Ei pelkällä tutkinnolla töitä tehdä

ArvotonSiivooja

4 vuoden työttömyyden jälkeen työllistyin X-kaupungille siivoojaksi. Haastattelussa vain naureskeltiin kun kerroin epävarmuudesta ts. selviänkö työstäni. Olihan minulla laitoshuoltajan tutkinto eli olen ns. ammattilainen, lisäksi palkkatukityö olisi "erinomainen tilaisuus" päästä kiinni työelämään. Apuakin olisi aina tarjolla - ei i tarvitse muuta kun soittaa.

Todellisuus oli hieman toinen. Työpaikalla ei ollut ketään perehdyttämässä (ent. siivooja oli jäänyt jo eläkkeelle), kun työparini lapset sairastuivat jäin yksin heti parin päivän jälkeen (apua ei saanut vaikka sitä oli luvattu) jne. Olin ihan pihalla kaikesta, en tiennyt kenenkään aikatauluja, sain alussa jatkuvasta kuulla miten hidas olen ja "aina jaloissa". Eräs työntekijä on arvostellut minua koko ajan - kyttää ja huomauttelee kaikesta. Hän ei muka muista nimenäni ja kutsuu minua vain "siivoojaksi".

Olen yrittänyt puhua tästä, mutta kukaan ei välitä. Työsuojelupiirin mielestä mitään ongelmaa ei ole, koska kyse ei ole työpaikkakiusaamisesta. Pomokin vaan länkyttää miten siivooja on asiakaspalvelija ja pitää osata joustaa.

Tunnen itseni ihan arvottomaksi ja kertakäyttötavaraksi. Tässäkin kaupungissa on tuhansia työttömiä - aina löytyy uusi tilalle. Karenssinpelko persauksissa yritän tsempata ja olla mokailematta "koko ajan".

3

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ex_Sontakasa

      Kyseessä on tyypillinen ongelma, joka on hyvin yleistä nykyään sekä läsnä monella eri työpaikalla. Tästä aiheesta voisi kirjoittaa vaikka kokonaisen novellin.

      Juurisyy tähän ongelmaan on yrityksen osaamattomassa sekä passivoituneessa työnjohdossa, joka pitäisi pistää välittömästi vaihtopenkille keräämään sitä kadoksissa olevaa motivaatiotaan ja imemään omaa mailan tuppeaan. Ketään ei nykyään enää kiinnosta yhtään mikään, pääasia että oma perse on turvattu ja näin ollen apatia leviää ja ihmiset voivat pahoin.

      Tämä tietysti johtaa ennen pitkää sellaiseen tilanteeseen, että yrityksen tuotto laskee alhaiseksi ja korkein johto herää todellisuuteen tyypillisesti liian myöhään. Yritä olla masentumatta, hoida hommasi ammattimaisesti ja hyvin, kerää työkokemusta sekä etsi kaikessa rauhassa itsellesi uusi työpaikka, sellainen jossa sinua arvostetaan enemmän.

    • koettu_on

      Kuulostaa normaalilta 'työelämältä. Siellä pärjää eniten kilahtaneet. Älä yritä löytää minkäänlaista logiikkaa koko hommasta. Itse neuvoisin vaihtamaan hommaa heti kun tulee kiusaamista yms muuta lapsellista.

    • työntekijä_helvetistä

      Pistivät minutkin siivoojaksi, kun ei muuta ollut tarjolla. Olen käytännössä kussut joka kerta pöydänpesuveteen ja sotkenut ulosteella vessaa sieltä, mihin ei näe. Minulla ei ole minkäänlaista ongelmaa tämän kanssa, koska en alalla kerran toimi - ei ammattiylpeys estä nääs! ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      28
      5023
    2. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      307
      3726
    3. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      36
      2810
    4. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      37
      2759
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      146
      2240
    6. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2026
    7. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      122
      1910
    8. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1594
    9. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      4
      1524
    10. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      26
      1478
    Aihe