Rengasrumba kuumimmillaan - pitäisikö nastarenkaat vaihtaa...

-Jäitä hattuun-

15

76

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • totta maar

      Joo. Nyt kone kiinni ja pian sinne jonon jatkoksi!

    • nastat yäk

      Kesärenkaat on jo alla, vaihdoin ne itse. Nastarenkaat on vaihdettu pois keväällä 2011.

      • Missä poliisi

        Nyt pitäis olla polliisit paikalla. saisivat nopeasti kirjoitettua mooonta lappua.


    • Jee jee

      Sinne on löydetty todelliset asiantuntijat haastateltaviksi. Näin tehdään huippujournalismia Suomessa.

      Samasta lehdestä voi lukea, että "tositv-tähden silikonit lähtivät omille teilleen".

      Taso on säilytettävä, maksoi mitä maksoi.

      • E-M Pattinen

        Ei vaikuta bisnekseen sanoi rengasliikkeen hemmo, kyllä varmasti vaikuttais. Jos kaikki ajais kitkoilla, konkkaan meneis koko firma.
        Nastarengaskuskit ei osaa edes renkaita vaihtaa, vai miksi ne itseään kiusaavat tuolla jonoissa. Tosin samat aja nastarenkailla, ja kiusaavat itseään niillä. Autoissa pitää kuitenkin olla kaikki mahdolliset mukavuusvarusteet, mutta silti kidutetaan itseään ajamalla rautarenkailla seitsämän kuukautta vuodessa. Aivan hullua porukkaa.


    • -Jäitä hattuun-

      Tuossahan se tavisautoilijoiden viisaus kiteytyi: Kitkat on turvattomammat, mutta kyllä autolijat niihinkin tottuu.

      Ainoa ammattilainen oli rengasasentaja jonka kommentti oli viisas ja oikea.

      • Mikä ammatti sillä

        Mikä ihmeen ammattilainen se on, nuori ainakin. Tuskin ajanut pakjonkaan minkäänlaisilla renkailla. Renkaanvaihdon ammattilainen.


      • Mikään ei oo
        Mikä ammatti sillä kirjoitti:

        Mikä ihmeen ammattilainen se on, nuori ainakin. Tuskin ajanut pakjonkaan minkäänlaisilla renkailla. Renkaanvaihdon ammattilainen.

        kukaan paitti kitkamies ite ;)

        Rengastestit on ihan huuhaata.
        Rengasliikkeen työntekijä nyt ei tiedä yhtään mitään.
        80% nastakuskeista on auttamatta väärässä.
        Autoliitossa ja liikenneturvassa on tieto todella hukassa.

        Vain kitkamies tietää...


      • Tsillä lailla
        Mikään ei oo kirjoitti:

        kukaan paitti kitkamies ite ;)

        Rengastestit on ihan huuhaata.
        Rengasliikkeen työntekijä nyt ei tiedä yhtään mitään.
        80% nastakuskeista on auttamatta väärässä.
        Autoliitossa ja liikenneturvassa on tieto todella hukassa.

        Vain kitkamies tietää...

        Olet kerrankin aivan oikessa.


      • nastoitta huomennaki
        Mikään ei oo kirjoitti:

        kukaan paitti kitkamies ite ;)

        Rengastestit on ihan huuhaata.
        Rengasliikkeen työntekijä nyt ei tiedä yhtään mitään.
        80% nastakuskeista on auttamatta väärässä.
        Autoliitossa ja liikenneturvassa on tieto todella hukassa.

        Vain kitkamies tietää...

        => 80% nastakuskeista on auttamatta väärässä.

        Uskon kyllä tähän. Eli 20 % heistä voivat perustella hyvin miksi ajavat nastoilla (mäkisiä polanteisia mutkateitä maaseudulla), ne 80 % pärjäisivät vallan mainiosti ilmankin.

        Vaikuttaa siltä että huolehditaan enemmän siitä että muut (siis kaikki ne jotka eivät ole keskimääräistä parempia) eivät jostakin syystä pärjäisi ilman nastoja. Jos oikeasti pelätään että nastoitta ajaminen vaarantaisi liikenneturvallisuutta niin nopeusvalvontakampanjoilla saisi lyhennetyä jarrutusmatkoja - ja valtiolle tuloja.

        Ja turvavälivalvontakampanja, onko sellaisesta kukaan edes kuullut? Liian lähellä ajamisesta voi seurata päiväsakkoja, esim. 20 metriä @ 100 km/h maksaa Poliisin sakkolaskurin mukaan 10 päiväsakkoa, saman kuin punaisia päin ajaminen.

        Peräänajo on tyypillisin kolari jos parkkipaikka- tai peruutuskolhuja ei lasketa. Vuonna 2011 peräänajoja tehtiin 16 338 kertaa.


      • Kitkakummeja on
        nastoitta huomennaki kirjoitti:

        => 80% nastakuskeista on auttamatta väärässä.

        Uskon kyllä tähän. Eli 20 % heistä voivat perustella hyvin miksi ajavat nastoilla (mäkisiä polanteisia mutkateitä maaseudulla), ne 80 % pärjäisivät vallan mainiosti ilmankin.

        Vaikuttaa siltä että huolehditaan enemmän siitä että muut (siis kaikki ne jotka eivät ole keskimääräistä parempia) eivät jostakin syystä pärjäisi ilman nastoja. Jos oikeasti pelätään että nastoitta ajaminen vaarantaisi liikenneturvallisuutta niin nopeusvalvontakampanjoilla saisi lyhennetyä jarrutusmatkoja - ja valtiolle tuloja.

        Ja turvavälivalvontakampanja, onko sellaisesta kukaan edes kuullut? Liian lähellä ajamisesta voi seurata päiväsakkoja, esim. 20 metriä @ 100 km/h maksaa Poliisin sakkolaskurin mukaan 10 päiväsakkoa, saman kuin punaisia päin ajaminen.

        Peräänajo on tyypillisin kolari jos parkkipaikka- tai peruutuskolhuja ei lasketa. Vuonna 2011 peräänajoja tehtiin 16 338 kertaa.

        ollut tarjolla hyvinkin 30 v. Niitten osuus talvirenkaista on edelleen 20%. Tuskin silloin kyse on vain nastakuskien tottumuksista tai mutu-tiedosta. Tuossa ajassa ehtii syntyyn jo ihan oikeaa tietoa ja tuntumaa.

        Jos Hesan alueella on todellista, hyvää tarkoittavaa halua vähentää nastarenkaiden määrää, siihen löytyisi monta muutakin keinoa kuin nastarenkaiden verotus tai joku lisämaksu. Kaupunki voisi antaa rahallista hyvitystä nastarenkaat kitkoihin ostavalle. Osa rahoituksesta voitaisiin hoitaa keräyksellä. Samaten rengaskauppiaat voisi osallistua kampanjaan alennuksilla vaikkapa näkyvyyttä vastaan. Keinoja löytyy niin haluattaessa. Olen kuitenkin lähes 100-varma, että jos jotain muutoksia tulee, se on nimenomaan jonkinlainen haittamaksu, vaikka nastarenkaiden todellinen haitta on minimaalinen hyötyhin nähden.

        Ensinnä teiden urautuminen. Nastoja on pienennetty, vähennetty, kevennetty jne. ja 20% ajaa kitkoilla. Onko urautuminen vähentynyt samassa suhteessa?

        Hiekoituksessa luonnon hiekasta on siirrytty sepeliin, joka sisältää jo sinänsä murskauksesta tullutta hyvin hienojakoista kivipölyä. Lisäksi kallioaines joka murskataan saattaa olla hyvin haurasta ja ihan jo auton renkaan painosta ne murenee murusiksi ja hienonhienoksi pölyksi. Nyt sitten syytellään nastarenkaita pölystä joka ei pidä paikkansa.


      • nastoitta huomennaki
        Kitkakummeja on kirjoitti:

        ollut tarjolla hyvinkin 30 v. Niitten osuus talvirenkaista on edelleen 20%. Tuskin silloin kyse on vain nastakuskien tottumuksista tai mutu-tiedosta. Tuossa ajassa ehtii syntyyn jo ihan oikeaa tietoa ja tuntumaa.

        Jos Hesan alueella on todellista, hyvää tarkoittavaa halua vähentää nastarenkaiden määrää, siihen löytyisi monta muutakin keinoa kuin nastarenkaiden verotus tai joku lisämaksu. Kaupunki voisi antaa rahallista hyvitystä nastarenkaat kitkoihin ostavalle. Osa rahoituksesta voitaisiin hoitaa keräyksellä. Samaten rengaskauppiaat voisi osallistua kampanjaan alennuksilla vaikkapa näkyvyyttä vastaan. Keinoja löytyy niin haluattaessa. Olen kuitenkin lähes 100-varma, että jos jotain muutoksia tulee, se on nimenomaan jonkinlainen haittamaksu, vaikka nastarenkaiden todellinen haitta on minimaalinen hyötyhin nähden.

        Ensinnä teiden urautuminen. Nastoja on pienennetty, vähennetty, kevennetty jne. ja 20% ajaa kitkoilla. Onko urautuminen vähentynyt samassa suhteessa?

        Hiekoituksessa luonnon hiekasta on siirrytty sepeliin, joka sisältää jo sinänsä murskauksesta tullutta hyvin hienojakoista kivipölyä. Lisäksi kallioaines joka murskataan saattaa olla hyvin haurasta ja ihan jo auton renkaan painosta ne murenee murusiksi ja hienonhienoksi pölyksi. Nyt sitten syytellään nastarenkaita pölystä joka ei pidä paikkansa.

        => Tuskin silloin kyse on vain nastakuskien tottumuksista tai mutu-tiedosta. Tuossa ajassa ehtii syntyyn jo ihan oikeaa tietoa ja tuntumaa.

        En tiedä muista, mutta ystäväni ostaessa uutta autoa hän tilasi sen kitkarenkailla. Siinä oli sitten kuitenkin nastarenkaat., eikä hän riitauttanut asiaa. Käytetyissä autoissa on aina ollut nastat alla.

        Missään vaiheessa kukaan ei ole edes ehdottanut että "eikö laitettaisi kuitenkin kitkat?" kun olen käynyt rengaskaupassa. Itse minun piti ne erikseen pyytää.

        Moniko niistä 80 % on oikeasti verrannut ostostaan, ja moniko on vain ns. uskossa, eli luottaa toisten suosituksiin ja siihen mihin on tottunut? Ostos on kuitenkin sen verran kallis ja kun niiden käyttöikä on 5 vuotta niin virheostosta harva haluaa tehdä omilla rahoillaan.

        Siksi nastarenkaiden pitäisi olla kalliimmat, mielellään siten että kuitissa lukee "haittavero" jotta hintaeron ei luultaisi johtuvan premiumlaadusta.


      • köh köh
        Kitkakummeja on kirjoitti:

        ollut tarjolla hyvinkin 30 v. Niitten osuus talvirenkaista on edelleen 20%. Tuskin silloin kyse on vain nastakuskien tottumuksista tai mutu-tiedosta. Tuossa ajassa ehtii syntyyn jo ihan oikeaa tietoa ja tuntumaa.

        Jos Hesan alueella on todellista, hyvää tarkoittavaa halua vähentää nastarenkaiden määrää, siihen löytyisi monta muutakin keinoa kuin nastarenkaiden verotus tai joku lisämaksu. Kaupunki voisi antaa rahallista hyvitystä nastarenkaat kitkoihin ostavalle. Osa rahoituksesta voitaisiin hoitaa keräyksellä. Samaten rengaskauppiaat voisi osallistua kampanjaan alennuksilla vaikkapa näkyvyyttä vastaan. Keinoja löytyy niin haluattaessa. Olen kuitenkin lähes 100-varma, että jos jotain muutoksia tulee, se on nimenomaan jonkinlainen haittamaksu, vaikka nastarenkaiden todellinen haitta on minimaalinen hyötyhin nähden.

        Ensinnä teiden urautuminen. Nastoja on pienennetty, vähennetty, kevennetty jne. ja 20% ajaa kitkoilla. Onko urautuminen vähentynyt samassa suhteessa?

        Hiekoituksessa luonnon hiekasta on siirrytty sepeliin, joka sisältää jo sinänsä murskauksesta tullutta hyvin hienojakoista kivipölyä. Lisäksi kallioaines joka murskataan saattaa olla hyvin haurasta ja ihan jo auton renkaan painosta ne murenee murusiksi ja hienonhienoksi pölyksi. Nyt sitten syytellään nastarenkaita pölystä joka ei pidä paikkansa.

        Oli muuten erityisen hyvä huomio tuo murskaamalla tehdyn sepelin sisältämä hieno kiviaines. Tässä meidän pihakadulla, talven hiekoitukset painuivat renkaitten alla lumeen ja nyt kun oli viikon katu ollut sulana, niin harjasin hiekat sivuun. Asfaltin pinta oli aivan tabenaadissa eli pölyn peitossa. Ei ole mitenkään voinut mennä renkaitten alla niin pieneksi siinä ajassa.


      • Renkaat valitaan
        nastoitta huomennaki kirjoitti:

        => Tuskin silloin kyse on vain nastakuskien tottumuksista tai mutu-tiedosta. Tuossa ajassa ehtii syntyyn jo ihan oikeaa tietoa ja tuntumaa.

        En tiedä muista, mutta ystäväni ostaessa uutta autoa hän tilasi sen kitkarenkailla. Siinä oli sitten kuitenkin nastarenkaat., eikä hän riitauttanut asiaa. Käytetyissä autoissa on aina ollut nastat alla.

        Missään vaiheessa kukaan ei ole edes ehdottanut että "eikö laitettaisi kuitenkin kitkat?" kun olen käynyt rengaskaupassa. Itse minun piti ne erikseen pyytää.

        Moniko niistä 80 % on oikeasti verrannut ostostaan, ja moniko on vain ns. uskossa, eli luottaa toisten suosituksiin ja siihen mihin on tottunut? Ostos on kuitenkin sen verran kallis ja kun niiden käyttöikä on 5 vuotta niin virheostosta harva haluaa tehdä omilla rahoillaan.

        Siksi nastarenkaiden pitäisi olla kalliimmat, mielellään siten että kuitissa lukee "haittavero" jotta hintaeron ei luultaisi johtuvan premiumlaadusta.

        >> Missään vaiheessa kukaan ei ole edes ehdottanut että "eikö laitettaisi kuitenkin kitkat?" kun olen käynyt rengaskaupassa. Itse minun piti ne erikseen pyytää.

        No just. Itseltä rengasmyyjä kysyy joka ikinen kerta tyyliin - mitä sais olla. Koskaan ei olla myyty jotain muuta vasten tahtoani. Enkä näe, että myyjällä olis joku erityinen bisnesintressi suositella erityisesti nastarengasta.

        >> Siksi nastarenkaiden pitäisi olla kalliimmat, mielellään siten että kuitissa lukee "haittavero" jotta hintaeron ei luultaisi johtuvan premiumlaadusta.

        Yhtälailla kitkarenkaissa pitäis olla "terveydelle vaarallista" -vero kuten tupakkiaskissa ja korkeammat vakuutusmaksut.

        Itse kun en kuitenkaan halua sakottaa ketään huonoista valinnoista, ehkä riittäisi näkyvä tiedotus kitkarenkaan vaaroista ja arviointi, pärjääkö kuljettaja kitkoilla.


      • pelottaako kovasti?
        Kitkakummeja on kirjoitti:

        ollut tarjolla hyvinkin 30 v. Niitten osuus talvirenkaista on edelleen 20%. Tuskin silloin kyse on vain nastakuskien tottumuksista tai mutu-tiedosta. Tuossa ajassa ehtii syntyyn jo ihan oikeaa tietoa ja tuntumaa.

        Jos Hesan alueella on todellista, hyvää tarkoittavaa halua vähentää nastarenkaiden määrää, siihen löytyisi monta muutakin keinoa kuin nastarenkaiden verotus tai joku lisämaksu. Kaupunki voisi antaa rahallista hyvitystä nastarenkaat kitkoihin ostavalle. Osa rahoituksesta voitaisiin hoitaa keräyksellä. Samaten rengaskauppiaat voisi osallistua kampanjaan alennuksilla vaikkapa näkyvyyttä vastaan. Keinoja löytyy niin haluattaessa. Olen kuitenkin lähes 100-varma, että jos jotain muutoksia tulee, se on nimenomaan jonkinlainen haittamaksu, vaikka nastarenkaiden todellinen haitta on minimaalinen hyötyhin nähden.

        Ensinnä teiden urautuminen. Nastoja on pienennetty, vähennetty, kevennetty jne. ja 20% ajaa kitkoilla. Onko urautuminen vähentynyt samassa suhteessa?

        Hiekoituksessa luonnon hiekasta on siirrytty sepeliin, joka sisältää jo sinänsä murskauksesta tullutta hyvin hienojakoista kivipölyä. Lisäksi kallioaines joka murskataan saattaa olla hyvin haurasta ja ihan jo auton renkaan painosta ne murenee murusiksi ja hienonhienoksi pölyksi. Nyt sitten syytellään nastarenkaita pölystä joka ei pidä paikkansa.

        Jyrsimien käyttö johtuu nimenomaan tietämättömyydestä. Perusteluna jyrsimien käytölle on tällöin tapa tai tottumus. Lue Nastaa -tutkimus, siellä asia kerrotaan.

        Toki syynä voi olla myös köyhyys. Tällöin auton alla pyörii ne renkaat, mitkä käytettyä ostettaessa saatiin kaupantekijäisinä. Ja turvallisuus on maksimissaan, kun 7 vuoden ikäsissä koppuroissa on vielä nastojakin jäljellä ;-D

        Kitkarenkaiden osuus on PK seudulla 30 % ja uusissa autoissa 50 %. Ehkä sivistys pikku hiljaa tihkuu takametsiinkin.

        Kitkarenkaiden käyttäjät perustelivat rengasvalintaansa pienemmällä melulla ja sillä, että renkaat sopivat heidän ajotyyliinsä ja olosuhteisiin, joissa he ajavat. Ovat selvästi siis käyttäneet omia aivojaan essonbaarin perinnetietoon nojautumisen sijaan.

        Eikä kannata alkaa mussuttamaan sitä perinteistä, ettei nämä kuskit aja huonolla säällä. Kitkarenkailla ajetaan keskimääräistä enemmän ja em. kuskit ovat kokeneemmasta päästä, joten on aikalailla selvää, että heillä on aikoinaan ollut myös jyrsimiä käytössä.

        Senhän näistä jyrsijöiden kommenteista näkee, että omaa kokemusta ei ole. Mutta Nastaa tutkimuksen mukaan jyrsimet ovatkin aloittelevien ja epävarmojen kuljettajien valinta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      325
      3203
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      223
      1994
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1612
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1427
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      82
      1309
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      284
      1243
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1074
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1061
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      1001
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      146
      878
    Aihe