Ärsyttäviä sanoja ja sanontoja, mikä Sinua ärsyttää?

Salmikki

Kurkottelin tuossa illansuussa keittiön kaapin ylähyllylle ja sieltähän mätkähti eilen sinne huolimattomasi asettamani kahden kilon vehnäjauhopussi päähän. Tarkoitus oli ottaa sieltä vain ruisjauhopussi paistettavien muikkujen leivittämistä varten eikä millään muotoa ollut tarkoitus jauhottaa itseä. Piti tietysti siivota ja sitten pölistää jauhot itsestä ja käydä vielä suihkussakin. Vähän päätä jomottaa vieläkin, toivottavasti ei aivotärähdystä.

Tuokohan aiheutti sen että kun kuulin sanan niinku, niin päässä vinksahti. Toinen ärsyttävä sana on elikkä, jota vieläkin kuulee. Kerran kurssilla päätin pelata hevonpaskabingoa ja vetasin viivan aina kun kuulin sanan elikkä. Jos tulee sata, niin kiekaisen että hevonpaskaa. Pääsin lukuun 110 sinä päivänä vaan en tohtinut huutaa, säälin luennoitsijaparkaa ja mitähän työnantaja olisi sanonut?
Tärkeilevät ihmiset viljelevät sanaa itse asiassa, kun kysyy jotain, niin vastaus alkaa " itse asiassa....
Ja sitten oumaigaad kun kaikki on nykyisin juurikin näin oikeesti huikeeta tai ihqua.
Minua ärsyttää myös tyypit, jotka aloittavat lauseensa aina että "minun mielestäni" Kenen muun mielipiteitä sitä esittää kuin omiaan?
Urheilijatkin tekevät oman suorituksen. Kenen muun?

Onhan noita sanoja muitakin kuten; sikahyvä, sikapaljon, tahtotila, epämukavuusalue, loppupeleissä, lopputulema, lähestulkoon, katu-uskottava, tota, tota noin, pitkässä juoksussa,voimaannuttaminen, kokonaisvaltainen.
Viihdeohjelmien ja mainosten sanonnat jäävät aina joksikin aikaa pyörimään kuten saletisti natsaa, elämä on, täh, ninnannunnannaa , vai mikä se oli jne...

Täällä nettimaailmassa ei tarvitse tietysti nipottaa, pääasia on että ymmärtää tekstin siinä olevista kirjoitusvirheistä tai väärin kirjoitetuista yhdyssanoista huolimatta. Itse olen varovainen arvostelemaan toista, koska hänen taustaa ei tiedä. Kirjoittajalla voi hyvinkin olla sellainen sairaus tai vamma että hän ei itse ymmärrä kirjoittavansa väärin, lukihäiriö, mukautettu koulu taustalla, näkövamma, ehkä alkava muistisairaus, joka hämärtää todellisuutta.

Tässä sopiva aasinsilta tuohon ymmärtämiseen. Olin ehkä viisitoista vuotta sitten ryhmänjohtajana eräällä yhdistysmatkalla. Pysähdyimme kahville ruotsinkielisellä alueella. Kaakattava akkalaumamme pulisi kassajonossa eikä ymmärtänyt kassaneitiä kun hän ei muka osannut suomea. Huikkasin jonon alkupäähän, että myyjätär sanoi että tänään on tässä liikkeessä ilmainen kahvitarjoilu kaikille asiakkaille ja vitriinistä saa ottaa mitä haluaa. Äkkiä löytyi suomenkieli.

Hyvää alkanutta vuotta kaikille !
Vilkaisen välillä näitä ketjuja työn ja muiden puuhastelujen välillä.
The loppu;)

129

2595

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaa-a. Mitä tohon nyt uskaltaisi sanoa. Toi "minun mielestäni" on ainakin mun sanavarastoa ja käytän sitä nimenomaan ilmaisemaan sitä että kysymys on VAIN ja AINOASTAAN minun henkilökohtainen kantani, josta en kauheesti halua edes kinastella, kun asiasta voi olla muutakin mieltä ja se on ok.

      Suomenkieleni on muutenkin vuosikymmenien takaista kuuskytluvun loppuun jämähtänyttä ja uusien sanojen omaksuminen on vanhalle karseeta, kun ne ei kuullosta luonnollisesti oikeelta, kun elää eri kieliympäristössä. Esimerkiksi vihaan sanoja "bongata" jolle uskon olevan aivan oikea suomenkielinen sana jo olemassa, "tuunata" mikä kuullosta väännöksestä englanninkielisestä sanasta tune tai tune-up mikä tarkottaa kai virittämistä ja erityisesti sanaa "benjihyppy" bungyjumpista, koska benji on diseykoira. eikä sanana sinnepäinkään.

      • Salmikki

        Paloma, tuo minun mielestäni on ihan oikein kertomassasi tilanteessa. Niin teen minäkin.
        Kirjoittaessani ajattelin henkilöitä, jotka samassa puheessaan tai puheenvuoroissaan hokevat sitä ärsytykseen asti.


      • Salmikki kirjoitti:

        Paloma, tuo minun mielestäni on ihan oikein kertomassasi tilanteessa. Niin teen minäkin.
        Kirjoittaessani ajattelin henkilöitä, jotka samassa puheessaan tai puheenvuoroissaan hokevat sitä ärsytykseen asti.

        Luulen että monet aika standardi-ilmaisut jos niistä tulee muotisanoja kulutetaan loppuun aika nopeasti ja sitten liian usein kuultuina ne alkavat ärsyttää.

        Entinen työkaverini hoki puheessaan koko ajan "liksom" aivan ylenantorajalle saakka, mutta kun kerran mainitsin siitä toiselle työkaverille niin ei hän ollut huomannut "liksom" mitään. Toisessa työkaverissa minua rassasi hänen puheäänensä monotoonisuus ja nenästä tuleva intonaatio, mutta siihen ei oikein ole sivullisella puuttumista jos aikoo säilyttää työrauhan, joten olin hiljaa asiasta. Voi olla että se olinkin minä joka olin syntipukkki kun työyhteisöstä alkoi vuosien varrella löytyä useita ärsyttäviä tekijöitä....tai sitten olen auditiivisesti yliherkkä :)


      • ookko huomannu?
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Luulen että monet aika standardi-ilmaisut jos niistä tulee muotisanoja kulutetaan loppuun aika nopeasti ja sitten liian usein kuultuina ne alkavat ärsyttää.

        Entinen työkaverini hoki puheessaan koko ajan "liksom" aivan ylenantorajalle saakka, mutta kun kerran mainitsin siitä toiselle työkaverille niin ei hän ollut huomannut "liksom" mitään. Toisessa työkaverissa minua rassasi hänen puheäänensä monotoonisuus ja nenästä tuleva intonaatio, mutta siihen ei oikein ole sivullisella puuttumista jos aikoo säilyttää työrauhan, joten olin hiljaa asiasta. Voi olla että se olinkin minä joka olin syntipukkki kun työyhteisöstä alkoi vuosien varrella löytyä useita ärsyttäviä tekijöitä....tai sitten olen auditiivisesti yliherkkä :)

        Toinen joutava täyteilmaisu, mitä kuulee toistettavan kesken lauseen häiritsemiseen asti on; "...vad heter det..."


    • taipperi

      Samat ärsytykset olen tuntenut. Nyt yksi ärsyttävimmistä on "mielettömän ihana".
      Minusta mieletön on ilman mieltä, miten se voisi enentää ihanaa.
      'Itsesiassa' taisi tulla muotiin Ahtisaaren aikakaudella. Ainakin hän sitä tiuhaan viljeli.
      Joku näetsä, näetsä, toistettuna lukemattomia kertoja jonkun julkun puheessa koskee korvaan.
      Luulisi ko. immeisten tallentavan esiintymisiään, ja ottavan oppia, jos se on mahdollista.

      Anteeksi maalaisuuteni, huomenna matkustan kaupunkiin, mutta meinasi tulla susi kukkaan, kun sieluni silmin näin sinut ylt'ympäri jauhotettuna.
      Olitko yksin, vain peljästyikö joku, kun luuli sinua haamuksi?
      .

      • lapsen suusta

        Tuli tuosta taipperin vastauksesta mieleen. Kävelin lapsenlapseni (3 v 11 kk) kaupungilla ja meidän edessä käveli muslimirouva hunnutettuna täysin mustissa liehuvissa vaatteissa. Lapsenlapseni tokaisi: "kummitus".


      • +++++
        lapsen suusta kirjoitti:

        Tuli tuosta taipperin vastauksesta mieleen. Kävelin lapsenlapseni (3 v 11 kk) kaupungilla ja meidän edessä käveli muslimirouva hunnutettuna täysin mustissa liehuvissa vaatteissa. Lapsenlapseni tokaisi: "kummitus".

        Kävelin kymmeniä vuosia sitten sukulaislapsen kanssa kaupassa ja siellä oli siihen aikaan vielä harvinainen tumma ihoinen mies. Lapsi tuumasi että ompas setä paljon aurinkoa ottanut kun on noin päivettynyt.


      • monen väristä
        lapsen suusta kirjoitti:

        Tuli tuosta taipperin vastauksesta mieleen. Kävelin lapsenlapseni (3 v 11 kk) kaupungilla ja meidän edessä käveli muslimirouva hunnutettuna täysin mustissa liehuvissa vaatteissa. Lapsenlapseni tokaisi: "kummitus".

        Joo, näin jossain piirretyn pilakuvan, missä talon kulman takaa käveli mustaan burkaan pukeutunut daami ja kulman takaa käveli vastaanpäin valkoinen kummitus. Kumpikin hyppäsivät ilmaan, kun säikähtivät toisiaan.


      • elliivo
        lapsen suusta kirjoitti:

        Tuli tuosta taipperin vastauksesta mieleen. Kävelin lapsenlapseni (3 v 11 kk) kaupungilla ja meidän edessä käveli muslimirouva hunnutettuna täysin mustissa liehuvissa vaatteissa. Lapsenlapseni tokaisi: "kummitus".

        Poikani ollessa päiväkodissa kolmen vanhana siellä oli töissä romaninainen.
        Poika katseli ihmeissään kun hän siivosi siellä heimohameissaan ja sanoi -"prinsessa"!

        Ärsyttävistä sanoista tällä hetkellä eniten ärsyttää ketä-sanan käyttö kuka-sanan sijasta.


      • khds
        elliivo kirjoitti:

        Poikani ollessa päiväkodissa kolmen vanhana siellä oli töissä romaninainen.
        Poika katseli ihmeissään kun hän siivosi siellä heimohameissaan ja sanoi -"prinsessa"!

        Ärsyttävistä sanoista tällä hetkellä eniten ärsyttää ketä-sanan käyttö kuka-sanan sijasta.

        Koska-sanan käyttö on riistäytynyt käsistä jopa käännöskirjallisuudessa. Samoin keskustelupalstoilla ja sanomalehdissä.

        Koska aiot lähteä lomalle?
        po. Milloin aioit lähteä lomalle?


    • ,,,,,

      Niin tosiaan, mitäpä tuohon sanoisi. Jos tuota noin kaikenlaisiin asioihin ottaa kantaa, niin minun mielestäni ollaan hakoteillä. Jokaisellehan on ajanoloon muodostunut oma puhetyylinsä ja -tapansa asuinpaikkansa mukaan.

      Minua on aina ärsyttänyt esim. sana laitan täähän kun tarkoitetaan laitan tähän. Mielestäni täähän ja tähän sanat tarkoittavat aivan eri asiaa.

      On tietenkin monenlaisia sanoja/sanontoja joiden sanoja tarkoittaa aivan eri asiaa kuin kuulija ymmärtää.

    • "Mieletön" ja "huikee" arghhhhhhhhhhhh!

      • tavallaan

        mua ärsyttää sana tavallaan. Oikeastaan jos jollakulla on joku sana jäänyt pyörimään ja se tulee puheessa toistuvasti ja on menettänyt kerkityksensä. On kiusallista jos itse joutuu käyttämään vuoropuhelussa sitä sanaa. Tulee tunne, että se toinen luulee, että kettuilen.
        Nyt joku ärsyyntyy kun mä selostan näin pitkästi. Se taas on mun vikani :(


      • tavallaan kirjoitti:

        mua ärsyttää sana tavallaan. Oikeastaan jos jollakulla on joku sana jäänyt pyörimään ja se tulee puheessa toistuvasti ja on menettänyt kerkityksensä. On kiusallista jos itse joutuu käyttämään vuoropuhelussa sitä sanaa. Tulee tunne, että se toinen luulee, että kettuilen.
        Nyt joku ärsyyntyy kun mä selostan näin pitkästi. Se taas on mun vikani :(

        Yksi tyyppi sano joka lauseessa "tuotaaaaa", meinaa väliin vähän hymyilyttää :).

        Kyllähän moni selostaa vielä pdemmästikin. Mun jutut välillä rönsyilee :)


      • kököttäjä
        tavallaan kirjoitti:

        mua ärsyttää sana tavallaan. Oikeastaan jos jollakulla on joku sana jäänyt pyörimään ja se tulee puheessa toistuvasti ja on menettänyt kerkityksensä. On kiusallista jos itse joutuu käyttämään vuoropuhelussa sitä sanaa. Tulee tunne, että se toinen luulee, että kettuilen.
        Nyt joku ärsyyntyy kun mä selostan näin pitkästi. Se taas on mun vikani :(

        Mielettömän huikeeta ;) että sain tuon menettänyt kerkityksensä enkä merkityksensä.


      • kököttäjä
        tavallaan kirjoitti:

        mua ärsyttää sana tavallaan. Oikeastaan jos jollakulla on joku sana jäänyt pyörimään ja se tulee puheessa toistuvasti ja on menettänyt kerkityksensä. On kiusallista jos itse joutuu käyttämään vuoropuhelussa sitä sanaa. Tulee tunne, että se toinen luulee, että kettuilen.
        Nyt joku ärsyyntyy kun mä selostan näin pitkästi. Se taas on mun vikani :(

        Mielettömän huikeeta ;), että sain tuohon kerkityksensä enkä merkityksensä :(


      • kököttäjä kirjoitti:

        Mielettömän huikeeta ;), että sain tuohon kerkityksensä enkä merkityksensä :(

        Et kuietskaan puhuessasi olisi sanonut että kerkityksensä?:)


      • kököttäjä
        lusiina kirjoitti:

        Et kuietskaan puhuessasi olisi sanonut että kerkityksensä?:)

        Sekin on mahdollista. Olen sanonut kuuttia nuutiksi. Niillähän on ihan oma kerkityksensä :)S


      • kököttäjä kirjoitti:

        Sekin on mahdollista. Olen sanonut kuuttia nuutiksi. Niillähän on ihan oma kerkityksensä :)S

        Nii mutta tuohan ei olekaan mikään hokema vaan inhimillinen erehdys :).


    • ''''''''

      Mua ärrrsyttää, kun toimittaja penää haastateltavaltaan: *Milloin olette ajatelleet toimia asiassa'?

      • muutakin tekemistä

        Minua turhauttaa joutava kirjoittelu joutavilta koneen ääressä olijoita.


      • - - -
        muutakin tekemistä kirjoitti:

        Minua turhauttaa joutava kirjoittelu joutavilta koneen ääressä olijoita.

        Miksi mustata mielensä muiden tekemisistä tai tekemättä jättämisistä? Pitää hyvää huolta itsestään, siinä on yhdelle ihmiselle tarpeeksi.


      • huikeekohutärkeily
        muutakin tekemistä kirjoitti:

        Minua turhauttaa joutava kirjoittelu joutavilta koneen ääressä olijoita.

        joutava huomautus, eikö ole muuta tekemistä?


    • ,,,,

      Kylvitkö vai kävitkö vaan suihkussa?

      • 778..

        Kylvin kaikki siemenet ja sen jälkeen vasta suihkuun.


      • Salmikki
        778.. kirjoitti:

        Kylvin kaikki siemenet ja sen jälkeen vasta suihkuun.

        Kuka se siellä yrittää puolestani kirjoitella?
        Kevät on kyllä tulossa ja selailen vasta siemenluetteloita. Kurpitsojen siemenet pitää ainakin kohta hankkia. Ne pitää kylvää helmikuun puolen välin paikkeilla, jotta saisi syksyllä satoa.


    • Mitä kävi?:((((

      Sanonta "mitä kävi?" Sitä toimittajat viljelevät radiossa ja tv:ssä. IHAN KAMALA!!! Se ei ole mitään suomen kieltä. Kuka sen sanontahirvityksen on alunperin keksinyt? SUomen kielessä sanotaan joko "mitä tapahtui?" tai "miten kävi?" mutta "mitä kävi?" on ihan sekasotku:(

      • Huikea juttu

        Televisiostahan näitä sanoja ja sanontoja kuuleekin enimmäkseen. Tuo aikuisten oikeesti ja huikeeta ärsyttää. Jossain sisustusohjelmassa kaikki on huikeeta. Kokkiohjelmissa on myös omat kotkotukset.
        Urheilujutut kans omituisia. Kun hävinnyt hiihtäjä saapuu räkä poskella maaliin, niin heti ollen tivaamassa. Annettaisiin edes hengähtää ja pyyhkiä leukansa ensin.
        Mielenkiintoinen aihe pitkästä aikaa.


      • Juu ja nyt ollaan "mukavuusalueella".......................................


    • ei hyvä malli

      huikeeta sekin et tyynyjä joka paikassa ja ne kynttilät?, ihan huikeeta jos ei ajatella paloturvallisuutta?, ei kynttilöitä kannata laittaa makuuhuoneeseen, tai seinän viereen piirongin päälle..

    • ---------

      Se ärsyttää kun joku haluaa painottaa sanomaansa murteellisella ilmaisulla, vaikka muutoin ei sitä käyttäisi, aivan kuin häpeäisi murretta ja kuitenkin tukeutuu siihen ollessaan epävarma.

      • Minusta murteet on ihania, tosin joka paikkaan varsinkaan kirjoitettuun viralliseen tekstiin ei sovi.Eihän murteen käyttäjä häpeä murretta jos kerran sitä käyttää. Varmaankin on kyse siitä kuten arvelitkin: hluaa painottaa sanomaansa


    • Minun mielestäni... on vain hyvä alussa korostaa että kyseessä on mielipide eikä mikään tutkimustulos.

      Kaikki nuo lisäsanat ovat vain aikalisää ajattelulle, halutaan pitää kiinni puheenvuorosta olemalla äänessä vaikka ajatus ei ole vielä päässä muotoutunut. Hidasälyisiäkin pitää ymmärtää...

      Eikä kannata olla niin neuroottinen että takertuu jokaiseen pikkusanaan, mieluummin keskittyy kunnolla siihen mitä tekee niin eivät putoile jauhopussitkaan päähän...

    • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,

      Olen huomannut ärsyyntyväni hokemaan OK mitä nuorempi sukupolvi viljelee vatauksena lähes kaikkeen.

    • ...

      Kiroilu

      Paljon sanoja, sanontoja, joita käytetään jonkinlaisena täytetekstinä- Käytän juu itekkin paljon. Puhekielessä tulee viljellyksi paljon turhia sanoja, niillä saa mun käsittääkseni pidettyä puheenvuoron itsellään, kun puhe ei lakkaa ja samalla saa lisää aikaa miettiä asiaa, mitä koittaa tulkuttaa.

      Suomessa usein tapana, että ei puhuta oikein mitään. Asiat ikäänkuin töksäytetään parilla sanalla. Vaikka maassa vähän asukkaita, kulttuureja on monia, puhumisessakin. Pirun iso ero keskustella savolaisen, karjalaisen tai perusjäyhän pohjanmaalaisen kanssa. Siihen sitten murteetkin päälle ja kommunikaatio-ongelma on valmis.

      Itteä eniten tympii kaikki onomatospoeettiset mölinät ja kiroilu. Tyyliin "Öö mä sviddu löin sitä polttimoon että pamahti pauks". Eli joku löi jotakuta ja siihen kertomukseen tungettu käsittämättömiä äännähdyksiä ja kirosanakin. Ehkä vertaus oli nopeesti kehitelty, eikä hyväkään, mutta kaitpa siitä tuli ilmi oleellinen. Siis turhat ilmaisut täytetekstinä on joskus aivan raivostuttavia. Käytän juu itekkin, en kiellä, koitan jonkin verran varoa kuitenkin, sviddu.

      Olen nyt muutaman vuoden kuunnellut jalkapalloilijoiden murretta, ne kun pelaa tossa ihan vieressä. Olen tullut tulokseen, niitten murteessa yleisin sana on "vittu". Se toistuu jatkuvasti aamusta iltaan. Sillä ilmeisimmin niitten murteessa paljon tilanteeseen liittyviä erilaisia merkityksiä. Mutta se sana oikeasti on yleisin sana, mitä käytetään, sillä kai puolestan lyhennetään puhetta, koska sillä voi ilmaista erilaisia asioita tilanteesta riippuen. Sen verran olen perehtynyt siihen kieleen, että sanalla voi olla ihan päinvastaisia merkityksiä. Jos pallo menee maaliin, huudetaan "vittu" ja sitä huutaa palloa potkaissut, potkaisijan joukkue, maalivahti ja maalivahdin joukkue. Eli kaikki huutaa "vittu" ja kaikki eri merkityksillä.

      Eli tavallaan "vittu" on erittäin monikäyttöinen sana ja siksi kai yleistynyt puhekielessä. Ja etenkin urheilijoilla, sillä kun voi ilmaista niin monia erilaisia asioita.

      Ja samalla sana on ihan sanana ihan muuta merkitsevä ilmaisu ja käytännössä lähes aina täysin tarpeeton.

      =DW=

      • kököttäjä

        Nyt on nuorilla vanhemmilla "yritä käyttäytyä", "ihan oikeesti". Ei nuo ärsytä, mutta sitten "MÄHÄN SANOIN SULLE" ja sen jälkeinen lapsen itku täpötäydessä marketissa tai bussissa. Se ärsyttää, että lapsia raijataan väärään aikaan tungokseen täysissä talvitamineissa, no joo joskus on pakko.
        Siis myä ärsyttää se kun mua ärsyttää!


    • väritön

      Värimaailma.

      Siinä se on maailman ärsyttävin ilmaisu.

    • ♡ Nnn hnnn ♡

      Tkstn mmrt lmn vkltkn. Mt vtt vklt krjttt.

      • demeter1

        Heh, Nnn hnnn. Luulen ymmärtäväni, mutta n s vstt...))


      • bessie*

        No joo, ymmärtäähän vokaalittomankin tekstin, mutta ymmärtääkö juuri niin kuin on tarkoitettu ymmärrettäväksi, "Nnn hnnn"?

        Asia, tai ainakin sävy voi muuttua vaikka vain yhden vokaalin arvaisi väärin.


    • loppuun kuluneet

      aivan huikea, hyvä veto

    • demeter1

      Hyvä aloitus kerrassaan. Melkein kaikkia ärsytyksiä käytän päivittäin...))

      Mutta tuo "niinku" kun on jäänyt pois käytöstä, tilalle on tullut "ööö", seuratkaas vaikka jotain haastattelua telkkarista..

      Mua ärsyttää ehkä eniten tuo "pitkässä juoksussa"... Tai sitten muut englannista väännetyt sanat. Ja kun pitäisi sanoa "tehdään", sanotaankin "jos sä teet"...

    • että silleen ;-)

      öööö-öööö, äp,äp-äp ....

      Hyvät kuulijat!

      Me äidit olemme kokoontuneet tänne viettämään Loppiaista kaikessa rauhassa ja heti aletaan soimaamaan puhekieltämme ennenkuin ehdin edes puhettani aloittamaan.

      Tänään on joulumme viimeisin pyhäpäivä. Joulunaikahan ennen kesti Nuutin päivään saakka ja silloin käveli kaduilla ja teillä Nuuttipukkeja merkkinä joulun vieton loppumisesta.

      Nykyisin olemme niin kiireellisiä ettemme ehdi joulua siihen asti viettämään, vaan lopetamme sen Loppiaiseen.

      ÖÖÖÖ-ööö-ööö, äp-äp-äp. .....

      Siispä riisukaamme joulukoristeemme ja paketoikaamme ne ensi joulua varten.

      Terv. Nuuttipukki

    • Hyvää joulun odotusta!!

      Mä nään punasta kun luen ton jostain, tai joku sanoo noin.

    • mimmimummi*

      Onhan niitä vähän ärsyttäviä sanontoja.....esimerkiksi ..Hanki elämä....
      Sanana.. sinkku... on myös jotenkin teennäinen mielestäni..
      Itse kirjoitan usein tarkoituksellakin vähän väärinkin....sellainen ärsyttää kielipoliisia..

      • Ursäkta Hallå

        Näillä Suomi24 palstoillahan näkee vähän väliä näitä; ota lääkkees, mee hoitoon, hanki itelles elämä, säälittävää, osaatko edes hävetä...

        Täällä lahden toisella puolella minä olen tullut allergiseksi sanalle "ursäkta". Kai se kohteliaisuudeksi on alunperin tarkoitettu, mutta kun sitä hoetaan koko ajan ja mitä kummallisimmissa tilanteissa, niin se on jotenkin menettänyt merkityksensä. Välillä alan melkein uskomaan, että nimeni on Ursäkta ja sukunimi Hallåååå. Esim. kadun toisesta päästä huudetaan "ursäkta!". Kun en reagoi, niin ääni kovenee ja tiukkenee; "uuuursäktaaaaaa!!!!!!" Sitten tullaan lähemmäksi ja lähemmäksi ja huudetaan kiukkuisena sitä samaa koko tulomatka kovemmin ja kovemmin. Lähelle päästyä aletaan utelemaan; etkö sinä kuule, kun minä huusin sinua?

        Joillakin, suurimmalla osalla työalueellani, on tapana aloittaa kaikki sanottavansa; "ursäkta", joskus se on vain "säkta" tai "skt" ja sitä toistetaan niin kauan, että keskeytän työni, käännyn heitä kohti ja seison perusasennossa kysyvän näköisenä. Sitten vasta aletaan kertomaan, mitä sitä oikein on sydämellä.

        Siivoojaparka


      • bessie*
        Ursäkta Hallå kirjoitti:

        Näillä Suomi24 palstoillahan näkee vähän väliä näitä; ota lääkkees, mee hoitoon, hanki itelles elämä, säälittävää, osaatko edes hävetä...

        Täällä lahden toisella puolella minä olen tullut allergiseksi sanalle "ursäkta". Kai se kohteliaisuudeksi on alunperin tarkoitettu, mutta kun sitä hoetaan koko ajan ja mitä kummallisimmissa tilanteissa, niin se on jotenkin menettänyt merkityksensä. Välillä alan melkein uskomaan, että nimeni on Ursäkta ja sukunimi Hallåååå. Esim. kadun toisesta päästä huudetaan "ursäkta!". Kun en reagoi, niin ääni kovenee ja tiukkenee; "uuuursäktaaaaaa!!!!!!" Sitten tullaan lähemmäksi ja lähemmäksi ja huudetaan kiukkuisena sitä samaa koko tulomatka kovemmin ja kovemmin. Lähelle päästyä aletaan utelemaan; etkö sinä kuule, kun minä huusin sinua?

        Joillakin, suurimmalla osalla työalueellani, on tapana aloittaa kaikki sanottavansa; "ursäkta", joskus se on vain "säkta" tai "skt" ja sitä toistetaan niin kauan, että keskeytän työni, käännyn heitä kohti ja seison perusasennossa kysyvän näköisenä. Sitten vasta aletaan kertomaan, mitä sitä oikein on sydämellä.

        Siivoojaparka

        No jaa, jos haluaisin puhua kaikille alueella oleville, huutaisin jotain tilanteeseen sopivaa, vaikkapa HUOMIO, kuunnelkaa kaikki!

        Jos haluaisin puhua vain sinulle, ja sinä olisit uppoutunut omaan puuhaasi - olkoon nyt vaikka kadulla kävely - niin silloin 'pyytäisin anteeksi' että puuhaasi häiritsen, ettet suotta esim. säikähdä kun ohitan. Haloota jos huudan niin silloin minulla on asiaa?
        Tavallista ja odotusten mukaista käytöstä?
        Voisinhan minä siivoojaparaksikin kutsua, tai muulla nimelläsi jos sen tietäisin.


      • siivoojaparka
        bessie* kirjoitti:

        No jaa, jos haluaisin puhua kaikille alueella oleville, huutaisin jotain tilanteeseen sopivaa, vaikkapa HUOMIO, kuunnelkaa kaikki!

        Jos haluaisin puhua vain sinulle, ja sinä olisit uppoutunut omaan puuhaasi - olkoon nyt vaikka kadulla kävely - niin silloin 'pyytäisin anteeksi' että puuhaasi häiritsen, ettet suotta esim. säikähdä kun ohitan. Haloota jos huudan niin silloin minulla on asiaa?
        Tavallista ja odotusten mukaista käytöstä?
        Voisinhan minä siivoojaparaksikin kutsua, tai muulla nimelläsi jos sen tietäisin.

        Joutavaa kohteliaisuutta sellainen on, että vieressä olevalta jatkuvasti pyydetään anteeksi, jos hänelle on asiaa. Minulle riittää kyllä, kun sanoo hej taikka tjena. Puhumaan voi alkaa aivan hyvin, vaikka teen työtänikin siinä samalla.

        Kadun toiseen päähän en ala keskustelemaan, enkä juoksemaan kuulolle mitä on asiaa vaikka kuinka pyydeltäisiin anteeksi. Entä sinä?


      • bessie*
        siivoojaparka kirjoitti:

        Joutavaa kohteliaisuutta sellainen on, että vieressä olevalta jatkuvasti pyydetään anteeksi, jos hänelle on asiaa. Minulle riittää kyllä, kun sanoo hej taikka tjena. Puhumaan voi alkaa aivan hyvin, vaikka teen työtänikin siinä samalla.

        Kadun toiseen päähän en ala keskustelemaan, enkä juoksemaan kuulolle mitä on asiaa vaikka kuinka pyydeltäisiin anteeksi. Entä sinä?

        Mistäpä se sinua puhutteleva voi tietää millaista lähestymistapaa ja millaisia sanoja tai niistä johdettuja äännähdyksiä hänen pitäisi SINUN mielestäsi käyttää?

        "Minulle riittää kyllä, kun sanoo hej taikka tjena." Eikös kysymys ole vain aste-eroista, käytti sitten noita tai jotain muuta? Eihän tuo useissa monissa esiintyvä "anteeksi," mitään varsinaista anteeksi pyytämistä ole.

        Ajattelin lähinnä sellaisia tilanteita, joihin voin itseni kuvitella. Esim. n. vuosi sitten seisoskelin bussipysäkillä Tukholmassa, Katarina Bangatanilla. Olisin myöhästynyt laivasta, ellei ihana ystävällinen vanha mies olisi kadun toiselta puolelta huudellut ursäktaa ja haloota ja huomioni saatuaan tiedottanut ettei odottamani bussi 76 kelin takia tule alas koska se ei pääsisi takaisin ylös.
        Ja kyllä, lähdin tosiaan ylittämään katua ja häntä kohti jo ennen kuin hän ehti bussista kertoa. Juoksemaan tosin en pystynyt, aurauksista ja auraamatta jättämisistä johtuen.


      • siivoojaparka
        bessie* kirjoitti:

        Mistäpä se sinua puhutteleva voi tietää millaista lähestymistapaa ja millaisia sanoja tai niistä johdettuja äännähdyksiä hänen pitäisi SINUN mielestäsi käyttää?

        "Minulle riittää kyllä, kun sanoo hej taikka tjena." Eikös kysymys ole vain aste-eroista, käytti sitten noita tai jotain muuta? Eihän tuo useissa monissa esiintyvä "anteeksi," mitään varsinaista anteeksi pyytämistä ole.

        Ajattelin lähinnä sellaisia tilanteita, joihin voin itseni kuvitella. Esim. n. vuosi sitten seisoskelin bussipysäkillä Tukholmassa, Katarina Bangatanilla. Olisin myöhästynyt laivasta, ellei ihana ystävällinen vanha mies olisi kadun toiselta puolelta huudellut ursäktaa ja haloota ja huomioni saatuaan tiedottanut ettei odottamani bussi 76 kelin takia tule alas koska se ei pääsisi takaisin ylös.
        Ja kyllä, lähdin tosiaan ylittämään katua ja häntä kohti jo ennen kuin hän ehti bussista kertoa. Juoksemaan tosin en pystynyt, aurauksista ja auraamatta jättämisistä johtuen.

        Siinähän se pointti just onkin, että sitä sanaa "ursäkta" käytetään niin holtittomasti, ettei sillä ole mitään tekemistä anteeksi pyytämisen kanssa. Sellaisissakin tilanteissa, missä ei ole anteeksipyytämiseen mitään pienintäkään syytä ja ärtyneellä ja vihaisellakin äänenpainolla. Monesti tilanteissa, missä se oikeastaan saattaa tarkoittaa; "pois jaloista helskotan potatis".

        Kyllä minun mielestäni 8 vuotta joka päivä nähnyttä ihmistä voi alkaa aivan hyvin puhuttelemaan ilman anteeksipyyntöä. Niin tekevät ne harvat ruotsalaiset ja suomalaiset, joita työalueellani asuu.

        Ei Suomessa huudeta varmaankaan kadun toisesta päästä siivoojalle; "anteeksi", kun haluaa kiinnittää siivoojan huomion ja vieläpä toisteta ärtyneellä kiukkuisella äänellä jos siivooja ei ole kuulevinaan.

        PS. Hyvä, että kerkesit laivaan.


    • +++++

      Siellä oli mies, ketä en tunetenut. Vanha juttu jo tuo, nuorison lanseeraama.

      Kieli kehittyy, minne suuntaan, on jo eri juttu.

      • ...

        Ihmeesti yleistyykin.

        Toi ilmaus alkaa olemaan kovin yleinen. En sitten tiedä, onko kielioppia muutettu vai mitä tapahtunut. Joskus ihmetyttää yksikön ja monikon sotkeminen ja sitten tietenkin tämä teonsanojen poisjättäminen, mihin itse kyllä syyllistyn ihan tahallisesti, tyylikeinona.

        Netti vaikuttaa kieliasuun. Itellä sättääminen muutti ilmaisua aikanaan valtavasti, piti oppia kirjoittamaan nopeasti ja käyttämään lyhenteitä ja hymiöitä. Joskus huvittaa, jos sattuu lukemaan jonkin itse nettiin kirjoittamansa tekstin, vilisee virheitä. Mulla sellanen huvittava juttu asiassa. Olen aina ollut pikkutarkka nimenomaan oikeinkirjoituksessa. Töissä piti oikolukea aikanaan päivittäin ja korjailla tekstejä, nykyisin pääduuni kai on kirjoittaminen. Elikkäs olen juu hyvä huomaamaan virheeet, mutta en enää nykyisin kiinnitä omiin virheisiini mitään huomiota. Ajatellut, jahka se suuri suomalainen romaani joskus valmistuu, se on sitten kustantajan asia toimittaa se painokuntoon :DDD

        =DW=


      • ...
        ... kirjoitti:

        Ihmeesti yleistyykin.

        Toi ilmaus alkaa olemaan kovin yleinen. En sitten tiedä, onko kielioppia muutettu vai mitä tapahtunut. Joskus ihmetyttää yksikön ja monikon sotkeminen ja sitten tietenkin tämä teonsanojen poisjättäminen, mihin itse kyllä syyllistyn ihan tahallisesti, tyylikeinona.

        Netti vaikuttaa kieliasuun. Itellä sättääminen muutti ilmaisua aikanaan valtavasti, piti oppia kirjoittamaan nopeasti ja käyttämään lyhenteitä ja hymiöitä. Joskus huvittaa, jos sattuu lukemaan jonkin itse nettiin kirjoittamansa tekstin, vilisee virheitä. Mulla sellanen huvittava juttu asiassa. Olen aina ollut pikkutarkka nimenomaan oikeinkirjoituksessa. Töissä piti oikolukea aikanaan päivittäin ja korjailla tekstejä, nykyisin pääduuni kai on kirjoittaminen. Elikkäs olen juu hyvä huomaamaan virheeet, mutta en enää nykyisin kiinnitä omiin virheisiini mitään huomiota. Ajatellut, jahka se suuri suomalainen romaani joskus valmistuu, se on sitten kustantajan asia toimittaa se painokuntoon :DDD

        =DW=

        Jep. luin edellisen.

        Karmeasti virheitä, osa tosiaan tahallisia, mutta paljon tahattomiakin. Yks kesto-ongelma on aina, yhdyssanat. Mä nyt vaan tahdon jotenkin painaa välilyöntiä liian herkästi. Jotenkin kai liittyy siihen, että alkaa asian sijasta miettimään kileioppia ja siinäpä sitä tulee painettua välilyöntinappulaa, että pääsee ajatuksessa eteen päin.

        Muuten ei nykyisellään kirjoitusvirheitä kovin paljoa tule, yks ongelma on tämän läppärin surkea näppäimistö, joskus jää kirjaimia pois ja kun ei oikolue, se siitä. Sellanen ärsyttävä juttu olemassa, kuin automaattinen oikoluku tekstinkäsittelyohjelmissa. Kun nyt kirjoittaa omalla laillaan, tksturit aina täynnä punaista, koska ei mikään tietokoneohjelma ole ajatustenlukija,tai erikoistunut jonkun kirjoittajan henkilökohtaiseen murteeseen.

        Aloituksessa oli kyse kyllä puhekielestä, mutta mun mielestä puhekieli ja kirjoitettukieli on nykyisin erittäin lähellä toisiaan. Aiemmin ihmiset väänsi puhuessaan ties mitä savoa, mutta kirjoittivat sitten täydellisellä yleiskielellä. Nykyisin murteitten käyttäminen vähenee puheessa, mutta epämääräinen yleinen puhekieli yleistyy joka paikassa, tilalle tulee sanoja ja ilmaisuja, joita ei muutama vuosi sitten ymmärtänyt kukaan.

        Että netti on yksi voimakas syy kielen kehittymiseen. Ja yleensäkin media muokkaa kieltä erittäin paljon. Kaikki kai muistaa, kuinka telkkarien yleistyessä kaikissa ohjelmissa puhuttiin hyvin jäykkää kirjakieltä, huvittavimmista päästä kai vanhat kotimaiset elokuvat. Nykyisin telkkarissa sielläkään, ei olla puritaaneja kieliasioissa. Jotkut ajankohtaisohjelmat ja uutiset on hyvää ja puhdasta kirjakieltä, muuten vähän niinkuin se ja sama muuten. Ihan hyvä niinkin. Mutta asiallisten asioiden pitää olla mahdollisimman yksiselitteisiä, että mahdollisimman suuri osa ihmisistä ymmärtää ne. Siinäkin voi mennä metsään. Koska viimeksi lukenut lakikirjatekstiä, että olisi ymmärtänyt yhdellä lukemalla, mitä jokin pykälä tai momentti tarkoittaa käytännössä ????


        =DW=


    • bessie*

      Jos aivan ohjailemattomasta seurustelusta on kysymys, ja osallistuja olen, niin eipä yleensä ärsytä kenenkään käyttämät sanat tai sanonnat. Sivullisena jos joutuu kuuntelemaan, niin voi joskus ärsyttääkin, etenkin jos ei pääse karkuun. Ja tietysti huolimattomasti ja/tai huonosti valmisteltu puhe ärsyttää, yksittäinen sanakin liian usein toistuessaan.

      Kirjoitettuna monetkin sanat tai sanonnat voivat ärsyttää, ja sehän varmaan on kirjoittajan tarkoituskin usein, vai mitä Salmikki?

    • Salmikki

      Bessie , samaa mieltä asiasta.
      Palaverit, kokoukset, koulutukset ovat yleensä lyhyehköjä ja silloin ärsyttävät sanat ja sanonnat kestää hyvin, vaikka vähän ärsyttäisikin. Painettua teksitiä ei tarvitse lukea vastoin tahtoaan ja televisiossa voi vaihtaa kanavaa.

      Kirjoitetusta tekstistä joku löytää aina moittimista ja aina tuntuu löytyvän henkilö joka tietää asiasta enemmän ja paremmin kuin mitä kirjoittaja on tarkoittanut. Näin käy kirjoititpa sitä tai tätä.
      Lähes mahdotonta on sanoa tai luoda tekstiä joka ei ärsyttäisi ainakin jotakuta. Ärsyttämisestä ei siis kannattane tingata neuroottisesti. Ihan vain leppoisasti kuten tässäkin ketjussa.

      En ole herkkä suuttumaan ja ärsytyskynnys on korkea. Tahallaan ärsyttäjiin suhtaudun välinpitämättömästi ja huumorintajuakin löytyy. Pottuiluihin ja trolleille en vastaile jotta keskustelu ei lähde väärille urille.

      Murteet on oma juttu joka jakaa mielipiteet. Toisista on hauskaa lukea murteella kirjoitettua tekstiä varsinkin jos se sattuu olemaan omaa murretta.
      Persoonallista murretekstiä on kiva lukea vaikka kaikkien sanojen merkitystä ei ymmärrä.

      Olen vieraillut tällä palstalla vasta kuukauden päivät, enimmäkseen lueskellut ja vain muutaman kommentin laittanut. Ihan kokeeksi laitoin aloituksen, vähän samalla testailin miten täällä uuteen kirjoittajaan suhtaudutaan.
      Omaan ikäluokkaan kuuluvien kanssa olisi mukava keskustella asiallisesti .Ei sitä aina jaksa jauhaa asioita oman ammattikunnan kanssa eikä luuhata noilla terveyspalstoilla, vaikka sairauksia näyttää tulevan pyytämättäkin.

      • ...

        Murteista

        Ite taistellut murteiden viidakossa paljon, asustellut eri puolilla suomea ja muuallakin. Aina tavallaan pitänyt opetella paikallinen murre ensitöikseen, että tulee alkuasukkaitten kanssa edes jonkinlainen kommunikaatio mahdollisuus. Homma räjähti silmille jo nuorena, kun muutin Tampereelle ja osasin puhua lähinnä Oulunseudun murretta. Siinä nauru maistui, kun keskusteltiin. Siis alkuasukkaat ulvoivat naurusta kun avasin suuni >:/

        Pitääpi mainita yks ammattitermi, joka on suomessa kaikkialla aivan erilainen, vaikka tarkoittaa yhtä ja samaa asiaa. Pohjoisissa sanotaan "slumppaa", Keskisuomessa "karvoo", tsadissa "sotkee" ja ilmaisevin on sitten Tampereella "lllevittää". Kandee hokata tampereen kolme L-kirjainta. Noin yleiskielellä sanottuna, painojälki ei ole hyvä, se on epäterävä, koska painoväri leviää laajemmalle alueelle, kuin tarkoitus. Kaikki tietää, mistä kyse, mutta se ilmaistaan eri tavoilla. Tämä on esimerkki, mitä usein käytän, keskusteltaessa murteista. Ja todellakin, kyse erityisammattisanastosta, jolle ei varsinaisesti ole yleiskieltä olemassakaan. Se on pitkä kirjoitus, jos asian selittää yleiskielellä. Jokainen, joka hetken tehnyt painotöitä tai ollut niitten kanssa tekemisissä, tietää asian yhdellä silmäyksellä painotuotteeseen. Vaan selitäppä se nyt sitten nopeasti...

        =DW=


      • bessie*

        Mistä sinä olet kanssani samaa mieltä?


      • ...
        bessie* kirjoitti:

        Mistä sinä olet kanssani samaa mieltä?

        Miten kommenttisi liittyy aloitukseen ?????????????????????

        =DW=


      • bessie*
        ... kirjoitti:

        Miten kommenttisi liittyy aloitukseen ?????????????????????

        =DW=

        Anteeksi kuinka????????????????

        Vastasin aloitukseen kertoen ensimmäiseksi, etten yleensä koskaan ärsyynny ihmisten sanoista tai sanonnoista elävissä tilanteissa joissa olen itsekin mukana.

        Aloittaja vastasi minulle kertoen olevansa kanssani samaa mieltä. En ollut oikein varma mistä olisimme samaa mieltä, koska se, etten ihan hevin ärsyynny johtuu mm. uteliaisuudestani ja mahdollisuudesta vuoropuheluun.

        Kommenttini siis liittyy aloitukseen.


    • Salmikki

      Bessie, huomasin että kirjoitin epätarkasti.
      Allekirjoitan täysin kaiken mitä sanoit. Esitit kysymyksen tarkoituksellisesta äsyttämisestä ja näin varmaan tehdäänkin jotta saataisiin vipinää aikaiseksi.
      Onneksi puheet on lyhytkestoisia niin turhat tehosteet ja tarpeettomat sutkaukset jaksaa kuunnella.
      Kaikenlaisista vapaamuotoisista seurusteluista voi vetäytyä tai vajota omiin sinisiin ajatuksiin. Täällä netissä se on uksinkertaisempaa kun tämä on täysin vapaaehtoista eikä tarvitse joka luukkuun kurkistaa.

    • mataleena 69

      Ärsyttää toisen persoonan käyttö kun itse asiassa puhut kuitenkin itsestäsi. Kun televisiossa haastatellaan jotain autourheilutähteä, tämä selittää: "sä tulet kurviin 150 mittarissa.." vaikka takuuvarmasti tiedät, ettet koskaan tekisi mitään sellaista.

    • sinäkin Brutus!
      • Huikea juttu kerrassaan

        Huikea keskustelu täällä. Lisää tällaisia mukavia aloituksia sopivasti höystettynä;)


    • kawe

      Fiilis = turhake
      Urheilijat toimivat nyt fiilis pohjalta

    • jk,jk

      Ylipäätään, itseasiassa, niiku, hirveän ihana, kamalan kaunis...

      • jotenkin vastakkaist

        Kamalan kaunis nyt kyllä menettelee, mutta mitäs tykkäät ruotsalaisten "skitsnygg" tai "skitgott"? Taikka jätte liten?


      • jotenkin vastakkaist kirjoitti:

        Kamalan kaunis nyt kyllä menettelee, mutta mitäs tykkäät ruotsalaisten "skitsnygg" tai "skitgott"? Taikka jätte liten?

        Menettelee jos ei ajattele.
        Mutta kyllä noi suomenkielen sika mikä tahansa adjektiivi voittaa.


    • Öö..ööö

      Niinku ja öö..ööö...öööö ja muu äkinä puheessa kun sanaa ei löydy. Puhuja ei ehkä välttämättä ole hidasjärkinen, vaikka kuulostaakin siltä.

      • mistäköhän puhe?

        Varhaisnuorten jutustelu saattaa joskus kuulostaa tällaiselta: Tiäks, mää vaa ou nou, se vaa häh, sit mää vaa iiiik ja se vaa...


      • Ööö..ööö
        mistäköhän puhe? kirjoitti:

        Varhaisnuorten jutustelu saattaa joskus kuulostaa tällaiselta: Tiäks, mää vaa ou nou, se vaa häh, sit mää vaa iiiik ja se vaa...

        Yes. ;)

        Tässä tosi taituri,englanniksi, Vicky Pollard... jaba

        http://youtu.be/zExc6SK4kpA


    • ylimielisyyttäkö?

      ilmeisesti on ilmeisesti tosi vaikea ymmärtää, mitä ilmeiseti ilmeisesti tarkoittaa ilmeisesti?

      • Mitä, täh

        Miksi kaikki on haastavaa, kun tarkoitetaan vaikeaa.
        Tosi haastavaa.Höh.


    • jakolasku

      Todellinen kamala muotisana on h a a s t e e l l i n e n, vaikea (hankala) on muuttunut haasteelliseksi.

      • Salmikki

        Kiitos hyvässä hengessä käydystä mielenkiintoisesta keskustelusta.
        Matkustan huomenna viikoksi Stadiin, joten se syynä jos mahdolliseen juuri minulle osoitettuun kysymykseen tai moitteeseen en vastaa. Tietsikka jää kotiin.

        Mukavia keskustelutuokioita täällä ja muissa ketjuissa.


      • kököttäjä

        Maistuu hyvälle! Se kalskahtaa minun kielikorvaani, vaikka onkin hyväksytty virallisesti. Maistuu hyvältä se olla pitää :)


    • oesko tottakaa

      Savon murre on valittu seksikkäimmäks, jossain oli juttu.

    • Kökkö on toisille unelma-sana, toisille taas ei.

      "Olemmehan jo palstalla nähneet iät ja ajat, kuinka kökköys kaatuu kökköjen omaan
      niskaan.
      Ja kuinka se heitä raivostuttaa, kun alkavat tajuta pienuutensa."

      H.

      • sinäkö?

        Kuka mittaa kenetkin?


      • sinäkö? kirjoitti:

        Kuka mittaa kenetkin?

        "sinäkö?"

        Kuten kirjoitin.
        Kun ei osaa, kaatuu omaan niskaan.

        H.


      • Yhä?
        hunksz kirjoitti:

        "sinäkö?"

        Kuten kirjoitin.
        Kun ei osaa, kaatuu omaan niskaan.

        H.

        Sinä.


    • ....?

      kökkö sanaa olen aina inhonnu, vaikka en tiedä mitä se tarkoittaa..

    • tiina@

      innovaatio
      hanke
      projekti
      .....................
      niitähän löytyy vaikka kymmeniä.

      • Erittäin hyviä ja käyttökelpoisia sanoja kaikki, toisin kuin esim. "kökkö", mitähän se mahtaa tarkoittaa?


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Erittäin hyviä ja käyttökelpoisia sanoja kaikki, toisin kuin esim. "kökkö", mitähän se mahtaa tarkoittaa?

        "Huono, teennäinen, ala-arvoinen."
        http://urbaanisanakirja.com/word/kokko/


    • pläähhhhh

      Tahtotila, huh....

    • Ärsyttää kaikki sivistys-sanat. Kummallista ettei osata sanoa suomeksi mitä tarkoitetaan.

    • Ns. sivistyssanoilla on oma pointtinsa: ne ilmaisevat usein asiaa semanttisemmin paljon tarkemmin kuin tökerö suomenkielinen käännös. Meille paljon muualla asuneille tulee usein paremmin mieleen joku tyypillisesti kansainvälinen sana joka on yleinen useammassa eri kielessä ja se ei ole mitään snobbailua vaan ihan tavallista arkipäivää.

      • mimmimummi*

        Samaa mieltä... joistakin ei edes heti tule mieleen suomenkielinen vastine...tässä yhtenäpäivänä sanoin tyttärentytärtä perfektionistiksi....hänkin tunsi sanan merkityksen...tämä nyt vaan pienenä esimerkkinä...että joskus aina tuleekäytettyä...mutta sellaista esim. ammatillisen sanaston liika käyttö on sitä snobbailua....


      • kyltyyri

        Annapa eksemplaari jostain tökeröstä suomenlielisestä käännöksestä.


    • tämän huomannut

      monet julkkikset tunnistaa usein kun käyttävät samaa sivistys-sanaa. vaikkapa glopalisaatio ym.

      • Globalisaatio? Mitä se on suomeksi?
        Luulen että se mikä ns. sivistyssanoissa joitakin ärsyttää on se nimi....sivistyssana. Ei sivistyssanojen käyttö ole osoitus sivistyksestä, tai ei ainakaan sydämen sivistyksestä, vaan ehkä enemmän kirjanoppineisuudesta....tai koulutuksesta?


      • kyl maar
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Globalisaatio? Mitä se on suomeksi?
        Luulen että se mikä ns. sivistyssanoissa joitakin ärsyttää on se nimi....sivistyssana. Ei sivistyssanojen käyttö ole osoitus sivistyksestä, tai ei ainakaan sydämen sivistyksestä, vaan ehkä enemmän kirjanoppineisuudesta....tai koulutuksesta?

        Turkulaisetkin sanovat aina "Pallivaha" vaikka se on oikeasti Munashampoo!


      • Oman ladun tallaaja
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Globalisaatio? Mitä se on suomeksi?
        Luulen että se mikä ns. sivistyssanoissa joitakin ärsyttää on se nimi....sivistyssana. Ei sivistyssanojen käyttö ole osoitus sivistyksestä, tai ei ainakaan sydämen sivistyksestä, vaan ehkä enemmän kirjanoppineisuudesta....tai koulutuksesta?

        Globalisaatio ärsyttää täälläkin.
        Samoin viranomaisten kieli kirjeissä ja päätöksissä lakipykälineen. Päätöksiäkin saa tavata lakikirjan kanssa. Kerran lääkeasioissa apteekin farmaseutti alkoi puhumaan geneerisestä substituutiosta. Se oli aikaa kun alettiin tarjoamaan halvempia rinnakkaislääkkeitä.


      • kyl maar kirjoitti:

        Turkulaisetkin sanovat aina "Pallivaha" vaikka se on oikeasti Munashampoo!

        Äläs nyt, tuossa siulle tietoa pallien vahauksesta:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Vahaus


      • Tuntematon globaali

        Mitä tarkoitat? Tunnistat julkkikset heidän käyttäessään globalisaatio - sanaa? Meinaatko että tunnistat hänet vaikka pimeässä pelkästään globalisaation vuoksi?


      • Siivettynyt
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Globalisaatio? Mitä se on suomeksi?
        Luulen että se mikä ns. sivistyssanoissa joitakin ärsyttää on se nimi....sivistyssana. Ei sivistyssanojen käyttö ole osoitus sivistyksestä, tai ei ainakaan sydämen sivistyksestä, vaan ehkä enemmän kirjanoppineisuudesta....tai koulutuksesta?

        Niin ja Suomessa inhotaan sivistystä... ja koulutusta ja kirjanoppineisuutta. ;)

        Tai jos ei koko Suomessa, niin ainakin tällä palstalla.

        Tai ainakin liian useat tämän palstan lukijat.

        ;)


    • Nuijalle nuijalla

      Mä nään punasta kun joku vastaa toivotukseeni " kuin myös " se on todella mielikuvituksetonta eikä anna mitään , ihan kun vesi joka menee siivilän läpi . Seuraavalla kerralla napautan kyseistä älykköä nuijalla kaaliin .

    • Korppis*

      Perhaps ja fantastic, englannin kielisessä keskustelussa ärsyttävät minua.

    • tähän päivään pliis

      Minua ärsyttää erään henkilön vastaustyyli uusiin aloituksiin. Hän kiirehtii laittamaan linkin vuodelta 1980 ja kailottaa: "Asiasta on jo keskusteltu."

    • Tottavie

      Jos on vuonna 80 keskustellut se Keskusteluhan on jo historiaa . Minäkin olin silloi konttimassa lattialla (ei ihan mut melkein) ja jokeltelin ärsyttäviä sanoja , enkä osannut näpytellä kun lattiaa .

    • .....

      Eikö tämä putiikki ole perustettu v.2002, ainakin arkistosta päätellen.

      • Colitis ulcerosa

        Varsinkin näin keskikokoisessa kylässä samat ihmiset osuu niin häihin, hautajaisiin, syntymäpäiville ja kuka mihinkin kissanristiäseen, niin aina se sama laulu. En voi ottaa tuota kun on tuo laktoositoosivaiva, keliakia, allergia. Ketä vaivaa paksusuoli tai vatsahappo. Sitten tietysti ne jotka kertoo sairauskertomuksensa sen tuhat tulimmaista kertaa niinkuin niistä oltaisiin kiinnostuneita.


      • Colitis ulcerosa kirjoitti:

        Varsinkin näin keskikokoisessa kylässä samat ihmiset osuu niin häihin, hautajaisiin, syntymäpäiville ja kuka mihinkin kissanristiäseen, niin aina se sama laulu. En voi ottaa tuota kun on tuo laktoositoosivaiva, keliakia, allergia. Ketä vaivaa paksusuoli tai vatsahappo. Sitten tietysti ne jotka kertoo sairauskertomuksensa sen tuhat tulimmaista kertaa niinkuin niistä oltaisiin kiinnostuneita.

        Minulla on laktoosivaiva. Hyvä on juhlissa tietää mitä sisäänsä mättää, että ei yö mene huoneen tuulettamiseen.

        Onneksi nykyään hyvin järjestetyissä juhlissa suurin osa ruuista tehdään laktoosittomina. Gluteenittomia vaihtoehtojakin on aina saatavilla.


    • en kerro mitään

      Samaa mieltä tuosta, jos sanoo:johan tästä on jo juteltu? Minusta se kertoo ihmisestä paljon ja kierrän kaukaa.

      • Puska Saara

        Olen seurannut mielenkiinnolla tätä keskustelua ja saanut paljon ajattelemisen aihetta. Täytyy jatkossa muistaa aina vanha fraasi" laske mielessäsi kymmeneen ennenkuin sanot mitään". Näin pitäisi tehdä täällä palstallakin ennenkuin avaa sanaisen arkkunsa.
        Olen ihmetellyt että mistä joku voi tietää kuka minäkin viestin takana on kun nimimerkki on milloin mitäkin? Onko täällä selvännäkijöitä vai lonkaltako vaan heitetään ja loukataan toista? Minusta täällä kirjoittelee "sokeat toisilleen" lukuunottamatta rekisteröityjä.

        Eli minua ärsyttää ihmisten häijy käyttäytyminen toisia kohtaan.
        Ärsyttäviä sanoja ja sanontojakin on, jotka raivostuttavan kun on itse siihen sopivassa mielentilassa. Tässä ketjussa on hyvin tullut ilmi tämänhetkisestä ärsytyskynnyksen ylittävät muotisanat.


      • jos tajusin sinua
        Puska Saara kirjoitti:

        Olen seurannut mielenkiinnolla tätä keskustelua ja saanut paljon ajattelemisen aihetta. Täytyy jatkossa muistaa aina vanha fraasi" laske mielessäsi kymmeneen ennenkuin sanot mitään". Näin pitäisi tehdä täällä palstallakin ennenkuin avaa sanaisen arkkunsa.
        Olen ihmetellyt että mistä joku voi tietää kuka minäkin viestin takana on kun nimimerkki on milloin mitäkin? Onko täällä selvännäkijöitä vai lonkaltako vaan heitetään ja loukataan toista? Minusta täällä kirjoittelee "sokeat toisilleen" lukuunottamatta rekisteröityjä.

        Eli minua ärsyttää ihmisten häijy käyttäytyminen toisia kohtaan.
        Ärsyttäviä sanoja ja sanontojakin on, jotka raivostuttavan kun on itse siihen sopivassa mielentilassa. Tässä ketjussa on hyvin tullut ilmi tämänhetkisestä ärsytyskynnyksen ylittävät muotisanat.

        "lukuunottamatta rekisteröityjä"? Ei mitään vaikeaa hyppyä vaadi puhaltaa puskaan.


      • Tottavie
        Puska Saara kirjoitti:

        Olen seurannut mielenkiinnolla tätä keskustelua ja saanut paljon ajattelemisen aihetta. Täytyy jatkossa muistaa aina vanha fraasi" laske mielessäsi kymmeneen ennenkuin sanot mitään". Näin pitäisi tehdä täällä palstallakin ennenkuin avaa sanaisen arkkunsa.
        Olen ihmetellyt että mistä joku voi tietää kuka minäkin viestin takana on kun nimimerkki on milloin mitäkin? Onko täällä selvännäkijöitä vai lonkaltako vaan heitetään ja loukataan toista? Minusta täällä kirjoittelee "sokeat toisilleen" lukuunottamatta rekisteröityjä.

        Eli minua ärsyttää ihmisten häijy käyttäytyminen toisia kohtaan.
        Ärsyttäviä sanoja ja sanontojakin on, jotka raivostuttavan kun on itse siihen sopivassa mielentilassa. Tässä ketjussa on hyvin tullut ilmi tämänhetkisestä ärsytyskynnyksen ylittävät muotisanat.

        Eihän täällä kukaan nää toisiaan , ihan käsikopelolla tässä mennään . Välillä lipsahtaa pientareelle ja joskus joku möyrii ojanpohjia . Sitten taas mennään leveäkaistaa ja ohitellaan uhkarohkeasti kiilaillen ...


      • Puska Saara
        jos tajusin sinua kirjoitti:

        "lukuunottamatta rekisteröityjä"? Ei mitään vaikeaa hyppyä vaadi puhaltaa puskaan.

        "Lukuunottamatta rekisteröityjä" sanoilla tarkoitin niitä rekisteröityneitä, joilla on profiili näkyvillä, joillakin kuva ja keskusteluista päätellen jotkut ovat myös tavanneet toisensa. Nämä ei siis ole "sokeita" .

        Kyllä ymmärrän että rekisteröitynytkin voi kirjoittaa puskasta vaikka millä nimimerkillä.

        Mie otin nimeksi Puska Saara, koska etunimeni on Saara ja kirjoitan puskasta.

        .


    • Tämän päivän Hesarin kulttuuriosiossa on artikkeli Aikuiset omivat nuorten ilmaisuja.

      Olen joskus suu ympyrkäisenä kuunnellut kun nuoremme kertovat juttujaan sillä jotkut sanat ovat minulle tuntemattomia.

      Yritän rämpiä mukana kehityksessä ja opettelen näitä muotisanoja. Puhuttu kieli muuttuu koko ajan ja sanasto uusiutuu, joten ei kun mukaan joustokaukaloon ; )

      • Huikea havainto

        Mehän olemme sitten ajantasalla vai liekö Hesari vieraillut palstallamme. Olkaamme ylpeitä ; )


    • murrettako?

      lähteen, tuleen, miksi nykyisin laitetaan tuo n:nnä perään?

      • Olisko n-kirjaimen väliin pudonnut mustikkakeittoa ; )


    • toleraatti

      Ärsyttäviä, ihmetyttäviä, harmittomia.

      Tällä hetkellä mieleeni tulee mm. meneminen ThaiMAASEEN.
      Mikis kukaan ei mene AhvenanMAASEEN tai jää kotiMAASEEN?

      Eräs kieleemme iskostunut, ilmeisesti englannin passiivista kulkeutunut on KUN SÄ teet sitä ja tätä ja sanoja tarkoittaa omaa tekemistään.
      Formulakuski toimittajalle: Ku SÄ vedät siihen eka sikaaniin niin SÄ joudut jarruttamaan - - - .
      Odotan sitä päivää kun vastaavassa tilanteessa toimittaja sanoo haastateltavalle, että "en MÄ ja siihen sikaaniin vaan siihen ajat SÄ"!

      Onhan noita muitakin.

      • "toleraatti"

        Kommenttisi on viime-vuodelta.

        H.


      • fhd65

        ulkolainen

        Ei minun tietääkseni puhuta kotilaisista omenoista, miksi sitten ulkolaisista?


    • Tottavie 2

      Joka laskee kymmeneen sillä ei ole mitään sanottavaa .

    • aaa 3

      Sanojen aaa väliin aaa kun aaa sanotaan aaa mistä aaa tallainen aaa muoti aaa on
      aaa peräisin aaa . Voiko aaa joku aaa kertoa aaa minulle aaa .

    • onhan niitä

      jos rehellisesti puhutaan

      totta puhuakseni

      voi hyvää päivää!

      maallistuminen

      sanoisin että...

    • henrjii

      ristus vähän kyrsii

    • 1-1

      Pisa Suomi 2014.

    • Määmie

      Minua ärsyttää sana KASVATTI

      • ainaainaaina

        "Minua ärsyttää sana KASVATTI "
        no ei tuo niin tyhmä sana ole kuin ASUKKI! Kuinka alentava sana ihmisestä.


    • JotainTietävä
    • hempppavvn

      Töölööseen, itseasiassa, haastava, läsnä, masuasukki....

    • niinpä.tietennii

      Niin tosiaan.... öf,ööö-öööö.... viime yönähän meinasi olla pakkaneeen..... Elohopeataulussa taisipa olla peräti... öf,ööö-ööö kymmenen astettaa, kun minä katsoin sitä aamulla harittavilla silmillää.... öf,öf, ööö-ööö.....

      Joo-oo, potnapekkoja oli jo liikuskellut jäillä kon jalanjäljillä varpaat harottivat sivullepäin mennen tullen. Että joo-o...

    • Anonyymi

      Somekansa

    • Anonyymi

      Persu.

      Sitä käytetään nyt ihan yleisenä haukkumanimenä lähes asiassa kuin asiassa, jos joku on eri mieltä jostakin. Ei liity monesti enää perussuomalaisiin paljonkaan.

    • Anonyymi

      Aikuisen oikeesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe