollut karenssi jo 8 vuotta.
- hämmästynyt
"Mul ollut karenssi jo 8 vuotta."
No mitä ikinä teitkään tai jätit tekemättä sen karenssin saadaksesi niin eikö ole tavallaan hienoa että se sinun rikkeesi/rikoksesi on käytännössä ensikertalaisen tekemään murhaan verrattava saadun rangaistuksen pituudella mitaten.
Ja jos karenssisi ei edelleenkään pääty niin kohta olet jo ollut syyllinen johonkin vielä vakavampaan kuin murha.
Eipä ihme että kun EU:n oikeusministerit kokoontuu Suomen ministerille ei laiteta omaa paikkaa kokoussaliin, Suomen ministeri kun perinteisesti osallistuu niihin kokouksiin olemalla kokousajan kokousalin tapetin ja seinän välissä. - karenssi mies
En mä tehnyt mitään. Olin töissä ja kun työ loppu nii karenssi tuli samantien. Onneks on pimeetä töitä, tienaa kuussa saman verran kun orjatöistä vuodessa.
- hämmentynyt
"En mä tehnyt mitään. Olin töissä ja kun työ loppu nii karenssi tuli samantien. Onneks on pimeetä töitä, tienaa kuussa saman verran kun orjatöistä vuodessa."
Nyt tasi livahtaa vale.
Ainahan karenssiin joku muodollinen syy on. Joskus satunnaisesti jopa järkeenkäypä tai pätevä - vaikka työkkäri niin mielellään noudattaakin Stalinistista perusperiaatettaan että parempi vaikka kymmenittäin syyttömiäkin rangaistaan kunhan yksikään oletettavasti syyllinen ei pääse rangaistuksetta.
(Niin länsimainen oikeuskäytäntöhän on juuri päinvastoin siis että parempi että syyllisiäkin joskus jää rankaisematta kuin että syyttömiä rangaistaan.)
Ja ikikarenssia ei paukauteta ensikertalaiselle vaan pari aiempaa aiheellista tai aiheetonta karenssia on täytynyt olla.
Ja mitä pimeisiin töihin tulee, niin rikosrekisteri nimikkeellä petos aukeaa jos tai kun käy ilmi että olet samaan aikaisesti nostanut toimeentulotukea tai vaikkkapa asumistukea.
Siitä se ikiystävyys kihlakunnan voudinviraston kanssa sitten tukien takaisinmaksu asioissa alkaa. - No höpö höpö
"Ja ikikarenssia ei paukauteta ensikertalaiselle vaan pari aiempaa aiheellista tai aiheetonta karenssia on täytynyt olla"
höpö höpö! ittekki sain aikoinaan suoraan ikikaressin ( siis silloin vanhan pykälän mukaan ) vaik ei aikaisempia karessei ollutkaan eikä mitään muutakaan aikaisempaa kielteistä tai kieltäytymistä tms.- kyll näin o
näin on. kyllä karenssi voi tulla paukahtaa ihan suoraan puskista. Sitten kun kyselee syytä, niin ei vastata yhteydenottopyyntöihin, ei oteta henkilökohtaiselle käynnille.
Asia on nyt eduskunnan oikeusasiamiehen käsittelyssä. Kanne TE-toimistoa vastaan.
- karenssia pukkaa
Kyllä karenssin saa älyttömän helposti. Siinä sitten joudut ottamaan kuukausitolkulla sossurahoihin miinusprosentteja ja käymään silti työkkärin sinulle määräämiä orjatöitä ilman palkkaa.
- witttuwaltio
No höpö höpö..
Samoin ite sain aikoinaan tuon ikikarenssin kanssa.
Olisko meillä ikikarenssi ihmisillä mahdollisuutta ehkä v 2017 päästä
tästä eroon?- Heikki Sinsemilla
Ei koska silloin on jo voimassa se osallistava sossuturpaanveto. Eli siis 40% lähtee jos vaikka päättävät määrätä sinut 50 km päähän risusavottaan eikä sinulla satu olemaan polkupyörää kummempaa kulkuneuvoa.
- aimo loinen
Huono homma.
Nyt kun karenssi katkeaa, työkkärin täytyy taas tehdä säännöllisesti tarjouksia ja muuta humppaa. Ikikarenssilla olleet saatettiin jättää rauhaan..
Onneksi ei koske minua. Työtarjoukset aiheuttivat masennusta, jonka vuoksi lääkäri kirjoitti todistuksen, ettei töitä saa minulle tarjota. - rae2
se on myös "toistuvasti työvoimapoliittisesti moitittavaa" käytöstä jos yhden kerran unohdat tai myöhästyt TE-toimiston tapaamiselta. VAikka ilmoittautuisit kahden päivän kuluttua uudelleen, karenssi ei poistu. Nimimerkillä karenssissa jo 11 kuukautta.
- kahvitteilu
Milloin ikikarenssilaiset ovat alkaneet saamaan taas työmarkkinatukea. Miksi tällaisesta ei ole ollut mediassa mitään tietoa.
- jo2014
Tuossahan tuo on alla tiivistetty: "Oikeutesi työttömyysetuuteen palautuu, kun olet ollut vähintään 12 kalenteriviikkoa esimerkiksi työssäoloehtoa kartuttavassa työssä, työkokeilussa tai työllistymissä edistävässä palvelussa."
- astolippa
Työssäolovelvoite tarkoittaa, että oikeutesi työttömyysetuuteen palautuu, kun olet ollut vähintään 12 kalenteriviikkoa esimerkiksi työssäoloehtoa kartuttavassa työssä, työkokeilussa tai työllistymissä edistävässä palvelussa.
Teksti löytyi netin syövereistä. Onko kukaan muu ikikarenssilainen koskaan kokeillut tätä vaihtoehtoa ja onko toiminut?- polviparanee
Täällä kerrotaan että työssäolovelvoite vanhenee viidessä vuodessa.
- Ihmettelevä_tätä
Ei ainakaan minulla mennyt noin!Lue alla oleva juttu ihmettelevä niin tajuat...
- Ihmetellen_tätä
Itse sain R 7 lausunnon heti ilman mitään muita karensseja syystä että mulle ei kirjoitettu työsopimusta!Menin töihin niinkuin piti ja tuo sopimus piti tehdä heti,no pomo sanoi että mee töihin niin kirjoitetaan huomenna,tuli huominen pomoa ei saanutkaan kiinni mistään,no seuraavana päivänä soitin taas sopparista niin ei taaskaan ehtinyt!Näin jatkui 2-3 päivää eikä kaveria saanut millään kiinni! No lopulta kun kiinni sain niin työsopimus mikä oli suullisesti sovittu aiemmin ei pätenytkään enää!??!! Eikä suostunut kirjoittamaan niinkuin oli sovittu aiemmin. No en tietenkään ilmaiseksi töihin mene ja jäin pois.2 Päivän päästä tuli työkkäristä kirje ja R 7 Karenssi! Kysyin työkkäristä perusteita ja onko työnantaja toimittanut minua koskevan työsopimuksen heille allekirjoitettuna? Tuli hiljaista työkkärin luukulla,ja kukaan ei tiedä pitääkö sellainen olla??!!!! Eli,olisiko pitänyt jäädä ilman työsopimusta tekemään (jollain)palkalla töitä pimeästi?Vaatiiko työkkäri siis tekemään pimeästi töitä?Nyt ollut jo vajaa 5vuotta r 7 lausunto päällä ja olin välillä 6kk töissä mutta karenssi ei poistunutkaan???!!!!Miksi ei?Voisikos joku auttaa?
- håojoijv
Työttömälle määrätään kaikki sanktiot syyllisyysolettamalla.
Jos työnantaja sanoo, että työntekijä kietäytyi työstä, niin se tarkoittaa työttömälle sanktiota - todellisuudessa työnantaja on saattanut tarjota pimeitä töitä, mutta eihän sitä viranomaisille kerrota.
Jotkut työnantajat toteuttavat kansalaisvelvollisuutta ja järjestävät sanktiot kaikille työtä hakeneille....
- maunomäkinen
Eipä tarvitse enää miettiä työkkäri asioita.
Sain 1000€ psyyke-eläkkeen.Alle 50 vuotiaana.
Nyt menee hyvin.- eläkkeellevaikeapäästä
Mikä oli diagnoosisi oikeesti kun sen sait.Onnittelut.
- AinaTämäMuistettava
Aina tulee pyytäää kirjeitse työsopimus itselleen ennen kuin menee allekirjoittamaan työsopimusta. Näin vältetään pakottaminen työsopimukseen muuttuneilla ehdoilla.
- PomPomPomPomPom
Vaimo on työkkärissä töissä ja sanoi että todennäköisesti kaikki työssäoloehtodot päättyvät ensi vuoden lopulla sen takia että kela voi maksaa työmarkkinatukea kaikille ensin ja vasta sitten toimeentulotukea jos on vielä tarvetta.
- mitenlakimuuttuupi
Selventäisitkö mitä tää siis käytännössä meinaa mitkä työssäoloehdot.
- Pertti77777777
Eli PomPom tarkoittaa vuoden 2017 uudistusta jolloin KELA maksaa toimeentulotuen myös. Mitä tuo työssäoloehtojen mahd. päättyminen tarkoittaa?
- karenssi-mies
Karenssin sain 2006 ja se jatkuu yhtä joten saan ainoastaan sossusta rahaa.
- vmkdfyt
Täällä kanssa ikikarenssi lusittu monta vuotta.
- Päättymäätty
Juu tosiaan ne jotka saaneet karenssin ennen tuota uudistusta, heillä se elinikäinen karenssi pysyy :D.
Itellä kans elinikäinen karenssi. - huhhahheijarahatmeni
Eikö tuosta "ikuisesta karenssista" pääse eroon ihan vain sillä että menee 3kk ajaksi töihin, kouluun tai vaikka työkkärin kurssille istumaan?
- seriittääkyllä
Juu 3 kuukautta riittää niin "ikuinen karenssi" poistuu. Eli menee vaikkapa työharjoitteluun johonki 3kk ajaksi ja "ikuinen karenssi" poistui :D
- 2017.IKI.KARENSSI.POIS
seriittääkyllä kirjoitti:
Juu 3 kuukautta riittää niin "ikuinen karenssi" poistuu. Eli menee vaikkapa työharjoitteluun johonki 3kk ajaksi ja "ikuinen karenssi" poistui :D
Ehkä EI riitäkään 3 kk, koska niille joille on määrätty ikuinen karenssi ennen uuden lain voimaantuloa, se säilyy entisellään.
Jos henkilölle on määrätty viiden kuukauden työssäolovelvoite yhden ainoan kieltäytymisen perusteella ennen 1.7.2012, nin velvoite säilyy viitenä kuukautena uudesta lievemmästä laista huolimatta.
Mutta siitä huolimatta ikikarenssi päättyy joka tapauksessa 1.1.2017.
- 2017.IKI.KARENSSI.POIS
Vanhan lain mukaan viiden kuukauden työssäolovelvoitteen eli ikuisen karenssin saaneet pääsevät takaisin työmarkkinatuelle joka tapauksessa 1.1.2017.
- Thugz
moi onks ketään fiksua paikalla? joka osais vähän neuvoa?
- 1955000
Täällä kanssa ikikarenssin saanut ja jos poistuu 1.1-2017 samoin onko jotakin faktaa tietoa tuosta miten toimia?
- kjknnkknkjn
Kannattaa loppuvuodesta ottaa yhteyttä omaan te-toimiston virkailijaan. Ilmeisesti tuossa 5kk työssäoloehdon poistumisessa on jotain ehtoja, eli riippu kai siitä millä perusteella sen on silloin joskus muinoin saanut että poistuuko se vai ei 1.1.17
- NolllaantukoLaskuri
Eli ne jotka ovat olleet karessilla sen yli 6 vuotta ja saavat oikeuden takaisn 2017 alussa, niin alkaako heidän päiväraha laskuri nollasta?
- hjhjhjyuiyi
Todennäköisesti ei, jos ovat olleet työttömänä ei työssäoloehto ole täyttynyt, niin työttömyys on jatkunut yhtäjaksoisesti ja laskuri jatkaa entisistä lukemista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Purra hyökkää nyt suomalaisen duunarin kimppuun teettämällä mamuilla palkatonta työtä
Niinpä niin. Persut duunaripuolue, HAH. Joko alkaa kovapäisinkin persu älyämään, että persut ovat Suomen kansan vastain30811862Mitä hyvää rikkaiden hyysääminen Suomelle tuonut?
Minäpä vastaan: ei yhtikäs mitään, vaan pelkkää vahinkoa. Demareiden ansiosta Suomen valtio oli käytännössä vielä 1980-14411034Tytti Tuppurainen häpäisi Suomen epäisänmaallisella lausunnollaan USA:n ulkoministerille Rubiolle.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011816267.html Miksi Tytti Tuppurainen päästetään antamaan typeriä lausuntoja noin2456368Purra ehdottaa vaan Tanskan mallia, joka on erittäin hyvä malli
Purra ehdotti helmikuussa Suomeen Tanskan mallia, jossa maahanmuuttajilta vaaditaan työntekoa sosiaalitukien saamiseksi.2245199Kokoomusnuoret: Sosiaalitukien työvelvoitteen tulisi koskea kaikkia
Riikka Purra on esittänyt, että maahanmuuttajilta tulisi edellyttää palkatonta työtä sosiaalitukien vastineeksi. Kokoom1653662- 1743538
L/OVER ikuisesti minun
Aivan järkyttävä sarja. Ei voi olla katsomatta, mutta tuo omat muistot mieleen. Näyttelijät näyttelevät turhankin hyvin502493Mitä voisit miehenä tehdä?
Suojellaksesi kaikkia naisia ja että heillä olisi juuri sinun käytöksen takia edes vähän turvallisempaa. Mitä miehenä3291980Jyrki Linnankivi, Jyrki 69 - Goottirokkarista kirkonmieheksi Lappiin!
Jyrki Linnankivi eli Jyrki 69 on The 69 Eyes -rockyhtyeen vokalisti. Lauluhommien lisäksi hän sanoittaa, säveltää ja sov111817Onnea Maria ja Vilma Amazing Race -voitosta!
Maria Guzenina ja Vilma Vähämaa voittivat Amazing Race Suomi -kisan. Voiton hetkellä Guzenina paljasti, miksi valitsi Vi171705