KUOPION KOULULAITOKSEN JOHTAMINEN

Suurperheen isä

Olen ikäni kuunnellut pilkkapuheita savolaisuudesta, niissä aina pilkataan savolaista saamattomuutta ja puhumalla tekemistä, josta ei koskaan tule valmista. Tietenkin sitten on vielä tämä piällysmiehenä päsmäröinti. Nyt olen sitten omin korvin kuullut ja omin silmin nähnyt, että totta on kaikki.
Otetaanpa tarkasteluun Kuopion koululaitos ja sen toiminta. Sen lyhyehkön ajan puitteissa, jonka olemme täällä asuneet, ovat täkäläinen todistuskaavakkeet muuttuneet moneen kertaan. Ilmeisesti aina, kun jossakin portaassa herra muuttuu, niin hänen on päästävä mestaroimaan toisten kehittelemää oppilasarviointia. Tällä hetkellä alakoulun puolella joulutodistuksen on saamassa vain 6. luokan oppilaat, tosin asia voi vielä muuttua, sillä jouluun on aikaa neljä viikkoa. Kevättodistuksista ei varmaan kukaan tiedä vielä mitään, sillä ollaanhan nyt Savossa. Mistä Kuopion koulutoimi saa joka vuodeksi uudet kaavakkeet kyselyihin ja arviointeihin? Jos kouluvirastossa on jollakin noin runsaasti luppoaikaa, niin eikö hän voisi mennä Talvivaaraan patoja vartioimaan. Vai teetetäänkö nämä kaavakkeet jollakin harjoittelijalla tai työllistetyllä ilmaistyönä.
Jos perheessä on vaikka neljä lasta, niin toinen huoltaja joutuu olemaan joka viikko koululla jossain tilaisuudessa ja pitkien työmatkojen ja muun perhetilanteiden vuoksi se on todella hankalaa. Entä nämä yksinhuoltajat, joilla ei asu sukulaisia paikkakunnalla. Virka-ajan puitteessa vanhempien haastattelun järjestäminen on joillekin ihmisille mahdottomuus ja kuulemma virka-ajan ulkopuolella sitä ei saa turvallisuussyistä järjestää, tai opettajalla pitää olla ainakin henkivartija seinän takana. Sinänsä en ihmettele, vaikka huoltajat ovat saaneet tarpeekseen tästä ”Kuopionmallista”
Seuraavan kerran kun koululautakunta piällysmiehineen alkavat oppilasarviointia muokata niin muistakaa seuraavat tosiseikat.
– oppilaat odottavat numeroarviointia, siitä he voivat verrata omaa kehitystään, samoin huoltaja
– Kouluasiat hoitaa koulu, ei siellä tarvitse huoltajan olla joka välissä näkemyksineen, annetaan opettajille työrauha, myös piällysmiesten suunnasta
– saattaa olla ja saattaa olla olematakin-papereilla ja keskusteluilla ei tehdä mitään
– jos oma lapseni tuo käytösnumerona seiska kotiin, niin minä tiedän, että vikaa on lapsessa tai huoltajan geeneissä tai kasvatuksessa, jos en tiedä mitä teen, niin käännyn opettajan puoleen
– tavalliselle kunnolliselle harkitsevalle oppilaalle itsearviointi on kauhistus
Kuopiossa tuskin on sen huonommat opettajat kuin muuallakaan valtakunnassa ja PISA todistaa millaisia opettajia meillä on, opettajien pitää pysyä asiassaan eikä ruveta savolaisiksi.
Meidän perhe muuttaa muutaman vuoden sisällä pois Kuopiosta, etteivät lapset opi huonoja savolaisia tapoja.

60

813

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :-)

      Varmasti löytyy epäkohtia, mutta on naurettavaa olettaa, että se olisi jotenkin paikkakuntasidonnaista :D

    • 18+8

      Asiaa! Hienosti kiteytetty tämä vatulointi sekä koulutoimessa että yleensä kaupungin johtamisessa. (Olen itse opettaja, kotoisin muualta.) Oikea osoite kirjoituksellesi on kyllä koulutoimelle, sillä meidän opettajien mielipiteitä asiassa ei tietenkään kuunnella.

      Kasvun ja oppimisen palvelualue
      Vuorikatu 27
      70100 Kuopio
      Puh. (017) 184 111
      Faksi (017) 184 210
      Sähköpostiosoite:
      kasvujaoppiminen(at)kuopio.fi
      kirjaamo.kasvujaoppiminen(at)kuopio.fi

      • Kaupunki maksaa

        Kuopiossa on turha ottaa yhteyttä johonkin kaupungin virkamieheen, jos hän on jotakin päähänsä saanut, niin sitä ei mikään muuta. Se on sitä piällysmiesasennetta, eihän kenelläkään voi ola perempaa tietoa kuin hänellä, koska hän on pomo ja hänellä on niin monta alamaistakin.

        Näitä esimerkkejä on tällä hetkellä useampia nähtävänä tämän todistussotkun lisäksi. Yksi sellainen on kaupungin työntekijöiden autopaikka-asia. Jokaikinen jonka ÄO on yli 50 tajuaa heti, että tämä päättyy lyhyen kokeilun jälkeen valtaisan raivon saattelemana. Kuitenkin pakko on pääsätä kokeilemaan, toivottavasti ei tapahdu mitään vakavaa sen vuoksi, että työntekijät myöhästyvät työpaikaltaan.

        Sekä tuo oppilasarviointi, että parkkipaikkaudistus ovat puhdasta kiusantekoa. Kaupungin työntekijöiden pitäisi ottaa asia tiukempaan hoitoon, koska kumpikaan lautakunta ei osaa asialle mitään tehdä. Virkamies vie tässä lautakuntaa kuin vähä-älyistä..


    • huhhuuuuu

      veit sanat suustani!

      nimim. ensi viikolla yksi vapaapäivä peruskoulusta ja 43v..?.

      • woijfiorjgiore

        Oletpa aika monta kertaa luokallesi jäänyt jos vielä 43 vuotiaanakin peruskoulussa...


      • Lisää terävyyttä
        woijfiorjgiore kirjoitti:

        Oletpa aika monta kertaa luokallesi jäänyt jos vielä 43 vuotiaanakin peruskoulussa...

        Taas meni savolaiseksi näsäviisasteluksi, yritetäänpä pysyä asiassa woijfiorjgiore!


    • Kuka kantaa vastuun?

      Onko tämä todistussähläily koululautakunnan vai koulutoimiston syytä? Kuka näitä hienoja ideoita keksii?

    • Läheltä seurannut

      Pitääkö nuo saavutukset tuhota kaiken maailman vouhotuksilla? Leekio virkamiehiä pystyy sähköpostilla sotkemaan koko Suomen koululaitoksen, eikä kukaan kunnon ihminen viitsi enää olla moisten pompoteltavana. Meillä vanhemmalla ikäluokalla oli pätevät opettajat, koska valtakunnan parasta nuorisoa valittiin seminaareihin, tähän perinteeseen perustuu meidän opetuksen taso. Sitä nyt hallintovirkamiehet ajavat alas kilvan kahussa typeeryyksineen.

      Nuoret miehet eivät enää hakeudu opettajakoulutukseen, eivätkä pysy alalla. Opettaja saa häthätää piipahtaa luokassa, hänen pitää pääsääntöisesti suunnitella raportteja, vastailla huoltajien kirjeisiin, tehdä hienoja papereita koulutoimiston mappeihin ja rehtoreiden kansioihin. Mikään ei saa pysyä vuotta kauempaa samanlaisena ja ainainen sotku ja kaaos on vallanpäällä. Nuo kymmenet kyselyt, raportit ja tarkastuskertomukset päivitetään joka vuosi, samaten joka vuosi lisätään uusista aiheista mappeja rehtorin hyllyille ja niitä aletaan täyttää.

      Opettaja tekee kaikkea muuta kuin ohjaa luokkaansa, hän on pelle joka viihdyttää huoltajia, toteuttaa rehtorin unelmia koulusta, tuottaa materiaalia koulutoimiston tyhjänpäiväiseen arkeen. Ja tekee kuuliaisesti kaiken mitä koululautakunta hänelle esittää, Kuopiossa tämä lautakunta on koottu henkilöistä jotka uskovat, että opettajilla ei tosiaankaan ole mitään tekemistä, muuta kuin toteuttaa heidän lapsekkaita visioitaan. Ainakin Kuopiossa vähennetään tunteja , intekroidaan oppilaita ja kasvatetaan ryhmiä, kaikki nuo toimenpiteet pienentävät opettajan palkkapussia. Mutta tilalle mätetään sellaista nollatyötä, josta ei makseta palkkaa. Tietenkin tuollainen mielivalta näkyy mm. sairatumisina ja työhön tympääntymisenä.

      Rohkenen väittää, että Kuopio on vouhotuksen kärkipaikka Suomessa, sopii täkäläiseen mentaliteettiin. Vouhottaessa kun ei synny muuta kuin leukojen lousketta. Oikea työ tehdään muualla. Savolaiseen perinteeseen kuuluu, että kokoukselle määrätään ensimmäisenä kestoaika, esim 2 tuntia. Vaikka kokouksen ainut asia olisi tulitikkurasian ostaminen, niin kokous kestää tuon 2 tuntia. Sellaista on elämä lupsakkaassa Savossa.

      • Havainnoitsija X

        On totta, että jokainen virkamies yrittää saada jonkinlaisen sulan hattuunsa PISA:n tuloksista. Totuus on kuitenkin, että tulos tehdään luokissa, eikä suinkaan lautakunnissa, virastoissa eikä edes ministeriössä. Kyseiset tahot ovat keskittyneet peruskoulun alkuajoista asti sen alasajoon, luettelo näistä toimenpiteistä on loputon. Viime aikoina Kuopiossa on keskitytty siihen, kuinka saataisiin opettaja mahdollisimman suurelta osalta työskentelemään luokan ulkopuolella, siis jonkin muun tahon kanssa kuin oppilaan. Voitte uskoa, että Koupiossa on virastoa ja laitosta paljon, jotka haluavat välttämättä päästä hämmentämään koulunpitoa.

        Jollei kouluhallinon yläpäätä saada hieman harvennettua, niin on varma asia että PISA-tulokset putoavat. Ei kukaan opettaja jaksa keskittyä opetukseen, jos sen pitää koko ajan olla toteuttamassa hallintomiesten suuria "neronleimauksia". Jotka kuitenkin haudataan kohta hiljaisuudessa.


    • Antibernsteinilainen

      Olen koko syksyn valmistautunut toisenlaisen todistuksen antamiseen, kuin mitä nyt joudun antamaan. Täytyy myöntää, että stressiä pukkaa pintaan. Kiitos kuuluu teille nerokkaat koulun kehittäjät, jotka olette aina istumassa toisten housuilla tuleen!

    • Voitte mapittaa

      Voisiko koulutuspalvelukeskuksen vapaaehtoisen johtamisen päälliköistä joku täyttää malliksi yhden väliarviokaavakkeen ja lähettää sen kaikille Kuopion alakoulujen opettajille malliksi ja ohjeeksi kuin sellainen täytetään. Tuossa arvioinnissa hän käsittelisi viraston työntekijän työskentelytaitoja, käytöstä ja osaamista vähintään kymmenellä osa-alueella. Mutta muista, että et valehtele, kyllä lukija sellaisen heti huomaa, jos luikuria lasket. Ole tarkkana, ettei mikään yksityinen teko pääse paisumaan kohtuuttoman isoksi. Jos sinun työntekijäsi on vaikka purrut työkaveriaan ja sinä mainitset sen, niin siitähän saa helposti sellaisen kuvan, että yksi henkilökunnasta roikkuu jatkuvasti hampaillaan jonkun takalistossa. (Miksi sinä et estänyt tuota puremista, olisit kieltänyt ajoissa?)

      Pidä työhuoneesi ovi auki, niin kuulet mitä virastossa tapahtuu. Jos joku kiroilee, niin selvitä syy moiseen sanankäyttöön, ettet tee oikeusmurhaa ja pilaa mainettasi, etkä joudu sen seurauksena toriparlamentin hampaisiin mustamaalattavaksi. Muistathan, että ketään ei saa sanoa kiroilijaksi, vaan joku on ainoastaan tuottanut kirosanan, kiroilun määrää et saa verrata toisten manailuihin, vaan tarkastelet asiaa työntekijän persoonallisen kehityksen valossa. Onhan sinulla tiedossa työntekijän kehitys usean vuoden ajalta?
      Joku tietenkin ottaa Wilmassa yhteyttä sinuun ja vaatia perusteluita, että milloin ja missä tämä on tapahtunut, niin katsot vain muistiinpanoistasi. Lopuksi rukoilet, että yhteydenottaja saisi töitä, eikä olisi jatkuvasti lähettämässä sähköpostejaan ja soittelemassa sinusta kaupunginjohtajalle. Mutta sinun täytyy ymmärtää, että hänellä on varmasti pätevät syyt tekemiseensä, lääkitys voi olla pielessä tai hän on jonkin lautakunnan jäsen ja siksi hyvin pätevä ohjaamaan sinua.
      Lopuksi teen tähän kuopiolaisen tempun, muutan mieltäni ihan lennossa ja siksipä kehotan sinua: valehtelemaan. Opettajana minulla on kokemusta tällaisen kaavakkeen käytöstä ja siksi neuvonkin sinua, mieluummin kannattaa valehdella ja lasketella kaunista tekstiä, silloin saat tehdä työtäsi rauhassa. Ihminen kestää paremmin valehtelua kuin sitä, että joutuu joka päivä ottamaan vastaan epäasiallista postia, sellainen pilaa ihmisen terveyden. Koko työvuosi voi mennä täysin hukkaan koko porukalta.
      Sinulle uskotellaan, että se arviointi hoituu 20 minuutissa, mutta hekin valehtelevat. Käytännössä kaikkine valmisteluineen, yksi tunti/asiakas siihen vähintään kuluu. Eli sinun 30 työntekijän joukossa, se tietää melkoista lisätyötä joka sinun tulee sisällyttää muiden töiden lomaan. Mutta kannattaa kuitenkin hymyillä, olla kannustava, tarkka ja perinpohjainen, ettei vahingossa hauku väärää puuta.
      Nyt sinä tietenkin isket innolla toimeen, mutta älä unohda lukea sähköpostia, Wilmaa, kännykän tekstiviestejä, ilmoitustaululle ilmestyviä soittopyyntöjä. Tietenkin hyvänä johtajana sinulla on 30 työntekijäsi kalenteri seurannassa omasi lisäksi. On mieletöntä tuhlausta, jos unohdat lähettää työntekijät hammaslääkäriin ajallaan. Äläkä vitkuttele minkään arviointikeskustelun kanssa, että ennätän työntekijäsi palaveriin Alavaan, sinun panoksesi on välttämätön hänen terveytensä palauttamisessa.
      Vielä lopuksi, jätä se kaikkein hankalin työntekijä viimeiseksi, koululautakunta voi lähettää sinulle uudet ohjeet jo ennen kierroksen valmistumista, ja vältyt tältä hankalalta tyypiltä tykkänään. Kuopiossa on tapana ottaa tällaiset asiat käyttöön, ennen kuin ne ovat edes kunnolla valmisteltuja. Eikä se ole vielä edes valmis, kun se jo vaihdetaan uuteen. Mutta uskomattoman kivalta nämä suunnitelmat tuntuvat koulutoimiston mapeissa, paljon on pidetty palavereja ja runsaasti saatu aikaan. Ja jollei niihin koskaan jälkikäteen tarvitse palata, niin eiväthän ne edes hävetä.

    • 4+13

      Tässä sinänsä ihan aiheellisessa keskustelussa monilta tuntuu itse asia hukkuvan oletettujen "heimo-ominaisuuksien" keksimiseen ja siitä tulee itse pääasia. Voin kertoa, että olen törmännyt esitettyihin "heimo-ominaisuuksiin" kovin monella muullakin paikkakunnalla... enkä ole edes savolainen.

      Mutta itse aiheesta olen samaa mieltä, järjettömältä tuntuu ainakin, kun ei tunne päätösten motiiveja.

    • 2+13

      4 13 on oikeassa, tämä oppilasarvioiti se pääasia on ja siihen tarvittaisiin järkeä ainakin Kuopiossa.
      Sitä varmaan opettaja osaa arvioida, mitä lapsi on koulussa oppinut, mutta tuollainen paperille väsätty sanahelinä ja persoonallisuuden ruotiminen on tarpeetonta. Se kummastuttaa ja aiheuttaa epätietoisuutta kotona ja johtaa usein ihan harhaan. Huoltaja ja opettaja käyvät keskusteluja tarvittaessa, mutta että siihen pakotetaan, kun kummallakaan osapuolella ei ole asiaa, niin sillä estetään yhteydenotot tarvittaessa.

      Vaadin lapsille oikeita numerotodistuksia mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, sellaisen kuolevainen ihminen osaa tehdä opilaan näyttöjen perusteella, kaikki muu on mutua ja usein valetta.

    • 3xisä

      Oppilaat kaipaavat numerotodistuksia, koulunkäynnistä puuttuu tavoite, kun suoritusta ei arvioida niin, että oppilaskin sen ymmärtäisi. Oikea todistus antaisi ryhtiä hommiin. On harmi, että oppilasta ei kuunnella tässä asiassa, vaikka kaiken maailman oppilasparlamentteja pidetään muka demokratian nimissä.

      Eikös tämä ole koululautakunnan töppäyksiä, hoitakaa asia kuntoon ja lopettakaa vouhotus!

      • aapinen2012

        Kuten lehdistä on voinut lukea niin todella (iso)osa lapsiperheistä on hyvin hyvin ongelmaisia. Opettajat pääsevät helpommalla ja säästelevät näin omaa nahkaansa, kun arvostelut hoidetaan epämääräisellä sanahelinällä.

        Jos joku oppilas saisikin 5-6 rivin todistukseensa, niin varmaan iso osa (hankalista) vanhemmista käy opettajan "kimppuun", siinä joutuisi opettaja sellaiseen ryöpytykseen, että on helpompi jättää ne numeroarvostelut kokonaan pois. Jotain tälläistä täällä voi olla taustalla...

        Itse olisin numerotodistusten kannalla kaikesta huolimatta.


    • 6+5

      Minä vaadin numeroarvostelua, sanallisissa arvioissa vastuu on täysin lukijan, mutta sitäpä savolainen ei ymmärrä, kun se tykkää vaan jaaritella ja jaaritella.

      • Huolehtiva huoltaja

        Meidän kakarat haluaa ainakin oikean todistuksen!


    • Op. kohta Ärjylä

      Syy näihin todistusvouhotuksiin on koulutoimiston pelko, että opettajilla ei ole tarpeeksi töitä. Joten sitä taas keksittiin kuin tyhjästä muutaman kymmenen tuntia lisää, mutta palkka ei noussut. Onhan siinä rajansa minkä opettaja jaksaa, joten vähennetään panostusta oppitunteihin.

    • Luettu on

      Lukekaapa tämän päivän Savon Sanomista, mitä "pätevä" johtaminen maksaa. Kuopiossa se maksaa ainakin pitkän euron.

    • Huutavan ääni Kuopio

      Kyllä se on kuopiolaisille pomoille täysin mahdotonta kuunnella mitä työntekijät sanovat asiasta. Sellaista se on, kun piiasta tulee emäntä.

    • Savolax1

      Arviointikeskustelut eivät ole savolainen malli... pyörä on keksitty jo paljon aiemmin monissa fiksuissa kunnissa. Perusopetuslaki velvoittaa arviointitapojen monipuolisuuteen ja keskustelut on yksi hyvä tapa koulun ja kodin väliseen dialogiin. Keskusteluilla korvataan Kuopiossa kirjalliset väliarvioinnit - joten open työtaakkaa ei ole hirveesti lisätty.

      • Rajansa kaikella

        Savolax1 on varmaan valmis vaikka mihin typeryyteen, jos se määrättäisiin Helsingistä tai Brysselistä. Tuollaiset henkilöt ne järjestivät aikanaan Euroopan täyteen keskitysleirejä.

        Kahdenkeskiset keskustelut kuluttavat liikaa vähiä resursseja, tälläiset tilaisuudet on varattava erityistapauksia varten ja niitäkin on nykyisin tavallisilla luokilla aivan liikaa, kiitos tämän integraation. Kolmekymmentä keskustelua koulupäivän jälkeen on pikkuisen liikaa. Pienluokan opettajat käyvät keskustelunsa pääsääntöisesti oppituntien aikana ja heillä on pienempi opetusvelvollisuuskin. Toivottavasti Kuopiossa on niin fiksut huoltajat, että jättävät tulematta moisiin uuvutustaisteluihin. Ainakin luokanopettajilla on ihan tarpeeksi projekteja ilman näitä koulutoimiston kuningasajatuksia.

        Huoltajat ovat opettajiin yhteydessä monien kanavien kautta päivittäin, ei heitä tarvitse siihen koulutoimiston masinoida.


      • Piiri pieni pyörii

        Kuudennen luokan opettajien työtaakkaa lisättiin ainakin 1h/oppilas, se tekee muuten aika paljon, jos on 30 oppilasta luokassa. Ajattelepas omalle kohdallesi, jos sinulle lisättäisiin yhteen kuukauteen tuon verran lisätyötä, josta ei makseta edes palkkaa.

        Olen ymmärtänyt, että näinä aikoina, kun työntekijät ovat loppuunajettuja, niin työtehtäviä ei saa lisätä, ellei jotakin toista tehtävää oteta pois. Tälläiselle pienelle piällysmiesleikille voi tulla yllättävästi hintaa.


    • Savolax2

      6. luokan oppilaille tehdään numerotodistuksen lisäksi keskustelu huoltajan kanssa. Huoltajan tapaaminen on paljon hankalampi järjestää, koska siinä on paljon liikkuvia osia. Keskustelussa on oppilas mukana, joten kenenkään pokka ei kestä puhua asioita halki oppilaan kuullen, joten homma menee höpinäksi ja ihan turhaksi ajanhukaksi. Pahimmassa tapauksessa opettaja joutuu jonkun narskun huoltajan hampaisiin ja työelämä on pilalla vuosiksi. Tällaisesta on kokemuksia muillakin kuin minulla. On myös työpaikkoja, joista ei olla pois muuta kuin sairauden vuoksi ja silloinkin huonosti.

      Minä en ole ainakaan koskaan uskonut, että tämä systeemi olisi keksitty Savossa. Ennen vanhaan savolaisiin upposi vain sellainen mikä tuli Helsingistä, nykyisin sen pitää tulla Brysselistä, että se olisi hyvää.

      Minä ehdotan, että Kuopiossa siirryttäisiin itsearviointiin, jossa huoltaja ja oppilas tekisivät todistuksen kotona valmiiksi ja opettaja pistäisi nimensä alle ja ottaisi kopion arkistoon. Tähän malliin voitaisiin kytkeä koko suku ja naapurusto mukaan. Omavalvonta on nyt muotia.

      Joka tapauksessa tätä arviointisysteemiä on käsitelty jo monta tuntia kokouksissa ja papereita on lähetetty runsaasti kotiin ja lisää tulee. Aikaa on siis kulunut jo rutkasti, eikä yhtään oppilasarviointia ole vielä tehty. Että se siitä kaksikymmenminuuttisesta.

      Ymmärrän hyvin, jos huoltajaa ärsyttää, kun joka ilta saa tonkia repuista ruttuisia kirjeitä ja yrittää selvittää itselleen mitä minun pitää tehdä ja milloin. Aika moni noista papereista tuntuu katoavan ennen kuin ne ovat takaisin koululla. Omat lapseni laitan kouluun ja luotan, että opettajat hommansa hoitavat, jos ongelmia syntyy, niin otan yhteyttä opettajaan. Harvoin tuota on tapahtunut. Tässä järjestelmässä opetus siirtyy todellakin taas lisää luokan ulkopuolelle ja ihmettelen, mistä Kuopio ottaa rahat moiseen pienryhmätyöskentelyyn, kun oppilaiden tuntimääriä ollaan taas vähentämässä. Elikkä tässä taas lisätään yhdelle ammattikunnalle palkatonta työtä.

      • 234554

        minä ainakin heitän nuo koululta tulevat paperit suoraan roskiin. mitäs varten se Wilma on olemassa jos ei asioita voi sitä kautta ilmoittaa?
        eihän koepapereitakaan anneta enää kotiin vaan numerot näkee netissä.

        muutama vuosi sitten eräs yliopistotutkija esittäytyi vanhempainillassa ja pyysi perheitä osallistumaan hänen tutkimukseensa, kesti monta vuotta.

        jo esittelyvaiheessa tuli selväksi että se oli hölynpölytutkimus joka oli tehty vain apurahojen toivossa.
        emme osallistuneet tutkimukseen, mutta vanhempainilloissa ei sitten enää muusta puhuttukaan, joten siitä lähtien en ole enää osallistunut niihinkään...


      • -.-.
        234554 kirjoitti:

        minä ainakin heitän nuo koululta tulevat paperit suoraan roskiin. mitäs varten se Wilma on olemassa jos ei asioita voi sitä kautta ilmoittaa?
        eihän koepapereitakaan anneta enää kotiin vaan numerot näkee netissä.

        muutama vuosi sitten eräs yliopistotutkija esittäytyi vanhempainillassa ja pyysi perheitä osallistumaan hänen tutkimukseensa, kesti monta vuotta.

        jo esittelyvaiheessa tuli selväksi että se oli hölynpölytutkimus joka oli tehty vain apurahojen toivossa.
        emme osallistuneet tutkimukseen, mutta vanhempainilloissa ei sitten enää muusta puhuttukaan, joten siitä lähtien en ole enää osallistunut niihinkään...

        kuulostaa varsin vastuulliselta vanhemmuudelta :(


      • .-.-
        -.-. kirjoitti:

        kuulostaa varsin vastuulliselta vanhemmuudelta :(

        sulla on outo käsitys vastuullisuudesta...!


      • SÄHLÄRIT KURIIN
        234554 kirjoitti:

        minä ainakin heitän nuo koululta tulevat paperit suoraan roskiin. mitäs varten se Wilma on olemassa jos ei asioita voi sitä kautta ilmoittaa?
        eihän koepapereitakaan anneta enää kotiin vaan numerot näkee netissä.

        muutama vuosi sitten eräs yliopistotutkija esittäytyi vanhempainillassa ja pyysi perheitä osallistumaan hänen tutkimukseensa, kesti monta vuotta.

        jo esittelyvaiheessa tuli selväksi että se oli hölynpölytutkimus joka oli tehty vain apurahojen toivossa.
        emme osallistuneet tutkimukseen, mutta vanhempainilloissa ei sitten enää muusta puhuttukaan, joten siitä lähtien en ole enää osallistunut niihinkään...

        Kaikilla oppilailla ei ole nettiyhteyttä, mutta suurimman osan kirjeistä voi suosiolla heittää roskiin. Ne täytyy kuitenkin koulusta lähettää, koska on sellaisia huoltajia, jotka kyttäävät, että onko tiedotettu ja jollei ole, niin siinäpä sitten hyvä syy käydä opettajan kimppuun.

        Wilman käytössä on mm. sellainen ongelma, että yhden tunnin aikana saattaa tulla puolentusinaa kirjettä huoltajilta, kun Wilmassa onkin paljastunut jokin "hirmuinen" epäkohta ja huoltajat vaativat vastausta heti.

        Elämä olisi helppoa, jos koulu hoitaisi koulun hommat, koti hoitaisi kodin hommat ja koulutoimisto puuttuisi mahdollisimman vähän koulun järjestelyihin. koska kouluvirasto on budjetin seurannan siirtänyt koululle, kun ilmeisesti itse siitä selvinnyt, niin miksi se sitten sählää muka osaavana opetusasioissa.


    • narsismille ei

      Ei nämä koulujen ja koulutoimien johtamisongelmat ole pelkästään Kuopion ongelmia vaan muuallakin on samoja ongelmia.

      Varsinkin pienissä kunnissa, kun valta on keskittynyt samoille virkamiehille, voi tapahtua mitä tahansa. Koko kunnan vaikkapa koulutointa voi johtaa yksi ja sama henkilö. Taloudellisesti voi olla hyvä tai ainakin niin luullaan, mutta ei toiminnallisesti. Riippuu henkilöstä. Jos johtajaksi sattuu kyvytön henkilö, koko kunnan koulutoimi on ajautunut kaaokseen. Näin valitettavasti käy aina joskus.

      Ylipäätänsä johtajuudessa tulee ongelmia, jos johtajaksi joko tietämättä tai tietäen valitaan narsistinen henkilö. Alaisilla tulee olemaan vaikeaa. Johtaja tappaa kaiken aloitteellisuuden "omalla paremmuudellaan". Siihen, kun sekaantuu vielä aimo annos epärehellisyyttä ja omaan pesään vetämistä, niin tilanne on kestämätön muiden kohdalta.

      Tällaiset johtajat pääsevät usein valtaan pienillä paikkakunnilla, joissa suvuilla tai jollakin poliittisella ryhmittymällä on suuri merkitys. Sen vuoksi on tärkeää, että pienet kunnat yhdistettäisiin suuremmiksi kuntakokonaisuuksiksi. Kaikenlainen kontrolli pelaa paremmin. Kansalaiset ovat valppaampia samoin kuin poliittiset ryhmittymät ja koko organisaatiossa valvonta on tiukempaa suuremmissa kunnissa.

    • 29ponpo

      On noita Kuopiossakin johtavissa asemissa useita narsisteja, eikä ulos saada, vaikka kaikki tietävät mistä mättää, niin siinä pysyvät kuin paska rattaassa. Lisäksi uusia valitaan, vaikka olen lukenut luotettavan tuntuisesta tietolähteestä, että narsismi saadaan testaamalla ilmi.

    • narsismia kokenut

      Varmasti on joka työpaikassa johtavissa ja esimiesasemissa narsisteja. Niille ei kukaan tunnu pystyvän mitään. Alaiset saavat kärsiä vaikka hautaan saakka, eikä sittenkään tapahdu mitään. Korkeintaan sanotaan, että ei kestänyt työelämän paineita.

      Itse olen ollut 40 vuotta työelämässä, monenlaisessa työpaikassa ja monen ihmisen alaisena ja vielä useamman ihmisen esimiehenä. Pääsääntöisesti esimieheni ovat olleet asiallisia, mutta muutama narsistikin on sattunut joukkoon. Itse selvisin sillä, että olen vahvalla itsetunnolla varustettu ihminen enkä antanut näiden narsistien vaikuttaa tai pyrin ainakin minimoimaan heidän vaikutuksensa itseeni ja alaisiini nähden. Jouduin kylläl monesti puskuriksi esimiehenäni toimivan narsistin ja alaisteni väliin. Apua ei tullut koskaan ylimmältä taholta. Itse piti raivata polkunsa narsistin ohi.

      Näin oli aikaisemmin ja niin on vieläkin. Kunnissa varmasti on hankalaa, kun luottamusmiehet tekevät henkilövalinnat johtaja- ja päällikkötasolla. Luottamusmiesten joukossa, varsinkin pikku kunnissa, on porukkaa, jotka eivät tajua työhönotosta mitään ja monet heistä ovat itsekin mitä ovat. Haastattelevat kyllä kaikki hakijat, ovat mielestään suuria asiantuntijoita rekrytoijina.

      Toivoa sopii, että ihmiset jaksavat tällaisessa organisaatiossa. En yhtään ihmettele, että niin paljon on sairauspoissaoloja nykyään ja varsinkin henkisestä pahonvoinnista johtuvia. Huonot esimiehet niitä aiheuttavat.

    • Keisarin uudet vaatt

      Onko nyt ymmärrettävä, että tämä koulutoimen vatulointi oppilasarviointien kanssa johtuu narsismista? Vai onko savolaisuus jo sinällään narsismia?

      Kuopiossa on eletty kuulemma sellaisiakin aikoja, että opettajan vuoden työajasta on mennyt 10 % todistusten kirjoittamiseen, eli 160h vuodessa. Silloin on kyllä oltu pahasti hukassa. Sinne ollaan taas menossa.

      Näkisin että opettaja on palkattu oppilaita varten, eikä suinkaan viihdyttämään huoltajia tai hallintoviranomaisia. Oppilaat pitäisi jättää kotiin, etteivät häiritse koulun sujuvaa työskentelyä, opettajatkin saisivat paljon enemmän aikaan, jos ei kakarat pyörisi jaloissa.

      • ''''''

        Huoh, taas näitä. Loppuosassa tosin oli ihan asiaakin....


      • savolaisuus?

        Jokainen työpaikkahan kärsii näistä narsistista esimiehistä, olipa se koululaitos tai mikä tahansa.

        Heitit mielenkiintoisen pohdinnanaiheen:"Vai onko savolaisuus jo sinällään narsismia?" Kyllähän tuo piällysmiesmäisyys negatiivisella tavalla saattaisi olla narsismia. Mielipiteitä?


      • Hullukin sen ymmärt.

        Jos todistusten tekemiseen on kulunut lähes kuukausi vuotuisesta työajasta, niin silloin on kyllä haukuttu väärän puun alla.


    • Ennen oli paremmin

      Huoltajana toivoisin, että suurin osa opettajan työskentelystä tapahtuisi luokassa. Aikuiset ihmiset etsiköön viihdykkeensä muualta kuin koululta.

    • uytgfhjklö

      Jonku pitäisi koota ilmeisesti adressi numerotodistusten puolesta. Tämä nykyinen käytäntö palvelee huonosti tuhansia oppilaita, oppilaat haluavat nasevan numerotodistuksen, eikä mitään pyörittelyä, joka on tahallaan tehty sellaiseksi, että se ei kerro mitään.

    • 13+13

      Kuopiossa tuntuu usein, että koululautakunta on kolulaitoksen suurin vihollinen ja työskentelyn este. Miten lienee laita muiden lautakuntien kanssa?

    • Olen miettinyt

      On siinä varmasti rajansa, kuinka paljon opettajan harteille voi sälytetää luokan ulkopuolista vouhotusta. Tuntien valmistelut ja muut koulupäiviin kuuluvat tehtävät riittävät varmasti. Ei ole hyvä, jos opettajat ovat liian uupuneita lukukauden lopulla, tulee paljon sairauspoissaoloja ja nehän ovat kalliita kaupungille. Lisäksi opettajalta loppuu voimat puuttua eitoivottuihin tilanteisiin tai sitten opettaja muuttuu uupumuksen takia kiukkuiseksi.

      • jhds nfje

        Jos opettaja on uupunut, niin koko luokka on uupunut. Jos opettaja on ahdistunut kaiken maailman vouhokeista, niin koko luokka on ahdistunut. Parhaat tulokset saavutetaan, jos opettjan on työssään innostunut ja pirteä. Se ei ole todellakaan oppilaan etu, että opettaja istuu monta tuntia viikossa nollapalavereissa.


    • Ajatuksella luettu

      Minnekä tehdään valitus, jos koululaisen sanallisessa "todistuksessa" on kaksi toisensa kumoavaa väitettä. Vai pitäisikö tästä ajatella, että oppilas on seiskan oppilas. Se nyt ainakin on tosiasia, että opettaja oli käyttänyt paljon aikaa todistuksen kirjoittamiseen.

    • Turvamieli

      Opettajat, kun alatte taas tammikuussa näitä arviointipalaveraja pitää, niin muistattehan, että koulutoimisto on katsonut homman sen verran vaaralliseksi, että sinä et saa olla huoltajan kanssa itseksesi koululla. Eli viereisessä huoneessa sinulla on oltava turvamies. Kukahan hän mahtaa olla? Onko hän kuukausipalkkainen vai tuntipalkkainen, meneekö hänen palkkansa koulun budjetista?

      Ehdotan, että koulutoimisto hankkii poliisilaitokselta näitä palaverejä varten tilan, silloin päivystävä konstaapeli istuu lähettyvillä ja huoltajakin pääsee paikalle, ilman että tarvitsee "karata" töistä.

      • Vessa on turvallinen

        Mikä konsulttifirma mahtoi tehdä tuon turvallisuus arvioinnin. Ehdotan, että kyseisiä keskusteluja pidettäisiin käytävällä vessan ovipielessä, siitä opettaja voisi luikahtaa vessaan lukkojen taa turvaan, jos huoltaja alkaa hiiltyä.


    • Tuttua touhua

      Narsismi on mukava sairaus, se ei häiritse yhtään asianomaista itseään, mutta tyäkavereita sitäkin enemmän.

    • Ihmettelevä isukki

      Salliiko laki, että ihmisistä pistetään paperille kaikenlaista mututieto ja levitellään sitten ympäri maailmaa. Onko lapsi eri asia kuin aikuinen lain edessä? Numerotodistukset pystyy riitauttamaan ja numeroiden oikeellisuuden edes jollakin tavoin todistamaan.

    • johtajaongelma

      En tiedä, salliiko laki sitä, mutta näin tapahtuu muuallakin ja varsinkin koulutoimessa.

      Väitän, että koko Suomessa koulutoimessa on johtamisongelma. Se johtuu siitä, että koulutoimen johdon, rehtorien etc. päälliköiden tulee olla koulutukseltaan opettaja ja johtajantoimeen täytyy sitten suorittaa joku kouluhallinnon arvosana. Tosiasiassa suurimmalla osassa koulutoimien johtotehtävissä on näin eli opettajakoulutuksen saanut henkilö johtaa isoa organisaatiota. Voisiko joku kertoa väitteelleni parempaa tietoa eli onko näin.

      Toki voi olla päteviä johtajia tuollakin koulutuksella, koska johtajuus ei välttämättä perustu koulutukseen vaan se on luontainen kyky. On kuitenkin isojakin yksiköitä, joita johdetaan kuin "yksiopettajaista kansakoulua" eli rehtori kävelee opettajakunnan yli hoitaessaan asioita ohi opettajien ja luokanvalvojien oppilaiden ja vanhempien kanssa. Sen tietää, mihin tuollainen johtamistyyli vie. Opettajat turhautuvat ja oppilaat käyttävät tilanteen hyväksi. Se ei ole hyväksi koulun hengelle. Jos se taas on huono, ongelmia tulee olemaan jatkuvasti kaikissa muissakin kouluun liittyvissä asioissa.

      Koulujeen johtajuuteen tulee panostaa enemmän. Sieltä on lähdettävä, jotta asiat saadaan kuntoon.

    • Voi hellan lestas

      Hei hei! Kuules nyt. Itse olen savolainen, mutta muualla asuva. Lapseni ovat käyneet koulunsa muualla Suomessa, ja ihan sama meno on ollut jo pari kymmentä vuotta ainakin paikkakuntaan katsomatta.
      Itsearviointia oli kakaroilla jo 20-25 vuotta sitten ja omakohtaisesti huoltajana koettuna kaukana Kuopiosta ja Savosta.

      Koulut ovat saaneet tarpeekseen kaltaisistasi huoltajista, ja siksipä opettajan ammatista lähdetään helposti muihin töihin. Lue esimerkiksi opetusalan lehtiä ja opetusalasta tehtyjä tutkimuksia.

      Näytät lapsillesi todella huonoa mallia kiukuttelullasi. Ja miksi niitä pitää olla suurperheellisen verran? Herralla on nyt vaan vähän hermot kireällä.

      • kiukuttelua tuokin

        Ketähän tarkoitit?


      • Voi hellan lestas
        kiukuttelua tuokin kirjoitti:

        Ketähän tarkoitit?

        Sille aloittajalle vastasin. Esitin vain muutaman tosiasian: itsearviointi (osana muuta arviointia) ja viittaus siihen, että opettajat vaihtavat ammattia keskimääräistä korkeakoulutettua useammin.
        Aloittaja vaikuttaa uupuneelta. Muuten moista pätöasiaa ei Suomi24:ssä noin pitkästi jaksaisi vatvoa. Oletettavaa, mutta ei tietysti varmaa, on sekin, että perheenpään suivaannus on näkynyt muuallakin kuin täällä ja kouluympyröissä.
        Tosiasiana taas pidän sitä, että suuri perhe rasittaa. Silloin voi tulla aloituksen kaltaisia ylilyöntejä, turhautuminen kohdistetaan kouluun, viranomaisiin jne.
        Opettajilla ei ole helppoa näiden vanhempien kanssa. Asenteet siirtyvät myös lapsiin, jotka sitten vaikeuttavat koulutyötä.


      • vfjnfjnv
        Voi hellan lestas kirjoitti:

        Sille aloittajalle vastasin. Esitin vain muutaman tosiasian: itsearviointi (osana muuta arviointia) ja viittaus siihen, että opettajat vaihtavat ammattia keskimääräistä korkeakoulutettua useammin.
        Aloittaja vaikuttaa uupuneelta. Muuten moista pätöasiaa ei Suomi24:ssä noin pitkästi jaksaisi vatvoa. Oletettavaa, mutta ei tietysti varmaa, on sekin, että perheenpään suivaannus on näkynyt muuallakin kuin täällä ja kouluympyröissä.
        Tosiasiana taas pidän sitä, että suuri perhe rasittaa. Silloin voi tulla aloituksen kaltaisia ylilyöntejä, turhautuminen kohdistetaan kouluun, viranomaisiin jne.
        Opettajilla ei ole helppoa näiden vanhempien kanssa. Asenteet siirtyvät myös lapsiin, jotka sitten vaikeuttavat koulutyötä.

        joko tämä on surkea provo, tai sinä olet idiootti? ehkä molempia?

        en ole aloittaja


    • Pappa med två barn.

      Voi hellan lestas, tiedoksi sinulle, että joudun ajamaan 200 km työaikana, että pystyn osallistumaan vanhempien varttiin. Menetän kahtena päivänä molempina 3 h työaikaa.Järjestelyihin sisältyy monenlaisia ongelmia. Eikä tapaaminen ole todellakaan anniltaan sen arvoinen. Paljon tyytyväisempiä oltaisiin, jos lapsi olisi tuonut kotiin numerotodisuksen joulun alla. Siinä sitä olisi faktaa huolatjalle ja oppilaalle tavoitteet tarkasti nähtävänä.

      Käsitykseni mukaan lapsemme ovat ihan tavallisia koululaisia, numeroista päätellen kuolunkäynti sujuu, eikä nurinoita ole kuulunut miltään suunnalta. Siksi en odota lapsieni suhteen mitään pienluokkakohtelua ja ylimääräisiä kokouksia.

      Meillä odotetaan koko suvun voimin oikeita todistuksia.

    • Kehityspäällikkönne

      Opettajat voisivat joutessaan tehdä jokaisesta oppilaasta kansion, jossa seurattaisiin lapsen koulupolkua esikoulusta läpi peruskoulun, se varustettaisiin monipuolisin valokuvin ja kaikenlaisin mieltymyksin mitä oppilaalla olisi. Tietysti siihen kerättäisiin oppilaan tuotoksia yhdeksän vuoden ajalta ja esiteltäisiin hänen harrastuksensa ja ulkomaanmatkat. Oppilaat viihtyisivät luokassa pitkiä aikoja tutkiskellen mitä uutta heidän ja kavereiden kansioihin on ilmaantunut.

      Liitteenä voisi olla kaikki ne nettiosoitteet, joista voi saada lisää tietoa oppilaasta.
      Tarjoan tämän ehdotuksen kaikkien käyttön, nyt vain kokeilemaan kuka kauneimman tuotoksen väsää.

    • Vokoteltu naapuri

      Meidän kunnassa pidetään vanhenpainvartteja, mutta niistä maksetaan nimellinen korvaus opettajalle, koska se oli selkeä lisäys työmäärään.

      Kuopio tietenkin on niin köyhä ja kurja verrattuna naapureihinsa. Mutta olisi myös kuopiolaistenkin syytä muistaa vanha viisaus:"Se maksaa joka tilaa."
      Kuopio vaikuttaa melkoisen huonolta työnantajalta.

      • Mistä mahtaa johtua?

        Huono on, jos verataan vaikka Siilinjärveen.


      • Montako alamaista?

        Menisiköhän tuollainen touhu missään muuallla läpi kuin Kuopiossa, että työntekijälle lätkäistään kymmeniä tunteja lisätöitä, eikä korvauksista puhuta mitään.
        Savolainen sairaus on tuollainen, että meillä pyyhkii niin hyvin, minä oon päällikkö ja muut tekevät työn.


    • fghiopölkj

      Ei Siilinjärvi halua liittyä Kuopioon, kun Kuopiossa on noin huono tuo koululautakuntakin.

    • Ennen oli tilaa

      Kuopiossa ainakin viranomaisten välinen yhteistyö pelaa. Opettaja haastattelee huoltajaa luokassa ja lappuliisa kirjoittaa ulkona pysäköintisakkoa huoltajalle. Siinä on sitä venäläis-saksalaista virkamiestoimintaa suomalaisessa paketissa.

    • Työviihtymättömyys

      Onhan se kätevää, että "pikkupoliitikot" yhdessä istunnossa päättävät lisätä 6. luokan opettajalle kymmeniä lisätunteja työtä. Kukaan ei vaan sattunut hoksaamaan, että lisätyöstä pitäisi maksaa myös palkkaa. Onkohan kenelläkään muulla tässä maailmankaikkeudessa noin typerää työnantajaa.

      Tietääkö kukaan, pitääkö tästä lapsellisesta typeryydestä syyttää koulutoimiston virkamiehiä vai lautakuntaa?

      Esitänkin nyt, että luottamuksen palauttamiseksi koulutoimiston virkamiehet tekisivät ilmaiseksi 30 ylimääräistä työtuntia maaliskuussa. Tietenkään siellä ei ole mitään tekemistä mutta voisivathan he lukea vaikka eri koulujen opetussuunnitelmia.

      Työniloa!

    • useampi tarkkailija

      Suuremmassa kaupungissa on sentään useampi virkamies ja tietyn seulan läpi käyneet päättäjät. Pikku kunnissa sen sijaan johtaa koulutointa monesti sama henkilö, joka on kunnan ainoan koulun rehtori. Sivistyslautakunta kuten myös muut lautakunnat saattavat olla sellaisia, että eivät juuri tunne asioita vaan luottavat sokeasti esittelevään virkamieheen. Silloin pääsee tapahtumaan vaika mitä, jos työpaikan luottamushenkilöt sekä asianomaiset henkilöt eivät ole tarkkana.

      Parempi ison kaupungin systeemi kuin pikkukunnan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      338
      3418
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      227
      2098
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1662
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1517
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      83
      1376
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      288
      1271
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      83
      1111
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1111
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      86
      1097
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      150
      933
    Aihe