Oma talli ja innostus hiipunut

LoppuunKulunut

Moi, oon 14-vuotias tyttö ja 2vuotta sitten mä ja mun sisko saatiin oma vuonohevostamma. Sanotaan tätä heppaa vaikka Julleksi.Julle asusteli sitte vuokratallilla, ja se oli ihan meiän lähellä n.1km päässä. Ekan puolenvuoden sisällä mun siskolta hiipu innostus kokonaan, joten se jäi kokonaan mun vastuulle, mitä en tosiaankaa ymmärrä, et miten mulle voitii jättää sellanen vastuu ja et miten mun sisko sai vaa lopettaa sen..? Noh se eka vuos menikin iha hyvin Jullen kans..

Ekan vuoden Julle sitte oli siellä vuokratallilla, mut asiat sen tallinomistajankans ei sitte menny hyvin melkeen ollenkaan. Me riideltiin koko ajan, ihan jatkuvasti puhelimessa,tekstiviesteillä ja tallissa kasvotustenkin joskus.. Siinä sitten jossain välissä muutettiin kauemmas tosta tallista, mun puolisän luokse. Oltiin siis ennen asuttu siinä tallin vieressä äitin talossa. Se talo on kyl viel meil, mut ei ikin olla siellä. Samalla oltii sitte keskusteltu omasta tallista ja aattelin et se olis parempi vaihtoehto, koska tosissaan ei menny hyvin sen tallinomistajan kans, ja menis huomattavasti vähemmän rahaa bensaa jos ei tarvi ajaa 30km matkaa tallille joka päivä.. Mun äidin työkaveri lupas tuoda sen hevosen Jullen seuraks, ja tää työkaverin heppa asu kans siel vuokratallilla silloin.

Lupauduin sitte täysin siihen et hoidan hevosia joka päivä, hoidan tallia joka päivä, siivoan karsinat, liikutan Jullen, ruokin ne yms. Viime kesänä hepat saapu omalle tallille. Joo, se oliki iha kivaa aluks, koska oli kesä, nii ei tarvinu tehä muutaku liikuttaa ja antaa vettä koska ne oli ulkona yöt ja päivät. Mut sitte, ku tuli syksy ja piti ottaa niitä sisälle, viedä ulos yms nii silloin mulle tuli sellane fiilis et mihi ihmeesee oon lupautunu. Työkaveri lupas hoitaa aina viikonloput, mut mulle jäi aina viikot. Ja systeemi on vieläkin sama. Se on mahtava fiilis ku alkaa viikonloppu, nii tietää et saa levätä siit hommast.. koska mun aamu alkaa sillä et joudun heräämää 5.50 laittamaa hepat ulos, ja illalla viimesenä klo. 20.00 ottamaa ne sisälle. Mun uni ei oo lähellekkää sitä suositeltuu määrää eli n.8-9h.. ja oon useesti sen takii kiukkunen ku en saa nukuttua kun semmoset 5-6tuntia öisin. Kadun et ikinä lupasin mitää tällästä.

Nyt Julle on ollu tosi mahoton, eikä mulla oo enää mitää innostusta jatkaa hevostelua. Miks mun sisko sai lopettaa mut mun täytyy jatkaa?! Mä en vaa jaksa enää...

9

693

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kasiro

      Ensimmäiseksi: Jospa puhuisit vanhempiesi kanssa ettet jaksa enää ja että haluat luopua hevosista.
      Toiseksi: Voisit ottaa hevoset sisälle aikaisemmin, esim n 18 aikaan. Jos annat reilusti heinää verkkoon illalla niin ei välttämättä tarvis mennä enää tallille. Verkosta ne syö hitaammin. Se antais sinulle aikaa rauhoittua illalla ja pääsisit aikaisemmin nukkumaan tai vaikka laiskottelemaan vain. Ja laita iltaheinät valmiiksi verkkoon jo päivällä, myös aamuheinät, jolloin illalla ja aamulla riittää kun laittaa verkon boxiin. Tee päivällä niin paljon valmiiksi kuin voit jolloin pääset illalla helpommalla.

      • LoppuunKulunut

        Oon puhunu jo äitille viimeeks tänää, mut siitäki synty vaan riita. se pakottaa mut jatkamaan...:/ ja ottaisin ne aikasemmin muttakun äitin työkaveri on sanonut että niin aikasin ei saa ottaa ja et sen hevosell on tarkka hoito..


      • heppatäti79
        LoppuunKulunut kirjoitti:

        Oon puhunu jo äitille viimeeks tänää, mut siitäki synty vaan riita. se pakottaa mut jatkamaan...:/ ja ottaisin ne aikasemmin muttakun äitin työkaveri on sanonut että niin aikasin ei saa ottaa ja et sen hevosell on tarkka hoito..

        Maksaako tämä äitisi työkaveri sinulle hevosensa hoidosta? Jollei maksa, niin hänellä ei ole paljoa sanomista siitä, monelta sinun ikäisen koululaisen on otettava hevosensa sisään. Ja vaikka maksaisi, niin siitä huolimatta aikataulut yms. hoitoon liittyvät asiat suunnitellaan yhdessä, ei niin, että joku tahdittaa sinun elämäsi puolestasi. Sinun on päästävä rauhoittumaan illalla ennen nukkumaan menoa. Johan tuollaisesta kiinnostuisi sosiaalitantatkin.

        "Kasiro" kertoi sinulle hyviä vinkkejä, joiden mahdollisuutta kannattaa pohtia. Joka tapauksessa tilanne on se, ettei äitisikään voi pakottaa sinua jatkamaan hevosten parissa harrastamista, jollet itse halua. Jos kuitenkin haluaisit, mutta toisentyyppisellä aikataulutuksella jne, niin siitä teidän on keskusteltava. Voisit jatkaa siitä, että pyytäisit äitiäsi lukaisemaan tämän aloittamasi keskustelun.


    • oikeudetunohdettu

      Kannattaa oikeasti ottaa koulun kauttasi yhteyttä HETI johonkin paikkaan mikä auttaisi sinua saamaan oikeutta itsellesi. Kannattaa mennä heti huomen aamulla koulun psykologille, joka sitten alkaa soittelemaan vanhemmillesi ja jos neuvottelu ei tehoa niin ottaa yhteyttä erilaisiin järjestöihin jotka pakottavat aikuiset tässä tilanteessa ottamaan vastuuta hevosista ja sinun hyvinvoinnistasi ja oikeuksistasi.

      Älä syytä siskoasi, hän ei ole syypää tähän milläänlailla, vaan vanhempasi ja tuon toisen hevoset omistaja. He ovat vastuussa hevosista ja ovat selvästi jättäneet huomiotta jo parikin Suomen lakipykälää.

      • Oletko itse puhunut tämän työkaverin kanssa? Selitä hänelle tilanne ja kerro millaisia päiviä sinulla on jatkuvasti. Sinullakin on oikeus lepoon vaikka oletkin lupautunut huolehtimaan hevosista viikolla.

        Ellei hänkään suostu kuuntelemaan ja vaatii sinulta kohtuuttomia, niin henkilökohtaisesti saattaisin itse tehdä niin, että ilmoittaisin kylmästi hoitavani vastedes vain oman hevoseni, myös viikonloppuisin, mutta sellaisella aikataululla mikä minulle sopii. Hoitakoon työkaveri itse hevosensa jos se kerran vaatii niin tarkkaa hoitoa ettei sinulle jää lainkaan aikaa levätä.
        Riitely ei ole hauskaa, mutta joskus on pantava kova kovaa vastaan.

        Tulee myös mieleen, että onko sinulla ketään koulukavereita jotka harrastavat hevosia ja voisivat auttaa sinua? Toisin sanoen pystytkö hankkimaan hoitajaa hevosille? Jos sinä hoidat aamutallin ja joku muu iltatallin, edes joskus, sekin auttaisi sinua jo paljon.


      • LoppuunKulunuut

        Kiitos paljon kommenteista koska nää on tosi tsemppaavia, aattelin et saan pelkkää roskaa niskaa että oon väärässä koko asiasta mut taisin erehtyä..
        Tallipaikka on ilmainen äitin työkaverille, se oli nimittäin yksi ehto silloi minkä äiti hänelle ehdotti ettö jos vain se suostus tuomaam heppansa Jullen seuraks nii se sais sitä ilmaseks pitää.

        Sanotaan tätä työkaveria nyt Saanaks vaikka kun helpompi tätä on nimillä kertoa mulle ainakin. Saana on siis tosi tarkka sen hepasta koska sen heppa on sen verran vanha ja sairastelee ja oireilee mitä ihmeellisimpiä juttuja nyt ku se on meiän tallille tullu.. Joskus Saana yllättää silleen että se on siivonnu karsinat mulle valmiiks mikä helpottaa jo tosi paljon. Mut sekisiivoominen on aina mitä on.. se alottaa aina oman hepan karsinasta ja sit se siivoo sen kunnolla ja sitte sen innostus siivoomisee saattaa vähä laskee nii Jullen karsina on siivottu sitte vähä miten on.. Yks päivä jouduin sen kirjaimmellisesti siivoomaan uudelleen kun se oli vaan vähä pyöritelly sitä turvetta siel karsinas..

        Oon tosissaa puhunu tän Saanankans ja Saana ymmärtää tosi hyvin ja usein suostuuki ottaa iltaisin sisälle heppoi joskus yms. Ja on Saanas sekin hyöty et ku mul ja Jullel on menny vähä heikosti nii Saana on useesti tosi kivasti ratsastanu Jullen läpi.

        Täällä uudes kodis ei mun kaverit asu lähel joten ei oo mahdollisuutta ns uuteen apulaiseen :(


      • heppatäti79
        LoppuunKulunuut kirjoitti:

        Kiitos paljon kommenteista koska nää on tosi tsemppaavia, aattelin et saan pelkkää roskaa niskaa että oon väärässä koko asiasta mut taisin erehtyä..
        Tallipaikka on ilmainen äitin työkaverille, se oli nimittäin yksi ehto silloi minkä äiti hänelle ehdotti ettö jos vain se suostus tuomaam heppansa Jullen seuraks nii se sais sitä ilmaseks pitää.

        Sanotaan tätä työkaveria nyt Saanaks vaikka kun helpompi tätä on nimillä kertoa mulle ainakin. Saana on siis tosi tarkka sen hepasta koska sen heppa on sen verran vanha ja sairastelee ja oireilee mitä ihmeellisimpiä juttuja nyt ku se on meiän tallille tullu.. Joskus Saana yllättää silleen että se on siivonnu karsinat mulle valmiiks mikä helpottaa jo tosi paljon. Mut sekisiivoominen on aina mitä on.. se alottaa aina oman hepan karsinasta ja sit se siivoo sen kunnolla ja sitte sen innostus siivoomisee saattaa vähä laskee nii Jullen karsina on siivottu sitte vähä miten on.. Yks päivä jouduin sen kirjaimmellisesti siivoomaan uudelleen kun se oli vaan vähä pyöritelly sitä turvetta siel karsinas..

        Oon tosissaa puhunu tän Saanankans ja Saana ymmärtää tosi hyvin ja usein suostuuki ottaa iltaisin sisälle heppoi joskus yms. Ja on Saanas sekin hyöty et ku mul ja Jullel on menny vähä heikosti nii Saana on useesti tosi kivasti ratsastanu Jullen läpi.

        Täällä uudes kodis ei mun kaverit asu lähel joten ei oo mahdollisuutta ns uuteen apulaiseen :(

        Joskus on vain pakko ajatella itseään ja vaatia muitakin kunnioittamaan niitä rajoja, jotka sinullakin on. Ei liian vähillä unilla ja stressaavalla vastuulla oman hevosen lisäksi vielä toisenkin hevosesta jaksaisi kukaan kovin pitkään. Ehkä sinun siis kannattaisi pyytää niin äitisi kuin tämä Saana saman pöydän ääreen, niin pääsette juttelemaan aiheesta kunnolla. Sinun jaksamisesi kustannuksella ei kukaan voi pyytää sinua ottamaan vastuuta hevosista, joista vastuu kuuluu loppupeleissä aikuisille.

        Olisiko sinun mahdollista laittaa jonnekin ilmoitusta siitä, että haet hoitajaa kahdelle hevoselle? Monet varmasti tulisivat mielellään, ja voisivat jopa maksaa teille siitä jotain. Ja vaikka ette avusta mitään pyytäisikään, niin aina se työmäärä olisi pois sinulta.


      • Loppuunkulunut

        Oon laittanu enneki tänne suomi24 ja sitte läheiselle huoltoasemalle, mikä on suomen kolmanneksi vilkkain paikka,niin ilmotuksia että haetaan hevosenhoitajaa ja siinä on kuvailtu hevosia ja minua yms tallipihaa, tallia ja maastoja yms mutta kukaan ei ikinä sitten ottanut yhteyttä.. Nyt ollaan vaihdettu tämän Saanan kanssa niin että hän hoitaa aamut aina ja minä aina illat, ja tietenkin aina ilmotetaan jos haluaisi vaihtaa jonkun vuoron tai jotain muuta vastaavaa.

        Ainakin tähän asti oon jaksanu iha hyvin taas kun on saanu nukkuu tosissaa aamul pidempää, jopa mun äiti sano yhtäkkii vaa et oot paljo pirteempi. Toivottavasti näin on.


      • mörrinkäinen

        Hienoa, että olette saaneet sovittua aikataulut uusiksi! Toivottavasti järjestely toimii jatkossakin! Onnea!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      13442
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe