Onko kukaan käynyt Viipurissa?

Me meinattiin Lutusen kaa ajaa Lappeenrannasta autolla Viipuriin ensi kesänä päivän visiitille matkahan ei voi olla kovin monta tuntia kartasta katsottuna. Vaatiiko ne vielä viisumin siellä käymisestä? Meillä on molemmilla Ruotsin passi.
Täällähän paljon itäsuomalaisi aja muitakin jotka käyvät rajan takana ja muutenkin haluaisin kuulla suosituksia siitä kannattaako mennä yleensäkään omalla autolla. (Mamma aina varotti että rajan yli ei saa mennä ne kidnappaa ja voi myydä valkoiseen orjakauppaan. Minä en olisi huolissani ;)

39

222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Käyty neuvostoaikana ja myöhemminkin erittäin paljon, älä utele enenpää siitä.

      Ei tietoa nykytilanteesta, käsitys, ei paha kuin maineensa. Näistä kaappausjutuista sen verran, oli niitä. kaikenlaisia ryöstöyrityksiä, kakarat ketjuun tienpoikki, ovet pidettävä lukossa, edullisia naisia jne. Vaan se oli aikanaan, tuskin noin härskiä nykyisin. Jos matkaillut, ei tule ongelmia ei meillekään tullut, vaikka ehdolla oli useastikin.

      Venäjä vaatii viisumin. Niin muuten melkein kaikki maat venäjältäkin. Viisumin saanti helpottanut, olemassa pikaviisumitkin. Utele sveduista venäjän edustostoista, oletan, ainakin teoriassa mahdollista hankkia pikaviisumi suomestakin, mutta varmempaa varmasti ajoissa.

      Autolla voi ihan hyvin käydä, kalliimpaa kalustoa siellä on. Teitten kunto voi olla vaihtelevaa, Noin vinkkinä, ei välttämättä kannata ajella lätäköihin, siinä voi olla puuttuva kaivonkansi. Ajokulttuuri laisensa, ei ehkä niin kaavamaista kuin vaikkapa suomessa. Se kannattaa muistaa, jos kolari tms sattuu, sä olet sitten automaattisesti kucessa ja syyllinen. Autossa kai suurin ongelma kuitenkin parkeeraaminen. On niitä paikkoja kyllä, eri asia sitten, toimiiko ne samalla varaosaliikkeinä ja autokauppoina siinä samalla.

      On siellä paljon kiinnostavaa tutkailtavaa. Monrepoo, missä kunnossa lienee, Aallon kirjasto, koka remontoitu taannoin, vanhaa kaupunkia jne. Ja ohikulkiissaan kannattaa tutkailla Lappeenrantakin, siellä mm rakuunamuseo tms.

      Että ei mun mielestä itämatkailu mitään hengenvaarallista välttämättä ole, ne on net jonkinlaiset tyypit, joille aina sattuu ja tapahtuu. Kieliongelmiin ei nyt hirveästi kehittää ongelmia, kyllä venäläiset aina on kauppaa osanneet tehdä ja suomenkielellä pärjää, ongelmia ehkä opasteiden jne kanssa satunnaisesti.

      Vaan, itellä paljolti vanhaa tietoa, on sen täytynyt muuttua paljon siitä, kun ite viimeksi käynyt. Vähän kai kuin viro nykyisellään, ihan toimivaa touhua. En suosittele naisille partaa tämän hetkisessä poliittisessa tilanteessa.

      =DW=

      • Kiitos DW.
        Lappeenranta me tunnetaan hyvin Lutusen kotikaupunki, mutta hänkään ei ole koskaan käynyt rajan takana, muutti Ruotsiin hyvin nuorena.
        Viipuri oli taas mamman kotikaupunki, jonne hän ei koskaan halunnut sodan jälkeen palata vaan halusi muistaa kaupungin sellaisena kuin s eoli hänen nuoruudessaan ennenkuin russkit antoivat sen mennä hunningolle.

        Toi viisumijuttu on se mikä mun mielestä on hankala siis päivän matkasta maksaa vielä ja vielä pahempi mennä ja buukata aika russkien konsulaatissa muutaman tunnin vierailuun. Tarvii ottaa selvää.

        Joo noi lätäkköön ajamiset osaan varoa sama on vaara Kolumbiassa. Voi tipahtaa isoonkin jorpakkoon kun sateet on syöneet maan alta. Kaivojen kannet yleensä poissa, mutta siellä ne laittaaa useimmin jonkun seipään merkiksi että kansi puuttuu.

        Toinen vaihtoehto olisi kai buukata joku bussi-tai laivamatka ja matkatoimisto sais huolehtia ne viisumit.


      • siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Kiitos DW.
        Lappeenranta me tunnetaan hyvin Lutusen kotikaupunki, mutta hänkään ei ole koskaan käynyt rajan takana, muutti Ruotsiin hyvin nuorena.
        Viipuri oli taas mamman kotikaupunki, jonne hän ei koskaan halunnut sodan jälkeen palata vaan halusi muistaa kaupungin sellaisena kuin s eoli hänen nuoruudessaan ennenkuin russkit antoivat sen mennä hunningolle.

        Toi viisumijuttu on se mikä mun mielestä on hankala siis päivän matkasta maksaa vielä ja vielä pahempi mennä ja buukata aika russkien konsulaatissa muutaman tunnin vierailuun. Tarvii ottaa selvää.

        Joo noi lätäkköön ajamiset osaan varoa sama on vaara Kolumbiassa. Voi tipahtaa isoonkin jorpakkoon kun sateet on syöneet maan alta. Kaivojen kannet yleensä poissa, mutta siellä ne laittaaa useimmin jonkun seipään merkiksi että kansi puuttuu.

        Toinen vaihtoehto olisi kai buukata joku bussi-tai laivamatka ja matkatoimisto sais huolehtia ne viisumit.

        Minun äitini kävi siellä entisessä kotikaupungissaan joskus ryhmämatkalla ja ryhmäviisumilla. Ne päivän reissut sinne ei kovin kalliita ole. Bussilla taisivat mennä.

        Hän sanoi surullisena, että olisi ollut parempi olla menemättä ja säilyttää Viipuri muistoissan sellaisena kuin se oli ennen. Ei se ollut se sama kaupunki enää, minkä hän muisti.


      • siivoojaparka kirjoitti:

        Minun äitini kävi siellä entisessä kotikaupungissaan joskus ryhmämatkalla ja ryhmäviisumilla. Ne päivän reissut sinne ei kovin kalliita ole. Bussilla taisivat mennä.

        Hän sanoi surullisena, että olisi ollut parempi olla menemättä ja säilyttää Viipuri muistoissan sellaisena kuin se oli ennen. Ei se ollut se sama kaupunki enää, minkä hän muisti.

        Tää oli juuri se mitä mammani aina sanoi kun yritin houkutella häntä lähtemään kanssani.


    • eppu2

      Tähän päivään ei mitään hyötyä kenellekään Viipurin käynnistäni ole.
      Muistot vaan heräsivät.
      Kun Viipurin pyöreässä tornissa olimme syömässä.
      Muu onkin sitten henkilöhistoriaa.
      siitä on jo kymmeniä vuosia

      • Tuliskohan minulle vain paha mieli, vaikka en olekaan koskaan käynyt. Haluaisn vain sitoa päitä yhteen ja vierailla paikoissa joissa äitini ja isäni kävelivät seurusteluaikanaan. Monrepos, pyöreä torni, rautatieasema, lasipalatsi....olen ajatellut tehdä valokuvakirjan äidin nuoruudesta ja ensimmäisistä vuosista evakossa. Ihan omaan perheen keskeiseen jakeluun vain.


      • eppu2
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Tuliskohan minulle vain paha mieli, vaikka en olekaan koskaan käynyt. Haluaisn vain sitoa päitä yhteen ja vierailla paikoissa joissa äitini ja isäni kävelivät seurusteluaikanaan. Monrepos, pyöreä torni, rautatieasema, lasipalatsi....olen ajatellut tehdä valokuvakirjan äidin nuoruudesta ja ensimmäisistä vuosista evakossa. Ihan omaan perheen keskeiseen jakeluun vain.

        No, silloin kauan sitten, koin siellä lomaromanssin.
        Muistojen joukkoon jo kuuluvat.......


    • siellä käynyt

      Omat muodollisuudet, en tiedä mikä siinä voisi olla hankalaa sinne pääsee jos on halua

    • O - O

      Kävimme omatoimimatkalla laivalla Lappeenrannasta kanavan kautta ja bussilla takaisin. Muistelen, ettei päivän matkaa varten olisi tarvittu viisumia. En takaa, kun matkasta on kulunut muutamia vuosia.

    • O - O

      Hei, muistakaa tarkistaa vakuutusasiat, jos lähdette autolla. Ainakin jonkin aikaa sitten vakuutusyhtiö ilmoitti, että Venäjän matkalla tarvitsee jonkin lisävakuutuksen.

      • Hyvä tietää. Matkaa ei ole päätetty vielä, mutta koska käymme Lappeenrannassa melkein joka kesä niin olisi ihan kiinnostavaa ajaa rajan yli
        Jossain tuolla takaraivossa minullakin kummittelee tuo ettei tuollaseen päivää pitempään rajanylitykseen tarvitsisi viisumia, mutta tähän saakka en ole löytänyt vahvistusta siihen, ainoostaan ohjeita miten hankitaan viisumi.


      • ...

        Ja jonain levottomina aikoina venäjälle ei myönnetty mistään mitään vakuutuksia, ei edes paikalliset yhtiöt, vaikka maassa oli pakollinen liikennevakuutus.

        Kiintoisaa muuten asioida suomalaisessa valuutusyhtiössä kyrillisten dokkareiden kanssa hoitelemassa jotain kolariasiaa. Mikäpä siinä, virallisen kielenkääntäjän käännökset ja äkäinen mieliala helpottavat jonkin verran. Vähän samantyyppisiä tilanteita sattui kotomaassa poliisien kanssa. Kyllä ne mieluusti pysäytteli, mutta kun alkoi latomaan papereita kouraan ja selitti suomenkielellä, into niillä jotenkin aina laantui.

        Mutta noin aloitukseen. Jossain vaiheessa oli tosiaan, että päiväristeilylle saattoi lähteä, ilman viisumia. Käytännöt "elävät", asiat viisainta selvitellä mahdollisimman hyvin etukäteen. Mainiten, helppo homma olisi muuten käydä reissussa junalla. Ei autohuolia, aikataulutkin pitäviä, siistit junat, nopeaa ja kaikin puolin vaivatonta. Ja voi sitä votkuakin napata. Vaan, enenpi mielipidejuttua, jos perillä pitää liikkua enenpi, se voi ilman autoa olla työlästä.

        =DW=


    • Pirre*

      Ei kai kai Venäjälle, kukaan-, eikä mihinkään pääse ilman viisumia, - ainakin bensan osto "matkoillekin" rajan taa vaaditaan viisumi, vaikkei siellä viivytä parhaassa tapauksessa kuin tunti - kaksi.

      Monet täkäläiset matkailevat Venäjällä paljonkin omalla autollaan; täältä käydään esim.Sortavalassa jne., eikä mitään vaikeuksia, kuulemma, matkantekoon liity, mutta lisä liikennevakuutus vaaditaan, - en muista millainen ja minkä hintainen, lappu on autossani:), ja ulkona sataa..he, vakuutuskirjaakin olen nyt liian laiska etsimään :).

      Meillä ei ole minkäänlaisia sukusiteitä Viipuriin, joten ei oikein ole ollut semmoista mielenkiintoa lähteäkään sinne, no uteliaisuuttani voisin siellä käydäkin.

      • kunnes oppii...

        Ryhmämatkassa on varmasti se hyvä ekakertalaiselle, että on venäjää osaava opas mukana. Jos jotain tiettyjä paikkoja tai muinaisia katuja etsii, niin hän osaa neuvoa ne nopeammin kuin jos itse harhailisi etsimässä. Niillä kun on ne kirjaimetkin erilaiset ja paikkojen ja katujen nimet vaihdettu valtauksen jälkeen.


      • kunnes oppii... kirjoitti:

        Ryhmämatkassa on varmasti se hyvä ekakertalaiselle, että on venäjää osaava opas mukana. Jos jotain tiettyjä paikkoja tai muinaisia katuja etsii, niin hän osaa neuvoa ne nopeammin kuin jos itse harhailisi etsimässä. Niillä kun on ne kirjaimetkin erilaiset ja paikkojen ja katujen nimet vaihdettu valtauksen jälkeen.

        Pirre* ja Kunnes oppii,
        molemmille kiitokset tiedoista. Ajattelinkin juuri sinua, Pirre, koska tiedän että asut lähellä itärajaa ja arvelin että sieltä mahdollisesti käydään usein autolla rajan takana.
        Kunnes oppii, erittäin huomioonotettava seikka tuo meikän kielitaidottomuus siellä ja kyriliset aakkoset, olisi meillä Lutusen kaa niissä tavaamista :))


      • O - O
        kunnes oppii... kirjoitti:

        Ryhmämatkassa on varmasti se hyvä ekakertalaiselle, että on venäjää osaava opas mukana. Jos jotain tiettyjä paikkoja tai muinaisia katuja etsii, niin hän osaa neuvoa ne nopeammin kuin jos itse harhailisi etsimässä. Niillä kun on ne kirjaimetkin erilaiset ja paikkojen ja katujen nimet vaihdettu valtauksen jälkeen.

        Kyrillisten kirjainten opettelemisesta saattaisi olla hyötyä - muuallakin.

        (Huomasin muutama vuosi sitten Sofiassa kaupungilla kulkiessani, että sielläkin oli vain kyrillisin kirjaimin kirjoitettuja kadunnimikylttejä.)


    • Sorvari

      Kävin Viipurissa kolme vuotta sitten, ja kaupunki oli siistiytynyt edellisestä käynnistä.
      Nyt on vihdoin ja viimein saatu Alvar Aallon suunnittelema kirjasto restauroiduksi.
      Paras matka oli yli kymmenen vuotta sitten tehty kanava-matka laivalla Lappeenrannasta-Viipuriin ja takaisin.
      SaimaaTravel tekee sinne matkoja, ja mikä tärkeintä ne ovat viisumivapaita myös ruotsalaisille.
      Passi Venäjälle täytyy olla vähintään 6 kk voimassa matkan jälkeen.
      Lisäksi viisumi ei ole mikään halpa.

      • Kiitos tiedoista, sorvari!
        Luin mainitsemasi matkatoimiston esitteestä myös että nämä laivaristeilyt ovat viisumivapaita kaikkien maiden kansalaisille. Tuo voisikin olla hyvä vaihtoehto omatoimimatkalle, hintaa tulee kun laskee lisämaksun kaupunkiajelulle ja ruuat laivalla tai maissa, mutta toisaalta säästyy viisumi- ja vakuutusmaksuilta.
        Laitan ehdottomasti tuon projektin korvan taa että jos emme kesäreissulla kerkeä (jalkapallon mm-kisat sopivasti Suomenmatkamme aikaan) niin alkusyksyllä on toinen kiva aika lähteä.


      • 19+19
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Kiitos tiedoista, sorvari!
        Luin mainitsemasi matkatoimiston esitteestä myös että nämä laivaristeilyt ovat viisumivapaita kaikkien maiden kansalaisille. Tuo voisikin olla hyvä vaihtoehto omatoimimatkalle, hintaa tulee kun laskee lisämaksun kaupunkiajelulle ja ruuat laivalla tai maissa, mutta toisaalta säästyy viisumi- ja vakuutusmaksuilta.
        Laitan ehdottomasti tuon projektin korvan taa että jos emme kesäreissulla kerkeä (jalkapallon mm-kisat sopivasti Suomenmatkamme aikaan) niin alkusyksyllä on toinen kiva aika lähteä.

        Minä en enää Viipuriin lähde kuin työmatkalle, ja sillekin vastahakoisesti. Rajalla kuluu aikaa molempiin suuntiin tolkuttoman paljon, ja perillä on kerjäläiset kimpussa. Se kannattaa ottaa huomioon, että heti rajan takana tapaturmat ym. menevät omaan piikkiin. Turha valittaa jos kompuroi vaikkapa merkitsemättömään rakennustelineen tukeen.


    • Isä ja äiti kävivät.
      Minä en ole käynyt.
      Isä kävi siellä pari kertaa pakosta, äiti vapaa-ehtoisesti montakin kertaa.
      Ja sit on paljon tuttuja sieltä päin.
      Ne tuli pois sieltä pakosta.
      Täytynee varmaan kerran minunkin siellä käydä.
      Nyt kaupunkia on korjattu Suomalaisella rahalla, ja naapuriin on laitettu veden-
      puhdistamo, melkein samalla peri-aatteella.
      Jos, tai kun minä sinne menen.
      Uskon tunteitteni olevan risti-riitaiset.
      Vaikka kuinka haluaisi olla iloinen pyöreässä tornissa, niin itkua vaan pukkaisi.
      Ja sit taas, kun haluaisi löytää romanttisen muistojen Mon repos:in ja levätä
      siellä, ei sitä enää löydy.
      Eikä taida olla enää elossa yhtään asian-tuntevaa opastakaan.
      Se alkaa olla taas vanha Venäläinen kaupunki.

      H.

      • Minä luulen että omatkin tunteeni voivat olla varsin ristiriitaiset tai sitten ei, ehkä ajattelenkin että se on vain osa sukuni historiaa ja todellakin, nyt vain vanha russkikaupunki. Samoin kuin osa sukuni historiaa tulee olemaan lasteni syntymämaa ja syntymäkaupunki toisella puolella maapalloa. Matka on ollut pitkä ja haluan dokumentoida sen eri vaiheita. Minulta puuttuu alku.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Minä luulen että omatkin tunteeni voivat olla varsin ristiriitaiset tai sitten ei, ehkä ajattelenkin että se on vain osa sukuni historiaa ja todellakin, nyt vain vanha russkikaupunki. Samoin kuin osa sukuni historiaa tulee olemaan lasteni syntymämaa ja syntymäkaupunki toisella puolella maapalloa. Matka on ollut pitkä ja haluan dokumentoida sen eri vaiheita. Minulta puuttuu alku.

        "Paloma.se.co"

        Tyttö-ressu.
        Sinulla on edessäsi mahdottoman iso työ-maa.
        Sukusi sivistynyt alku on teoriassa helppo löytää.
        Sen jatko, ja jatkon sydämen-sykkeet saattavat tuottaa tuskaisia hetkiä.
        Missä kukin huomasi nauravansa ensimmäisen kerran, missä huomasi itkeneensä.
        Missä huomasi ikä-vaiheidensa muutokset...
        Jos nuo kaikki ovat tapahtuneet siellä sun täällä, voi sanoa että ihminen on
        tavallaan koditon.
        Kuin jää-kiekkoilijan lapsi.
        Mutta, ei posti-merkki-kansiokaan lopu siihen että alkuperäinen keräilijä kuolee.

        H.


      • bessie*
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Minä luulen että omatkin tunteeni voivat olla varsin ristiriitaiset tai sitten ei, ehkä ajattelenkin että se on vain osa sukuni historiaa ja todellakin, nyt vain vanha russkikaupunki. Samoin kuin osa sukuni historiaa tulee olemaan lasteni syntymämaa ja syntymäkaupunki toisella puolella maapalloa. Matka on ollut pitkä ja haluan dokumentoida sen eri vaiheita. Minulta puuttuu alku.

        Lähimatkakohteena Viipuri on kiinnostava ja käymisen arvoinen paikka, ja jos se vielä on osa sukusi historiaa niin ilman muuta siellä kannattaisi käydä.

        Tuo "nyt vain vanha russkikaupunkin" on minun mielestäni aika erikoinen luonnehdinta Viipurista, joka ei (etenkään ikäänsä nähden) ole kovin kauan ollut venäläinen kaupunki.

        Omalla autolla en itse lähtisi, mutta toisaalta, minullahan ei olekaan tukikohtaa Lappeenrannassa. Vaikka itse pitkästynkin helposti kanavaa pitkin matkustaessa, suosittelen sitä. Eniten olen pitkästynyt kun siirsimme veneen Saimaalle ja vielä takaisin Helsinkiin samana kesänä, sattui huonot ilmat ja ei ollut samalla tavalla tilaa ja seurustelumahdollisuuksia kuin risteilyaluksella olisi ollut.

        2-3 yön matka Viipuriin voisi olla hyvä alku?


    • ei mistään kotoisin

      Jokaisella on juuret jossain

    • Saa jäädä...

      En ole koskaa ylittänyt itärajaa enkä ole ajatellut ylittää vieläkään.
      Siellä kuulema viedään lompakko heti kun bussista ulos astuu, tuttavalta
      vietiin. Saa jäädä Venäjän ihmeet kokeilematta.

      • eppu2

        Kauan sitten tapahtui. Bussista poistuessa järjestetty hässäkkä.
        Erään seurueeseemme kuuluva yritettiin ryöstää sen avulla.
        Hän oli valveilla, potkaisi muniin ryöstäjää.
        Ryöstäjä lensi ovesta ulos kadulle pitelemään muniaan.
        Muu porukka katosi.
        Bussi lähti jatkamaan matkaa.


      • Pirre*
        eppu2 kirjoitti:

        Kauan sitten tapahtui. Bussista poistuessa järjestetty hässäkkä.
        Erään seurueeseemme kuuluva yritettiin ryöstää sen avulla.
        Hän oli valveilla, potkaisi muniin ryöstäjää.
        Ryöstäjä lensi ovesta ulos kadulle pitelemään muniaan.
        Muu porukka katosi.
        Bussi lähti jatkamaan matkaa.

        Yleensä selvinpäin Venäjällä/kin pärjää hyvin.


      • k/k


      • k/k kirjoitti:

        Oikeessa oot pirre,kauheeta on meno venäjällä.
        http://www.youtube.com/watch?v=r09BHdYFvuM

        "k/k"

        Minua alkaa pelottamaan.
        Mitä sinä mahdat tehdä Svobodassasi...
        Haetko kirjallisuutta kirjastosta vai ALKO: stä.

        Kuten olen ennenkin kirjoittanut.
        Mieleni minun tekevi, tehdä Karjalaan hyvin organisoitu ja turvattu turisti-reissu
        isäni taistelu-maille.
        Tiestään kertova kirja on antanut minulle tietouden jokaisesta askeleestaan.
        Joten kyllä minä tunnistan ne, jos ei kohdalle sitten ihan tukki-metsää ole
        kasvanut.

        H.


      • k/k
        hunksz kirjoitti:

        "k/k"

        Minua alkaa pelottamaan.
        Mitä sinä mahdat tehdä Svobodassasi...
        Haetko kirjallisuutta kirjastosta vai ALKO: stä.

        Kuten olen ennenkin kirjoittanut.
        Mieleni minun tekevi, tehdä Karjalaan hyvin organisoitu ja turvattu turisti-reissu
        isäni taistelu-maille.
        Tiestään kertova kirja on antanut minulle tietouden jokaisesta askeleestaan.
        Joten kyllä minä tunnistan ne, jos ei kohdalle sitten ihan tukki-metsää ole
        kasvanut.

        H.

        Älä lähre sinne lepikkoon harhailemaan ,ellei sulla oo koordinaattei käytössä niin hukassa olet.
        Koitin muistella Hankossa armeija aikaisia paikkoja Lappohjassa ja kaikki näytti vieraalle.
        Mites ne sodan myllertämät maastot jossa lepikko kasvaa hurjalla vauhdilla?


      • hunksz kirjoitti:

        "k/k"

        Minua alkaa pelottamaan.
        Mitä sinä mahdat tehdä Svobodassasi...
        Haetko kirjallisuutta kirjastosta vai ALKO: stä.

        Kuten olen ennenkin kirjoittanut.
        Mieleni minun tekevi, tehdä Karjalaan hyvin organisoitu ja turvattu turisti-reissu
        isäni taistelu-maille.
        Tiestään kertova kirja on antanut minulle tietouden jokaisesta askeleestaan.
        Joten kyllä minä tunnistan ne, jos ei kohdalle sitten ihan tukki-metsää ole
        kasvanut.

        H.

        No sulla ei ainakaan ole pelkoa joutua valkoisen orjakaupan uhriksi luulisin...


      • k/k kirjoitti:

        Älä lähre sinne lepikkoon harhailemaan ,ellei sulla oo koordinaattei käytössä niin hukassa olet.
        Koitin muistella Hankossa armeija aikaisia paikkoja Lappohjassa ja kaikki näytti vieraalle.
        Mites ne sodan myllertämät maastot jossa lepikko kasvaa hurjalla vauhdilla?

        "K/K"

        Syndalen ja kertaus-H.
        Tekivät viesti-Jääkäristä Kranaatin-heittimen.
        Kukaan ei kysynyt onko laji tuttu.
        Mutta kehuivat kahden heittimen yhteis-laukausta.
        Minulle sattui vahinko.
        Kaksi seuraavaa laukausta kuulostivat koulu-luokan hinku-yskältä.
        30V-sitten kyselin että miksi minua, Haminan uljasta jääkäriä kohdeltiin noin,
        koskaan en saanut vastausta.
        Taisi olla liian salaista.
        Varmaan ovat syylliset jo kuolleet.

        Minulla oli rannassa oma Haapa.
        Siihen oli kaiverrettu jotain, enemmän tai vähemmän taidokkaasti.
        Haapa on kaadettu, mutta jossain on siitä ottamani valo-kuva.
        Olin 14V ja se toinenkin elää vielä.
        Ruottissa siellä.

        Minulla on monta kuvaa, äitini tai kavereitteni ottamaa.
        Paikoista joissa isäni taisteli saadakseen aikaiseksi minut.
        Tiedän hyvin, että ei ole Lepikkoa siellä, siellä kasvavat jo puut.

        H.


    • tiinainen

      en oo koskaan käyny
      enkä oo koskaan ajatellu mennäkkään
      siellä ei oo varmaan mua varten mitään
      en kauheesti lomatkoilla kirkkoja ja museoita kiertele
      lomilta kaipaan rentoutumista
      ja hyvästä seurasta nauttimista
      ja musta tuntuu ettei mua rentouttas tippaakaan
      ravata nähtävyydestä toiseen...
      no toiset taas tykkää niistä niin sillon varmaan kannattaa mennä
      oon kuullu kehuja kaikista nähtävyyksitä ym ym...

      • "tiinainen"

        Muistahan kuitenin iiiiii-nainen.
        Sinulla on omakin teatterisi.

        YH.


      • Taidetaan olla ihan toistemme vastakohtia. Minä käyn ulkomailla etsimässä uusia ideoita, imemässä kulttuuria ja vaikutteitta, oppimassa ja kertaamassa, laajentamassa pientä mieltäni.
        Yleensä palaan kotiin pari päivää lomaa vielä jäljellä (tai tein niin kun olin vielä työssä) että ehdin palautua, rentoutua ja levätä loman jälkeen:)
        Rentoudun ja lepään kotona kaikkein parhaiten.

        Kirkot ja museotkin ok, mutta taidan vain tykätä eniten kuljeskella umpimähkään tai vain kartta kädessä kaupungilla, poiketa katukahvilaan, jututtaa kassoja ja tarjoilijoita ja taksikuskeja. nauttia uudesta ilmapiiristä kaikkien aistieni avulla.


    • Ras Putin

      Mun ex-puolison isän tuttu oli käynyt Viipurissa joskus 30-luvulla. Enpä nyt muista, että olisi viisumeista tai green cardeista siinä yhteydessä puhuttu. Saattaa tietysti olla, että muistan epätarkasti.

    • Saa jäädä...

      Matkustaminen on raskasta kun tavaroista on huolehdittava kaikenaikaa.
      Kotona on hyvä olla. Ei ole maailmassa parempaa paikkaa kun oma koti.
      Kuten laulussa sanotaan "tiedän paikan armahan rauhallisen ihanan..."

    • Lassi Turunen

      Onhan tuota tullut käytyä puolessatoista vuodessa 40 kertaa. Hyvinpä tuo on
      onnistunut. Lappeenrannasta Nuijamaalle ja siitä 60 km Viipuriin. Monrepoo
      on kaunis puisto vieläkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1109
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe