220 energia

Kiinnostuntu

Viime ketjussa jäi vastaamatta, että onko 220 energia menossa oikeuteen?


Itseäni kiinnostaa myös onko talouselämän uutinen totta
http://www.talouselama.fi/uutiset/hamarat sahkokauppiaat yrittavat nyt ihan uudella yrityksella/a2148785

Onko teillä`vanhoja asiakkaita yli kuuden sentin?

Mitenkä teidän pörssihinta määräytyy? Lupaatte olla ottamatta mitään provisoita ja vain perusmaksun. Eli siis käytännössä teette työtänne ilmaiseksi. Jotkut kuitenkin ovat sopimusehdoista huomanneet, että teidän versioinne pörssihinnasta olisi eri kuin muilla.

Toivottavasti näihin saisin vastauksen, niin voisin vaikka sopimuksen teiltä ottaakkin :) En halua olla hankala, mutta kyllähä nämä pistävät mietityttämään.

126

723

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 220 Energiaa ei ole ikinä tuomittu siis oikeudessa ja kyseinen uutisointi koski siis väärällä alv:lla laskuttamisesta vuoden 2012 lopulla. Tämä koski yhteensä n. 4000€ summaa ja asia korjattiin kahdessa vuorokaudessa.

      Meillä myös on asiakkaita yli kuuden sentin hinnalla. Osa heistä on tehnyt määräaikaisen kyseisellä hinnalla ja osalla vanha määräaikainen on päättynyt ja sopimus on jatkunut toisttaiseksi voimassa olevana korkeammalla hinnalla. Tämä johtuu siitä, ettei asiakas ole reagoinut kuukautta ennen lähetettyyn asiakastiedotteeseen, jossa tarjoamme uutta sopimusta.

      Meillä ei ole tuotteena pörssihintaan määräytyvää sopimusta. Väitteesi on myös täysin absurdi, eikä perustu faktoihin jos väität, että olemme luvanneet antaa sähköä ilmaiseksi, pelkästään veloittamalla perusmaksun.

    • Oikeudenkäyntiä asiasta ei ole käyty ja emme osaa sanoa käydäänkö, koska virhe on korjattu.

      Hinta määräytyy meidän ostohinnan mukaan, mikä sisältää meidän ostokustannukset, mm. vakuudet.

      Meilläkin on muissa tuotteissa selkeästi sopimuksen hinta, mutta meklari sopparissa hintaa ei tiedetä ennen kuukauden loppua.

    • Oikea Meklari NASDAQ

      Miksi kuluttaja suosisi ostohintaa, suoran spot marginaalin sijaan? Hallinoitteko itse portfoliota, vai miksi riski negatiivista hankinnoista on kuluttajalla? Tämä tulisi huomioida marginaalissa ja tarkkaan punnita riskienhallinta ja liiketoiminta strategiaa laatiessa.

      Toki asia eri mikäli vaihtoehtoisia kanavia pitkin ostaa sähkönsä, tällöin sisäänosto hinta on looginen vaihtoehto suoralle spot marginaali.

      Tässäkin tapauksessa olisi tilastointi selvityksineen tuotteen eduksi jotta valistunut kuluttaja saisi luoda oman näkemyksensä sisäänostohinnan todellisesta riskistä, ja punnita riskiä vrt. suora spot mahdolliseen tuottoon tietylla duraatiolla.

      Riskinsietokyky erinäisilla allikaatiolla on A ja O. Mikä on sinun näkemyksesi ?

    • Ostohintamme voi olla monesti edullisempi, kun toisien yhtiöden spot marginaali ja tämän lisäksi meillä on hintakatto, minkä yli sopimuksen hinta ei voi mennä. Portfolio kysymykseen en osaa valitettavasti vastata, koska en henkilökohtaisesti tiedä asiasta tarkemmin. Riski kuitenkin negatiivisista hankinnoista on meillä, jos sähkön hinta nousee todella korkeaksi.

      Kyseisen Meklari-sopimuksen kuukausittaista hintahistoriaa pystyy seuraamaan kotisivujemme kautta ja sopimus on kuluttajalle täysin riskitön, koska se on toistaiseksi voimassa oleva, kahden viikon irtisanomisajalla.

      • tetertet

        Siis selitäs nyt tyhmälle miten toi teidän meklari hinta määräytyy?

        Ymmärrän kyllä miten spot hinta toimii jne, mutta en saa selkoa tästä teidän versioista.


      • tetertet kirjoitti:

        Siis selitäs nyt tyhmälle miten toi teidän meklari hinta määräytyy?

        Ymmärrän kyllä miten spot hinta toimii jne, mutta en saa selkoa tästä teidän versioista.

        Hintaa ei tiedetä siis ennen kuukauden spotti hintaa. Hintaan sisältyy lisäksi meidän ostokustannukset, mitkä eivät ole kiinteitä, sekä perusmaksu. Ostokustannuksiin vaikuttaa spottihinnan lisäksi esim. vakuudet mitä maksamme.


      • kunkorssi
        tetertet kirjoitti:

        Siis selitäs nyt tyhmälle miten toi teidän meklari hinta määräytyy?

        Ymmärrän kyllä miten spot hinta toimii jne, mutta en saa selkoa tästä teidän versioista.

        Ei ihme, että et saa selkoa. Hinnat keksii johtaja Gustafsson ihan itse.


      • Outoa
        energia220 kirjoitti:

        Hintaa ei tiedetä siis ennen kuukauden spotti hintaa. Hintaan sisältyy lisäksi meidän ostokustannukset, mitkä eivät ole kiinteitä, sekä perusmaksu. Ostokustannuksiin vaikuttaa spottihinnan lisäksi esim. vakuudet mitä maksamme.

        Eli ette kerro paljon teidän ostokustannukset ovat??? Kuulostaapa oudolta. Muilla firmoilla näkyy. Miksi teette näin?


      • Gusetusta
        Outoa kirjoitti:

        Eli ette kerro paljon teidän ostokustannukset ovat??? Kuulostaapa oudolta. Muilla firmoilla näkyy. Miksi teette näin?

        Kyseessä on H. Gustafssonin ihan itse keksimä spot-hinta, eli ns. Gus-spot.
        Samaa spottia hän sovelti jo Market Energiassa työskennellessään. Hinnasta
        hän ei saa itsekkään selvää.

        KWH-hinta tulee varmasti olemaan sama kuin hintakatto. Joskus jopa ylikin.
        Siis Gusetusta.

        "Hinta määräytyy meidän ostohinnan mukaan, mikä sisältää meidän ostokustannukset, mm. vakuudet.

        Meilläkin on muissa tuotteissa selkeästi sopimuksen hinta, mutta meklari sopparissa hintaa ei tiedetä ennen kuukauden loppua" Voiko sen vaikeammin esittää.


      • aappoaapiippo
        Outoa kirjoitti:

        Eli ette kerro paljon teidän ostokustannukset ovat??? Kuulostaapa oudolta. Muilla firmoilla näkyy. Miksi teette näin?

        Mee kotiisi "outoa". Minulle tulee sähkö kyseiseltä 220 yhtiöltä vielä suht edulliseen hintaan eikä muutakaan valittamista. Täällä vaan muutamia puupäitä joilla ei muuta tekemistä kuin valittaa joka asiasta. Onko vaipat rutussa?


    • 220-london

      Kerro 220-rosvoille, että muutat Lontooseen ja et tarvi heidän sähköä.

      Ja siis irtisanot sopimuksen.

      Sitten tilaa sähkö rehellisestä sähköfirmasta puolison nimellä.

      Sähköfirmasta, joka ei laskuta etukäteen.
      Sähköfirmasta, jonka asiakaspalvelu ei valehtele koko ajan.
      Sähköfirmasta, jonka laskussa näkyy sopimuskauden kesto

    • etetet3

      220 energia
      6/5
      suosittelen varsinkin vanhemmille ihmisille jotka haluaa säästää autoon.

    • hoooooooooooookan-g

      Kerro 220-rosvoille, että muutat Lontooseen ja et tarvi heidän sähköä.

      Ja siis irtisanot sopimuksen.

      Sitten tilaa sähkö rehellisestä sähköfirmasta puolison nimellä

      • Aslak34

        Mulla oli e-laskuun jäänyt paperilaskulisä vaikka kirjettä ei tullut. Muuten ollut ihan ok ja hitosti halvempi ku toi fortum mikä oli aikasemmin!


    • Varokaa

      MARKET ENERGIAN ENTISET TYÖNTEKIJÄT TYÖSKENTELEE 220 ENERGIASSA!!!

      • asfafffaf

        voisiko joku 220 energian taho tähän vastata? Muutakuin "meillä ei ole tällä hetkellä muitten yhtiötten työntekijöitä" (koska ei tietenkää ole, mutta market energiaahan kun ei ole)

        Vastaisitte mielummin suoraan kysymykseen, älkääkä kiertäkö :D


        Pelkkä "kyllä on" tai "ei ole "riittää


      • asfafffaf kirjoitti:

        voisiko joku 220 energian taho tähän vastata? Muutakuin "meillä ei ole tällä hetkellä muitten yhtiötten työntekijöitä" (koska ei tietenkää ole, mutta market energiaahan kun ei ole)

        Vastaisitte mielummin suoraan kysymykseen, älkääkä kiertäkö :D


        Pelkkä "kyllä on" tai "ei ole "riittää

        Kyseisen yhtiön entiset työntekijät eivät työskentele 220 Energialla. :)


      • huhuhuhu
        energia220 kirjoitti:

        Kyseisen yhtiön entiset työntekijät eivät työskentele 220 Energialla. :)

        Ex "toimitusjohtaja" Håkan Gustafsson on kaupparekisterin mukaan 220 Energian hallituksen puheenjohtaja.


      • asdasd2
        energia220 kirjoitti:

        Kyseisen yhtiön entiset työntekijät eivät työskentele 220 Energialla. :)

        Entäs entisen market energian sen aikaiset työntekijät?


      • ddd3
        huhuhuhu kirjoitti:

        Ex "toimitusjohtaja" Håkan Gustafsson on kaupparekisterin mukaan 220 Energian hallituksen puheenjohtaja.

        mitäs vastaa tähän energia220?


      • huhuhuhu kirjoitti:

        Ex "toimitusjohtaja" Håkan Gustafsson on kaupparekisterin mukaan 220 Energian hallituksen puheenjohtaja.

        Pitää paikkansa, ei ole siis työntekijä :)


      • Lskskskdnenke
        energia220 kirjoitti:

        Pitää paikkansa, ei ole siis työntekijä :)

        Aaaaaaaaaassrrrrggghhhhh. Että mä vihaan sinun kirjoitustasi. Eli hän siis on hallituksessa. Lakkaa olemasta noin mulkku koko ajan ja puhu suoraan


    • 200000-uhkasakko
    • salama2

      Oletteko huomannee, että 220energiaan ei pääse puhelimella? Viesti vaihtuu, henkilökunta on koulutuksessa, vaihteessa ruuhkaa tai kukaan ei vastaa. Tänään soitin aamun, ei vastausta. Klo 12 vastaajassa viesti, henkilökunta uudenvuoden vietossa.
      Tein äsken uuden sähkösopimuksen toisen sähköyhtiön kanssa. Alkoi tulla laskuja 2vkon välein, mistä ei ilmoitusta. Tein alunperin sopimuksen alle 5 cnt hintaan. Nyt näkyy laskussa olevan hinta 6,1 snt/ kWh
      Että silleen.....

    • 220-poliisi

      Oletteko huomannee, että 220energiaan ei pääse puhelimella? Viesti vaihtuu, henkilökunta on koulutuksessa, vaihteessa ruuhkaa tai kukaan ei vastaa. Tänään soitin aamun, ei vastausta. Klo 12 vastaajassa viesti, henkilökunta uudenvuoden vietossa.

      ===220-huijaus alkaa olla siis loppusuoralla.

      • Asiakaspalvelussamme on koulutuksia muutamia kertoja vuodessa ja näistä ilmoitamme kyllä vastaajassamme. Uudenvuoden viettoon lähdimme klo 12:00 ja asiakaspalvelumme oli auki klo 8:00-12:00. :)


      • salama2
        energia220 kirjoitti:

        Asiakaspalvelussamme on koulutuksia muutamia kertoja vuodessa ja näistä ilmoitamme kyllä vastaajassamme. Uudenvuoden viettoon lähdimme klo 12:00 ja asiakaspalvelumme oli auki klo 8:00-12:00. :)

        Luitko viestini? Soitin aamun( 20 kertaa), EIKÄ KUKAAN vastannut. Viesti uudenvuoden viettoon lähdöstä oli laitettu vastaajaan klo 12.
        Mielestäni tällainen on erittäin epäilyttävää ja huonoa asiakaspalvelua.
        Jos en ensi viikolla saa asiaani puhelimitse hoidettua, otan yhteyttä kuluttaja-asiamieheen.


      • salama2 kirjoitti:

        Luitko viestini? Soitin aamun( 20 kertaa), EIKÄ KUKAAN vastannut. Viesti uudenvuoden viettoon lähdöstä oli laitettu vastaajaan klo 12.
        Mielestäni tällainen on erittäin epäilyttävää ja huonoa asiakaspalvelua.
        Jos en ensi viikolla saa asiaani puhelimitse hoidettua, otan yhteyttä kuluttaja-asiamieheen.

        Kuullostaa kieltämättä oudolta, että 20 kertaa olette yrittäneet soittaa, mutta emme olisi vastanneet. Pahoittelut siitä ja toivottavasti olette saaneet asianne hoidettua. :)


      • salama2
        energia220 kirjoitti:

        Kuullostaa kieltämättä oudolta, että 20 kertaa olette yrittäneet soittaa, mutta emme olisi vastanneet. Pahoittelut siitä ja toivottavasti olette saaneet asianne hoidettua. :)

        Asia on mennyt kuluttaja-asiamiehelle.


    • 220-rosvo

      Kerro 220-rosvoille, että muutat Lontooseen ja et tarvi heidän sähköä.

      Ja siis irtisanot sopimuksen.

      Sitten tilaa sähkö rehellisestä sähköfirmasta puolison nimellä.

    • ukkkrkr
    • Suomi suomalaisille

      Ha ha haa Idiootit suomalaiset taas asialla. Onneksi en asu suomessa niin pelle porukkaa.

    • håkan-putin
    • lkhjölghdfgölg

      Aivan sama meininki kuin muutama vuosi sitten Market Energialla, 220:n edeltäjällä.

      Firman loppua kohti sähkö olisi pitänyt maksaa 5kk ennakkoon !!

      Pääsin onneksi eroon 220-huijaresita

      Palautuksina rahoja en saanut koskaan.

      Samat henkilöt säveltävät 220 energiassakin. Homma perustuu täysin petokseen Pelkäävät viranomaisia ja uhkasakkoja.


      VAIHDA FIRMAA, ILMOITA ETTÄ MUUTAT vaikkapa Napoliin/telttaan !!!

      • Jsjsjsjsjwjws

        220:n hallituksen puheenjohtaja on tuomittu viestintäsalaisuuden loukkauksesta (tuore tuomio kesäkuulta 2014) eli todennäköisesti hakkeroinut itsensä asianosaisten sähköposteihin ja järjestelmiin. Asianosaisina yksityishenkilö sekä kyseisen heebon entinen työnantaja mistä sai potkut.
        Ilmeisesti ei 220:n toiminnan käynnistäminen ei onnistunut ilman rikoksella hankittua tietoa.


      • 220 Energia ei ole kyseisen yhtiön edeltäjä ja meidän käsityksen mukaan tuo yhtiö on edelleen toiminnassa toisella nimellä, mutta se ei ole 220 Energia Oy. :)


    • Pervitsaa

      Outoa että 220 energiasta ei pääse eroon vaikka vaihtaa sähköyhtiötä!, laskuja on 4 kuukautta etukäteen tälle vuodelle ja sopimus on vaihdettu toiseen yhtiöön vuoden vaihteessa...

      • Näissä tapauksissa uusi sähkönmyyjä ilmoittaa sanomaliikenteen kautta myynnin aloituksesta, jolloin sopimus nykyisellä myyjällä päättyy automaattisesti. Mikäli olette vaihtaneet sähköyhtiötä, niin siinä voi olla kaksi vaihtoehtoa miksi vaihtaminen ei onnistu: Mikäli teillä on määräaikainen sopimus nykyisen myyjän kanssa tai uusi myyjänne ei yksinkertaisesti ole ilmoittanut uuden sopimuksen alkamisesta. :)


    • Petetty kanssa

      Älä vaan maksa niitä,todella vaikea saada niitä takaisin!

      • Pervitsaa

        En todellakaan aio maksaa ainuttakaan kyseisen firman lähettämää ennakkolaskua. uskomatonta pelleilyä!!!


      • Pervitsaa kirjoitti:

        En todellakaan aio maksaa ainuttakaan kyseisen firman lähettämää ennakkolaskua. uskomatonta pelleilyä!!!

        Meillä voit valita myös jälkilaskutuksen! :)


    • Vastausta odottava

      Miksi lähetätte ennakkolaskun vaikka sopimus on jo päättynyt?

      • Sopimuksen päätyttyä emme lähetä muuta kuin loppulaskun. Mikäli tällainen tilanne on käynyt, niin epäilen laskun olleen lähtenyt ennen irtisanomisen saapumista meille. Näissä tapauksissa ennakkolasku tietenkin mitätöidään. :)


    • 220-jammut

      Aivan sama meininki kuin muutama vuosi sitten Market Energialla,
      220:n edeltäjällä.


      Pääsin itse onneksi eroon 220-huijaresita

      Palautuksina rahoja en saanut koskaan.

      Homma perustuu täysin petokseen.
      Pelkäävät viranomaisia ja uhkasakkoja.


      VAIHDA FIRMAA, ILMOITA ETTÄ MUUTAT vaikkapa Afrikkaan.

      Sitten uusi sähkösopimus puolison nimissä rehellisen sähköyhtiön kanssa.



      AINOA toimiva ratkaisu. Minimoit näin 220-huijareille menettämäsi rahat.

    • neverever

      Kauankohan 220 energialla on yleensä kestänyt ylisuoritusten takaisinmaksussa?
      Vai onko kaikilla käynyt niin, että kukaan ei ole saanut rahoja takaisin?
      Ainakin kauemmin kestää kuin muilla yhtiöillä ja sitä on pitänyt vielä erikseen pyytää. Omalla kohdallani tuli nyt kuukausi täyteen eikä rahoja ole näkynyt. tässä vielä 20.12. tullut 220:n JOONAKSEN vastaus:

      "Kiitos viestistäsi,

      olemme nyt vastaanotaneet tilinumerosi, tulet vielä saamaan loppulaskun sopimuskaudestasi, jossa palautamme ylisuoritukset.

      Hyvää joulun odotusta sinulle!

      --
      Ystävällisin terveisin - Med bästa hälsning
      Joonas Asiakaspalvelusta"

      • Med bästa hälsning

        Onkohan sama Joonas Manninen kuin Market energiassa. Osaa asiansa. Et saa rahoja oikein tilitettynä koskaan. Med bästa hälsning : )


      • tttttt2

        Älä ole toiveikas. Muillakin ongelmia.


    • Tomi pori

      Saimme loppulaskun jossa meiltä laskutetaan reilut 30€ vakuutuksesta jota emme koskaan ole tehneet. Loppulaskun mukaan vakuutus on alkanut jo 1.7.2014, vaikka sopimuskauden loppuun asti, eli marraskuulle 2014 tuli sähkölaskun muka myös toinen lasku jonka viivakoodilla maksamalla vakuutus astuu voimaan. Katsoimme aina todella tarkkaan että maksamme oikealla, eli vakuutuksettomalla viivakoodilla laskumme. Syksyllä pyysin jo lopettamaan näiden epämääräisten vakuutustarjousten lähettämisen, ja pitkälti epäselvän laskutuksen vuoksi vaihdoimme sähkön toimittajaa joulukuusta 2014 alkaen. Loppulaskun mukaan olemme velkaa reilut 20 €, vaikka todellisuudessa meillä on reilut 10€ saamisia yhtiöstä päin. Asiakaspalveluun yritetty soittaa tuloksetta ja sähköpostia nyt lähetetty asiakaspalveluun. Odotellaan asian mahdollisimman pikaista hoitamista.
      Summat eivät ole suuria omalla kohdallamme, mutta miten ihmeessä sadat ovat voineet saada laskuja vakuutuksista joita eivät ole ottaneet, ja vasta loppulaskun yhteydessä. Tulleissa laskuissa oli kaksi koodia ja viitenumeroa hyvin epäselvästi, ja erehtymisen mahdollisuus maksaessa todella suuri jos ei ole ollut todella tarkkana. Me olimme.

      • Kyseisestä asiasta on lähetetty eilisellä päiväyksellä asiakastiedote asiaan liittyen.


      • vakuvaku
        energia220 kirjoitti:

        Kyseisestä asiasta on lähetetty eilisellä päiväyksellä asiakastiedote asiaan liittyen.

        Saapunee kesään mennessä : )


      • vakuvaku kirjoitti:

        Saapunee kesään mennessä : )

        Sähköpostilaskutuksen omaaville asiakkaille (suurin osa) lähetetty eilen ja saapunut heti. :)


    • Ertttt

      Mulla sama juttu.Ottakaa ihmeessä yhteyttä kuluttaja asiamieheen.

    • loppuhäämöttää

      Lopun alkua 220 energia. Miksi ette vastaa näiden epätoivoisten ihmisten vieteihin?

      • tuitsii

        Viestiini tulee vastaus tällä palstalla, että aihetta on käsitelty aikaisemmin ja viestiä ei julkaista. Mistähän siihen kysymykseeni sitten vastauksen löydän?


    • kysymys220

      Hei 220 Energia! On todella hankala yrittää selvittää asioita kanssanne, koska ette tunnu vastaavan sähköposteihin. Ilmoitatte kyllä ystävällisesti, että vastaatte 1-4 arkipäivän kuluessa, mutta todellisuus on aivan jotain muuta... Olen lähettänyt s-postia seuraavasti: 19.12, 31.12, 3.1, 14.1, 16.1 ja 19.1. Tähän päivään mennessä olette lähettäneet minulle yhden vastauksen 2.1.2015, sekin asiaa koskevan laskun eräpäivänä, eli aivan liian myöhään.

      Joten voisitteko nyt ainakin lähettää minulle pyytämäni asiakastiedote (tiedustelin sitä jo aiemmin toisessa ketjussa), jonka perusteella katsoitte voivanne muuttaa määräaikaista sopimustamme. Pyyntö on lähetetty sähköpostitse 16.1.2015 ja otsikkona on "Laskutuksen muutos/asiakastiedote‏". Kiitos.

      • kysymys220

        iltapäivällä klo16 sitten saapui toinen vastaus. Kiitos siitä.

        Tosin sitä asiakastiedotetta, jonka perusteella muutitte määräaikaista sopimusta ei vieläkään ole toimitettu. Joten lähetin kolmannen sähköpostiviestin, jossa pyydän tämän tiedotteen lähettämistä.

        220 Energia, miksi ette voi toimittaa ko tiedotetta? Teidän kantanne mukaanhan se olisi nyt olennainen osa sopimustamme, joten aiotteko pimittää osan sopimuksesta?


      • 220 :) :)

        MEITÄ NIIN VITUTTAA OLA TÄÄLLÄ VALEHTELEMASSA IHMISILLE. NYKYISIN ASIAT HOITAA JOHTAJA HÅKAN GUSTAFSSON. SOITA HÄNELLE.


    • tttwet

      SIIS MYYTTEKÖ TE VAKUUTUSTA JONKA TILAA MAKSAMALLA TIETYLLÄ VIITTEELLÄ?!?!

      ei helvetti........... Äitini oli mennyt vahingossa tälläisen tilaamaan ja ihmettelly laskuja mitä saanut??

      Siis onko toi totta vai käsittikö hän väärin? Voitteko korvata tämmöistä, koska hänelle on aika tiukkaa

    • tosi on

      Totta on. Mitäs meni tyhmyyttään tilailemaan.

    • Finkraft Oy

      Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa.

    • twesg

      No ihminen on muutenki huono näköinen ja vanha nainen. Miten joku kehtaa tehdä tälläistä??!?

    • Omituinen firma

      Energia 220 kehtaa mitä vaan.

    • kysymys220

      Vuoden 2014 tiedote toimitettiin minulle eilen. Kiitos siitä.

      Kuten muistelinkin, niin tiedotteessa ei viitattu mitenkään laskutusennakon muutokseen. Tästä huolimatta 220 Energia on kuitenkin muuttanut määräaikaisen sopimuksen laskutusennakkoa 1,5kk. 220 Energian mukaan ennakon muutos voidaan tehdä, koska he ovat lähettäneet minulle kyseisen tiedotteen. Tiedotteesta nyt vain puuttuu se oleellinen tieto, että uuden laskutustavan myötä laskut pitäisi maksaa neljä kuukautta ennakkoon (sopimuksen mukainen laskutusennakko olisi 2,5kk)!

      Olisi todella mielenkiintoista kuulla millä perustein tämä muutos on sähkömarkkinalain mukainen? Ainakaan tähän mennessä lakiin nojautuvaa perustetta ei ole kerrottu.

    • MOT pelastaa

      Tämä firma paskat välittää sähkömarkkinalaista. 4 kkn laskutusennakko johtuu siitä, että firman pitää saada jostain rahaa ja nopeasti. Mikä helpompaa kuin huijata ihmisiä maksamaan ennakkoon perintäkirjeen pelossa. Samasta systä he ovat laskuttaneet asiakkailtaan ylimääräisiä vakuutusmaksuja. Luuletko, että saat kysymyksiisi vastauksen? Et saa.

      • Meiltä voi valita laskutuksen arvioituna ennakkoon tai jälkilaskutuksena lukeman mukaan. Sähkömarkkinalain mukaan kumpikaan näistä ei ole laitonta.


    • Ihme porukkaa

      He eivät todellakaan vastaa kysymykseen miksi laskuttavat miten sattuu jopa puoli vuotta etukäteen.Rohkeasti vain kuluttaja asiamieheen yhteyttä.Mitä useampi sen parempi.

    • hookan-gay

      Aivan sama meininki kuin muutama vuosi sitten Market Energialla, 220:n edeltäjällä.

      Pääsin onneksi eroon 220-huijaresita

      Palautuksina rahoja en saanut koskaan.

      Homma perustuu täysin petokseen Pelkäävät viranomaisia ja uhkasakkoja.

      VAIHDA FIRMAA, ILMOITA ETTÄ MUUTAT vaikkapa Afrikkaan.

      Sitten uusi sähkösopimus puolison nimissä rehellisen sähköyhtiön kanssa.

      AINOA toimiva ratkaisu. Huijaus on nyt loppusuoralla.

    • ei hullu ken pyytää

      Juhannukseen mennessä pääosin selvinnee, että millainen potti pässeiltä (anteeksi, hyväuskoisilta hölmöiltä) onnistuttiin keräämään tällä kertaa. Sitä lienee melko moni jo maksanut kesäkuun mahdollisesta tulevasta kulutuksesta :-)

    • håååkan-huijaa-taas

      YOU HAVE BEEN WARNED

      eli varoituksia 220-huijareista
      on ainakin tullut nokko
      eli jos lahjoitit rahasi pois
      niin voit käyttää wincapita jälkiviisaiden selityksiä tms selityksiä.

    • sfghfghfghfgh

      Ulosottoon menossa eli konkurssiin. Vaan itsepä sallivat asiakkaat itseään huijattavan. Ns. oma vika.

      • ddddsdsdf

        senköhän takia en saa asiakaspalveluun yhteyttä?


      • ddddsdsdf kirjoitti:

        senköhän takia en saa asiakaspalveluun yhteyttä?

        Kyllä saa yhteyttä normaalisti 8-12 & 13-16. :)


      • Emme ole menossa konkurssiin. :)


      • 2200

        Varmaan olette. Rehellisesti toimiva, oikea yritys ei touhuile näin.


      • Ndndndnejdk
        energia220 kirjoitti:

        Emme ole menossa konkurssiin. :)

        Tervetuloa takaisin. Vositko vastata nyt noihin vakuuutusmaksu asioihi?


      • Ndndndnejdk kirjoitti:

        Tervetuloa takaisin. Vositko vastata nyt noihin vakuuutusmaksu asioihi?

        Tarkentaisitko vielä mitä haluatte tietää maksuturvavakuutuksesta? Haluatteko tietää saatavuudesta tai hinnasta esimerkiksi?


      • vihainen333
        energia220 kirjoitti:

        Tarkentaisitko vielä mitä haluatte tietää maksuturvavakuutuksesta? Haluatteko tietää saatavuudesta tai hinnasta esimerkiksi?

        Täällä on aika monta hyvää kysymystä. Mikset vastaisi vaikka niihin? Minunkin kysymys sieltä löytyy kyllä.


    • kysymys220

      TIEDOKSI 220 Energian asiakkaille, joiden laskutusennakkoa on muutettu vuoden 2014 lopulla:

      Itse en saanut 220 Energian asiakaspalvelulta hyvin perusteltua vastausta laskutusennakon muutokseen liittyen. Joten toimitinkin materiaalin tiedoksi Energiavirastolle, kysyäkseni onko tässä toimittu lain mukaisesti.

      Vastauksena Energiavirasto kysyttiin: Aloitetaanko tutkinta minun aloitteesta, vai aloittaako Energiavirasto tutkinnan oma-aloitteisesti? Eli tutkinta on käynnistynyt ja on mahdollista, että joidenkin asiakkaiden neljän kuukauden laskutusennakko on sopimuksen/lain vastainen. JOS laskutusennakon muutos todetaan lainvastaiseksi, niin itse uskoisin, että tämä antaisi vähintäänkin uuden mahdollisuuden irtisanoa määräaikaisen sopimuksen ilman sanktioita. Joten kannattanee olla terävänä seuraavien kuukausien aikana ja lukea mahdolliset asiakastiedotteet tarkkaan.

      Korostetaan nyt vielä, että asiaa vasta tutkitaan ja varmuus tähän saadaan Energiaviraston tutkinnan ja 220 Energian vasteen jälkeen.

      • Kkhfdjk

        Kiitos :)


      • hakkarainentepa

        Minä ainakin sain kirjeen jossa ilmoitettiin että saan purkaa sopimuksen koska sopimusehtoja muutettiin. Luulisin että se olisi lainvastaista mikäli tätä mahdollisuutta ei olisi tarjottu. Muutoin ainakin maalaisjärki sanoo että ok?


      • kysymys220

        Sain kyllä kirjeen, mutta siinä EI kerrottu, että myös laskutusennakko muutettaisi neljään kuukauteen.

        Eli ilmoituksessa kyllä mainittiin muutoksen hyvät puolet, mutta huonosta puolesta ei kerrottu mitään. Maalaisjärjellä ajateltuna... miten sen kauniisti sanoisi... ei niin ok. :)

        Mistäköhän tuolloin olisi voinut tietää, että sopimus kannattaisi irtisanoa?


    • ölkjädfkögjd220

      220 on jättänyt konkurssihakemuksen.

      Hölmöt menettivät rahansa.

      Antakaa rahanne etukäteen vähän viisaammin.

      • håke_håke

        Håkan Gustafson osoitti taas johtajan taitonsa


      • werwerwer

        mietin itekki asiaa kun ei ole se yks täällä valehtelemassa,

        Voiko joku nyt kuitenkin tämä varmistaa??


      • 220 Energia Oy ei ole jättänyt konkurssihakemusta. :)


      • tuitsii

        Koskahan hyvityslaskun palautus maksetaan, kun sopimus on päättynyt vuoden vaihteessa. Tilitiedot, mihin palautus masketaan, on ilmoitettu useampaan kertaan. Loppulasku eli hyvitys piti maksaa laskun mukaan viime viikolla, vaan ei ole mitään kuulunut.


      • palautus
        tuitsii kirjoitti:

        Koskahan hyvityslaskun palautus maksetaan, kun sopimus on päättynyt vuoden vaihteessa. Tilitiedot, mihin palautus masketaan, on ilmoitettu useampaan kertaan. Loppulasku eli hyvitys piti maksaa laskun mukaan viime viikolla, vaan ei ole mitään kuulunut.

        Jos olet oikein sinnikäs saat palautuksen vuoden kuluessa. Edellyttäen, että 220 ei mene konkkaan.


    • hoooåååkani

      Varmistan tässä.

    • tuitsii

      Koskahan palautus maksetaan, kun sopimus on päättynyt vuoden vaihteessa. Tilitiedot, mihin palautus masketaan, on ilmoitettu useampaan kertaan. Loppulasku eli hyvitys piti maksaa laskun mukaan viime viikolla, vaan ei ole mitään kuulunut.

      • viivvvvvvvi

        Tämän firman pelin henki on, että ei koskaan.


      • peeeaaa

        Minun tapauksessani siihen kului 8 viikkoa. Sain nähdä sen eteen kovasti vaivaa ja vitutus oli armotonta. Ei enää koskaan näitä "halpoja" huijarifirmoja!


    • JarppiKanuuna

      Itselle ja tuttavapiirille tuli palautkset viikon kuluessa loppulaskun päiväyksestä. Et kyllä oli 5/5 kokemus meilläpäin. Ei kannata uskoa näitä trolleja.. Ite otamme uudestaan kun palaamme suomeen taas.

      • hoge

        He he! Kuka oikea asiakas on oikeasti saanut viikossa palautukset? Tämä 5/5 haiskahtaa 220:n mainokselta.


      • tuitsii

        Loppulaskussa on 'eräpäivä', jolloin palautus kerrotaan maksettavan. Yli viikko mennyt siitä eräpäivästä, eikä palautusta ole maksettu. Koskeeko eräpäivä ainoastaan asiakkaan suorittamaa maksua? Sopimus (ja eräpäivä) pitäisi koskea molempia osapuolia!


    • Ripa67

      Itsellä ollut jo pari vuotta sekä kesämökin että omakotitalon sähkösopparit 220-energialla. Eikä yhtään pahaa sanaa sanottavana. Edullista sähköä, etukäteislaskutus, jonka tiesin kun sähkön tilasin ja sähkön hinta on todella edullinen, vilkaiskaapa vaikka energiamarkkinaviraston sähkön hintavertailu-sivulta. Jos jollain on huonoja kokemuksia, niin harmi. Peiliinkin voi joskus katsoa jos mikään ei ole hyvin ja kaikki harmittaa.

      Terveisin tyytyväinen sähkönkuluttaja Nurmijärveltä

      • rrrewre

        mikä sun osoite o? sitten uskon

        terveisin toinenkin nurmijärveltä


    • MasaMainio1965

      Pakko kyllä kans sanoa että en ymmärrä tätä kaikkea huonoa palautetta. Itse ollut tosi tyytyväinen, homma pelittää niin kuin pitää. Itellä tippu sähkölaskut yli 50% kun vaihdoin.

      Suosittelen muillekkin penninvenyttäjille ja hintatietoisille.

      Kiitos 220 Energia ja älkää turhaan stressatko "trolleista" tyytyväiset asiakkaat harvemmin vaan pitävät asioista meteliä!

      Mukavat viikonloput kaikille!

      Terveisin Masa Raahesta.

      • JarppiRipaMasa

        Täysin samaa mieltä tuosta: "tyytyväiset asiakkaat harvemmin vaan pitävät asioista meteliä!"

        Nythän tuossa on jo kolme tyytyväistä metelöimässä peräjälkeen. Ja tekstin ulkoasun perusteella ainakin kaksi niistä näyttäisi olevan samalta kirjoittajalta.


      • tuitsii

        Ei mullakaan ollut mitään suurempia ongelmia asiakassuhteen aikana. Vasta sitten, kun määräaikainen sopimus oli päättymässä alkoivat ongelmat. Ei uutta tarjousta kuukautta ennen edellisen päättymistä, vaikka oli sopimuksessa näin luvattu. Uusia ennakkolaskuja lähetettiin sopimuskauden ulkopuolelle 3 kuukautta eteenpäin, vaikka ei sopimustakaan oltu uusittu. Lopulta monen tiedustelun jälkeen sain sopimuksen päättymään silloin, kun sen pitikin päättyä vaihtamalla sähkön myyjää. Nyt ei sitten sopimuksen päättymisen jälkeen ole maksettu hyvitystä ennakkoon laskutetuista... Joka asia on täytynyt tiedustella moneen kertaan ja nähtävästi saatavieni perään on kyseltävä vielä pitkään.


      • tuitsii

        Onko joku saanut hyvitykset ajallaan? 4.2.2015 oli hyvityslaskun maksupäivä ja mitään ei ole edelleenkään kuulunut.


    • StadinRuusunenTölikäst

      samoil linjoil masan kaa. kyl tekee aika gutaa nä hinnat mun budjetille. hehe. miksi ihmees maksaisin kiskuri hintoj jollekki helsinki energialle ku samaa tavaraa saa halvemmalla. loppujen lopuks mun kulutuksella on yks hailee koska mä laskuni maksan. etukäteen vai jälkikäteen.

    • JarppiRipaMasa

      Normi trollejahan nämä näyttääkin olevan. Epäilin aluksi jotain ihan muuta...

    • hooooookani-220

      Rahat tuli sitten lahjoitettua 220-rosvoille.



      Aivan sama meininki kuin muutama vuosi sitten Market Energialla, 220:n edeltäjällä.



      Homma perustuu täysin petokseen Pelkäävät viranomaisia ja uhkasakkoja.

      VAIHDA FIRMAA, ILMOITA ETTÄ MUUTAT vaikkapa Afrikkaan.

      Huijaus on ohi.

      • Väitteesi on täysin absurdi, koska 220 Energialla ei ole edeltäjiä.


      • Kotona-asuva

        "VAIHDA FIRMAA, ILMOITA ETTÄ MUUTAT vaikkapa Afrikkaan."

        Mikä tuo sinun päähänpinttymäsi on, että pitäisi olla joku syy, jotta vaihtaa sähköntoimittajaa? Ei siihen tarvita mitään syytä. Senkun vaihtaa.
        Vaihdan itse yleensä parin vuoden välein. Nyt on 220 ollut jo kolmisen vuotta ja viimeksi tarkistaessani se oli edelleen halvin. Vielä täytyy tarkistaa edellisestä laskusta, ettei sihen ole ilmestynyt mitään vakuutusmaksuja. Jos on, niin toimittaja vaihtuu, enkä aio valehdella muuttavani mihinkään.


    • lkjhkhgfytdfiytvpuohåi

      HÅKANin kätyri: Afrikaan pitää muuttaa jos aikoo 220-huijareiden määräaikaisen sopimuksen lopettaa ?

      • Daskeda

        JOO! Voit irtisanoa mitä vain sanomalla muuttavasti Kambozaan! HUIJARIT


    • 2204ever

      Ostin 220 energian sopparin säästöllä uuden fordin. Tekkeepi kutaa :) paras firma ikinä. 10/10

      • uusi_fordi

        hehehehehehehehehe. Uuden Fordin. Täyttä sontaa. Varmaankaan ei aikuiseen kirjoittama.


    • rdgdg

      220 on niinku suomen energiayhtiö..otin puolenvuoden määräaikaisen sopimuksen ja olikin se ennakkolaskutus, laskut paljon isompia mitä kun maksettu kulutuksen mukaan. Muutettiin tuon puolen vuoden aikana naapuritaloon ja kun sopimus loppui irtisanoin sen ja sain odotella arviolaskujen ylimääräisenä maksettuja euroja kauan. Syy se kuulema että ennakkolaskutuksen erotus oli "jäänyt vanhaan osoitteeseen". Sitten piti vielä lähettää heille sotu ja muitatietoja jotta pystyivät maksamaan sen..En olisi rahoja saanut jos en itse olisi huomannut ettei ole rahoja tullut vaikka heiltä tuli lappu jossa sanottiin summa mitä on maksettu ekstraa ja sanoin että voivat hyvittää sen seuraavassa laskussa, eivät hyvittäneet.. VAROKAA 220-HUIJAREITA!!!

    • rerererer

      220 Energia Oy ei ole koskaan huijannut ketään vaan aina myynyt sähköä rehellisesti ja halvalla.

    • energia

      220energia on toimittanut tähän asti sähköä niin kuin pitänyt. Ei muuta valittamista kuin nuo 4kk ennakkomaksut, mikä minusta ei ole oikein. Kyllä tämän päivän Suomessa, kun laskutus on muuttunut kuukausi laskutukseksi niin ennakoita ei silloin tarvitse laskuttaa. Tässä 220energia voisi käytäntönsä muuttaa ja pitää muuttaa.

    • Johna

      Loppulaskua ei ole kuulunut vaikka olen vaihtanut sähköyhtiötä jo kohta 2 kk sitten. Sähköpostia kun asiasta laittaa niin luvataan että ensi viikolla laitetaan tulemaan lasku, mutta mitään ei kuulu. Asiakaspalveluun on edes turha soittaa, puhelin vaan hälyttää eikä kukaan vastaa soitit sitten mihin aikaan päivästä tahansa. Sähköposteihinkaan ei vastata luvatussa ajassa. Kyllä ketuttaa moinen käytös.

      • tuitsii

        Sain monen lähettämäni mailin jälkeen loppulaskun, joka oli hyvitys. Sen eräpäivänä ei hyvitystä maksettu ja lähetin useamman mailin. Lopulta soitin ja sain lupauksen hyvityksen maksusta. Hyvitys maksettiin lopulta puhelussa sovittuna päivänä, joka oli noin 2 kk sopimuksen päättymisestä ja yli 3 viikkoa hyvityslaskun eräpäivästä.


      • Johna

        Loppulasku läjähti heti sähköpostiin, kun uhkasin olevani ottavani yhteyttä kuluttaja-asiamieheen. Sitten piti vain jäädä jännittämään maksavatko hyvistystä kuitenkaan. Hyvityksen maksoivat tasan viikon päästä loppulaskun saamisesta vaikka loppulaskun mukainen eräpäivä olisi viikkoa myöhemmin hyvityksen maksamisesta, mutta en valita. :)


    • NykyisinTyytyväinen

      Kaikille nykyisille asiakkaille vielä tiedoksi (ja osanottoni). Seuratkaa sähkön hintaanne! Älkää luottako että se on se superhalpa, jonka perusteella sähkösopimuksenne teitte.

      Seuraavan laskutuskauden hinta saattaa näkyä laskun lopussa, mutta siitä ei mainittu mitenkään, ainakaan viime vuoden alkupuolella kun oma sähkön hintani 220Energialla nousi hieman yli 5c/kWh reilusti yli 6c/kWh. En tietenkään huomannut tätä vasta kun pari kuukautta myöhemmin ja silloin olin juuri maksanut 3kk sähköt etukäteen.Tästä hinnan muutoksen ilmoittamattomuudesta on 220Energiaa huomautettu viranomaisten puolelta. Vaikka 220Energia kovasti täällä vakuuttaa että he ilmoittavat hinnanmuutoksista kuukautta etukäteen, se on todellisuudessa vain piilotettu laskuun. Mitään erillistä ilmoitusta en saanut niinkuin luotettavilta ja lainkuuliaisilta sähköntoimittajalta säännöllisesti tulee. Näin ollen sähkön keskimääräinen hinta nousi muiden yhtiöiden tasolle, ehkä jopa ylikin.

      Lopuksi kun irtisanoin sopimuksen jouduin kuluttaja-asiamiehen kautta perimään rahojani takaisin. Sain ne lopulta monta kuukautta irtisanomisen jälkeen. Koko sen ajan asiakaspalvelu valehteli minulle "kohta maksavansa" ja pelasi vain aikaa. Tälläkin palstalla tuon episodin aikana toitotettiiin monta kertaa ettei heillä ole rästejä maksamatta ja että asia on hoidettu. Puhdasta valehtelua siis.

      Todellisia syitä tälläiselle lain rajojen kokeilulle en tiedä. Joko kyvvyttömyyttä hoitaa asiat niinkuin laki vaatii, tai sitten vain ilmaisen lainan tuoma hyöty houkuttaa. Viivästyskorkoja en tietenkään saanut antamalleni lähes puolen vuoden "lainalle".

      Jos haluatte saada jännitystä elämään eikä teitä haittaa maksaa 4kk etukäteen sähköjänne ja odottaa myöhemmin 6kk rahojanne, niin tehkää ihmeessä sopimus 220Energian kanssa, mutta jos ette halua syynätä jokaista laskua suurennuslasin kanssa ja uusia sopimusta 3kk välein, niin suosittelen mieleuummin tekemään sopimuksen minkä tahansa laillisesti toimivan firman kanssa.

      Tämä on minun kokemukseni firmasta, ja vaikka täällä http://www.220energia.fi/suomen-trollatuin-sahkoyhtio/ haukutaan minutkin trolliksi ja valehtelijaksi (selvästi hyvän firman merkki että puhutaan entisistä asiakkaista näin!) niin kaikki kirjoittamani on totisinta totta.

      Enkä ole ainoa.

      • Uskomattomiatarinoita

        Onneksi lukaisin tätä palstaa ennen päätöstä, taidan sittenkin otta Vantaan Energian sopimuksen !


    • Omakotitaloasukas

      Kilpailutan sähkölämmitteisen omakotitalomme sähkösopimuksen kerran vuodessa. Kesällä 2014 otin 220 Energian toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen. Laskut piti maksaa ennakkoon - mutta tämä oli tiedossa tietysti etukäteen. Homma toimi yhtiön kanssa sujuvasti. Ei ollut minkäänlaisia ongelmia koko sopimuskauden aikana. Kesällä 2015 kilpailutin toimituksen uudestaan ja tällä kertaa toinen yhtiö oli edullisempi. Toimittajan vaihduttua 220 Energia palautti ennakkoon maksetun summan sovitusti ja nopeasti tilille. Oman kokemukseni perusteella suosittelen yhtiötä lämpimästi. Jotta ennakkolaskut eivät olisi yllätys, kannattaa toki lukea sopimusehdot huolella etukäteen. Omasta puolestani toivotan menestystä yhtiölle! Toimitussopimus yhtiön kanssa säästi itseltäni vuoden ajanjaksolla satoja euroja.

    • Sitäyhtäjasamaapaskaa

      220 Enrgia Oy (osoite Helsingissä, mutta on virolaisten veijareiden firma) markkinoi jälleen voimakkaasti ja on muuttamassa negatiivisen maineensa vuoksi jälleen myös nimeään (kolmas nimi tulossa, ent. Marketenerg..). HÖLMÖ ja Tollo ei ota kyseisestä lafkasta selokoa ennen sopparia, myyntipuhe (suomalaiset puhelinmyyjät) on uskottava ja hinnat kuulostavat edullisilta vaikka samaan hintaa jos halvemallakin saat muualta. Aivan saaketin vaikea on kyseisestä firmasta päästä eroon jos toteat heidän tehneen sopimusrikkomuksen (viimeksi virolain hoonosoomi asiakaspalvelia). Kiistävät ja kiistävät ja et saa sopimusta poikki kun eivät sitä katkaise vaikka kuka käskisi! Eli et saa uutta sähkösopimusta ennen kuin olet tapellut kuukausikaupalla.. Uskomatonta, että saavat edelleen olla toimijoina oikeiden sähköyhtiöiden seassa. Markkinaoikeus ja kuluttajasuojaasiamiehet saavat selvitellä tämän yrityksen asioita aivan yhtenään. Googleta kyseistä yritystä ja selvitä mitä kaikkea hankaluutta ovat aiheuttaneet! Liikevaihto firmalla on liki 10 miljoonaa euroa jolla ovat tehneet yli puoli miljoonaa puhdasta käteistä (virolaiseen lompsaan).. https://www.asiakastieto.fi/yritykset/220-energia-oy/24907053/paattajat

      http://www.kkv.fi/Ajankohtaista/Tiedotteet/2015/10.6.2015-markkinaoikeus-kielsi-220-energia-oyta-muuttamasta-lainvastaisesti-sopimusehtojaan

    • Eiluotettavawerel

      Market Energia > 220 Energia > Werel

      Taas mennään uudella nimellä!

      Energimarknadsinspektionen Ruotsissa selvittää juuri Werel Ab'n epäselvyyksiä laskutuksessa.

      • Förskotti

        https://kundo.se/org/energimarknadsinspektionen/d/werel-tar-betalt-i-forskott/

        Joo, samaa laillisuuden rajoilla keikkumista. Ruotsissa ei saa laskuttaa ennakkoon, mutta Suomessa saa. Ennakkoon ei kuitenkaan saa laskuttaa aivan kohtuuttomia summia. Sähkömarkkinalaki 69 § 3. mom: "Jos vähittäismyyjä tarjoaa kuluttajille ennakkomaksujärjestelmää, on järjestelmän heijastettava riittävästi kuluttajan arvioitua todennäköistä vuotuista sähkönkulutusta."


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      175
      7037
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      41
      4129
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2085
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2019
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1859
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1676
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      30
      1619
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1578
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1418
    Aihe