-jatkoa taas edelliseen ja sitä edelliseen tarinaan:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9420691#comment-0
1,5v on taas vierähtänyt. -jos usko ei ole ennen tätä 50tkm settiä horjunut,
nyt se oli kyllä lähellä.....korjaus JA huoltohistoria:
500tkm (25.11.2011) Öljynvaihtohuolto (70e)
502tkm (19.12.2011) Etujarrulevyt palat (210e)
506tkm (04.01.2011) Etuvilkun lampunkanta johdot (69e)
507tkm (20.01.2011) Kytkin, laatikon laakerointi, 2-v. synkrot (2400e)
515tkm (25.05.2011) Öljynvaihtohuolto (70e)
537tkm (17.10.2011) Öljynvaihtohuolto (70e)
542tkm (28.01.2012) Laturi, vaihdettu samalla myös kaikki käyttöhihnat (540e)
550tkm (27.06.2012) Öljynvaihtohuolto (70e)
-ILE D4D voi taas panna kirjoihinsaja kansioihinsa huomioita, että etupään nivelet, turbo, polttoainejärjestemä jne, ovat edelleen alkuperäisiä.......
-auton lahoavan korin takia ja omistajan tietyn laatutason takia voi olla, että seuraavaa 600tkm raporttia ei ikinä tule, mutta koskaan ei kannata sanoa, että "ei koskaan" -enää se ei vaikuta todennäkoiseltä, pitäisi ajaa tuolla vielä 1,5v.......
98-2.0TD: 550 000 km mittarissa
65
1740
Vastaukset
- selvä..
Sairas idiootti, olet laittanut remontteihin triplasti enemmän rahaa kuin koko romun arvo on.
Tietysti myös väität, että TOYOTA KESTÄÄ, vaikka todellisuudessa toyota ei kestä yhtään mitään ilman jatkuvaa hitsailua ja remontointia...- Tojo-Köle
-et ilmeisesti käsitä, että koska "romuni" arvo on olematon, minulla ei ole rasitteena a) pääomakuluja b) arvon alenemaa.
-minun ajokilometreilläni niin uudehkolla autolla ajellen, että korjauksia ei tule, arvonalenema on vähintään 4te/v.-siihen huoltokulut päälle, päästään liki 5te/v -kun ynnäät edellä mainitsemani summat, huomaat, että rahaa ei olekaan palanut triplasti enemmän kuin väität!
-ja mitä kestoon tulee, niin mainitse joku muu automerkki, jossa on 550tkm ajettuna alkuperäiset raidetangon päät, pallonivelet, pakoputki, ruiskutuslaitteet jne..... - voiko verrata
Tojo-Köle kirjoitti:
-et ilmeisesti käsitä, että koska "romuni" arvo on olematon, minulla ei ole rasitteena a) pääomakuluja b) arvon alenemaa.
-minun ajokilometreilläni niin uudehkolla autolla ajellen, että korjauksia ei tule, arvonalenema on vähintään 4te/v.-siihen huoltokulut päälle, päästään liki 5te/v -kun ynnäät edellä mainitsemani summat, huomaat, että rahaa ei olekaan palanut triplasti enemmän kuin väität!
-ja mitä kestoon tulee, niin mainitse joku muu automerkki, jossa on 550tkm ajettuna alkuperäiset raidetangon päät, pallonivelet, pakoputki, ruiskutuslaitteet jne.....Oli halvempaa tai ei, onko raha sitten ylipäätään ainoa auton pidon peruste. Sanopa suoraan, uskaltaisitko lähteä tuolla luotettavalla autollasi pitkälle ulkomaan reissulle, esim Euroopan halki Välimerelle, auto täynnä ihmisiä ja tavaroita, ajoa motarilla, vuoristossa kesähelteellä?
- 3+4
voiko verrata kirjoitti:
Oli halvempaa tai ei, onko raha sitten ylipäätään ainoa auton pidon peruste. Sanopa suoraan, uskaltaisitko lähteä tuolla luotettavalla autollasi pitkälle ulkomaan reissulle, esim Euroopan halki Välimerelle, auto täynnä ihmisiä ja tavaroita, ajoa motarilla, vuoristossa kesähelteellä?
Finnair lentää sujuvasti Välimerelle useisiin kohteisiin
- Tojo-Köle
voiko verrata kirjoitti:
Oli halvempaa tai ei, onko raha sitten ylipäätään ainoa auton pidon peruste. Sanopa suoraan, uskaltaisitko lähteä tuolla luotettavalla autollasi pitkälle ulkomaan reissulle, esim Euroopan halki Välimerelle, auto täynnä ihmisiä ja tavaroita, ajoa motarilla, vuoristossa kesähelteellä?
-jos nyt yleensä viitsisin lähteä autolla johonkin noin kauas, en näe mitään syytä, miksi en USKALTAISI lähteä juuri tuolla luotettavalla autollani mihin tahansa.
-tyydyn kuitenkin kotimaan matkailuun. -lauantaina startataan pererinteiseen n. 2000km Suomi-reissulle ja muijan tuntien auto on TÄYNNÄ tavaraa....lattiasta kattoon........ - lentää joo
3+4 kirjoitti:
Finnair lentää sujuvasti Välimerelle useisiin kohteisiin
mutta lentäen olet kuitenkin vain siellä lentokentällä.
- 3+4
lentää joo kirjoitti:
mutta lentäen olet kuitenkin vain siellä lentokentällä.
no joo, sitten kannattaakin tosiaan ajaa euroopan läpi
sori kun en hoksannut heti - just joo
3+4 kirjoitti:
no joo, sitten kannattaakin tosiaan ajaa euroopan läpi
sori kun en hoksannut hetiPääseehän sinne Lidliinkin kävellen, mitä turhaa sinne Tojolla. Eikä tule ostettua niin paljon, kun pitää kantaa, tulee taaskin halvemmaksi.
- ile D-4D
Jotain muistutusta kuolevaisuudesta, eli täytyy poimia tuosta nuo laturin kilometrit. Varoitteliko laturi etukäteen vai jättikö tielle? tätähän joskus pohdinkin, pitäisikö laturi uusia jossain puolen millin kohdalla varmuuden vuoksi, ellei ole jo hajonnut.
Ja pyöränlaakerit ilmeisesti vielä alkuperäisessä rasvassa?
Öljynvaihtoväliä olet hetkellisesti pidentänyt entisestään (22 tkm), mutta kilsat tulleet silloin nopeaan tahtiin. Tuossa 1/2011 ja 1/2012 välillä sulla meni näköjään vuosi pelkillä öljynvaihdoilla. Vaihtoon on tosiaan muut syyt kuin luotettavuus.- Tojo-Köle
Tosiaan, muistin kilometrit vähän väärin ja lipsahti tuo öljynvaihto pitkäksi :( -mutta Delvac pelittää! -pyöränlaakerit tuskin kovin hyvässä rasvassa....juu en oo koskenut.
Jos sulla on samanlainen laturi, niin suosittelen vaihtoa ennakkohuoltoisesti. -olisin itsekin näin tehnyt, ilman kallista laakeriremonttia......siinä parin vuoden budjetti kerralla. -laturin merkkivalo ei ilmoitellut siinäkään vaiheessa, kun laturi täysin kaput. -jouduin ajelemaan pari päivää verkkolaturilla lataillen :-)
- miten mahdollista
että vasta 14 vuotias auto on jo ruosteinen romu. Sedälläni on -98 Astra, jossa ruostumisesta ei ole tietoakaan, ajettu tosin vasta jotain 280 tkm.
- 7+1
siinähän se tulikin sanottua... "ajettu tosin vasta jotain 280 tkm"
- Joo täältä
löytyy -98 ruesteeton corolla 240 km ajettu...hyvin vähällä rempalla.
- king of the road
Mulla 99 avensis d4d mittarissa 650000. Cruise, webasto ym. toimivat. Halpaa ajoa!
- Tojo knulli
Miten tämä keski-ikäinen mies jaksaa kirjoitella Toyotan raadostaan tänne vuodesta toiseen, sekä laittaa hitsaus historian kaiken kansan luettavaksi.
Joka auto menee tuon matkan, ei ole mitään kirjoittamisen aihetta.- Jaa miten?
Näytätpä sinäkin asiaa lukevan, että eihän jutut ihan hukkaan mene. Ja voin kyllä sulle vakuuttaa, etteivät kaikki automerkit mene tuota kilometrimäärää ilman tosi isoja remontteja. Merkkejä en viitsi laittaa, ettei mene palkokasvi nenään.
- AVE1.------------
jos viitsit vilkaista yli 10 v vanhojen autojen katsastustilastoja
niin päättele siitä,kuinka menee - The Köle
-sä kanssa jatkat valittaa joka kerta.
-yhtäkään autoa et ole vieläkään esittänyt, joilla ajetaan yli 500tkm samoilla etupään pyöränripustuksilla.......
- summa summarum
Älkää ostako yksityiseltä vanhaa Tojoa, ne on täynnä korjaamattomia vikoja.
- The Köle
-sanoin vähän rumasti ensimmäisellä kerralla, joten se on syystäkin moderoitu pois.
-nyt kysyn vähän asiallisemmin, että mitä tarkoitat??? - summa summarum
The Köle kirjoitti:
-sanoin vähän rumasti ensimmäisellä kerralla, joten se on syystäkin moderoitu pois.
-nyt kysyn vähän asiallisemmin, että mitä tarkoitat???Ihan vain omien havaintojeni mukaan seuraavat kohteet jätetään korjaamatta:
mittarivalot pimeinä
lämppärin puhaltimen kaikki nopeudet eivät toimi
ilmastointi ei toimi
ajovalojen pesimet ei toimi
takalasin lämmitin ei toimi
korissa vesivuotoja
istuinlämmittimet ei toimi
sähköiset ikkunannostimet jäykät tai vialliset
vaihteiston synkat lopussa - The Köle
summa summarum kirjoitti:
Ihan vain omien havaintojeni mukaan seuraavat kohteet jätetään korjaamatta:
mittarivalot pimeinä
lämppärin puhaltimen kaikki nopeudet eivät toimi
ilmastointi ei toimi
ajovalojen pesimet ei toimi
takalasin lämmitin ei toimi
korissa vesivuotoja
istuinlämmittimet ei toimi
sähköiset ikkunannostimet jäykät tai vialliset
vaihteiston synkat lopussa" mittarivalot pimeinä"
-ei mulla ainakaan, tosin ei ole tarvinnut uusia kuin lämppärin säätimien polttimot
"lämppärin puhaltimen kaikki nopeudet eivät toimi"
-tässä on perää, mulla ei 2. nopeus toimi, muut 3, toimii'
" ilmastointi ei toimi"
-ei toimi, kun ei ole ilmastointia
"ajovalojen pesimet ei toimi"
-mulla ainakin toimii
"takalasin lämmitin ei toimi"
-mulla ainakin toimii
"korissa vesivuotoja"
-voi olla, mutta en ole havainnut
"istuinlämmittimet ei toimi"
-tässä on perää, mulla ei ole toiminut 8v. -kallis korjata, sen korvaa Defa WArmUp
" sähköiset ikkunannostimet jäykät tai vialliset"
-jaa? -mulla ei mitään vikaa
vaihteiston synkat lopussa
-voi olla, siksi 2. synkat uusittiin tossa laatikkorempassa
SUMMARUM: -mainitse automerkki, jossa KAIKKI sähkölaitteet ja varusteet toimii siinä vaiheessa, kun auton arvo on alle 5000e??? - sulla ei
The Köle kirjoitti:
" mittarivalot pimeinä"
-ei mulla ainakaan, tosin ei ole tarvinnut uusia kuin lämppärin säätimien polttimot
"lämppärin puhaltimen kaikki nopeudet eivät toimi"
-tässä on perää, mulla ei 2. nopeus toimi, muut 3, toimii'
" ilmastointi ei toimi"
-ei toimi, kun ei ole ilmastointia
"ajovalojen pesimet ei toimi"
-mulla ainakin toimii
"takalasin lämmitin ei toimi"
-mulla ainakin toimii
"korissa vesivuotoja"
-voi olla, mutta en ole havainnut
"istuinlämmittimet ei toimi"
-tässä on perää, mulla ei ole toiminut 8v. -kallis korjata, sen korvaa Defa WArmUp
" sähköiset ikkunannostimet jäykät tai vialliset"
-jaa? -mulla ei mitään vikaa
vaihteiston synkat lopussa
-voi olla, siksi 2. synkat uusittiin tossa laatikkorempassa
SUMMARUM: -mainitse automerkki, jossa KAIKKI sähkölaitteet ja varusteet toimii siinä vaiheessa, kun auton arvo on alle 5000e???entäs autossa? Viekää ne romunne jo paalaamoon!
- The Köle
sulla ei kirjoitti:
entäs autossa? Viekää ne romunne jo paalaamoon!
Häh??? -tietääkseni "Köllin" vakiovarusteisiin ei kuulukaan
ajovalon pesimiä (eikä ajovaloja) saati lasin lämmittiä tai ikkunan nostimia.......
-euro-autoilijat eivät näemmä käsitä,
mitä eroa on vanhalla auton romulla ja Toyotalla? - jaahasta
The Köle kirjoitti:
Häh??? -tietääkseni "Köllin" vakiovarusteisiin ei kuulukaan
ajovalon pesimiä (eikä ajovaloja) saati lasin lämmittiä tai ikkunan nostimia.......
-euro-autoilijat eivät näemmä käsitä,
mitä eroa on vanhalla auton romulla ja Toyotalla?Kerro nyt meille sitten se ero. Muuten, miksi viitsit ajella autolla, jossa ei ole edes ilmastointia?
- The Köle
jaahasta kirjoitti:
Kerro nyt meille sitten se ero. Muuten, miksi viitsit ajella autolla, jossa ei ole edes ilmastointia?
-siitä syystä, että kun olen aikoinani mennyt ostamaan auton, jossa ei ilmastointia.....
-tämä kesä on ollut oiva esimerkki siitä, että ilmastointi on VÄLTTÄMÄTÖN varuste vain kovin harvana päivänä!
-mutta se ero. -se ero on siinä, että en koe saavani ilmastoinnista tai muustakaan härpäkkeestä sitä mielihyvää, joka kuittaisi sen lainan, minkä tarvitsisin uuden uuden auton ostoon.
-Tileilläni ei ole nyt kuin noin 12000e, tällä hetkellä ( koska ostin talooni ikkunat n.12000e viime talvena) ja köyhästä perheestä lähteneenä, velan ottaminen tuotttaa tuskaa.....
MUTTA VIELÄ!
-edellä olevat perustelut eivät muta sitä tosiasiaa, että vanha paska Tojo, liikkuu puoli miljoonaa ajettuna lähes yhtä kissamaisesti kuin uusi Tojo.!
- Vierestä seurannut
Yhdellä työkaverilla on samanlainen laite työkäytössä ja sillä on nyt ajettu reilut 490.000km. Vähän tuntui kiihdeyttäessä savuttavan, mutta muuten kulkee ihan mallikkaasti.
Etupyörän laakerit olisi kuulemma nyt vaihtanut, ensimmäistä kertaa. Vaihdelaatikon on maininnut hajonneen jo 50.000km:n kohdalla.- Vierestä seurannut
siis vaihdelaatikko hajonnut 150.000km:n kohdalla. Valitan näppishäiriötä
- Kokemusta liikaa
Minulla Avensis verso D4D n 300tkm mittarissa taka jarrusylinterit vaihdettu,kaikki levyt ja palat, kaikki keskuslukon moottorit , laturi, turbo 270tkm kohdalla ja nyt moottorin imusihti melkein tukossa turbo meni toistamiseen ja vähällä oli mennä koko moottori auto täysi paska ! en voi suositella pahimmalle viamiehellekään. Perheessä toinen auto bensa avensis ja mittarissa pikkuisen alle 300tkm ja auto toimii kuin junan vessa ei pienintäkään ongelmaa. Mitä luulette, että vaihdanko merkkiä Avensis Verson jälkeen ? Kuluihin täytyy vielä lisätä apteekkikulut , koska hermo kireällä paskan auton takia.
- The Köle
-tais provo-petteri seota taas copy-pasteissa, kun pitäisi arvata vaihtuuko merkki, kun on vähän epäuskottavan paljon toisessa Avessa vikoja ja sitten toinen taas toimii kuin junan vessa.....unohdit vaihtaa copysta bensa aveksikseen siihen toiseen, provo-merkkiin?
- tiedän mistä puhun
The Köle kirjoitti:
-tais provo-petteri seota taas copy-pasteissa, kun pitäisi arvata vaihtuuko merkki, kun on vähän epäuskottavan paljon toisessa Avessa vikoja ja sitten toinen taas toimii kuin junan vessa.....unohdit vaihtaa copysta bensa aveksikseen siihen toiseen, provo-merkkiin?
luuletko, että heitin hatusta vikalistan? Ei ole provoa tämä viesti vaan täyttä totta ! Paskan möivät 8 vuotta sitten ja minä hölmö olen uskonut toyotaan. Toyota fanaatikot menkää hoitoon.
- VW eurolaatua
Täyttä sontaa tuo huoltohistoria. Oikeasti menisi näin, ainakin jos toipotan huolto-ohjelmaa seuraa. Selvyyden vuoksi otan esimerkiksi uuden toipotan.
0tkm ensihuolto
100km toinen ensihuolto
1000km öljynvaihtohuolto
1500km välihuolto
2000km takaisinkutsu 1
2500km öljynvaihtohuolto
2600km kytkinremppa takuuseen
3000 km välihuolto
3500 km öljynvaihtohuolto
3900 km takaisinkutsu 2....
jne jne.
"Kyllä Toyota kestää"- The Köle
Kun nyt ruvettiin pelleilemään niin VW:llä vastaava menis näin:
12tkm Longlife-huoltovalo palaa jo....
17tkm alapallonivelet vaihtoon
19tkm öljypumpun ketju katkeaa, öljynpaine katoaa ja moottori pox
21tkm raitangon päät ei läpäise katsastusta
22tkm DSG-laatikko hajoaa
23tkm ilmamassamittari rikki
24tkm turbon siivet jumissa
25tkm Longlife-huoltovalo palaa taas.....
- Avensis Verso
Kyllä olette lapsellisia ! Uskon Köle, että sinun TD avensis on kestävä ja tiedän myös 8v kokemuksella, että ainakin minun d4d on täys romu. Mitä tulee siihen bensa avensikseen, niin ei sitä ole tarkoitus vaihtaa muun merkkiseen, sillä se auto toimii.
- The Köle
-älä nyt muita syytä, jos minä olen lapsellinen.
-kirjoitat siis, että 8v/300tkm on tehty mittava jarruremontti ja turbo on mennyt. -ONKO TUO paljon? -oikein romu? -eräskin Passatisti oli aivan hurmiossa, kun sen jarrupalat ja levyt edessa oli kestänyt 160tkm. -kysyin, että "mites takana" -no ne oli menny jo aiemmin. itsellä uusin 400tkm ekat, palat, mut ne mahdollisesti oli uusittu 90tkm rutiinihuollossa,
-JA sitä toista turbon hajoamista en voi ymmärtää? -korjattu väärin?
-keskuslukkojutut ovat tietääkseni Tojossa harvinaiset, lukuunottamatta kauko-ohjauksen temppuilua. Toki Ave Verso on Suomessa aika harvinainen malli ja saattaa sisältää muista Aveista poikkeavia osia..... - haloo hei
The Köle kirjoitti:
-älä nyt muita syytä, jos minä olen lapsellinen.
-kirjoitat siis, että 8v/300tkm on tehty mittava jarruremontti ja turbo on mennyt. -ONKO TUO paljon? -oikein romu? -eräskin Passatisti oli aivan hurmiossa, kun sen jarrupalat ja levyt edessa oli kestänyt 160tkm. -kysyin, että "mites takana" -no ne oli menny jo aiemmin. itsellä uusin 400tkm ekat, palat, mut ne mahdollisesti oli uusittu 90tkm rutiinihuollossa,
-JA sitä toista turbon hajoamista en voi ymmärtää? -korjattu väärin?
-keskuslukkojutut ovat tietääkseni Tojossa harvinaiset, lukuunottamatta kauko-ohjauksen temppuilua. Toki Ave Verso on Suomessa aika harvinainen malli ja saattaa sisältää muista Aveista poikkeavia osia.....Ajelet työmatkaa jotain 80 kilsaa aamuin illoin tasaista nopeutta, jos oikein olen ymmärtänyt. Eihän ne jarrut ym nyt kulu, kun niitä ei tarvitse käyttää. Sama pätee noihin auton kilsoihin, ei kannata yleistää. Eihän se kytkinkään kulu, jos sitä ei käytä, eikä iskarit ja niveletkään sileällä tiellä. Oliko ihme, että sentään vaihteiston laakerit eivät kestäneet liian pieniä kierroksia ja siitä johtuvaa liiallista pintapainetta ja huonoa voitelua.
- The Köle
haloo hei kirjoitti:
Ajelet työmatkaa jotain 80 kilsaa aamuin illoin tasaista nopeutta, jos oikein olen ymmärtänyt. Eihän ne jarrut ym nyt kulu, kun niitä ei tarvitse käyttää. Sama pätee noihin auton kilsoihin, ei kannata yleistää. Eihän se kytkinkään kulu, jos sitä ei käytä, eikä iskarit ja niveletkään sileällä tiellä. Oliko ihme, että sentään vaihteiston laakerit eivät kestäneet liian pieniä kierroksia ja siitä johtuvaa liiallista pintapainetta ja huonoa voitelua.
älä puhu asiaoista, joita tapahtui 15v sitten CarinaII mittariin tuli aikoinaan 2v. sellaiset 150km/tpv ennen kuin muutin lähemmäs työssäkäytialuetta.
-nykyisellä autolla työmatkat, kauppareissut, terveyspalvelut jne. ovat olleet 15km suunta ajoa. työpaikkani on Porin keskustassa, jolloin kolmas-osa työmatkasta on kaupunkiajoa......toki ajan paljon siviiliajelua, sukulaisissa, joista loput kilometrit koostuvat. On 80km siivuja ja 220km siivuja. useampi kerta kuukaudessa. - The Köle
The Köle kirjoitti:
älä puhu asiaoista, joita tapahtui 15v sitten CarinaII mittariin tuli aikoinaan 2v. sellaiset 150km/tpv ennen kuin muutin lähemmäs työssäkäytialuetta.
-nykyisellä autolla työmatkat, kauppareissut, terveyspalvelut jne. ovat olleet 15km suunta ajoa. työpaikkani on Porin keskustassa, jolloin kolmas-osa työmatkasta on kaupunkiajoa......toki ajan paljon siviiliajelua, sukulaisissa, joista loput kilometrit koostuvat. On 80km siivuja ja 220km siivuja. useampi kerta kuukaudessa.Ajan vuodessa n 15-18tkm normaalikuljettajasta poikkeavaa maatieajoa ja n.20tkm ihan normikuljettajan ajoa.... eli 0-30km/ajokerta
- Avensis Verso
On tässä Toyotaksi paljon vikoja ollut. Vioista jäi sanomatta vesipumppu ja korkeapainepumpun venttiili. Turbon rikkoutuminen johtui, kun moottorin imusihti oli melkein tukossa ja moottori sai sen verran oljyä, ettei hajonnut, mutta turbo kylläkin. Sanoivat, että D4D koneissa imusihdin tukkeutuminen on yleistä.
- The Köle
-mä en tiedä, minkälaisia myönnytyksiä sina minulta haluat?
-mä googletin imusihti-asiaa ja kovasti harvinaisia olivat Toyotan kohdalla. -Fintoysista löytyi kuitenkin viitteitä siitä, että saatan uskoa sinua. Toyotan yleisyydestä johtuen, kovin vakavasta ongelmasta ei liene kysymys
-mm. Valtra (traktori). VW:n TSi, Audi, Saab ja Opel erottuivat hakujen määrässä.
-summarum: -kannattaa siis olla valveilla oman automerkkinsä netissä liikuvasta informaatiosta. -kai tuo imusihti voidaan puhdistaa tai vaihtaa, ennen tukkeutumista, jos on oletettavaa, että sellainen yli 250tkm jälkeen saattaa tapahtua?
- 4d4naapurista
melkein kölen naapurissa samoilla kulmilla.
4d4 ave 2000 110 hp 300 000
uutena ostettu,
-kytkimen/vauhtipyörän hajoaminen 160 000
-ilmastoinnin kompura hajoaminen 130 000, kenno 180 000
-vesivuodot farkussa takakoppaan, uudesta saakka
-etujarruja roplattu 60 tuhannen välein,
-takajarrurut koskemattomat, ei edes palojen vaihtoa.
-takalasinpyyhkimen koneisto 280 000 sökö, mahdoton korjata/uusi 500€
-kaikki suojakumit vetoniveliin, myös sisemmät
-mittaristo aikas hyvin pimeenä valoista
-lämpötila anturin johdot olivat sulaneet yhteen klimppiin moottorin johtosarjassa 200 000, tukevat brittiläiset
-kuskinpuolen etulasin sähköt alkaneet kiukutella, välillä ei tykkää mennä kunnolla kiinni/ ja pomppaa takaisin
-polttoaine tankki alkoi vuotamaan, 300 000
--webasto hajosi lopullisesti 250 000
-katossa oleva säilytyskotelo/valo vaihdettu useita kertoja, ei pysy ehjänä
-etuiskarit/jouset vaihdettu 280 000
-uudesta saakka tullut tärinä mitä ei ole saatu millään konstilla pois, mahdollinen laatikon/vetarien ominaisuus
- takaa iskarit/jouset koskemattatomat
-suuttimien vuotaminen ulospäin, tiputtaa öljyä tai dieseliä venttiilikopan päälle, eivät suostuneet takuuaikana korjaamaan. Tosin pientä kosmeettista, tiedä sitten tiputtaako myös pataan sisälle ja aiheuttaisi tuota öljysihvilän tukkeutumista. Ei vielä enempää ongelmia tästä
- 3 startti menossa, 2 ekaa toyotalaista, nyt puolan ihme meneillään, jotain ongelmaa tuossa startin suunnittelussa
-pitkät valot täysin sököt, ominaisuus
-ohjaustehostimen pumppu vuotanut uudesta saakka perästään jonkun tipan, lähinnä kosmeettinen ongelma
-konepellin avausmekanismin temppuilut, vaatii jossain vaiheessa uusimisen
-virtalukko luvattoman väljä, tosin toimii 100%- ile D-4D
-kytkimen/vauhtipyörän hajoaminen 160 000
Varmaan normikesto. Takuuna sain kiinteän mallin 100 tkm:in kohdalla
-ilmastoinnin kompura hajoaminen 130 000, kenno 180 000
llmeisen harvinaista, ehditkö huoltaa?
-vesivuodot farkussa takakoppaan, uudesta saakka
Omassa sedanissa vuosi oikean takavalon tiivisteessä. Tiivistenauhalla korjattu. Toinen vuotokohta on se tuuletusventtiili.
-etujarruja roplattu 60 tuhannen välein,
Normaalia jarruhuoltoa, eli herkistys vuoden kahden välein.
-takajarrurut koskemattomat, ei edes palojen vaihtoa.
Tuppaavat levyt kyllä ruostumaan.
-takalasinpyyhkimen koneisto 280 000 sökö, mahdoton korjata/uusi 500€
Sedanissa tuntematon
-kaikki suojakumit vetoniveliin, myös sisemmät
Oma kokemus, että suojakumit kestävät vetareiden iän, joka on kyllä turhan lyhyt, omassa 330 tkm.
-mittaristo aikas hyvin pimeenä valoista
kerran vissiin uusittiin polttimoita
-lämpötila anturin johdot olivat sulaneet yhteen klimppiin moottorin johtosarjassa 200 000, tukevat brittiläiset
säästynyt tältä, johtosarja kerran tarkistettiin ja yksi johto piti korjata. Mitään vaikutusta tällä puolikuntoisella johdolla ei vielä ollut.
-kuskinpuolen etulasin sähköt alkaneet kiukutella, välillä ei tykkää mennä kunnolla kiinni/ ja pomppaa takaisin
onneksi säästynyt
-polttoaine tankki alkoi vuotamaan, 300 000
onkos tullut massautettua?
--webasto hajosi lopullisesti 250 000
virtajohto akulta lämmittimelle liian ohut. Se laite on eberi ja toimii, jos ei alijännitettä.
-katossa oleva säilytyskotelo/valo vaihdettu useita kertoja, ei pysy ehjänä
en ole saanut rikki
-etuiskarit/jouset vaihdettu 280 000
jouset vaihdoit turhaan
-uudesta saakka tullut tärinä mitä ei ole saatu millään konstilla pois, mahdollinen laatikon/vetarien ominaisuus
takuu? Vitosen rattaat uusittiin takuuna. Täristi sitä ennen vaihekeppiä ja taustapeiliä.
- takaa iskarit/jouset koskemattatomat
-suuttimien vuotaminen ulospäin, tiputtaa öljyä tai dieseliä venttiilikopan päälle, eivät suostuneet takuuaikana korjaamaan. Tosin pientä kosmeettista, tiedä sitten tiputtaako myös pataan sisälle ja aiheuttaisi tuota öljysihvilän tukkeutumista. Ei vielä enempää ongelmia tästä
Sekavasti ilmaistu. Se siivilän tukkiva vika johtuu kuparitiivisteen halkeaman kautta vuotavasta naftasta öljytilaan, jossa se on jo pikeä. Kuitukameralla tarkistettu öljynvaihdon yhteydessä 400 tkm:in kohdalla, että ei tukossa. Esiintyy harvakseltaan, mutta palstoilla pyöriminen auttaa tässäkin asiassa, jotta osaa ennakoida. Se pitää vielä lisätä, että öljypumpumppu kannattaa vaihtaa 420 tkm:in huollossa. Missä liikkeessä tuota et saanut takuuseen?
- 3 startti menossa, 2 ekaa toyotalaista, nyt puolan ihme meneillään, jotain ongelmaa tuossa startin suunnittelussa
Eka startti takuuna 100tkm ja toinen kestänyt jo 360 tkm (uskomaton suoritus laitteelta, jossa lukee Bosch).
-pitkät valot täysin sököt, ominaisuus
Mikä niissä on vikana?
-ohjaustehostimen pumppu vuotanut uudesta saakka perästään jonkun tipan, lähinnä kosmeettinen ongelma
takuu??
-konepellin avausmekanismin temppuilut, vaatii jossain vaiheessa uusimisen
saatu vissiin korjattua -01:seen.
-virtalukko luvattoman väljä, tosin toimii 100%
Kaikista menee virtalukon pohja, omassa 210 tkm. Varaosassa, genuine Toyota luki muistaakseni made in Spain.
Jos D4D-koneella meinaa säilyttää täydet tehot 400 tkm:in jälkeen, tulee ratkaista, miten välijäähdytin, katalysaattori, scv-venttiilit ja egr-venttiili pidetään puhtaina. Uudemmissa on vielä ongelmana muuttuvasiipinen Garret, mutta vanhan, mallin IHI on ikuinen, jos vain ilmansuodattimen ja öljynvaihdosta on tullut huolehdittua.
Mutta nämähän ovat kaikkien nykydieseleiden ongelmia ja vanha D4D pärjää niissä keskimääräistä paremmin. - aina samaa laulua
ile D-4D kirjoitti:
-kytkimen/vauhtipyörän hajoaminen 160 000
Varmaan normikesto. Takuuna sain kiinteän mallin 100 tkm:in kohdalla
-ilmastoinnin kompura hajoaminen 130 000, kenno 180 000
llmeisen harvinaista, ehditkö huoltaa?
-vesivuodot farkussa takakoppaan, uudesta saakka
Omassa sedanissa vuosi oikean takavalon tiivisteessä. Tiivistenauhalla korjattu. Toinen vuotokohta on se tuuletusventtiili.
-etujarruja roplattu 60 tuhannen välein,
Normaalia jarruhuoltoa, eli herkistys vuoden kahden välein.
-takajarrurut koskemattomat, ei edes palojen vaihtoa.
Tuppaavat levyt kyllä ruostumaan.
-takalasinpyyhkimen koneisto 280 000 sökö, mahdoton korjata/uusi 500€
Sedanissa tuntematon
-kaikki suojakumit vetoniveliin, myös sisemmät
Oma kokemus, että suojakumit kestävät vetareiden iän, joka on kyllä turhan lyhyt, omassa 330 tkm.
-mittaristo aikas hyvin pimeenä valoista
kerran vissiin uusittiin polttimoita
-lämpötila anturin johdot olivat sulaneet yhteen klimppiin moottorin johtosarjassa 200 000, tukevat brittiläiset
säästynyt tältä, johtosarja kerran tarkistettiin ja yksi johto piti korjata. Mitään vaikutusta tällä puolikuntoisella johdolla ei vielä ollut.
-kuskinpuolen etulasin sähköt alkaneet kiukutella, välillä ei tykkää mennä kunnolla kiinni/ ja pomppaa takaisin
onneksi säästynyt
-polttoaine tankki alkoi vuotamaan, 300 000
onkos tullut massautettua?
--webasto hajosi lopullisesti 250 000
virtajohto akulta lämmittimelle liian ohut. Se laite on eberi ja toimii, jos ei alijännitettä.
-katossa oleva säilytyskotelo/valo vaihdettu useita kertoja, ei pysy ehjänä
en ole saanut rikki
-etuiskarit/jouset vaihdettu 280 000
jouset vaihdoit turhaan
-uudesta saakka tullut tärinä mitä ei ole saatu millään konstilla pois, mahdollinen laatikon/vetarien ominaisuus
takuu? Vitosen rattaat uusittiin takuuna. Täristi sitä ennen vaihekeppiä ja taustapeiliä.
- takaa iskarit/jouset koskemattatomat
-suuttimien vuotaminen ulospäin, tiputtaa öljyä tai dieseliä venttiilikopan päälle, eivät suostuneet takuuaikana korjaamaan. Tosin pientä kosmeettista, tiedä sitten tiputtaako myös pataan sisälle ja aiheuttaisi tuota öljysihvilän tukkeutumista. Ei vielä enempää ongelmia tästä
Sekavasti ilmaistu. Se siivilän tukkiva vika johtuu kuparitiivisteen halkeaman kautta vuotavasta naftasta öljytilaan, jossa se on jo pikeä. Kuitukameralla tarkistettu öljynvaihdon yhteydessä 400 tkm:in kohdalla, että ei tukossa. Esiintyy harvakseltaan, mutta palstoilla pyöriminen auttaa tässäkin asiassa, jotta osaa ennakoida. Se pitää vielä lisätä, että öljypumpumppu kannattaa vaihtaa 420 tkm:in huollossa. Missä liikkeessä tuota et saanut takuuseen?
- 3 startti menossa, 2 ekaa toyotalaista, nyt puolan ihme meneillään, jotain ongelmaa tuossa startin suunnittelussa
Eka startti takuuna 100tkm ja toinen kestänyt jo 360 tkm (uskomaton suoritus laitteelta, jossa lukee Bosch).
-pitkät valot täysin sököt, ominaisuus
Mikä niissä on vikana?
-ohjaustehostimen pumppu vuotanut uudesta saakka perästään jonkun tipan, lähinnä kosmeettinen ongelma
takuu??
-konepellin avausmekanismin temppuilut, vaatii jossain vaiheessa uusimisen
saatu vissiin korjattua -01:seen.
-virtalukko luvattoman väljä, tosin toimii 100%
Kaikista menee virtalukon pohja, omassa 210 tkm. Varaosassa, genuine Toyota luki muistaakseni made in Spain.
Jos D4D-koneella meinaa säilyttää täydet tehot 400 tkm:in jälkeen, tulee ratkaista, miten välijäähdytin, katalysaattori, scv-venttiilit ja egr-venttiili pidetään puhtaina. Uudemmissa on vielä ongelmana muuttuvasiipinen Garret, mutta vanhan, mallin IHI on ikuinen, jos vain ilmansuodattimen ja öljynvaihdosta on tullut huolehdittua.
Mutta nämähän ovat kaikkien nykydieseleiden ongelmia ja vanha D4D pärjää niissä keskimääräistä paremmin.Toyotassa itsessään ei ole koskaan vikaa, vain alihankkijoiden tekemissä alkuperäisosissa, mahtavaa.
- ile D-4D
aina samaa laulua kirjoitti:
Toyotassa itsessään ei ole koskaan vikaa, vain alihankkijoiden tekemissä alkuperäisosissa, mahtavaa.
no, laatuhan on osien yhteensopivuuden summa ja ei kai kukaan tässäkään ketjussa ole väittänyt, että valmistajalla ei ole mitään vastuuta alihankkijoistaan.
Tyyppivikoja on kaikissa autoissa. Katsastustilastot näyttävät "totuuden" pitkässä juoksussa. Viimeisimmässä A-katsastuksen tilastossa 2001 Avensis vastaa hylkyprosentiltaan 2008 vuoden Jettaa.
- The Köle
-niin se on pienestä kiinni, 2000-mallissa on D4D, eberi ja ilmastointiakaan ei ole mulla. -rivimäärä kasvaa näillä muutoksin selvästi......
-tota noin. -crc:tä konepellin avausmekanismiin kerran vuodessa, (kuten lukkoja ja sananoitakin kuuluu huollossa voidella) niin ei temppuile mekanismit! - kestää se PERKELE.
Meillä carina e 2.0 D Nyt mittarissa yli 600tkm. Itse olen kaikki korjaukset ja huollot tehnyt. Eipä ole paljoa tarvinnut kylläkään korjailla. Katsastuskin sujui ilman mitään ongelmia. Seuraava tavoite on saada mittariin 700tkm :) Vuodessa tulee noin 40tkm.
- 4d4naapurista
Kyllä konepellin salpa ja auton kaikki saranat ovat saaneet uudesta saakka src aika ajoin, tuo konepellin salpa aloitettiin 00 valmistamaan englannissa :)
Parissakin 00/01 mallissa nähnyt tuon saman ongelman, ei mene oikein helpolla lopuksi enää kiinnii.
Ja tosiaan olisihan eeberi hajonnut ihan missä autossa tahansa. Ei ainoastaan toyotan ongelma.
Lyhyesti vakavimmat ongelmat tuossa 4d4 mallissa tuo vauhtipyörän räjähtäminen,ilmastoin ongelmat ja tankin mädäntyminen.
Tosin kölen td on eri erilaisella kytkimellä/vauhtipyörällä.
Kaikki huonolaatuiset komponentit tuossa meikäläisen 4d4 mallissa ovat valmistettu englannissa/euroopassa. Melkein aina harvoin kun vikaa ilmenee... Tarkistaa ensin osat jossa ei lue made in japan. - outoja vikoja
4d4naapurista kirjoitti:
Kyllä konepellin salpa ja auton kaikki saranat ovat saaneet uudesta saakka src aika ajoin, tuo konepellin salpa aloitettiin 00 valmistamaan englannissa :)
Parissakin 00/01 mallissa nähnyt tuon saman ongelman, ei mene oikein helpolla lopuksi enää kiinnii.
Ja tosiaan olisihan eeberi hajonnut ihan missä autossa tahansa. Ei ainoastaan toyotan ongelma.
Lyhyesti vakavimmat ongelmat tuossa 4d4 mallissa tuo vauhtipyörän räjähtäminen,ilmastoin ongelmat ja tankin mädäntyminen.
Tosin kölen td on eri erilaisella kytkimellä/vauhtipyörällä.
Kaikki huonolaatuiset komponentit tuossa meikäläisen 4d4 mallissa ovat valmistettu englannissa/euroopassa. Melkein aina harvoin kun vikaa ilmenee... Tarkistaa ensin osat jossa ei lue made in japan.Tarviikos Tojossa avata konepelti niin usein, että rasvattu mekanismikin kuluu. Omassa "europaskassa" availen vain pissapojan täyttöä (sekin yli 5 litraa) varten. Muiden nesteiden ja öljyn määrän vähyydestä kertoisivat tarvittaessa merkkivalot ja kerran vuodessa avaavat konepellin sitten huollossa
- The Köle
4d4naapurista kirjoitti:
Kyllä konepellin salpa ja auton kaikki saranat ovat saaneet uudesta saakka src aika ajoin, tuo konepellin salpa aloitettiin 00 valmistamaan englannissa :)
Parissakin 00/01 mallissa nähnyt tuon saman ongelman, ei mene oikein helpolla lopuksi enää kiinnii.
Ja tosiaan olisihan eeberi hajonnut ihan missä autossa tahansa. Ei ainoastaan toyotan ongelma.
Lyhyesti vakavimmat ongelmat tuossa 4d4 mallissa tuo vauhtipyörän räjähtäminen,ilmastoin ongelmat ja tankin mädäntyminen.
Tosin kölen td on eri erilaisella kytkimellä/vauhtipyörällä.
Kaikki huonolaatuiset komponentit tuossa meikäläisen 4d4 mallissa ovat valmistettu englannissa/euroopassa. Melkein aina harvoin kun vikaa ilmenee... Tarkistaa ensin osat jossa ei lue made in japan.-toi tankin mädäntyminen minua alkoi ihmetyttämään?
-omassa on kaikenlaista "Tojotamaista" ruostumisen alkua, kuten kukkaset ovien alareunoissa ja helmoissa.
-auto on muuten vakio, paitsi omatoimisesti ruostesuojattu 4v sitten 10-vuotiaana ja alustassa ei ole edelleenkään vaurioita. -tankista en muuta tiedä, kuin että altapäin katsottuna uutta vastaava ja nafta pysyy tankissa? - VAUHTI-PYÖRÄ
4d4naapurista kirjoitti:
Kyllä konepellin salpa ja auton kaikki saranat ovat saaneet uudesta saakka src aika ajoin, tuo konepellin salpa aloitettiin 00 valmistamaan englannissa :)
Parissakin 00/01 mallissa nähnyt tuon saman ongelman, ei mene oikein helpolla lopuksi enää kiinnii.
Ja tosiaan olisihan eeberi hajonnut ihan missä autossa tahansa. Ei ainoastaan toyotan ongelma.
Lyhyesti vakavimmat ongelmat tuossa 4d4 mallissa tuo vauhtipyörän räjähtäminen,ilmastoin ongelmat ja tankin mädäntyminen.
Tosin kölen td on eri erilaisella kytkimellä/vauhtipyörällä.
Kaikki huonolaatuiset komponentit tuossa meikäläisen 4d4 mallissa ovat valmistettu englannissa/euroopassa. Melkein aina harvoin kun vikaa ilmenee... Tarkistaa ensin osat jossa ei lue made in japan.Kyllähän ne ruostuu kun ei tarvitse jatkuvasti aukoa .TOYTASSA on kuluvia ainoastaan renkaat ja oven saranat.
- Tojo-Köle
Nyt rakas toyota sanoi POKS :(
- a
Mitä hajos?
- Renu man
Nyt tuli toyotasta renu. :D
- The Köle
Renu man kirjoitti:
Nyt tuli toyotasta renu. :D
-kaikista autoista tulee ennemmin tai myöhemmin OOPPELEITA :-) (
Renu ??? auto)
-vaan ei mun Toyotasta vieläkään.....
Tämä aloittaja on siis TROLLI, joku euro-petteri on nähnyt taas jotain toiveunta, että Kölen preemium olisi jo vihdoin hajonnut :-)
MUTTA HERÄÄ PAHVI!
-ehkäpä toiveesi jonain päivänä toteutuu.......tai ota ainakin lääkkeet.
- 4d4naapurista
farkussa nuo tuuletusventtiilit vaihdettu jo uutena, samoin tiiviste luukkuu. Ilmeisesti kannen ja takakopan sovitus ei ole täysin kohdalla.
etujarruissa ei nyt ihan pelkkää herkistelyä, jo takuu aikana ensimmäinen jumitus, männät juuttuivat kuskin puolelta, 60 tonnin välein ollut vastaavaa.
takajarru levyt kieltämättä hemmetin hyvin ruostuneet, mutta leimasta läpi vieläkin 2012
Auto oli uutena dinitrol käsitelty, ja kerran jälkeenkin. Siitä huolimatta tuo tankki on valmista.
Aikanaan tuota täristystä koitettiin kohdistaa vaikka mihin, ei ikinä ole vielä paikka löytynyt, täristää kaikilla vaihteilla suht samanlaisesti, aivan kuin joku olisi epätasapainossa. Aikanaan auton uutena myynyt porilainen kauppias selvitteli pitkään maahantuojan kanssa tuota ilman vastausta.
samoin usein takuun ollessa voimassa tuli tuosta tehostimen pumpun vuodosta mainittua, eivät ikinä suostuneet koskemaan.
Siis ei pitkissä mitään vikaa ole, mutta käytännössä autossa ei ole ollut edes uutenä pitkiä. Surkea esitys isolta valmistajalta, surkeimmat mitä ikinä nähnyt. Pieni läikkä keulan edessä. Ja erillinen säätö puuttuu että saisi edes nostettua hieman noita pitkiä suhteessa lyhkäisiin.
Tuon välijäähdyttimen korjauksesta ei tule ongelmaa, toimii oikein hyvin ilmankin. Täysin järjenvastainen asennuspaikka lokarin sisällä on estänyt jo uutena toiminnan kunnollisesti. Nähnyt pari yksilöä jossa korvattu putkenpätkällä, eikä ole tiettävästi imuilman asteet nousseet yhtään.
Menee tiettävästi leimaan ilman katalysaattoriakin oikein hyvin, alittaa päästöt suoralla putkella.
Kieltämättä osassa näistä ollut noita
scv-venttiilit ja egr ongelmia, ilmeisesti jotain tekemistä ajotavalla. Tässä yksilössä ei ole ainakaan vielä ollut, ajotapana suht usein rasitusta..- The Köle
-kummat sulla olikaan takajarruina rummut vai levyt?
-on ihme, jos sun jarruongelmat on edessä eikä takana, jos sulla on levyt!
-kaikilla muilla 2000-luvun Tojotisteilla on murheena levylliset takajarrut, jotka eivät ilman herkistyshuoltoa tahdo juuri kenelläkään toimia........
- Kiitos valottamisest
Tyhmä kysymys, mutta mikä on tiiviste luukku?
- The Köle
Avitetaan "melkein naapuria....
Kyseessä on "Länsirannikon murretta :-)
siinä luki "tiiviste luukkUU" EI "tiiviste luukkU"
Tämä taas pitää lukea "tiiviste luukkuun"
-asian yhteudestä voidaan päätellä, että kyseessä takaluukku....
- vähän outoa
25.11.2011 500 tkm
25.05.2011 515 tkm
pitäsiköhän sinun ostaa uusi kalenteri vai matkamittari?- The Köle
Jep, kalenteri varmaan......
-vaiko sittenkin näppis vai peräti sormet?
Tämä jilometrijakso alkaa vuoden 2010 puolelta, jos sitä et tajunnut
Vika oli alkuperäisessä miuistio filessä, josta kopsasin :-)
Kiitos tarkkaavaisuudesta, tuli virhe muistiinpanoissani korjattua....
PS. -tarkkaan tätä näemmä luetaan, vaikka jotkut väittää käyttöraporttejani turhanpäiväisiksi. - vähän outoa
The Köle kirjoitti:
Jep, kalenteri varmaan......
-vaiko sittenkin näppis vai peräti sormet?
Tämä jilometrijakso alkaa vuoden 2010 puolelta, jos sitä et tajunnut
Vika oli alkuperäisessä miuistio filessä, josta kopsasin :-)
Kiitos tarkkaavaisuudesta, tuli virhe muistiinpanoissani korjattua....
PS. -tarkkaan tätä näemmä luetaan, vaikka jotkut väittää käyttöraporttejani turhanpäiväisiksi.Katsos, kun suomalainen tutkii ja tietääkin "naapurin" asiat tarkemmin kuin omansa ja autoista kun puhutaan niin....
- ave 98 wagon
Aika kalliksi tuli tuo laatikon vaihto ites oston japanmotorsilta japanista kolariautosta tuodun laatikon maksoi 700e ja ei merkkikorjaamossa asennus maksoi 200 euroa kytkin levy uusittiin samalla. Nyt pelaa kuin uudessa.
- 4d4naapurista
Tuossa on levyt takana, se malli jossa käsijarru kengillä. Tehty samoina vuosina myös kengätöntä mallia.
Nähnyt toisenkin vastaavan yksilön jossa yli 270 ajettu eikä takajarruihin koskettu.
Mitä noita katsellut, kengällisissä malleissa kaikki komponentit myös levyt,kengät ja vaijerit ovat olleet aisanin valmistetta. Pitkäikäiset, 12 vuotta/300 tuhatta ainakin.
Siinä kengättömässä mallissa on brittiläisiä/eu osia. Ja nämä huomiot d4d malleista. - esko4
The köle, miten lämppärin säätimien poltin vaihdetaan avensikseen? :)
- joopas eipäs
joillekkin ei vaan kannattas autoa antaa ku lukee näitä juttuja
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu
Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)755484Haistoin ensin tuoksusi
Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu212440- 261957
- 501674
- 121591
Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?
Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais51388- 91297
Kyllä poisto toimii
Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa91259"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..
"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla71229- 141183