Takaisin kunnalliseksi?

Accept

Helsingin kaupungin virkamiehet pohtivat joukkoliikenteen kunnallistamista yhtenä vaihtoehtona torjua mahdolliset Nobina Oy:n kantelun seurauksena tulevat EU-sanktiot. Positiiviset kokemukset palvelutuotantojen ottamisesta takaisin kuntien omaan hoitoon esimerkiksi terveydenhuollon alalta herättävät keskustelua. Juristit tutkivat!

57

451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Järkeä ajatuksessa

      Tuossa on järkeä, kuntaalan Jhl sopimus takaisin voimaan, pitempi vuosiloma ja sosiaaliset edut, lyhyempi työaika, näin henkilökunta tyytyväisempää ja parantaa työssä jaksamista.
      Bussiliikenne raitiovaunupuolen kanssa yhteen ja sama kunnallinen sopimus, raitiopuolella ollaankin paljon tyytyväisempiä työhyvinvointiin.

      • Ala Vaihdettu

        Niinpä juuri. Oli vaan pakko ensin irrottautua aiemmin hyvin toimivasta liikennelaitoksesta ja entistä suurempien tappioiden saattelemana palata lähtöruutuun ja todeta että vanha konsti olisi taas ollut parempi kuin bussillinen uudistuksia. Mutta hyvä jos virkamiehet tulleet vähän jo järkiinsä palauttaakseen bussiliikenteen ratikkapuolen kanssa yhteen uudelleen.


      • ........

        Enpä tiä jhl sopparista sidonnaisia tulee ainakin lisää .


    • Ari Kähärä

      Kunnallinen joukkoliikenne? Tosin mitään kunnallista jokkoliikennettä ei pidä edes olla, sillä sen vaikutus sekä kunnan, että kuntalaisten kukkaroon on suhteeton suhteessa saatuun hyötyyn. Helsingissä ei pidä olla kunnallista joukkoliikennettä, sillä sen hinta ei kompensoi saatua hyötyä. Erilliset mittarit mitä käytetään PK-seudun julkisen liikenteen hoidon mittaamiseen ei oikein ole kohillaan, siil jo se että missä mitataan, miten mitataan ja kuinka paljon mitataan. ei kohtaa todellisuutta. Oikeesti vain ajetut km määrittävät,, että missä mennään. Jos halutaa oikeaa asiakas tyytyväiyyttä mitata, niin se ei onnistu kahden pysäkinvälilsellä mittauksella, joita nykyisin näkee. HSL.n pitää laitta 2-3 kertaa vuodessa joka talouteen kysely (palautuskuorella) tai nettivastauksella, jotta missä oikeesti mennään ja mitä oikeesti kaivataan tai mistä on tarve parantaa. Mitään ilmaistahan tuokaan ei toki ole, mutta jos taas pitkällä aikavälillä halutaan asioita kehittää ja parantaa sekä tilaajan, että myös toimijoiden taholta, niin pieni panostus on tarpeen.

      • onnibus

        Onnibussi tulee ja valtaa helbin linjat ja varikon.


      • fhm
        onnibus kirjoitti:

        Onnibussi tulee ja valtaa helbin linjat ja varikon.

        ja paskat tulee.onnibus ei kestä ku pari vuotta niin lopettaa.


      • Kelokalle

        Diibadaaba. Debattia ja mitä nitä nyt olikaan... Orientoitua jne...
        Karjalan maill..guuulda gägösed gugguu...


    • kelo kuinka sä

      oletkin osannut ottaa itsellesi noin itseäsi kuvaavan nicin. KELOkalle, kun osoittaa kyllä erinomaisen hyvin sua ja sun kommenttajasi.

      • Kelokalle

        Ai pahus. Toi sun yksi sanonnoistasi NICCI vielä unohtui listasta. Sulla on noi sivistyssanat hallussa ,mutta muusta sivistyksestäsi voitaneen olla toista , jopa kolmattakin mieltä. Eihän Perussuomalaisissakaan tulevaisuus kukoistanut ,mutta onhan onneksi niitä vasemmistopuolueita joihin kelpasit. Armosta.


      • Rahat pois
        Kelokalle kirjoitti:

        Ai pahus. Toi sun yksi sanonnoistasi NICCI vielä unohtui listasta. Sulla on noi sivistyssanat hallussa ,mutta muusta sivistyksestäsi voitaneen olla toista , jopa kolmattakin mieltä. Eihän Perussuomalaisissakaan tulevaisuus kukoistanut ,mutta onhan onneksi niitä vasemmistopuolueita joihin kelpasit. Armosta.

        Pääkaupunkiseudun joukkoliikenne vaan markkinaehtoiseksi ja tukea ei tarvita laisinkaan. Säästyy kymmeniä miljoonia €uroja vuosittain.
        Kaupungin peruspalveluihin ei kyllä kuljetustoiminta kuulu laisinkaan.
        Näin helposti sitä rahaa voidaan säästää tehokkuuden ja kilpailun avulla. Joskus tuntuu että poliitikot jotka ovat päättämässä ovat todella tyhmiä. Vihervasurit varsinkin eivät omaa minkäänlaista kustannusälyä, sehän näkyy jo tämän maan energia verotuksessakin.
        Joukkoliikenne on muuten jo sosialisoitu kunnille melko täydellisesti, joten ideanne ovat vähän myöhässä.


      • kuka hitto on
        Kelokalle kirjoitti:

        Ai pahus. Toi sun yksi sanonnoistasi NICCI vielä unohtui listasta. Sulla on noi sivistyssanat hallussa ,mutta muusta sivistyksestäsi voitaneen olla toista , jopa kolmattakin mieltä. Eihän Perussuomalaisissakaan tulevaisuus kukoistanut ,mutta onhan onneksi niitä vasemmistopuolueita joihin kelpasit. Armosta.

        vasemmmistopuolueessa? APUVA! Eihän kukaan Arhinäkeä lukuunottamatta ole vassareissa. Kelo, ettei sulla nyt vaa ois ihan kelottuneita tietoja ja olettamuksia.


      • Kelokalle
        kuka hitto on kirjoitti:

        vasemmmistopuolueessa? APUVA! Eihän kukaan Arhinäkeä lukuunottamatta ole vassareissa. Kelo, ettei sulla nyt vaa ois ihan kelottuneita tietoja ja olettamuksia.

        Nimiä mainitsematta täällä paljonkin suureen ääneen esillä oleva Expersu.


    • mister käteinen

      kokkareiden kilpajuoksu tulee hiljalleen päätökseen ja aletaan taas ajatteleen ihmistä ja työntekijää!!

    • kilpailu vääristymä

      Kuljetusliikkeet hoitaa vaan ajamisen ja jättää liikennesuunnittelukustannukset kunnille. Säästetyillä rahoilla paisutetaan HSL:n organisaatiota.

      • Ilman yksityisiä

        Bussiyrityksiä ei koko HSL.n ja PK-seudun joukkoliikenne jäisi hoitamatta. HKL ja senjälkeinen HELP on ollut silkka rasite kaupungille, että myös X- ytv.lle ja nykyiselle HSL.lle.. Kunnallinen palveluntarjoaja, joka kilpailee kunnallisesta palveluntarjoamisista! HALOO: Eihän voi olla sekä palvelun tilaaja, että sen tarjoaja yhtäaikaa ja sitten muka esittää kilpailevia tajouksia ja siten voittaa linjoja, kun kaupunki kompensoi ja siten torppaa muiden mahdollisuudet. Ilmankos HKL ja sittemmin HELB on toimineet tappiolla jatkuvasti. Miljoonia kassaan ja muiden taskuista, eikä siltikään toiminnat ja palvelut pelaa.Kunnallinen joukkoliiknne on ns. perseestä ja lisää vain kuluttajien ja veronmaksajien kustannuksia.


      • jukkiiik
        Ilman yksityisiä kirjoitti:

        Bussiyrityksiä ei koko HSL.n ja PK-seudun joukkoliikenne jäisi hoitamatta. HKL ja senjälkeinen HELP on ollut silkka rasite kaupungille, että myös X- ytv.lle ja nykyiselle HSL.lle.. Kunnallinen palveluntarjoaja, joka kilpailee kunnallisesta palveluntarjoamisista! HALOO: Eihän voi olla sekä palvelun tilaaja, että sen tarjoaja yhtäaikaa ja sitten muka esittää kilpailevia tajouksia ja siten voittaa linjoja, kun kaupunki kompensoi ja siten torppaa muiden mahdollisuudet. Ilmankos HKL ja sittemmin HELB on toimineet tappiolla jatkuvasti. Miljoonia kassaan ja muiden taskuista, eikä siltikään toiminnat ja palvelut pelaa.Kunnallinen joukkoliiknne on ns. perseestä ja lisää vain kuluttajien ja veronmaksajien kustannuksia.

        pitäähän ne kustannukset jonkun maksaa,miksi ei siis ne jotkä palvelua käyttää??


    • Kilpailun tulos

      Bussit täysin romuna jo muutamassa vuodessa huollonpuutten vuoksi. Kuljettajien työolosuhteet täysin kuralla. Mikään ei periaatteessa puolusta yksityisten palvelujen käyttöä. Kunnallisen puolen pitää saada talous kuntoon niin ei mitään eroa eikä etua käyttää yksityisiä palveluja. Kilpailutuksessa syntyy vaan yksi uusi välistävetäjä.

      • sulle tiedoksi

        kilpailun tulos, että väitteesi kuskien kuralla oloista (yksityisellä) tai bussien romuna olemisesta ei kestä päivänvaloa. Olisi syytä ensin tietää jotain ja vasta sitten heittää noita kommentteja. Joukkoliikenne pitää olla selkeästi kilpailutettu ja oikeasti ilman, että mukana on kunnan tukema liikennelaitos/oy jota keinotekoisesti pidetään verovaroilla hengissä ja sitenvääristetään koko kilpailutusta.


      • Kilpailun tulos
        sulle tiedoksi kirjoitti:

        kilpailun tulos, että väitteesi kuskien kuralla oloista (yksityisellä) tai bussien romuna olemisesta ei kestä päivänvaloa. Olisi syytä ensin tietää jotain ja vasta sitten heittää noita kommentteja. Joukkoliikenne pitää olla selkeästi kilpailutettu ja oikeasti ilman, että mukana on kunnan tukema liikennelaitos/oy jota keinotekoisesti pidetään verovaroilla hengissä ja sitenvääristetään koko kilpailutusta.

        Eikö se käy todisteesta kun on järjestetty lakko autojen huonon kunnon ja työolojen puolesta. Mitä vielä haluat? Pitääkö ajaa kunnon kolari jarruttomalla linja-autolla että uskotaan?


      • Kerro meille
        Kilpailun tulos kirjoitti:

        Eikö se käy todisteesta kun on järjestetty lakko autojen huonon kunnon ja työolojen puolesta. Mitä vielä haluat? Pitääkö ajaa kunnon kolari jarruttomalla linja-autolla että uskotaan?

        Miksi ihmeessä olet liikenteessä jarruttomalla autolla?


      • Pitäis kysyä syyllis
        Kerro meille kirjoitti:

        Miksi ihmeessä olet liikenteessä jarruttomalla autolla?

        Varmaan pitäis kysyä siltä kuskilta joka lähti jarruttomalla bussilla liikkeelle. Työnjohdolle ei ainakaan tullut moitteita vaikka tiesi että auto ei ole kunnossa.


    • Talousmies.

      Kyllä se selkeintä on, että Helsingin bussiliikenne palautetaan Hkl:n ja Helsingin Kaupungin hoitoon ja yhtiön johto vaihtoon.
      Yksityisten monopoli asema, heikentää palvelua ja nostaa lipun hintoja ja lisää ajamattomia lähtöjä, kuten on huomattu eräänkin ulkomaisen firman toiminnasta..
      Kuljettajien työaika takaisin 7.39 tuntia päivä, ratikan kanssa yhteen, linjavaalit takaisin ja säilyy kuntapuolen lomaoikeus.
      Tämä lieneekin nyt tavoitteena ja näin Helsingin liikenne kulkee ja palvelu toimii.

      • talouskurallamies

        Sitten sä heräsit unesta.


    • ai sitten toimii?

      Sittenkö joukkoliikenteessä olisi taas kaikki hyvin kun yksi yhtiö toimisi verovaroilla oikein virallisesti ja "kilpailisi" linjoista ! Ainoa oikea tapahan olisi sitten ottaa koko joukkoliikenne hoidettavaksi verovaroilla mutta siihen ei taitaisi löytyäkään rahaa. Nyt siis haetaan mallia joka täyttäisi kilpailun kriteerit niin että yksi yhtiö toimisi veronmaksajien tukemana ja muut sitten raakojen kapitalististen pelisääntöjen mukaan. Yksinkertaisesti homma ei voi toimia niin kuten jo vuosia että joku "kilpailee" veronmaksajien tuella ILMAN TUKEA SAAVIA vastaan ! Toisaalta tämä malli varmasti olisi/on tehokas puristamaan kaikki irti niistä yhtiöistä jotka vielä kilpailussa pärjäisivät, mutta kaikkien markkinatalouden pelisääntöjen vastainen.

      Nyt on puurot ja vellit pahasti sekaisin julkisen ja yksityisen toiminnan kanssa, eikä liikenne ole ainoa missä touhu on metsässä!

    • Talousmies.

      Helsingin kaupunki voisi hoitaa oman liikenteensä kuten ennenkin, yksityiset kilpailisivat seutuliikenteestä ja muiden kaupunkien sisäisestä liikenteestä.
      Yksityisiä ei tarvita huseeramaan Helsingin sisäiseen liikenteeseen, homma toimi ennenkin ja tulee toimimaan näin tulevaisuudessa.

      Silloin kun kaupunki hoiti oman liikenteensä, ei valtuksia ollut, homma kannatti ja työhyvinvointi oli korkea, mikään Eu-Laki ei pakoittanut kilpailuttamaan kaupungin omaa liikennettä, vain seutuliikennetä koski eu-direktiivi ja tähän palataan, kun kaupunki ottaa oman bussiliikenteensä takaisin hoitaakseen ja turha yhtiö lopetetaan.

      Bussi ja raitiopuoli yhdistetään, tämä närästää yksityisiä yrityksiä, jotka huonolla palvelullaan vain rahastavat kaupunkia ja pääoma kiertää ulkomaiden kautta.

      • xrgd

        Tutustu nyt vaikka niihin laikeihin ensin.


      • gona3
        xrgd kirjoitti:

        Tutustu nyt vaikka niihin laikeihin ensin.

        mihin laikeihin?


    • Selvää faktaa

      Ainoa oikea vaihtoehto on ottaa bussiliikenne takaisin kaupungin haltuun, huonosti hoidettu Helb lopetetaan ja Hkl konserni palaa bussiliikenteen hoitajaksi kuntasopimuksella, yksityiset saavat Akt sopimusksellaan ajaa ja lakoilla.

      Aivan turhaa elättää yksityisiä liikenneittöisijöitä kaupungin kustannuksella, Helsingin kaupungin liikenne on tarkoitettu helsinkiläisten kulkuvälineeksi ja sen homman hoitaa parhaiten helsingin kaupunki, kuten Metro ja raitioliikenteessäkin tapahtuu.
      Tämä tulee toteutumaan.

      • tapsakka

        Juurikin näin.


    • vai "elättää" yksit

      Jopas on poijiilla hauskat jutut! Tämä kilpailuttaminen on tasan laskenut kustannuksia ja nimenomaan yksityisillä touhu on kustannustehokasta koska joutuvat kilpailemaan veronmaksajilla tuettua yhtiötä vastaan. Nykyinen malli sopisi varmasti kaupungin taloudelle mainiosta kokonaisuutena koska liikenteeseen kuluva rahamäärä on pienenpi juurikin siitä syystä että nämä yksityiset kilpailijat joutuvat kiristämään kaiken toiminnastaan äärimmilleen jotta homma olisi jotenkin kannattavaa edes.

      Täällä jotkut luulee sitten että kun kaupunki ottaisi itse hoitaakseen kaiken niin hinnat laskisi..! Siellähän ollaan jo "kilpailtu" sisäisistä linjoista ja niitäkin tämä kustannustehokas yhtiö häviää yksityisille vaikka tarjoukset on niin halpoja että tappiota tulee vuosittain ihmeteltäväksi että kukas makselisi bussiyhtiön miinukset taas kerran ! Kannattanee miettiä ennen kuin latelee älyttömyyksiä päästään kuten em kaupungin hoitaman liikenteen halpuuden. Se voi olla tosin eri asia että olisiko silloin kuljettajat, matkustajat ja palvelukin laadukkaampaa..

      • akt rikkuri 8

        hyvä, sä osuit asian ytimeen.. asia on juuri noin.. valitettavasti.. kilpailu ei
        toimi suomessa jos on vain yksityisiä liikennoitsiöitä.. tää nykyinen rakenne
        on kaiketi paras.. vaikka se kyllä rikkoo kilpailulakia ja laittaa kunnallisen
        yrityksen parenpaan asemaan kun voidaan pääomittaa verovaroin...
        itse olen kyllä sitä mieltä, että kustannuksia saataisiin alas, jos reitistöä harvenettaisiin ja turhat vuorot pois..päälekkäisyyksiä pitäisi poistaa kovalla kädellä.
        hyvä esimerkki turhakkeesta on kutsu plus. kuljettajat ulkoiluttavat autojansa
        yksikseen lähes aina.. ja veronmaksajat maksaa..


      • Yrittäjänä 35 vuotta
        akt rikkuri 8 kirjoitti:

        hyvä, sä osuit asian ytimeen.. asia on juuri noin.. valitettavasti.. kilpailu ei
        toimi suomessa jos on vain yksityisiä liikennoitsiöitä.. tää nykyinen rakenne
        on kaiketi paras.. vaikka se kyllä rikkoo kilpailulakia ja laittaa kunnallisen
        yrityksen parenpaan asemaan kun voidaan pääomittaa verovaroin...
        itse olen kyllä sitä mieltä, että kustannuksia saataisiin alas, jos reitistöä harvenettaisiin ja turhat vuorot pois..päälekkäisyyksiä pitäisi poistaa kovalla kädellä.
        hyvä esimerkki turhakkeesta on kutsu plus. kuljettajat ulkoiluttavat autojansa
        yksikseen lähes aina.. ja veronmaksajat maksaa..

        Ainoa toimiva systeemi on kunnon markkinatalous ja silloin ei kannattamattomia linjoja ajeta. Nykyinen kunnallinen hallinto, joka kilpailuttaa yrittäjän kuralle, ei ole kenenkään etu. Hallinto sen kun turpoaa turpoamistaan.
        Vihervasurit ovat saaneet joukolliikenteen kustannukset tappiin ja autoja ajelee turhanpäiten parilla matkustajalla siellä täällä, todella ekologista.
        Yhteiskunnan verovaroin tukemat yhtiöt tulee ensimmäiseksi heivata verovaroja tuhlaamasta.


      • asda

        se pitäs stadin ottaa sisäiset linjat omaan hoitoonsa ja potkasta nuo yksityiset pellolle.yksityiset vois hoitaa junttien linjat ja stadi omansa.


      • Totta mooses...
        asda kirjoitti:

        se pitäs stadin ottaa sisäiset linjat omaan hoitoonsa ja potkasta nuo yksityiset pellolle.yksityiset vois hoitaa junttien linjat ja stadi omansa.

        Kerro miten se onnistuisi?
        Eli sinä kannatat paluuta siihen entiseen(kunnan sisäiset HKL, Espoon auto ja Vantaan liikenne), mutta se vain ei ikävä kyllä ole mahdollista.


      • iso dirika
        Yrittäjänä 35 vuotta kirjoitti:

        Ainoa toimiva systeemi on kunnon markkinatalous ja silloin ei kannattamattomia linjoja ajeta. Nykyinen kunnallinen hallinto, joka kilpailuttaa yrittäjän kuralle, ei ole kenenkään etu. Hallinto sen kun turpoaa turpoamistaan.
        Vihervasurit ovat saaneet joukolliikenteen kustannukset tappiin ja autoja ajelee turhanpäiten parilla matkustajalla siellä täällä, todella ekologista.
        Yhteiskunnan verovaroin tukemat yhtiöt tulee ensimmäiseksi heivata verovaroja tuhlaamasta.

        Taitaa olla yhden miehen yritys, ajaa vanhalla pommilla ja polkee hintoja.


      • asda
        Totta mooses... kirjoitti:

        Kerro miten se onnistuisi?
        Eli sinä kannatat paluuta siihen entiseen(kunnan sisäiset HKL, Espoon auto ja Vantaan liikenne), mutta se vain ei ikävä kyllä ole mahdollista.

        se on jokaisen kunnan oma asia miten tekee,mutta ainoa toimiva ratkaisu on takasin hkl:n siipien suojiin.eli minä kannatan paluuta entiseen ainakin stadin liikenteen osalta.


      • Totta mooses...
        asda kirjoitti:

        se on jokaisen kunnan oma asia miten tekee,mutta ainoa toimiva ratkaisu on takasin hkl:n siipien suojiin.eli minä kannatan paluuta entiseen ainakin stadin liikenteen osalta.

        Kerro mikä tekee tuosta paluusta toimivan ratkaisun ja vielä siten ettei se riko EU säädöksiä asiasta?
        Ideahan voi olla hyvä, mutta mahdoton toteuttaa.


      • gear
        Totta mooses... kirjoitti:

        Kerro mikä tekee tuosta paluusta toimivan ratkaisun ja vielä siten ettei se riko EU säädöksiä asiasta?
        Ideahan voi olla hyvä, mutta mahdoton toteuttaa.

        ei oo mahdoton toteuttaa.ajakoot sopparinsa loppuun ja sitten ei enää kilpailua sisäsillä linjoilla.


      • Totta mooses...
        gear kirjoitti:

        ei oo mahdoton toteuttaa.ajakoot sopparinsa loppuun ja sitten ei enää kilpailua sisäsillä linjoilla.

        Kerro miten sen teet kun olet tutustunut huolella tuohon asetukseen.

        http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2007:315:0001:01:FI:HTML


      • maisteriäo163
        asda kirjoitti:

        se on jokaisen kunnan oma asia miten tekee,mutta ainoa toimiva ratkaisu on takasin hkl:n siipien suojiin.eli minä kannatan paluuta entiseen ainakin stadin liikenteen osalta.

        Ja minä kannatan bussiliikenteen lopettamista koko pääkaupunkiseudulta. Tiet vapaaksi että pääsen jaguarilla ajelee.


      • gear

    • Moosekselle

      Ei kukaan ehdota että palattaisiin vanhaan vaan vanhanmallin parannettuun versioon. Paremmalla suunnittelulla voidaan kustannusrakennetta muuttaa niin että se on yhtä tehokas.

      • Et ihan älyllinen

        nm. moosekselle. Lainaan sua "Ei kukaan ehdota että palattaisiin vanhaan vaan vanhanmallin parannettuun versioon. Paremmalla suunnittelulla voidaan kustannusrakennetta muuttaa niin että se on yhtä tehokas". HELB toteutti tuota vanhaan pohjaavaa parantamista, mutta mikä oli lopputulos? Ihan samat ongelmat, mutta vain helkatisti kuluja kasvaneena. Eli mikä oli se tehokkuuden kasvu, jota uumoilit vastauksessasi? Mitä suunniteltiin paremmin ja mikä oli parannus kustannustehokkuuteen. (lukuunottamatta kasvanutta tukea veronmaksajilta/kaupungilta)


      • matuska
        Et ihan älyllinen kirjoitti:

        nm. moosekselle. Lainaan sua "Ei kukaan ehdota että palattaisiin vanhaan vaan vanhanmallin parannettuun versioon. Paremmalla suunnittelulla voidaan kustannusrakennetta muuttaa niin että se on yhtä tehokas". HELB toteutti tuota vanhaan pohjaavaa parantamista, mutta mikä oli lopputulos? Ihan samat ongelmat, mutta vain helkatisti kuluja kasvaneena. Eli mikä oli se tehokkuuden kasvu, jota uumoilit vastauksessasi? Mitä suunniteltiin paremmin ja mikä oli parannus kustannustehokkuuteen. (lukuunottamatta kasvanutta tukea veronmaksajilta/kaupungilta)

        Helbbiä ollaan myymässä nyt venäjälle. Tulee mafia vetoinen.


      • apuvalaiset
        Et ihan älyllinen kirjoitti:

        nm. moosekselle. Lainaan sua "Ei kukaan ehdota että palattaisiin vanhaan vaan vanhanmallin parannettuun versioon. Paremmalla suunnittelulla voidaan kustannusrakennetta muuttaa niin että se on yhtä tehokas". HELB toteutti tuota vanhaan pohjaavaa parantamista, mutta mikä oli lopputulos? Ihan samat ongelmat, mutta vain helkatisti kuluja kasvaneena. Eli mikä oli se tehokkuuden kasvu, jota uumoilit vastauksessasi? Mitä suunniteltiin paremmin ja mikä oli parannus kustannustehokkuuteen. (lukuunottamatta kasvanutta tukea veronmaksajilta/kaupungilta)

        Kaikki helbbiläiset menkää kyykkyyn..alemmas, alemmas, alemmas!


      • asda
        apuvalaiset kirjoitti:

        Kaikki helbbiläiset menkää kyykkyyn..alemmas, alemmas, alemmas!

        vedä sinä poju tumppuun.


    • Moosekselle

      Et sitten vielä älynnyt että nyt ei toteutettu muuta kun yhtiöittäminen. Sehän ei yksistään muuta tilannetta. Kustannus säästöt on toteutettavissa mutta se vaatii rankkoja toimenpiteitä joita ei ole tehty.

    • Tallinna Da Da!

      Antakaa Virolais kuskit hoitaa joukoliikennetta kun selvästi osaavampi kuin suomalaisi ja 50% halvempi ;)

    • Klovin miäs

      Näin on ja sitten osa suomalaisista rikkuri/pepunnuolijat, mitä tulee helbbiin, nin se on huonosti hoidettu ja johtajat nostaa vaan isoa palkkaa.
      Onnibussi voi olla vakava ostajaehdokas helbille.

      • Partajugi

        No niin ja sitten itse asiaan : Parta-Jugi tarjoaa sovintokaljat ystävälleen Gay-Aharalle, alias A. Kähärälle Kontulan Helmigrillissa perjantaina 24.3 klo 18 ja tarjoaa sovinnonkättä ja keskustelee samalla jos on anteeksiannettavaa tai pyydettävää.
        Tervetuloa sankoin joukoin seuraamaan ja todistamaan tätä historiallista tapahtumaa paikan päälle, piikki on auki. Ei ole diibadaabaa, kuten Kähärä käyttää tätä sanamuotoa, munasaantoa.
        - Sankarin, Käkkyrän, on vain itse tultava paikalle. Muutenhan se ei onnistu se sovinnonteko.


    • Karjuheinolasta

      Kohta saadaan nauttia vaalivoittokaljoja kun vasemmistopuolueet voittavat vaalit.
      Porvari nukkuu jo nyt huonosti.
      Fillaristeille erillinen fillarointivero ja homoilta korotettuna.

      • Anonyymi

        No niin...Kuinkas sitten kävikään ???

        Vaalivoitto tuli duunareille ja kikyt häipyi ja lakot alkoi kun työnantajat vähän luulivat että kaikki heikennykset menee tosta vaan läpi. Vaan eipäs enää menekään !!!

        Nyt nukkuu porvari huonosti ja fillaristit ja etenkin fillaristihomot pannaan ahtaalle !

        Helmessä tänään tavattavissa Jugin kanssa 18 eteenpäin jos kysyttävää jollakulla.

        Talkoo-Taavetti


    • Anonyymi

      Parasta siirtyä markkinaehtoiseen joukkoliikenteeseen, nyt joukkoliikennetuki jo 380 miljoonaa vuodessa, nyt järkeä tähän touhuun.

    • Anonyymi

      KIKYt häipyi ja seuraavaksi on sidonnaisuustuntien vuoro ja alkamaan 8 tunnin päivät kuten muillakin aloilla.
      Ai miten toteutetaan ? No siten kun muillakin aloilla. 8 tunnin aamu ja iltavuorot vaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4975
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1253
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe