Kuinka usein öljynvaihto?

Kuinka usein pitäs vaihtaa öljyt? Kerran vuodessa vai harvemmin. En aja paljon ja olen aina vaihtanut öljyn kerran vuodessa mutta onko liian usein? Niin, ajan vaan jotain 10000t/v.

Kiitos!
Ilmianna
Jaa

58 Vastausta


Ihan hyvä vaihtovälihän tuo 10000tkm tai vuosi on, niin itsekkin teen, mutta vaihdan kyllä yleensä tuossa n 8000tkm kohdilla öljyt ja suodattimen.
Ilmianna
Jaa
Kunnon öljyllä ajaa vuoden tai 20.000 km
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
longlifeillä ajaa 30tkm ilman ongelmia ja joskus päsee yli vuoden hyvinkin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
turhaa vaihtaa etukä kirjoitti:
longlifeillä ajaa 30tkm ilman ongelmia ja joskus päsee yli vuoden hyvinkin.
Vagarena-palstalta voi sitten lukea, mitä kivaa ne ylipitkät LL-öljyjen vaihtovälit on aiheuttaneet ja kuinka monta litraa pitää lisätä vaihtovälillä. Otan osaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
turhaa vaihtaa etukä kirjoitti:
longlifeillä ajaa 30tkm ilman ongelmia ja joskus päsee yli vuoden hyvinkin.
LL-öljyillä voivat ajaa 30 000 km ne, jotka ajavat tuon noin vuodessa, yleensä taksit ja muut ammattikuskit. Muistuu mieleen Tuulilasissa jo eläkkeelle jääneen Tapio Ketosen kommentti, että on hyvä käyttää autoa pajalla kerran vuodessa öljynvaihdossa. Samalla näkee alustasta alkavia ongelmia, kuten vetoakselit, jarrut, voidellaan lukot ym. Ajan Audi A-kolmosella vuodessa 18 000 km, joten öljynvaihto kerran vuodessa. Eikä se ole kallista: Laakkosen merkkihuollossa suodattimen ja öljynvaihto LL-öljyillä 99 euroa. Tuosta 30 000 km:n/kahden vuoden LL-vaihtovälistä yksi VW-asentajan kommentti. Joku nainen oli keplotellut tuon kaksi vuotta vähillä kilometreillä. Huollossa oli huomattu, että öljysiivilä oli tukkeutunut.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Öljysiivilä ei tukkeudu jos autolla ei ajeta. Laakkosen bisnesmies känyt kirjoittelemassa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Aina parempi auton kannalta mitä useammin öljyt vaihdetaan. Nykyajan markkinamiesten lupauksista huolimatta vuosi on ihan hyvä maksimiaika. 10000 km ajolla ei edes tarvitse käyttää kallista longlife-öljyä, jos moottori ei ehdottomasti vaadi sitä. Vielä jos saat vaihdon ajoitetuksi syksyyn, öljy on parhaassa iskussaan talven aikaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Ei muuten ole, tutkimusten mukaan kuluminen on yllättäen vähäisintä jotain kymppitonnin ajetuilla öljyillä. Nykyisin vielä ei polttoaineessa ole rikkiä eikä lyijyä öljyä pilaamassa, joten ihan turhaa vaihdella niitä öljyjä liian usein. Moni ei tiedä että öljyn mustuttava grafiittimainen noki on itse asiassa erinomainen voiteluaine joka estää metalli kontaktin moottorin osissa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
jhjjj kirjoitti:
Ei muuten ole, tutkimusten mukaan kuluminen on yllättäen vähäisintä jotain kymppitonnin ajetuilla öljyillä. Nykyisin vielä ei polttoaineessa ole rikkiä eikä lyijyä öljyä pilaamassa, joten ihan turhaa vaihdella niitä öljyjä liian usein. Moni ei tiedä että öljyn mustuttava grafiittimainen noki on itse asiassa erinomainen voiteluaine joka estää metalli kontaktin moottorin osissa.
No 15tkm vaihtoväli ja TDI koneet kestäny ainaki vielä.
Ja diamondia TB.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
logiikka tuokin, eikö kesällä öljyillä ole sitten niin väliä??
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Jokaisen auton mukana tulee huoltokirja jossa valmistaja ilmoittaa huoltovälin. Valmitaja kai parhaiten tietää miten useasti auto pitää huollattaa. Usein se on xx kilometriä tai vähintään xx ajanjakso.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
näihän se on, mutta nämä peräkammarinpojat ja muut essolaiset luulevat olevansa tietävämpiä kuin ammattilaiset.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kerran vuodessa on hyvä vaihtaa öljyt tuolla kilometrimäärällä.
Ilmianna
Jaa
10 tkm/vuosi ajolla öljynvaihto kerran vuodessa ei ole liioittelua.

Nykyautoilla on kyllä aika tyypillistä, että öljyvaihtoväli on esim. 20 tkm/1 vuosi eli öljyt pitää vaihtaa, kun km tai aikaraja tulee vastaan. Tosin löytyy nykyään pitempiäkin vaihtovälejä, 30 tkm/2 vuotta jne. Oman autosi ohje- tai huoltokirjasta tämäkin tieto löytyy.

Mutta käytetystä puhuttaessa on aika iso todennäköisyys, että vaihtoväli on tosiaan tuo max. 1 vuosi 10 tkm/vuosi ajotahti viittaa siihen, että autolla ajetaa vain lyhyitä matkoja = suuri osa ajokilometreistä kylmällä koneella, mikä rasittaa öljyjä enemmän kuin pitkät siivut maantiellä.

Joskus huoltokirjassakin suositellaan lyhentämään vaihtoväliä, kun ajo on rasittavaa, mitä pätkäajo talvella taatusti on.
Ilmianna
Jaa
Riippuu öljystä ja auton huolto-ohjelmasta. Oman auton kohdalla voidaa käyttää joko longlife huoltoohjelmaa tai sitten kiinteää vaihtoväliä.

Longlife (joustava) huoltoväli : joku raja (xx.000 km) / 2 vuotta, riippuen kumpi raja tulee ensimmäisenä vastaan. Longlife huotoväli pyörii aika usein noin 30.000 km paikkeilla.

kiinteä huoltoväli : 15.000 km / 1 vuotta, riippuen kumpi raja tulee ensimmäisenä vastaan.

Longlife-ajossa auton tietokone tarkkailee asioita. (öljyn lämpötila, moottorin kuormitus, moottorin kierrosluku, ajettu matka sekä aika). Kaikista parametreista lasketaan öljylle terminen rasitus sekä nokipitoisuus joita verrataan talletettuihin käyriin ja lasketaan öljynvaihtoväli.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Longlife vaatii omat Longlife luokitukset saaneet öljyt. Mitä tahansa öljyä ei pidä siinä yhteydessä käyttää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Jos kilometriraja ei täyty niin öljyt kannattaa vaihtaa kerran vuodessa, mieluummin keväällä. Nämä kling klog laiffii jutut kannattaa unohtaa tyystin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Lienee volkkarin tdi kone hajoaa herkemmin jos longlifeä käyttää.
Useampikin korjaaja on asiasta maininnut...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Auton ohjekirjassa se on sanottu. Eikä vanhoissakaan autoissa ole aina lyhyt vaihtoväli: esim. vm. 2000 Peugeotissa tavallinen synteettinen ei-longlife öljy 30tkm tai 1v. Vm. 2001 Mersussa 15.000km - 22.500 km tai 2 vuotta.
Ilmianna
Jaa
En tiä, mutta minä vaihdan öljyt 5000 tkm jälkeen. On halpaa koneremonttia. Sanokoot muut mitä sanoo, ja oli auto mikä hyvänsä, mutta niin kauan kun mun pää on pystys niin tuo 5000 tuhatta km pitää. Se piti ennenkin, niin miksei nytkin. Vuodessa ajan pikkusen yli 20 000 tkm.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Mikä juntti,,, 5000tkm....kolkutaluvulla vaihdettin 5000tkm välein
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Eli vaihdat 5 miljoonan kilometrin jälkeen :-D
Ilmianna
Jaa
Vaihto välit

5w öljyt 10tkm/ vuosi
0w öljyt 15tkm/ vuosi
Kling klong laiffit 20tkm/ vuosi ( en suosittele)

Vaihteisto ja muut voimansiirto öljyt

Manuaalivaihde 80tkm/3v
Automaattivaihteisto 60tkm/3vuotta

Tässä hyvä nyrkkisääntö ammattimieheltä.
Muistakaa nuo voimansiirto öljytkin vähintään 3 vuoden välein.
Ilmianna
Jaa
Autovalmistajan huoltosuositus omalle autolleni on 20tkm/1v - öljynä 5W-30.

Vaikka tuo vuosi tulisi täyteen, niin itse teen määräaikaishuollot (öljynvaihdot) kilometrien mukaan, eli hieman ennen kuin tuo 20.000 km tulee täyteen. Ajallisesti tuo tarkoittaa noin noin 1v 4kk.
Ilmianna
Jaa
Vanha ketju, mutta ikuinen (kiistelyn) aihe monillekin.

Mikäli on kiinnostunut moottorin hyvinvoinnista ja pitkäikäisyydestä [ pätkävaihdoilla pitkäikäisyyttä ;-) ], niin silloin tulee autonvalmistajien ja markkinamiesten pitkien vaihtovälien autuaaksi tekevät saarnat sivuuttaa ja käyttää sitä tervettä maalaisjärkä.

Autoa vain vuoden pari pitävät laittavat ongelmat kiertoon ja marmorotiskit saavat itselleen lisää töitä ja samalla ölyntuottajat myyvät paremmaan katteen (?) "ikuisia" öljyjä autuussaarnojen saattelemana.

Ylempänä joku kertoi öljyjen kulumisesta viitaten tutkimuksiin (taitaa olla kyse niistä jenkkiforumien öljy-hifistelijöistä, jotka vievät autonsa öljyistä näytteitä laboratorioon) joiden mukaan öljyjen kuluminen olisi varsin vähästä vielä 10tkm kohdallakin.

Samalla sivuutetaan käyttötavata ja käyttöolosuhteet (Suomi vs. California) ja se miten varsinkin nykyiset dieselit ovat pakokaasujen kierrätyksineen (yksi edullisempaa teknistä toteutusta hakevan nyky-insinööri-teknologian idiotismeista, kuin laittasi letkun takapuolesta suoraan suuhunsa) moottorin kannalta todellisia nokipajoja ja likaantunut vanheneva öljy kuluttaa paikkoja ja voitelee huonommin keräten yhä enempi likaa koneeseen. Pätkä-seka-ajossa tilanne korostuu.

Sitten kun asiaan vielä lisätään vaikkapa Suomen vuositasolla olevat radikaalit lämpötilaerot kesähelteistä koviin pakkasiin ja kosteuden kondensoitumisiin, niin se on vain kannustin maltillisiin vaihtoväleihin.

Mikäli suunnittelee autoa kauan pitävänsä, niin vuosi tai 10tkm maksimi tai jopa hieman useamminkin, käytetystä öljynlaadusta riippumatta, sekä aina laadukas öljynsuodatin suodattamaan.

Vaihtovälien maltillisuus on hyvin edullinen lisävakuutus moottorille. Puhdas hyvin voiteleva öljy on moottorin elämänlanka.

Long Life-huolto on todellisuudessa lyhytnäköistä _Short Life_ ideologiaa ja markkinamiesten autuussaarnojen naivia hengittämistä.

Tuossa edellä "öljyn vaihtaja" perustellusti manitsi myös vaihdelaatikon öljyt ja listaan tulee lisätä myös takavetoisten perän öljyt joille laitan mainitsemansa manuaalilaatikkoa vastaavan linjauksen.
Ilmianna
Jaa
Niin, lisäys edelliseen. Nykyisin käytettyä autoa ostaessa ei tahdo edes uskaltaa koskea autoihin joilla on ajettu ylis 60 000 kilometriä, puhumattakana jos vielä on kyse automaattivaihteisesta autosta.

Aiemmin kun tapana oli vaihtaa öljyt ja suodatin kaksi kertaa vuodessa, syksyllä ja sitten keväällä, niin tiesi mitä moottori on saanut syödäkseen.

Niillä kuuluisilla taksi-mersuillakin ajettiin ne miljoona kilometriä mineraalien voimalla ja hyvällä huollolla. Eipä tosin moottoreissakaan ohjattu EGR-venttiilillä pakopuolelta kakkaa suoraan imupuolelle.

Nyky-takseille Long Life huoltoineen ja tyhjäkäyntikieltoineen taksitolpilla (tämä toki ymmärrettävää ympäristön kannalta) en ennusta vastaavaa elinkaarta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Toivon, että Suomessakin yleistyisi öljyanalyysien teko. Loppuisi kiistely ja oikenisi luutuneet uskomukset pikkuhiljaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
>> Toivon, että Suomessakin yleistyisi öljyanalyysien teko. Loppuisi kiistely ja oikenisi luutuneet uskomukset pikkuhiljaa.

Mikäli perustaisin laboratorion ja friikkiä asiaksvolyymia riittäisi ajan tappiin saakka busineksen materiaaliseen runsauteen, niin siinä tapauksessa tuon ajatksen kassa voisi olla samaa miltä, muutoin ei ;-)

Mielekkään maltilliset vaihtovälit laadukkaan suodattimen kera on edullinen moottorin hyvivoinnin vakuutus. Yksikertaista.

Toisin toimimalla saa sitten parsia mahdollisesti kalliiksikin tulevien enneaikaisten kulumisien seurauksia.

Mutta kuten sanottu, niin nykyisten 'Long Life' - "huoltojen" aikakautena ei tahdo edes uskaltaa ostaa yli 60tkm ajettua autoa. Nämä foorumit vain vahvistavat näkökulmaa.
Ilmianna
Jaa
Ajoin VW 1.2 TSI-koneella LL-öljynvaihtovälin 28 000 km:iin saakka. Siinä vuosihuollossa siirryin tavallisiin synteettisiin (Shell Helix Ultra 5W-40), siis vuosi/15 000 km:iin. VW-asentaja kiitteli minua valinnastani, ja kertoi, kuinka joku oli kitkutellut sen kaksi vuotta LL-öljyillä vähillä kilometreillä. Asentajan mukaan esiin oli tullut muun muassa öljysiivilän tukkeutuminen ja jokin muu vaiva, en muista: liittyikö turbon toimintaan? Ja samaahan on muistuttanut Tuulilasin kävelevä autotietäjä Tapio Ketonen. On hyvä käyttää autoa kerran vuodessa pajalla ja vaihtaa öljyt ja suodatin. Minä vaihdatin Laakkosella 45 000 km:n huollossa myös sisäilman- ja ilmanputsarin. Menee taas pari vuotta eteenpäin niiden osalta. Ei muuten merkkipajallakaan kallista: öljyhuolto suodattimineen 45 euroa, ja kun omat öljyt ei paha, ja mennään merkkiliikkeen takuulla taas vuosi. Samalla päivityksiä ja jarruja tarkastettiin. Samalla auton alustasta voi havaita ajoissa, onko muun muassa vetonivelissä alkavaa ongelmaa ja tulee voideltua lukot ja sanarat. Ketonen vielä mainitsi, että paljonkin ajavien kannattaa käyttää tavallisia synteettisiä ja vaihdattaa tiheämmin koska merkkihuollot velottavat uskomattoman kalliita hintoja öljyistä. Tavallisesta synteettisestä jopa 16-17 euroa litralta, kun kaappasin Shellin kannun Tokmannilta tarjouksesta 25 eurolla. Sanoo tarkka eläkeläiskuski.
Ilmianna
Jaa
kun kirnuaa sitä 3,5 lit. noin 15,000-20,000 km suodatin ilma-,ja sisäilman suodatin.Öljyn suodattimen vaihto on pienikustannus moottoriremontiin.
Ilmianna
Jaa
Käyttäisikö laadukkaampaa öljyä esim Diamond 5w-40 ja vaihtaisi sen 15 000 km välein - vai käyttäisikö hieman heikkolaatuisempaa mutta laadultaan riittävää Gold 5w-40 öljyä ja vaihtaisi sen 10 000 km välein?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Kannattaako tuolla päätään rasittaa? Hinnaneroa noilla alle 10 euroa. Paljonko ajat vuodessa? Jos vaihdat kerran vuodessa tai harvemmin niin kalliimpaa. Jos tulee useampi vaihto tai joudut lisäämään vaihtojen välillä niin silloin säästät muutaman euron käyttämällä halvempaa. Rahatilanteeseen tällaisten valintojen pohtiminen ei käytännössä auta yhtään ja autolle se on aivan sama. Sillä ei ole tunteita.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Olet kyllä oikeassa. Ehkei ole rahan arvoista laskeskella noita, minulle tulee noin 20 tkm vuodessa ajoa. Onhan tuokin yksi niistä auton pienimmistä kustannuksista kuitenkin...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
öljy, suodatin työ 70€ kerran vuodessa 15000km on pienikustannus.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Tuon työn osuuden voi helposti säästää, jos homman hoitaa itse. Ohjeet vaikkapa tuolta:

http://thorblog.net/minimalisti/2015-04-01-oljyn-vaihtaminen.html

Olen myös huomannut, että huoltamot veloittavat vaihtoöjystä aivan törkeästi per litra. Kun öljyt ostaa 20l kanisterissa, saa öljyä monta kertaa halvemmalla per litra. Mutta kuten todettua, säästää ei kannata ainakaan venyttämällä huoltoväliä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
En viitsi lijata käsiäni sekä ryömiä siellä autonalla ja kuskata sitä jäteöljyä sitten vielä keräyspisteeseen.
Ilmianna
Jaa
8-10tkm välein. Valmistajan suositusten mukaiset öljyt (mielellään 0W...) ja MANN-suodatin.
Ilmianna
Jaa
Kerran vuodessa kun vaihtaa niin hyvä tulee, jos kilsoja tulee vuodessa yli 20k niin sitten 2kertaa. Tärkeimpänä asiana muistuttaisin kaikkia automaattilaatikon omistajia siitä että vaihtakaa ne laatikon öljyt 50tkm/3vuoden välein, ja nimenomaa huuhtelu(munuais)koneella. Öljynlaihduttimeen ja turbiiniin(jos sellainenon) jää litroittain likasta öljyä. Ja tärkeimpänä, LAATIKON SUODATIN!

Esim audin laatikot ovat huonoja kestämään yleensä siitä johtuen että audi aikanaan väitti että öljyjä ei tarvitse lootaan vaihtaa koskaan. Noh eihän niitä ekaan 200tkm tarvinukkaan, sitten laatikko alkoikin olemaan loppu. Nyt kun asiasta tiedetään niin monet automaatit kestää tehokkaissakin kokoonpanoissa yli 500tkm ilman remppaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Miksi öljyä ei voi vaihtaa kunnon perusteella ?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Jukaasi kirjoitti:
Miksi öljyä ei voi vaihtaa kunnon perusteella ?
Mitä ihmettä tarkoitat? Ei jymmärrä ?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Niin tarkoitan sitä että ei öljy mene pilalle vuodessa eikä kahdessa vuodessakaan.

Voi olla mahdollista että öljy on käyttökuntoista vielä 50000km jälkeen. Ja vaikka öljy on mustaa ei sekään tarkoita että öljy on käyttökelvotonta.

Jos joku sanoisi että vaihda auton renkaat vuoden välein vaihtaisitko vaikka ne ovat ihan käyttökelpoisia?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Korjaaan sen verran että öljy ei mene itsestään pilalle vuodessa eikä kolmessakaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
laatikkoöljyä kun CVT-laatikossa ei ole tyhjennysroppuakaan. Ehkäpä laatikon kyljestä täyttöreiästä (?) saisi jollain imulla edes osan vanhasta öljystä pois ja uutta tilalle. Täytyy katsoa vai onko jollain kokemusta laatikkoöljyn vaihdosta hybridiin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Aloitukseen vaan ihan sen verran että mitä aloittaja ajaa 10000 tonnia vuodessa, hiekkaa vai sepeliä.
Ilmianna
Jaa
Testivoittaja Mannol tietenkin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Mannol moottorissa=Sama ääni kuin sepeliä moottorissa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
En vaihda öljyjä koskaan.
Ilmianna
Jaa
Milloinkas ne sitten vaihdetaan kun ajotietokone sanoo että öljyn käyttöikä 48%.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Öljyn käyttöikä 48% ?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Minä vaihdan 5000 Tkm välein Opeliin öljyt. Nyt vaihdoin venttiilikopan tiivisteen ja nokka akselit ei yhtään kuluneet tai urilla. Ja Opelilla sentäs ajettu 246 000 Tkm. Öljynä ollut mobil 0w-40. Tämä on halpaa koneremonttia.
Ilmianna
Jaa
Vähemmän kuin 5 tkm ajavat voivat hyvin vaihtaa öljyt kahden vuoden välein. Riippuu paljolti ajetaanko talvella esilämmitetyllä moottorilla ja ajetaanko yhtään pidempää matkaa säännöllisesti. Dieselissä öljynvaihto on paikallaan aina jokavuosi. Bensakoneessa on monasti puhtaan näköiset öljyt vielä 5 tkm kohdilla. Sitä tulee ihmeteltyä, että miksi vaivautua.

Nykyaikaisia öljyjä ei tarvitse suinkaan, edes halpiksia vaihtaa 5 tkm välein orjallisesti. Tottakai moottori kestää vaikka lapsenlapsille jos jatkuvasti lutraa öljyjen kanssa, mutta siinä ehtii koko auto hajota ennen kuin moottori hajoaa. Se on näitä omantunnon juttuja ja kyllähän siinä mielenrauhan saa kun vaihtaa joka vuosi vaikka ei paljon edes ajaisi.

Manuaalilaatikkoon öljynvaihtoväli voi surutta olla 6v ja 60tkm -100tkm.
Ilmianna
Jaa
Moottoriöljyn vaihdosta ei kannata suurta stressiä ottaa, kunhan niitä öljyjä edes joskus vaihtelee. Nykyiset halpis-öljytkin menee helposti 15tkm ennenkuin lisäaineistus alkaa olla loppu (=voitelu heikkenee)

Yleensä se muu auto hajoaa siitä moottorin ympäriltä ensin ja siinä vaiheessa kun murskain sen ropposen nielasee, onko aika sama onko moottori uudenveroinen vai ei..
Ilmianna
Jaa
Itsellä tulee vuosittai ajettuja kilometrejä 25tkm -30tkm ja olen kolmeen viimeseen autoon vaihtanu öljyt 5tkm-10tkm välein hyvillä öljyillä esim Castrol ja Motul. Hyvällä mielellä voi ajella reissuhommia ja jos koneeseen tulee jotain niin ei pitäisi olla öljyn laadun eikä vaihtovälin aiheuttamaa. Itse en luota noihin 30tkm vaihtoväleihin vaikka olisi mitä öljyjä käytössä. Kun miettii koneen toimintaa, missä ja miksi öljy sielä kiertää niin on erittäin halpa huolto muoto auton koneistolle. Tämä oma mielipide.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Ja tämä ajattelu tapa tähtää siis pidemmälle aikavälille esim 200tkm-300tkm asti. Kyllähän autot kestää vaikka 60tkm öljyn vaihtoväleillä mutta jossain kohtaa ne tulee kyllä sit näkyviin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ajan öljyillä noin 10tkm-13tkm, joka tulee vuodessa, jos ajaisin paljon niin vaihtaisin 2 kertaa.

Öljytila on autoissa pieni ja tehoa otetaan paljon palamisen karstat kertyy öljyyn = pyörii moottorissa, likainen öljy kuluttaa konetta nopeammin koska öljy ei ole puhdasta. Aika moni 30tkm huoltovälin auto kuluttaa aika paljon öljyäkin.. vai

Autovalmistajat laittavat esim noi 30tkm vaihtovälit vain ja ainoastaan siksi että auton "ostajille" jää mielikuva helposta pitkästä huoltovälistä. Moottorin voitelu on aika alhaalla asteikossa.

Kulut minulle eilisen huollosta

Öljyt 26eur
ösuodatin 6eur
isuodatin 11eur
sisäilma 10eur
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Yeps. Autonvalmistajien km suosituksia kun kattelee niin ölbböjen vaihtoväli on aika hurja mutta jos vastaavasti katsoo öljynvalmistajien suosituksia niin vaihtoväli on usein paljo tiheämpi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Kuinka usein öljynvaihto?

Kuinka usein pitäs vaihtaa öljyt? Kerran vuodessa vai harvemmin. En aja paljon ja olen aina vaihtanut öljyn kerran vuodessa mutta onko liian usein? Niin, ajan vaan jotain 10000t/v.

Kiitos!

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta