Kerrotteko asioitanne avoimesti?

utelias..

Tark. että tuppaako se olemaan valittavasti niin, että usein kaunistellaan olotilaa, vointia tai surua lapsille? Ei voida itkeä, ei voida sanoa että mikä painaa..
Vanhemmiten ihminen usein sulkeutuu liikaakin

27

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ent. siivoojaparka

      En nyt ihan kaikkea kerro lapsillenikaan, enkä tottavie haluaisi, että he kertoisivat ihan kaiken minulle. Ei ihmeessä. Pitää se joku oma reviiri olla jokaisella. Tiettyyn rajaan asti meillä on kyllä hyvinkin avoimet ja kaunistelemattomat välit.

    • Lapsi ei anna kertoa

      No eihän sitä hittovie kaunistella. vaan että aikuinen lapsi ei halua kuulla yhtään vanhemman huonosta olosta tai sairauksista. Ei koskaan eikä missään tilanteessa. Sanoi puhelimessa ihan suoraan enkä ole sen jälkeen yrittänytkään kertoa mitään aitoa.

      En ole valittajatyyppiä, mutta haluaisin olla puolin ja toisin aito oma itseni. Ei minua mikään itketä, työssä menee hyvin ja suunnittelen kaikenlaista ja joskus teenkin, mutta elinikäiset mielenterveyden sairaudet vetävät joskus olon huonoksi.

      • yks ja kaks.

        Jospa ottaisit puheeksi lapsesi kanssa. Kysyisit eikö häntä todellakaan kiinnosta vointisi ja kuulumisesi. Joskus lapsella voi olla omia huolia niin ettei kaks kuunnella muiden.


      • lapsi ei anna kertoa
        yks ja kaks. kirjoitti:

        Jospa ottaisit puheeksi lapsesi kanssa. Kysyisit eikö häntä todellakaan kiinnosta vointisi ja kuulumisesi. Joskus lapsella voi olla omia huolia niin ettei kaks kuunnella muiden.

        Tottakai olen ottanut asian puheeksi. Mutta en ota enää.

        Minua loukkasi, kun lapsi löi luurin korvaan eikä ollut sitten kuukausiin tekemisissä kanssani. Tällaisia ja vastaavia tilanteita on ollut useitakin. Joskus on mennyt vuosikin, ettei hän ole halunnut olla missään tekemisissä kanssani, ei vastaa puheluihin. Ja vaikka työskentelen hänen työ- ja asuinpaikkakunnallaan, näemme normaalioloissakin erittäin harvoin, ehkä pari kertaa vuodessa ja hyvin lyhyesti ja pinnallisesti sittenkin.

        Hän ei välitä siitä, miten voin (minulla on pitkäaikaissairauksia mielenterveyden alueella, ollut koko iän, mutta olen pitänyt niistä huolimatta huolta itsestäni ja pyrkinyt elämään normaalia elämää) mutta olen hyväksynyt tilanteen. En ole kertonut hänelle voinnistani enää vuosiin. Koskaan en ole niillä häntä rasittanut, enintään antanut jonkinlaisen tiedotusluontoisen rapsan. Senkin hän on kokenut vain negatiiviseksi.

        En siis voi olla aito hänen seurassaan, jos joskus puhumme puhelimessa ja silloin harvoin kun tapaamme.


    • Minulla on erittäin läheiset ja lämpimät suhteet lapsiini ja olemme kuin avoin kirja toisillemme. MUTTA ei lapset aina jaksa kuunnella jos vanhemmat voi huonosti tai valittavat päivittäin huonoa oloaan. Se vetää niiltä jotenkin kuin mattoa alta, koska kaikki lapset haluaisivat että juuri heidän vanhempansa eläisivät ikuisesti ja pysyyisivät terveinä aivan loppukiritykseen saakka. Se ajatus antaa heille turvallisuuden tunnetta ja vähentää heidän huoltensa taakkaa. Paljon luonnekysymys kuinka paljon lapset jaksavat kantaa huolta omista vanhemmistaan ja kuinka paljon heillä sattuu olemaan itsellään lautasellaan juuri silloin kuin itsellä on terveyden kanssa ongelmia.

      Meillä oli aika tavallinen keskustelu (varsinkin aikaisemmin) tyttären kanssa että hän valitti minulle jotain vaivaa ja koska minulla oli samanlaista niin minä valitin myös hänellä ja tapasi sanoa että juu, kiva kun kerroit ja että hän tietää että hänellä ei ole yksinoikeuksia tähän filmiin.

      • Esikoisen häissä sattunutta.

        Kysyin eksältäni tiesikö hän, että sairastuin syöpään. Hän nyökkäsi. Esikoinen katsoi minuun ja sanoi, äiti minä itkin kun kuulin sairaudestasi. Kuopus sanoi. Olin armeijassa ja ajattelin, koska äiti taistelee syöpää vastaan minä käyn armeijan kunnialla läpi vaikka kuinka keljuttaisi.

        Ihania tunnustuksia, joita harvoin lapsilta kuulee, sillä todellakin he eivät halua ajatella vanhempiensa menettämistä. En minäkään kun vanhempani vielä elivät.


      • eppu2
        korpikirjailija kirjoitti:

        Esikoisen häissä sattunutta.

        Kysyin eksältäni tiesikö hän, että sairastuin syöpään. Hän nyökkäsi. Esikoinen katsoi minuun ja sanoi, äiti minä itkin kun kuulin sairaudestasi. Kuopus sanoi. Olin armeijassa ja ajattelin, koska äiti taistelee syöpää vastaan minä käyn armeijan kunnialla läpi vaikka kuinka keljuttaisi.

        Ihania tunnustuksia, joita harvoin lapsilta kuulee, sillä todellakin he eivät halua ajatella vanhempiensa menettämistä. En minäkään kun vanhempani vielä elivät.

        En yleensäkään valitte vaivojani, yritän varoa sitä.
        Koska poika lähes ´´seinälle kiipeää´´ jos hän vain tietää.
        Pari vuotta, kun mökillä ollessa oli vähän vatsavaivaa, poika jankutti, että ellet tilaa lääkäriä hän tilaa ja meet.
        Ei se sen kummempaa ollut kuitenkaan.
        Jos joskus jotain vihjaan, ettei sitä tiedä, kuinka kauan tässä pää keikkuu, hän ei halua kuullakaan moisia puheita.

        Veljeni kanssa puhumme kaikki asiat, olemme ylimmät ystävät, eikä ikäerommekaan ole kovin suuri.


      • ent. siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

        En yleensäkään valitte vaivojani, yritän varoa sitä.
        Koska poika lähes ´´seinälle kiipeää´´ jos hän vain tietää.
        Pari vuotta, kun mökillä ollessa oli vähän vatsavaivaa, poika jankutti, että ellet tilaa lääkäriä hän tilaa ja meet.
        Ei se sen kummempaa ollut kuitenkaan.
        Jos joskus jotain vihjaan, ettei sitä tiedä, kuinka kauan tässä pää keikkuu, hän ei halua kuullakaan moisia puheita.

        Veljeni kanssa puhumme kaikki asiat, olemme ylimmät ystävät, eikä ikäerommekaan ole kovin suuri.

        Kyllä me lasteni kanssa tiedetään toistemme lääkärissäkäynnit, diagnoosit verikokeitten tulokset ja sellaiset, koska monet vaivat saattavat kulkea suvussa ja lääkärit niitä kuitenkin aina kyselee tietääkseen mitä tautia kannattaa lähinnä epäillä ja mitä kokeita ottaa, jos siellä vaivojaan vaikertaa.

        Flunssat ja normaalit mahataudit taas, vaikka ei niitä mitenkään salailekaan, mutta ne ei vaan ole niin mainitsemisen arvoisia, ellei sitten ole niin korkea kuume, että tarvitsee toisen apua.

        Minä jos lapsilleni päivieni loppumisesta mainitsenkaan, niin sieltä kuuluu jotain tämän tyylistä, että raivaat ainakin tuon vinttikomeron ennen kuolemaasi, ettei jää meidän hommaksi. Tai jotain muuta yhtä lohduttavaa.


      • Lapsi ei anna kertoa

        No ei kai kukaan ole tekemisissä aikuisten lastensa kanssa päivittäin tai edes vaikka sana päivittäin ymmärretään kuvaannollisesti? Ei muut kuin jollain tavoin sairaalloisesti riippuvaiset lapset tai vanhemmat.

        Minusta olisi mukava olla tekemisissä muutaman kerran vuodessa (välimatka ei ole kohtuuton ja työskentelen ja harrastan lapsen työ- ja asuinpaikkakunnalla). Siis että tapaisimme esim. muutaman kerran vuodessa ja olisimme sitten puhelimitse yhteydessä silloin tällöin sen lisäksi.

        Puhua voisi ihan arkisista asioista, mutta en ymmärrä, miksei sairauksia saisi lainkaan mainita.


    • Positiivinen mamma

      En valita lapsilleni, koska asioilla on taipumus järjestyä.
      Joskus, kun olen jotain hermoillut ja valivalia puhellut, niin sitten on harmittanut, kun se juttu onkin tullut kuntoon.
      Siksipä odotan ja katson, etten turhaan voivottele.
      Ei mulla muutenkaan ole taipumus valitella. Positiivinen ote elämään.
      Jotain sairauksia oli ja oikein reseptilääkkeitä niihin, mutta sitte ne parani, kun paransin elintapojani. Sitä lapseni äimisteli ja väittivät, että ei noista sairauksista voi parantua. Uskovat nyt, kun selitin, että taipumus on edelleen mutta pysyvät oikeilla elintavoilla oireettomina.

    • Tähän vois nyt kirjoittaa masentuneet dementia-puolison omais-hoitajat.
      Omaistensa kanssa riitelevät mökin-omistajat.
      Pien-eläkeläiset, kouluttamattomat työttömät...
      Perä-kammari-pelastajat.
      Kuppaavien kakaroiden vanhemmat.
      Sukunsa riivaamat.

      Ei tarvis heidän aina panna omiaan.

      H.

      • .siilimuori

        :))


    • Korppis*

      En oikein ymmärrä aloitusta. Kerrotteko asioitanne avoimesti?

      Kuitenkin aloituksen aihe pitäisi olla kaunisteletteko asioita. Vääristelettekö elämäntilannettanne.

      • Lapsi ei anna kertoa

        Vääristelen. Ks. aiemmat viestini. lapsi ei ota aitoa infoa tai sanoisinko aitona ihmisenä olemista vastaan.


    • Riippuu asiasta tuleeko kerrottua mitään.
      Jos joku kysyy, kerron miten asiat ovat.

    • L - L

      Mikä on surullista kerrottavaa? Terveyteen liittyvät takaiskut ovat osa elämää eivätkä siten mitenkään surullisia joten tilanteen tullen niidenkin suhteen vaihdamme lastemme kanssa uutisia.

      Emmekä muutenkaan peittele niitä silloin kun ne muuttavat normaalia elämänrytmiä joka on havaittavissa ulospäin.

      Lyhyen itsetutkiskelun jälkeenkään en löydä mitään kaunisteltavaa tai salattavaa kunhan pysytään parisuhteen intiimien asioiden ulkopuolella.

      Ikääntyminen on vaikuttanut minuun päin vastoin kuin aloittaja arvelee.
      En enää paljoakaan välitä toisten mielipiteistä.
      Tosin joskus härnään tarkoituksella kateellista tai pahansuopaa henkilöä.
      Oman tyytyväisyyteni hehkuttaminen on kyllä sosiaalista ympäristöäni joskus ärsyttävä piirre.

    • hyi tämä häpeö

      Oliskohan ongelmien taustaa sekin että
      iänkaiken vanhemmat on sanoneet, että hyvänhyvyyttään
      ovat tehneet sitä tai tätä lasten eteen ja vuoksi, te tuojat ette ymmärrä tai vastaa
      vain kiittämättömyydellä plaa plaa..
      Ongelmien lakaisemista maton alle lie
      ainakin henkinen ja fyysinen väkivalta
      missä jostakin yhdestä tehdään suvun tai perheen mustalammas
      tai fyysine kuritus on aina ollut sitä luokkaa
      että lapsille jää elinikäiset vammat ja sairaudet,
      ja vielä päällepäätteeksi jää tutkimuksen ja hoidon ulkopuolelle
      - vastuuntunnon puute ja yhteiskunta autuaasti sulkee silmänsä
      jos tarvetta olisi yhteiskunnan tukitoimille niukkojen resurssien vuoksi.
      Jaksamisen kaa ongelmia vaikka. Taikka vainoava eks, tai muut.
      Entisaikain konsteja aina lie ollut että jää sit vaan uhrit häpeää kantamaan.
      Kun kaiken vei maailma. Kerrotteko muuten itse?

    • älä vaivatta vaikerra

      Syövän sairastanut voi kerjätä sääliä. Käyttää aseenaan... voi minua kurjaa.
      Samoin sydärin saanut.
      Jos ei mitään kuoleman vakavaa, niin ainahan sitä voi sappikivistä tai virtsakivistä vaikeroida.
      No ainakn nivelet naksuu.

      • ent. siivoojaparka

        Niitä on paljon, jotka piiloutuvat sairauksiensa taakse aina vähänkin hankalan paikan tullen. Ollut työkavereina joitakin, jotka ovat olleet "lapsesta saakka sairaalloisia", milloin mikäkin vaiva, vaikka lääkärit eivät löydä mitään.


      • Lapsi en anna kertoa
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Niitä on paljon, jotka piiloutuvat sairauksiensa taakse aina vähänkin hankalan paikan tullen. Ollut työkavereina joitakin, jotka ovat olleet "lapsesta saakka sairaalloisia", milloin mikäkin vaiva, vaikka lääkärit eivät löydä mitään.

        Minulla on kolme diagnoosia. En ole koskaan piiloutunut niiden taakse, työkaverit eivät edes tiedä niistä, työterveyshuolto ainoastaan ja nykytyöpaikassa pomo tietää suurin piirtein.

        Niiden lisäksi entinen mieheni tietää. Aikuiselle lapselleni olen myös yrittänyt kertoa, mutta hän ei ole ottanut infoa vastaan.

        Kukaan muu ei tiedä diagnooseistani, lukuun ottamatta tietenkin hoitohenkilökuntaa, joiden kanssa olen elämässäni ollut tekemisissä.

        Yritän elää suht normaalia elämää, vaikka jonkin verran oireet rajoittavat. Minulla ei ole hankalia paikkoja, jopissa mennä sairauksien taa, mitä ne sitten lienevätkään, en tiedä. Olen aina mennyt kivestä läpi ja jos läpimeno ei onnistu, kierrän esteen. Mutta yksin, muita en halua rasittaa.

        Anonyymipalstat ovat poikkeus, kuten näkyy, täällä olen maininnut asioistani. Niidenhän ei pitäisi täällä ketään rasittaa.


    • att2

      Aina vain touttuus.

    • ap...

      Hyvähän ihmisellä on olla joku jolle puhua, yksin ei pärjää hankalien asioiden keskellä ilman tukea. Yksityisyys pitää olla, johonkin rajaan asti vedettynä tietenkin

      • Lapsi ei anna kerto

        Kyllä se on yksin pärjättävä silloin kun ei ole vaihtoehtoa.

        Mutta omia lapsia (tai muitakaan läheisiä) ei missään tapauksessa kannata käyttää hyväkseen siten, että rasittaa heitä ongelmillaan. Mielestäni kuitenkin olisi voitava kertoa realistinen tilanne, ihan informaatiomielessä. itselläni esimerkiksi voi käydä niin, että sydän yhtäkkiä pettää kun se joutuu koville elinikäisten psyykkisten oireiden vuoksi, kaadun kuolleena maahan tai jos ei nyt noin dramaattisesti, niin saan kohtauksen, oireita on ollut. Entinen mieheni tietää. Aikuinen lapseni ei, koska hän ei ota mitään infoa vastaan, joka liittyy terveyteeni.

        Toisaalta voi olla hyväkin näin. Sitten kun kohtaus tulee, niin siinä se on tai oli. Hän ei huolehdi turhaan. Elää oma elämäänsä ja nauttii niistä asioista joista nauttii. Asioilla on puolensa. Minähän olen menevää kauraa, hänellä on vuosikymmeniä edessä. No, tottakai minullakin on yhtä ja toista edessä, en nyt tarkoittanut ettei olisi, mutta eroa siinä kuitenkin on.


      • sydänkohtauksesta
        Lapsi ei anna kerto kirjoitti:

        Kyllä se on yksin pärjättävä silloin kun ei ole vaihtoehtoa.

        Mutta omia lapsia (tai muitakaan läheisiä) ei missään tapauksessa kannata käyttää hyväkseen siten, että rasittaa heitä ongelmillaan. Mielestäni kuitenkin olisi voitava kertoa realistinen tilanne, ihan informaatiomielessä. itselläni esimerkiksi voi käydä niin, että sydän yhtäkkiä pettää kun se joutuu koville elinikäisten psyykkisten oireiden vuoksi, kaadun kuolleena maahan tai jos ei nyt noin dramaattisesti, niin saan kohtauksen, oireita on ollut. Entinen mieheni tietää. Aikuinen lapseni ei, koska hän ei ota mitään infoa vastaan, joka liittyy terveyteeni.

        Toisaalta voi olla hyväkin näin. Sitten kun kohtaus tulee, niin siinä se on tai oli. Hän ei huolehdi turhaan. Elää oma elämäänsä ja nauttii niistä asioista joista nauttii. Asioilla on puolensa. Minähän olen menevää kauraa, hänellä on vuosikymmeniä edessä. No, tottakai minullakin on yhtä ja toista edessä, en nyt tarkoittanut ettei olisi, mutta eroa siinä kuitenkin on.

        Olisiko kuitenkin hyvä puhua asiasta?


      • sydänkohtauksesta kirjoitti:

        Olisiko kuitenkin hyvä puhua asiasta?

        "sydänkohtauksesta"

        Eikös tuo lapsi juuri kirjoittanut?

        H.


      • Lapsi ei anna kertoa
        sydänkohtauksesta kirjoitti:

        Olisiko kuitenkin hyvä puhua asiasta?

        Siis tarkoitatko että minun pitäisi yrittää kuitenkin pakolla kertoa? Tuota toista kommenttia en ymmärtänyt, että eikös lapsi juuri kirjoittanut, jätän sen omaan arvoonsa, kuten muutoinkin kyseisen nimimerkin kommentit, niiden liittyminen keskusteltaviin asioihin menevät yli hilseen.

        En näe tarkoituksenmukaisena pakottaa aikuista lastani kuuntelemaan tilanteestani. Sitäpaitsi eihän minulla ole mitään hätää, sanoin vain miten tulevaisuudessa voisi ehkä tapahtua.

        Se mistä en pidä siinä enkä missään muussakaan ihmissuhteessa on näytteleminen, aitouden puute. Ei aitous ole sitä, että kerrotaan "kaikki", valitetaan vaivoista. Vaan että voi olla aidosti oma itsensä myös puutteineen eikä tarvitse elää niin, että joku elämänalue pitää vuosikymmeniä salata, olla niin kuin sitä ei olisikaan.


    • Pirre*

      Lasten kanssa jutellaan kaikesta, tai melkein, mutta en mie omia vaivojani ensimmäisenä esittele, vaan ihan koko tästä meijjän tilanteesta, itkettykkii on yhessä ja erikseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      Yleistä iskelmämusiikista
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe