Milloin auton tarvitsee?

En taida ostaa

Tietysti jos työssä tarvitsee niin silloin ja perheellisellä se on hyvä mutta jos on sinkku ja asuu pk-seudulla niin eikö se ole aika turha? Julkiset kulkee hyvin ja autosta on kaikenlaista riesaa ja rahanmenoa.

12

79

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • halvin vaihtoehto

      Olet aivan oikeasssa. Auto ON kallis ja siitä on riesaa ja rahanmenoa ja onhan julkkikset ympäristöystävällisempiäkin. Fillari on myös normaalikuntoiselle pätevä tapa liikkua Helsingin kokoisen kaupungin liepeillä ja keskustassa voi liikkua suorastaan kävellen. Työmatkakaan ei aina edellytä autoa.
      Auton vuokraaminen on usein hyvä korvike jos satunnaisesti tarvitsee autoa.

      Meidän perhe kuitenkin tarvitsee autoa aika usein. Siksi oma on osoittautunut halvemmaksi kuin toistuva vuokraaminen. Auton tarvetta saatta lisätä mm. kesämökki, kotieläimet, harrastukset, pienet (tai monet) lapset...

    • Totta kai auto

      Kyllä nuorella miehellä pitää olla auto, se on vapauden ja itsenäisyyden symboli!

      • poijaatajaa

        Ai niin p-ralli jossa poijaat keimailee toisilleen että kellä on hienoin auto.


    • tarve vaiko halu?

      Liikennevakuutuksen, käyttöveron ja katsastuksen vuoksi on kiinteät kulut noin 850 euroa vuodessa. Sillä rahalla kulkee julkisilla ilman autoilun muita kuluja.

      Jos liikennevakuutuksessa tapahtuisi jonkinlainen uudistus jossa aloitusvaiheessa ei olisi kallein käytössä oleva taksa niin autoilu ei olisi niin kirpaisevan kallista. "Kallein taksa" tarkoittaa sitä että vaikka kolaroisi yhtä usein kuin jokamiesluokan rallikuski ei vakuutus siitä voi kallistua, bonukset vain eivät nouse perustasolle.

      Ennen auton ostoa kun pitää vielä suorittaa autokoulu.

      • Näin se vain on

        Pitäähän autoa huoltaa ja bensat maksaa. Uuden auton vuotuinen arvonalennus on tuhansia euroa vuodessa, kalliiksi tulee. Jos ei ole pakko autoa ostaa niin ei kannata ostaa.


    • liian kallis valtio

      Suurin osa autoilun kustannuksista on valtion aiheuttamia. Kannattaisi ennemmin hankkiutua siis valtiosta eroon kuin autosta koska valtiosta aiheutuu kaikenlaista ylimääräistä kulunkia ja hankaluutta kansalaisille.

      • Kaikkea sitä kuulee

        Joo, hankkiudutaan valtiosta eroon, lisää hyviä ehdotuksia.


    • Lähden kun tahdon

      Tämähän on mitä henkilökohtaisin arvostuskysymys. Jos rahaa on vähänlaisesti ja sille on tärkeämpää käyttöä, on oikein hyvä säästökeino pärjätä ilman autoa. Tulee tietenkin tilanteita, joissa auto olisi hyvä olemassa ja helpottaisi elämää, mutta jos näitä tapauksia on harvoin, siitä ei ehkä kannata maksaa.

      Minulle auton pitäminen maksaa noin 150 euroa kuukaudessa ja ajoa tulee muutama tuhat kilometriä vuodessa. Voisin pärjätä ilman, mutta maksaa se linja-autollakin ajaminen. Eikä täällä pikkukaupungissa iltaisin kulje niitäkään.

      • ....................

        "Minulle auton pitäminen maksaa noin 150 euroa kuukaudessa ja ajoa tulee muutama tuhat kilometriä vuodessa."

        Mistä tollanen kulunki tulee noin vähäisellä ajolla?

        Itellä kulut ilman polttoainetta on jotai 400 euroa vuodessa...


      • Kallista on
        .................... kirjoitti:

        "Minulle auton pitäminen maksaa noin 150 euroa kuukaudessa ja ajoa tulee muutama tuhat kilometriä vuodessa."

        Mistä tollanen kulunki tulee noin vähäisellä ajolla?

        Itellä kulut ilman polttoainetta on jotai 400 euroa vuodessa...

        Mulla tulee kustannuksia suunnilleen näin:
        Ajoneuvovero: 130€
        Katsastus: 70€
        Autopaikka: 12*17=204€
        Liikennevakuutus: 200€
        Osakasko: 200€
        Edellisistä yhteensä: 804€ vuodessa eli 67 €/kk.

        Auton arvonalenemalle hyvä arvio voisi mun tapauksessani olla 1000 €/vuosi, eli 83€/kk.

        Yhteensä auton omistaminen maksaa mulle saman 150€/kk kuin edelliselle kirjoittajalle ja tuolla summalla en vielä pääse ajamaan metriäkään.

        Auton käytöstä tulee edellisen lisäksi kustannuksia polttoaineen, huoltojen, korjausten, renkaiden, pesujen ym. muodossa noin 0,20€/km.

        Kallista on...


    • kaikki kaupungit näh

      Kukaan täyspäinen, laajasti Suomea nähnyt ja kiertänyt ei valitse asuinpaikakseen Helsinkiä.

      • Kaikkea sitä kuulee

        Montako vuotta olet Helsingissä asunut? Kerro mikä paikka on Suomessa parempi, laita edes yksi esimerkki. Niin ja vähän perusteluja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      1835
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1479
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1262
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1255
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1180
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      969
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      942
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      895
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      826
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe