Minä olin viime vuoden puolella te-toimiston järjestämällä kurssilla jonne itse hain. kurssilla oli muitakin työttömiä.
Olin nuorimpien joukossa kurssilla siellä oli myös vanhempaa porukkaa.
Jouduin tällä kurssilla minua vanhempia naisten kiusaamaksi.
Nämä samalla kurssilla olleet minua 5-10vuotta vanhemmat naiset aina vihaisesti tiuskivat minulle kun kysyin jossain tehtävissä neuvoja.
Meillä oli myös jaettu joinain päivinä tehtäviä mitä kukin tekee. Tämä vanhemmat naiset varastivat minun tehtäväni ja sanoivat että tekemät nyt tämän homman. eivätkä antaneet tehdä minulle määrättyä työtäni. Haukkuivat että olen hidas ja sanoivat suoraan että heillä kiire päästä tupakalle ja minun hitauteni oli mukamas hidastanut tupakalle pääsyä. itse en polta.
He myös käskyttivät minua vaikka kurssin opettaja laati käskyt.
Eräs samalla kurssilla ollut nainen minun ikäinen lähti tähän leikkiin mukaan hän oli kovaääninen suustaan ja puhelias. Hän kailotti koko kurssille tekemistäni virheistä ja puhui minusta ****** kaikkien kuullen kun opettaja ei ollut paikalla.
Minä joudun olemaan paljon kurssilta pois kun masennuin ja pelkäsin tulla kurssille.
kurssilla oli myös miehiä he eivät puhuneet minulle ilmeisesti nämä minua kiusanneet naiset olivat pahaa minusta puhuneet näille miehille ja he eivät uskaltaneet lähestyä minua.
kurssista piti antaa sähköisessä muodossa palautetta netin kautta kerroin suoraan kiusaamisestani.
Viimeisenä kurssin päivänä.
Opettaja sitten sanoi että erästä ihmistä on tällä kurssilla kiusattu mutta ei mainunnut nimeä.
kaikki kuiskivat vaan ja katsoivat minua vihaisesti. Mutta opettaja ei käskenyt heitä pyytämään minulta anteeksi.
Lähdin viimeisenä päivänä kurssilta pois enkä sen koommin ole nähnyt näitä naisia.
Mutta kurssin jälkeen tämän vuoden puolella kävi sellainen juttu. Olin ulkona istumassa yksin julkisella paikalla.
Eräs mies tältä samaiselta kurssilta tuli kysymään kuulumisia.
Hän uskalsi minua lähestyä vasta nyt.
Mutta ei silloin kun olimme kurssilla.
nainen on naiselle susi?
28
519
Vastaukset
- Sorrettujen puolella
Ihmiset ovat niin alhaisia, että tuo on aika yleistä. Myös miesporukoissa. Ihmiset hakevat yhteenkuuluvuudentunnetta sitä kautta, että alkavat joukolla sortaa yhtä syytöntä ihmistä. Ovat varmaan röökimuijat tupakkapaikalla alkaneet tunnustella, josko muutkin lähtisivät mukaan sinun haukkumiseesi. Jotkut ihmiset eivät edes uskalla lopettaa tupakointia, koska tietävät tupakkapaikalla vuosia istuneina, että tupakoimattomat saattavat päätyä kaltaisiksesi silmätikuiksi. Myöntävät tämän itsekin. Tai sen, että ovat aloittaneet tupakoinnin, jotta eivät jää porukan ulkopuolelle, esimerkiksi armeijassa.
Yleensä tuollaisten ihmisten uhriksi päätyy sovinnollinen ja ystävällinen ihminen, joka ei halua lähteä vääntämään noiden riitapukareiden kanssa. Niinpä nämä huomaavat hyvän tilaisuuden rellestää mielensä mukaan. Joskus syynä voi olla sekin, että joku on nuorempi, kauniimpi tai hoikempi. Tai omissa oloissaan viihtyvä. Tai tunnollisempi. Hyvä että mainitsit kiusaamisesta, varmasti osa ymmärsi hävetä, vaikka kuinka olisivat peittäneet sen vihaisten ilmeidensä taakse.
Minua oksettavat tuollaiset kuvaamasi kaltaiset tyypit, jotka käyvät porukalla yhden kimppuun. Toivottavasti heidän elämäänsä ei kuulu hyvää. - Koviakokenut31
No on tosi julmaa tuollainen kohtelu! Ja vielä aikuiset naiset kehtaa harrastaa tuollaista teinityttöjen touhua. Olen kokenut samanlaista kohtelua, sellaista pahansuopaisuutta ja syrjimistä vaikka en ole kenellekään mitään pahaa tehnyt tai sanonut. Minut on kai helppo ottaa silmätikuksi, sillä olen ystävällinen, ennakkoluuloton, mukava, en puhu koskaan pahaa muista ym. Se todella sattuu kun yrittää tulla muiden kanssa toimeen mutta sitten sitä huomaakin että juuri sinua sorsitaan. Vaikka sanotaan että kaikkien kanssa on tultava toimeen, niin se ei näköjään päde kaikkien kohdalla..joku joutuu aina ryhmän ulkopuolelle syystä tai toisesta. Tällainen toiminta voi valitettavasti jatkua myös työelämässä joka voi johtaa uupumiseen tai masennukseen. Anteeksi pyyntö on vähintä mitä kiusaaja voi tehdä mutta kaikista ei siihen ole.. muista, että sinussa ei ole vikaa!
- vihattu nainen?
sen takia kerroin tämän koska olen yksinäinen työtön.
Ja sen takia hain tuonne kurssille viime vuonna että voisin löytää uusia ystäviä muista työttömistä.
Mutta toisin kävi.
En osannut arvata että miten ilkeitä toiset työttömät voivat olla minua kohtaan.
Minulla hiukan jäi tramat jopa tuosta enkä taida enää hakeutua tuollaisille kursseille jos ei ole pakko.
Pelkään että sama käy uudestaan..- mek
Ölö anna tuolaisen tapahtua vaan ota kovempi asenne niin vanhempiin naisiin ja jos muu ei auta niin samalla mitällä takisin ja paras juttu olisi että olisit sanonut niille kiusaaja naisille että mitäs huoran penikat niin saisit luulot pois henkilöiltä. Miehenä tulen kaikkien kanssa toimeen mutta minun kanssa ei kaikki tule. Sanon asiat suoraan kietelemättä ja se ei monelle sovi mutta ei mitään väliä. Jos joku haluaa olla kuvipää niin samanlainen asenne niihin ja nössöily pois niin hyvä tulee.
- hyvä ohje
Parasta hakea ystäviä netin kautta. Voi tuollaisten kurssienkin kautta saada ystäviä, mutta sinulle sattui huono kokemus.
Yleensä noille kursseille määrätään monia ns. pakon takia eli karenssin uhalla. Tämä johtaa siihen, että montaa osallistujaa saattaa vituttaa jo ennestään koko osallistuminen. Uskoisin silti valtaosan noista kurssilaisista olevan yleensä ihan ok-porukkaa. Eri asia on sitten siinä, että saako sieltä mitään ystävyyksiä tms.
Netissä kannattaa jutella anonyymisti ja sähköpostien välityksellä. Myöhemmin jos haluat tavata jonkun, niin tapaa aina julkisella paikalla vähintään 2-3 kertaa.
- ihminen on paskka
Jep, työttömyystoimisto touhu on mitä on. Urospuolisena itse siinä
son.nassa noin 20 vuotta kahlanneena paljonkin olis muisteltavaa.
Bravuurinumero näillä munamarttaisilla seljäntakana paskhan puhujilla oli
yhteen aikaan alkaa levittää juorua, tuolla on vielä aidsikin.
Hitto kun mä olin tuohon aikaan aika avuton eläjä, täysin jo ulkopuoliseksi
kaikesta muusta maailmasta eristäytynyt värkki, olen sitä kyllä edelleenkin.
Eikä kyllä koskaan mitään munamarttain manaamia vaivoja ole ollut, toivon
kyllä niille paskhanjauhajille, että olisivat joka ainoa sairastuneet ko. tautiin.
Kaipa sitä olis nuorena tarvinnut jotain apua ongelmiinsa, eikä tuollaista
son.taa, mitä sieltä työttömyystoimisto kurssien kautta oli päähänpotkimisia
tarjolla, näiden munamarttainkin toimesta. Sinnekään ei kannata kenenkään
jollain tapaa liian araksi, heikoksi jääneen vapaaehtoisesti mennä, se touhu
siellä on erittäin usein melko pahasti invalidisoivaa, siitä jää joillekin uhreille
pysyvät elinikäiset vauriot.
No, eipähän tarvitse enää nykyään lähteä mihinkään sellaisiin itseen
kohdistuviin päähänpotkimistalkoisiin, laittoivat sitten aikanaan pitkien
aikojen kuluttua mielenterveysongelmien takia tykyvyttömyyseläkkeelle,
lähes minimi sellaiselle.
Enkä ole jäänyt kaipaamaan yhtään mitään noista ajoista, en työttömyys
toimistotouhuja, paskkakursseja munamarttaisine päähänpotkijoineen,
en mitään siihen touhuun liittyvää. Hyvä kun pääsi edes siitä sonnasta
eroon. Paskkapaikkakunnan paskha ihmisistä vaan ei niin vain pääsekkään.
Tämä ihminen on yllättävän usein niin kuin se villisikalauma, 25-30 possun
lauma valitsee joukostaan aina 1-2 yksilöä, mitä ne alkaa koko lauma
kohdella erittäin julmasti, eristävät muun lauman ulkopuolelle.
Varsinkin työttömyystoimisto touhujen kautta kaikki se esim. kurssitouhu,
siellä varmaankin on todella usein sen kaltaista. Toisaalta eipä tuo tainne
monilla työpaikoillakaan kovin kummoisempaa olla.
Ihminen on siellä peto toiselle. - 10+15
Nythän tuo kurssi on jo ohitse joten tuskin ap:n tarvitsee enää olla tekemisissä tai ajatella muita kurssille osallistuneita henkilöitä. On kyllä totta että naiset eivät ole kovin hyviä toimimaan ryhmässä tai jakamaan asioita ja kannustamaan toisiaan. Työpaikkojen ilmapiirikin on nykyisin usein huono ja on kateutta ihmisten kesken.
- Siis täh
... jos tuo kaikki on totta, en ihmettele noiden "parempien rouvien" työttömyyttä. Eihän kukaan työnantaja pitkään katso tuollaisia ihmisiä. Älä välitä mitä muut sanoo tai tekee, tuollaiset ihmiset tekee itse itsestään hölmön. Keski-iän korvilla tai sen "saavuttaneet" naiset monesti ovat niitä hankalimpia ihan työyhteisössäkin, johtuu varmaan siitä, että kokevat olevansa "vanhoja".
- biologiaa
Ikärasismi voi kohdistua sekä nuoriin että vanhoihin. Sukupuoleen kohdistuva rasismi on myös yleistä eläinkunnassa.
- Head up high girl :)
"He myös käskyttivät minua vaikka kurssin opettaja laati käskyt"
Siinä oli ensimmäinen virhe ei sun tartte kuunnella jotain hemmetin kanalaumaa otat homman haltuun koska juuri sitä ne haluaa että sä peräännyt ( Kiusaajat kiusaa vallalla jonka annat heille. )
"Hän kailotti koko kurssille tekemistäni virheistä ja puhui minusta ****** kaikkien kuullen"
Ihmiset on eläimiä me olemme niin kuin sudet apinat ja muut lauma eläimet me liikumme joukoissa ( sen takia me elämme kaupungeissa) se menee aivan samalla tavalla kuin susi-laumassa ne vahvimmat naaras että uros ottaa hommat hoitaakseen.
Eli kun ne huomaavat sinussa heikkoutta tai epäröivyyttä nämä kana-aivot alkavat pilkkaa sinua koska huomaavat että se on mahdollista se antaa heille jonkilaisen sairaan power ego tunteen.
Joten SINUSSA EI OLE SYY otan vain tämän oman elämän kokemuksen kannalta mutta voit myös ottaa kannan i'll fake it till i make it eli seuraavan kerran kun joku sua kiusaa niin älä anna periksi anna samalla mitalla takaisin.
Autto minulla ainakin eikä ole kiusattu sen koommin :)
Ai niin toi mies juttu ne eivät vaan ilmeisesti haluneet puuttua kanalauman kotkotuksiin en usko että ne oli siin mitenkään mukana joten pää ylös hartiat rentoina ja eteenpäin elämässä :)
Jk! Opettajat eivät välitä oikeesti en oo pienen elämäni (nyt melkein 39V )aikana tavannut opettajaa joka todella välittäisi jos sua kiusataan ne voi sanoa että lopettakaa jne mut who gives a crap se on totuus. - Laapis
Meidän työpaikalla kiusaaminen on ihan arkipäivää, eikä siihen syyllisty ainoastaan naiset vaan miehistäkin löytyy kiusaajia. Yleensä kiusaaja on omaan elämäänsä pettynyt, sekakäyttäjä tai sitten kärsii mielenterveysongelmista. Mieleltään tasapainoisen ja elämäänsä tyytyväisen en ole koskaan havainnut kiusaavan ketään. ja jos keskustelet tasapainoisen ihmisen kanssa niin huomaat kyllä etteivät he arvostele negatiivisesti ketään.
- yleinen ongelma
Kyllä noita kiusaajia yleensä löytyy kaikista tilanteista. Usein se tilanne saattaa olla jopa parempi kuin muilla. Johtuu siitä että kukaan ei puutu tuollaiseen käytökseen.
- Laapis
yleinen ongelma kirjoitti:
Kyllä noita kiusaajia yleensä löytyy kaikista tilanteista. Usein se tilanne saattaa olla jopa parempi kuin muilla. Johtuu siitä että kukaan ei puutu tuollaiseen käytökseen.
Olen itse työyhteisössäni kiusatun asemassa mutta ajattelen vaan että siinähän huutavat heikkoa itsetuntoaan. kiusaaminen tapahtuu useinkin porukassa koska yksin ei uskalleta eli kaivataan vahvistusta. En puolustaudu enkä tappele vastaan vaan teen työni reagoimatta kiusaamiseen.
- ehdotus vaan
Olisit lyänyt sitä kiusaajaa tietokoneen näppiksellä päähän. Kiusaaminen olis loppunut siihen.
- Twittermies
Hyvä teksti, peukutin pystyyn! Ilkeitä naisia olivat, mutta ei siitä sen enempää.
Mikä tuossa oli huolestuttavaa oli viimeinen rivit teksistä. Lainaan.
" Eräs mies tältä samaiselta kurssilta tuli kysymään kuulumisia.
Hän uskalsi minua lähestyä vasta nyt."
Älä tee sitä virhettä kuten niin moni muu työtön että alkaa seurustella ja lisääntyä toisen työttömän kanssa. Ajattele jälkikasvua. Et halua maailmaan lisää työttömiä. Älä ymmärrä väärin, symbatiani on täysin sinun puolellasi mutta emme elä enään 1980 Suomessa. Kanna vastuu itsestäsi ja ole ottamatta köyhää miestä. Rukoilen sinua.
Usko jumalaan, äänestä Kokoomusta ja liity Twitteriin jo tänään.- 2ldnod
Työttömillä on aikaa lapselle. Sellaset on ärsyttäviä jotka elää töissä eikä aikaa jää perheelle. Sopiva keskitie on tietty paras.
- yksin ja työtön
2ldnod kirjoitti:
Työttömillä on aikaa lapselle. Sellaset on ärsyttäviä jotka elää töissä eikä aikaa jää perheelle. Sopiva keskitie on tietty paras.
Työtöntä miestä ei naiset halua.
MOI
Nämä naiset ilmeisesti olivat elämäänsä kyllästyneitä. Näitä tulee aina välillä vastaan niin miehissä kuin naisissa. He olivat ilmeisesti tällä kurssilla pakon sanelemana ja halusivat purkaa kiukkua johon kuhun.
Tämmöisillä ihmisillä on myös yleensä myös helvetin huono itsetunto joka ilmenee juurikin toisten töitten mitätöimisenä tai oman statuksen nostattamisena.
No se on helppo sanoa nyt, että olisin suositellut nollatoleranssin ottamista alusta lähtien eli olisit sanonut, että et salli tämmöistä käytöstä ja raportoinut heti opettajalle. Niillä katseilla ei ole mitään väliä kun saa itselleen mielenrauhan.
Se ei ole opettajan tehtävä pyytää pyytämään näitä ihmisiä anteeksi sinulta. Fiksut ihmiset pyytävät anteeksi automaattisesti. Tosin fiksut ihmiset eivät lähde kiusaamaan toisia ihmisiä.- dfghrtyrwer
"et salli"? Mitä tuossa olis voinu tehdä? Neuvotella kurssia pitävän henkilön kanssa tilanteesta, mutta mitä sitten olis voitu muka tehdä?
- 16+5
Tämä viesti vaikutti miesten sympatian hakemiselta.
- sammaa mieltä
Naisen näkökulmasta olen samaa mieltä. Se on jännä juttu, että naisia syytetään tuollaisesta, vaikka periaatteessa voi olla ihan muusta kyse. Jotkut on oikeasti hitaita tekemään yhtään mitään, pitääkö siis aina hitainta odotella ? Joo, itselläkin menee hermot hitaiden kanssa ja kyllä sanon sen.
- täysin naurettavaa
sammaa mieltä kirjoitti:
Naisen näkökulmasta olen samaa mieltä. Se on jännä juttu, että naisia syytetään tuollaisesta, vaikka periaatteessa voi olla ihan muusta kyse. Jotkut on oikeasti hitaita tekemään yhtään mitään, pitääkö siis aina hitainta odotella ? Joo, itselläkin menee hermot hitaiden kanssa ja kyllä sanon sen.
Ei tuollainen käytös ole normaalia. Toisekseen onhan se nyt ihan naurettavaa, että lähdetään vierustoverilta ottamaan hänen hommiaan pois ja ruvetaan itse tekemään niitä.
- Sorrettujen puolella
sammaa mieltä kirjoitti:
Eli sinä saat olla heikkohermoinen, mutta hidas ei saa olla hidas? Entä jos hän haukkuisi sinua tiukkapipoiseksi ämmäksi? Kumpikaan ei voi ominaisuudelleen mitään, mutta sinäkö olet se joka saa viimeisen sanan?
Ei kukaan voi olla työllisyyskurssilla niin verenmaku suussa, että pitää alkaa hitaampaa haukkumaan. Ymmärrän jos on kyse vaikka omasta yrityksestä, jossa täyden maksun saaminen tilauksesta on kiinni viimeisistä minuuteista. Siinä kohtaa voi sanoa, että koeta nyt pistää vauhtia.
Itsekin olen heikkohermoinen, nopea ja kärsimätön, mutta ymmärrän ne omiksi vioikseni ja osaan pitää turpani ummessa tuollaisissa tilanteissa. Ja kyllä, hitainta on pakko odotella. Sen on yksi elämän totuuksia. Yleensä työt on parasta järjestää siten, että hitain ei saa koko hommaa takkuamaan, mutta aina se ei onnistu ja nopeampien on vain sopeuduttava. Nopea kykenee hidastamaan, mutta hidas ei kykene nopeuttamaan työtahtiaan. Kyseessä on synnynnäinen (tai lääkityksen aiheuttama) ominaisuus, jota ei voi muuttaa.
Tuo on niin tyypillistä, että röökitauolle hinkuaminen saa hermot palamaan. Siinä on kyllä niin turha syytellä toisia hitaudesta kun nikke pistää pään tutisemaan. Oiva hetki katsoa peiliin.
- Kurssilla kokenu
Olin itse pitkästä aikaa ihmisten ilmoilla ja kävin tökärin atk-painotteisen 10 pv kurssin. Minä otin asenteen, että otan kaiken irti siitä ja yritän tulla kaikkien kanssa juttuun. Ainoa joka jäi vähän ilman huomiota oli Viro/Venäjäläinen n.30-40v nainen. Hän vaikutti luotaantyöntävältä, eikä osallistunut keskusteluihin, mutta sisareni sanoi minulle, että tee aloite itse. Teinkin sitten ja juteltiinkin, mutta vasta sitten, kun hän edes suostui tervehtimään ja katsomaan silmiin. En halunut tuppautua muuten. Suurin osa oli tosi mukavia ja ainoastaan ulkona tupakalla, jotkut selkeesti jutteli vaan tietylle ihmiselle. Miehet taas omia juttuja. Ei mua haitannut se, mutta ope teetätti meistä väkisin sekaryhmiä, että emme juttelisi vain vieruskaverin kanssa.Se oli hyvä. Sitten hän antoi tulla jokaisen puhumaan kahdenkesken, kun halusi.Olen jo kohta 55v, mutta ei tulis mieleenkään ketään kiusata. Mua kiusas yksi sairaanhoitaja töissä ja se oli tosi ikävää.Muussa elämässä mua on syrjitty ja kiusattu, mutta se liittyy varmaankin siihen pelkoon, että isken joltakin miehen. Pukeudun kauniisti, ok vartalo,pitkät tummat hiukset ja ikäistäni nuoreman näköinen. (ainakin sanottu, tiedä häntä)...Olen kuitenkin saanut ihan turpiini ja viisi tikkiä silmäkulmaani jne.Toivon sinulle parempaa onnea ensi kerran, älä luovuta.
- hyvä idea
Tuo on hyvä idea mennä itse juttelemaan muille ihmisille.
- yleistä tuollainen
Erikoinen kertomus, mutta taitaa olla ihan yleistä tuollainen. Kyseiset naiset saattoivat olla esim. kateellisia sinulle jostakin syystä joko ulkonäöstä tai sitten jostakin vaatteista yms.
Yleensä yksi kiusaaja pystyy saamaan toisenkin henkilön mukaan samaan juttuun. Heille tuollainen toiminta voi olla muussa tylsyydessä huvia.
Näissä tapauksissa ei ikävä kyllä usein kukaan puutu tilanteeseen. Ohjaaja teki ison mokan.
Vaikutat olevan varsin herkkä persoona. Yleensä tuollaisissa tilanteissa pitäisi heti alusta asti itse puuttua asioihin. Esim. kun sinulta otettiin nämä tehtävät pois, niin vedät samat paperit takaisin ja kerrot itse tekeväsi ne jutut.
Miehet saattavat hieman varoa sukupuolirooleihin puuttumista. Syy miksi tämä mies uskalsi myöhemmin tulla luoksesi, niin saattoi johtua siitä, että olit itseksesi kyseisellä paikalla. Kynnys tulla juttelemaan on paljon isompi tuollaisella kurssilla, kun ei olla varmoja miten siihen reagoidaan. - cmmek4kbv
Saman kokenut, omissa oloissaan viihtyvät ihmiset ärsyttävät jostain kumman syystä. Luulen sen johtuvan siitä että ihminen on laumaeläin. Suosittelen että luet Charles Bukowskin kirjoja. Mutta voimia sulle ja ota homma näppiin ja sano tuollaisille " Mind your own bisnes ".
- Sorrettujen puolella
Se on jännä, miten ihmiset sitkeästi ajattelevat, että omissa oloissaan viihtyvä uskoo olevansa parempi kuin muut, vaikka asia on usein päinvastoin. Toisekseen vetäytyvä ihminen saattaa olla niin herkkä, että katsoo paremmaksi olla omissa oloissaan kuin ottaa sen riskin, että kohtaa v.ittumaisen ihmisen.
Nuorena sain usein kuulla kiertotietä, että minua pidettiin ylimielisenä, kun olin isommassa porukassa hiljainen huonon itsetuntoni vuoksi. Kaipa sitä olisi pitänyt jotenkin olemuksellaan tai eleillään ilmaista enemmän sulkeutuneisuutta, mutta kun sitä osasi kyllä näytellä normaalia ulkoisesti, niin hiljaisuuden syyksi ajateltiin sitten tuota ylimielisyyttä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.839392Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli662855Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä202206- 1582049
Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️221995Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1381911Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?311763- 481654
- 1031512
Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411266