Kirkosta eronneiden ei pitäisi saada

EI vapaamatkustajia

mielestäni käyttää kirkon palveluja ainakaan ilmaiseksi!
Mitään perheterapeutteja ei saisi kirkosta eronneet mielestäni käyttää ilmaiseksi eikä muitakaan kirkon palveluja.
Mikseivät voisi muka maksaa siitä? Käyttäisivät kirkkoon kuuluvien kustannuksella palveluja eli olisivat vapaamatkustajia.
Toiset maksavat kirkollisveroa joilla varoilla palkataan kirkon henkilökuntaa, ja nämä kirkosta eronneet käyttäisivät palveluja ilmaiseksi:((((

Jos ei kirkkoon kuuluminen kiinnosta niin silloin ei pidä olla mistään kirkon tarjoamista palveluistakaan kiinnostunut!

232

2391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiina@

      onks joku sanonu että on kiinnostunu
      jos on eronnu kirkosta
      ite en kuulu kirkkoon
      enkä käytä kirkon palveluja
      mutta laulan kirkkokuorossa
      se ei oo käyttämistä
      vaan enemmänkin antamista.

    • tasoissa ollaan

      Minä en ole koskaa kuulunut kirkkoon, enkä tarvinnut mitään kirkon tarjoamia palveluja.

      • plääh

        Et oo tainnut vielä kuolla ?


      • päläpälä
        plääh kirjoitti:

        Et oo tainnut vielä kuolla ?

        Ainoastaan satuolentouskovaiselta voi odottaa noin yksinkertaista ajatuksenjuoksua. Onko uskonnottomien hautausmaa tuntematon käsite?


    • sama kaiku on

      Minä olen kuulunut kirkkoon koko ikäni, ja aion kuuluakin.
      Häät ja hautajaiset on toimittanut pappi, haudattu haudatut kirkkomaahan.

      • €€ro

        On oltava valmis maksamaan esim.hautaaminen.
        Voitaisiin kehittää muunlaisia maksullisia palveluja.


      • tasoissa ollaan

        Minun vanhempani haudattiin hautausmaahan, ostettuun sukuhautaan, eikä kirkkomaahan.


      • sama kaiku on
        €€ro kirjoitti:

        On oltava valmis maksamaan esim.hautaaminen.
        Voitaisiin kehittää muunlaisia maksullisia palveluja.

        On meille maksanut tähänkin asti, kaikki maksaa.
        Vaikka olemme ikämme kirkkoon kuuluneetkin.
        Seurakunta on hoitanut hautamme, maksua vastaan.
        Kirkko on liikelaitos, ei se pyhällä hengellä toimi.

        Kirkkomaa = hautausmaa


      • tiina@
        €€ro kirjoitti:

        On oltava valmis maksamaan esim.hautaaminen.
        Voitaisiin kehittää muunlaisia maksullisia palveluja.

        vainka kuinka kuuluu kirkkoon
        joutuu en hautapaikan kumminkin maksamaan
        ei se sieltä tuu kun manulle illallinen
        naimisiin mennessäni kuuluin vielä kirkkoon
        ja lapseni kastettiin
        mutta muuta en ole kirkolta tarvinnut
        enkä enää kuulukkaan
        ihan sama siunaako mua kukaan sen jälkeen kun oon henkeni heittäny
        ja hautapaikaa olen kieltänyt laittamasta
        se lentää niinkuin tuhka tuuleen
        mitä lie se raukka luulee...
        tuli mieleen nää laulun sanat
        niin oon käskeny ittenikin lennätettävän.


      • tiina@
        tasoissa ollaan kirjoitti:

        Minun vanhempani haudattiin hautausmaahan, ostettuun sukuhautaan, eikä kirkkomaahan.

        kirkkomaatahan se hautausmaakin on
        ja uusittava se sukuhautakin on 25 vuoden välein
        elikkä maksettava taas uudestaan että saa pitää sen haudan
        eikä sitä hävitetä.


      • tasoissa ollaan
        tiina@ kirjoitti:

        kirkkomaatahan se hautausmaakin on
        ja uusittava se sukuhautakin on 25 vuoden välein
        elikkä maksettava taas uudestaan että saa pitää sen haudan
        eikä sitä hävitetä.

        Nimenomaan hautausmaa lukee tienviitassa. Miks kirkkomaa? Kaukana kirkostakin...


      • ,.-'

      • vanhanaikaista

      • ,.-'
        vanhanaikaista kirjoitti:

        Kirkkomaa siltä ajalta, kun suunnilleen kaikkien oli kuuluttava kirkkoon.

        Ja hautausmaa oli kirkon vieressä


      • RosaLiiin

        Kirkkoon kuulun ja tulen kuulumaan loppuelämäni.
        Olen niin pieni eläjä ja maksan niin vähän veroja, että saama puolella olen kait jatkuvasti.

        Meidän seurakunnassa on sellainen lämmin yhteisöllisyys, on voinut osallistua tilaisuuksiin ja saanut apua kun siltä on tuntunut.

        Siellä kirkkomaassa on pieni pilttuu, johon aikanaan tuhkani sirottelevat ja nimeni siihen paateen rustaavat. Tuntuu mukavalta olla yksi pieni lenkki silläkin lailla sukupolvien ketjussa.


      • Hankittu 1918
        tiina@ kirjoitti:

        kirkkomaatahan se hautausmaakin on
        ja uusittava se sukuhautakin on 25 vuoden välein
        elikkä maksettava taas uudestaan että saa pitää sen haudan
        eikä sitä hävitetä.

        tiina@
        Aikoinaan sai ostaa hautapaikan omakseen. Jos on tälläinen hankittu niin ei tarvitse maksella mitään jos on sukua mitä haudata . Jos loppuu ja hauta jää rempalleen niin sitten ottavat kai uusiokäyttöön. Meillä on kaksi rinnakkaishautaa Haminassa .Itse heitän keväällä kukat , juoluna kynttilät ja pidän mestan kunossa. Nykyisin eivät kai myy enää ikuisuus hautoja.


      • tiina@
        Hankittu 1918 kirjoitti:

        tiina@
        Aikoinaan sai ostaa hautapaikan omakseen. Jos on tälläinen hankittu niin ei tarvitse maksella mitään jos on sukua mitä haudata . Jos loppuu ja hauta jää rempalleen niin sitten ottavat kai uusiokäyttöön. Meillä on kaksi rinnakkaishautaa Haminassa .Itse heitän keväällä kukat , juoluna kynttilät ja pidän mestan kunossa. Nykyisin eivät kai myy enää ikuisuus hautoja.

        se on varmaan ollu joskus vuonna miekka ja kilpi
        kyllä mun mielestä nykyään joutuu uusimaan sopimuksen
        25 vuoden välein
        ja jos sitä ei kukaan uusi se otetaan uusiokäyttöön.


      • etkö tiennyt?
        €€ro kirjoitti:

        On oltava valmis maksamaan esim.hautaaminen.
        Voitaisiin kehittää muunlaisia maksullisia palveluja.

        "On oltava valmis maksamaan esim.hautaaminen.
        Voitaisiin kehittää muunlaisia maksullisia palveluja. "

        - Ei ne ilmaisia ole kenellekään. Sitä paitsi kirkon hautaustoimi rahoitetaan yhteisöverolla, ei kirkollisverolla ja lisäksi kuolinpesästä peritään hautausmaksut ja haudanhoitomaksut.


      • tiedollinen
        etkö tiennyt? kirjoitti:

        "On oltava valmis maksamaan esim.hautaaminen.
        Voitaisiin kehittää muunlaisia maksullisia palveluja. "

        - Ei ne ilmaisia ole kenellekään. Sitä paitsi kirkon hautaustoimi rahoitetaan yhteisöverolla, ei kirkollisverolla ja lisäksi kuolinpesästä peritään hautausmaksut ja haudanhoitomaksut.

        Ei haudantoitomaksu ole pakollinen. Moni liittää sen perukirjaan, jotta se huomioidaan veroissa.


      • huoh...
        tiedollinen kirjoitti:

        Ei haudantoitomaksu ole pakollinen. Moni liittää sen perukirjaan, jotta se huomioidaan veroissa.

        Täh? Millä tavalla haudanhoitomaksu huomioidaan verotuksessa?


      • ,,,,,23
        huoh... kirjoitti:

        Täh? Millä tavalla haudanhoitomaksu huomioidaan verotuksessa?

        Vähennetään pesän varoista, jolloin perintövero pienenee. Kai vaaditaan maksettu lasku?


      • hautapaikka maksaa
        €€ro kirjoitti:

        On oltava valmis maksamaan esim.hautaaminen.
        Voitaisiin kehittää muunlaisia maksullisia palveluja.

        Hautapaikka maksaa ja täällä ei ole vaihtoehtoja, noille kahdelle hautausmaalle. Pappia ei ole tarvittu kirkkoon kuulumattomana hautajaisiin.


      • Hankittu 1918
        tiina@ kirjoitti:

        se on varmaan ollu joskus vuonna miekka ja kilpi
        kyllä mun mielestä nykyään joutuu uusimaan sopimuksen
        25 vuoden välein
        ja jos sitä ei kukaan uusi se otetaan uusiokäyttöön.

        tiina@
        Ei tarvitse hauta on edelleen suvun hallussa laskuja nolla .Hoidan hautaa niin kun olen ylempänä kirjoittanut. Hautojen hankkiminen on tapahtunut 1918 kun isoisäni murhattiin vähän sen jälkeen kuoli yksi heidän lapsista jolloin hautaa ei voitu avata niin mummo osti viereisen haudan johon lapsi haudattiin .Hautoihin on laskettu sen jälkeen isäni lisäksi hänen veli ja siskot , heidän lapsiaan ja oma siskoni. Ei ole tarvinut maksaa mitään hautapaikoista. Ainoat suorat jälkeläiset ovat enää minä ja poikani jolla ei lapsia vielä ole en tiedä tuleeko jos ei niin suku loppuu siihen. En tiedä onko isäni siskojen lapsilla ja heidän lapsillaan oikeutta sukuhautaan. Jos ei ,niin voi olla että hauta menee uusio- käyttöön kun jokin aika viimmeisestä haudatusta on kulunut umpeen ja hauta on jätetty hoitamatta.


      • Joitakin faktoja
        tiina@ kirjoitti:

        vainka kuinka kuuluu kirkkoon
        joutuu en hautapaikan kumminkin maksamaan
        ei se sieltä tuu kun manulle illallinen
        naimisiin mennessäni kuuluin vielä kirkkoon
        ja lapseni kastettiin
        mutta muuta en ole kirkolta tarvinnut
        enkä enää kuulukkaan
        ihan sama siunaako mua kukaan sen jälkeen kun oon henkeni heittäny
        ja hautapaikaa olen kieltänyt laittamasta
        se lentää niinkuin tuhka tuuleen
        mitä lie se raukka luulee...
        tuli mieleen nää laulun sanat
        niin oon käskeny ittenikin lennätettävän.

        Ihan sama sinulle siunaako sinua sitten kukaan, mutta on hyvin todennäköistä että omaisesi kuitenkin pyytävät papin sinua siunaamaan. No pappi sitten miettii, toimitaanko tässä vainajan vakaumusta kunnioittaen...

        Nykyään ei tuhkaa voi heittää tuuleen. Krematorio ei luovuta tuhkauurnaa omaisille, ellei vainajalle ole osoitettu sijoituspaikkaa, hautapaikkaa. Uurnaa ei myöskään saa jättää esim. kotiin takanreunalle.

        On helppoa ajatella asioista kevyesti vain itsensä kannalta. Mutta omaiset joutuvat OIKEASTI ratkaisemaan, miten heidän läheisensä kuoltua menetellään.


      • Uuno1
        €€ro kirjoitti:

        On oltava valmis maksamaan esim.hautaaminen.
        Voitaisiin kehittää muunlaisia maksullisia palveluja.

        Mitä jos ei ole valmis maksamaan hautaamisesta? Mihin se vainaja sit "tungetaan"? Eikös sossu tai kunta/kaupunki maksa siinä tapauksessa. Ei ketään ole tietääkseni jätetty hautaamatta.


      • On oikein
        sama kaiku on kirjoitti:

        On meille maksanut tähänkin asti, kaikki maksaa.
        Vaikka olemme ikämme kirkkoon kuuluneetkin.
        Seurakunta on hoitanut hautamme, maksua vastaan.
        Kirkko on liikelaitos, ei se pyhällä hengellä toimi.

        Kirkkomaa = hautausmaa

        Me kirkkoon kuuluvat maksamme kirkollisveron, silti meille maksaa häät, kaste,ja hautapaikat. Saamme ne tosin vähän halvemmalla kuin kirkoon kuulumattomat.
        On aivan oikein ,ettei kirkonllisveroja maksamaton saa ilmaisia palveluja ,emmehän mekään aivan ilman niitä saa ,vaikka maksamme verot kirkolle.


      • Näin on
        tasoissa ollaan kirjoitti:

        Minun vanhempani haudattiin hautausmaahan, ostettuun sukuhautaan, eikä kirkkomaahan.

        Ostettu sukuhautapaikka on vain 25 vuotta ,sen jälkeen ostat sen uudelleen 25 vuodeksi.

        Kokemuksesta puhun


      • On oikein kirjoitti:

        Me kirkkoon kuuluvat maksamme kirkollisveron, silti meille maksaa häät, kaste,ja hautapaikat. Saamme ne tosin vähän halvemmalla kuin kirkoon kuulumattomat.
        On aivan oikein ,ettei kirkonllisveroja maksamaton saa ilmaisia palveluja ,emmehän mekään aivan ilman niitä saa ,vaikka maksamme verot kirkolle.

        Tuota noin, paljonko sä olet maksanut noista kirkolle erikseen.


      • .,.,.,
        On oikein kirjoitti:

        Me kirkkoon kuuluvat maksamme kirkollisveron, silti meille maksaa häät, kaste,ja hautapaikat. Saamme ne tosin vähän halvemmalla kuin kirkoon kuulumattomat.
        On aivan oikein ,ettei kirkonllisveroja maksamaton saa ilmaisia palveluja ,emmehän mekään aivan ilman niitä saa ,vaikka maksamme verot kirkolle.

        "Me kirkkoon kuuluvat maksamme kirkollisveron, silti meille maksaa häät, kaste,ja hautapaikat. Saamme ne tosin vähän halvemmalla kuin kirkoon kuulumattomat."

        - Onnistuit saamaan kolme virhettä. Mikäli minä tiedän, niin kirkollinen vihkiminen on maksuton, kirkkoon kuulumattomien lapsia ei kasteta ja hautapaikan hinta on kaikille sama. Lakiuudistus jo kymmenen vuoden takaa, oletko kuullut siitä?


      • Hankittu 1918
        Näin on kirjoitti:

        Ostettu sukuhautapaikka on vain 25 vuotta ,sen jälkeen ostat sen uudelleen 25 vuodeksi.

        Kokemuksesta puhun

        Näin on
        Nykyään ,ne joilla on se ikuisuushauta ei maksa mitään niin kauan kun sukua on jäljellä . Turha väitellä asiasta tai menkää kirkosta kysymään asiasta.


      • Hankittu 1918
        Hankittu 1918 kirjoitti:

        Näin on
        Nykyään ,ne joilla on se ikuisuushauta ei maksa mitään niin kauan kun sukua on jäljellä . Turha väitellä asiasta tai menkää kirkosta kysymään asiasta.

        Tässä teille viestiä.

        Hautapaikan hinta vaihtelee seurakunnittain

        Uutiset
        30.11.2012
        Minna Lautamäki

        Hautapaikan hinta on noussut esiin eduskunnan käsittelyssä olevan lakimuutoksen takia. Uusi laki edellyttäisi, että kaikki seurakunnat alkaisivat periä hautapaikasta maksua.

        Tällä hetkellä käytäntö seurakunnissa on kirjavaa. Osa perii maksun kirkkohallituksen suosituksen mukaisesti ja osa antaa paikan ilmaiseksi. Kirkkohallitus on suositellut oman kunnan asukkaan hautapaikan hinnaksi 200 euroa.

        Parkanossa, Karviassa ja Kihniössä seurakunnat ovat perineet maksua jo vuosia.

        Kihniön seurakunnassa paikka maksaa 100 euroa oman paikkakunnan asukkaille.
        - Hinta on kirkkoon kuuluville ja kuulumattomille sama, talouspäällikkö Mirja Kivioja kertoo.

        Jos vainaja on ulkopaikkakuntalainen, hinta riippuu siitä, onko haudattava evankelisluterilaisen kirkon jäsen. Kirkkoon kuulumattoman ulkopaikkakuntalaisen hautapaikka maksaa 500 euroa ja kirkkoon kuuluvan 300 euroa.

        Hautapaikan hallinta-aika on 50 vuotta. Se koskee vuoden 1994 jälkeen lunastettuja hautoja.

        Kihniössä, kuten Parkanossa ja Karviassakin sotaveteraanien hautapaikka on ilmainen.

        Parkanossa kotikuntalaisten hautasija maksaa 50 euroa. Karviassa paikka maksaa oman kunnan asukkaille 80 euroa.

        Muualta Parkanoon haudattavaksi tulevat vainaja saavat hautasijan 150 eurolla riippumatta siitää, kuuluvatko he kirkkoon. Karviassa ulkopaikkakuntalaisen evankelisluterilaisen kirkon jäsenen hautapaikka maksaa 200 euroa, muiden 600 euroa.

        Se on varma asia että ennen sai ostaa ikuisuus haudan. Mulla ei ole mitään syytä kinata asiasta voidakseni olla oikeassa. Kerron asian että meillä on sellainen hauta Haminassa Husulan hautausmaalla. Isoisä haudattiin sinne ensinmäisenä 1918 ja sen jälkeen muuta sukuamme yhtään laskua ei ole tullut. Olen sukuhautamme hoitaja.


      • ei velvollisuutta
        Joitakin faktoja kirjoitti:

        Ihan sama sinulle siunaako sinua sitten kukaan, mutta on hyvin todennäköistä että omaisesi kuitenkin pyytävät papin sinua siunaamaan. No pappi sitten miettii, toimitaanko tässä vainajan vakaumusta kunnioittaen...

        Nykyään ei tuhkaa voi heittää tuuleen. Krematorio ei luovuta tuhkauurnaa omaisille, ellei vainajalle ole osoitettu sijoituspaikkaa, hautapaikkaa. Uurnaa ei myöskään saa jättää esim. kotiin takanreunalle.

        On helppoa ajatella asioista kevyesti vain itsensä kannalta. Mutta omaiset joutuvat OIKEASTI ratkaisemaan, miten heidän läheisensä kuoltua menetellään.

        Omaiset voi irtisanoutua aivan vapaasti ratkaisuista. Ketään ei jätetä ruumiina maan päälle joka tapauksessa.


      • Hankittu 1918
        Hankittu 1918 kirjoitti:

        Tässä teille viestiä.

        Hautapaikan hinta vaihtelee seurakunnittain

        Uutiset
        30.11.2012
        Minna Lautamäki

        Hautapaikan hinta on noussut esiin eduskunnan käsittelyssä olevan lakimuutoksen takia. Uusi laki edellyttäisi, että kaikki seurakunnat alkaisivat periä hautapaikasta maksua.

        Tällä hetkellä käytäntö seurakunnissa on kirjavaa. Osa perii maksun kirkkohallituksen suosituksen mukaisesti ja osa antaa paikan ilmaiseksi. Kirkkohallitus on suositellut oman kunnan asukkaan hautapaikan hinnaksi 200 euroa.

        Parkanossa, Karviassa ja Kihniössä seurakunnat ovat perineet maksua jo vuosia.

        Kihniön seurakunnassa paikka maksaa 100 euroa oman paikkakunnan asukkaille.
        - Hinta on kirkkoon kuuluville ja kuulumattomille sama, talouspäällikkö Mirja Kivioja kertoo.

        Jos vainaja on ulkopaikkakuntalainen, hinta riippuu siitä, onko haudattava evankelisluterilaisen kirkon jäsen. Kirkkoon kuulumattoman ulkopaikkakuntalaisen hautapaikka maksaa 500 euroa ja kirkkoon kuuluvan 300 euroa.

        Hautapaikan hallinta-aika on 50 vuotta. Se koskee vuoden 1994 jälkeen lunastettuja hautoja.

        Kihniössä, kuten Parkanossa ja Karviassakin sotaveteraanien hautapaikka on ilmainen.

        Parkanossa kotikuntalaisten hautasija maksaa 50 euroa. Karviassa paikka maksaa oman kunnan asukkaille 80 euroa.

        Muualta Parkanoon haudattavaksi tulevat vainaja saavat hautasijan 150 eurolla riippumatta siitää, kuuluvatko he kirkkoon. Karviassa ulkopaikkakuntalaisen evankelisluterilaisen kirkon jäsenen hautapaikka maksaa 200 euroa, muiden 600 euroa.

        Se on varma asia että ennen sai ostaa ikuisuus haudan. Mulla ei ole mitään syytä kinata asiasta voidakseni olla oikeassa. Kerron asian että meillä on sellainen hauta Haminassa Husulan hautausmaalla. Isoisä haudattiin sinne ensinmäisenä 1918 ja sen jälkeen muuta sukuamme yhtään laskua ei ole tullut. Olen sukuhautamme hoitaja.

        Tässä tarkka tieto alhaalla lukee tosiasia.
        Etusivu > Talous ja hallinto > Hautaustoimi > Hautaoikeus
        Hautaustoimi

        Ajankohtaista

        Säädökset ja yleiskirjeet
        Hautausmaan suunnittelu ja rakentaminen
        Hautausmaan hoito
        Avustukset
        Kiinteistöt
        Hautaoikeus
        Hautausjärjestelyt
        Maksut

        Hautaoikeus ja sen luovuttaminen
        Tulosta

        Hautaustoimilain mukaan jokaisella on oikeus tulla haudatuksi kotikuntansa evankelis-luterilaisen seurakunnan ylläpitämälle hautausmaalle.

        Kirkkolain mukaan oikeus hautaan luovutetaan kuolemantapauksen yhteydessä. Samalla voidaan luovuttaa vapaa hautasija esim. vainajan puolisolle. Määrä on yleensä rajoitettu kahteen päällekkäiseen hautasijaan tai kahteen rinnakkaiseen hautapaikkaan.
        Hautaoikeuden pituus enintään 50 vuotta

        Hautaoikeus luovutetaan enintään 50 vuoden määräajaksi. Määräaikaa voi hallinta-ajan päättyessä jatkaa, ellei siihen ole estettä.

        Vanhan kirkkolain mukaisesti hautaoikeus saatettiin luovuttaa ainiaaksi eli niin pitkäksi ajaksi kuin hauta on rauhoitetun hautausmaan osana. Tällainen hautaoikeus on edelleen voimassa, ellei se pääty esim. hoitamattomuuden perusteella.

        Aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä:

        Hautaustoimilain 4 § (hautasijan osoittaminen)
        Kirkkolain 17 luvun 2 § (hautaoikeus)
        Kirkkolain 17 luvun 3 § (hautaoikeuden haltija)
        Kirkkolain 17 luvun 4 § (hautaamisjärjestys)

        Hautaoikeuteen liittyviä erityiskysymyksiä


      • .,.,.,
        Joitakin faktoja kirjoitti:

        Ihan sama sinulle siunaako sinua sitten kukaan, mutta on hyvin todennäköistä että omaisesi kuitenkin pyytävät papin sinua siunaamaan. No pappi sitten miettii, toimitaanko tässä vainajan vakaumusta kunnioittaen...

        Nykyään ei tuhkaa voi heittää tuuleen. Krematorio ei luovuta tuhkauurnaa omaisille, ellei vainajalle ole osoitettu sijoituspaikkaa, hautapaikkaa. Uurnaa ei myöskään saa jättää esim. kotiin takanreunalle.

        On helppoa ajatella asioista kevyesti vain itsensä kannalta. Mutta omaiset joutuvat OIKEASTI ratkaisemaan, miten heidän läheisensä kuoltua menetellään.

        Krematorio luovuttaa tuhkan, kunhan vaan sanoo minne tuhka sijoitetaan. Ei sitä tarvitse haudata, sen voi myös sirotella mereen tai muualle luontoon. Eikä ne myöskään käy tarkistamassa onko se uurna takan reunalla tai tuhkat ruusupuskan juurella.

        Omaiset ei joudu ratkaisemaan asiaa, kunhan vainaja on eläessään tehnyt hautaustestamentin (lomakkeita saa hautaustoimistoista) tai muutoin kirjallisesti tai edes suullisesti esittänyt toiveensa.


      • truj
        ,,,,,23 kirjoitti:

        Vähennetään pesän varoista, jolloin perintövero pienenee. Kai vaaditaan maksettu lasku?

        Eiköhän ne kaikki hautaukseen liittyvät kulut oteta juuri vainajan tililtä kuoleman jälkeen. Ei niitä perukirjaan liitetä. Se on perintöä, mikä noiden kulujen jälkeen jäljelle jää ja siitä toimitetaan perunkirjoitus ja perinnönjako.


      • !!!!!
        Näin on kirjoitti:

        Ostettu sukuhautapaikka on vain 25 vuotta ,sen jälkeen ostat sen uudelleen 25 vuodeksi.

        Kokemuksesta puhun

        Miehen mummu ja vaari on haudattu 1940-luvulla ostettuun hautaan. Ei ole vielä tullut uutta laskua.


      • Joitakin faktoja kirjoitti:

        Ihan sama sinulle siunaako sinua sitten kukaan, mutta on hyvin todennäköistä että omaisesi kuitenkin pyytävät papin sinua siunaamaan. No pappi sitten miettii, toimitaanko tässä vainajan vakaumusta kunnioittaen...

        Nykyään ei tuhkaa voi heittää tuuleen. Krematorio ei luovuta tuhkauurnaa omaisille, ellei vainajalle ole osoitettu sijoituspaikkaa, hautapaikkaa. Uurnaa ei myöskään saa jättää esim. kotiin takanreunalle.

        On helppoa ajatella asioista kevyesti vain itsensä kannalta. Mutta omaiset joutuvat OIKEASTI ratkaisemaan, miten heidän läheisensä kuoltua menetellään.

        mitä välii? jos läheinen ei ole esittänyt toiveitaan ja varannut niiden toteuttamiseen rahoja. minä en ainakaan toisten toiveita rupea rahoittamaan enkä siunauksia papilta kinuamaan. mahdollisimman halvalla kuoppaan vaa...


      • .,.,.,
        Uuno1 kirjoitti:

        Mitä jos ei ole valmis maksamaan hautaamisesta? Mihin se vainaja sit "tungetaan"? Eikös sossu tai kunta/kaupunki maksa siinä tapauksessa. Ei ketään ole tietääkseni jätetty hautaamatta.

        Eihän se siitä ole kiinni että vainaja olisi ollut (eläessään siis) haluton maksamaan hautaamisesta. Sosiaalitoimi maksaa vain varattoman hautaamisen. Siis arkun ja hautauksen/tuhkauksen, ei mitään muuta.


      • dfgjk
        .,.,., kirjoitti:

        "Me kirkkoon kuuluvat maksamme kirkollisveron, silti meille maksaa häät, kaste,ja hautapaikat. Saamme ne tosin vähän halvemmalla kuin kirkoon kuulumattomat."

        - Onnistuit saamaan kolme virhettä. Mikäli minä tiedän, niin kirkollinen vihkiminen on maksuton, kirkkoon kuulumattomien lapsia ei kasteta ja hautapaikan hinta on kaikille sama. Lakiuudistus jo kymmenen vuoden takaa, oletko kuullut siitä?

        Kirkkoon kuulumattomia ei kirkossa edes vihitä, vaan maistraatissa ja se on maksuton.


      • .,.,.,
        marcelos kirjoitti:

        mitä välii? jos läheinen ei ole esittänyt toiveitaan ja varannut niiden toteuttamiseen rahoja. minä en ainakaan toisten toiveita rupea rahoittamaan enkä siunauksia papilta kinuamaan. mahdollisimman halvalla kuoppaan vaa...

        Ei omaisten tarvitsekaan maksaa mitään hautauskuluja. Ne otetaan joko vainajan tililtä tai sosiaalitoimi maksaa, jos vainaja oli varaton. Kirkkohan ei ilmaiseksi hautaa kuin sotaveteraanit.


      • käytännön opetus
        truj kirjoitti:

        Eiköhän ne kaikki hautaukseen liittyvät kulut oteta juuri vainajan tililtä kuoleman jälkeen. Ei niitä perukirjaan liitetä. Se on perintöä, mikä noiden kulujen jälkeen jäljelle jää ja siitä toimitetaan perunkirjoitus ja perinnönjako.

        truj! Hautaukseen liittyvät kulut voi viedä maksupalveluun ja ne maksetaan vainajan tililtä, jos siellä on rahaa. Kaikki nämä kulut otetaan menopuolella huomioon perunkirjoituksessa. Näin on käytännössä. Mitä iloa on periä kenenkään maksamattomia laskuja. Jos kuolinpesä on velkainen, niin perillinen ei joudu niistä veloista vastuuseen, jos ilmoittaa, että ei ota perintöä lainkaan vastaan. Eli sanoutuu irti koko kuolinpesästä. Perunkirjoitustilaisuudessa kannattaa aina varmistaa, onko kuolinpesä velaton tai velkainen, ennenkuin kirjoittaa nimensä mihinkään paperiin.


      • veteraanin tytär
        .,.,., kirjoitti:

        Ei omaisten tarvitsekaan maksaa mitään hautauskuluja. Ne otetaan joko vainajan tililtä tai sosiaalitoimi maksaa, jos vainaja oli varaton. Kirkkohan ei ilmaiseksi hautaa kuin sotaveteraanit.

        Ainoastaan sotaveteraanin hautapaikka on ilmainen määräajan 25 v. Sen jälkeen pitää maksaa uusintamaksu. Haudankaivuu ja haudan umpeenluominen maksavat myös veteraaneille. Eri seurakunnissa voi olla käytännön eroavaisuuksia maksujen suhteen.


      • taksat
        .,.,., kirjoitti:

        "Me kirkkoon kuuluvat maksamme kirkollisveron, silti meille maksaa häät, kaste,ja hautapaikat. Saamme ne tosin vähän halvemmalla kuin kirkoon kuulumattomat."

        - Onnistuit saamaan kolme virhettä. Mikäli minä tiedän, niin kirkollinen vihkiminen on maksuton, kirkkoon kuulumattomien lapsia ei kasteta ja hautapaikan hinta on kaikille sama. Lakiuudistus jo kymmenen vuoden takaa, oletko kuullut siitä?

        Hautapaikan hinta ei ole kaikille sama. Kirkkoon kuulumattomien hautapaikka ja hautaus maksaa enemmän kuin kirkoon kuuluvien. Taksat vaihtelevat eri seurakunnissa. Netistä voit tarkistaa oman seurakuntasi taksat. (jos ovat sinne merkatut)


      • homma toimii
        .,.,., kirjoitti:

        Krematorio luovuttaa tuhkan, kunhan vaan sanoo minne tuhka sijoitetaan. Ei sitä tarvitse haudata, sen voi myös sirotella mereen tai muualle luontoon. Eikä ne myöskään käy tarkistamassa onko se uurna takan reunalla tai tuhkat ruusupuskan juurella.

        Omaiset ei joudu ratkaisemaan asiaa, kunhan vainaja on eläessään tehnyt hautaustestamentin (lomakkeita saa hautaustoimistoista) tai muutoin kirjallisesti tai edes suullisesti esittänyt toiveensa.

        Käytännössä homma menee juuri noin. Pappia ei tarvittu, vainaja kelpasi krematorioon ja tuhkalle piti ilmoittaa sijoituspaikka. Loppujen lopuksi sinne voi ilmoitaa ihan, mitä huvittaa. Se onkin jo toinen juttu, minne tuhka lopulta päätyy, kukaan ei ole perään kysellyt.


      • hienon hieno ero
        .,.,., kirjoitti:

        "Me kirkkoon kuuluvat maksamme kirkollisveron, silti meille maksaa häät, kaste,ja hautapaikat. Saamme ne tosin vähän halvemmalla kuin kirkoon kuulumattomat."

        - Onnistuit saamaan kolme virhettä. Mikäli minä tiedän, niin kirkollinen vihkiminen on maksuton, kirkkoon kuulumattomien lapsia ei kasteta ja hautapaikan hinta on kaikille sama. Lakiuudistus jo kymmenen vuoden takaa, oletko kuullut siitä?

        Kirkkoon kuulumattomat voivat saada käsittääkseni siunauksen kun menevät naimisiin. En tiedä mitä se maksaa vai onko maksuton. Olin kaksi vuotta sitten sellaisisaa häissä, joissa toinen ei kuulunut kirkkoon , toinen kuului. Kirkossa oli melkein samanlainen tilaisuus kuin yleensä on hääparilla. Pappi oli ja kysyi samantapaisesti kuin ns tavallisessa pariskunnan vihkimistilaisuudessa kysytään.
        Ihmettelin, kun eroa ei juuri ollut normaaliin käytäntöön.


      • hinnat eroaa
        etkö tiennyt? kirjoitti:

        "On oltava valmis maksamaan esim.hautaaminen.
        Voitaisiin kehittää muunlaisia maksullisia palveluja. "

        - Ei ne ilmaisia ole kenellekään. Sitä paitsi kirkon hautaustoimi rahoitetaan yhteisöverolla, ei kirkollisverolla ja lisäksi kuolinpesästä peritään hautausmaksut ja haudanhoitomaksut.

        Hautapaikan hinnoissa on eroa. Riippuu monista tekijöistä.

        http://www.ylasatakunta.fi/uutiset/52-hautapaikan-hinta-vaihtelee-seurakunnittain


    • tiina@

      mutta jos ei kuulu kirkkoon
      niin moniko teistä kuuluu johonkin muuhun uskontokuntaan
      mää en kuulu mihinkään
      kun kerta en usko mihinkään niin se on ihan turhaa.

      • tasoissa ollaan

        Minulla on näin, että uskon kyllä Raamattuun, mutta en ole löytänyt sellaista uskontokuntaa, mikä vastaisi minun uskoani. Kaikissa tuntemissani uskontokunnissa on jotain, mikä heittää sivuun Raamatusta tai siitä, miten minä Raamatun ymmärrän.


      • ei uskova
        tasoissa ollaan kirjoitti:

        Minulla on näin, että uskon kyllä Raamattuun, mutta en ole löytänyt sellaista uskontokuntaa, mikä vastaisi minun uskoani. Kaikissa tuntemissani uskontokunnissa on jotain, mikä heittää sivuun Raamatusta tai siitä, miten minä Raamatun ymmärrän.

        En ole uskovainen,verot olen maksanut ja palveluja saanut.
        Kun systeemi on tämä, niin olkoon enkä päätäni sillä vaivaa kun on ikävämpiäkin asioita.


      • pitäiskö nyt liittyä
        ei uskova kirjoitti:

        En ole uskovainen,verot olen maksanut ja palveluja saanut.
        Kun systeemi on tämä, niin olkoon enkä päätäni sillä vaivaa kun on ikävämpiäkin asioita.

        Mitäs palveluja sieltä kirkosta saa, mitä ei muualta?


      • EI vapaamatkustajia
        pitäiskö nyt liittyä kirjoitti:

        Mitäs palveluja sieltä kirkosta saa, mitä ei muualta?

        Luin vaan lehdestä pari päivää sitten, että kirkkoon kuulumattomilta harkitaan maksua perheterapia ja avioliittoneuvontakäynneistä. Ja ihan oikein oliskin. Menkööt luopiot yksityiselle avioliittoneuvojalle ja terapeutille!
        Viekös kirkkoon kuulumattomat penskansakin ilmaisiin seurakunnan kerhoihin, leireille ja muihin ilmaisiin rientoihin?

        Tässä esim. juttua kyseisestä maksullisuudesta.

        http://www.satakunnankansa.fi/Paakirjoitukset/1194863357276/artikkeli/rauman seurakunta peruskysymysten aarella.html


      • mitästä tyhjää
        EI vapaamatkustajia kirjoitti:

        Luin vaan lehdestä pari päivää sitten, että kirkkoon kuulumattomilta harkitaan maksua perheterapia ja avioliittoneuvontakäynneistä. Ja ihan oikein oliskin. Menkööt luopiot yksityiselle avioliittoneuvojalle ja terapeutille!
        Viekös kirkkoon kuulumattomat penskansakin ilmaisiin seurakunnan kerhoihin, leireille ja muihin ilmaisiin rientoihin?

        Tässä esim. juttua kyseisestä maksullisuudesta.

        http://www.satakunnankansa.fi/Paakirjoitukset/1194863357276/artikkeli/rauman seurakunta peruskysymysten aarella.html

        No minulle ei ainakaan kirkkoon kuulumattomana tulisi mieleenikään turvautua minkäänlaisiin kirkon palveluihin. Ei vaikka ilmaiseksi tarjottaisiin. Mennä kirkon avioliittoneuvojalle? Hah ja hah! Kirkon terapeutille? Hah, hah, hah ja hah-hah!

        Kaikkia noita palveluja järjestävät tarvitseville myös kunnat.


      • niinpä...
        mitästä tyhjää kirjoitti:

        No minulle ei ainakaan kirkkoon kuulumattomana tulisi mieleenikään turvautua minkäänlaisiin kirkon palveluihin. Ei vaikka ilmaiseksi tarjottaisiin. Mennä kirkon avioliittoneuvojalle? Hah ja hah! Kirkon terapeutille? Hah, hah, hah ja hah-hah!

        Kaikkia noita palveluja järjestävät tarvitseville myös kunnat.

        Joku maksaa vuosikausia kirkollisveroja siltä varalta että jos vaikka pääsee naimisiin ja jos sitten suhde ei oikein toimi, niin pääseepä "ilmaiseksi" kirkon perheneuvontaan:)

        Edelliselle kirjoittajalle: Ei seurakuntien kerhot ilmaisia ole. Ne ovat yleensä kuntien ostopalveluita, eli kunta ostaa seurakunnalta palvelun ja asiakkaat maksavat lakisääteisen maksun.


      • ......
        EI vapaamatkustajia kirjoitti:

        Luin vaan lehdestä pari päivää sitten, että kirkkoon kuulumattomilta harkitaan maksua perheterapia ja avioliittoneuvontakäynneistä. Ja ihan oikein oliskin. Menkööt luopiot yksityiselle avioliittoneuvojalle ja terapeutille!
        Viekös kirkkoon kuulumattomat penskansakin ilmaisiin seurakunnan kerhoihin, leireille ja muihin ilmaisiin rientoihin?

        Tässä esim. juttua kyseisestä maksullisuudesta.

        http://www.satakunnankansa.fi/Paakirjoitukset/1194863357276/artikkeli/rauman seurakunta peruskysymysten aarella.html

        Penskojen iltapäiväkerhot ja muut on olleet maksullisia myös kirkkoon kuuluville. Taitaa hinnat hipoa jo normaaleja päivähoitomaksuja vaikka kyse on muutamasta iltapäivätunnista.
        Jo 90-luvulla kun tyttärelle tarvittiin ekaluokalla iltapäiväpaikka niin maksu oli aika korkea ja nousi lisää silloinkin.
        Myös leirit maksaa jne....


      • En kuulu en käytä
        EI vapaamatkustajia kirjoitti:

        Luin vaan lehdestä pari päivää sitten, että kirkkoon kuulumattomilta harkitaan maksua perheterapia ja avioliittoneuvontakäynneistä. Ja ihan oikein oliskin. Menkööt luopiot yksityiselle avioliittoneuvojalle ja terapeutille!
        Viekös kirkkoon kuulumattomat penskansakin ilmaisiin seurakunnan kerhoihin, leireille ja muihin ilmaisiin rientoihin?

        Tässä esim. juttua kyseisestä maksullisuudesta.

        http://www.satakunnankansa.fi/Paakirjoitukset/1194863357276/artikkeli/rauman seurakunta peruskysymysten aarella.html

        Näin se pitäisi mennä:

        Kirkko ja valtio on erotettava. Tämä yhteys on oikeastaan muutenkin jo Suomen perustuslain vastainen.

        Kirkon (=kaikkien kirkkokuntien) verotusoikeus on poistettava sekä yksityishenkilöiden että yhteisöjen osalta. Nykyisinhän esim. kirkosta eronnut yrittäjä makselee kuitenkin kirkollisveroja yrityksensä osalta.

        Hautaustoimi otetaan kunnan hoidettavaksi, jolle se muutenkin luonnolllisemmin kuuluu. Säästyypä samalla myös turhia kustannuksia.

        Kirkosta eronneelle pidetty siunaustilaisuus omaisten pyynnöstä on törkeä loukkaus vainajaa kohtaan.


      • elliivo
        tasoissa ollaan kirjoitti:

        Minulla on näin, että uskon kyllä Raamattuun, mutta en ole löytänyt sellaista uskontokuntaa, mikä vastaisi minun uskoani. Kaikissa tuntemissani uskontokunnissa on jotain, mikä heittää sivuun Raamatusta tai siitä, miten minä Raamatun ymmärrän.

        Minulla sama tilanne. Erosin kirkosta silloin kun etsin Raamatun totuutta. Kaikki ihmisen perustamat uskonnolliset yhteisöt menevät metsään raamatun sanomasta. Uskon Jumalaan mutta kuten paimenpojalla, metsä kirkkoni olla saa :)
        Mitä hautapaikkoihin tulee niin vanhempieni ja isovanhempieni haudat ovat edelleen seurakunnan puolesta hoidetut vaikka äitini kuolemasta on kohta 40 vuotta ja isän poismenosta yli 53 vuotta eikä kukaan ole maksanut mitään äidin kuoleman jälkeen. Veljeni käy joskus haudoilla ja kertoi että olivat serkkuni kanssa oikoneet kivet mutta siivoukset ja istutukset on seurakunta hoitanut syksyin ja keväin.


    • ettei totuus unohdu

      kirkollisveroa olen maksanut yli 40 vuotta saamatta mitään palveluita, joten ainakin minun maksamillani rahoilla voi joku kirkkoon kuulumaton puolestani saada sieltä sielunravintoa tarvitessaan

      yritykset muuten maksavat myöskin veron vaikkei yksikään yrityksen omistaja kirkkoon kuuluisikaan

      kirkko on kyllä omansa ottanut ja ne muutamat jumalanpalveluksissa istuvat saavat tosi kallista palvelusta joka on pääosin meidän siellä käymättömien maksamaa

      • hexa

        Minäkin olen maksanut henkivakuutustani kymmeniä vuosia enkä ole vielä kertaakaan kuollut. Joku muu on saanut ne rahat, mutta olen silti tyytyväinen.

        Seurakunta tekee paljon hyvää työtä. Nuorisotyö ja veteraanityö nyt mainitakseni.
        Seurakunnalle minä veroni maksan, en niinkään ajattele uskonnollisuutta.


      • 4 + 8

        Sama mulla. Maksoin reilut 40 v kirkollisveroja, mutta erosin toissa vuonna ihan pelkästään Päivi Räsäsen homofoobisten kannanottojen sekä hänen pakolaisista antamiensa lausuntojen vuoksi. Siinä vasta on meillä oikein varsinainen kristitty... :-(

        Ihan siis Päivi Räsänen on eroni taustalla. Jos Päivi Räsänen eroaa hommistaan ja ryhtyy pelkästään lahkonsa saarnaajjaksi, sitten saatan harkita liittymistä uudelleen, vaikkakaan en kirkolta mitään ole toistaiseksi saanutkaan..


    • ....

      Ei ole pappi vihkinyt, ei ole kastanut lapsia, ei siunannut läheisiä?
      Ei lapset käyneet pyhäkoulua?
      Siis ei mitään palvelua?

      • ei ateisti

        Pappi kastoi minut ja kävin lapsena pyhäkoulua. Silloin asia meni varmaan vanhempieni piikkiin eli heidän veroistaan.
        Omat lapseni on myös pappi kastanut. Silloin kuuluin vielä seurakuntaan. Läheisten siunaaminen taas ei ole minun ongelma koska asia koskee heidän kuulumistaan seurakuntaan. Toimitaan niinkuin he ovat asian ajatelleet eläessään. Itse en kaipaa kirkkomaata enkä papin siunausta kuoltuani.
        Muutama vuosi sitten erosin "kirkosta" koska huomasin kirkon ajatuskannan olevan aika tavalla ristiriidassa omieni kanssa. Tuomitaan ja erotellaan ihmiset mutta papeista löytyy joskus suurimmat syntiset jne.
        En ole tarvinnut sen alan palveluja. Uskoa voin paljon puhtaammin ilman kirkkoakin.


    • reppuriika

      En ole kuulunut kirkoon enää moneen vuosikymmeneen, mutta olen kyllä asiasta eri mieltä. Kirkon ja seurakunnan rahoittaminen pitää olla kokonaan vapaaehtoisella pohjalla. Kyllähän kristitty tietää uhraamisen ja seurakunnan taloudenhoidon kuuluvan osana jumalanpalvelukseen, mutta se pitää jättää sittenkin jokaisen itsensä ja Jumalan väliseksi asiaksi.
      Kuulu seurakuntaan, jossa kerätään kolehdit ja järjestetään myyjäisiä ym. itsekukin saa vastata kykynsä ja omantuntonsa mukaan.
      Jos on köyhä, opiskelija tai varaton, niin saa käyttää seurakunnanpalveluja siitä huolimatta ja uhraamisesta ei tehdä numeroa.
      Sehän on kuin aneiden kaupaa, jos rahalla pitää seurakunnan paövelut ostaa.

      • minä joka...

        Kirkko irti valtiosta. Ne, jotka haluavat kirkkoa ja sen palveluja maksakoot.
        Minä en niitä tarvitse.
        Uskosta tässä ei ole kysymys. Usko on jokaisen henkilökohtainen asia, eikä se tarvitse rahastavia välittäjiä ja asiamiehiä.


      • EI vapaamatkustajia

        No mene sitten sinne tekemään ilmaista työtä! Täydet päivät kirkkoherran kansliaan, tai terapeutin työtä tai vetämään lapsille kerhoja yms. töitä joista muuallakin maksetaan palkkaa. Pitäiskö seurakunnan työntekijöiden tehdä kaikki ilmaiseksi?

        Tavallisia ihmisiä he ovat, ja jollain heidänkin pitää itsensä ja perheensä elättää. Mistähän ne rahat työntekijöiden palkkoihin saataisiin jos ei kirkollisverovaroilla?


      • tarpeensa mukaan
        EI vapaamatkustajia kirjoitti:

        No mene sitten sinne tekemään ilmaista työtä! Täydet päivät kirkkoherran kansliaan, tai terapeutin työtä tai vetämään lapsille kerhoja yms. töitä joista muuallakin maksetaan palkkaa. Pitäiskö seurakunnan työntekijöiden tehdä kaikki ilmaiseksi?

        Tavallisia ihmisiä he ovat, ja jollain heidänkin pitää itsensä ja perheensä elättää. Mistähän ne rahat työntekijöiden palkkoihin saataisiin jos ei kirkollisverovaroilla?

        Niitten palkat saa rahoittaa sellaiset, jotka heidän palvelujaan tarvitsevat. Minä en ole koskaan tarvinnut kirkkoherraa, en kirkon terapeuttia, eikä lapseni käyneet koskaan kirkon kerhoissa.

        Vapaat suunnatkin rahoittavat omien työntekijöittensä palkat jäsentensä vapaaehtoisin lahjoituksin, eikä millään veroilla., niinkuin reppuriikka jo kirjoitti.


      • ...
        tarpeensa mukaan kirjoitti:

        Niitten palkat saa rahoittaa sellaiset, jotka heidän palvelujaan tarvitsevat. Minä en ole koskaan tarvinnut kirkkoherraa, en kirkon terapeuttia, eikä lapseni käyneet koskaan kirkon kerhoissa.

        Vapaat suunnatkin rahoittavat omien työntekijöittensä palkat jäsentensä vapaaehtoisin lahjoituksin, eikä millään veroilla., niinkuin reppuriikka jo kirjoitti.

        Mnaah.

        Kaikki maksavat veroja, myös yhdistykset Osa veroista menee aina myös luterilaiselle kirkolle. Katos, joku saa palkkaa jostain, se maksaa myös veroja ja kirkko raapii siivinsa siitä päältä, Jos joku yhdistys nyt vaikka ostaa tietokoneen, semaksaa sen oston yhteydessä siivunverran yhteisöveroa koneen myyneen firman jne maksamien verojen kautta kierosti kirkolle, Jos mä perustaisin yksityisen hautausmaan, joutuisin makselemaan ties kuinka monikertaisia veroja luterilaisille salaveroina perustamisesta ja sen hautausmaan toiminnasta. Periaattelle, aina kun kalma hävitetään, aina kirkon kassakone kilahtaa. Vaikka oiskin kyse ihan kirkosta erilläään olevasta toiminnasta.Kun halkee lautatarhalta lautoja arkkua varten, siinä jo monet kirkollisverot mukana. Metsän kasvattelijan maksut, metsurin maksut, rahtarin maksut, lautakauppiaan maksut ja jos vieläpä pyydän arkusta rahallista kosrvausta, mäkin joudun siitä lautakasasta maksamaan. Siis veroja, joista kaikista kirkko imppaa kymmenykset päältä, riippumatta siitä, mihin vakaumusta kukin toimija edustaa..

        =DW=


      • olis jo aika
        ... kirjoitti:

        Mnaah.

        Kaikki maksavat veroja, myös yhdistykset Osa veroista menee aina myös luterilaiselle kirkolle. Katos, joku saa palkkaa jostain, se maksaa myös veroja ja kirkko raapii siivinsa siitä päältä, Jos joku yhdistys nyt vaikka ostaa tietokoneen, semaksaa sen oston yhteydessä siivunverran yhteisöveroa koneen myyneen firman jne maksamien verojen kautta kierosti kirkolle, Jos mä perustaisin yksityisen hautausmaan, joutuisin makselemaan ties kuinka monikertaisia veroja luterilaisille salaveroina perustamisesta ja sen hautausmaan toiminnasta. Periaattelle, aina kun kalma hävitetään, aina kirkon kassakone kilahtaa. Vaikka oiskin kyse ihan kirkosta erilläään olevasta toiminnasta.Kun halkee lautatarhalta lautoja arkkua varten, siinä jo monet kirkollisverot mukana. Metsän kasvattelijan maksut, metsurin maksut, rahtarin maksut, lautakauppiaan maksut ja jos vieläpä pyydän arkusta rahallista kosrvausta, mäkin joudun siitä lautakasasta maksamaan. Siis veroja, joista kaikista kirkko imppaa kymmenykset päältä, riippumatta siitä, mihin vakaumusta kukin toimija edustaa..

        =DW=

        Noinko on Suomessa? Sielläkö ei ole vielä kirkkoa erotettu valtiosta?


      • ...
        olis jo aika kirjoitti:

        Noinko on Suomessa? Sielläkö ei ole vielä kirkkoa erotettu valtiosta?

        Ääneen puhuttuna aina toitotetaan, että kirkko on eotettu valtiosta. Kuitenkin suomessa on valtion kirkko ja vaikkapa presidentti aina uudenvuoden puheissaan toivottaa jumalan rauhaa.

        Salakavala systeemi. Suomessa yli 30 uskontokuntaa, päälle ei uskonnoiksi hyväksytyt, wiccat, shamanistit, scientologit jne,. Mutta vain ev.luterilaiset ja ortodoksit saavat osuuden yhteisöverosta, jota valtio perii kaikesta liiketoiminnasta ja käyttää, mihin käyttää.

        Mutta jos mä ostan kepapin paikallisesta budhalaisten omistamasta pitseriasta, jonka duunarit on islamisteja ,autokuski äärimuslimi ja ite olen kirkosta eronnut, luterilaisten ja ortodoksien kassakone kilisee joka välissä.

        Sinälläään suomessa uskonto on eri asia kuin valtio, mutta kirkolla erittäin paljon vanhentuneita monopoleja maassa. Yks, mistä ei paljoakaan puhuta on armeija. Maassa nyt tosiaan on paljon uskontoja, mutta armeijassa on vain yksi uskonto, luterilaisuus. Olemassa sotilasarvoja, jotka ovat täysin luterilaisia. Helpoin esimerkki on sotilasarvo nimeltä kenttärovasti. Se siis on todella korkea sotilasarvo, joka varattu luterilaiselle papille- Kenttärovastin arvo vastaa everstiluutnantin arvoa. Kyseessä kuitenkin pelkkä uskonlahkon oma arvo, joka salakavalasti ujutettu muitten sotilasarvojen sekaan. Suomessa ei ole muita, uskontoihin perustuvia sotilasarvoja, kuin luterilaisia. Eip ole yhtään imaania puolustusvoimien palkkalistoilla.

        Kirkon ja valtion eriyttäminen on ollut pitkään työn alla, mutta koska koko soppa on hoideltu lonkeromaisesti ja salakähmäisesti, sen purkaminen on valtavan suuritöistä.

        Hyvä esimerkki on muuten tunnukseton uskonnon opetus. >elikkäs kouluissa on tunnukselliton uskonnon opetus. Nimellisesti. Jokaisella oikeus opiskella omaa uskontoaan, jos opettaja löytyy, elikkäs sitä vaaditaan. Käytännössä kuitenkin kaikki uskonnon opettajat ovat luterilaisia teologeja. Olemassa teoriassa elämänkatsomustiedon opetus, mutta, kuinka ollakkaan, sitä opettavat luterilaiset teologit :DDD

        Hirvee solkku koko uskis asian ympärillä Hiljakseen muutoksia tulee ja luterilaistenkin piirissä ollaan tunnustettu tietyissä piireissä(piispoja ja arkkipiispakin), että ajat muuttuneet ja kirkolla uusia haasteita, noin käytännön tasolla muutoksia kuitenkaan ei tahdo tulla. Luterilaiset paukuttavat ääneen sitä enemmän pääluvullaan kaikesta kansasta. Siis sitä tahtia kun kirkon jäsenten määrä vähenee. Kirkosta eroaa vuosittain monta kymmentä tuhatta jäsentä enemmän, kuin siihen liittyy.

        Tässä nyt pakko taas mainita lapsikaste. Maassa syntyy vuosittain noin 60 000 lasta, jotka pakolla puolustuskyvyttöminä suurelta osin kastetaan kirkon jäseniksi. Kirkosta ei voi erota ilman vanhempien suostumusta kuin 18 ikävuodesta alkaen. Tässä suuri puskuri kirkolla, mutta se on hiipumassa. Nimittäin kirkko antanut mielikuvaa, että lapselle annetaan nimi siinä yhteydessä, kun se kastetaan kirkon jäseneksi. Höpöhöpö. Lapselle annetaan nimi siinä vaiheessa, kun nimi ilmoitetaan väestörekisteriin. Joka siis eri asia kuin kirkonkirjat. Kasteessa kyse ainoastaan uskonnollisesta rituaalista.

        Pitää nyt muistaa. Kaikilla ihmisillä on nimi ja melkein kaikilla henkilötunnuskin. henkilötunnusta ei kiinnosta, mitä mitä uskonlahkoa sen omaava edustaa.

        =DW=


      • ÷÷÷÷:(
        ... kirjoitti:

        Ääneen puhuttuna aina toitotetaan, että kirkko on eotettu valtiosta. Kuitenkin suomessa on valtion kirkko ja vaikkapa presidentti aina uudenvuoden puheissaan toivottaa jumalan rauhaa.

        Salakavala systeemi. Suomessa yli 30 uskontokuntaa, päälle ei uskonnoiksi hyväksytyt, wiccat, shamanistit, scientologit jne,. Mutta vain ev.luterilaiset ja ortodoksit saavat osuuden yhteisöverosta, jota valtio perii kaikesta liiketoiminnasta ja käyttää, mihin käyttää.

        Mutta jos mä ostan kepapin paikallisesta budhalaisten omistamasta pitseriasta, jonka duunarit on islamisteja ,autokuski äärimuslimi ja ite olen kirkosta eronnut, luterilaisten ja ortodoksien kassakone kilisee joka välissä.

        Sinälläään suomessa uskonto on eri asia kuin valtio, mutta kirkolla erittäin paljon vanhentuneita monopoleja maassa. Yks, mistä ei paljoakaan puhuta on armeija. Maassa nyt tosiaan on paljon uskontoja, mutta armeijassa on vain yksi uskonto, luterilaisuus. Olemassa sotilasarvoja, jotka ovat täysin luterilaisia. Helpoin esimerkki on sotilasarvo nimeltä kenttärovasti. Se siis on todella korkea sotilasarvo, joka varattu luterilaiselle papille- Kenttärovastin arvo vastaa everstiluutnantin arvoa. Kyseessä kuitenkin pelkkä uskonlahkon oma arvo, joka salakavalasti ujutettu muitten sotilasarvojen sekaan. Suomessa ei ole muita, uskontoihin perustuvia sotilasarvoja, kuin luterilaisia. Eip ole yhtään imaania puolustusvoimien palkkalistoilla.

        Kirkon ja valtion eriyttäminen on ollut pitkään työn alla, mutta koska koko soppa on hoideltu lonkeromaisesti ja salakähmäisesti, sen purkaminen on valtavan suuritöistä.

        Hyvä esimerkki on muuten tunnukseton uskonnon opetus. >elikkäs kouluissa on tunnukselliton uskonnon opetus. Nimellisesti. Jokaisella oikeus opiskella omaa uskontoaan, jos opettaja löytyy, elikkäs sitä vaaditaan. Käytännössä kuitenkin kaikki uskonnon opettajat ovat luterilaisia teologeja. Olemassa teoriassa elämänkatsomustiedon opetus, mutta, kuinka ollakkaan, sitä opettavat luterilaiset teologit :DDD

        Hirvee solkku koko uskis asian ympärillä Hiljakseen muutoksia tulee ja luterilaistenkin piirissä ollaan tunnustettu tietyissä piireissä(piispoja ja arkkipiispakin), että ajat muuttuneet ja kirkolla uusia haasteita, noin käytännön tasolla muutoksia kuitenkaan ei tahdo tulla. Luterilaiset paukuttavat ääneen sitä enemmän pääluvullaan kaikesta kansasta. Siis sitä tahtia kun kirkon jäsenten määrä vähenee. Kirkosta eroaa vuosittain monta kymmentä tuhatta jäsentä enemmän, kuin siihen liittyy.

        Tässä nyt pakko taas mainita lapsikaste. Maassa syntyy vuosittain noin 60 000 lasta, jotka pakolla puolustuskyvyttöminä suurelta osin kastetaan kirkon jäseniksi. Kirkosta ei voi erota ilman vanhempien suostumusta kuin 18 ikävuodesta alkaen. Tässä suuri puskuri kirkolla, mutta se on hiipumassa. Nimittäin kirkko antanut mielikuvaa, että lapselle annetaan nimi siinä yhteydessä, kun se kastetaan kirkon jäseneksi. Höpöhöpö. Lapselle annetaan nimi siinä vaiheessa, kun nimi ilmoitetaan väestörekisteriin. Joka siis eri asia kuin kirkonkirjat. Kasteessa kyse ainoastaan uskonnollisesta rituaalista.

        Pitää nyt muistaa. Kaikilla ihmisillä on nimi ja melkein kaikilla henkilötunnuskin. henkilötunnusta ei kiinnosta, mitä mitä uskonlahkoa sen omaava edustaa.

        =DW=

        Tuliko paha olo


      • ...
        ÷÷÷÷:( kirjoitti:

        Tuliko paha olo

        ?

        En ymmärrä kysymystä, mitä oikein tarkoitat?

        =DW=


      • #:(:)
        ... kirjoitti:

        ?

        En ymmärrä kysymystä, mitä oikein tarkoitat?

        =DW=

        Kirkon rooli häviää ajan myötä ja se ei yks kaks tapahdu, jumalaan uskovien määrä pienenee, häviää ehkä lopullisesti, joskus.
        En ole uskovainen itsekkään, mutta en myöskään ole kurkku suorana huutamassa sitä vastaan, kun on tärkempääkin ajateltavaa ja tekemistä.


      • ...
        #:(:) kirjoitti:

        Kirkon rooli häviää ajan myötä ja se ei yks kaks tapahdu, jumalaan uskovien määrä pienenee, häviää ehkä lopullisesti, joskus.
        En ole uskovainen itsekkään, mutta en myöskään ole kurkku suorana huutamassa sitä vastaan, kun on tärkempääkin ajateltavaa ja tekemistä.

        Tässä eniten kyse monopolista, siis vaikka maassa pitäisi olla uskonvapaus. Että vapaasti saa olla erimieltä, mutta se totuu vähän kuin kapitalismi neuvostoliitossa, ajatella saa, mutta ei ääneen. Maassa pitäisi muuten olla virallisesti sananvapauskin :D

        =DW=


      • onnimanni
        EI vapaamatkustajia kirjoitti:

        No mene sitten sinne tekemään ilmaista työtä! Täydet päivät kirkkoherran kansliaan, tai terapeutin työtä tai vetämään lapsille kerhoja yms. töitä joista muuallakin maksetaan palkkaa. Pitäiskö seurakunnan työntekijöiden tehdä kaikki ilmaiseksi?

        Tavallisia ihmisiä he ovat, ja jollain heidänkin pitää itsensä ja perheensä elättää. Mistähän ne rahat työntekijöiden palkkoihin saataisiin jos ei kirkollisverovaroilla?

        Kuka tarvitsee seurakuntaa niin mksakoon . Minä en tarvitse ja siksi en mksa


      • herätkääääää
        EI vapaamatkustajia kirjoitti:

        No mene sitten sinne tekemään ilmaista työtä! Täydet päivät kirkkoherran kansliaan, tai terapeutin työtä tai vetämään lapsille kerhoja yms. töitä joista muuallakin maksetaan palkkaa. Pitäiskö seurakunnan työntekijöiden tehdä kaikki ilmaiseksi?

        Tavallisia ihmisiä he ovat, ja jollain heidänkin pitää itsensä ja perheensä elättää. Mistähän ne rahat työntekijöiden palkkoihin saataisiin jos ei kirkollisverovaroilla?

        Käyt kaupassa ostat ruokaa = osa menee ruoan veroista kirkolle. Pistät yrityksen pystyyn = yrityksesi veroista osa menee kirkolle, vaikket itse maksaisi. Joten kaikki maksaa jotenkin kirkolle, ateistit ja muslimitkin.


    • ...

      Mnaah.

      En kuulu kirkkoon, ikinä en ole sieltä mitään "palveluitakaan" saanut. Joudun kylläkin makselemaan kaikenlaisesta luterilaisestas hapatuksesta välillisten verojen muodossa päivittäin. Eilenkin ostin paikallisesta tummien poikien pitseriasta pitsan, josta tuli kuitti ja net sitten tietenkin joutuu laittaan pitsan hintaan mukaan yhteisöveron, vaikka jessus ei mun käsityksen mukaan pitsaa raamatussa syönytkään.

      Luterilainen kirkko kaatumassa rahapulaan. Aika huvittavaakin, erittäin varakas firma, mutta pääomavaltainen, sille tulee kassakriisi. Menoja olisi, mutta kun tulopuolta ei. Suuri osa niittten omaisuudesta on tuottamatonta, siis kirkkorakennukset, pappilat ja just jotkut hautausmaatkin tuottavat heikosti.

      Pitää muistaa, hautaaminen yksi kirkon pisneksistä. Yrittänyt monopolia mafiatyyliin siinä pisneksessä, mutta tosiasiahan on, ei kirkolla ole yksinoikeutta ruumiiden hävittämiseen, kaikilla muillakin uskontokunnilla on raadonhävitys systeeminsä ja uskonnottomillakin omat hautuumaansa. Ja sehän kirkkoa risoo.

      Tässä aloittajan mainitsemassa tapauksessa kirkko yrittää kilpailla julkisten ja yksityisten kilpailijoiden kanssa. Jos jollain jotain perhekriisiä tai sellaista, yleensä apua haetaan kuntien sosiaalitoimeen kuuluvilta toimijoilta tai yksityisiltä terapeuteilta ja perhepsykologeilta. Kirkolla edes ole alalle koulutetttua väkeäkään, se vain koittaa kilpailla rahan takia sillä alalla. Ei joku diakonissa ole psykologi, sen sijaan se on aivopesty uskontofanaatikko, ei siitä ole apua oikein kellekkään.

      Mitä nyt tiedän muutamia perhekriisejä, kyllä niihin apua on haettu ammattilaisilta, ei miltään uskonlahdon edustajilta. Toki uskonlahkolaiset on ensimmäisenä haaskalla "tarjoamassa palveluitaan! kriisissä oleville. MUTTA ei laisinkaan puolueettomasti tai pyyteettömästi. Sielujen metsastyksestä kaikessa kyse. Nykyisin sielut ilmeisimmin myönnetään, että sielut on rahaa. Jos ei sieluja, ei rahaa kirkollakaan. Ja sielujen määrä senkun vähenee joka vuosi :DDDD


      =DW=

      • ¡¡:)

        Mitä se sulle kuuluu, tämä on vapaa maa joten saa olla uskossa tai ei.


      • ...
        ¡¡:) kirjoitti:

        Mitä se sulle kuuluu, tämä on vapaa maa joten saa olla uskossa tai ei.

        Raha on rahaa, oli uskossa tai ei. Tympii maksella uskiksille veroja aivan ilman mitään vastinetta ja oman vakaumuksen vastaisen toiminnan tukemiseksi.

        =DW=


      • RosaLiiin

        Mie olen useampiakin hautajaisia ollut järjestämässä ja kyllä niissä ainakin,
        se ahnein pisnes on ollut hautaustoimisto. Kirkon osuus koko toimenpiteestä ollut roponen.


      • ...
        RosaLiiin kirjoitti:

        Mie olen useampiakin hautajaisia ollut järjestämässä ja kyllä niissä ainakin,
        se ahnein pisnes on ollut hautaustoimisto. Kirkon osuus koko toimenpiteestä ollut roponen.

        Sivusta.

        Hautaustoimistoakaan ei tarvita yhtään mihinkään. Kaiken voi tehdä itsekin. Eikä kirkolla, siis millään uskonnolla ole mitään tekemistä hautaustoimessa. Kirkko vaan pitää monopoliasemansa turvin pystyssä hautausmaita ja rahastaa niillä. Tosiasiassa ainoa, mistä joutuu maksamaan ulkopuolisille on just hautapaikka tai krematoriomaksu.

        =DW=


      • niinpä..
        ... kirjoitti:

        Sivusta.

        Hautaustoimistoakaan ei tarvita yhtään mihinkään. Kaiken voi tehdä itsekin. Eikä kirkolla, siis millään uskonnolla ole mitään tekemistä hautaustoimessa. Kirkko vaan pitää monopoliasemansa turvin pystyssä hautausmaita ja rahastaa niillä. Tosiasiassa ainoa, mistä joutuu maksamaan ulkopuolisille on just hautapaikka tai krematoriomaksu.

        =DW=

        Edes krematoriomaksua ei tarvitse kirkolle maksaa jos "asioi" Krematoriosäätiön krematoriossa.


      • KALLE KELLO
        RosaLiiin kirjoitti:

        Mie olen useampiakin hautajaisia ollut järjestämässä ja kyllä niissä ainakin,
        se ahnein pisnes on ollut hautaustoimisto. Kirkon osuus koko toimenpiteestä ollut roponen.

        Jaa, itse olen omin silmin nähnyt tapauksen, että vainaja haudattiin lauantaina ja jo oli seurakunnan hautauslasku maanantaina postilaatikossa... Oli vähintään postitettu hautajaisia edeltävänä päivänä eli mikähän instanssi olikaan ahne??


      • kulissia
        ... kirjoitti:

        Raha on rahaa, oli uskossa tai ei. Tympii maksella uskiksille veroja aivan ilman mitään vastinetta ja oman vakaumuksen vastaisen toiminnan tukemiseksi.

        =DW=

        Ei ne mitään uskiksia OIKEASTI ole.


      • vainiinn
        RosaLiiin kirjoitti:

        Mie olen useampiakin hautajaisia ollut järjestämässä ja kyllä niissä ainakin,
        se ahnein pisnes on ollut hautaustoimisto. Kirkon osuus koko toimenpiteestä ollut roponen.

        Hautaustoimiston toiminta on bisnestä. Ei olekaan tarkoitus harjoittaa hyväntekeväisyyttä asialla. Jokainen varmaan tajuaa sen. Yrittäjän on tarkoitus elää sillä hommalla.
        Hautajaiset voi järjestää ihan itse jos ei halua turvautua alan yrittäjään.


      • .,.,.,
        vainiinn kirjoitti:

        Hautaustoimiston toiminta on bisnestä. Ei olekaan tarkoitus harjoittaa hyväntekeväisyyttä asialla. Jokainen varmaan tajuaa sen. Yrittäjän on tarkoitus elää sillä hommalla.
        Hautajaiset voi järjestää ihan itse jos ei halua turvautua alan yrittäjään.

        Hautajaisia ei tarvitse järjestää ollenkaan. Ei se mikään pakko ole. Tekee vaikka itse arkun (jos osaa) ja ostaa jonkun viiden litran muovipurkin tai peltipurkin. Krematorionhoitaja kyllä kuljettaa vainajan krematorioon (tiedän, koska olen soittanut ja kysynyt) ja sitten sen tuhkan voi hakea päivän, parin päästä ja sirotella tuhkat luontoon.


      • vainiinn
        .,.,., kirjoitti:

        Hautajaisia ei tarvitse järjestää ollenkaan. Ei se mikään pakko ole. Tekee vaikka itse arkun (jos osaa) ja ostaa jonkun viiden litran muovipurkin tai peltipurkin. Krematorionhoitaja kyllä kuljettaa vainajan krematorioon (tiedän, koska olen soittanut ja kysynyt) ja sitten sen tuhkan voi hakea päivän, parin päästä ja sirotella tuhkat luontoon.

        Ei tietenkään tarvitse järjestää. Mutta jos haluaa järjestää niin ei siinä firmojen bisneksiä tarvita.
        Joku taho joutuu kuitenkin hoitamaan vainajan pois maan päältä jos omaiset ei ole olenkaan mukana hommassa.
        Luontoon sirottemisessä on tullut muutoksia.. kai. Maanomistajan lupa tarvitaan tai jotain.


      • .,.,.,
        vainiinn kirjoitti:

        Ei tietenkään tarvitse järjestää. Mutta jos haluaa järjestää niin ei siinä firmojen bisneksiä tarvita.
        Joku taho joutuu kuitenkin hoitamaan vainajan pois maan päältä jos omaiset ei ole olenkaan mukana hommassa.
        Luontoon sirottemisessä on tullut muutoksia.. kai. Maanomistajan lupa tarvitaan tai jotain.

        Tarvitaan maanomistajan lupa, mutta kuka sitä muka valvoo, jos minä puolisoni tuhkat lähimetsään (kaupungin omistama kai?) tai vaikka mereen sirottelen?


      • vainiinn
        .,.,., kirjoitti:

        Tarvitaan maanomistajan lupa, mutta kuka sitä muka valvoo, jos minä puolisoni tuhkat lähimetsään (kaupungin omistama kai?) tai vaikka mereen sirottelen?

        Ei varmasti valvokaan. Jokainen päättää itse noudattaako kyseistä lakia. Se on kuitenkin olemassa.


      • .,.,.,
        vainiinn kirjoitti:

        Ei varmasti valvokaan. Jokainen päättää itse noudattaako kyseistä lakia. Se on kuitenkin olemassa.

        Se on nollalaki. Ei mitään merkitystä, mutta joku vaan keksi sellaisen ja se kirjattiin laiksi. Eikä siinä ole edes mitään järkeä. Ketä tuhka jossain umpimetsässä muka häiritsee? Tai jos se uurna on vaikka kotona kirjahyllyssä. Ei senkään pitäisi muille kuulua.


      • vainiinn
        .,.,., kirjoitti:

        Se on nollalaki. Ei mitään merkitystä, mutta joku vaan keksi sellaisen ja se kirjattiin laiksi. Eikä siinä ole edes mitään järkeä. Ketä tuhka jossain umpimetsässä muka häiritsee? Tai jos se uurna on vaikka kotona kirjahyllyssä. Ei senkään pitäisi muille kuulua.

        Ei varmaan häiritsekään ketään. En ole väittänytkään sellaista.
        Jos omistaisin metsää niin sinne saisi kipata ihan rauhassa tuhkatut vainajat.
        Luulen että asiasta on äänestetty ennenkuin se on kirjattu laiksi. Tuskin yhden sana on lakipykälää voimaan saanut.


    • kirstas
      • ...

        Pitää muistaa, kirkko vain yksi toimija hautauspisneksessä. Olemassa paljon muitakin hautausmaita. Toi laki koskee vain luterilaisen kirkon omia hautausmaita. Lakeja muiden hautausmaitten kohdalla ei erikseen ole.

        Elikkäs käytännössä kuka tahansa voi perustaa oman yksityisen hautausmaan jos haluaa ja niitä on olemassa. Kirkko koittaa antaa mielikuvaa, että sillä olisi monopoli alalla. Itse asiassa kirkon monopoli voi tulla aikanaan isoksikin oikeusprosessiksi, koska olemassa paljon lakeja, jotka nimenomaan koskevat liike-elämää ja kartelleja tai yleensäkin kilpailun rajoittamista.

        Ja sekin pitää muistaa. Kalma pitää hävittää, eikä siihen edes tarvita mitään hautuumaita, tuhkat voi kipata vaikka omaan kukkapenkkiinsä, sitä ei kiellä mikään laki.Ruumiin käsittelyä koskee kyllä paljonkin lakeja ja sääntöjä, loppusijoitus sinällään varsin helppo asia. Ei siinä mitään uskontoja tarvita, enenpi kyse hygieeniasta ja sen sellaisesta. Tuhka on hygienian kannalta vaarattomin ja helpoin hävitettävä.



        =DW=


    • lapin muija

      Mun isäni eros kirkosta aikoinaan rahan takia.
      Kun hän kuoli, kysyi pappi jos hän oli uskontoa vastaan , johon tiesimme vrmuudella vastata ettei hän sitä ollut.
      Pappi siunasi hänet kirkossa, mutta me jouduimme maksamaan hautapaikan erikseen. Sille sama........................

      • ...

        Mnaah.

        Fatsi oli kirkosta eronnut. Sukulaiset halusi sen sukuhautaan. Hikiän lestaatipappi ei suostunut hautaamaan, ottivat ulkopuolisen papin. Ja niin sitä veisattiin virsiä kirkosta eronneen haudalla hautausmaalla papin kanssa.

        Ei hajuakaan, mitä se maksoi ja kuka maksoi. Se oli joku sukulainen, joka oli sitä mieltä että ukko ehkä oli eronnut kirkosta, mutta uskoi se jumalaan.... Näin vuosikymmenien jälkeen paikallisilla uskiksilla kuulemma ollut neuvonpitoa aiheesta, miten kirkosta eronnut makaa papin siunaamana uskovaisten hautuumaalla ja kuka senkin asian lie junaillut.

        Muitakin esimerkkejä on, paljonkin, toi mulle tutuin itelle. Sen takia olen pyrkinyt tekemään itteni hävittämistä varten mahdollisimman pitävät hävitystestamentit. Tollasissa asioissa vaan se huono puoli. Kuollut kun ei enää voi puhua puolestaan ja tosiaan joku kaheli sukulainen voi kääntää asiat ihan miten päin ite haluaa, riippumatta kalman eläissään esittämästä mielipiteestä tai sitä huomioimatta.


        =DW=


      • #:(:(
        ... kirjoitti:

        Mnaah.

        Fatsi oli kirkosta eronnut. Sukulaiset halusi sen sukuhautaan. Hikiän lestaatipappi ei suostunut hautaamaan, ottivat ulkopuolisen papin. Ja niin sitä veisattiin virsiä kirkosta eronneen haudalla hautausmaalla papin kanssa.

        Ei hajuakaan, mitä se maksoi ja kuka maksoi. Se oli joku sukulainen, joka oli sitä mieltä että ukko ehkä oli eronnut kirkosta, mutta uskoi se jumalaan.... Näin vuosikymmenien jälkeen paikallisilla uskiksilla kuulemma ollut neuvonpitoa aiheesta, miten kirkosta eronnut makaa papin siunaamana uskovaisten hautuumaalla ja kuka senkin asian lie junaillut.

        Muitakin esimerkkejä on, paljonkin, toi mulle tutuin itelle. Sen takia olen pyrkinyt tekemään itteni hävittämistä varten mahdollisimman pitävät hävitystestamentit. Tollasissa asioissa vaan se huono puoli. Kuollut kun ei enää voi puhua puolestaan ja tosiaan joku kaheli sukulainen voi kääntää asiat ihan miten päin ite haluaa, riippumatta kalman eläissään esittämästä mielipiteestä tai sitä huomioimatta.


        =DW=

        Joo sinä olet ainoa jota se häiritsee !


      • .....
        #:(:( kirjoitti:

        Joo sinä olet ainoa jota se häiritsee !

        DW puhuu asiaa. Olen 100% samaa mieltä.


      • sdfghjk

        "Pappi siunasi hänet kirkossa, mutta me jouduimme maksamaan hautapaikan erikseen."

        - Kaikilta on hautamaksu peritty (paitsi sotaveteraaneilta) mutta ennen vuotta 2003 se vaan oli kirkkoon kuulumattomille huimasti kalliimpi.


    • Kouluttamaton

      olen, mut sinä kait olet saanut jonkinmoisen koulutuksen tästä yhteiskunnasta ?

      Tosin tästäkin aloituksesta paistaa hyvin miten suomalainen koulutus toimii, tai mikä on sen lopullinen lopputulos.

      Siis, et nenääsi pitemmälle ajattele!
      Meistä jokainen maksaa kirkkoon, vaikka emme sinne "virallisesti " kuulu, tai emme ole vielä maksamassa lisää jostain muualta tuodusta skeidasta ( p a s k a s t a ).

      (Ihmettelen miten suomalaiset on vielä orjia noiden kirkkojen kautta, jotka väkisin toivat Ryssät ja Svedut tänne väkivalloin !?)

      Siis nyt kun menen kauppaan niin tuo kauppa maksaa veroa josta kirkko saa osan, et näin tämä valtio toimii!

      ps. Kolmesta yrityksestä maksoin kirkollisveroa, vaikka en kuulu siihen sinun sirkukseen, josta en ole henkilökohtaisesti saanut yhtään mitään, samoin on laita noiden turhanpäiväisten yliopistojen laita kun kirkkokin !

    • mummo pakana

      Älä huoli, erosin kirkosta jo vuonna 1984 enkä kirkkoon sen jälkeen ole astunut muuta kuin kahden pojan häissä. Kolmas poika sentään meni kotona naimisiin. Heidän lapsensa on kastettu kotona. Siis kaksi kertaa kirkossa tuosta vuodesta tähän päivään. Ja lapseni ovat kyllä kirkollisveronsa maksaneet. Ainoa huono puoli on, että en ollut kelvollinen kummiksi, mutta ei mielestäni mummon pitäisi kummi ollakaan!

    • <<>>

      En ole tarvinnut kirkkoa kuin häissä ja hautajaisissa, pappi kastoi myös lapset, kastettiin lapset kun tapa oli sellainen.
      Kaikki tuo olisi tullut hoidettua ilman kirkkoakin, kirkko pitäisi erottaa valtiosta.
      En viitsi enää erota kun en ole saanut eroamista aikaisemminkaan ihan laiskuuttani tehtyä.
      Kyllä tällä vuosituhannella viimeistään pitäisi ihmisten tajuta kuinka ristiriitaisia ja erimielisiä eri opinsuuntien kannattajat ovat.

    • artisti maksaa

      Kaikista helpointa kun poistetaan kirkollisvero ja ne maksaa jotka käyttää. Köyhäinapua voi hoitaa lahjoitusvaroin.

      • Kysyn sinulta:

    • RosaLiiin

      Aina kun puhutaan kirkosta, asiaan sopii myös sanonta maassa maan tavalla.

      Olen vain hyvilläni, että esi-isät ovat aikoinaan tehneet ratkaisuja tämän kirkonkin suhteen, luterilaisuuteen olen kasvanut ja koen sen kodikseni.
      Tämä ajatus on vain korostunut kun olen vieraillut vahvasti katolilaisissa maissa tai maissa, joissa uskonasioille on annettu tai annetaan piutpaut..

      Suomessa on nykyään näitä erilaisia oman näkemyksensä julistajia ja se heille suotakoon.
      Jokainen aika vaatii omat lähetyssaarnaajansa.

      Muutokset tapahtuvat hitaasti jäyhien suomalaisten keskuudessa.

    • demeter1

      Olen aloittajan kanssa samaa mieltä kirkon palvelujen maksullisuudesta ja uskon, että palvelut tulevatkin maksullisiksi, koska monet seurakunnat ovat talousvaikeuksissa.

      Itse en kuulu kirkkoon, mutta en myöskään käytä kirkon palveluja. Käyn kerran vuodessa laulamassa kauneimmat joululaulut, mutta kun teen vapaaehtoistyötä omassa seurakunnassani, katson asian kuitatuksi sillä. Lisäksi avustan säännöllisesti Kirkon Ulkomaanavun työtä.

      Olen aina puolustanut kirkkoa instituutiona ja löytänyt sen piiristä ajattelevia ihmisiä, joilla on pyrkimys hyvään. Olen myös löytänyt ahdasmielisyyttä ja vallantahtoa, mutta sitä on kyllä ollut muuallakin.

      Kirkossa kuohuu ja sen ero valtiosta on luultavasti vain ajan kysymys. Itse en jaksa itkeä minkään yhteisöveron perään. Kulutukseni on niin vähäistä, ettei se kirkkolle menevä kymmenys vaikuta suuntaan eikä toiseen.

    • Miksi juuri eronneet eivät saisi käyttää kirkon palveluja. Meinaatko että ne on jotain luopioita niinku jehovalaiset sanois.
      Ovathan monet eronneet maksaneet kirkollisveroja vaikka kuinka monia kymmeniä vuosia saamatta rahoilleen vastinetta.
      Ymmärtäisin paremmin jos puhuisit niistä jotka eivät ole koskaan kirkkoon kuuluneet.

      Toisaalta taas, voiko kirkko edes evätä palvelujaan kaikilta jos haluaa olla niin armon antajana ja ihmiskunnan sielujen pelastaja vai mikä lie instituutio.

      • demeter1

        "Toisaalta taas, voiko kirkko edes evätä palvelujaan kaikilta jos haluaa olla niin armon antajana ja ihmiskunnan sielujen pelastaja vai mikä lie instituutio"

        Tuota periaatetta kai kirkko on noudattanut tähän päivään saakka, mutta pää on tullut vetävän käteen sielläkin.
        Itse mukana olleena olen nähnyt, että kirkkoa osataan myös käyttää hyväksi, kiristää juuri tuolla periaatteella. Leipäjonoista on täällä ollut puhe. Se on yksi kirkon työmuoto, josta oma seurakuntani maksaa 15000-20000 euroa plus työntekijöitten panos, ja kuten todettu, tämä palvelu kelpaa myös niille, jotka eivät kirkkoon kuulu. Diakonia on toinen työmuoto, jonka "vähäosaiset" kyllä tuntevat...


      • demeter1 kirjoitti:

        "Toisaalta taas, voiko kirkko edes evätä palvelujaan kaikilta jos haluaa olla niin armon antajana ja ihmiskunnan sielujen pelastaja vai mikä lie instituutio"

        Tuota periaatetta kai kirkko on noudattanut tähän päivään saakka, mutta pää on tullut vetävän käteen sielläkin.
        Itse mukana olleena olen nähnyt, että kirkkoa osataan myös käyttää hyväksi, kiristää juuri tuolla periaatteella. Leipäjonoista on täällä ollut puhe. Se on yksi kirkon työmuoto, josta oma seurakuntani maksaa 15000-20000 euroa plus työntekijöitten panos, ja kuten todettu, tämä palvelu kelpaa myös niille, jotka eivät kirkkoon kuulu. Diakonia on toinen työmuoto, jonka "vähäosaiset" kyllä tuntevat...

        En nyt sen kummemin ota kantaa noihin leipäjonoihin kun niitä järjestää/pitää muutkin kuin seurakunnat. Mutta voiko kirkko jaotella että sä saat leipää ku kuulut kirkkoon ja sä taas et koska et kuulu. Eiköhän ne ole yhtä köyhiä ja työttömiä joilla ei ole palkkatuloa mistä maksaa kirkollisveroa suuremmin. Ja eikö vähäosaisia kirkon kuulukkin auttaa eikä rikkaita?

        Juuri tuon takia erosin itse kirkosta kun eräs pappi puhui ettei kirkon tehtävä ole palvella ilmaiseksi köyhiä. No eipä saa minultakaan suoraan sitten veroja kerättyä.


      • demeter1
        Nittaminax kirjoitti:

        En nyt sen kummemin ota kantaa noihin leipäjonoihin kun niitä järjestää/pitää muutkin kuin seurakunnat. Mutta voiko kirkko jaotella että sä saat leipää ku kuulut kirkkoon ja sä taas et koska et kuulu. Eiköhän ne ole yhtä köyhiä ja työttömiä joilla ei ole palkkatuloa mistä maksaa kirkollisveroa suuremmin. Ja eikö vähäosaisia kirkon kuulukkin auttaa eikä rikkaita?

        Juuri tuon takia erosin itse kirkosta kun eräs pappi puhui ettei kirkon tehtävä ole palvella ilmaiseksi köyhiä. No eipä saa minultakaan suoraan sitten veroja kerättyä.

        "Mutta voiko kirkko jaotella että sä saat leipää ku kuulut kirkkoon ja sä taas et koska et kuulu. Eiköhän ne ole yhtä köyhiä ja työttömiä joilla ei ole palkkatuloa mistä maksaa kirkollisveroa suuremmin. Ja eikö vähäosaisia kirkon kuulukkin auttaa eikä rikkaita?"
        Yhtä mieltä olen tuosta ja kuten sanottu, tuon periaatteen mukaan ainakin "oma" seurakuntani on toiminut ja lähtenyt siitä, että ketään ei jätetä "armon" ulkopuolelle. Nykyinen taloustilanne ymmärtääkseni vain pakottaa etsimään säästöjä, ja silloin kirkko toimii samalla tavalla kuin muukin talouselämä: ottaa niiltä, joilla vähän on... Tai vähän ja vähän - maailmassa, jossa kenelläkään ei ole tarpeeksi...


      • demeter1 kirjoitti:

        "Mutta voiko kirkko jaotella että sä saat leipää ku kuulut kirkkoon ja sä taas et koska et kuulu. Eiköhän ne ole yhtä köyhiä ja työttömiä joilla ei ole palkkatuloa mistä maksaa kirkollisveroa suuremmin. Ja eikö vähäosaisia kirkon kuulukkin auttaa eikä rikkaita?"
        Yhtä mieltä olen tuosta ja kuten sanottu, tuon periaatteen mukaan ainakin "oma" seurakuntani on toiminut ja lähtenyt siitä, että ketään ei jätetä "armon" ulkopuolelle. Nykyinen taloustilanne ymmärtääkseni vain pakottaa etsimään säästöjä, ja silloin kirkko toimii samalla tavalla kuin muukin talouselämä: ottaa niiltä, joilla vähän on... Tai vähän ja vähän - maailmassa, jossa kenelläkään ei ole tarpeeksi...

        Ja muuten, eiks kirkko ole saanut ne leipuskansa lahjoituksina itsekkin, niin miten vuodessa sen jakelusta tulee noin isot kulut.
        No oli miten oli, niin aloitushan koski perheterapeutti ja sen sellasia palveluita.


      • demeter1
        Nittaminax kirjoitti:

        Ja muuten, eiks kirkko ole saanut ne leipuskansa lahjoituksina itsekkin, niin miten vuodessa sen jakelusta tulee noin isot kulut.
        No oli miten oli, niin aloitushan koski perheterapeutti ja sen sellasia palveluita.

        Lahjoituksina ne tulevat, mutta lahjoittaja ei kuskaa niitä jakopaikalle, ei sorteeraa niitä siellä, eikä myöskään jaa. Tilan vuokra menee myös jakajan piikkiin Vaikka itse jakaminen toteutettaisiin talkootyönä, ohjaava työntekijä siihen tarvitaan.


      • arvaa mitä

        Luterilaisen teologian mukaan kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta. Sama ajatus kuin katolisella kirkolla, joskin suurin osa luterilaisista tuskin tietää tätä.


      • demeter1
        arvaa mitä kirjoitti:

        Luterilaisen teologian mukaan kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta. Sama ajatus kuin katolisella kirkolla, joskin suurin osa luterilaisista tuskin tietää tätä.

        En tiedä oliko vastaus minulle, mutta hyvä kun kerroit. Eiköhän ne ehdot ole vähän höltyneet vuosien saatossa, en muista kenenkään tuosta maininneen, vaikka paljon olen uskovien kanssa keskustellut...
        Minun uskoni taitaa olla vähän valikoiva, koska luotan vain armoon...


    • Jesse kertoi että veden-paisumuksen jälkeen he joutuivat kehittämään kaloille
      hanpaat, jotta saisivat hautaus-ongelman pois päivä-järjestyksestä.
      Sillä oli se harmillinen loppu-tulos että jotkut hienot kala-lajitkin syötiin
      suku-puuttoon.
      Mutta uusi, uljas ihmis-rotu nousi kukoistukseen ja alkoi kehittämään lisää tappo-
      ja hautaus-tapoja.
      Ymmärsin siitä että ei ole niin noko-nuukaa, kuinka homma hoidetaan, kunhan laulu raikaa ja muistelijoilla on hyvä mieli.
      Meksikossa taitaa kaikilla papeilla olla oma, tai kirkon lainaama Trumpetti.
      Sen ääni kyllä kantaa niin eläville, kuin kuolleille.
      Eli nyhtäkää pakanoilta rahat pois kirkko-konserteilla.
      Lordi, Lordi halle-luuuujaaaaa.

      H.

    • Ajattelinpa minäkin vähän vakavammin asiaa, vaikka en olekaan niin kauheesti
      "riivaajan seuraaja".
      Uskollinen maksaja kyllä.
      Ja loppuun saakka, jos ei sitten maallinen mammona ala loppumaan tulevaisuuden pakollisten leikkauksien myötä.
      Kirkko on merkki uskosta, jonka uskovat ovat luoneet kunnioituksestaan jumalaansa
      kohtaan.
      Katolinen Camillokin sai taistella, jotta saisi rahaa neitsyen ja lapsen uuteen
      kalkitukseen ja vuotavan katon korjaukseen.
      Siinä lensivät punaisetkin kiroukset taivaalle.
      Kun kaikki eivät uskoneet hyvällä.
      Kirkko elää annilla ja pyhällä hengellä, saastanaakin apuun huutaen.
      Ja ymmärtääkseni tärkeintä on henki, silloin kun mietitään ketä ja anti kun
      mietitään miten.
      Kirkko on aikasti halpa organisaatio, mitä tulee työn-tekijöihin.
      Joten minä en näe mitään pahaa siinä miten kirkko toimii.
      Ja hyvä on sekin, että se antaa rahattomille ja piheille mahdollisuuden salassa
      pyytää jumalaltaan anteeksi.

      H.

      • $:)

        Ei muuta kun ruppee rukoilemaan pahoja tekoja anteeksi ja heitä raha kirstuun kilahtaen niin sielus taivaaseen vilahtaa, hä


      • nappi ottaan

        Halpa organisaatio mitä tulee työntekijöihin? Onkohan asia noin, sillä tämänkin seurakunnan veroilla kerätyistä varoista menee lähes 80% henkilöstökuluihin.


      • demeter1
        nappi ottaan kirjoitti:

        Halpa organisaatio mitä tulee työntekijöihin? Onkohan asia noin, sillä tämänkin seurakunnan veroilla kerätyistä varoista menee lähes 80% henkilöstökuluihin.

        Kuulostaa paljolta (80% henkilöstökuluihin). Mutta mitenkähän monta työntekijää sillä työllistetään ? Samanverran taitaa sitten mennä henkilöstökuluihin yleishyödyllisissä yhdistyksissä, joihin seurakuntia voi mielestäni verrata.


      • Kouluttamaton
        nappi ottaan kirjoitti:

        Halpa organisaatio mitä tulee työntekijöihin? Onkohan asia noin, sillä tämänkin seurakunnan veroilla kerätyistä varoista menee lähes 80% henkilöstökuluihin.

        "Menot. Seurakuntien toimintakulut olivat noin 1052 miljoonaa euroa vuonna 2012. "

        Eli henkilöstökulut olisi silloin noin 800 miljoonaa euroa vuonna 2012.

        Mutta tilitietojen mukaan asia olisikin näin, eli 2/3 osan (66%)
        "Henkilöstökuluihin meni lähes kaksi kolmannesta eli 640 miljoonaa"

        Netti on ihmeellinen tietolähde.

        Huomioi myös sekin seikka, että tuossa on vain Ev.lut. kirkot, ei siinä ole ortodoksien ja muiden turhimuksien saamaa yhteisöveroa, ja mitä muita tukia valtio jakelee, pianhan muslimitkin on käsi ojossa vaatimassa omaa taivas osuta tällä maanpäällisestä helvetistä.


        http://evl.fi/EVLfi.nsf/0/1822CDF7E88AECE2C22572E5003AFD03?OpenDocument&lang=FI


      • nappi ottaan
        Kouluttamaton kirjoitti:

        "Menot. Seurakuntien toimintakulut olivat noin 1052 miljoonaa euroa vuonna 2012. "

        Eli henkilöstökulut olisi silloin noin 800 miljoonaa euroa vuonna 2012.

        Mutta tilitietojen mukaan asia olisikin näin, eli 2/3 osan (66%)
        "Henkilöstökuluihin meni lähes kaksi kolmannesta eli 640 miljoonaa"

        Netti on ihmeellinen tietolähde.

        Huomioi myös sekin seikka, että tuossa on vain Ev.lut. kirkot, ei siinä ole ortodoksien ja muiden turhimuksien saamaa yhteisöveroa, ja mitä muita tukia valtio jakelee, pianhan muslimitkin on käsi ojossa vaatimassa omaa taivas osuta tällä maanpäällisestä helvetistä.


        http://evl.fi/EVLfi.nsf/0/1822CDF7E88AECE2C22572E5003AFD03?OpenDocument&lang=FI

        Seurakunnissa on työntekijöitä sen mukaan kuinka päätetään ja heitä palkataan. Jossain pärjätään vähemmällä porukalla ja silloin kulutkin ovat pienemmät.


      • demeter1
        Kouluttamaton kirjoitti:

        "Menot. Seurakuntien toimintakulut olivat noin 1052 miljoonaa euroa vuonna 2012. "

        Eli henkilöstökulut olisi silloin noin 800 miljoonaa euroa vuonna 2012.

        Mutta tilitietojen mukaan asia olisikin näin, eli 2/3 osan (66%)
        "Henkilöstökuluihin meni lähes kaksi kolmannesta eli 640 miljoonaa"

        Netti on ihmeellinen tietolähde.

        Huomioi myös sekin seikka, että tuossa on vain Ev.lut. kirkot, ei siinä ole ortodoksien ja muiden turhimuksien saamaa yhteisöveroa, ja mitä muita tukia valtio jakelee, pianhan muslimitkin on käsi ojossa vaatimassa omaa taivas osuta tällä maanpäällisestä helvetistä.


        http://evl.fi/EVLfi.nsf/0/1822CDF7E88AECE2C22572E5003AFD03?OpenDocument&lang=FI

        Mielenkiintoinen linkki, kiitos. Paria kohtaa ansaitsee huomiota: rahaliikenne kulkee myös kirkolta valtiolle päin. Kirkko maksaa valtiolle verojen kannosta 20 miljoonaa euroa, kiinteistövero valtiolle on 11 miljoonaa.

        Yhteisövero, jota täällä jatkuvasti itketään, maksetaan yrityksen tuottamasta voitosta. On sellaisiakin yrityksiä, jotka eivät tuota lainkaan voittoa ja jos ostat niiden tuotteita, et maksa yhteisöveroja. Että olkaas tarkkana nyt...))

        Jos "turhimuksia" lähdemme elämästä karsimaan, niin mitähän meille täällä lopulta jää ?


      • ...
        Kouluttamaton kirjoitti:

        "Menot. Seurakuntien toimintakulut olivat noin 1052 miljoonaa euroa vuonna 2012. "

        Eli henkilöstökulut olisi silloin noin 800 miljoonaa euroa vuonna 2012.

        Mutta tilitietojen mukaan asia olisikin näin, eli 2/3 osan (66%)
        "Henkilöstökuluihin meni lähes kaksi kolmannesta eli 640 miljoonaa"

        Netti on ihmeellinen tietolähde.

        Huomioi myös sekin seikka, että tuossa on vain Ev.lut. kirkot, ei siinä ole ortodoksien ja muiden turhimuksien saamaa yhteisöveroa, ja mitä muita tukia valtio jakelee, pianhan muslimitkin on käsi ojossa vaatimassa omaa taivas osuta tällä maanpäällisestä helvetistä.


        http://evl.fi/EVLfi.nsf/0/1822CDF7E88AECE2C22572E5003AFD03?OpenDocument&lang=FI

        Iteasiassa.

        Veronkanto-oikeus on vain evluteteilla ja ortodokseilla. Samaten ne ainoat, jotka saavat yhteisöveroa. Sitä, saako muut uskontokunnat jotain avustuksia tms ja missä määrin, en tiedä. Muut tekevät kaikenlaista pisnestä, josta sitten maksavat yhteisövetroa noille kahdelle muulle uskontokunnalle välillisesti. Lahjoitusten määrää tai rahankeräysasioista ei tarkempia tietoja. Jokatapauksessa kaikki tarvitsevat toimintaansa varten rahaa jostain.

        Tämä yhteisövero ollut puheena pitkään, se kun kohdennetaan vain kahdelle uskisjengille, uskontoja siis maassa reilut kolmekymmentä. Summa ei yksittäisen ihmisen kohdalla ole ehkä suuri, mutta kokonaisuudessaan siinä liikkuu suuret rahat. Ja pahinta nimenomaan se, sen maksamisen välttäminen kaikille melkein mahdotonta, jos nyt ei asu metsässä ja syö käpyjä. Lisäksi se on täysin tarpeeton menoerä yrityksille. Ja varmasti muita uskontokuntien jäseniä kiinnostaa maksella kilpailivan lahkon porukoille omista tuloistaan päältä tukiaisia.

        Noin niinkuin selkeästi, se maksetaan moneen kertaan jonkin tuotteen hinnassa, ei pelkästään kaupan osalta, jossain elintarpeessa osulassa on yhteisöverot moneen kertaan, kaikkien tuotteen kanssa tekemisissä olleiden osalta ja loppupeleissähän se on sitten kuluttaja, joka käytännössä maksaa ne verot.

        =DW=


      • lopulta jää
        demeter1 kirjoitti:

        Mielenkiintoinen linkki, kiitos. Paria kohtaa ansaitsee huomiota: rahaliikenne kulkee myös kirkolta valtiolle päin. Kirkko maksaa valtiolle verojen kannosta 20 miljoonaa euroa, kiinteistövero valtiolle on 11 miljoonaa.

        Yhteisövero, jota täällä jatkuvasti itketään, maksetaan yrityksen tuottamasta voitosta. On sellaisiakin yrityksiä, jotka eivät tuota lainkaan voittoa ja jos ostat niiden tuotteita, et maksa yhteisöveroja. Että olkaas tarkkana nyt...))

        Jos "turhimuksia" lähdemme elämästä karsimaan, niin mitähän meille täällä lopulta jää ?

        Pienen pieni kasa tuhkaa siinä kaikki, niin myös käy "kirkon" puolustajillekin.


      • demeter1
        lopulta jää kirjoitti:

        Pienen pieni kasa tuhkaa siinä kaikki, niin myös käy "kirkon" puolustajillekin.

        Ai niinkuin mulle vai (jää pieni kassa tuhkaa) ? Tiedossa on. Sen takia kai tässä koittaa kilvoitella, että edes lähimmille jäisi mukavaa muistettavaa..))


      • jfszh
        demeter1 kirjoitti:

        Mielenkiintoinen linkki, kiitos. Paria kohtaa ansaitsee huomiota: rahaliikenne kulkee myös kirkolta valtiolle päin. Kirkko maksaa valtiolle verojen kannosta 20 miljoonaa euroa, kiinteistövero valtiolle on 11 miljoonaa.

        Yhteisövero, jota täällä jatkuvasti itketään, maksetaan yrityksen tuottamasta voitosta. On sellaisiakin yrityksiä, jotka eivät tuota lainkaan voittoa ja jos ostat niiden tuotteita, et maksa yhteisöveroja. Että olkaas tarkkana nyt...))

        Jos "turhimuksia" lähdemme elämästä karsimaan, niin mitähän meille täällä lopulta jää ?

        "Paria kohtaa ansaitsee huomiota: rahaliikenne kulkee myös kirkolta valtiolle päin. Kirkko maksaa valtiolle verojen kannosta 20 miljoonaa euroa, kiinteistövero valtiolle on 11 miljoonaa."

        - Verohallinnon ei pidä kerätä kirkollisveroja. 20 miljoonaa on mitätön korvaus kirkon veronkannosta. Jos kirkko itse keräisi jäsenmaksunsa, niin jäsenmäärä hupenisi aikamoista kyytiä. Eikä kirkko kaikista kiinteistöistään kiinteistöveroa edes maksa. Lisäksi kirkolla on yli 700 hautausmaata, jotka ovat sen hallinnassa, mutta omistuksista ei ole olemassa minkäänlaisia kauppakirjoja tai muutakaan todistetta.


    • nappi ottaan

      Mitä kirkosta saa ilmaiseksi? Kaikki maksavat jossain muodossa kirkon kuluja ja kaikki palvelut maksavat jotain kautta.

      • demeter1

        Joskus kun tuosta kirkollisverosta on purnattu, olen kannustanut purnaajaa menemään kirkon taloustoimistoon vaatimaan saataviaan...))
        Mitähän siitä seuraisi ?


      • ...
        demeter1 kirjoitti:

        Joskus kun tuosta kirkollisverosta on purnattu, olen kannustanut purnaajaa menemään kirkon taloustoimistoon vaatimaan saataviaan...))
        Mitähän siitä seuraisi ?

        En tiedä.

        Mutta sen tiedän, kirkko ei ikinä ole maksanut veronpalautuksia kenellekään.


        =DW=


      • .,.,.,
        ... kirjoitti:

        En tiedä.

        Mutta sen tiedän, kirkko ei ikinä ole maksanut veronpalautuksia kenellekään.


        =DW=

        Mielenkiintoista. Oletetaan että kirkon jäsen saa veronpalautuksia 2000 euroa. Kirkollisveroprosentti hänellä on 1,3. Maksaako kirkko sen osuuden veronpalautuksista takaisin, vai miten se menee. Verohallinnon kauttahan tuo kaikki kulkee, joten miten tuo käytännössä tapahtuu?


    • En olekaan kiinnostunut kirkon tarjoamista palveluista, joista hyvin harva on ilmainen. Kolehti nyt ainakin kerätään jossain muodossa.
      Se yksi laihialainenhan pyörtyi, kun kolehtihaavi lähestyi, onneksi kahdeksan kaveriaan kantoivat hänet nopeasti ulos.

      Kirkossa itsessään ei kai ole mitään pahaa, eloton olento kun on. Ihmiset eli henkilökunta sen kirkon varsinaisesti tekevät sellaiseksi kuin se on.
      Aikoinaan kun olin diakoniatyön johtokunnassa, diakonissa jakoi selvin sanoin meidät johtokunnan jäsenet "teihin oikeisiin uskoviin" ja meidät loput lähinnä paholaisen kätyreihin.

      • demeter1

        Heh, ei sentään napannut matkarahoja kolehtihaavista, tämä laihialainen...
        Eikä kaveria jätetty..))

        Noin se minustakin menee kuin Anceli sanoi. seurakunta tekee kirkon siksi, mikä se on, ja vielä niinkin, että myös eri tavalla uskova voi vaikuttaa siellä, ellei nyt ole ihan noin takaperoista ilmapiiriä, mitä Anceli kuvasi... Ikävä kyllä sellaistakin on tarjolla...


      • "Anceli"

        Jesse on sinusta ylpeä.
        Seisot sanojesi takana, ja ajattelet aivollasi.
        Et toisen aivolla.
        En ymmärrä miksi se sinua minulle kehaisi :)
        Kai se halusi että ottaisin seura-kuntaani uuden jäsenen.
        Tokaisin että saanhan minä muutenkin, jolloin Jesse sanoi että tukea ei koskaan ole riittävästi ääni-puutteen-alaiselle.
        Sanoin sitten että no joo, kuoroon mahtuu, eikä meillä virsiä ole pahemmin
        laulettu koskaan.
        Ei antanut Jesse kolehtia taaskaan, sanoi vain että veisaa omiasi edelleen,
        muista kuitenkin että faija inhoaa Cheekiä :)

        H.


      • demeter1 kirjoitti:

        Heh, ei sentään napannut matkarahoja kolehtihaavista, tämä laihialainen...
        Eikä kaveria jätetty..))

        Noin se minustakin menee kuin Anceli sanoi. seurakunta tekee kirkon siksi, mikä se on, ja vielä niinkin, että myös eri tavalla uskova voi vaikuttaa siellä, ellei nyt ole ihan noin takaperoista ilmapiiriä, mitä Anceli kuvasi... Ikävä kyllä sellaistakin on tarjolla...

        "demeter"

        Minä niin sanoin!
        Toi Anceli sit vaa....

        H.


      • demeter1
        hunksz kirjoitti:

        "demeter"

        Minä niin sanoin!
        Toi Anceli sit vaa....

        H.

        Tietenkin, hunksi. Kaikki kopioivat sinua. Ollaan opittu.


      • demeter1 kirjoitti:

        Tietenkin, hunksi. Kaikki kopioivat sinua. Ollaan opittu.

        "demeter"

        Pah...kyllä minunkin seura-kuntani tarvitsee arvostusta ja kunnioitusta.
        Vaikka se vielä pieni onkin.
        Minulla on niin mahtava tukija, että hän panee naisetkin paikalleen.
        Jatkuvasti joudun potkimaan häntä sivummalle.
        Heevetin synnytys-opettaja siinä....ihmisen-luoja.
        Isäs on...

        H.


      • demeter1
        hunksz kirjoitti:

        "demeter"

        Pah...kyllä minunkin seura-kuntani tarvitsee arvostusta ja kunnioitusta.
        Vaikka se vielä pieni onkin.
        Minulla on niin mahtava tukija, että hän panee naisetkin paikalleen.
        Jatkuvasti joudun potkimaan häntä sivummalle.
        Heevetin synnytys-opettaja siinä....ihmisen-luoja.
        Isäs on...

        H.

        Sinun seurakuntasi=sinä itse (hunksi). Ihan tarkoituksella ohitin sinut, mutta se ei aina merkitse arvostuksen ja kunnioituksen puutetta.. Niiden säilyttäminen vaatii kyllä välillä ainakin yhden silmän ummistamista..)).


      • ,.,.
        hunksz kirjoitti:

        "Anceli"

        Jesse on sinusta ylpeä.
        Seisot sanojesi takana, ja ajattelet aivollasi.
        Et toisen aivolla.
        En ymmärrä miksi se sinua minulle kehaisi :)
        Kai se halusi että ottaisin seura-kuntaani uuden jäsenen.
        Tokaisin että saanhan minä muutenkin, jolloin Jesse sanoi että tukea ei koskaan ole riittävästi ääni-puutteen-alaiselle.
        Sanoin sitten että no joo, kuoroon mahtuu, eikä meillä virsiä ole pahemmin
        laulettu koskaan.
        Ei antanut Jesse kolehtia taaskaan, sanoi vain että veisaa omiasi edelleen,
        muista kuitenkin että faija inhoaa Cheekiä :)

        H.

        Empä ossoo muuta sanoa ku että jumalanpilkaa on vastauksesi.


      • demeter1 kirjoitti:

        Sinun seurakuntasi=sinä itse (hunksi). Ihan tarkoituksella ohitin sinut, mutta se ei aina merkitse arvostuksen ja kunnioituksen puutetta.. Niiden säilyttäminen vaatii kyllä välillä ainakin yhden silmän ummistamista..)).

        "demeter"

        Tällainen hupi-aloitus on aina kiihottanut mieli-kuvitustanikin.
        Näistä syntyy useimmiten kauhea pala-peli ja jokaisella on aina joku pala hukassa.
        Ymmärrän hyvin että sinullakin on toisinaan lippa vinossa.
        Jääkäämme nyt odottelemaan lisää katuvaisia, jotka haluavat herran huomaan.

        H.


      • ,.,. kirjoitti:

        Empä ossoo muuta sanoa ku että jumalanpilkaa on vastauksesi.

        ",.,."

        Niin se varmaan on.
        Jumalia kun on paljon.
        Uskoni on kuitenkin vahva, että jossain on yksi, jonka älykkyys riittää hyvään huumoriin asti.
        Itkussa ja hammasten-kiristyksessäkin.

        H.


      • Kouluttamaton

        Kyllä minäkin pyörtyisin tai saisin raivarin jos tuollainen Mertsi olisi jakamassa taivaspaikkoja täällä.
        Tosin enhän käy edes kirkossa kuuntelemassa mitään satutuokioita.

        Eikös tuotakin pappia olla kirveen kanssa ajettu pitkin peltoja, kun toteutti kuudetta käskyä. Saihan hän sitten lähteä siitä seurakunnasta, ja huijaa nyt niitä laihialaisia.


      • hunksz kirjoitti:

        ",.,."

        Niin se varmaan on.
        Jumalia kun on paljon.
        Uskoni on kuitenkin vahva, että jossain on yksi, jonka älykkyys riittää hyvään huumoriin asti.
        Itkussa ja hammasten-kiristyksessäkin.

        H.

        Mä tiedän että sä luotat minuun oma rakas kultsipuppelini, uskomme pysyy iäti vahvana ja sunnuntaina mennään laulamaan Betonistikirkkoon, Hallelujaa.


    • Minne aloittaja sijoittaisi maksukyvyttömät kirkosta eronneet kuolleet?
      Kaatopaikalle kauharaktorilla.

      Suomi on iso maa ja hautapaikoille on ihan riittävästi tilaa. Esim. Hollannissa hautaaminen ja hautapaikan ylläpito maksaa kaikille ja paljon maksaakin.
      Meidän hinnamme kirkon perimistä palveluista on murto-osa Hollantiin verrattuna.

      • ......

        En oikain tajunnut kysymystäsi? Eikö kirkosta eronneet haudata samalle hautausmaalle, kuin kirkkoon kuuluvatkin?
        Yhteiskunta kyllä huolehtii heistä, joilla ei ole sentin senttiäkään.


      • ei seurakuntalainen

        Seurakunnan maksuilla on eroja.

        Se mikä maksaa jossain seurakunnassa 200 euroa, niin toisessa se maksaakin 1025 euroa.


      • eikö niin

        Hollannissa voisi alkaa hautaamaan ihmisiä pystyyn, tilan puutteen takia.


      • ...... kirjoitti:

        En oikain tajunnut kysymystäsi? Eikö kirkosta eronneet haudata samalle hautausmaalle, kuin kirkkoon kuuluvatkin?
        Yhteiskunta kyllä huolehtii heistä, joilla ei ole sentin senttiäkään.

        Pohdin aloituksen alkulausetta.


        "Kirkosta eronneiden ei pitäisi saada mielestäni käyttää kirkon palveluja ainakaan ilmaiseksi!"


      • eikö niin kirjoitti:

        Hollannissa voisi alkaa hautaamaan ihmisiä pystyyn, tilan puutteen takia.

        Hollannissa on nykyisin polttohautaus yleisin hautausmuoto.


      • ......
        korppis kirjoitti:

        Pohdin aloituksen alkulausetta.


        "Kirkosta eronneiden ei pitäisi saada mielestäni käyttää kirkon palveluja ainakaan ilmaiseksi!"

        Useimmat varattomana kuolleet ovat kartuttaneet aikoinaan valtiota ja kirkkoa veroillaan, joten ei heidän hautaaminen ole ollut heille ilmaista.


      • Korppis*
        ...... kirjoitti:

        Useimmat varattomana kuolleet ovat kartuttaneet aikoinaan valtiota ja kirkkoa veroillaan, joten ei heidän hautaaminen ole ollut heille ilmaista.

        En ole missään vaiheessa väittänyt mitään sellaista, että heitä ei saisi kirkkomaahan laskea. Joten en tarvitse perusteluja?


      • ......
        Korppis* kirjoitti:

        En ole missään vaiheessa väittänyt mitään sellaista, että heitä ei saisi kirkkomaahan laskea. Joten en tarvitse perusteluja?

        "Kaatopaikalle kauharaktorilla." En minä tuota sinun ehdotukseksi luullutkaan.
        Minä taas sanoin, että kirkko kyllä saa hautausmaarahansa, joka tapauksessa, oli ihminen kuinkakin rutiköyhä.


      • ...
        ...... kirjoitti:

        En oikain tajunnut kysymystäsi? Eikö kirkosta eronneet haudata samalle hautausmaalle, kuin kirkkoon kuuluvatkin?
        Yhteiskunta kyllä huolehtii heistä, joilla ei ole sentin senttiäkään.

        Ei kaikkia, mutta useimiten, kirkon monopiliaseman takia.

        Vaikka siis on muitakin vaihtoehtoja, eikä hautaaminen enää ole edes suosittua, maksaa se hautausmaakin. Tuhkat voi kipata vaikka kukkapenkkiin tai mereen. Tai sitten maksaa kirkolle tuhkien säilyttämisestä. Kirkosta eronneita ei periaatteessa haudata siunattuun maahan, elikkäs niilllä ja muitten uskontokuntiin kuuluvien hautausalueitten ainakin pitäisi olla erillään "oikeitten uskovaisten" haudoista. Kirjoitin ylempänä aiheesta, menettylytavat voivat olla vaikka mitä ja kirkosta eronneetkin saattavat muuttu uskovaisiksi sukulaisten tms kähminnän takia kuolemansa jälkeen.

        Sitäpaitsi, oman, yksityisen hautausmaan voi perustaa periaatteessa kuka tahansa. Niitä onkin jonkin verran. Vaatii kai melkoisen paperisodan ja luterilaiset tietysti vastustavat kaikkia ehdotuksia voimakkaasti. En ole nyt täsmälleen selvillä, missä vaiheessa tsadin uskonnottomien hautausmaa, elikkäs vapaa-ajettelijoitten liiton hautausmaa asia tällä hetklellä on, sitä on koitettu kuitenkin saada tänne jo useita vuosia. Maassa on muutama sellainen, mutta vapaa-ajattelijoitten määrä helsingissä tietenkin maan suurin, joten omalle hautausmaalle olisi tarvetta. Suuri osa vapaa-ajattelijoista tuhkataan nykyisin, mutta ei kaikkia. Pitää muistaa, hautapaikka ei ole raadon hävittämisen kannalta järkevää, mutta kaikilla ihmisillä omaisia, joitten takia seremoniat ja muu sellainen itseasiassa pidetään. Vainajalle se ja sama mitä sille tapahtuu kuoleman jälkeen.

        =DW=

        =DW=


      • tietoa
        ... kirjoitti:

        Ei kaikkia, mutta useimiten, kirkon monopiliaseman takia.

        Vaikka siis on muitakin vaihtoehtoja, eikä hautaaminen enää ole edes suosittua, maksaa se hautausmaakin. Tuhkat voi kipata vaikka kukkapenkkiin tai mereen. Tai sitten maksaa kirkolle tuhkien säilyttämisestä. Kirkosta eronneita ei periaatteessa haudata siunattuun maahan, elikkäs niilllä ja muitten uskontokuntiin kuuluvien hautausalueitten ainakin pitäisi olla erillään "oikeitten uskovaisten" haudoista. Kirjoitin ylempänä aiheesta, menettylytavat voivat olla vaikka mitä ja kirkosta eronneetkin saattavat muuttu uskovaisiksi sukulaisten tms kähminnän takia kuolemansa jälkeen.

        Sitäpaitsi, oman, yksityisen hautausmaan voi perustaa periaatteessa kuka tahansa. Niitä onkin jonkin verran. Vaatii kai melkoisen paperisodan ja luterilaiset tietysti vastustavat kaikkia ehdotuksia voimakkaasti. En ole nyt täsmälleen selvillä, missä vaiheessa tsadin uskonnottomien hautausmaa, elikkäs vapaa-ajettelijoitten liiton hautausmaa asia tällä hetklellä on, sitä on koitettu kuitenkin saada tänne jo useita vuosia. Maassa on muutama sellainen, mutta vapaa-ajattelijoitten määrä helsingissä tietenkin maan suurin, joten omalle hautausmaalle olisi tarvetta. Suuri osa vapaa-ajattelijoista tuhkataan nykyisin, mutta ei kaikkia. Pitää muistaa, hautapaikka ei ole raadon hävittämisen kannalta järkevää, mutta kaikilla ihmisillä omaisia, joitten takia seremoniat ja muu sellainen itseasiassa pidetään. Vainajalle se ja sama mitä sille tapahtuu kuoleman jälkeen.

        =DW=

        =DW=

        Olet oikeassa!


        Tässäkin.


      • Väärin taas!
        ...... kirjoitti:

        "Kaatopaikalle kauharaktorilla." En minä tuota sinun ehdotukseksi luullutkaan.
        Minä taas sanoin, että kirkko kyllä saa hautausmaarahansa, joka tapauksessa, oli ihminen kuinkakin rutiköyhä.

        Minua jos eivät hautaa, aion haista kauan ja pahalle! Vaikka polttaahan minut pitää ja tuhka lahjoittaa maanparannusaineeksi. Tai myrkyksi.


    • 8-8

      Eikö Suomessa vielä kirkko ja valtio yhdessä?


      Poltto on Ruotsissa yleisin.

      • nappi ottaan

        Yhdessä ovat. Kirkkojen polttoko?


      • 11-19
        nappi ottaan kirjoitti:

        Yhdessä ovat. Kirkkojen polttoko?

        Talous????


        Finnillä taitaa järki sekoilla, se tavallista Talvivaaraa myös 2014 luulen.

        Pisa viisas TV:ssä kertoi kuinka kaikki toimiii, kunnes reportteri kysyi olet myyt osakkeet-- mummo änkytti ja sanoi olen niin tehnyt- ei voi luottaa....


    • taivaantulet*

      Hautausmaiden hoito on suuri kustannus seurakunnille. Vuosikymmenet kirkollisveroja maksaneena olen lopen kyllästynyt näihin yhteiskunnan vapaamatkustajiin, jotka ovat ruinaamassa tukia, avustuksia, ilmaisia palveluita.
      Olen koko ikäni ollut nettomaksaja, vieläkin maksan eläkkeestäni veroa yli 30 %.

      Kaikille ev.luterilaiseen kirkkoon kuulumattomille oma hautausmaa, kyllä tässä
      maassa perunapeltoa riittää. Hautausmaan hoitohan on muutakin kuin se pelkkä hautapaikka, me seurakuntaan kuuluvat maksamme kaikki kulut. Hautausmaathan ovat kauniita, hyvin hoidettuja, niillä on käytäviä ja istutuksia, joita pitää hoitaa, eikä se ole ilmaista. Ei se krematoriokaan ole ilmainen.

      Toivon järkevää keskustelua asiasta, ja kannatan kirkon erottamista valtiosta.

      • ,.--.,

        Ei seurakunta kenenkään yksityistä hautaa hoida ilman hoitomaksua.

        Mitähän meinaat, toki yleiset nurmikot.


      • ,,,,,

        Ei seurakunta kenenkään yksityisiä hautoja hoida ja kukita ilmaiseksi. Ihan itse ne maksetaan taksan mukaan.


      • huoh...

        taivaantulet*

        - Vieläkö on olemassa noin paljon asiasta tietämättömiä. Ihmettelen. Oletko lukenut hautaustoimilakia? Siinä on kirkolle annettu velvoite hautausmaiden ylläpitämiseen ja siihen se saa yhteisöveroa. HUOM! yhteisöveroa, ei niitä kirkollisveroilla ylläpidetä.

        Lain mukaan hautaustoimi ei saa tuottaa voittoa, mutta eihän se kirkkoa koske, koska sille lätkäistään yhteisöveroprosentti vuodeksi eteenpäin, ennen kuin tiedetään edes paljonko vainajia tulee.

        Yritä myös tajuta se, että jokaisen vainajan perikunta sen itse hautauksen ja haudanhoitomaksu tai vaihtoehtoisesti tuhkauksen maksaa. Onko liian vaikea ymmärtää tai liian vaikea ottaa asioista selvää, ennen kuin alkaa järjettömyyksiä löpisemään.


      • taivaantulet*
        huoh... kirjoitti:

        taivaantulet*

        - Vieläkö on olemassa noin paljon asiasta tietämättömiä. Ihmettelen. Oletko lukenut hautaustoimilakia? Siinä on kirkolle annettu velvoite hautausmaiden ylläpitämiseen ja siihen se saa yhteisöveroa. HUOM! yhteisöveroa, ei niitä kirkollisveroilla ylläpidetä.

        Lain mukaan hautaustoimi ei saa tuottaa voittoa, mutta eihän se kirkkoa koske, koska sille lätkäistään yhteisöveroprosentti vuodeksi eteenpäin, ennen kuin tiedetään edes paljonko vainajia tulee.

        Yritä myös tajuta se, että jokaisen vainajan perikunta sen itse hautauksen ja haudanhoitomaksu tai vaihtoehtoisesti tuhkauksen maksaa. Onko liian vaikea ymmärtää tai liian vaikea ottaa asioista selvää, ennen kuin alkaa järjettömyyksiä löpisemään.

        Vuonna 2012 Suomen Evankelisluterilainen kirkko sai kirkollisveroja 864 milj.
        yhteisöveroa 98 milj.. Kirkollisveroista käytettiin 11 % (ilman hautausmaksuja)
        hautaustoimeen tuon yhteisöveron lisäksi, siis lähes saman verran, mitä yhteisövero oli.

        Vapaa-ajattelijathan ovat ymmärtääkseni jo pitkään halunneet omia hautausmaita ilman kristillisiä tunnuksia, kannatan lämpimästi.

        Vuoden 2015 alusta ilmeisesti yhteisöveron maksaminen kirkolle poistuu, ja tilalle
        tulisi valtionapujärjestelmä.


      • Turha maksu
        ,.--., kirjoitti:

        Ei seurakunta kenenkään yksityistä hautaa hoida ilman hoitomaksua.

        Mitähän meinaat, toki yleiset nurmikot.

        Pitäisköhän lopettaa hautamaksu kun mitään muuta eivät hoida kuin pienen suikaleen haudan edestä leikkaavat, joka sekin oli ihan kuivunut viime kesänä. Mullatkin pitää kukille joka kesä kuskata kun multa jotenkin vähenee jonnekin. Bussilla muovipussissa kuskaan siä 2-3 kertaa kesässä.
        Kukat tietenkin itse istutetaan ja käydään kastelemassa. Ei edes roskia ole kerätty myrskyjen jäljiltä haudalta. Kaikenlaista kuivaa lehteä. Viereisellä haudalla ei ole nurmikonhoitoläpyskää, ja ihan yhtä ajeltu on nurmikko. Tuskin ne välistä jättävät ajamattä nurmikon reunaa.
        Eli mistähän sen maksun perivät? Haudan hoitomaksu pelkästä nurmikosta on kyllä ihan turha. Taitavat laittaa jotain myrkkyä nurmikkoon meidän haudan kohdalle ettei nurmikko kasvaisi eikä tarvitsisi leikata. Eri asia jos istuttaisivat kukat ja hoitaisivat ne.


      • lfdh<
        taivaantulet* kirjoitti:

        Vuonna 2012 Suomen Evankelisluterilainen kirkko sai kirkollisveroja 864 milj.
        yhteisöveroa 98 milj.. Kirkollisveroista käytettiin 11 % (ilman hautausmaksuja)
        hautaustoimeen tuon yhteisöveron lisäksi, siis lähes saman verran, mitä yhteisövero oli.

        Vapaa-ajattelijathan ovat ymmärtääkseni jo pitkään halunneet omia hautausmaita ilman kristillisiä tunnuksia, kannatan lämpimästi.

        Vuoden 2015 alusta ilmeisesti yhteisöveron maksaminen kirkolle poistuu, ja tilalle
        tulisi valtionapujärjestelmä.

        Lain mukaan kirkollisveroja ei saa käyttää hautaustoimeen.

        http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2012/20120137#id2159280

        http://www.vapaa-ajattelijat.fi/node/341

        Lue tämä:

        http://syvalta-ja-poikittain.blogspot.fi/2009/03/hautaustoimelle-erityistilintarkastus.html


      • taivaantulet*
        lfdh< kirjoitti:

        Lain mukaan kirkollisveroja ei saa käyttää hautaustoimeen.

        http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2012/20120137#id2159280

        http://www.vapaa-ajattelijat.fi/node/341

        Lue tämä:

        http://syvalta-ja-poikittain.blogspot.fi/2009/03/hautaustoimelle-erityistilintarkastus.html

        Luin tuon viimeisen artikkelin ja on oikein hyvä, jos asioita tutkimalla selviävät rahavirtojen käytöt vääriin tarkoituksiin.

        Kyllä yhteiskunnassa riittää asioiden selvittämistä ja tonkimista, muuallakin kuin kirkon piirissä. On hyvä jos kaikkiin väärinkäytöksiin puututaan ja hallinto saadaan toimimaan lain ja asetusten antamissa raameissa.


      • -----
        Turha maksu kirjoitti:

        Pitäisköhän lopettaa hautamaksu kun mitään muuta eivät hoida kuin pienen suikaleen haudan edestä leikkaavat, joka sekin oli ihan kuivunut viime kesänä. Mullatkin pitää kukille joka kesä kuskata kun multa jotenkin vähenee jonnekin. Bussilla muovipussissa kuskaan siä 2-3 kertaa kesässä.
        Kukat tietenkin itse istutetaan ja käydään kastelemassa. Ei edes roskia ole kerätty myrskyjen jäljiltä haudalta. Kaikenlaista kuivaa lehteä. Viereisellä haudalla ei ole nurmikonhoitoläpyskää, ja ihan yhtä ajeltu on nurmikko. Tuskin ne välistä jättävät ajamattä nurmikon reunaa.
        Eli mistähän sen maksun perivät? Haudan hoitomaksu pelkästä nurmikosta on kyllä ihan turha. Taitavat laittaa jotain myrkkyä nurmikkoon meidän haudan kohdalle ettei nurmikko kasvaisi eikä tarvitsisi leikata. Eri asia jos istuttaisivat kukat ja hoitaisivat ne.

        Mikä ihmeen hautamaksu?
        Seurakunta perii maksun istuttamistaan yrteistä, kastelusta ja hoidosta.
        Ilmaiseksi leikkaa ruohon jokaiselta haudalta.


    • henrjii

      mitähän palveluja kirkko tarjoaa ilmaiseksi.
      Vaikka kuulun kirkkoon, ja maksan kirkollisveroa joudun silti maksamaan mitä tilaan.
      Rippikoululeirit, hautausmaksut, jos olen kirkossa kerätään sielä aina kolehti, ja eteisessä on jos jonkinlaista markkinahumua.

      • tietoa

        Kirjoitin aikaisemmin Ruotsissa kirkon tulot vain kasvaa....


        Nämä herrat kyllä tervehtii aika minua... vaikka olen eronnut.

        Man ska ha en hålhage....


    • kotini ei ole ilot..

      No sit kuntalaisista kaikki uskontoyhteisötkin muodostuu.

      Yhtä tyhjän kanssa on sit noi terapoinnitkin, heidän tapansa käyttää valtaa
      niin raha- kuin muissakin asioissa - paras olis jos pystyis heti kättelyssä
      antaan vanhoille vuohille kenkää - ulos vain.
      Edelleen paljon avioasioissa hehkutetaan jotain huoraamisen ja lutkaamisen teemaa - ei haluta nähdä totuutta, joka on kaikkien silmien edessä.
      Perheitten kiristynyttä taloustilannetta, uupuneita äitejä, sairastuneita lapsia, ylikuormitettuja isiä, juoppoja ja narkkiintuneita omaisia ja isovanhempia, joiden hoito ei koskaan ole ollut millään tasolla, ei myöskään liioin mistään apua saa kun ei sataaviittäkymmentä luukkua yksinkertaisesti jaksa kiertää
      työpäivän päätteeksi ihan vaan omilla varoillaan saamassa vastausta
      - ei kuulu tämäkään asia meidän toimialaamme.
      Erosin kirkosta 80-luvulla koska
      - nk. kristillisen erotiikan kurssilaisten omissa penskoissa oli pal huumeporukkaa, seurakuntalaisissa salajuoppoja ja kolmiolääkkeiden kanssa läträäjiä, lähituttavissa lasten hyväksikäyttäjiä, alituista rahankiristystä, omaisuutta katosi, jouduin väkivallan kohteeksi samoin lapset.
      - hakkaamista sai jopa semmoisesta asiasta kun sanoi että potilas- ja perheasiat kuuluvat lain mukaan vaitiolovelvollisuuden alueelle - ei lehtien tai
      seurakuntakokousten kertomuksiksi. Rukoilla voimme kaikkien vaikeuksiin joutuneitten puolesta mutta henkilöllisyyksiin ei saa kajota tai saattaa hengenvaaraan ihmisiä.
      - hyvin vaikeaa oli jossain vaiheessa. Tyttäreni luokkakaveri katosi oudosti teille
      tietymättömille. Löytyi pari vuotta myöhemmin kuolleena, rauha hänenkin muistolleen. Syvään ahdistukseen ajetut vanhemmatkin saisivat levon ja lievitystä tuskaansa. Oma lapseni katosi samoihin aikoihin ulkomaille, joutui
      jonkun porukan ahdistamaksi ja minulta kiristettiin suuria summia rahaa, onneksi poliisi auttoi asian selvittämisessä, kiitos heille.
      Kaikki bisnesmaailman touhut eivät ole pyhiä vaikka kirkko olisi niitäkin siunaamassa. Toisekseen nykymaailmassa ahdinkoa on niin monenlaista,
      että ilman lepoa lähes kaikki varmaan sairastuvat. Tarvitsevat hoitoakin.
      Osana on kuitenkin olla vain ihminen tässä maailmassa lyhyen elämän ajan.
      Säilyttää toimintakykyä puutteista ja vajavuuksista huolimatta.
      Olla myös välittämättä halveksunnasta ja ivastakin, mitä saa osakseen
      "jostain kuulumattomuudesta".

    • ♡ Nainen Ihanainen ♡

      Libbisten mielestä konsujen ei pitäisi saada...
      Konsujen mielestä libbisten ei pitäisi saada...
      Ulkomaan avun ei pitäisi saada...
      Lähetystyön ei pitäisi saada...
      Vain meidän porukan pitää saada täällä ajassa ja iankaikkisuudessa. ♪ Aa-aa-aa ♫ Men va fan gör du här Djävulen?

    • näin on

      En kuulu kirkkoon.Maksamme kaikista kirkon palveluista pitäisi ottaa selvää asioista.Laki sanoo kaikki on haudattava siunattuun maahan eli seurakunnan hautausmaahan.Joudumme lunastamaan itsellemme hautapaikan ja muutenkin maksamaan jos jotain palvelua käytämme.

      • höpönlöpön!

        Mikä laki muka? Jokaisella hautausmaalla on ns. siunaamaton maa-alue, johon kirkkoon kuulumattomat haudataan.


      • .,.,.,
        höpönlöpön! kirjoitti:

        Mikä laki muka? Jokaisella hautausmaalla on ns. siunaamaton maa-alue, johon kirkkoon kuulumattomat haudataan.

        Ei se noin ole. Jos vaikka sukuhautaan haluaa, tai muuten sille "siunatulle" puolelle, niin sinne myös haudataan.


      • Miten on

        alun alkaen kirkko saanut nuo siunatut maat RYÖSTETTYÄ, venäläisillä ruplillako ja ruottin ruunuilla, vai tappamalla alkuperäiset asukkaat ?


    • Maksaa kaikille

      Mitä palveluja Kirkko tarjoaa? Kyllä ne ovat maksullisia jos jotain tarjoavat. Hautapaikka, todistukset yms kaikki maksaa olit Kirkon jäsen tai et.

      Miksi kasteessa on muuten "pakko" liittyä Kirkkoon, eikö sen voisi tehdä vasta täysi-ikäisenä.

      Kirkossa myös paljon pedofiliaa ja lapsiinsekaantumista seka papeissa heitä, jotka pettävät puolisoitaan.

      Joten lihamaistuu heille ja miksi he voivat kuulua Kirkkoon. sama koskee uskovaisia lahkoja, jossa paljo pedofiliaa.

    • 666-

      joka ei kuulu kirkkoon,otetaanpois kaikki kirkkopyhäthäneltä,eli olettöissä kirkkopyhinä,joita on vuodessa melkoinenmäärä

      • Teemu4

        Kannattaa muistaa etteivät kirkkopyhät ole alun perin olleet kirkkopyhiä vaan pakanallisten juhlien ajankohtia, jotka kristinusko on ominut saadakseen sanomansa helpommin myydyksi. Mielestäni kirkkopyhistä voidaan hyvin luopua ja kutsutaan niitä vain juhlapyhiksi ilman sen kummempaa sanomaa.


      • Meinaatko että joku isokin tehas pitäisi puljunsa auki muutaman henkilön takia. Taitais tulla kalliiksi työnantajalle. Ja pahimmassa tapauksessa siellä pitäis olla työnjohtoakin paikalla joka sit kuuluu taas kirkkoon.


      • .,.,.,

        "666-"

        Ei kirkko niitä maksa, vaan työnantajat ja ne on palkkaneuvotteluissa sovittu. Eihän voi olettaa, että pitäisi maksaa kirkolle veroa, jotta Pöntisen autokorjaamon miehet saavat palkalliset vapaapäivänsä.


      • hoida omaisesi!

        Olen töissä useimmiten "kirkko"pyhinä. Joulunkin olin hoitamassa potilaita.


      • .,.,.,

        666-

        Samalla logiikalla jos ei ole ylioppilas tai kuulu työläisiin, niin vapunpäivältä ei palkallista vapaata pidä saaman. Niinkö?


    • hah just juu

      Mihinkäs katosi se laupeus, läheisten pyyteetön auttaminen ja sitä rataa? Aika tekopyhää. ;)

      • äly hoi!

        No teetkö sinä ilmaiseksi työtä työnantajallesi?


      • hah just juu
        äly hoi! kirjoitti:

        No teetkö sinä ilmaiseksi työtä työnantajallesi?

        Minä en olekaan kristitty tai uskovainen. Autan kyllä ihmisiä, jos tarve on. Sitä paitsi yksityishenkilöä ei voi verrata kirkkoon, joka julistaa pelastusta ja apua kaikille. Myös tällaisille "pakanoille". Enpä minä kyllä kirkon palveluita käytäkään.


    • Silmätauennut

      Kuulusin kirkkoon en enää. En halua kirkolta mitään pitäköön tunkkinsa. Kirkko on järjestönä paisunut eikä enää tee sitä miksi sitä tarkoitettiin.. Pakkopulla on pakkopulla vaikka miten sitä paistaisi. Vapaaehtoisuus on kaiken a ja o. Kaikilla on lupa elää miten haluaa ja uskoa mihin haluaa kunhan ei satuta muita tai muiden omaisuutta. Lait ym nakertaa tuota mutta niitähän ei tarvitse sokeasti noudattaa. Tavallisella järjellä vaan eteenpäin ja siviilitottelemattomuus on jokaisen velvollisuus kun on kyseessä lait jotka sortavat vapaana elämistä.

    • Porhokustaa

      En kuulu kirkkoon mutta silti maksan kirkollisveroa kiinteistöstä ja maasta jonka mistan, että sillee, olenko oikeutettu kirkonpalvelluksiin tämän kirkolle pakkoveron maksun jälkeen?
      ps, maksan näin enempi varmaan tota veroa kuin joku eläkeläis ukko tai akka jotka ryystää siell kirkon kanttiinissa kaffetta joka päivä......

      • Eiköhän ne eläkeläisetkin ole aikoinaan maksaneet ansioittensa mukaan kirkollisveroa ja mistäs tiedät mitä kiinteistöveroja maksavat.


    • kirkosta eronnut

      Aivan oikein. Itse erosin kirkosta 25v. sitten ja perusteena sille oli se, kun en ollenkaan käytä kirkon palveluita ja satuihin en usko.

    • Minusta kirkon hautausmaahan ei tule haudata kirkkoon kuulumattomia. Sitä varten on erilliset uskonnottomien hautausmaat, jotka tasa-arvo syistä on perustettu, mutta tyhjinä taitavat olla pääsääntöisesti.....Mielenkiintoinen tilanne ja varsin ristiriitaista.

      • KALLE KELLO

        Eihän sinne kukaan halua, edes ne ketkä maksaa tyhjästä.

        KUIN TUHKA TUULEEN olisi kaikille paras, säästyisi sukulaisiltakin pakolliset joulu ym hautakynttiläkäynnit.

        ps. käsittääkseni ainakin täälläpäin saa ihan maksaa hautapaikasta vaikka olisi kirkollisveronsa maksanut, myös rippikoulu maksaa.. Ainoa minkä saat puoli-ilmaiseksi voit avat kirkon oven, istua penkissä mutta jo kohta kiertää kolehtihaavi eli kerjätään lisää rahaa "hyväntekeväisyyteen". Taitaa todellisuudessa mennä henkilökunnan virkistyskassaan


      • KALLE KELLO kirjoitti:

        Eihän sinne kukaan halua, edes ne ketkä maksaa tyhjästä.

        KUIN TUHKA TUULEEN olisi kaikille paras, säästyisi sukulaisiltakin pakolliset joulu ym hautakynttiläkäynnit.

        ps. käsittääkseni ainakin täälläpäin saa ihan maksaa hautapaikasta vaikka olisi kirkollisveronsa maksanut, myös rippikoulu maksaa.. Ainoa minkä saat puoli-ilmaiseksi voit avat kirkon oven, istua penkissä mutta jo kohta kiertää kolehtihaavi eli kerjätään lisää rahaa "hyväntekeväisyyteen". Taitaa todellisuudessa mennä henkilökunnan virkistyskassaan

        Ei rippikoulu mitään maksa, mutta rippileirit kylläkin. Likka kun pääs ripiltä ja otettiin ne rippikuvat niin meidän raha tilanne oli silloin todella huono, niin jäi ne kuvatkin maksamatta, eikä koskaan tullut kyselyjä rahojen perään.


      • .,.,.,

        "riinatii"

        Kirkko saa yhteisöveroa hautaustoimen järjestämisestä. Tajuatko mikä on yhteisövero?

        "3 §
        Velvollisuus ylläpitää yleisiä hautausmaita

        Evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntien tai seurakuntayhtymien tulee ylläpitää yleisiä hautausmaita. Hautausmaa voi olla useamman seurakunnan tai seurakuntayhtymän yhteinen."

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030457

        Vapaa-ajattelijoiden hautausmaat hoidetaan talkoilla, ne eivät mitään yhteisöveroa saa. Väität että ne ovat tyhjinä. Eivät ne ole, olen muutamissa niissä käynyt. Oletko sinä, vai mihin väitteesi perustuu? Vai tarkoititko kenties seurakuntien hautausmaiden tunnustuksettomia osia?

        Kirkolla on omituinen tapa noin vaan ottaa käyttöönsä alueita, eikä kehotuksista huolimatta hoida asiaa lain vaatimalle tasolle.

        "Valtaosa hautausmaista on niin vanhaa perua, että seurakuntien omistusoikeus niihin on yhä epäselvä. Satoja vuosia hautausmaakäytössä olleet alueet ovat syntyneet asukkaiden yhteisestä sopimuksesta ilman asiakirjoja. Muutaman vuoden voimassa ollut laki kuitenkin vaatii, että hautausmaat virallistetaan seurakuntien haltuun kiinteistökaupoilla."

        "Räikein tapaus on Varsinais-Suomesta, jossa uusi maanomistaja aikoi matkailubisnestä vanhan hautausmaan paikalle. Yleensä ongelmia ei kuitenkaan ole ollut, mutta nyt esimerkiksi valtion maihin kuuluva Puolangan Lylysaari halutaan lain mukaiseen ruotuun ja kaupat Metsähallituksen kanssa ovat tekeillä.

        - Laki on periaatteessa oikealla asialla. Onhan tämä outo järjestely, että seurakunta käyttää tätä omanaan, vaikka tämä on valtion maata, pohtii kirkkoherra Hannes Seppänen."

        "Nyt seurakuntia patistellaan lain kuuloon uhkasakon voimin."

        http://yle.fi/uutiset/satojen_hautausmaiden_omistussuhteissa_yha_epaselvyytta/5648129


      • .,.,.,

        riinatii

        "Minusta kirkon hautausmaahan ei tule haudata kirkkoon kuulumattomia."

        - Eli kirkkoon kuulumattomat, ovat he sitten helluntailaisia, mormoneja, jehovia, ateisteja, juutalaisia, muslimeja tai ortodokseja, ei evankelisluterilaiselle hautausmaalle saa sinun mielestäsi haudata. Niinkö?


      • riinatii1
        .,.,., kirjoitti:

        riinatii

        "Minusta kirkon hautausmaahan ei tule haudata kirkkoon kuulumattomia."

        - Eli kirkkoon kuulumattomat, ovat he sitten helluntailaisia, mormoneja, jehovia, ateisteja, juutalaisia, muslimeja tai ortodokseja, ei evankelisluterilaiselle hautausmaalle saa sinun mielestäsi haudata. Niinkö?

        Riinatii vastaa:

        Helluntailaiset kyllä, mutta muut luettemasi ei. Heille on ymmärtääkseni varattu omat hautausmaansa muualta. Niin ja miksi he haluaisivatkaan tulla haudatuiksi lutherilaisten kanssa?


      • nukun hiljaa vaan
        .,.,., kirjoitti:

        riinatii

        "Minusta kirkon hautausmaahan ei tule haudata kirkkoon kuulumattomia."

        - Eli kirkkoon kuulumattomat, ovat he sitten helluntailaisia, mormoneja, jehovia, ateisteja, juutalaisia, muslimeja tai ortodokseja, ei evankelisluterilaiselle hautausmaalle saa sinun mielestäsi haudata. Niinkö?

        Luulisi olevan ihan sama missä luut tai tuhka makaa kuoleman jälkeen.
        Itse lupaan etten tule kummittelemaan vaikka maata tai ruumistani ei ole siunattu kuolemani jälkeen.


      • .,.,.,
        riinatii1 kirjoitti:

        Riinatii vastaa:

        Helluntailaiset kyllä, mutta muut luettemasi ei. Heille on ymmärtääkseni varattu omat hautausmaansa muualta. Niin ja miksi he haluaisivatkaan tulla haudatuiksi lutherilaisten kanssa?

        Voi voi. Lue hautaustoimilaki. Siinä on säädetty, että evankelisluterilaisen kirkon seurakuntien hautausmaat toimivat yleisinä hautausmaina ja siihen ne saavat yhteisöveroa.

        Miksi sinä helluntailaiset kelpuuttaisit? Eivät he ole ev.lut.kirkon jäseniä.

        Kyllä monilla seurakuntien hautausmailla on omat loosinsa niin muslimeille, juutalaisille, katolisille kuin ortodokseillekin.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Turun_hautausmaa


    • eemil1

      Kirkosta eronneet ja siihen kuulumattomat eivät tiedä mitä kaikkea kirkko tekee. Useimmin tunnetaan vain kastamine, rippikoulu, häät ja hautajaiset. Kirkko tekee paljon muutakin, sekä kirkon palkkatujen työntekijöiden, että kirkon vapaaehtoishenkilöiden toimesta. Seuraavassa linkki vähemmän tunnettuihin palveluihin.

      http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/BB5FFD97E71A39D3C2256FEA0033DCA0?openDocument&lang=FI

      Tuossakin on vain pieni ripaus kaikista työmudoista ja on huomattava, että Suomen kirkko antaa apuaan myös ulkomailla, varsinkin kehitysmaissa.

      Nykyihmisen ajattelua leimaa itsekkyys: " en maksa palveluista, koska en niitä nyt justiin tarvitse ". Kirkollislahjoituksella (vero) kustannetaan apua niille, jotka sitä tarvitsevat kipeästi. Valtiollinen sosiaaliturva ei ole niin runsas, etteikö se tarvitsisi lisäkseen henkistä ja aineellista tukea, jota kirkollinen yhteisö tarjoaa.

      Onko se muutama satanen nyt niin suuri uhraus ?Tuleeko vuoden mittaan laitettua hyväntekeväisyyteen kirkolllisverossa säästyvät sataset ? Veikkaan , että harvalla tulee. Oman navan ympärille se säästyvä raha suurimmalla osalla menee.

      Käytännössä olen huomannut, että suurimmat lahjoitukset yhteiseen hyvään tekevät juuri ne köyhimmät ihmiset, rikkaammat ajattelevat valitettavan usein vain itseään.

      • KALLE KELLO

        "Hyväntekeväisyys" -myös kirkon harjoittama sellainen menee ihan johonkin muuhun kun sinne mihin väittävät sen menevät. Suurin osa rahoista menee tuollaisten turhanpäiväisten instanssien henkilökunta mukaanlukien pussiin ja vain pikkuhitunen menee tarvitseville.


    • KALLE KELLO

      Jaa.. Mitähän palveluita kirkko tarjoaa?? Olit kirkossa tai et, niin kyllä ne rahastaa osaa. Vaikka veroja sinne maksat niin mitään sieltä et ilmaseksi saa. Jos sinä ja puolisosi tarvitsette perheterapiaa, se ei tarkoita että KAIKKI myös ne kirkosta eronneet sitä tarvitsee... Taidat olla räsäsen akan kätyri. On sullakin reppanalla suuri ongelma. Koko helvetinkirkon saisi pistää maan tasalle. Siinä on minun mielipiteeni

    • yrittäjä

      Niin kauan kun yritykset joutuvat Suomessa maksamaan kirkollisveroa, niin kirkkoon kuulumattomallakin on mielestäni oikeus käyttää kirkon tarjoamia palveluja.

    • Jos kunta on valinnut kirkon tarjoamaan kunnalle kuuluvaa palvelua, vaikka perheneuvontaa, sen on tarjottava sitä kaikille kuntalaisille tasapuolisesti.

      Joten kirkko se vapaamatkustaja tässä on.

      Muuten olen sitä mieltä että kirkko ja valtio pitää erottaa, eli kirkon ei pidä olla palveluntarjoaja missään yhteiskunnalle kuuluvassa tehtävässä. Sillä on ihan tarpeeksi terapoitavaa omissa pedofiileissaan jne.

    • evlut

      onsevaan mukavakuulua kirkkoon ja seurakuntaan,eitartte haukkua kirkkoa,niinkuin jotkut jotka ei ymmärrä muustako muutamasta kympistä,niinsanotut, kylläminätiiiän

    • kirkollinen

      no mitähän nämä ns. ilmaiset palvelut sitten ovat? Tiettävästi kirkko perii kaikistsa palveluistaan maksun verojen lisäksi. Tietysti voisi olla korkeammat hinnat kirkosta eronneille.

      • Mummoliini

        Olen eronnut kirkosta,mutta olen uskossa.Ei kirkkoa tarvita taivaaseen pääsyyn,vaan syd on auttanut minuaämen uskolla tullaan autaaksi,sanoo Raamattu.Voi ihmisraukkoja jotka eivät viimeisellä tuomiolla ole taivaskelpoisia.En tahdo saarnata,mutta olen kokenut henk,kohtaisesti kuinka Jumala auttanut minua ja lapsiani.Olen sanut kokea halveksuntaa ja pilkkaa,mutta iloitsen siitä koska silloinhan olen Herraa lähellä.


      • Atte Ateisti

        Selkeintä olisi, että hautaamiseen liittyvistä asioista perittäisiin maksu kaikilta, mutta perijä ja hautauksen suorittaja ei olisi kirkko. Hautausmaat voisivat täten olla kunnan, valtion tai yksityisen omistuksessa.

        Kaikki kuolevat, hyvät ja pahat, kirkkoon kuuluvat ja kuulumattomat. Jonnekin meidät on kuopattava, tuhkana tai kilon paloina.

        Itselläni, kirkosta eronneena, ei ole mitään halua tai intoa tulla haudatuksi kirkon maalle kirkon riesaksi. Vaihtoehtoja ei lainsäätäjän viisauden jäljiltä silti juuri ole. Hautaustoimi on määrätty kirkon hoidettavaksi, ja siitä hyvästä kirkko on oikeutettu valtion maksamaan yhteisövero-osuuteen.

        Koska kirkon jäsentulot ovat eroamisen myötä vähentyneet, kirkko yhä useammiin vetoaa rooliinsa ihmisten kuoppaajana, jolla se pyrkii kasvattamaan oikeuttaan yhteisövero-osuuteen.

        Jos hautaustoimen monopoli kirkolta vietäisiin, voisi se menettää myös oikeutuksen yhteisöveroon.

        Mikä olisi mielestäni hyvä. Sitten jokainen kuopatkoon itsensä kuten parhaaksi näkee.


    • uskomaton

      Kirkko ei mitenkään noudata sanomaansa keräten massiiviset verovarat suurimmaksi osaksi niiltä, jotka käyttävät palveluja suunnilleen kerran tai kaksi elämänsä aikana. Ja jos otetaan kunnolla niistä raamatun jutuista mallia minkä esimerkki kirkon itse asiassa kuuluisi ollakin, ei menettely voi olla noin itsekästä. Palvelujen tulisi olla hyvin edullisia tai ilmaisia erityisesti heille, joilla ei paljon varoja ole, jolloin yhteisvero kaikilta yhtä paljon on väärin. Täytyy elää nykyajassa ja ennen kaikkea siten kuin opettaa, muutoin ahne syö sanomaltaan pohjan pois.

    • Valtion maita

      Miksi pitää maksaa Kirkolle yhteisestä Valtion maasta?

      Eikö isänmaa jalkojemme alla ole sama eläessä ja kuollessa?

      Oikeuskansleri voisi tutkia asiaa ja onko maksun ottaminen oikein kun osalta peritään Kirkollisverojen yhteydessä.

      Hautamaksut ovat mielestäni laittomia. Kaikilla tulee olla samanlainen oikeus hautapaikkaan ja ilman rahastusta.

    • Ongelma on se että kirkko ei saisi vastata hautauspalveluista ja hautausmaista vaan ne pitäisi ulkoistaa yksityiselle ja ne jotka haluavat kuulua kirkkoon ja nauttia sen palveluista niin maksaisivat mitä kirkko pyytää.

      • että näin

        Ne pitäisi olla kuntien palveluita. Kirkko voi omat jäsenensä hautausmailleen haudata käypää maksua vastaan, mutta kirkon nyt saama yhteisvero pitää jakaa kunnille niiden oman hautaustoimen järjestämiseksi.


      • .,.,.,

        "handeplus"

        Miksi hautaustoimen pitäisi olla yksityisillä eikä kunnilla?


    • Jallu666

      Hmmm. Mitähän sellaisia palveluja kirkolla on, jota tälläinen ateisti joka ei ole 25 vuoteen käynyt edes kirkon porstuassa asti, tarjoaa? Ei kai nyt henkilö joka ei mäkihyppyä harrasta niin halua maksaa hyppytornin ylläpidosta. Lahkolaiset pitäkööt lahkonsa, saarnatkoon keskenään. Itse keksin kyllä rahoilleni parempaa tekemistä kuin lahjoittaa ne jollekkin uskonlahkolle. Ostan vaikka 20 vuotiasta Whiskyä :)

      http://tinyurl.com/syntistatouhua666

    • -.,-,-.,.,-,.-,-,-.

      Huvittavaa vinkua vapaamatkustamisesta kun kirkko on se pahin vapaamatkustaja tässä maassa. Liitetään kaikki puolustuskyvyttömät pikkulapset siihen propagandatuuttiin heiltä kysymättä heti heidän synnyttyään vaivaisen sairaan "perinteen" vuoksi. Tämä pitäisi kieltää lailla. Jokainen liittyköön täytettyään 18 jos siltä tuntuu, ei sitä ennen. Ainoa syy miksi kirkon jäsenmäärä on niin korkea, on tuo pakkoliittäminen. Onneksi eroaminen kiihtyy.

    • Mun mielestäni kirkko pitäisi erottaa valtiosta kokonaan. Hankkikoot rahansa mistä hankkii, miksi sellupaalista pitää maksaa kirkolle veroa, miksi mun yritykseni pitää maksaa kirkolle veroa, vaikka itse en kirkkoon kuulu! Kyllä Suomessakin kannattaisi jo päästä eroon kirkon hömpästä:" demonit saa aikaan tauteja!", maksa rukouspyyntö ja paranet!
      Satuja ja vallankäyttöä vuosisatoj, liity kirkkoon, maksa hömpästä,

    • hula-hula

      Erotkaa kirkosta hyvät ihmiset niin ehkä silloin huomataan, että valtio ja kirkko ovat kaksi eri asiaa.

      Emme tarvitse kirkkoa, mutta valtion tarvitsemme.

      • maallisia huolia

        Hyvin lapsellinen ev.lut. kannanotto
        "jostain kirkon haukkumisesta"
        -mitäpä haukkumista kirkoissa olisi,
        saati työntekijöillä?

        Enempi lienee kuntalaisten poliittisissa kärhämissä ja niskojen nakottelussa
        syitä tulehtuneisiin ihmissuhteisiin, joittenkin julmuuksilla ei tunnu
        olevan mitään rajoja.


    • ei saa

      Minkä takia? Eihän ihmisen ole pakko kuulua merkkikerhoonkaan että saisi auton huollettua merkkiliikkeessä.
      Voihan sitä uskoa mihin tahansa kuulumatta kuitenkaan itse instituutioon. Ei se kirkosta eroaminen kiellä ketään uskomasta.
      Ei avioehtokaan kiellä rakkautta.

      • ei mustakaan tykätä

        Oletteko lukeneet
        kannanottoja "sokerikuorrutetuista"
        saattohoidoista ja eutanasia-hoidoista
        - valtion ja kuntien rahatilanne on toki niukka,
        mutta selkeät kannanotot niin kirkoilta kuin
        hoitajaliitoiltakin puuttuu.
        - kiitettävän rohkeita kannanottoja eräiltä kansalaisilta on kuulunut.

        Paiseestakin mätä vuotaa ulos vain jos paise puhkaistaan.
        Tervehtymisen tielle hyvää matkaa kaikille elämän polkua tarpoville!
        Ihan kaikille rikkaille kuin meille luutamummuillekin.


    • Essolaiset perinteisillä linjoilla

      Kovin monet ihmiset tässä ketjussa kehuvat eronneensa kirkosta ja pitävät ratkaisuaan viisaana, mutta me oikeasti viisaat essolaiset olemme perinteisillä linjoilla. Me kaikki kuulumme paikalliseen seurakuntaan ja pidämme säännöllisesti yhteyttä vanhaan viisaaseen provastiimme, joka käy usein pitämässä meille syntisille essolaisille sielunhoidollisia luentoja. Tarjoamme vuorotellen provastille keskarin, jos hänen kurkkuaan alkaa kuivaa luennon aikana. Aina on käheys yllättänyt provastimme.

      Pienessä maalaiskylässä on hyvä elellä enemmistön tavalla, sillä silloin pääsee kaikkein helpoimmalla. Meitä essolaisiakin provastimme pitää mallikelpoisina seurakuntalaisina hyvän käytöksemme vuoksi, vaikka sattuuhan meillekin joskus tiettyjä synnillisiä lipsahduksia. Jos haastaisimme riitaa arvostetun provastimme kanssa ja jos eroaisimme kirkosta, niin silloin meitä pidettäisiin typerinä vasemmistohörhöinä tai peräti kommunisteina, eikä sellainen maine ole meille viisaille ja isänmaallisille essolaisille oikein mieluinen.

    • Hei ei vapaamatkustajia,

      Kirkon diakonia- ja auttamistyön luonteeseen kuuluu, että sitä annetaan kaikille tarvitseville riippumatta autettavan kirkkoonkuulumisesta. Julkisuudessa on ollut infoa perheasiainneuvottelukeskuksesta, joka laittoi taksan kirkkoonkuulumattomille. Tästä nousi aikamoinen äläkkä kirkonpiirissä.

      Pystyn ymmärtämään myös esittämäsi näkökulman, ettei palveluja vapaamatkustajille. Kummiksipääseminen, äänioikeus kirkollisissa vaaleissa ja konfirmaatio ovat edelleen palveluja, jotka eivät ole mahdollisia kirkkoonkuulumattomille. Kristillisen hautaansiunaamisen saa, jos ei ole sitä eläessään kieltänyt ja omaiset niin toivovat. Kirkkoonkuulumattomien lapset voivat osallistua kerhoihin ja leireille, rippikoululeirinkin voi käydä liittymättä kirkkoon. Kristilliseen avioliittoon ei voi vihkiä ilman kirkonjäsenyttä, mutta avioliiton siunauksen saa, jos toinen kuuluu kirkkoon.

      Ajatuksena on se, että ehkä jokunen näin liittyisikin kirkon jäseneksi, kun näkee sen pyyteettömän työn eri ikäisten keskuudessa. Ehkä kirkon olisi syytä entistä enemmän uutisoida, mitä kaikkea hyvää verorahoilla saadaan aikaseksi.

      t. Maarit-pappi

      • 17+3

        Maarit

        "Kummiksipääseminen, äänioikeus kirkollisissa vaaleissa ja konfirmaatio ovat edelleen palveluja, jotka eivät ole mahdollisia kirkkoonkuulumattomille. "

        - Mutta kirkollisverot te kuitenkin peritte koko vuodelta, vaikka alkuvuodesta kirkosta eroaisikin.


    • kirkko verottaa...

      Olen kirkosta eronnut, mutta maksan kirkollisveroa.

      Mitenkö se on mahdollista? Sosiaalitoimi korvaa vähävaraisille kirkon jäsenille kirkon jäsenmaksun eli sosiaalitoimi maksaa kirkollisveron köyhien puolesta.

      Kaikki Suomeen veroa maksavat maksavat tätä kautta siis myös kirkollisveroa, kuuluivat he kirkkoon tai eivät.

      Kirkko kuitenkin väittää, että kirkollisveroa maksavat vain jäsenet. Ei pidä paikkaansa. Erityisen naurettavaksi asian tekee se, että omien säädöstensä mukaan seurakunnat voivat myöntää vähävaraisille vapautuksen kirkollisverosta. Näköjään tässä maassa on siis ihmisiä, jotka ovat niin köyhiä, että he tarvitsevat sosiaaliavustuksia, mutta silti he ovat kirkon silmissä niin rikkaita, ettei heitä vapauteta kirkollisverosta.

      Samaan aikaan kirkko pröystäilee diakoniallaan...

      Merkitseekö kirkko muuten diakoniatyön kuluihinsa joitakin sisäisiä vuokria, merkitäänkö kirkon leipäjakeluista kuluja tiloista, jotka muussa tapauksessa seisoisivat tyhjillään?

      Suurimman osan leipäjakelusta hoitavat vapaaehtoiset. Vapaaehtoiset myös käyvät säännöllisesti katsomassa vanhuksia.

      Kirkollisverosta vielä:

      Vasta tämän vuoden alusta kuolinpesien maksamasta kirkollisverosta on vapautettu kirkkoon kuulumattomien kuolinpesät. Vielä viime vuonna nekin maksoivat tuloistaan kirkollisveroa.

      Tavallaan maksan kirkollisveroa myös sitä kautta, että kuolinpesä, jossa olen osakkaana, maksaa kirkollisveroa. Vainaja kuului kirkkoon.

      Mikäpä kirkon on ollessa. Se käy jokaisella taskulla, johon vain saa kätensä tungettua...

      • kököttäjä

        Minä valmistan itselleni maatuvan tuhkauurnan. Jos elän niin kauan, että ehdin kurssille. Saavat heittää vaikka biojätteisiin.


    • taipperi

      Jos vaimolta vaaditaan ulkonäönkunnossapitämistä, kai mieheltäkin jotain vastaavaa pitäisi vaatia avioliittoa solmiessa?
      - Älä polta keuhkojasi sairaiksi, älä rasvaa talilla sydäntäsi, liiku, jos jalat kantaa?

      "- Huolehdi siitä, että sinä olet viehättävä vielä vuosikymmenienkin jälkeen, pappi sanoi nuorelle naiselle."

      Onkohan palautusoikeus, jos joku ei huolehdi?

      http://www.iltalehti.fi/viihde/2014011417929706_vi.shtml

      • taipperi,

        Pakko todeta, että kyseisessä vihkipuheessa annettu ohje viehättävänä pysymisestä ei ole kirkon virallista opetusta. Siinä oli onnistuttu kyllä leikkaamaan vihkipuheesta kohta joka taatusti herätti huomiota. Pientä myötähäpeää myönnän tuntevani.

        Aija-pappi


      • 2-17
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        taipperi,

        Pakko todeta, että kyseisessä vihkipuheessa annettu ohje viehättävänä pysymisestä ei ole kirkon virallista opetusta. Siinä oli onnistuttu kyllä leikkaamaan vihkipuheesta kohta joka taatusti herätti huomiota. Pientä myötähäpeää myönnän tuntevani.

        Aija-pappi

        Kirkko ja valtio eivät saa olla yhdessä kuin Suomessa on.


      • Näin kävi

        Iltalehdessä oli tammikuussa 2014 juttu, jossa kerrottiin kyseisen pariskunnan jo eronneen. Tiedoksi Taipperille.


    • vähäuskoinen

      Kevät on jo pitkällä,
      ensi kuussa jo kurjet taas palaavat pesimään tänne pohjoisiin maisemiin.

      Vanhan uskomuksen mukaan taisteluissa menehtyneiden sotilaiden sielut
      valkokurjiksi muuttuvat - kuuntelisitteko laulun Kurjet.

      Laskimme pari vuotta sitten menehtyneen veljeni tuhkauurnan hautaan, ydinvoimalakatastrofin korjaustöihin kaverinsa kanssa vapaaehoisina osallistuneet, toinen menehtyi jo aiemmin. Huomioimme sisarusteni kanssa taivaalla hautausmaan yläpuolella liitelevän linnun ja toisenkin, jotka yhdessä
      jatkoivat lentoaan itää kohti.
      Totesimme vain että kaiken katastrofi-, kärsimys- ja surun tunteiden yli päässeet kaverukset taas tapasivat ja elämä jatkuu jossain suuressa tuntemattomassa - vapaana ja iloiten.
      Jotenkin lohduttava ajatus - Hänen on taivaan linnutkin..

      • Luojaan voi uskoa,

        se on luonnollista, mutta kaikki muu siihen ympätty on ...


    • 15+9

      Ei kukaan täysjärkinen kirkolta mitään "palveluja" edes hae. Mikähän siinä on, että uskikset niitä perheneuvontoja niin paljon tarvitsevat? Eikö uskovaisuus teekaan ihmistä onnelliseksi?

      • uutisista*

        Kiovassa loukkaantuneita vietiin kirkkoon apua saamaan ainakin tänään. Ordotoksipappi kertoi että kirkko on kaikkia varten.


      • 6 2
        uutisista* kirjoitti:

        Kiovassa loukkaantuneita vietiin kirkkoon apua saamaan ainakin tänään. Ordotoksipappi kertoi että kirkko on kaikkia varten.

        Ei ole ainakaan Georgiassa (entisessä Neuvostotasavallassa) ortodoksikirkko kaikkia varten.

        http://yle.fi/uutiset/papit_johtivat_vakivaltaista_mielenosoitusta_homoja_vastaan/6648312

        Ei myöskään Venäjällä.

        http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2014011017916644_ul.shtml

        Ei myöskään Ukrainassa.

        http://ranneliike.net/teema/ukraina-saa-homopropagandan-kieltolain?aid=8986


      • hiljaa hyvää tulee

        Sinä onnellinen, et ole tarvinnut kirkon jopa materiaalista apua.

        En minäkään, mutta jopa siksi, että sitä moni saa, haluan kuulua kirkkoon. Uskonasiat on sitten ihan eri juttu.


    • Matkamiesmaan

      Kun tätä lukee ihmettelee mitä ihmiset valittaa , miksi ette eroa kirkosta jos olette sitä mieltä ettei kirkolla tee mitään . Ero ja pulinat pois , se on vapaaehtoista .
      Itse olen ja luultavasti pysyn myös kirkossa , että kirkkoa moititaan ei kuulosta
      hyvältä . Mikä täällä maailmassa nyt virheitä vailla olisi , pääasia että pyrkii hyvään .

      • jäsenmaksaja

        Alkoi huvittaa vakava asia. Totta, miksi jostain kirkosta eroamisesta pitää pitää ihme meteliä.
        Eroaa, jos siltä tuntuu.
        Ihan kuin tältä palstalta.

        Minä kuulun kirkkoon ja aion kuuluakin. Kuulun minä muutamaan yhdistykseenkin, jäsenmaksun nekin ottaa.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      202
      2303
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      302
      1814
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      42
      1601
    4. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      146
      1443
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      89
      1364
    6. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      37
      1205
    7. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      89
      1156
    8. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      184
      1092
    9. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      4
      1089
    10. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      914
    Aihe